تفسیر سوره کوثر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تفسیر سوره کوثر
صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 67
  1. #41
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    و در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم كه در تفسير اين آيه با دست مباركش اشاره كرده و فرمود: منظور اين است كه دستها را اينگونه در آغاز نماز بلند كنى به طورى كه كف آنها رو به قبله باشد. ولى تفسير اول از همه مناسب تر است ، چرا كه منظور نفى اعمال بت پرستان است كه عبادت و قربانى را براى غير خدا مى كردند، ولى با اين حال جمع ميان همه معانى و رواياتى كه در اين باب رسيده است هيچ مانعى ندارد و به خصوص اينكه درباره بلند كردن دست به هنگام تكبيرات روايات متعددى در كتب شيعه و اهل سنت نقل شده است ، به اين ترتيب آيه مفهوم جامعى دارد كه اينها را نيز شامل مى شود. و در آخرين آيه اين سوره با توجه به نسبتى كه سران شرك به آن حضرت مى دادند مى فرمايد: ((تو ابتر و بلاعقب نيستى ، دشمن تو ابتر است !)) (ان شانئك هو الابتر). ((شانى ء)) از ماده ((شنئان )) (بر وزن ضربان ) به معنى عداوت و كينه - ورزى و بدخلقى كردن است ، و ((شانى ء)) كسى است كه داراى اين وصف باشد. قابل توجه اينكه : ((ابتر)) در اصل به معنى ((حيوان دم بريده )) است و انتخاب اين تعبير از سوى دشمنان اسلام به منظور هتك و توهين بود، و تعبير ((شانى ء)) بيانگر اين واقعيت است كه آنها در دشمنى خود حتى كمترين ادب را نيز رعايت نمى كردند، يعنى عداوتشان آميخته با قساوت و رذالت بود، در حقيقت قرآن مى گويد: اين لقب خود شما است نه پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ). از سوى ديگر همانگونه كه در شاءن نزول سوره گفته شد: قريش انتظار مرگ پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) و برچيده شدن بساط اسلام را داشتند، چرا كه مى گفت ند او بلا عقب است ، قرآن مى گويد تو بلا عقب نيستى ، دشمنان تو بلا عقب اند! 1 - فاطمه (عليهاالسلام ) و كوثر گفتيم كوثر يك معنى جامع و وسيع دارد، و آن خير كثير و فراوان است ، و مصاديق آن زياد است ، ولى بسيارى از بزرگان علماى شيعه يكى از روشن ترين مصداقهاى آن را وجود مبارك ((فاطمه زهرا)) (سلام الله عليها) دانسته اند، چرا كه شاءن نزول آيه مى گويد: آنها پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را متهم مى كردند كه بلا عقب است ، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گويد: ما به تو كوثر داديم . از اين تعبير استنباط مى شود كه اين ((خير كثير)) همان فاطمه زهرا (عليهاالسلام ) است ، زيرا نسل و ذريه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به وسيله همين دختر گرامى در جهان انتشار يافت نسلى كه نه تنها فرزندان جسمانى پيغمبر بودند، بلكه آئين او و تمام ارزشهاى اسلام را حفظ كردند، و به آيندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بيت (عليهمالسلام ) كه آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلكه هزاران هزار از فرزندان فاطمه (عليهاالسلام ) در سراسر جهان پخش ‍ شدند كه در ميان آنها علماى بزرگ و نويسندگان و فقها و محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظيم بودند كه با ايثار و فداكارى در حفظ آئين اسلام كوشيدند.
    تفسیر سوره کوثر

  2. #42
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    در اينجا به بحث جالبى از ((فخر رازى )) برخورد مى كنيم كه در ضمن تفسيرهاى مختلف كوثر مى گويد: قول سوم اين است كه اين سوره به عنوان رد بر كسانى نازل شده كه عدم وجود اولاد را بر پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خرده مى گرفتند، بنابراين معنى سوره اين است كه خداوند به او نسلى مى دهد كه در طول زمان باقى مى ماند، ببين چه اندازه از اهل بيت را شهيد كردند، در عين حال جهان مملو از آنها است ، اين در حالى است كه از بنى اميه (كه دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذكرى در دنيا باقى نماند، سپس بنگر و ببين چقدر از علماى بزرگ در ميان آنها است ، مانند باقر و صادق و رضا و نفس زكيه و. 2 - اعجاز اين سوره اين سوره در حقيقت سه پيشگوئى بزرگ در بردارد: از يكسو اعطاء خير كثير را به پيغمبر نويد مى دهد (گر چه ((اعطينا)) به صورت فعل ماضى است ، ولى ممكن است از قبيل مضارع مسلم باشد كه در شكل ماضى بيان شده ) و اين خير كثير تمام پيروزيها و موفقيتهائى را كه بعدا نصيب پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) شد، به هنگام نزول اين سوره در مكه قابل پيشبينى نبود، شامل مى شود. از سوى ديگر خبر مى دهد كه پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) بلا عقب نخواهد بود، بلكه نسل و دودمان او به طور فراوان در جهان وجود خواهند داشت . از سوى سوم خبر مى دهد كه دشمنان او ابتر و بلا عقب خواهند بود، اين پيشگوئى نيز تحقق يافت ، و چنان دشمنانش تار و مار شدند كه امروز اثرى از آنها باقى نمانده است ، در حالى كه طوائفى همچون بنى اميه و بنى عباس كه به مقابله با پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) و فرزندان او برخاستند روزى آنقدر جمعيت داشتند كه فاميل و فرزندان آنها قابل شماره نبود، ولى امروز اگر هم چيزى از آنها باقى مانده باشد هرگز شناخته نيست . 3 - ضمير جمع در باره خدا براى چيست ؟ قابل توجه اينكه در اينجا و در آيات فراوان ديگرى از قرآن مجيد خداوند با صيغه متكلم مع الغير از خود ياد مى كند مى فرمايد: ما كوثر را به تو عطا كرديم ! اين تعبير و مانند آن براى بيان عظمت و قدرت است ، زيرا بزرگان هنگامى كه از خود سخن مى گويند نه فقط از خود كه از ماءمورانشان نيز خبر مى دهند، و اين كنايه از قدرت و عظمت و وجود فرمانبردارانى در مقابل اوامر است . در آيه مورد بحث كلمه ((ان )) نيز تاءكيد ديگرى است بر اين معنى ، و تعبير به ((اعطيناك )) و نه ((آتيناك )) دليل بر اين است كه خداوند ((كوثر)) را به حضرتش بخشيده و اعطا فرموده است ، و اين بشارتى است بزرگ به پيغمبر اكرم تا در برابر ياوه گوئيهاى دشمنان قلب مباركش آزرده نشود، و در عزم آهنينش فتور و سستى راه نيابد، و بداند تكيه گاه او خدائى است كه منبع همه خيرات است و خير كثير در اختيار او نهاده . خداوندا! ما را از بركات اين ((خير كثير)) كه به پيامبرت مرحمت فرمودى بى نصيب مگردان . پروردگارا! تو مى دانى ما آن حضرت و ذريه طاهرينش را از صميم دل دوست داريم ، ما را در زمره آنان محشور كن . بارالها! عظمت او و آئينش بسيار است روز به روز بر اين عظمت و عزت و شوكت بيفزاى . آمين يا رب العالمين
    تفسیر سوره کوثر

  3. #43
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ


    شان نزول آیه
    در شان نزول اين سوره مى‏خوانيم:" عاص بن وائل" كه از سران مشركان بود، پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات كرد، و مدتى با حضرت گفتگو نمود، گروهى از سران قريش در مسجد نشسته بودند و اين منظره را از دور مشاهده كردند، هنگامى كه" عاص بن وائل" وارد مسجد شد به او گفتند: با كه صحبت مى‏كردى؟ گفت: با اين مرد" ابتر"! اين تعبير را به خاطر اين انتخاب كرد كه" عبد اللَّه" پسر پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) از دنيا رفته بود، و عرب كسى را كه پسر نداشت" ابتر" (يعنى بلا عقب) مى‏ناميد، و لذا قريش اين نام را بعد از فوت پسر پيغمبر براى حضرت انتخاب كرده بود (سوره فوق نازل شد و پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را به نعمتهاى بسيار و كوثر بشارت داد، و دشمنان او را ابتر خواند) "1". توضيح اينكه: پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خديجه داشت: يكى" قاسم" و ديگرى" طاهر" كه او را" عبد اللَّه" نيز مى‏ناميدند، و اين هر دو در مكه از دنيا رفتند، و پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فاقد فرزند پسر شد، اين موضوع زبان بدخواهان قريش را گشود، و كلمه" ابتر" را براى حضرتش انتخاب‏ __________________________________________________ (1)" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 549. تفسير نمونه، ج‏27، ص: 369 كردند "1". آنها طبق سنت خود براى فرزند پسر اهميت فوق العاده‏اى قائل بودند، او را تداوم‏بخش برنامه‏هاى پدر مى‏شمردند، بعد از اين ماجرا آنها فكر مى‏كردند با رحلت پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) برنامه‏هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذكور تعطيل خواهد شد و خوشحال بودند. قرآن مجيد نازل شد و بطرز اعجازآميزى در اين سوره به آنها پاسخ گفت، و خبر داد كه دشمنان او ابتر خواهند بود، و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى كه در اين سوره داده شده از يك سو ضربه‏اى بود بر اميدهاى دشمنان اسلام، و از سوى ديگر تسلى خاطرى بود به رسول اللَّه (صلي الله عليه و آله) كه بعد از شنيدن اين لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگين و مكدر شده بود. در فضيلت تلاوت اين سوره در حديثى (از پيغمبر اكرم ص) آمده است: من قرأها سقاه اللَّه من انهار الجنة، و اعطى من الاجر بعدد كل قربان قربه العباد فى يوم عيد، و يقربون من اهل الكتاب و المشركين: " هر كس آن را تلاوت كند خداوند او را از نهرهاى بهشتى سيراب خواهد كرد، و به عدد هر قربانى كه بندگان خدا در روز عيد (قربان) قربانى مى‏كنند، و همچنين قربانى‏هايى كه اهل كتاب و مشركان دارند، به عدد هر يك از آنان اجرى به او مى‏دهد" "2". نام اين سوره (كوثر) از اولين آيه آن گرفته شده است. __________________________________________________ (1) پيغمبر اكرم صاحب فرزند ذكور ديگرى به نام " ابراهيم" از" ماريه قبطيه" در مدينه در سال هشتم هجرت شد، ولى اتفاقا او نيز قبل از آنكه به دوسالگى برسد چشم از دنيا پوشيد و وفات او قلب پاك پيامبر (صلي الله عليه و آله) را آزرد. (2)" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 548. تفسير نمونه، ج‏27، ص: 370

    تفسیر سوره کوثر

  4. #44
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر





    • که بدخواه تو خود ابتر است



    • ترجمه فولادوند
      دشمنت خود بى‏تبار خواهد بود.



    • ترجمه مجتبوی
      همانا دشمن تو، همو دنبال بريده- بى‏نسل و بى‏دنباله- است.



    • ترجمه مشکینی
      همانا (تو ابتر و بى‏نسل نيستى) دشمن توست كه دم بريده و بى‏نسل است



    • ترجمه بهرام پور
      البته دشمن تو، همو بى‏نسل است

    تفسیر سوره کوثر

  5. #45
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    تفسیر مجمع البيان
    آشنايى با اين سوره‏ به سوره ديگرى رسيديم. اين بار يك‏صد و نهمين سوره از سورهاى قرآن شريف. به شناسنامه‏اش مى‏نگريم تا پيش از آغاز ترجمه آياتش با حال و هواى آن آشنا گرديم. 1 - نام اين سوره‏ در آغازين آيه اين سوره، خداى فرزانه روى سخن را به بنده برگزيده‏اش محمد(ص) مى‏كند و به او فرمان مى‏دهد كه از خدايان ساخته و پرداخته شرك‏گرايان و تاريك‏انديشان و باورهاى خرافى و پوچ و درد سرآفرين آنان اعلام برائت و بيزارى كند؛ چرا كه ميان توحيد و شرك، حق و باطل، نور و ظلمت، عدل و ظلم، آزادى و استبداد، مردم‏سالارى و زورمدارى، برابرى و تبعيض خواهى، رعايت حقوق خدا و خلق او با قانون‏شكنى و خودسرى و پايمال ساختن حقوق بشر مرزهايى‏است روشن و خردمندانه كه در مورد آنها جاى سازش نيست. قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ... و نام اين سوره، «كافرون» به معنى «كفرگرايان» خوانده شده و از همان آيه نخست اقتباس شده است. اين سوره را، سوره «عبادت» نيز ناميده‏اند، چرا كه پيامبر و مردم با ايمان را از سازش بر سر اصل و مبانى بنيادى مكتب هشدار مى‏دهد. 2 - فرودگاه آن‏ به باور بيشتر مفسران و محدثان اين سوره در آغازين سال‏هاى بعثت در مكّه و در كنار خانه خدا بر زجاجه نورانى جان محمد فرود آمده است. امّا برخى نيز آن را مدنى مى‏دانند. 3 - شمار آيه‏هاى آن‏ اين سوره از 6 آيه، 26 واژه، و 94 حرف تشكيل شده است. 4 - پاداش تلاوت آن‏ از پيامبر آورده‏اند كه فرمود: من قرأ «قل يا ايهاالكافرون» فكانما قراء ربع القرآن...(321) كسى كه سوره «كافرون» را بخواند و در آن هنگام به خودسازى و خودشكوفايى بينديشد، بسان كسى است كه يك چهارم قرآن را خوانده است. شيطان‏هاى طغيانگر به بركت اين سوره از او دور مى‏گردند و از بلاى شرك و گمراهى و بيدادگرى پاك و از هول و هراس روز رستاخيز در امان خواهد بود. و نيز در روايتى آورده‏اند كه به «جبير بن مطعم» فرمود: آيا دوست‏دارى هنگامى كه به سفر مى‏روى از نظر زاد و توشه از بهترين يارانت باشى؟ گفت: آرى پدر و مادرم به قربانت! فرمود: پس اين سوره‏هاى پنچ‏گانه را بخوان فاقرء هذه السّور الخمس... پرسيد: كدامين سوره‏ها؟ فرمود: سوره‏هاى «كافرون»، «نصر»، «اخلاص»، «فلق»، و سوره «ناس». و به ياد داشته باش كه هر كدام را با «بسم اللّه الرحمن الرحيم» آغاز نما.(322) نامبرده مى‏افزايد: من ثروت و سرمايه زيادى نداشتم و با كسانى كه خدا خواست همسفر و همراه شدم، و به لطف او از بلند همت‏ترين و پرزاد و توشه‏ترين آن‏ها بودم تا از سفر باز آمدم.
    تفسیر سوره کوثر

  6. #46
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    و نيز آورده‏اند كه: مردى به حضورش آمد و گفت: اى پيامبر خدا! آمده‏ام چيزى به من بياموزى كه به هنگام خواب آن را بخوانم؛ فرمود: اذا اخذت مضجعك فاقرأ قل يا ايها الكافرون! ثم نم على خاتمتها فانَّها برأة من الشرك(323) هنگامى كه به بستر رفتى، سوره «كافرون» را بخوان و پس از آن بخواب كه اين سند بيزارى از شرك و بيدادگرى است. از حضرت صادق آورده‏اند كه مى‏فرمود: كان ابى يقول قل يا ايها الكافرون ربع القرآن، و كان اذا فرغ منها قال: اعبدالله وحده...(324) پدرم مى‏فرمود: سوره كافرون بسان يك چهارم قرآن است، و هنگامى كه آن را مى‏خواند و از آن فراغت مى‏يافت، مى‏فرمود: تنها خداى يكتا را مى‏پرستم، تنها او را مى‏پرستم و بس. و نيز آورده‏اند كه فرمود: من قرأ قل يا ايها الكافرون و قل هو الله احد فى فريضة من الفرائض غفرالله له و لوالديه و ما ولدا، و ان كان شقياً محى من ديوان الأشقيا و كتب فى ديوان السعداء و احياه‏الله سعيداً و اماتة شهيداً و بعثه شهيداً(325) كسى كه سوره «كافرون» و «اخلاص» را در يكى از نمازهاى واجب خويش بخواند و آن‏ها را باور داشته باشد، خدا او و پدر و مادر و فرزندانش را مى‏آمرزد و اگر گرفتار تيره‏بختى شده نام او از دفتر تيره‏بختان زدوده شده، و در دفتر نيك‏بختان نوشته مى‏شود؛ و خدا او را نيك‏بخت زنده مى‏دارد و شهيد از دنيا مى‏برد و شهيد بر مى‏انگيزد. 1 - بگو: اى كافران! 2 - نه من آن چه را شما مى‏پرستيد، مى‏پرستم، 3 - و نه شما پرستنده‏ايد آن‏چه را كه من مى‏پرستم؛ 4 - و نه من پرستنده‏ام آن چه را كه شما مى‏پرستيد. 5 - و نه شما پرستنده‏ايد آن‏چه را كه من مى‏پرستم. 6 - آيين شما از آن شما، و آيين من از آن من است. شأن نزول‏ اين سوره درباره گروهى از سردمداران شرك و استبداد، به نام‏هاى «حارث»، «عاص»، «وليد»، «اسود زهرى»، «اسود بن اسد»، و «امية بن خلف» فرود آمد، چرا كه آنان به حضور پيامبر آمدند و گفتند: اى پيامبر خدا! شما بيا و از آيين ما پيروى نما، تا ما نيز از دين تو پيروى نموده، و تو را در همه امتيازات و قدرت و امكانات و رهبرى و اداره جامعه شريك مى‏سازيم. تو بيا و يك سال خدايان ما را عبادت نما! تا سال آينده ما خداى يكتاى تو را خواهيم پرستيد! در اين صورت اگر دين تو بهتر باشد، ما در آن با تو شريك گرديده و بهره‏ور شده‏ايم و اگر آيين ما بهتر باشد تو از آن بى‏بهره نشده‏اى! پيامبر فرمود: معاذ الله ان اشرك به غيره. به خداى پناه مى‏برم كه چيزى را همتا و شريك او قرار دهم! گفتند: پس بيا بر پاره‏اى از خدايان ما دست تواضع و فروتنى بكش و از آن‏ها بركت بجوى، تا در برابر آن، ما نيز رسالت و يكتايى پروردگارت را گواهى كرده و او را بپرستيم. پيامبر فرمود: من تنها از بارگاه خدا فرمان مى‏گيرم و راه مى‏جويم. درست در آن هنگام بود كه اين سوره فرود آمد كه: يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ... پيامبر گرامى به مسجدالحرام آمد و در حالى كه سران شرك و استبداد نشسته بودند، در برابرشان ايستاد و اين سوره را تا آخر، با صدايى رسا و آهنگى دلنشين بر آنان خواند.
    تفسیر سوره کوثر

  7. #47
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    آنان هنگامى كه پاسخ پيامبر را با شنيدن پيام خداى او شنيدند، از پيشرفت نقشه شوم خود مأيوس و راه آزار و شكنجه پيامبر و ياران او را در دستور كار قرار دادند.(326) «ابن عباس» آورده است كه: و آن‏گاه اين آيه در مورد آنان فرود آمد كه: قل افغير الله تأمرونى اعبد ايها الجاهلون(327) هان اى پيامبر! بگو: هان اى نادانان! مرا وامى‏داريد كه جز خدا را بپرستم؟! تفسير راه توحيدگرايانه و عادلانه‏ام را با شرك و استبداد نخواهم آلود در سوره پيش، خداى فرزانه عيب‏جويى شرك‏گرايان و بى‏نسل و تبار و بى‏آينده خواندن پيامبر و راه و رسم توحيدى اورا مردود شمرد و به آن حضرت اطمينان داد كه به وى «خير فراوان» و پايان‏ناپذير ارزانى شده است، اينك به آن پرچمدار توحيد و آزادى فرمان داده مى‏شود كه از نقشه شوم آنان - كه در انديشه تطميع او هستند - بر حذر باشد و با صراحت و شجاعت به آنان اعلام كند كه هر گز راه و رسم توحيدى و عادلانه و روش بشردوستانه خود را با شيوه‏هاى شرك‏آميز و ظالمانه و استبدادى آنان نخواهد آلود. نخست روى سخن را به آن حضرت مى‏نمايد و مى‏فرمايد: قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ‏ هان اى محمد(ص)! بگو: هان اى كفرگرايان حق‏ناپذير! در آيه بدان دليل كه «الف و لام» عهد به كار رفته، سردمداران شرك و استبداد مورد نظرند و روى سخن با آنان است. پيامبر به فرمان خدا به آنان اعلام مى‏دارد كه: لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ‏ نه من آنچه را شما مى‏پرستيد، خواهم پرستيد، و نه شما آنچه را من مى‏پرستم، خواهيد پرستيد. وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ نه آنچه را شما پرستيديد، من مى‏پرستم؛ وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ و نه آنچه را من مى‏پرستم شما خواهيد پرستيد. وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ با اين بيان خداى فرزانه روى سخن را به پيامبرش مى‏نمايد و به او دستور مى‏دهد كه با صراحت و شهامت و صداقت و خيرخواهى به سردمداران شرك و بيداد اعلام كند كه هرگز بت‏ها و خدايان دروغين آنان را نخواهد پرستيد، و شيوه‏هاى شرك‏آلود و استبدادى آنان را در زندگى فردى، خانوادگى، اجتماعى و سياسى امضاء نخواهد كرد و آن‏ها نيز اين صداقت و شهامت را ندارند كه دست از ستم و خرافه بردارند و اصلاح‏پذيرند و به حق روى آورند، بلكه بر بيداد و خشونت و شرك و كفر و خودسرى و خودكامگى خود خواهند افزود و خداى يكتا را نخواهند پرستيد و اصلاح نخواهند پذيرفت. به باور «ابن عباس» و «مقاتل» منظور پيامبر اين است كه: نه امروز و نه فردا و فرداهاى دور و تا پايان زندگى هرگز بت‏هاى شما را نخواهم پرستيد. و «زجاج» بر آن است كه: پيامبر با اين بيان روشن و بيدارگر از سويى پرستش خدايان پندارى آنان، از سوى خود را براى هميشه نفى كرد، و از دگر سو از اصلاح‏ستيزى و حق‏ناپذيرى سردمداران شرك و استبداد كه نامشان در «شأن نزول» رفت، خبر داد! اين آيات و اين خبر از آينده به وسيله پيامبر، بسان پيشگويى اين آيه است كه در داستان نوح مى‏فرمايد: و اوحى الى نوح انّه لن يؤمن من قومك الّا من قد آمن(328) و به نوح وحى گرديد كه از جامعه و مردم تو، جز كسانى كه تاكنون ايمان آورده‏اند، هرگز كسى ايمان نخواهد آورد...
    تفسیر سوره کوثر

  8. #48
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    «فراء» در مورد تكرار آيه‏ها و مفهوم آن‏ها مى‏گويد: در زبان و فرهنگ عرب تكرار واژه‏ها و مفاهيم آن‏ها به صورت‏هاى گوناگون رايج است، و هدف نيز روشن ساختن اهميت سخن و تأكيد بر آن است تا شنونده پيام را نيك دريابد و در آن بينديشد. اين تكرار هم در پذيرش نظر گوينده رايج است و هم در نفى سخن گوينده و پندار او. در قرآن و روايات و شعر و نثر عرب نيز بسيار آمده است، براى نمونه: عرب به هنگام موافق بودن با انديشه ويا سخن گوينده، مى‏گويد: آرى، آرى. و زمانى كه موافق نباشد، بارها مى‏گويد: نه، نه، هرگز. قرآن مى‏فرمايد: كلا سوف تعلمون، ثم كلّا سوف تعلمون(329) نه، چنين نيست به زودى خواهيد دانست؛ باز هم چنين نيست به زودى خواهيم دانست... در شعر عرب نيز تكرار واژه‏ها و مفاهيم بسيار است، براى نمونه: شاعر مى‏گويد: كم نعمة كان لكم‏ كم كم و كم! شما چه بسيار نعمت‏ها داشته‏ايد! چه قدر، چه اندازه و چه بسيار! و ديگرى مى‏گويد: نعق الغراب يبين ليلى غدوة كم كم و كم بفراق ليلى ينعق‏ صبحگاهان كلاغ به صدا در آمد و از مرگ ليلى خبر داد، راستى چه قدر، چه قدر و چه اندازه از جدايى او صدا مى‏زند؟ با اين بيان تكرار سخن در فرهنگ و ادبيات عرب رايج است و در اين آيات بسيار جاى تأكيد است، چرا كه كفرگرايان اين نقشه شوم را طرح، و بر آن پافشارى مى‏كردند، از اين رو خداى فرزانه در پاسخ اصرار و پافشارى آنان بر شرك و بيداد، بسيار جالب و زيبنده است كه بر توحيدگرايى و پروا و عدالت‏خواهى و آزادگى دين خود تأكيد كند، تا آنان را در تاريك‏انديشى خود نوميد و سرافكنده، و در طمع‏ورزيشان بر فريب پيامبر و مردم با ايمان مأيوس سازد. به باور پاره‏اى منظور از تكرار، بيان اين نكته است كه: من هرگز بت‏هايى را كه شما مى‏پرستيد، نخواهم پرستيد و شما نيز هرگز آن خداى بى‏همتايى را كه من مى‏پرستم، نخواهيد پرستيد؛ چرا كه شما به او شرك ورزيده و به جاى او و به همراه او خدايان دورغين را به خدايى گرفته‏ايد، در حالى كه تنها كسى مى‏تواند او را بپرستد كه پرستش خود را براى او خالص سازد، و من هرگز اين‏گونه كه شما مى‏خواهيد خدا را بپرستيد، او را نخواهم پرستيد؛ بلكه پرستش من خالصانه و پاك و ناب خواهد بود. بااين بيان «ما»، «مصدريه» است و در آيه نخست «معبود» مورد نظر است و در آيه دوم، عبادت و پرستش. يك پرسش و پاسخ آن‏ ممكن است اين پرسش طرح گردد كه طبق اين بيان تفاوت معبودها و خدايان روشن است؛ چرا كه آنان بت‏ها و خدايان دورغين را مى‏پرستند و پيامبر خداى يكتا را؛ امّا چه تفاوتى ميان عبادت پيامبر با پرستش آنان است؟ پاسخ اين است كه پيامبر گرامى خداى يكتا را خالصانه مى‏پرستيد و تنها او را به خدايى گرفته بود و عبادت مى‏كرد و بس، امّا شرك گرايان در پرستش خود براى خدا، همتا و شريك برگرفته بودند و عبادت آنان خالص نبود، و ميان اين دو عبادت تفاوت روشن است. آرى، پيامبر در همه ابعاد زندگى و انجام هر كارى خشنودى و رضايت خدا و درستى كار و راه را در نظر مى‏گرفت و هر كارى را براى تقرب به او انجام مى‏داد، امّا شرك‏گرايان بر اثر جهل و خرافه و عادت‏ها و آموزش‏هاى غلط، به بت‏ها تقرّب مى‏جستند و در نتيجه هر گناه و زشتى را نيز مرتكب مى‏شدند. و سرانجام در آخرين آيه مورد بحث مى‏فرمايد: لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ اينك كه چنين است دين و آيين شما براى شما، و دين آيين من از آن من. در تفسير آيه ديدگاه‏ها متفاوت است: 1 - به باور گروهى منظور اين است كه: پاداش پرستش و دين شرك‏آلود شما براى شما و پاداش دين توحيدى و آسمانى من براى من. با اين بيان «مضاف» حذف شده است. 2 - امّا به باور برخى ديگر، كفرگرايى و حق‏ستيزى شما براى شما باد و توحيدگرايى و حق پذيرى و پرستش خالصانه من براى من و اين بيان و آيه گرچه به ظاهر نشانگر بى‏مانع بودن شرك و كفر و يا جواز پرستش‏هاى ذلت‏بار آنان است، امّا در حقيقت هشدارى است سخت، كه آنان را از كفر و پرستش غير خدا بر حذر مى‏دارد.
    تفسیر سوره کوثر

  9. #49
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    آيه مورد بحث بسان اين آيه است كه مى‏فرمايد: اعملوا ماشئتم...(330) هر آنچه مى‏خواهيد انجام دهيد كه او به آن‏چه انجام مى‏دهيد بيناست. 3 - از آن جايى كه واژه «دين» به معنى پاداش و كيفر كردار انسان آمده، به باور پاره‏اى منظور اين است كه: ثمره عملكرد شما براى شما و ثمره كار من نيز براى من. واژه «دين» در شعر عرب نيز به معنى پاداش و كيفر آمده است. شاعر مى‏گويد اذا ما لقونا لقيناهم‏ و دَنّاهم مثل ما يقرضونا هنگامى كه آنان با ما ديدار نمودند، ما نيز با آنان ديدار خواهيم نمود، و همانند آنچه به ما وام مى‏دهند به آنان پاداش خواهيم داد. دو نكته بسيار جالب‏ 1 - اين سوره مباركه در بردارنده اعجازى بزرگ از سوى پيامبر گرامى بر دريافت وحى، و سندى است خدشه‏ناپذير و استوار بر درستى دعوت و آسمانى بودن كتاب او؛ چرا كه آن بزرگوار در اين سوره از رخدادهاى آينده زندگى خود و سردمداران شرك و استبداد حاكم پيشگويى كرد، و خبرهايى‏ها را داد كه جز از سوى خداى آگاه به نهان‏ها راهى به سوى آن‏ها نيست؛ و شگفتا كه تاريخ نشان داد كه خبرهاى آن حضرت همان‏گونه كه آورده بود تحقق يافت. 2 - نكته درس‏آموز ديگر در اين سوره هشدار از سستى و سازش در دين و آميخته ساختن باطل و بيداد و شرك و خرافه و روش‏هاى ظالمانه با توحيدگرايى و روش‏هاى عادلانه و بشردوستانه دين خدا و رسيدن به هدف‏هاى مقدس، با به كارگيرى ابزارها و شيوه‏هاى ظالمانه فريب و خشونت و ترور و وحشت آفرينى است؛ آرى اين آيات از اين آفت نيز هشدار مى‏دهد. پرتوى از سوره مباركه‏ در آيات كوتاه اين سوره مباركه درس‏هاى ارزشمند و انسان پرورى است كه پاره‏اى از آن‏ها را به گونه‏اى كوتاه و فشرده مى‏نگريم. 1 - جدايى راه توحيد با شرك‏ اين آيات به روشنى نشانگر آن است كه راه توحيد و شرك و عدالت و ظلم از يكديگر جداست؛ چرا كه راه توحيدگرايى انسان را به سوى تقرب به خدا و تخلق به اخلاق او - كه آگاهى، بينايى، حق‏شناسى، عدالت، راستى، توانايى، بى‏نيازى، هدفدارى، بشردوستى و بنده نوازى است - راه مى‏نمايد، امّا بيراهه شرك و ظلم انسان را از اين والايى‏ها دور مى‏سازد و به سنگدلى و خشونت و فريب و نيرنگ و خودسرى و خودكامگى و شقاوت و جنايت و انحصار و استبداد سوق مى‏دهد. توحيدگرايى رمز وحدت و يكپارچگى با به رسميت شناختن تنوع سليقه‏ها و انديشه‏ها و عقيده‏هاى منطقى است، امّا شرك به سوى شقه شقه ساختن جامعه و سلطه انحصارى فرد يا گروهى بر همگان با قهر و غلبه مى‏كشاند. توحيدگرايى به انسان توجه مى‏دهد كه هستى هدفدار است و كارهاى نيك و ناروا را پاداش و كيفرى است متناسب و عادلانه، و ذره‏اى عدالت و ستم گم نمى‏گردد و انسان مسئول است و از او باز خواست خواهد شد، امّا شرك و استبداد بر اين بيراهه است كه زورمدران نبايد نقد شوند و محاسبه پذيرند، و مورد چون و چرا قرار گيرند، و از آنان بر گفتار و كردار گزاف و ظالمانه‏اى كه بر زبان مى‏آورند و دست مى‏يازند نبايد دليل و برهان خواست! توحيدگرايى تأكيد مى‏كند كه بايد با شيوه‏هاى خداپسندانه و راه‏هاى عادلانه زيست و اجازه هر كار و هر شيوه و وسيله‏اى را - حتى به بهانه مقدس بودن هدف - نمى دهد، امّا شرك و استبداد به بهانه واژه‏ها و هدف‏هاى نيك و دهن پركن از هر وسيله و ابزارى براى سركوب و شقاوت و تحميل بهره مى‏گيرد و اين راز تكرار آيه شريفه است كه پيامبر فرمود: لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ... آنچه را شما مى‏پرستيد و بيراهه‏اى كه شما در زندگى گام مى‏سپاريد من نخواهم پرستيد و گام نخواهم سپرد. 2 - اعلام بيزارى از شرك و استبداد با منطق و مدارا ماديگران و پيروان مكتب كمونيسم حدود يك قرن تسلط استبدادى و شقاوت‏بار خود بر بخش بزرگى از دنيا، افزون بر كشتار و فجايع بى‏شمار و انحطاط و واپسگرايى و عقب ماندگى وحشتناكى كه به بار آوردند، دنيا را آكنده از خشم و نفرت، تندى و خشونت، افراطى‏گرى و جنون و ترور و وحشت كردند.
    تفسیر سوره کوثر

  10. #50
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تفسیر سوره کوثر




    آنان با تبليغات بسيار گسترده و انحصارى خويش، امواجى سهمگين از فريب و نيرنگ، و قهر و جبر، و سيلابى از شيوه‏هاى زورمدارانه را وارد فرهنگ‏هاكردند و شيوه‏هاى منطق و مدارا، همزيستى و مسالمت، تساهل و تسامح، بشردوستى و حقوق بشر، مردم خواهى و محروم نوازى، ايثار و فداكارى، آزادى انديشه و فكر، تنوع سليقه و نظر، حق سنجش و مقايسه، گزينش عقيده و مذهب، و دموكراسى و مردم سالارى را مردود و منفور و ارتجاعى و امپرياليستى اعلام داشتند! و سوگمندانه نيروهاى خودسر و زورمدار و تاريك‏انديش، و جريانهاى شيفته قدرت و تشنه مقام و مغزهاى سنگواره‏اى نيز دانسته و يا ندانسته آنها را گرفته و هم چنان تاريكى و سياهى مى‏آفرينند و خرافه مى بافند و مهر و مدارا، منطق و تحمل، آزادى و حقوق بشر، مردم سالارى و حق حاكميت برسر نوشت و تنوع سليقه ها را بر نمى‏تابند و بر اين باورند كه هر كسى جز همانند آنان انديشيد و سلطه انحصارى آنان را نپذيرفت و آن روش‏ها را نقد كرد، بايد مارك كفر و شرك و خيانت و ...بخورد و حذف گردد! و دردا كه اين شيوه‏هاى شرك آلود و ظالمانه را با نام خدا و دين خدا ترويج مى‏كنند و همه آگاهان و آزادى خواهان و نسل جوان را به تدريج از دين مى‏گريزانند. آيات اين سوره را بنگريد كه چگونه با دقت، قاطعيت، استوارى و منطق روشنگرى مى‏كند كه راه توحيد از راه شرك جداست، و آن را نفى مى‏كند، امّا نه تهديد به كشتار مى‏كند و نه حذف و نه اجبار و تحميل، بلكه به منطق و مدارا و خردورزى و خردمندى و راهيابى رهنمون است تا انسان‏ها همان گونه كه خدايشان به آنان اختيار انتخاب و آزادى گزينش و سنجش و مقايسه داده است، راه را برگزينند و نه بَره‏منشانه و يا به زور چماق و زندان.
    تفسیر سوره کوثر

صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •