فلسفه اخلاق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فلسفه اخلاق
صفحه 9 از 31 نخستنخست ... 567891011121319 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 301
  1. #81
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    را فرو بنشانيم . به قول سعدی :

    حقيقت ، سرايی است آراسته
    هوی و هوس گرد بر خاسته
    نبينی كه هر جا كه بر خاست گرد
    نبيند نظر گرچه بيناست مرد
    تو را تا دهن باشد از حرص ، باز
    نيايد به گوش دل از غيب ، راز

    پس آنكه می‏گويد اخلاق يعنی ندای وجدان ، چنانچه از او بپرسيم : اگر ما
    بخواهيم جامعه را به سوی اخلاق سوق بدهيم چه بايد بكنيم ؟ می‏گويد كاری‏
    بكنيد كه فرد ، ندای وجدانش را بشنود چه كار كنيم ؟ سرو صداهای ديگر را
    كم كنيد آن ندا هميشه هست و خاموش شدنی نيست سر و صداهای مخالف‏
    نمی‏گذارد به گوش شما برسد می‏گويد اخلاق يعنی بشنو ندای قلب خودت را .

    آن كسی كه می‏گويد اخلاق از مقوله زيبايی است ، می‏گويد حس زيبايی را در
    بشر پرورش بدهيد ( به بيانی كه بعد توضيح خواهيم داد ) بشر اگر زيبايی‏
    مكارم الاخلاق را ، زيبايی اخلاق كريمه و بزرگوارانه را حس بكند ، مرتكب‏
    اعمال زشت نمی‏شود علت اينكه افراد دروغ می‏گويند اين است كه زيبايی‏
    راستی را درك نمی‏كنند علت اينكه خيانت می‏كنند
    اين است كه زيبايی‏
    امانت را درك نمی‏كنند پس ذوق فرد را پرورش بدهيد ذوق مربوط به زيبايی‏
    است كاری بكنيد كه او تنها زيباييهای محسوس را زيبايی نداند ، به‏
    زيباييهای معقول هم توجهی داشته باشد ، پا در دائره زيباييهای معقول هم‏
    بگذارد .
    آنها كه نظريه های ديگری دارند نيز هر كدام برای تكميل اخلاق در جامعه‏
    راهی را پيشنهاد می‏كنند .
    پس اين بحث صرفا يك بحث نظری و فلسفی كه هيچ اثر عملی


    95

    فلسفه اخلاق

  2. #82
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    نداشته باشد نيست ، بحثی است كه فوق العاده اثر عملی دارد و به علاوه ما
    تا همه اينها را دقيقا و موشكافانه و مشروحا طرح نكنيم ، درست نمی‏توانيم‏
    مكتب اخلاقی اسلام خودمان را بشناسيم ببينيم اسلام ما اخلاق را روی چه پايه‏
    يا پايه هايی قرار داده است .
    نظريه زيبائی - آيا زيبايی قابل تعريف است ؟
    گفتيم يك نظريه درباب اخلاق اين است كه اخلاق از مقوله زيبايی است .
    در اينجا سؤالهايی مطرح است ابتدا بايد اين سؤالات را جواب بدهيم تا
    بعد به اصل مطلب كه می‏گويند اخلاق از مقوله زيبايی است برسيم اولين سؤال‏
    اين است كه جمال يا زيبايی چيست ؟
    يعنی جمال و زيبايی را چگونه‏
    می‏توانيم تعريف بكنيم ، و به اصطلاح منطقيين ، جنس و فصل زيبايی چيست ؟
    زيبايی داخل در كدام مقوله است ؟
    آيا داخل در مقوله كميت و جزء كميات‏
    است ؟ آيا جزء كيفيات است ؟ آيا داخل در مقوله اضافه ، و يك اضافه‏
    است ؟ آيا يك انفعال است ؟
    آيا يك جوهر است ؟ و از اين حرفها ، و يا
    صرف نظر از اجزاء تحليلی آن ، از نظر فرمولی و عينی ، زيبايی از چه‏
    ساخته می‏شود ؟ آيا می‏شود فرمولی برای زيبايی به دست آورد ؟
    آيا همان طور
    كه در شيمی برای امور مادی فرمول معين می‏كنند و مثلا می‏گويند آب مركبی‏
    است دارای فرمول H2o زيبايی نيز در طبيعت فرمول دارد ؟ و بالاخره زيبايی‏
    چيست ؟ اين سؤالی است كه هنوز احدی به آن جواب نداده است كه زيبايی‏
    چيست ؟
    و بلكه به عقيده بعضی ، نه تنها كسی جواب آن را درك نكرده ،
    بلكه اين سؤال جواب ندارد ، به اعتبار اينكه در ميان حقايق عالم عالی‏
    ترين حقايق ، حقايقی است كه درباره آنها چيستی

    96

    فلسفه اخلاق

  3. #83
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    گفتن صحيح نيست .
    پس آيا زيبايی را می‏توان تعريف كرد كه چيست ؟ نه ، نمی‏توان درباب‏
    فصاحت كه از مقوله زيبايی است علما می‏گويند فصاحت را در حقيقت نمی‏شود
    تعريف واقعی كرد ،
    مما يدرك ولا يوصف است يعنی درك می‏شود ، توصيف‏
    نمی‏شود و ما داريم در دنيا خيلی چيزها كه انسان وجودش را درك می‏كند ولی‏
    نمی‏تواند آن را تعريف بكند زيبايی از همين قبيل است

    افلاطون تعريفی از
    زيبايی كرده است تعريف او اولا در حدش معلوم نيست تعريف درستی باشد ،
    و ثانيا تعريف كاملی نيست گفته است :

    " زيبايی " هماهنگی ميان اجزاء
    است با كل يعنی اگر يك كل داشته باشيم مانند يك ساختمان ، چنانچه همه‏
    اجزائش : در ، ديوار ، پايه ، سقف و غيره ، با يك تناسب معينی در آن‏
    به كار رفته باشد ، آن كل زيباست زيبايی يك ساختمان به اين علت است‏
    كه ميان اجزائش تناسب است حالا گيرم اين حرف درست باشد و تناسب يعنی‏
    يك نسبت خاص وجود داشته باشد ،

    ولی آيا می‏شود در زيباييها بيان كرد كه‏
    نسبت چيست ؟ آيا همان طور كه مثلا در آب می‏گويند از H چقدر است و از O
    چقدر ، در اينجا می‏شود چنين چيزی گفت ؟ نه آيا لازم است ما بتوانيم‏
    تعريف بكنيم ؟ نه ، لزومی ندارد برای اين كه به وجود حقيقتی اعتراف‏
    بكنيم ، هيچ ضرورتی ندارد كه اول بتوانيم آن را تعريف بكنيم اگر بتوانيم‏
    ، تعريف می‏كنيم ، نتوانستيم

    ، می‏گوئيم از نظر كنه و ماهيت بر ما مجهول‏
    است ولی وجود دارد زيبايی وجود دارد گواينكه بشر نمی‏تواند آنرا تعريف‏
    بكند حتی بشر همين نيروی برق را نمی‏تواند تعريف بكند اما شك ندارد كه‏
    وجود دارد .



    97

    فلسفه اخلاق

  4. #84
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    زيبايی مطلق است يا نسبی ؟
    سؤال دوم كه در اينجا مطرح است اين است كه آيا زيبايی مطلق است يا
    نسبی ؟
    يعنی آيا آن چيزی كه زيبا است فی حد ذاته زيبا است قطع نظر از
    اينكه انسانی زيبايی آن را درك بكند يا درك نكند ، مثل خيلی چيزها كه‏
    در عالم وجود دارد ؟
    مثلا قله دماوند وجود دارد و مرتفع ترين قله ها در
    اين منطقه است

    ، خواه انسانی در عالم باشد كه آنرا درك بكند يا نباشد
    آن فی حد ذاته برای خودش وجود دارد آيا زيبايی در زيبا واقعا حقيقتی‏
    است كه وجود دارد يا يك رابطه مرموز است ميان ادراك كننده و ادراك‏
    شده ؟ شما می‏بينيد انسانی
    ، شی يا انسان ديگری ( معشوقش ) در نظرش فوق‏
    العاده زيبا است ، و حال آنكه يك انسان ديگر او را زيبا نمی‏بيند پس‏
    معلوم می‏شود به قول اين اشخاص زيبايی حقيقت مطلقی نيست ،

    يعنی ممكن‏
    است يك انسان در نظر انسانی در نهايت زيبايی باشد ، و همان انسان در
    نظر انسانهای ديگر اصلا زيبايی نداشته باشد داستان معروف مجنون همين است‏
    مجنون كه در وصف ليلای خودش اينهمه شعر و غزل گفت ،

    هارون الرشيد خيال‏
    كرد ليلا لعبتی است كه نظير او در دنيا پيدا نمی‏شود وقتی آن ليلای بدوی‏
    وحشی را از بيابان آوردند ديد يك زن عادی سياه سوخته ای است كه اصلا هيچ‏
    قابل توجه نيست .

    به مجنون گفت روزی عيبجوئی
    كه پيدا كن به از ليلا نكويی
    كه ليلا گر چه در چشم تو حوری است
    به هر عضوی ز اعضايش قصوری است
    چو مجنون اين سخن بشنيد آشفت
    در آن آشفتگی خندان شد و گفت
    تو مو بينی و مجنون پيچش مو
    تو ابر و او اشارتهای ابرو

    98

    فلسفه اخلاق

  5. #85
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق







    اگر در كاسه چشمم نشينی
    بجز از خوبی ليلی نبينی

    همان نسبيت در زيبايی را بيان می‏كند يعنی برای او زيباست ، برای كس‏
    ديگر زيبا نيست اين هم خودش مسئله ای است كه می‏گويند بر خلاف آنچه‏
    انسانها خيال می‏كنند كه زيبايی ، عشق می‏آفريند ، بر عكس است : عشق ،
    زيبايی می‏آفريند ، يعنی اول زيبايی وجود ندارد كه بعد در اثر زيبايی ،
    عشق ايجاد بشود ، اول عشق وجود پيدا می‏كند و بعد عشق زيبايی را خلق می‏كند
    البته اين يك نظر افراطی است نمی‏شود وجود زيبايی را در خارج به كلی‏
    انكار كرد .
    حال آيا زيبايی ، مطلق است يا نسبی ؟
    باز هم برای بحث ما ضرورتی‏
    ندارد كه ما اين مطلب را حتما تحقيق بكنيم كه آيا زيبايی يك حقيقت‏
    مطلق است يا يك حقيقت نسبی ؟

    قدر مسلم اين است كه در خارج ، چيزی به‏
    نام زيبايی وجود دارد اين جور نيست كه زيبايی صد در صد مخلوق عشق ، و
    عشق حقيقتی گزاف باشد كه همين جور يك جا پيدا می‏شود ، بلكه زيبايی‏
    حقيقتی است گيرم حقيقت نسبی هم باشد باز خودش حقيقتی است .
    رابطه زيبايی با عشق و حركت
    مطلب سوم به عنوان مقدمه برای اين بحث اين است كه جمال و زيبايی از
    يك طرف ، و جاذبه از طرف ديگر ،
    عشق و طلب از طرف ديگر ، حركت از
    طرف ديگر ، ستايش از طرف ديگر ،
    اينها حقايقی هستند كه با يكديگر
    توأمند ، يعنی آنجا كه زيبايی وجود پيدا می‏كند يك نيروی

    99

    فلسفه اخلاق

  6. #86
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    جاذبه ای هم هست .
    زيبا جاذبه دارد آنجا كه زيبايی وجود دارد ، عشق و
    طلب در يك موجود ديگر وجود دارد ، حركت و جنبش وجود دارد ، يعنی خود
    زيبايی موجب حركت و جنبش است
    حتی به عقيده فلاسفه الهی تمام حركتهايی‏
    كه در اين عالم است حتی حركت جوهريه و اساسی كه تمام قافله عالم طبيعت‏
    را به صورت يك واحد جنبش و حركت در آورده است مولود عشق است :

    كتحريك المعشوق للعاشق و تحريك المعلل للمتعلل ( 1 )

    چنين چيزی می‏گويند

    در اين زمينه سخن بسيار است " وحشی با فقی " شعرهايی دارد راجع به "
    ميل " كه ميل و جاذبه در تمام ذرات عالم وجود دارد بعد می‏گويد فيلسوفان‏
    اين را عشق می‏نامند به هر حال هر جا كه زيبايی هست جاذبه وجود دارد ،
    عشق و طلب وجود دارد ، حركت و جنبش وجود دارد ، ستايش و تقديس وجود
    دارد زيبايی به دنبال خودش ستايش و تقديس می‏آورد .

    زيبايی منحصر به زيبايی مربوط به غريزه جنسی نيست
    حال ، آيا زيبايی منحصر است به زيبايی يك انسان ، آن هم زيباييهايی‏
    كه دو جنس مخالف انسان از يكديگر درك می‏كنند خصوصا در جنس زن ؟
    و
    وقتی می‏گويند [ ( زيبا " يعنی مثلا اندام و چهره يك زن زيبا ؟
    و ديگر
    غير از اين در عالم ، زيبايی وجود ندارد ؟

    افرادی كه از زيبايی چيز درستی‏
    درك نمی‏كنند اين جور خيال می‏كنند نه ، در طبيعت هزاران نوع زيبايی وجود
    دارد ، در جمادات ، نباتات و حيوانات ، در آسمان ، زمين و

    *************************

    پاورقی :
    علت معلول را ] .
    1 ) [ مانند به حركت در آوردن معشوق عاشق را ، و به حركت در آوردن‏


    100

    فلسفه اخلاق

  7. #87
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    درياها . كيست كه زيبايی را در گلها درك نكند ؟ !

    خيلی افراد شايد از
    گل فقط بوی خوش را درك می‏كنند ، در صورتی كه آنهايی كه چشمشان زيبايی‏
    را درك می‏كند ، در گل ، زيبايی را بيش از بوی خوش درك می‏كنند
    يعنی‏
    برايش بيشتر اهميت قائل هستند زيبايی گلها ، زيبايی درختها ، زيبايی‏
    جنگلها ، زيبايی درياها ، زيبايی كوهها ، زيبايی آسمانی كه بالای سر انسان‏
    است ، زيبايی افق ، زيبايی سپيده دم ، زيبايی طلوع آفتاب ،
    زيبايی‏
    غروب آفتاب ، زيبايی شفق ، هزاران نوع زيبايی و جمال محسوس در عالم‏
    طبيعت وجود دارد تمام زيباييها كه منحصر به آن زيبائيی كه با شهوت جنسی‏
    انسان سرو كار دارد نيست آن كسی كه زيبايی را منحصرا در شهوت جنسی درك‏
    می‏كند ، در حقيقت اصلا زيبايی را درك نمی‏كند

    زيبايی تنها مربوط به غريزه‏
    جنسی انسان نيست كه تا می‏گويند " زيبايی " بعضی اشخاص فورا فكر
    می‏كنند يعنی مسائل مربوط به غريزه جنسی .
    اين جور نيست . در خود طبيعت‏
    هزاران نوع زيبايی وجود دارد تازه اينهايی كه ما گفتيم ،
    زيباييهای مربوط
    به قوه باصره و چشم بود سامعه ، لامسه ، شامه و ذائقه نيز هر يك‏
    زيباييهايی را درك می‏كنند ، و اساسا " خوب " در هر حسی يعنی زيبا .

    " خوب " در چشم ، زيبای چشم است ، " خوب " در گوش ، زيبای گوش‏
    است ، و همين طور " خوب " در لامسه ، ذائقه و شامه .

    پس اين اشتباه‏
    پيدا نشود كه تا می‏گويند " زيبايی " افرادی كه در كشان از زيبايی بسيار
    ضعيف است فورا توجهشان به مسائل جنسی معطوف می‏شود .


    101

    فلسفه اخلاق

  8. #88
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق





    زيبايی غير محسوس

    از اين بالاتر ، آيا زيبايی غير محسوس هم داريم ؟ زيبائيهای مطلقا
    محسوس را اكثريت قريب به اتفاق مردم درك می‏كنند آيا زيبايی غير
    محسوس و زيبايی معنوی هم داريم ؟

    بله آن هم زياد است حداقلش آن‏

    زيباييهايی است كه به قوه خيال انسان يعنی به صورتهای ذهنی انسان مربوط
    است زيبايی فصاحت و بلاغت در چيست ؟

    يك عبارت فصيح و بليغ چرا انسان‏

    را به سوی خودش می‏كشد و جذب می‏كند ؟

    نثر و شعر سعدی چرا انسان را جذب‏

    می‏كند ؟ حدود هفتصد سال از زمان سعدی می‏گذرد چرا آن جمله های كوتاه سعدی‏
    هنوز هم در زبانها تكرار می‏شود و انسان وقتی كه می‏شنود مجذوب آن می‏شود ؟

    زيبايی است كه چنين می‏كند آن زيبايی چيست ؟

    آيا زيبايی لفظ است ؟ نه ،


    تنها لفظ نيست ، معانی اين الفاظ است البته خود لفظ هم در فصاحت‏
    دخالتی دارد ولی تنها لفظ نيست معانی اين الفاظ و معانی ذهنی آنچنان‏
    زيبا كنار يكديگر قرار گرفته است كه روح انسان را می‏كشد به سوی خودش و
    جذب می‏كند و همچنين شعر حافظ و مولوی .

    آنهايی كه زيباييهای خيال را

    درك می‏كنند گاهی آنچنان مجذوب و مسحور اين شعرها می‏شوند كه اصلا از خود
    بيخود می‏شوند .

    مرحوم اديب پيشاوری يكی از ادبای بسيار مبرز و از بقايای حوزه های‏
    علميه قديم بوده است كه البته ما ايشان را درك نكرديم ، عكس ايشان را
    ديديم ، سيد بوده است و به اصطلاح خيلی قيافه علما را دارد و واقعا هم در
    ادبيات مرد فوق العاده فاضل و كم نظيری بوده است خودش هم گاهی شعر
    می‏گفته در كتابی خواندم كه مرحوم اديب گفته بود :

    دوبار در عمرم خواندن‏

    يك شعر مرا از هوش برد ، بيهوش شدم يك بار غزلی از حافظ

    102

    فلسفه اخلاق

  9. #89
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    را خواندم ، آنچنان تحت تأثيرش قرار گرفتم كه بيهوش شدم غزل معروفی‏
    است :

    زان يار دلنوازم شكری است با شكايت گر نكته دان عشقی بشنو تو اين‏
    حكايت

    بی مزد بود و منت هر خدمتی كه كردم يارب مباد كس را مخدوم بی‏
    عنايت

    دندان تشنه لب را آبی نمی‏دهد كس گوئی ولی شناسان رفتند از اين‏
    ولايت

    در اين شب سيا هم گم گشت راه مقصود از گوشه ای برون آی ای كوكب‏
    هدايت

    از هر طرف كه رفتم جز وحشتم نيفزود زنها از اين بيابان وين راه بی‏
    نهايت

    اين راه را نهايت صورت كجا توان بست كش صد هزار منزل بيش است‏
    در بدايت

    در زلف چون كمندش ای دل مپيچ كانجا سرها بريده بينی بی جرم و بی‏
    جنايت

    چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‏پسندی جانا روا نباشد خونريز را
    حمايت

    ای آفتاب خوبان می‏سوزد اندرونم يكساعتم بگنجان در سايه عنايت هر چند بردی آبم روی از درت نتابم جور از حبيب خوشتر كز مدعی‏
    رعايت

    عشقت رسد به فرياد گر خود به سان حافظ قرآن زبر بخوانی در چارده‏
    روايت

    گفته است من يك دفعه اين شعرها را خواندم ، آنچنان مجذوب شدم كه بی‏
    هوش شدم و افتادم اين زيبايی شعر است كه يك اديب را در اين حد مجذوب‏
    خودش می‏كند تازه اين يك اديب است يك عارف اگر شعرهای حافظ را
    بخواند قطعا اين غزل را انتخاب نخواهد كرد .

    او غزلهای عارفانه را
    انتخاب می‏كند و كمتر كسی است كه ذوق عرفانی داشته باشد و غزلهای عرفانی‏

    حافظ مثل غزل زير را بخواند و تحت تأثير شديد قرار نگيرد :

    سالها دل طلب جام جم از ما می‏كرد
    آنچه خود داشت زبيگانه تمنا می‏كرد
    گوهری كز صدف كون و مكان بيرون بود
    طلب از گمشدگان لب دريا می‏كرد
    بيدلی در همه احوال خدا با او بود
    او نمی‏ديدش و از دور خدايا می‏كرد

    103

    فلسفه اخلاق

  10. #90
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فلسفه اخلاق






    مشكل خويش بر پير مغان بردم دوش

    كوبه تأييد نظر حل معما می‏كرد

    گفتم اين جام جهانبين به تو كی داد حكيم گفت آن روز كه اين گنبد مينا می‏كرد گفت آن يار كز او هست سردار بلند جرمش آن بود كه اسرار هويدا می‏كرد

    فصاحت قرآن

    چرا جای دور می‏رويم ؟ قرآن نفوذ خارق العاده خودش را از چه دارد ؟

    از زيبايی و فصاحتش قرآن می‏توانست آن معنايی را كه با اعماق روح انسان سرو كار دارد و به تعبير خود قرآن " مذكر " است يعنی آنها را از درون‏ انسان بيرون می‏كشد ،
    با يك عبارتهای خيلی معمولی و ساده بيان بكند ، ولی‏ خدای اسلام و پيغمبر چون اين كتاب معجزه باقی پيغمبر است ، حقايقش را با زيبايی خارق العاده بيان كرده است به نظر شما فصاحت قرآن تاكنون‏ چقدر اشك از مردم گرفته ؟
    !
    به تعبير خود قرآن : « يخرون للاذقان سجدا . . . يخرون للاذقان يبكون »
    ( 1 ) افرادی كه وقتی [ آيات قرآن را ] می‏شنوند ، در حال گريه می‏افتند و سجده می‏كنند در دلهای شب ، آيات قرآن‏ چقدر اشك ازمردم گرفته است !

    در اثر اين است كه آن معانی در اين لباس‏ بسيار زيبا ، آن حس جمال دوستی معنوی انسان را در اختيار می‏گيرد و مسخر خودش می‏كند .

    « و اذا سمعوا ما انزل الی الرسول تری اعينهم تفيض من‏ الدمع مما عرفوا من الحق »( 2 ) .


    *******************
    پاورقی :
    فرستاده شده است بشنوند ، می‏بينی كه اشك از ديدگانشان جاری می‏شود زيرا
    حقانيت آن را شناخته‏اند ] .
    1 ) سوره اسراء ، آيات 107 و . 109 2 ) سوره مائده ، آيه 83 [ ترجمه : و چون آياتی را كه به پيامبر



    104

    فلسفه اخلاق

صفحه 9 از 31 نخستنخست ... 567891011121319 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •