فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 27 از 31 نخستنخست ... 17232425262728293031 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 261 تا 270 , از مجموع 301
  1. #261
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    دروغگو هست ، ظالم و متجاوز هست [ بدانيد كه باز خود پرستی وجود دارد
    ولی ] اين خود ، خود خانوادگی است مگر دزدها كه با هم باند تشكيل می‏دهند
    به همديگر خيانت می‏كنند ؟ در عين حال كه دزدند نسبت به هم صفا و
    صميميت دارند ولی نسبت به غير خودشان اينجور نيستند در هر جای دنيا كه‏
    می‏رويد غالبا می‏بينيد باندهايی تشكيل می‏شود كه يا سر به دزدی می‏زنند يا
    تقلبات ديگری می‏كنند و گاهی زمام كارهای مردم را در دست می‏گيرند بالاخره‏
    باندند باند به افراد خود دروغ نمی‏گويد اطلاعات صحيحی به يكديگر می‏دهند
    ولی همين افراد نسبت به بيرون خودشان ظالم و متجاوزند نمی‏شود گفت‏
    افرادی كه با باند خودشان خوب هستند آراسته به فضيلت و دارای فضيلتهای‏
    اخلاقی می‏باشند .

    ج . خود ملی
    گاهی می‏بينيم كه " خود " توسعه پيدا می‏كند ، از باند هم وسيعتر می‏شود
    ، خود ملی می‏شود يعنی آن واحد ، واحد ملت می‏شود و افراد آن ملت در داخل‏
    خودشان مثل همان فرد در داخل خانواده اند كه نسبت به افراد خانواده‏
    خودش راستگو است [ شخصی كه " خود " ش خود ملی شده است ] نسبت به‏
    ملت خود امين است ، در ملت خودش دزد نيست در واقع برای شخص خودش‏
    دزد نيست ، برای شخص خودش دروغ نمی‏گويد ، برای شخص خودش ظلم نمی‏كند
    ، برای شخص خودش خونريزی نمی‏كند ، برای شخص خودش يكی از سيئات اخلاقی‏
    را مرتكب نمی‏شود ، ولی اين " شخص " و به عبارت ديگر " خود " ش‏
    بزرگتر شده است ، " خود " ش شده خود ملت آنوقتی كه پای آن روح ملی‏
    دروغ به ميان می‏آيد تمام سيئات


    282
    فلسفه اخلاق

  2. #262
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    اخلاقی ناشی از خود پرستی ( با دايره ای وسيعتر ) از او سر می‏زند اينكه ما
    می‏بينيم امروز فرد نسبت به فرد ظلم نمی‏كند ولی ملتها بدترين اقسام ظلم‏
    را نسبت به ملل ديگر می‏كنند و اين را هم قبح نمی‏دانند [ ناشی از همين‏
    فكر است ] شما می‏بينيد رجال درجه اول اروپا مظالمی را كه نسبت به ملل‏
    استعمار زده مرتكب شده اند برای خودشان افتخار می‏دانند همين فردی كه در
    داخل ملت خودش اينقدر عادل و امين است و ممكن نيست كه در شهر خودش ،
    در ولايت خودش ، در كشور خودش كوچكترين خيانت و عمل ضد اخلاقی بكند ،
    وقتی كه پای ملتی ديگر به ميان می‏آيد می‏گويد اين مفاهيم معنی ندارد در
    همين كتابی كه اخيرا به نام " جنگ جهانی " در روزنامه ها منتشر می‏شود
    پای يك مفهوم اخلاقی يعنی عدالت به ميان آمده است مؤلف می‏گويد : "
    اگر چه اين حرفها درباره افراد صادق است نه درباره ملتها " راست‏
    می‏گويد ، آن منطق همين است همه حسنات و فضائل اخلاقی : درستی و درستكاری‏
    ، صلح و صفا ، عدالت ، صميميت و حمايت از دول ضعيف ، اگر به نفع آن‏
    ملت بود درست است ، به نفع آن ملت نبود درست نيست .

    سخن گوستاولوبون
    گوستاولوبون در اواخر كتاب معروف خودش " تمدن اسلام و عرب " فصلی‏
    دارد راجع به اينكه چرا ملل مشرق زمين آن طور كه بايد از تمدن مغرب زمين‏
    استقبال نمی‏كنند عللی ذكر می‏كند علت اول اينكه خودشان كاملا آماده نيستند
    علت دوم اينكه زندگی ما با وضع زندگانی آنها تطبيق نمی‏كند . زندگی آنها
    يك زندگی ساده است ، ما احتياجات


    283
    فلسفه اخلاق

  3. #263
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    مصنوعی داريم . تمدن ما با وضع خود ما بيشتر تطبيق می‏كند تا با وضع آنها
    آنها زندگی ساده ای دارند و زندگی ما بيشتر مصنوعی است . بعد می‏گويد :
    " به نظر می‏رسد كه ما اين را كتمان می‏كنيم " . و سپس می‏گويد : " اين‏
    طرز رفتار ظالمانه ای است كه ملل مغرب نسبت به اينها روا داشته‏اند "
    . آنوقت مطالبی ذكر می‏كند كه در آمريكا چه كردند ، در اقيانوسيه چه‏
    كردند ، در چين چه كردند ، در هند چه كردند مخصوصا داستان جنگهای معروف‏
    به جنگهای ترياك را نقل می‏كند كه انگليسيها برای اينكه بر چينيها مسلط
    شوند آمدند ترياك را بر آدمها مسلط بكنند و آنها را افيونی نمايند دولت‏
    بيدار چين فهميد كه چه بلايی می‏خواهد به سرش بيايد ، دفاع كرد آنها
    جنگيدند و كشتند تا بالاخره به ضرب توپ و شليك ، ترياك را به ميانشان‏
    آوردند درست است كه انگلستان ساليانه پانزده ميليون ليره انگليسی فايده‏
    می‏دهد ولی طبق آمار هر سال ششصد هزار نفر به خاطر ترياك رهسپار عدم‏
    می‏شوند بعد می‏گويد : وقتی كه انگليسيها مبلغين مسيحی را فرستادند به سر
    چينيها ، آنها گفته بودند عجب ! شما از يك طرف ترياك را به ميان ما
    می‏آوريد و ما را به ديار عدم می‏فرستيد و از طرف ديگر مبلغی را می‏فرستيد
    كه به ما دستور ايمان و تقوا بدهند !

    دو گونه مبارزه با " خودی "
    پس چه بايد كرد كه به راستی اخلاق بشر اخلاق انسانی باشد ، اخلاقی بر
    پايه انسانيت و آدميت باشد ، يعنی واقعا " خودی " از ميان برود . اين‏
    را هم بگويم كه در اسلام " خودی از ميان رفتن " به آن معنا نيست ولی‏

    284
    فلسفه اخلاق

  4. #264
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    توسعه خودی و توسعه شخصيت هست اما به آن گونه كه شخصيت انسانی با
    شخصيت همه عالم يكی می‏شود تا اين مقدار شخصيت هست ، تا آن حدی كه اين‏
    شخصيت رقيق و لطيف و جهانی می‏شود .
    به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم كه همه‏
    عالم از اوست
    والا آنجور مبارزه با خودی كه جنبه منفی داشته باشد [ فرع بر قائل بودن‏
    به خود شخصی است ] . اين " خود " معنيش محدوديت يعنی مرز قائل شدن‏
    است يك مرزی انسان قائل می‏شود ، و بيرون مرز را هميشه می‏خواهد فدای‏
    داخل مرز بكند اين " خودی " است ، و با " خودی " دو جور می‏شود
    مبارزه كرد يكی اينكه " خودی " را ضعيف بكنيم ، از بين ببريم ، همان‏
    كاری كه هنديها و بودائيها می‏كردند و كم و بيش در بين بعضی از مسلمانها
    هم رايج بود اين از نظر اسلام غلط است ديگر اينكه مرز " خودی " را
    توسعه بدهيم تا آنجا كه شامل همه انسانها بشود و تا آنجا كه شامل همه‏
    موجودات عالم بشود ، يعنی دايره ای بشود به شعاع بی نهايت ، و ديگر
    بيرون مرز چيزی باقی نماند اين ، در عين حال مبارزه منفی هم نيست و لذا
    در اسلام در عين اينكه با خودی مبارزه شده است ، حفظ حقوق و حدود خود و
    دفاع از خود واجب است سخنرانيی كه در سال گذشته راجع به " كرامت نفس‏
    " كردم ، پيرامون يك نوع حفظ خودی بود ، اما حفظ خوديی كه رذائل اخلاقی‏
    از آن بر نمی‏خيزد در اسلام عينا مطلب از اين قرار است و " خودی "
    توسعه پيدا كرده محيط اخلاق اسلامی محدود به افراد يا خاك معين نيست ،
    مرز قائل نيست حتی برای مسلمان و غير مسلمان يعنی اينجور نيست كه داخل‏
    مرز اسلام تجاوز را جايز نداند ولی بيرون اين مرز تجاوز را لازم بداند اسلام‏
    تجاوز و ظلم را نسبت به غير مسلمان هم جايز نمی‏داند . البته مجازات را
    جايز

    285
    فلسفه اخلاق

  5. #265
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    می‏داند - مسلمان و غير مسلمان هر كدام به نسبت خودشان - ولی تجاوز غير
    از مجازات است .

    خدا مبنای فضائل اخلاقی
    وقتی كه می‏آييم سراغ تربيت دينی می‏بينيم اين مفاهيم ديگر مفاهيم تو
    خالی نيست ، مفاهيم تو پر است ، حق ، عدالت ، صلح ، همزيستی ، عفت ،
    تقوا ، معنويت ، راستی ، درستی و امانت ، تمام اينها الفاظی هستند تو
    پر ، و پايه و مبنا و منطق دارند اساس مطلب اين است كه ما برای اخلاق‏
    چه منطقی به دست بياوريم آيا می‏توانيم از غير راه خداشناسی و معرفة الله‏
    برای اخلاق منطق مستدل پيدا بكنيم ؟ نه پشتوانه و اعتبار همه اين مفاهيم‏
    خداشناسی است اگر ايمان نباشد [ اخلاق ] مثل اسكناسی است كه پشتوانه‏
    نداشته باشد ابتدا ممكن است عده ای نفهمند ولی اساس و پايه ندارد مگر
    فرانسويها اول كسانی نبودند كه اعلاميه جهانی حقوق بشر را منتشر كردند ؟
    ولی اين اعلاميه در جنگ جهانی اول و دوم كجا رفت ؟ ! در حادثه الجزاير
    كجا رفت ؟ ! مگر آنجا حقوق بشر نبود ؟ ! مگر جز اين بود كه يك ملت حق‏
    خودش را می‏خواست ؟ ! غير از اين كه حرف ديگری نبود آنوقت چه كارهايی‏
    كه نشد ! آيا به زن رحم كردند ؟ به بچه رحم كردند ؟ به آثار تمدن رحم‏
    كردند ؟ به كتابخانه ها رحم كردند ؟ به مؤسسات فرهنگی رحم كردند ؟ به‏
    معابد رحم كردند ؟ ( در زمان خودمان می‏بينيد ) چرا ؟ چون پايه

    286
    فلسفه اخلاق

  6. #266
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    نداشت . بيانی دارد قرآن كريم ، می‏فرمايد : « و من الناس من يعجبك‏
    قوله فی الحيوش الدنيا و يشهد الله علی ما فی قلبه و هو الد الخصام
    بعضی از مردم هستند كه وقتی به گفته شان نگاه می‏كنی ، وقتی به نوشته‏
    هاشان نگاه می‏كنی ، وقتی به اعلاميه هاشان نگاه می‏كنی ، وقتی به كتابهاشان‏
    نگاه می‏كنی در شگفت فرود می‏روی و حظ می‏كنی و خوشت می‏آيد كه عجب ملت‏
    فهميده ای ، عجب ملت حقشناسی ، چه اعلاميه های خوبی داده اند خيلی هم‏
    تأكيد می‏كنند : « و يشهد الله علی ما فی قلبه »خدا را هم گواه می‏گيرند
    كه اينها را كه من می‏گويم از عمق روحم سرچشمه می‏گيرد اما نمی‏دانی جايش‏
    كه برسد ، روی دنده لجاجت كه بيفتد چه ها می‏كند : « و اذا تولی سعی فی‏
    الارض ليفسد فيها و يهلك الحرث و النسل »آنوقت كه يكمرتبه روی آن‏
    دنده لجبازی و خود خواهيش می‏افتد ، می‏بينيد اين حرفهايی كه برای او پوچ‏
    و بی معنا بود اينجا اثر ندارد ، دنيا را می‏خواهد زير و رو بكند « سعی فی‏
    الارض ليفسد فيها »می‏خواهد روی زمين را فاسد بكند « و يهلك الحرث و
    النسل »( 1 ) و نسل بشر و كشتها و آباديها را از بين ببرد در دين "
    خودی " مرز ندارد يعنی فضائل اخلاقی مرز ندارد ، و اخلاق دينی ديندار و
    غير ديندار نمی‏شناسد . اول آيه قرآن را بخوانم . در سوره نساء است :
    « يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط شهداء لله و لو علی انفسكم او
    الوالدين و الاقربين ان يكن غنيا او فقيرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا
    الهوی ان تعدلوا »( 2 ) .
    ای كسانی كه ايمان آورده ايد به شدت به عدالت قيام كنيد ، وقتی كه‏
    شهادت می‏دهيد ، وقتی كه پای حقی در ميان است فقط خدا را در نظر

    پاورقی :
    1 ) سوره بقره ، آيات 204 و . 205
    2 ) سوره نساء ، آيه . 135


    287
    فلسفه اخلاق

  7. #267
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    بگيريد ، به ضرر خودتان هم شده است بايد شهادت بدهيد ، به ضرر پدر و
    مادر هم شده است بايد شهادت بدهيد ، به ضرر اقربين هم شده است بايد
    شهادت بدهيد اين تعليم دين است ، و درباره همين تعليم چقدر ما داستان و
    حكايت داريم كه چون وقت گذشته عرض نمی‏كنم .
    در سوره مائده وقتی كه مسلمين می‏خواهند وارد مكه بشوند ، مكه ای كه‏
    مصيبتها به سر مسلمين وارد آورده ، مكه ای كه دندان پيغمبر را شكسته ،
    مكه ای كه پيغمبر را از خودش بيرون كرده و عزيزان پيغمبر را به خاك و
    خون كشيده ، قرآن چنين دستور می‏دهد : « لا يجرمنكم شنان قوم علی ان لا
    تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی »( 1 ) مبادا دشمنی عده ای كه دشمن شما
    هستند شما را از مرز عدالت خارج بكند « اعدلوا » روی مرز عدالت كار
    بكنيد ، فكر نكنيد آنها مسلمان هستند يا نيستند ، دشمن هستند يا نيستند ،
    اين حرفها را در اين حساب نياوريد ، مبنای فضائل اخلاقی خداست ، شما به‏
    خاطر خدا به فضائل اخلاقی پايبند هستيد [ مؤمن كسی است كه در فضائل اخلاقی‏
    ] خويشان و فاميل و خانواده نشناسد ، اهل محل نشناسد ، باند نشناسد ،
    حزب نشناسد ، حتی خود دين را مرز قرار ندهد برای فضائل اخلاقی ، خودی را
    به قدری توسعه دهد كه شعاعش بی نهايت بشود : همه چيز از من است : "
    هر ملك ملك ماست كه ملك خدای ماست " همه از ما هستند .

    پاورقی :
    1 ) سوره مائده ، آيه . 8


    288
    فلسفه اخلاق

  8. #268
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    امام حسين ( ع ) و فضائل اخلاقی
    يك فصل از زندگی حسين بن علی - كه اشاره می‏كنم و رد می‏شوم - همين است‏
    ، و فصل بسيار پر ارزشی است . تاريخ حسين بن علی را همه شما می‏دانيد كه‏
    در چه وضعی قيام خود را آغاز كرد ، در چه فشاری بود ، و چه مظالمی وجود
    داشت ولی در عين حال آنجا كه پای مسائل اخلاقی به ميان می‏آمد آيا حاضر
    بود حتی عليه دشمن از اخلاق تجاوز بكند ؟ ابدا مسلم بن عقيل يك تربيت‏
    شده اوست ، يك شيعه است ، سربازی است از طرف او ، بهترين فرصتها به‏
    دستش می‏آيد كه ابن زياد را بكشد ولی در همان حال فكر می‏كند كه اسلام با
    اينجور مبارزه كردن مخالف است و اينگونه مبارزه را جوانمردانه نمی‏داند
    به او گفتند : چرا از اين صندوقخانه بيرون نيامدی كه شر او را از سر
    مسلمين كم كنی ؟ گفت : همان وقت به فكر حديث پيغمبر افتادم : « الايمان‏
    قيد الفتك » ايمان اجازه نمی‏دهد كه مسلمان ولو به آن كسی كه بيرون مرز
    دينی خودش هست تجاوز بكند . اين ناجوانمردانه و نامردانه است ، من‏
    نمی‏توانم [ چنين كاری بكنم ] .
    دشمن می‏آيد در بين راه در حالی كه تشنه است . می‏گويند از اين فرصت‏
    استفاده بكنيم آب را به روی آنها ببنديم می‏فرمايد : مبادا چنين كنيد ،
    طريق مبارزه ما اينجور نيست كه آب را به روی آنها ببنديم ، به آنها آب‏
    بدهيد ، به اسبانشان هم آب بدهيد پيشنهاد می‏كنند الان بهترين موقع است‏
    برای جنگيدن . می‏فرمايد : از لحاظ اينكه آنها را از بين ببريم بله ، ولی‏


    289
    فلسفه اخلاق

  9. #269
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    از لحاظ حق و قانون چطور ؟ هنوز كه آنها به ما تجاوز نكرده‏اند . آنها
    مسلمانند ، ما هم مسلمان هستيم ، تا آنها تجاوز نكنند ما از خودمان دفاع‏
    نمی‏كنيم اين انضباط اخلاقی را ببينيد اين همان اخلاقی است كه بر پايه‏
    خداشناسی است اين اخلاق را هيچ چيز نمی‏تواند متزلزل بكند ، منافع شخصی ،
    حب حيات ، حفظ خود ، حفظ خانواده ، مقام رياست و خلافت نمی‏تواند آن را
    متزلزل بكند .
    حتی در همان روز خونين عاشورا يكی از شريرترين آنها از پشت می‏آيد
    شبيخون بزند بی خبر از اينكه ترتيب خيمه ها و خندقی كه كنده اند مانع از
    اين است كه شبيخون بزند عصبانی می‏شود و شروع می‏كند به فحاشی كردن يك‏
    نفر عرض می‏كند : " يا ابن رسول الله ! اجازه بدهيد كه با يك چوب كلك‏
    اين را بكنم " . فرمود : تا آنها ابتدا [ به جنگ ] نكرده اند برای ما
    جايز نيست اول آنها بايد شروع بكنند و بعد ما دفاع بكنيم اين انضباط
    اخلاقی ، ديگر خود در آن نيست ، شخص در آن نيست ، خانواده در آن نيست‏
    ، اهل محل در آن نيست ، اهل شهر و وطن در آن نيست ، آب و خاك در آن‏
    نيست ، نژاد و مليت در آن نيست ، از انسانيت هم چند درجه آنطرفتر
    است ، جهانی است .
    اين است كه مسأله خودی در اخلاق جز با دين با هيچ چيز ديگر حل نمی‏شود
    اخلاق كمونيستی و اخلاق نيچه ای و اخلاق ما كياولی هر كدام اخلاقی است كه در
    يك شرايط محدود و معينی مفيد واقع می‏شود و اصلا مكتب اخلاقی هم شمرده‏
    نمی‏شود ، واكنشهايی است آنهم واكنشهای افراطی در يك شرايط معين اسلام در
    عين اينكه خودی را توسعه می‏دهد حفظ حقوق شخص را واجب می‏شمارد . می‏گويد:
    " « لا يحب الله »


    290
    فلسفه اخلاق

  10. #270
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : فلسفه اخلاق





    « الجهر بالسوء من القول الا من ظلم »" (1) . در عين اينكه ما بايد يك‏
    چنين نظر وسيعی داشته باشيم ، از حق خودمان هم بايد دفاع بكنيم حالا
    يكوقت در جامعه ای مثل جامعه مسيحی يا جامعه مسلمان كه از اين افكار
    مسيحی پيروی می‏كند و از حقوق خودشان دفاع نمی‏كنند می‏آيند اخلاقی را تأسيس‏
    می‏كنند بر اساس دفاع از خود ، و فقط همين يك جنبه را در نظر می‏گيرند
    ابتدا خوب طرفدار پيدا می‏كند ، و شخص تا مادامی كه در دنيا ظلم و مظلوم‏
    باشد طرفدار چنين مكتبی است ، اما وقتی كه خودش می‏خواهد دنيا را اداره‏
    كند ديگر ضدش و به قول آنها آنتی تزی در مقابل نيست و در نتيجه ، اين‏
    هم ديگر كميتش لنگ است باور نكنيد كه بشود در دنيا برای مفاهيم اخلاقی‏
    ، برای همين حرفهايی كه امروز می‏زنند ، برای عدالت ، حق ، صلح ،
    انسانيت ، راستی و درستی ، مبنا و منطق و پشتوانه و اعتباری جز خداشناسی‏
    پيدا كرد .
    يك دليل بر اينكه خداشناسی و ايمان و معنويت از دنيا نخواهد رفت‏
    همين است كه بشر احتياج به اخلاق دارد در دوره علم كه ديگر با تقليد و
    تلقين نمی‏شود فضائل اخلاقی درست كرد ، بايد با منطق و ريشه دار درست كرد
    دنيا و جامعه بشريت يا بايد باشد و يا بايد نباشد اگر نيست و نابود
    می‏شود كه هيچ ، ولی اگر جامعه بشريت باقی بماند اخلاق می‏خواهد و اخلاق همه‏
    جانبه می‏خواهد نه اخلاق كمونيستی ، اخلاقی كه بتواند همه جوانب را رعايت‏
    بكند ، اخلاقی كه مبنا و پايه و اساس داشته باشد و اين جز با دين و
    معنويت امكان ندارد .

    پاورقی :
    1 ) سوره نساء ، آيه . 148 [ ترجمه : خدا دوست نمی‏دارد كه كسی با
    گفتار زشت به عيب مردم صدا بلند كند مگر اينكه ظلمی به او رسيده باشد ]

    .


    291
    فلسفه اخلاق

صفحه 27 از 31 نخستنخست ... 17232425262728293031 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •