فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 8 از 31 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 301
  1. #71
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    كه ذكر كرده ، نشان می‏دهد كه درك سعدی از اين مسئله ، درك خوبی بوده‏ است می‏گويد :
    شخصی را آورده بودند پيش پادشاهی پادشاه فرمان داد كه‏ بروند گردنش را بزنند او وقتی مأيوس شد از اينكه زنده بماند شروع كرد به فحش دادن ، ولی پادشاه نمی‏شنيد ، پرسيد چه می‏گويد ؟
    وزير گفت :
    می‏گويد : « الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس »( 1 ) يك كسی كه آنجا دنبال اين بود كه نقطه ضعفی در اين وزير پيدا كند و او را معلق نمايد و خودش به جای او وزير بشود گفت :
    در حضرت پادشاهان نشايد امثال ما را دروغ گفتن او دارد به پادشاه فحش می‏دهد ، تو می‏گويی دارد آيه قرآن‏
    می‏خواند ؟ !
    شاه گفت : دروغ او از راست تو بهتر است ( البته اينها
    داستان است كه او ساخته برای اينكه حقيقتی را گفته باشد ) دروغ مصلحت‏ آميز به از راست فتنه انگيز است يعنی او با يك دروغ ، جانی را نجات‏ داد و تو با يك راست ، جانی را بيشتر به خطر می‏اندازی .
    اساسا آيا اين درست است كه دروغ مصلحت آميز به از راست فتنه انگيز است ؟
    در اينجا ابتدا بايد مطلبی را برايتان عرض بكنم و آن اين است كه‏ فرق است ميان دروغ مصلحت آميز و دروغ منفعت خيز خيلی افراد ، دروغ‏ منفعت خيز را با دروغ مصلحت آميز اشتباه می‏كنند يا می‏خواهند اشتباه‏ بكنند دروغ مصلحت آميز يعنی دروغی كه فلسفه خودش را از دست داده و فلسفه راستی را پيدا كرده است ، يعنی دروغی كه با آن ، انسان حقيقتی را نجات می‏دهد .
    ولی دروغ منفعت خيز يعنی انسان دروغ می‏گويد

    -----------------------------
    پاورقی :
    آيه در مقام توصيف متقين است ) ] .
    1 ) سوره آل عمران ، آيه 134 [ فرو برندگان خشم و عفو كنندگان مردم (


    83



    فلسفه اخلاق

  2. #72
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    كه خودش سودی برده باشد مسئله مصلحت با مسئله منفعت نبايد اشتباه بشود مصلحت ، دائر مدار حقيقت است مصلحت و حقيقت دو برادر هستند كه از يكديگر جدا نمی‏شوند مصلحت يعنی رعايت حقيقت را كردن نه رعايت سود خود
    را كردن ، كه اين منفعت است افرادی دروغ می‏گويند ، دروغی به منفعت‏ خودشان می‏گوئيد چرا دروغ گفتی ؟
    می‏گويد دروغ مصلحتی گفتم برای اينكه شندر غاز بيشتر سود ببرد دروغ می‏گويد ، و می‏گويد دروغ به مصلحت گفتم اين‏
    مصلحت نيست ، دروغی است مثل همه دروغهای ديگر پس اين مطلب اشتباه‏ نشود :
    دروغ مصلحت آميز غير از دروغ منفعت خيز است .
    مسئله ديگر اين است كه همين طور كه كانت اين سخنش را جوری گفته است‏ كه لازمه اش اين است كه راست را هميشه بايد گفت بدون توجه به نتيجه‏ اش ، و دروغ را هرگز نبايد گفت بدون توجه به نتيجه اش ( چون به قول او فرمان وجدان ، مطلق است و آن فرمان عقل است كه مشروط است ، فرمان‏ وجدان ، اگر و مگر و مصلحت و از اين حرفها سرش نمی‏شود ) همين طور عده‏ ای ، و بيشتر زردشتيها اين را بر سعدی عيب گرفته اند كه سعدی بد آموزی‏ كرده است در مقاله ای كه يكی از فضلای خودمان نوشته بود آمده بود در هندوستان بعد از آنكه انگلستان آنجا را احتلال كرد و مدارس آنجا زير نظر آنها اداره می‏شد گفته بودند سعدی را درس ندهيد برای اينكه او بد آموزی‏ كرده ، گفته است دروغ مصلحت آميز به از راست فتنه انگيز است و اين ، بچه ها را از حالا در راستگويی سست می‏كند ببينيد چه مردم خوبی هستند !
    اينقدر دلشان به حال مردم هند سوخته است كه نمی‏خواهند بچه هايشان آنگونه‏
    تربيت بشوند بلكه می‏خواهند راستگو باشند و حتی دروغ

    84

    فلسفه اخلاق

  3. #73
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    مصلحت آميز هم نگويند . ولی رندان زود فهميدند كه اينها كه جلوی تدريس‏
    سعدی را در مدرسه ها گرفتند نه برای اين است ، بلكه برای آن است كه‏
    سعدی در ديباچه كتاب گلستان می‏گويد :


    ای كريمی كه از خزانه غيب گبر و ترسا ( 1 ) وظيفه خورداری دوستان را كجا كنی محروم تو كه با دشمنان نظر داری

    از اول تو كله بچه ها می‏كند كه ترساها دشمن خدا هستند اينها نمی‏گفتند
    كه به بچه های فارسی زبان در هندوستان سعدی را درس ندهيد برای اين شعرش‏
    ، می‏گفتند سعدی را درس ندهيد چون بد آموزی كرده ، گفته دروغ مصلحت آميز
    به از راست فتنه انگيز است ، و اين ، بچه هايتان را فاسد می‏كند .
    اصلا تعليمات سعدی به درد نمی‏خورد !
    زردشتيها هم برای همين كلمه سعدی ، گفته اند سخنان او به درد نمی‏خورد .
    سعدی صد در صد ايرانی افتخار ايرانی ، در كمال صراحت می‏گويد گبر و مجوس دشمن خداست به اين دليل " پور داوود " می‏گفت سعدی به درد
    نمی‏خورد ، او بد آموزی می‏كند چون گفته دروغ مصلحت آميز به از راست فتنه‏ انگيز است اينجا هم رندان زود فهميدند كه عيب سعدی اين نبوده ، عيب او
    اين بوده كه گفته : "
    گبر و ترسا وظيفه خورداری " و گبر را دشمن خدا دانسته است منتها از اين ، سخن نمی‏گويند ، آنجا
    می‏خواهند دق دلشان را سر سعدی بيرون بياورند .
    به علاوه اساسا خيلی عجيب است اين حرف از جناب كانت و از


    -------------------------------
    پاورقی :
    1 ) " گبر " يعنی مجوس و " ترسا " يعنی مسيحی .

    85

    فلسفه اخلاق

  4. #74
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    هر كس كه چنين حرفی زده باشد چطور ممكن است انسان معتقد باشد به اين‏
    مطلب كه راست را بايد گفت ولو اينكه راست فلسفه خودش را به كلی از دست بدهد ، راستی را كه منشأ جنايتها در دنيا می‏شود بايد گفت ، دروغی‏
    را كه جلو جنايتها را در عالم می‏گيرد و جانها و حقيقتهايی را نجات می‏دهد نبايد گفت !
    آيا وجدان چنين حكمی می‏كند ؟ !
    اگر كسی درباره راست و دروغ‏ تجربه داشته باشد اين حرف را نمی‏زند گاهی بعضی از حرفها را يك آدمهايی‏ می‏زنند كه در آن زمينه تجربه ندارند مثلا آدمی كه در عمرش پايبند
    راستگويی نبوده و هميشه دروغ گفته است ، اگر از او بپرسيد آيا چنانچه‏ مصلحت ايجاب كند می‏توان دروغ گفت ؟
    می‏گويد هيچوقت نبايد دروغ گفت ، اصلا نبايد دروغ گفت ، چون به عمرش راست نگفته كه بعد ببيند در مواردی‏
    واقعا از راستی مفسده بر می‏خيزد چون اين جور نيست ، حرفش هم با واقعيت‏
    تطبيق نمی‏كند يك آدمی كه تجربه دارد يعنی در عمرش راستگو بوده است ،
    يك راستگوی واقعی می‏فهمد كه در مواردی راستی فلسفه خودش را از دست‏
    می‏دهد در فقه اسلامی هم غيبت و دروغ هر كدام موارد استثنائی دارند ، و حق‏
    هم اين است .
    مثلی می‏آورند كه شخصی از دكان مرغ فروشی ، خروسی خريد به قيمتهای قديم‏
    دو قران ، خروس خيلی خوبی كه بيشتر از اين هم می‏ارزيد رفت خانه اش تا
    وارد شد زنش گفت اين چيست كه آورده ای ؟
    گفت : خروس گفت يك آدم با غيرت هم خروس می‏آورد در خانه ؟ !
    ، آدمی كه زنش در خانه اش است زود صورتش را پوشيد و خودش را مخفی كرد ، گفت من هرگز حاضر نيستم در خانه‏ ای كه جنس نر وجود داشته باشد زندگی كنم يا اين بايد باشد يا من ، ديگر
    از كنج خانه بيرون نمی‏آيم . مرد
    86

    فلسفه اخلاق

  5. #75
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    گفت : خروس كه عيبی ندارد ، انسان را گفته اند گفت :
    نه ، آدم با
    غيرت خروس هم در خانه نمی‏آورد خيلی خوشحال شد ،
    گفت : الحمدلله چقدر
    زن ما با عفت و عصمت است خروس را برد نزد مرغ فروش و گفت :
    اگر
    ممكن است اين را بگيريد ، دو قران ما را پس بدهيد گفت چرا ؟
    اتفاقا
    اين خروس بيشتر می‏ارزد ، دو قرآن و ده شاهی می‏ارزد ، ما ده شاهی هم به‏
    شما تخفيف داديم گفت به هر حال من نمی‏خواهم گفت اگر خيال می‏كنی ممكن‏
    است به تو دروغ گفته باشم بدان كه حتما بيشتر می‏ارزد گفت نه ، به آن‏
    علت هم نيست ، می‏دانم بهتر است ولی نمی‏خواهم گفت چرا نمی‏خواهی ؟
    گفت‏ حالا چه كار داری كه من چرا نمی‏خواهم اين هم لج كرد گفت تا علتش را نگويی من خروس را از تو پس نمی‏گيرم گفت به جای دو قران سی شاهی به من‏ بده گفت تا راست نگويی نمی‏دهم گفت پس يك قران به من بده گفت تا راستش را نگويی ، ده شاهی هم بگويی من از تو قبول نمی‏كنم بايد حقيقت را
    بگويی گفت حقيقت اين است كه زن من خيلی با عفت و عصمت است و حاضر نيست يك خروس را در خانه راه بدهد مرغ فروش زود خروس را گرفت و دو قران را به او داد و گفت اين دو قران را بگير ولی يقين داشته باش كه‏ زنت زن بد عملی است اگر زن با عفت و عصمتی بود اين جور حرف نمی‏زد اين‏ حرف ، حرف يك زنی است كه اصلا عفت و عصمت ندارد كه اين جور گزاف و
    گز نكرده به اصطلاح پاره می‏كند زنی كه واقعا با عفت و عصمت باشد هيچ‏
    وقت از خروس رو نمی‏گيرد .
    اينكه انسان آنجا هم كه راستی واقعا فلسفه خودش را صد در صد از دست‏
    می‏دهد و از راستی انسان دريای خون جاری می‏شود ، بگويد در اينجا هم‏

    87

    فلسفه اخلاق

  6. #76
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    بايد راست گفت ، همان رو گرفتن از خروس است منتها اسلام در اينجا سخن‏ ديگری نيز گفته است كه نكته خيلی بزرگی است می‏گويد برای اينكه روحت‏ عادت نكند به دروغ گفتن ، در آنجا كه اجبار پيدا می‏كنی [ چيزی به ذهنت‏
    خطور بده و به زبانت چيز ديگری بياور ] و تا اجبار نباشد نمی‏توانی چنين‏
    كنی همان طور كه عرض كردم دروغ منفعت خيز را با دروغ مصلحت آميز اشتباه نكنيد فقه اسلامی می‏گويد : آنجا كه واقعا مصلحت است و از يك‏ راستی مفسده ها برای جامعه بپا می‏شود ( مثلا جاسوسهای دشمن در پی افراد
    مظلومی دارند خانه به خانه می‏گردند از تو می‏پرسند می‏گويی من آدم راستگويی‏ هستم بايد به آنها اطلاع بدهم كجا هستند تو جانی هستی نه راستگو ) آنجا كه‏ مجبور هستی به خاطر يك مصلحت و نه به خاطر منفعت دروغ بگويی ، برای‏
    اينكه ذهنت كج نشود و عادت نكند به انحراف ، يك چيزی به ذهنت خطور بده و به زبانت چيز ديگری بياور مثلا وقتی می‏گويد نديدی ؟
    بگو نه ، ولی‏ مقصودت از " نه " در ذهنت خطور بده يك چيز ديگری را مستقيم ذهنت را
    با دروغ مواجه نكن كه ذهنت عادت نكند به دروغ گفتن اسم اين " توريه " است اميرالمؤمنين ( ع ) از پيغمبر ( ص ) نقل می‏كند كه فرمود :
    « لا يستقيم ايمان عبد حتی يستقيم قلبه و لا يستقيم قلبه حتی يستقيم لسانه‏»
    (1) . حالا بعضی هم دائما دروغ می‏گويند و اسمش را می‏گذارند توريه و ديده‏
    ام اين جور اشخاص را . من به آنها كار ندارم . حقيقت را دارم می‏گويم .


    --------------------------------------------
    پاورقی :
    ص 567 [ ايمان بنده استوار نمی‏شود مگر اينكه قلبش استوار گردد ، و
    قلبش استوار نمی‏شود مگر اينكه زبانش استوار گردد ] .
    1 ) سفينة البحار ، ج 2 ، ص 510 ، نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 174

    88

    فلسفه اخلاق

  7. #77
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    اينها يك سلسله انتقادهايی است كه بر نظريه جناب كانت وارد است ،
    در عين اينكه در نظريه او عناصر بسيار صحيحی هم وجود دارد .

    فردا شب ان شاء الله راجع به نظريه زيبايی بحث می‏كنم ، نظريه كسانی‏
    كه اخلاق را از مقوله جمال و زيبايی می‏دانند .

    و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظيم باسمك العظيم الاعظم الاجل الاكرم‏
    يا الله
    خدايا دلهای ما را به نور ايمان منور بگردان ، ما را با حقايق دين‏
    مقدس اسلام آشنا بفرما ، ما را قدردان اسلام و قرآن قرار بده ، قدردان‏
    پيغمبر و آل قرار بده ، اموات ما مشمول رحمت خودت بفرما .

    و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان .

    89


    جلسه چهارم نظريه زيبايی


    91



    فلسفه اخلاق

  8. #78
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله رب العالمين باری الخلائق اجمعين والصلوه والسلام علی عبدالله‏
    و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا و مولانا
    ابی القاسم محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذبالله من الشيطان‏
    الرجيم :
    « ان الله يأمر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذی القربی و ينهی عن الفحشاء و
    المنكر و البغی يعظكم لعلكم تذكرون »( 1 ) .

    وعده داديم كه در اطراف نظريه ای كه اخلاق را از مقوله زيبايی می‏داند
    بحث كنيم نكته كوچكی را در مقدمه عرايضم بايد ياد آوری كنم و آن اينكه‏
    ممكن است بعضی چنين خيال كنند كه دانستن اين نظريه ها كه آيا اخلاق از
    مقوله عاطفه و محبت است ؟ از مقوله علم و دانش

    ------------------------------------
    پاورقی :
    1 ) سوره نحل ، آيه . 90

    92

    فلسفه اخلاق

  9. #79
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    است ؟ از مقوله اراده است ؟ از مقوله وجدان است ؟ از مقوله زيبايی‏ است ؟
    چه فايده ای دارد از نظر عملی و از نظر تربيت اجتماع ؟
    آنچه لازم‏ و مفيد است اين است كه مردم عملا متخلق به اخلاق فاضله باشند ، چه ما بدانيم كه اخلاق از چه مقوله ای است و چه ندانيم اينها جز يك سلسله‏ بحثهای علمی كه نتيجه عملی ندارد چيز ديگری نيست پس فايده اين بحثهاچيست ؟

    نظير حرف آن كسی كه از او سؤال كردند : قرمه با " غين " است‏
    يا با " قاف " ؟ گفت : نه با غين است و نه با قاف ، با گوشت است‏


    و روغن حالا بحث اينكه اخلاق از چه مقوله ای است ، ممكن است بعضی خيال‏
    كنند صرفا يك بحث نظری غير عملی است ولی اين طور نيست شناختن اينكه‏ اخلاق از چه مقوله ای است ، ممكن است بعضی خيال كنند صرفا يك بحث نظری‏ غير عملی است ولی اين طور نيست شناختن اينكه اخلاق از چه مقوله ای است‏
    و اينكه از يك مقوله است يا از چند مقوله ، تأثير فراوانی دارد در اينكه ما بدانيم اگر بخواهيم اخلاق را در جامعه تكميل و تتميم بكنيم از كجا بايد شروع بكنيم ، و اتفاقا چنين سرگشتگيی وجود دارد افرادی كه طرز
    تفكرشان همان طرز تفكر هندی و مسيحی است می‏گويند اخلاق يعنی محبت داشتن‏ ، دشمن نداشتن ، كدورت نداشتن اگر می‏خواهيد اخلاق در جامعه بياوريد ، حس‏ محبت را در جامعه زياد كنيد و كاری كنيد كه كدورتها ، نفرتها و دشمنيها از ميان برود دشمنی را در جامعه از ميان ببريد و محبت را در دلها بر قرار كنيد ، اين اخلاق است ولی آن كسی كه اخلاق را از مقوله علم می‏داند مانند سقراط ، حرفش چيز ديگر است او می‏گويد مردم را بياموزانيد ، تعليم‏
    كنيد ، دانا كنيد ، وقتی مردم دانا شدند همان دانش برای آنها اخلاق است‏ طبق اين عقيده ، هر آدم فاسد الاخلاقی به آن دليل فاسد الاخلاق است كه نادان‏
    است منشأ فساد اخلاق ، نادانی است پس علم بر قرار كنيد كافی است :
    علموهم و كفی .
    93



    فلسفه اخلاق

  10. #80
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    تعليم بكنيد كه تعليم ، تربيت هم هست تعليم از تربيت ، و تربيت از
    تعليم جدا نيست ديگر نمی‏گويد كدورتها را از ميان ببريد ، محبتها را زياد
    كنيد می‏گويد دانشها را زياد كنيد پس ما بايد بدانيم كه برای تربيت‏
    جامعه ، آيا بايد دانش جامعه را افزايش بدهيم يا كوشش كنيم دشمنيها را
    از ميان ببريم ، از دانش كاری ساخته نيست ؟
    آنكه مانند ارسطو می‏گويد از
    دانش به تنهايی كاری ساخته نيست ، اراده را بايد تقويت كرد ، او راه‏
    ديگری را پيشنهاد می‏كند آن كسی كه در اخلاق ، تكيه اش روی وجدان فطری‏
    انسانی است می‏گويد در درون هر انسانی يك منادی مقدس اخلاق هست كه‏
    انسان را فرمان می‏دهد به كارهای نيك و باز می‏دارد از كارهای زشت اين‏
    ندا كه راست بگو و دروغ نگو ، اين ندا كه امانت بورز و خيانت نكن ،
    اين ندا كه ايثار كن ،
    اين ندا كه انصاف داشته باش درباره خودت نسبت‏
    به ديگران ، در درون هر كسی هست ، فقط وقتی كه نداها و غوغاهای ديگر
    بلند است انسان ندای وجدان خودش را نمی‏شنود مثلا در اين فضا كه الان ما
    هستيم اگر يك نفر واعظ بخواهد كلمات خدا را برای ما بيان بكند ، چنانچه‏
    اين جو ، ساكت و ساكن باشد ،
    ما حرف او را درست می‏فهميم و می‏شنويم ،
    اما همين قدر كه يك صدای ديگر مثل صدای بلند گوی ديگر يا صدای اتومبيلها
    هم بلند باشد و يا آن كه پهلوی ما نشسته است حرف بزند ديگر نمی‏توانيم‏
    صدای او را بشنويم برای اينكه يك ندا خوب شنيده بشود بايد نداهای‏
    مخالف را خاموش كرد در ديدن هم اين جور است ما به اين شرط خوب‏
    می‏بينيم كه گردی ، غباری ، دودی در كار نباشد ،
    والا هر مقدار هم چشم ما
    بينا باشد اگر گرد و غبار زياد شد اشياء را درست نمی‏بينيم در واقع ما
    می‏بينيم ولی گرد و غبار نمی‏گذارد برای اينكه ببينيم بايد گرد و غبار

    94

    فلسفه اخلاق

صفحه 8 از 31 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •