سرگذشت نیکان قرون سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
سرگذشت نیکان قرون
صفحه 4 از 36 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 356
  1. #31
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابن شهر اشوب مازندرانی



    ابوجعفر محمد بن علی بن شهر آشوب ( ساری مازندرانی ) معروف به ابن شهر اشوب یكی از بزرگترین علمای شیعه در قرن ششم هجری بود. ابن شهر آشوب دانشمندی فقیه، مفسری محققو محدثی ادیب، دریای متلاطمی از علوم و فضائل اخلاقی و معنوی در عصر خویش بود. یكی از بزرگترین مروّجین مكتب، زنده كننده آثار آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم. وی تجدید كننده مذهبدر زمان خود گردید. شهر آشوب مازندرانی جد او از علمای قرن پنجم شاگرد شیخ طوسی بود و پدرش شیخ علی نیز اعاظم فضلای عصر خود بود و این محمد معروف به ابن شهر آشوب یكی از بزرگترین چهرهایی درخشان تاریخ اسلام است كه مخالف و موافق از اعلام فریقین به دانشهای بی حد او اعتراف نمودند. ابن حجر عسقلانی ، ابن ابی طیو حلاح الدین صفدی كه از اكابر علمای اهل سنت بودند در آثار خویش وی را به عنوان یكی از اساتید فقه اهل بیت علیهم السلام و بزرگان علمای اسلامی معرفی ساخته اند. صاحب تراجم علمای شیعه هر یك به نوبه خود از دریای بیكران علومش، تقوی و تهّجد و سجودش، چهره نیكو و رخسار نمكینش، اخلاق و رفتار و عزت نفسش در كتب خویش قلمفرسائی نموده اند. او از شاگردان پدر بزرگوار خود، مرحوم طبرسی، سید راوندی، قطب راوندی، ابوالفتوح راوندی و... بود كه خود در علم حدیث و رجال و تألیف و تصنیف كتاب بر اغلب علما فزونی یافت قسمتی از عمر شریفش در سفر از شهری به شهر دیگر سپری شد مكتب او در بغداد به زمان خلافت مقتفی عباسی از بهترین مكاتیب اسلامی به حساب آمد و خلیفه وقت خلعت استادی جهان اسلامی آن روز را به تن و قامت این فرزند مكتب پوشانید. در جوّ آن زمان كه اغلب بلاد اسلام پیرو مذاهب اربعه بودند وی مفید عصر خویش گشت و سید مرتضی و استادش علی مرتضی را مسرور نمود. اواخر عمر شریفش به شهر حلب سپری شد. شهر حلب كه در آن زمان جزء كشور سوریه بود مقدم او را گرامی داشت و پس از ابوالمكارم او زعیم مسلمانان گشت. آثار او دالّ بر احاطه دانشهای بیكران اوست و مناقب او در فضائل آل ابیطالب علیهم السلام با استفاده از منابع احادیث فریقین تا به قرن حاضر از بهترین کتب اسلامی ما به شمار است به جز مناقب، مثالب و النواصب، اعلام الطریق، حقایق مكنون، قواعد عالیه، مطالب نفیسه، كتاب حدیده، منهاج، محكم و متشابه قرآن، معالم العلما حاوی اوصاف، اسباب نزول، مائده و انصاف از آثارجاوید اوست. ابن شهر آشوب از اساتید علمای فریقین بود و بعضی علمای آینده از شاگردان مكتب وی به مقام استادی رسیدند. سرانجام در شب جمعه 588 وفات نمود و در كنار ابوالمكارم در مشهد السقط حلب مدفون شد. گویند وجه تسمیه مشهد به این نام آنكه هنگام اسارت اهل بیت علیهم السلام و عبور آنها ار جبل جوشن به سال 61 هجری یكی از زوجات سرور شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام جنین او بدین مكان سقط شد و به اینجا مدفون گردید.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #32
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابن ادریس حلی



    ابوعبد الله محمد بن احمد بن ادریس معروف به ابن ادریس یكی از بزرگترین فقهای شیعه در اواخر قرن ششم است. شیخ الفقهای حلّه عالمی محقق و دانشمندی مدقق و در مسائل فقهی خود اهل نظر بود. پس از شیخ طوسی علیه الرحمه فقهای ما تا عصر ابن ادریس (حدود 150 سال) فتاوی شیخ را با توجه به مقام علمی او دستورالعمل زندگی خویش قرار داده بودند. ابن ادریس اولین فقیهی است كه فقه را از ركود چندین ساله نجات داد و در سایه تحقق علم و ریاضت و كوششهای شخصی گاه بر مسائل فقهی و نظریات دیگران خورده گیری می نمود و خود با توجه به ادله فقهی كتاب و... به اظهار نظر در مسائل فقهی پرداخت. ابن ادریس با شهامت گاه نظریات فقهی شیخ الطائفه را مورد اشكال قرار می داد و از قبول خبر واحد سر باز زد. به عبارت دیگر به صحت خبر واحد اطمینان نداشت (خبر واحد عكس خبر متواتر است) قاضی شهید در مجالس به وصف این استاد فقه چنین می نویسد: شیخ عالم مدقق فخرالدین ابوعبدالله محمد بن ادریس حلّی قدس سره در اشتغال فهم و بلند پروازی از فخرالدین رازی بیش و در علم فقه و نكته طرازی از محمد بن ادریس شافعی در پیش است كتاب سرائر او كه از جمله مصنفات شریفه اوست. در دقت فهم و احاطه فقهی او دلیلی ظاهر و برهانی واضح است و او را بر تصانیف شیخ اجل ابو جعفر طوسی رحمة الله علیه ابحاث بسیار است و در اكثر مسائل فقهی او را اعتراض یا استدراكی دیگر است. در عنفوان جوانی به سرای جاوید شتافت و در جواهر اهل بیت اطهار علیهم السلام مقر و مآب یافت. شهید اول علیه الرحمه ابن ادریس را امامی علامه در رأس فقهای مذهب عصر خویش معرفی می سازد و مشابه این جمله را محقق ثانی به وصف او نیكو می سراید. شیخ حرّ عاملی در امل می نویسد دانشمندان متأخر، ابن ادریس را زیاد ستوده اند و كتاب سرائر او در فقه مورد اعتماد علمای ما قرار دارد و گفتار صاحب تراجم دیگر نیز در مورد صاحب ترجمه به این منوال پیش می رود. اما بین آنها قاضی شهید بدانگونه كه گذشت حق مطلب را در مورد او ادا فرمود. ابو علی صاحب منتهی المقال می نویسد: ابن ادریس در سن بیست و پنج سالگی به سبب اسائه ادب به ساحت استاد بزرگ شیخ الطائفه به زودی از جهان رخت بربست ( او اسائه ادب ننمود و آراء فقهی خویش را بیان نمود و از این قبیل اعتراضات و خورده گیریها در طول تاریخ بین فقهای شیعه بوده و هست) و اما اكثر صاحب تراجم علما به نقل از فرزند صالحش تولد او را به سال 543 و وفات او را به سال 598 نوشته اند و به حمد الله جوانمرگ نشد. یوسف بحرین ابن ادریس را دختر زاده شیخ طوسی می داند و علامه نوری در خاتمه مستدرك این قول را قبول ندارد ( زیرا لازم بود در سرائر اشاره ای به نام پدر بزرگ خویش می نمود ) از تألیف دیگر محمد ابن ادریس حلّی مختصر تبیان (شیخ) در تفسیر می باشد. یاد آوری: پس از ابن ادریس حلی کرسی درس فقها و زعامت شیعیان به سید شمس الدین ابن معدّ سید ابن طاووس، خواجه طوسی و سپس به محقق اول علیهم الرحمه منتهی شد.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #33
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    سدید الدین حمصی



    محمود بن علی بن حسن حمّصی یكی از علمای بزرگ شیعه در اواخر قرن ششم است. سدید الدین در فقه و حدیث و رجال مهارت داشت ولی نوشته اند. تسلط او بیشتر در علم كلام و مناظره بود و در این فن پهلوان عصر خویش بود. مهارت او در فن كلام از آثار علمی او مشهود است. سدید الدین شیخ الفقها و از معمّرین این طایفه است. وی بعد از شاگردانش جهان فانی را وداع گفت شیخ منتخب الدین كه مدتها از محضر او كسب دانش می نمود او را به علامه زمان و استادی فقیه و ماهر در علم كلام و صاحب زهد، ورع، تقوی در آثار خویش ستوده است. شیخ رازی اضافه می كند مدتها از محضر او بهره بردم فتوایی در میراث دارد كه اغلب فقها قول او را نقل و بدان عمل می نمایند (این فتوا در مورد ارث پسر عموی ابوینی با وجود عموی پدرو داشتن خاله یا دائی است) سدید الدین شیخ محمود غیر از تدریس و تربیت فقها آثاری به نام مصادر در اصول فقه، تعلیق عراقی در فن كلام، منقذ در تقلید، مرشد در توحید و فن كلام بدایت در هدایت تبین و تنقیح در كلام دارد. اما شهرت او بیشتر در تعلیق كبیر و تعلیق صغیر اوست كه در آن زمان سالها پس از مكتب مفید علما را به فن كلام آشنا ساخته است و مجددّی در این فن بوده است. صاحب تراجم علما راجع به كلمه حمّص گفتگوها دارند كه هم كتاب آنها را به درازا كشانیده و ما كاری به نقل قول صاحب روضات و با حاجی نوری و محدث قمی نداریم. علامه ثانی شیخ بهائی در آثارش می نویسد حمص به كسر حاء و تخفیف میم روستائی نزدیك شهر ری بوده و اكنون ویران شده (بعضی نوشته اند قصبه در بین حلب و دمشق جزء شامات قدیم بوده بعضی می نویسند اصلاً ابن كلمه حمّضی بوده نه حمّصی ) ولی حقیقت امر این است كه صاحب ترجمه كه بیش از یك قرن در جهان زیست نیمی از عمر خود را كاسب بود و نخود فروشی می نمود و لذا كلمه حمّصی با كسر حاء و تشدید میم یعنی نخود فروش و این جناب بعد از سالها كسب با جدیتی وافر به مقام اجتهاد رسید و از متكلمین بزرگ شیعه گردید (و تو نیز) و شاگردانی امثال شیخ رازی و امام فخر رازی ( صاحب تفسیر ) از محضر شیخ محمود حمّصی به مقام استادی رسیدند. تاریخ دقیق وفات او را نیافتم چنین به نظر می رسد كه در اوایل قرن هفتم ( 602 ) وفات نموده است رحمة الله علیه.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #34
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    شاذان ابن جبرئیل قمی

    ابوالفضل سدید الدین معروف به شاذان
    یکی از علمای معروف اواخر قرن ششم هجری است. شاذان از قدمای محدثین شیعه محسوب است عالمی عامل و محدثی امین بود. بیشتر سنوات عمر او در مكه و مدینه سپری شد. شیخ حرّ عاملی او را فاضل و فقیهی عظیم الشأن یادآوری نموده و او را صاحب كتاب فضائل در مناقب آل رسول علیهم السلام می شناسد. از كتاب فضائل علامه مجلسی نقل روایت می نماید شاذان اثر دیگری به نام اراحةالقبله در شناخت قبله دارد و ظاهراً از شاگردان مرحوم طبری صاحب كتاب بشارة المصطفی بوده است و از او نقل روایت می كند شاذان پدرش از محدثین شیعه در قم بوده ولی خود در ایران و عراق و سپس در عربستان سرگرم تحصیلات فقهی و جمع آوری احادیث معصومین علیهم السلام بود. مرحوم شهیدین علیهم االرحمة در آثار خویش صاحب ترجمه را به عنوان یكی از علماء محدثین شیعه یادآور شده اند و از او نقل روایت می نمایند. شاذان از علمای اواخر قرن ششم بوده و در اوایل قرن هفتم حدود 615 وفات نموده است.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #35
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    علمای قرن هفتم

    ابن معدّ

    ابوعلی سیدشمس الدین فخار موسوی، معروف به ابن معدّ ( با فتح میم ) یکی از بزرگان علمای امامیه در اوایل قرن هفتم هجری بود. فخار ( بدون تشدید ) موسوی در علم حدیث فقه و تفسیر مهارت داشت و او را محدثی ادیب و مردی نسّابه نیز شناسند. شمس الدین فخار موسوی از شاگردان ابن ادریس، ابن مسافر، و مرحوم شاذان بود و از آنها نقل روایت دارد با تاج الدین ابن زهره معاصر بوده وی در کتاب غاية الاختصار سید شمس الدین موسوی را ادیبی ماهر و فقیهی فاضل و نسّابه بی مانند معرفی نموده اضافه می کند در اصول و فروع و حدیث و رجال مهارت دارد سید شمس الدین اثری به نام الحجه دارد که در این کتاب با اظهار دلایلی استوار نسبت کفر بجناب ابوطالب را رد نموده و پس از اتمام آن را برای ابن ابی الحدید معروف ارسال می دارد او پس از مطالعه بدون تأیید مطالب کتاب پشت آن اشعاری در مدح جناب ابوطالب نوشته و مسترد می دارد.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #36
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابن نما

    نجیب الدین محمد بن جعفر بن محمد بن نما مشهور به ابن نما از مشاهیر علمای شیعه در قرن هفتم هجری است وی در عصر خویش از فقهای دانشمند بود و از حضور دانشمند عصر خویش محمد بن ادریس به مقام استادی رسید، و اعلامی نیکو مانند شیخ جعفر محقق حلّی سدید الدین شیخ یوسف فرزند مطهر، سیدجمال الدین و سیدرضی الدین فرزندان طاووس و عده دیگر از علمای فریقین از محضر وی مدتها بهره مند بوده اند. صاحب لوءلوء ( یوسف بحرین ) وفات نجیب الدین را حدود 645 هجری می داند نجیب الدین فرزندی دانشمند و فقیه به نام نجم الدین جعفر دارد که کتاب مشهور مثیرالاحزان در مقتل و اخذ الثار در احوال مختار از آثار این فرزند نیکوی اسلام است. نجم الدین جعفر بن محمد یکی از اساتید آیت الله علامه حلی قدس سره می باشد. نظام الدین شیخ احمد بن جعفر و پسرش جلال الدین شیخ حسن ( سبط نجم الدین جعفر ) بعد از رحلت پدر و جد وارث علوم آنها گردیدند و خود سالها در جهان تشیع درخشیدند و به کلیه اینها ابن نما نامیدند _ رحمة الله علیهم اجمعين _ .
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #37
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابن مطهر

    ابوالمظفر یوسف بن علی بن مطهر سدیدالدین معروف به ابن مطهر شیخ اجل پدر جناب علامه خود فقیهی متکلم و اصولی بود شیخ شهید محمد مکّی رحمة الله علیه و از او تعبیر به امام اعظم حجت و ثقه اعلم نموده شیخ حر عاملی نیز او را فقیهی فاضل و مدرسی کامل می داند وحید بهبهانی که بعداً او را خواهی شناخت می فرماید جلالت و بزرگواری یوسف بن مطهر مشهورتر از آن است که ذکر شود صاحب روضات ضمن تحلیل از مقام علمی و مراتب معنوی و فضائل اخلاقی او اضافه می کند که تحصیلات علمی و مراتب اخلاقی جناب علامه از محضر والده بوده و در مکتوباتش این امر به خوبی روشن است. یوسف بن مطهر را فرزندی است عالم و بزرگوار به نام رضی الدین علی ( برادر علامه ) وی از علمای بزرگ شهر حله بوده و کتابی در ادعیه به نام عدد القویه دارد و ظاهراً قبل از علامه وفات نمود پدر بزرگوارش ابن مطهر به هنگام هجوم مغول و تاتار به سرزمین های خاورمیانه با سیاستی عالمانه و اندیشه خداپسندانه جان اهالی حله و نواحی آن را از شر این وحشیان غارتگر و جانیان ستمگر نجات داد. سال دقیقی از وفات پدر علامه در دست نیست مرا می بخشید.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #38
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    سادات طاووس



    سید رضی الدین علی بن موسی بن جعفر علیهما السلام ( فرزند طاووس محمد بن اسحاق ) چراغ شب زنده داران، شفادهنده دلهای بیماران، صفا دهنده محفل پرهیزکاران، مصباح المجتهدین، ازهدالزاهدین یعنی سید رضی الدین صاحب زهد، ورع و تقوی در عبادت و تهجد چون جدش سجاد طاووس سادات طاووس علی بن موسی بن جعفر رحمة الله علیه شخصیتی که جناب علامه او را به بزرگی ستود و آرزوی کشف و کرامات او می نمود سید بزرگواری که راه ارتباط با خدا را به وسیله دعا به انسانها آموخت و ادعیه که از اجداد عظام خود آموخت زینت بخش کتب ادعیه دیگران فرمود. در پانزدهم محرم سال 589 به شهر حلّه دیده به جهان گشود در بیت علم و سیاست نشو و نما نمود این فرزندان حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام یعنی اخوان اربع علی، احمد، حسن و محمد معروف به رضی الدین، جمال الدین، عزالدین، و شرف الدین از محضر پدر و نجیب الدین ابن نما، سید شمس الدین فخار موسوی، محمد بن زهره و جدّ مادری خود به نام شیخ ورام در شهر حلّه که مرکز علوم اسلامی و مکتب فقه اهل بیت علیهم السلام بود به مقام استادی رسیدند. صاحب ترجمه سید رضی الدین چند سالی از عمر شریف خود را در شهر بغداد که پایتخت علوم اسلامی آن روز بود گذرانید چنان شهرتی یافت که کراراً توسط خلیفه وقت ( مستنصر عباسی ) چند بار پیشنهاد منصب وزارت و صدارت بدو گردید و او قبول نفرمود سپس پیشنهاد سفارت و نقابت و قضاوت مسلمین را از او مصرانه خواستار شد و سید هر بار ذکر دلایلی پیشنهاد خلیفه را رد می نمود و ناگزیر بغداد را به سوی حلّه ترک نمود و با فراغت بیشتر به تألیف و تصنیف و تدریس و همچنین به تزکیه نفس و سیری در مراتب رسیدن به کمال می پیمود. چند سالی را نیز در نجف اشرف و کربلای معلی از روحانیت و همجواری با اجداد در راه استخراج دعا و تألیف کتاب مناجات و راز و نیاز با حضرت قاضی الحاجات توأم با حظّی وافر که تصور آن لذت فقیران را میسور نیست به خوبی برخوردار بود و به کشف و کراماتی که در خور یک بنده صالح است نائل آمد.
    بیننده محترم: سید در عین حال از مردم زمان خویش نیز غافل نبود. به هنگام مذاکره بغداد به وسیله سپاه مغول جهت عدم خونریزی مردم بیگناه پیشنهاد مذاکره با مغولان را با اجازه امرای عباسی داد که خلیفه عباسی و امیر او قبول نکردند تا پس از مدتی سرانجام مغولان بغداد را ( در زمان مستعصم ) فتح نمودند و به خلافت چندین ساله این خاندان کثیف پایان دادند. سید با محمد بن محمد ایرانی ( آوی ) مصاحبت داشت و با مرحوم خواجه معاصر بود بدیهی است پس از مرگ خلیفه عباسی و ختم این دودمان زمامداری و مسئولیت عراق بنا به اصرار مرحوم خواجه به همین سید رضی الدین واگذار شد و در این سمت منشأ خدماتی برای عموم مسلمانان بود و تا آخر عمر ( سال 664) در پست خویش خدمتگزاری صادق بود و در عین حال معلمی مدرس و دانشمندی مؤلف بود اجازه می خواهد بعضی تألیفات او را زینت بخش این دفتر و گلستان علما نماید: مصباح المتهجّد، مصباح الزّائر، فرحة النّاظر، بهجة الخواطر، روح الاسرار، روح الاسمار، فتح الابواب، ربیع الالباب، رب الارباب، مهج الدعوات، منهج العنایات، جمال الاسبوع، فتح المحجوب، فرج المهموم، محاسبة النفس، کتاب الیقین، کتاب الاقبال، کتاب الاسرار، مهمّات، طرائف، مناقب، ملهوف، اسعاد، مسالک، ملاحم، غیاث، طرف الانباء و سلطان الوری و ...
    کتب مذکور اغلب در ادعیه تزکیه نفس و وظایف خطیر عابد نسبت به معبود و هر کدام در چند جلد است و بعضی آنها شرح گردیده و اغلب آنها تجدید چاپ شده و یا قسمتی از آنها در کتب ادعیه دیگر علما وارد شده است و امثال مجلسیهاو محدث نوریها و محدث قمیها از آثار وی جهت عموم مسلمانان ذاکر استفاده نموده اند.
    خواننده عزیز: لفظ سیددر دعا مطلق وی می باشد و لفظ سید در فقه سید مرتضی و لفظ سید در رجال برادر رضی الدین جناب جمال الدین است و اطلاق سید بن طاووس گاه به فرزند جمال الدین جناب غیاث الدین است و رضی الدین را فرزندی عزیز و علیم به نام علی رضی الدین است و مانند سادات طاووس در علم و مراتب کمال و زیبایی کم نظیر است. رحمة الله علیهم اجمعین.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #39
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    سید جمال الدین



    احمد بن موسی بن جعفر: فخر فقیهان ابوالفضائل شخصیتی که در علم فقه و رجال سرآمد علمای عصر خویش گشت و در زهد و تقوی و مراتب کمال در جامعه خود بی عدیل گشت. سیدجمال الدین نیز مانند اخوان معظم خویش از حضور پدر بزرگوار خود و سیدشمس الدین و نجیب الدین و پدربزرگ خود مرحوم ورام ( صاحب مجموعه ورام ) سالها بهره مند بود و خود در فقه و رجال و حدیث و تفسیر و ادبیات عرب مهارت یافت جدش داماد شیخ طوسی و پدرش داماد مرحوم ورام بود و پس از فوت ورام کتابخانه و آثار آنها به سادات طاووس منتقل گشت سید در علم رجال پس از سالها تحقیق و مطالعه مهارتی کمال یافت و مانند مرحوم نجاشی در جرح و تعدیل رجال و رواة احادیث اطلاعاتی وسیع داشت.
    لفظ سید بن طاووس در فقه و رجال منظور این بزرگوار است از محضرش فضلایی برخاست و آثاری چون ملاذ و بشری از خویش بجا گذاشت. بشری در شش جلد و ملاذالعلماء در چهار مجلد مجموعاً از کتب فقهی شیعه محسوب است. جناب او شواهدالقرآن، عین البصره، مقاله علویه، حل اشکال و کتاب ازهار را نیز به رشته تحریر برد. از کتب مزبور سایر علما محفوظ و شهید ثانی و فرزندان او کتب رجالی صاحب ترجمه را پس از مطالعه مجدداً تهذیب نمودند و به وارثین خویش تحویل دادند او به سال ششصد و هفتاد و سه در شهر حلّه وفات نمود و قبرش در آنجا چون امامزاده ای واجب التعظیم است. پس از او فرزند بزرگوارش غیاث الدین معروف به سید بن طاووس وارث علوم او گردید.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #40
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    غیاث الدین

    سید عبدالکریم فرزند احمد بن موسی معروف به سید ابن طاووس نابغه روزگار نادره زمان اعجوبه دوران و صاحب مقامات، حسیب عالم بن عالم اُماً و اَبا جدّ پدری او امام مجتبی علیه السلام و جد مادریش حضرت سجاد علیه السلام در نوجوانی ( مانند فخرالمحققین ) به درجه اجتهاد رسید. قبل از تکلیف تمام قرآن مجید را حافظ بود او در نبوغ رشد فکری و عقلی سرآمد مردم عصر خویش بود. از حضور والد و عمّ عزیز و مرحوم طوسی و محقق اول کاملاً برخوردار بود و اندک زمان به تمام فنون علمی مهارت یافت و از محضر او شاگردانی چند برخاست. در چهار سالگی ظرف چند روز از خواندن و نوشتن فارغ گشت. ابن داوود معاصر او می گوید: عمری با هم بودیم عالمی بدین خوش اخلاقی و نیک سیرتی و خوش محضری ندیدم در حافظه و هوشمندی بی نظیر بود. در سنّ 11 سالگی حافظ قرآن بود. از آثار مهم او شمل منظوم در مصنفات علوم و دلائل برهانیه را نام میبرند. اثر دیگر او فرحة الغری است که علامه مجلسی آن را به فارسی ترجمه نمود و تخلیص آن را دلائل برهانیه نامید. سادات طاووس در حلّه و سوریه و عتبات و بغداد بسر می بردند اما صاحب ترجمه سید عبدالکریم قسمتی از عمر خویش را در جوار امام هفتم و امام نهم علیهما السلام در شهر کاظمین سپری نمود. به سال 648 در کربلای معلی به جهان دیده گشود و در سال 693 دیده از جهان فروبست. وفات او در کاظمین بوده و علی القاعده بدانجا مدفون است ترجمه او قدری جلوتر از نوبت آمد زیرا عنوان ما سادات طاووس است. صاحب تراجم علما می نویسند: جدّ بزرگ سادات طاووس محمد بن اسحاق صورتی بسیار زیبا و ملیح داشت مردم او را به طاووس تشبیه نمودند و این شهرت به فرزندان باقی ماند. غیاث الدین صاحب ترجمه صاحب ترجمه را فرزندی است به نام علی معروف به رضی الدین، شیخ حرّ عاملی در امل از او توصیف نموده وی را از اعلام بزرگ عصر خویش می نویسد و شهید اول با یک واسطه از او نقل روایت می نماید.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 4 از 36 نخستنخست 1234567814 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •