سرگذشت نیکان قرون سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
سرگذشت نیکان قرون
صفحه 3 از 36 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 356
  1. #21
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    مفید ثانی


    شیخ ابوعلی طوسی: حسن بن محمد بن حسن معروف به مفید ثانی یا شیخ ابوعلی طوسی فرزند شیخ الطائفه یكی از اساتید فقهای ما در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری بود. مفید ثانی استادی كامل و عالمی متبحر و محدثی مورد اطمینان بود. او در عین فقاهت به علم رجال و شناخت اخبار و راویان حدیث مهارت داشت و از آثار نفیس پدر و خرمن علومش خوشه های فراوان چید و سالها زحمت كشید تا خود به مقام استادی نائل آمده و به مفید ثانی معروف گشت و پس از پدر سالها كرسی درس او را با حضور اعلام متعدد ادامه داد. اغلب علمای بزرگ و فضلای بعدی ما كه به ذكر آنان می رسیم از شاگردان مكتب معظم له بوده و از او اجازه روایت و یا درجه اجتهاد دارند. بیشتر سنوات عمر او در نجف اشرف به تدریس فضلا سپری شد و آثاری به نام شرح النهایة، امالی، و المرشد ( الی سبیل المتعبد ) و اجازات نیز دارد. اكثر علما و صاحب تراجم از شرح حال و ترجمه‌‌ ای كه در خور شأن او باشد غفلت نموده اند و تاریخ دقیقی از وفات او به دست نمی آید. علی الظاهر در اوایل قرن ششم حدود 515 وفات نموده و ظاهراً در نجف مدفون است رحمة الله علیه.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #22
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    شیخ طبرسی




    امین الدین ابوعلی: فضل بن حسن بن فضل معروف به شیخ طبرسی یكی از علما و مفسرین بزرگ اسلامی در قرن ششم هجری است. امین الدین مفسری محقق و مدقق بود كه در فقه و حدیث و رجال ادبیات و لغت مهارت داشت. آغاز جوانی را در مشهد مقدس سرگرم تحصیلات بود و سالهای متمادی در رشته های مختلف علمی و فنون تفسیری كوشش می نمود. مراتب علمی او بیشتر از مكتب ابو علی طوسی ( مفید ثانی ) شیخ منتخب الدین رازی جدّ صاحب فهرست و ابوالوفای رازی نصیبش شد. امین الدین بیست و پنج سال از بهترین ایام خود را در شهر سبزوار به تدریس دانشجویان دینی و تأ لیف و تحقیق گذرانید و اغلب علمای بزرگ آینده از شاگردان وی می باشند.

    علامه امینی در شهداء الفضیله می نویسد: ( امین الاسلام معروف به شیخ طبرسی پرچمدار علم و آیت هدایت بود. وی از برجسته ترین زعمای دین و پیشوایان مذهب شیعه به شمار می آید. تفسیر وی به مجمع البیان به تنهائی كافیست كه دریای فضل و تبحر علمی او را بنمایاند تفسیری كه نور حقیقت می بارد و پرتوی دانش و بینش وحی الهی می تابد كتابی كه هیچ كس از آن بی نیاز نتواند بود. همچنین تفسیر مختصرش به نام جامع الجوامع نیز بسیار ارزنده است)، كتب دیگرش اعلام الوری، الوسیط، الوجیز، الوافی (در تفسیر )، تاجع الموالید، آداب دینیه، كنوز نجاح، معارج السئول، اسدارالائمه، نورالمبین، حقائق الانوار، عمده اصول دین، عمده فرایض و نوافل، شواهد و جواهر همگان از آثار ارزنده و سودمندی است كه دالّ بر مراتب كمال و احاطه علمی او دارد . بعضی از مشاهیر شاگردان امین الدین طبرسی عبارتند از: سید فضل الله راوندی ، قطب راوندی ، ابوالفتوح رازی، منتخب الدین رازی، ابن شهر آشوب مازندرانی، شاذان قمی، سید ابومحمد قائنی، سید شرفشاه و حسن بن فضل... اعلام و مراجع فوق از امین الدین نقل روایت دارند. شخص اخیر مرحوم حسن بن فضل آقازاده شیخ طبرسی صاحب كتاب مكارم الاخلاق از فضلای بزرگ عصر خویش بوده كه وی و دودمان او یادگاری ارزنده از پدر مفسر خویشند دلیل عرضم مرحوم افندی صاحب ریاض العلماء می نویسد. علامه طبرسی و فرزند او رضی الدین و نوه او علی بن حسن صاحب مشكوة الانوار و سایر خاندان آنها همگی از بزرگان علما و اهل فضل و ارباب كمال بودند. طبرسی را اغلب منسوب به طبرستان (مازندران) و بعضی منسوب به تفرش (نزدیك آشتیان ) می دانند.
    علامه نوری صاحب مستدرك و علامه خوانساری صاحب روضات الجنات همچنین علامه امینی صاحب الغدیر ( در شهداء الفضیله ) می نویسند: « امین الدین طبرسی در آخر عمر شهید از دنیا رفت نهم ذی حجه 548 » از مطالعه تاریخ ایران ( و همچنین كامل ابن اثیر ) چنین استفاده می شود كه در سال 547 طائفه غزان كه از عمّال ستمگر سلطان سنجر سلجوقی به تنگ آمدید به نواحی خراسان ( مرو، طوس ) و بعضی بلاد دیگر هجوم سختی نمودند و در این حمله عدّه زیادی از رجال وعلما و مردم ایران مظلومانه شهید شدند( زنان نیز به اسارت رفتند) من جمله یكی از شخصیتهای بزرگ علمی كه در این حمله شهید شد امین الدین طبرسی بود بعضی نوشته اند سالها قبل از شهادت به سكته ناقصی وفات كرد. پس از دفن در قبر به هوش آمد نذر كرد اگر از این مهلكه نجات یابم تفسیری بر قرآن مجید بنویسم. در دم نباشی او را بطمع كفن از قبر نجات داد و تفاسیر فوق الذكر را به رشته تحریر درآورد. خواننده عزیز بعضی صاحب تراجم علما این موضوع را ذیل ترجمه ملا فتح الله كاشانی صاحب تفسیر منهج الصادقین نوشته اند. در خاتمه مشهد كه مشرف می شود در اول خیابان طبرسی قبر او را جنب فلكه حضرت زیارت می فرمائید.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #23
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    شیخ طبری


    عماد الدین محمد بن ابوالقاسم شیخ ابو جعفر معروف به شیخ طبری صاحب بشارت فرزند محدّث ثقه شیخ ابوالقاسم طبری مازندرانی یكی از علماء و محدثین بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است طبری از شاگردان مفید ثانی (فرزند شیخ الطائفه) است و از وی نقل روایت می كند. از آثار مهم او كتاب بشارت المصطفی لشیعه المرتضی كه از كتب مشهور و نفیسه به شمار آمد او كتابی در شرح مسائل، كتابی در زهد و تقوی و كتابی به نام الفرَج نیز دارد. ظاهراً در اواسط قرن قرن ششم وفات نمود (حدود 550 ) غیر از طبری مذكور شیخ طبری دیگری از علمای اواخر قرن هفتم نیز داریم كه از اهالی آمل بوده و به سال 310 اوایل قرن چهارم وفات نموده است وی به محمد بن جریر طبری صاحب تفسیر طبری و تاریخ طبری معروف است. او از علماء بزرگ اهل تسنن بود و كتابی دارد به نام الولایة كه در این كتاب شرح مفصلی از حدیث غدیر و طریق مختلف راویان آن را ذكر نموده است.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #24
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    صاحب احتجاج


    ابومنصور: احمد بن علی معروف به شیخ طبرسی صاحب احتجاج یكی از علمای بزرگ شیعه در قرن ششم است. ابومنصور عالمی جلیل و محدثی نبیل و ثقه ای امین بود از محضر مفید ثانی شیخ ابو علی طوسی نصیبش گردید. وی از مفید ثانی و سید مهدی حسینی مرعشی نقل روایت می كند اثر مشهور او كتاب احتجاج در ردّ اهل لجاج می باشد.صاحب روضات می نویسد در این كتاب به كلیه احتجاجاتی كه از پیامبر معظم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین علیهم السلام و همچنین احتجاجاتی كه اصحاب معصومین علیهم السلام با مخالفین و بدبختان روزگار نموده اند در كتاب خویش گرد آورده و به اكثر آنها اشاره نموده است. سید بن طاووس رضی الدین علیه الرحمه ضمن سفارشات و وصیتهای خود به فرزندش، خواندن كتاب ابومنصور بوده است شیخ حرّ عاملی صاحب امل می نویسد كتاب احتجاج كتابی نیكو و مشتمل بر فوائد بسیار است (احتجاج در عصر صفویه و قاجاریه تجدید چاپ شده و آن را به فارسی ترجمه نموده اند ) ابومنصور آثار دیگری مانند کافی در فقه، تاج الموالید، كتاب مفاخر، تاریخ الائمه علیهم السلام و فضائل الزهرا علیها السلام را نیز به رشته تحریر درآورد. ابومنصور یكی از اساتید ابن شهر آشوب است. ابن شهر آشوب بعد از استفاده از محضر او و مطالعه كتب ابومنصور در تألیفات خویش وی را به بزرگی ستوده است و در عداد مشایخ اجازه به خود نام او را به احترام می برد تاریخ دقیقی از وفات او نیافتم علی الظاهر در اواسط قرن ششم _ 557 _ وفات نموده است.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #25
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    عبد الجلیل قزوینی

    نصیر الدین عبد الجلیل مشهور به واعظ قزوینی صاحب النقض از بزرگان علمای قرن ششم است
    . عبدالجلیل دانشمندی فاضل و فقیهی فصیح و زبان آور بود بعضی او را به نام كتابش صاحب النقض می شناسند. النقض ردیّه ای است مستند بر كتاب نواصب و اتهامات بر أعلام شیعه. عبدالجلیل اثر دیگری به نام براهین در امامت خیرالاوصیاء و جانشینی او و فرزندانش به رشته تحریر درآورد. قاضی شهید صاحب مجالس می نویسد: واعظ قزوینی مدتها در ری تبلیغ می نمود و دانشمندی بلند همت بود، شیعیان ایران در جو آن روزگار (كه اغلب پیرو مذاهب دیگر بودند) از مكتوبات نواصب و بعضی اتهامات بی مورد خیلی ناراحت می شدند و در این زمینه مطالب مثالب و نواصب را به رخ شیعیان می كشیدند. تا اینكه به درخواست نقیب شریف محمد بن علی مرتضی و یا به درخواست سید مرتضی كه از اعیان با نفوذ شهر ری بوده از عبدالجلیل كتابی مستدل و مستند در نقض بر مثالب (مثالب نواصب) درخواست می شود. سپس این دانشمند بزرگوار كتاب « النقض » را به رشته تحریر درآورد. باید دانست النقض با استفاده از اخبار صحیح فریقین پس از ضرورت به رشته تحریر می رود. صاحب ریاض العلماء ضمن نقل قول صاحب مجالس اضافه می كند نسخه ای از كتاب النقض نزد ما موجود است این كتاب در عصر خود بی نظیر بوده است و تاریخ تألیف آ ن سال 556 به درخواست سید مرتضی محمد بن علی نقیب شیعیان آن زمان صورت گرفته است. نویسنده محقق مرحوم خوانساری صاحب روضات در ذیل كلمه عبدالجلیل، به شرح حال مرحوم ابوسعیدعبدالجلیل رازی كه از مشاهیر علمای شیعه در عراق بوده می پردازد و كتاب نقض التفصح را از او می داند. صاحب روضات اضافه می كند ابن شهر آشوب مازندرانی در معالم العلماء اظهار می دارد. عبدالجلیل رازی فرزند عیسی از اساتید با كفایت من بود و نقضی بر كتاب ابوحسین بصری سنی مرقوم داشت.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #26
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    قطب راوندی


    ابو الحسن سعید بن هبة الله مشهور به قطب راوندی كاشانی یكی از علماء و محدثین بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است. راوندی استادی كامل، عالمی متبحّر، مفسری محقق، محدثی امین، حكیمی متأله و فقیهی كم نظیر بود. مرحوم قطب راوندی یكی از ستارگان درخشان علم و دانش، نویسنده ای توانا و از محققین نامی شیعه در عصر خود بود. او با تألیفات ارزنده خویش خدمت شایانی به عالم اسلام و مسلمین نموده و نام شریف خود را در عداد علما برای همیشه جاوید گذاشت. تمام علمای شیعه و صاحب تراجم در تألیفات خود نام شریف او را درشمار اعلام بزرگ مكتب به عنوان فقیهی موثق متذكّر شده و مشابه این توصیفات را علمای اهل تسنن نیز در مورد او یادآور شده اند. قطب الدّین از شاگردان مفید ثانی، شیخ طبرسی، سید مجتبی رازی و سید مرتضی رازی، ابو البركات مشهور و ابو الفتح آمدی صاحب غررو درر بوده و از آنها اجازه نقل روایت دارد. خاندان سید راوندی و قطب الدین راوندی، همگان از علمای شیعه بوده و اولاد و احفاد آنها نیز علوم پدران و اجداد را به میراث بردند. علامه قرن ششم محمد بن شهر آشوب در كتاب معالم العلماء، مرحوم قطب را به عنوان یكی از اساتید بزرگ خود بسیار تجلیل و توصیف نموده و او را در عداد بزرگترین علمای عصر خویش یادآور شده است. به جز تربیت و تدریس فضلاً آثاری ارزنده و سودمند نیز به رشته تحریر برد كه هر یك از كتابهای او شامل چند جلد است بعضی آثار مهم او عبارت است از: خلاصه التفاسیر در 10 جلد، مغنی در شرح نهایه 10 جلد، مستقصی در شرح ذریعه سید مرتضی 3 جلد، شرح نهج البلاغه 2 جلد، فقه القرآن، اسباب نزول، قصص الانبیاء، خرایج و الحرایج، احكام الاحكام در شرح آیات الاحكام، جواهرالاحكام، رساله الفقهاء، رایع در احكام شرایع، معارج در شرح خطب مولا، منهاع البراعه در شرح نهج البلاغه، تهافت الفلاسفه در حكمت، جواهرالاحكام، حل العقود، زهرالمباحثه، ضیاء الشهاب در شرح شهاب الاخبار، انجاز در شرح ایجاز، اغراب در اعراب.
    قطب الدین اولین شخصیت علمی جهان اسلام است كه مبادرت به نوشتن شرح نهج البلاغه نمود و پس از وی قریب به 30 شرح به تقلید از او، علمای مختلف بر آن نوشته اند از بررسی كتب فوق و محتوای آنها علمای بزرگ جهانی به احاطه دانش های فراوان او در فقه و حكمت و حدیث ادبیات و لغت و تفسیر و كلام و شناخت او از كلمات مولای خود به خوبی پی برده اند و او بزرگ شخصیتی است كه چون فیض كاشانی از ساعات و دقایق عمر خود حداكثر استفاده و بهره را برده است. خدایش درجات او عالی است متعالی فرماید سال تولدش را نیافتیماما تاریخ وفاتش روز چهاردهم شوال سال 573 هجری قمری است.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #27
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    سید ضیاء الدین فضل الله راوندی

    ابوالرضا سید ضیاء الدین فضل الله
    راوندی یکی از شخصیت های علمی در قرن ششم هجری بود. ابوالرضا از نوابغ بزرگ رئیس فقهاء و محدثین عصر خویش بود كه علمای بزرگ اسلامی مخالف و موافق به فضائل علمی و محاسن معنوی او اعتراف داشتند. سمعانی و عماد کاتب از علمای تسنن می نویسند از دانشمندان معاصر ما كه در شهر قاشان (كاشان) از حضور او بهره مند شدیم. سید فاضل ابوالرضای علوی است كه علم و فضل او مقبول عموم است. مردی با ابهّت و جلال بود. بالبداهه شعر می سرود. كلامش روان و وعظ او نافذ بود. در اصول و فروع اسلامی توانا بود. خطی نیكو و حظی وافر از مال دنیا داشت. عبدالجلیل قزوینی و شیخ منتجب الدین رازی كه از اعلام بزرگ شیعه و معاصر او بودند در وصف ابوالرضا سیّد راوندی می نویسند: وی علامه زمان و مرجع خاص و عام در عصر ما بود. آثاری گرانبها مانند ضو ء الشهاب در شرح شهاب الاخبار، رساله ذهبیه، نوادر در تفسیر، اربعین در احادیث الكافی در تفسیر و ادعیه السرّ طب رضوی، مو جز و عروض در علم قانیه و غیره را از خویش بجا گذاشت. سید راوندی علامه زمان خویش بود از تبار پاكان و خاندان دانش نسب شریفش به دوازده پشت به حسن مثنی فرزند سبط اكبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم منتهی می شود. سیّد از شاگردان شیخ ابو علی طوسی (مفید ثانی) بود و از او نقل روایت دارد و از اساتید عصر خویش به اجازه اجتهاد و نقل روایت مفتخر بود. او با دانشمند بزرگ قطب راوندی معاصر بود. دو تن از دیگر دانشمندان معاصر او سید مجتبی رازی و برادرش سید مرتضی علوی رازی را باید نام برد. افراد نامبرده نیز از مشاهیر علمای شیعه در قرن ششم بودند. خواننده عزیز ابن شهر آشوب مازندرانی، منتجب الدین رازی و شیخ محمد طو سی پدر خواجه نصیر الدین از شاگردان مكتب سیّد راوندی بو ده اند و از او نقل روایت می كنند. چنین به نظر می رسد كه در اواسط قرن ششم قبل از مرحوم قطب راوندی در كاشان وفات نموده است.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #28
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابوالفتوح رازی


    جمال الدین حسین بن علی بن محمد بن احمد معروف به ابوالفتوح رازی یکی از علما و مفسرین بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است. ابوالفتوح دانشمندی فقیه، مفسری كبیر، واعظی شهیر و محدثی ادیب بود. نسب او به بدیل از قبیله بنی خزاعه كه از اصحاب رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و دودمان پیامبر عزیز بودند منتهی می شود. اجداد ابوالفتوح احمد بن حسین، محمد بن احمد و همچنین پدرش علی بن محمد از اعلام شیعه بوده اند كه از محضر علمای متقدمین بهره می بردند. ابو الفتوح از شاگردان پدر خود و عمویش عبدالرحمان و ابوالوفای رازی بود اما بیشتر مراتب علمی ا و از محضر مفید ثانی فرزند شیخ الطایفه عاید او گردید و خود در ادبیات عرب و عجم، فقه و تفسیر و حدیث و علم رجال مهارت داشت. شهرت او به واسطه تألیف او مخصوصا‌ً مجلدات تفسیر روض الجنان می باشد. تفسیر مذكور از قدیمی ترین تفاسیر فارسی در جهان اسلام و تشیع می باشد. صاحب تراجم علما مانند قاضی شهید در مجالس المؤمنین می نویسد تفسیر ابو الفتح در رشاقت تحریر و عذوبت تقریر و دقت نظر بی نظیر است. علامه مجلسی در بحار، علامه خوانساری در روضات، علامه نوری در خاتمه مستدرك و محدث قمی در فواید ابوالفتوح رازی را به عنوان رئیس مفسرین و ترجمان كلام خدا و محققی دقیق متذكرند. اضافه می كنند كه تفسیر او در كمال دقت و آراستگی است و شهادت مخالفان را پاسخ دندان شكن داده است. صاحب مجالس می نویسد به گمان من مفسر معروف فخر رازی تفسیر خود را با استفاده و اقتباس از تفسیر ابو الفتوح به رشته تحریر برده است. تاریخ العلما حاکی است كه مرحوم طبرسی، مرحوم ابو الفتوح و زمخشری (صاحب كشّاف) در نیمه اول قرن ششم هجری معاصر با یكدیگر بوده اند و این سه نفر در آثار خود نامی از هم نبرده اند و شاید از تألیف ارزنده خویش بی خبر بوده اند. تفسیر فخر رازی بعد از تفسیر ابوالفتوح نوشته شده است. ابو الفتوح غیر از مجلّدات روض الجنان، روح الالباب، تبصره، العوام، رسائلی چند نیز به رشته تحریر برد. خواننده عزیز ابو الفتوح از اساتید منتخب الدین رازی، ابن شهر آشوب، ابن حمزه طوسی و دیگر اعلام ما بوده و قسمتی از عمر خود را در مسافرت به سر برد. سنوات آخر عمر شریفش در شهر ری سپری شد و چنین به نظر می رسد كه قبل از راوندیها جهان فانی را وداع نموده باشد. ظاهراً در اواسط قرن ششم وفات نموده و مدفن او در كنار حضرت عبد العظیم حسنی در مقبره شخصی خود معروف است. متأسفانه اغلب درب آن بسته است و از زیارت او و اعلام كنار او مردم محرومند.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #29
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    شیخ منتخب الدین رازی


    ابو الحسن علی بن عبید الله مشهور به شیخ منتخب الدین رازی معروف به صاحب فهرست یكی از بزرگان علما و محدثین شیعه در قری ششم هجری است. او دانشمندی فاضل و محدثی صادق بود از احفاد ابن بابویه قمی است. پدرش مُكنّی به شیخ ابوالقاسم فرزند ابومحمد حسن فرزند زاده حسین بن علی بن بابویه قمی است و ترجمه حسین بن علی و محمد بن علی كه آن دو بزرگوار به دعای حضرت صاحب ارواحنا فداه متولد گشتند. از دعاهای حضرت عسکری علیه السلام به ابن بابویه ضمن توقیعی این جمله به چشم می خورد:« وفقك الله لمرضاته و جعل من صلبك اولاد الصالحین» ترجمه صفحه شش منتخب الدین حفید ابن بابویه مشمول این دعای حضرت و مصداق كاملی است در اثبات استجابت دعای آن بزرگوار زیرا خاندان ابوالحسن علی بن بابویه قمی از افتخارات بزرگ مكتب ما در طول تاریخ هستند. اینها دودمانی عالم و محدثانی صادق و شیعیانی عاشق بودند. منتخب الدین از حضور والد فاضل خویش ابوالفتوح رازی، سید راوندی، قطب راوندی، سید مرتضی و سید مجتبی رازی، امین الدین شیخ طبرسی، عمادالدین طبرسی و بعضی از دانشمندان اهل تسنن استفاده ها نموده و از گلزار باغهای مختلف گلها چید و توشه های زیادی برگرفت. شیخ فقیهی محدّث و عالم به علم رجال و حدیث بود و در مسیر جمع آوری سخنان معصومین علیهم السلام مسافرتها نمود، زحمتها كشید، خون دلها خورد تا از هر محفلی و از حضور هر عالمی احادیثی جمع آوری نمود. یافعی (رافعی) معاصر او كه خود از علمای بزرگ اهل تسنن است می گوید: او شیخی است قهار پهلوان حدیث و اخبار و از جهت حفظ و ضبط احادیث در این عصر كم نظیر است. دانشمند فقه و حكمت یعنی میرداماد می نویسد: روایات شیخ منتخب الدین از لحاظ سند با شش واسطه به جدّ او ابن بابویه قمی معاصر نواب اربعه منتهی می شود. سپس اضافه می كند شیخ امامی مؤفق و موثق امین احادیث اهل بیت از دودمانی اصیل و محدث بود. علامه مجلسی در مقدمه بحارالانوار صاحب ترجمه را از مشاهیر محدثین و موثقین آنها برشمرده و سپس از قول شهید ثانی در اوصاف شیخ جملاتی زیبا دارد. علامه اضافه می كند كتاب فهرست او شهرت جهانی دارد. صاحب روضات الجنات می نویسد: «رافعی قزوینی یکی از دانشمندان معروف اهل تسنن از شاگردان شیخ منتخب الدین است وی می گوید شیخ به حد كمال در ضبط احادیث و حفظ و جمع آوری آن موفق بود. آنچه می بایست یادداشت می كردو در این فن دانشمندی كم نظیر بود. رافعی در شرح حال استادش می نویسد بعضی او را به تشیّع نسبت می دهند. پدران او كه از اهالی قم بودند شیعه مذهبند. پس از نقل این قول مخصوصاً صاحب روضات می نویسد: شیعه بودن شیخ منتخب الدین از آفتاب روشنتر است اما جوّ آن زمان ایجاب نموده است در تقیّه به سر برد و ضمن مسافرتها به بلاد مختلف از اعلام فریقین در جمع آوری احادیث به هدف نزدیكتر بوده و از كتاب فهرست و دیگر آثار او به خوبی نمایان است كه این فهرست به اعلام بعدی ما امثال مجلسی ها كمك شایانی نمود.یکی از آثار معروف او كه به وسیله وارثان خودش و به خط او به دست ما می رسد كتاب اربعین اوست كه این كتاب را به احتمال زیاد امثال رافعی ندیده اند. كتاب اربعین شیخ در فضائل خیرالاوصیاء مولای متقیان و فرزندان آن حضرت روحی و ارواح العالمین لهم الفداء به رشته تحریر رفته و در داستانی به نقل از محدث نوری و شاگرد او محدث قمی ذیلاً از این كتاب اربعین درج می نماید. شیخ منتخب الدین ولادتش به سال 504 و وفات او در سال 585 بوده و احتمالاً در شهر ری مدفون است.
    حاج میرزا حسین نوری در كلمه طیبه به نقل از كتاب اربعین شیخ منتخب الدین داستان جالبی نقل می كند (محدث قمی در فواید به نقل از شاذان و سید مدنی از كتاب تحفة الابرار علامه مجلسی در جلد نهم بحارالانوار به اسناد متعدده از ابراهیم مهران كه این ابراهیم گوید:) در همسایگی ما مردی كاسب از شیعیان به نام ابوجعفر فامی سالها به كسب مشغول بود. اكثر مشتریان از داد و ستد او راضی بودند و بعض مشتریانی كه نسیه می بردند در دفتر می نوشت.بعضی سادات و علویان كه از او جنس می خریدند همین كه حس می كرد در جیبش بهایی نیست به او می گفت اشكال ندارد، بفرمائید. هر وقت دارید لطف می كنید. سپس به غلامش می گفت در دفتر به حساب مولا علی علیه السلام فلان مبلغ بنویس. سالها گذشت و به همین منوال بود تا با گذشت ایام از طرز داد و ستد او شخصی از نواصب كه گاه گاه از او جنس می خرید متوجه مطلبیمی شود تا در اواخر كار در دوران پیریبدهی بعض طلب كاران خود را از دفتر استخراج می كرد و هر كدام در قید حیات بودند مطالبه و در صورت وفات و عدم دسترسی به وارث نام او را قلم می گرفت. در حین حسابرسی شخص ناصبی كه به مولا ارادتی نداشت و از ماجرای نسیه دادن او به سادات مطلع بود از روی طعنه به او گفت: چه كردی با بدهكار بزرگ خود علی بن ابیطالب! وی از سرزنش او غمگین شد جواب نداد، حجره را بست و مستأصل به خانه خویش رفت. همان شب در عالم رؤیا خواب می بیند كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با حسنین علیهما السلام به منزل او وارد شدند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پس از ورود از فرزندش سراغ امیرالمؤمنین علیه السلام را گرفتند و فرمودند: پدرتان كجاست؟ بلافاصله امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شدند و به خیرالبشر فرمودند: چه امریست پیامبر عزیز می فرماید: بدهكاری خودت را به این مرد برگردان مولا امیرالمؤمنان بلافاصله كیسه صوفی سفید رنگی به دست آن مرد می دهند. سپس رسول خدا به او می فرمایند احسانت را در حق فرزندان من قطع مساز و دیگر به تو فقر و پریشانی نرسد. مرد از خواب بیدار شد در حالی كه همان كیسه صوفی در دست او بود به همسرش می گوید خوابی یا بیدار؟ جواب داد بیدارم، به او می گوید چراغ را روشن كن چون نظر می كنند در آن كیسه هزار اشرفی موجود می بینند، زن اندیشید كه مبادا شوهرش در حال تهیدستی مال غیری به خانه آورده كه شوهر در جواب سؤال زن ماجرای روز گذشته و خواب شب را بازگو نمود و تا آخر عمر پریشانی به او روی نیاورد. العهده علی الراوی یعنی جناب شیخ منتخب الدین رازی. این داستان كار بسیار كوچكی است از آن سروران بزرگ. مشابه این داستان در بیداری برای فضلای عادل و بعض شیعیان به وقت ضرورت و مصلحت و به هنگام كمال اضطرار مستقیم و غیر مستقیم در حرم ائمه اطهار علیهم السلام بکرّات مشاهده شده كه هزاران بینوا به نوا و صدها معلول و بیماران صعب العلاج شفا یافته اند كه در كتب مختلف درج است و امثال این كرامتها دهان به دهان ما را به تواتر رسیده است.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #30
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    بن زهره


    ابو المكارم عزّالدین حمزة بن علی معروف به ابن زهره یكی از علمای بزرگ شیعه در قرن ششم هجری استز ابو المكارم در رمضان پانصد و یازده در شهر حلب دیده به جهان گشود و در خاندان علم و سیادت نشو و نما كرد. او ابتدا از حضور والد استادشو ابن حاجب حلبی و ابومنصور سید كبیر به مقام علمی ارتقاء یافت هر چند بیشتر مراتب علمی او از محضر مفید ثانی و شاگردان او نصیبش گردید. ابو المكارم یکی از بزرگان علمای شیعه در عصر خویش بود كه در ادبیات عرب و فقه و اصول كلام و حكمت و نجوم مهارت داشت با دانشمند جهان تشیع ابن شهر آشوب مازندرانی هم عصر بود و چون محل دفن و وفات مازندزانی نیز در زادگاه ابوالمكارم است احتمال دارد كه عشق به علما و استفاده از امثال سادات بنی زهره بدان دیار هجرت نموده است و پس از ابن زهره چند سالی زعامت شیعیان به همین ابن شهر آ شوب در آن دیار منتهی شد. خواننده عزیز: سادات بنی زهره كه ذیلا به اسامی بعضی آنها اشاده می شود اكثراً از شخصیتهای بزرگ علمی و فقهی مكتب امام صادق علیه السلام بوده اند و نسبت آنها با نُه واسطه به همین رئیس مكتب منتهی می شود. سادات بنی زهره ستارگانی درخشان در آسمان تشیع علوی بودند و ابوالمكارم چون خورشید بین این ستارگان می درخشید. لفظ و كلمه ابن زهره در اصطلاح علما مقصود ابوالمكارم حمزه بن علی بن زهره علیهم الرحمه می باشد. قاضی شهید در مجالس می نویسد: بردزوه فلك سیادت زهره لایح و از شجره طیّبه زهری فائح جامع مكارم اخلاق و طبیب عراق و در مذهب امامیه مجتهدی علی الاطلاق... مؤلف روضات الجنات می نویسد: خاندان زهره از بزرگترین خاندانهای علمی ما بوده و در دنیای تشیع كم نظیر و در عالم اسلام به علم و فضیلت و كمال مشهور بودند، مخصوصاً ابوالمكارم كه از مفاخر فقها و در ملكات فاضله و قداست نفس یگانه عصر بود. به سال پانصد و هشتاد قمری موقعی كه صلاح الدین ایوبی از تصرف مصر فارغ گشت در بیرون حلب نیرو پیاده نمود. فرماندار حلب از این امر خیلی مضطرب شد از شیعیان حلب استمداد نمود. شیعیان ضمن در خواستهایی از قبیل استفاده از مسجد جامع شهر و گفتن « حی علی خیر العمل» در اذان و نظارت ابوالمكارم به شئون جاری و مسائل مختلف زندگی آنها خواهش فرماندار را قبول كردند و او نیز خواسته های آنها را پذیرفت و استقلال خویش را باز یافت. فقیه بزرگ اسلام ابن ادریس حلی شاگردان مكتب ابوالمكارم بودند كه من بعد خود به مقام اجتهاد و استادی نائل گردیدند. ابن زهره آثار ارزنده و معروفی نیز دارد كه از آن جمله است: غنیه النزوع در فقه و اصول استدلالی كه سالها مورد استفاده اعلام بزرگ بوده است، قبس الانوار در نصرة عترة اطهار، نكت در علم نحو و رسائلی در قیاس و رسائلی در فروع مسائل اسلامی به رشته تحریر برد و سرانجام در سال 585 سه سال قبل از ابن شهر آشوب در شهر حلب وفات نمود و اما سادات بنی زهره: جدّ ابو المكارم مشهور به ابوالمحاسن، زهره بن علی و برادر ابوالمكارم، سید عبداله بن علی و فرزند سید عبداله، سید محمد برادر زاده ابوالمكارم و خود سید علی پدر آنها از علما و نویسندگان عصر خویش بوده اند. عمو زاده ابوالمكارم علاء الدین ابوالحسن علی (متوفای 775 ) از شاگردان علامه حلّی بود. بدرالدین محمد برادر علاءالدین و سید حسین فرزند علاءالدین این هر سه از محضر علامه استفاده نمودند. گویند به مجرد اینكه علاءالدین از محضر علامه (با حضور برادر و فرزند خود) اجازه روایت و اجتهاد خواست، علامه حلّی اعلی الله مقامه اجازه مبسوطی برای هر سه آنها مرقوم داشت كه عین آن اجازه را در كتب صاحب تراجم علما می توانید بخوانید (جلد 25 بحارالانوار ) احمد بن محمد بن زهره استاد شهید اول و همچنین عمو زاده او احمد بن قاسم از شاگردان شهید نیز از علمای بزرگ عصر خویشند. علامه امینی در شهداء الفضیله می نویسد: عمو زاده علاءالدین به نام بدرالدین حسن بن محمد بن علی حسن بن زهره یكی از علمای اوایل قرن هشتم از سادات و نقبای حلب بود. متأسفانه در سال 732 غافل گیرانه و مظلومانه به شهادت رسید رحمة الله علیهم اجمعین.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 3 از 36 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •