سرگذشت نیکان قرون سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
سرگذشت نیکان قرون
صفحه 5 از 36 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 356
  1. #41
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    محمد بن محمد بن محمد

    سید رضی الدین محمد حسین آوی ( آبی ) حفید حضرت سجاد است. آوی یکی از علمای بزرگ شیعه در عراق بود معاصر با سادات طاووس از اعلام مشهور قرن هفتم است که در فقه و تفسیر و ادبیات عرب، حدیث و رجال و علم کلام مهارت داشت. سید محمد پدر بزرگوارش از علمای آبه (نزدیک ساوه ) بود و صاحب ترجمه از حضور وی و قاضی ابن برّاج و محقق حلبی و اعلام حلّه بهره مند بوده است و خود از فقها و اساتید شیعه بود و در زهد و تقوی و فضائل معنوی نظیر سیدرضی الدین بود و در حلّه و بعضی مسافرت ها با همین سید بن طاووس مأنوس بود. در آثار سیدبن طاووس می بینید که صاحب ترجمه را به عنوان برادر خطاب نموده و در جلالت و کرامت و علم و تقوی او را کم نظیر می شمارد و اضافه می کند سید محمد آوی ایرانی در سفری که با هم بودیم ما را مکاشفاتی جمیله و بشاراتی جلیله روی داد که پی به مقامات والای او بردیم. مرحوم آبی به قاضی آوی نیز شهرت دارد و سالها در حلّه ( عراق و سوریه ) به تدریس و تعلیم و قضاوت اشتغال داشته است. محدث قمی وفات قاضی آوی را در شب جمعه چهارم صفر سال 654 ( اواسط قرن هفتم ) نوشته است. لازم به تذکر است که محدث قمی در فواید ذیل ترجمه سید رضی الدین آوی شرحی از احوال تاج الدین محمد بن حسین فرزند زید بن داعی سبط حضرت سجاد علیه السلام مرقوم داشته اضافه می کند علامه فقید تاج الدین از بنی اعمام سید رضی الدین آوی بود. در عصر الجاتیو ( محمد خدابنده ) به سعایت رشید الدین طبیب وزیر در عراق به اتفاق دو فرزند دلیر خویش مظلومانه شهید شدند. صاحب مجالس المومنین می نویسد تاج الدین دانشمندی با فضل بلند همت و با اقتدار بود پس از آنکه سلطان محمد خدابنده ( به وسیله علامه حلّی ) مذهب تشیع اختیار کرد تاج الدین را به اصرار به دربار خواست و او از مقربان و ندیمان سلطان گشت و دست بکارهای مهمی می زد چون هدفش اعتلای مذهب تشیع بود رجال دولت و صاحبان مذاهب دیگر کینه او را بدل گرفتند، تا آنکه پس از مرگ خدابنده او را به شهادت رساندند.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. تشكرها 2


  3. #42
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    فاضل آبی

    عزالدین حسن بن علی ابن ابیطالب معروف به فاضل آبی ( ابن زینب ) یکی از علمای بزرگ شیعه در قرن هفتم هجری بود. آبی فقیهی کامل و عالمی فاضل بود او از اکابر تلامذه محقق حلّی است که خود در فقه صاحب نظر بود سیدبحرالعلوم در رجال خویش او را در عداد فقهای بزرگ قرن هفتم متذکر است او دانشمندی محقق و اهل نظر در مسائل فقهی بود و گاه رأی او در فتاوا مخالف استاد خویش بوده است. فاضل آبی به صاحب کشف الرموز مشهور است. کشف الرموز شامل مسائل فقهی و نظریات صاحب ترجمه است که دالّ بر احاطه علمی فاضل دارد. تاریخ تألیف کشف الرموز رمضان 672 بوده و صاحب ترجمه ظاهراً اواخر قرن هفتم وفات نموده است. در قرون گذشته مردم ساوه سنی مذهب و به کنار آن مردم قصبه آبه شیعه مذهب بودند ولی پس از چند سال مردم ساوه نیز همگی شیعه شدند و کشمکش های دو قصبه خاتمه یافت. در خاتمه فاضل، هم شهری سید رضی الدین آوی است. فقیر آبی را به کنار آوی برد. باشد که فردا همگان به کنار اولیای خویش باشیم. انشاءالله
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. تشكرها 2


  5. #43
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    خواجه نصیرالدین طوسی



    محمد بن حسن طوسی خواجه نصیرالدین بدون شک یکی از بزرگترین دانشمندان جهان بشریت بود. تمام دانشمندان و فلاسفه حکما و متکلمین شرق و غرب و همه مسلمانان جهان او را به استادی می شناسند نه تنها حکما و دانشمندان بلکه علمای فنون مختلف وی را به استادی پذیرفته اند زیرا آنجا که صحبت از هیئت و نجوم، هندسه و ریاضیات و ... به میان آید. به عصر خویش در حدّ اعلای این فنون قرار دارد و اگر صحبت علوم نقلی فقه و اصول حدیث تفسیر شود چون ستاره درخشان در آسمان فقاهت می درخشید و اگر صحبت علوم نقلی حکمت و کلام و عرفان به میان آید حنای فلاسفه و حکما نزد او رنگی ندارد و چون صحبت از زهد، عبادت، تقوی و دیانت به میان آید جناب ایشان به کنار سلمان و مالک اشتر می نشیند و چون صحبت از سیاست و مملکت داری، نوع دوستی و مردم داری و هر گونه سیاست صحیح اسلامی به میان آید به عصر خویش نمونه و مشابهی در ایران ندارد.
    بعضی را عقیده بر آن است که بعد از معصومین چنین شخصیتی تمام بعدی جهان بشریت به مثل او بخود ندید چه آنکه آن جناب توانست به فاصلخ کوتاهی خوی وحشیانه امرای مغول را به یک خوی انسانی و اسلامی تبدیل سازد و بعضی آنها پس از تعقل با سلام دعوت نماید. در دنیای دیروز که شیطان وجود نداشت و اروپا نیز قبل از دوره رنسانس قرنها در جهالت و نادانی به سر می برد. خواجه در جهان اسلام چون آفتابی پر نور بر آسمان ظلمت پرتو افکند و افکار او شرق و غرب عالم جهان بشریت را متوجه دانشها نمود و به طور خلاصه نورانیت این بحر مواج در ظلمتکده جهان آن روز به حقیقت سراجی وهّاج بود. به سال 597 اواخر قرن ششم در شهر طوس متولد شد و پس از خواندن نوشتن در نوجوانی عازم نیشابور شد و از حضور دانشمندان آن عصر فریدالدین و قطب الدین نیشابوری کسب علوم نمود و مدتها از حضور شاگردان فاضل راوندیها و رازیها که خود به مقام استادی رسیده بودند بهره مند بود و امثال علامه حلّی از محضر او استفاده نمودند. علامه در وصف استاد خود خواجه طوسی می نویسد: در علوم عقلیه و نقلیه افضل الناس بود و در تألیفات و تصنیفات بحری موّاج او بر تمام علوم متصوره ید طولانی داشت و تالیفات متعدد و ارزنده او بزرگترین دلیل بر احاطه دانشهای بیکران او دارد. اهمّ آثار او بدین قرار است: اثبات واجب الوجود، اثبات عقل و فعل، تذکره النصیریه، فرایض نصیریه، اثبات بقای نفس انسانی، تجرید الاعتقاد، تذکره الهیّه، تذکره نصیریه، فصول نصیریه، اخلاق ناصری، اساس الاقتباس، اوصاف الاشراف، معیار الاشعار، اقسام حکمت، صفات الجواهر، رساله سی فصل، رساله جبر و اختیار، شرح تجرید، شرح تذکره، تحریر اقلیدس، تحریر مجسطی، تحریر کره متحرکه، تحریر اصول هندسه، اختیارات نجوم، آغاز و انجام، مبدأ و معاد، نقد، نقد محصل، نقدالتزیل، جواهرنامه، زبده، طلوع و غروب، علم مثلث، مساحت اشکال، جامع الحساب، جام گیتی نما، جبر و قدر، جبر و اختیار، بابهای اسطرلاب.
    طرز تفکر خواجه و طرح مسائل مختلف علمی و کتب ارزنده اش در آن جهان آشوب و غارتگری و با به اسارت رفتن او در قلعه الموت و پیامبر گونه رفتار او بر مردم، انسان را به نوعی شگفتی و اعجاب می کشاند که چگونه تراوشات مغزی خویش را این گونه بر صفحات کاغذ پیاده نمود چون خواجه بهترین ایام عمر خود را چون فردی زندانی زیر نظر مأموران حسن صبّاح در دژ سخت قلعه الموت گذرانید و پس از تصرف قلعه ( به وسیله مغولان ) فقط نه سال زمان هلاکو تصدی اوقاف مملکت و سرپرستی علما و نظارت در کار ساختمان رصد مراغه به عهده او بود در کارهای سیاسی و کشورگشاییها مخصوصاً فتح بغداد دخالتی نداشت و پس از مرگ آخرین خلیفه عباسی بعضی از علمای بزرگ اهل سنت را از قتل حتمی به دست این وحشیان نجات داد و در حفظ آثار و کتب اسلامی و میراث های چندین ساله کوشش فراوان می نمود. در مورد صفاتو اخلاق فاضله او علما شیعه و سنی در کتب خویش وی را به جوانمردی و سخاوت و بخشش ستوده اند. چند بار در حوزه علمای بغداد و حوزه درس محقق در شهر حلّه از نزدیک بازدید به عمل آورد و گاه مدتی در جلسه درس محقق اول مستمع سخنان فقهی می شد و آنان را تشویق می نمود. پس از فتح بغداد با تأکید وی مسئولیت آن دیار به عهده سید بن طاووس رحمة الله علیه قرار گرفت. در زمان هلاکو و بعد از مرگ وی خواجه سرگرم ساختن رصد مراغه بود رصد با همکاری چندین نفر از متخصصین مختلف ممالک اسلامی دیگر و با همکاری قطب الدین شیرازی، عروضی دمشقی و نظارت مستقیم خواجه گامی بلند در جهان دانش آن روز بود قسمتی از بنای با شکوه رصد اختصاص به مخزن کتاب داشت. صاحب تراجم علما نوشته اند در جهان آن روز ( با نبود چاپخانه ) خواجه کتابخانه تأسیس نمود که بیش از چهارصد هزار جلد کتاب در فنون مختلف علمی در آن به چشم می خورد و قسمت زیادی از این کتابها در جنب بنای رصد مراغه جاسازی شده بود. مسئله ساختن رصد مراغه حاکی از پیشرفت های علمی و نجومی آن روز و شناخت مواضع ستارگان و حرکت کرات و گردش زمین به دور خود و کرات و چگونگی اختلاف شب و روز به وسیله اشکال هندسی کروی صورت گرفت و این کار او اگر به وسیله دانشمندان بعدی به طور صحیح دنبال می شد ایرانیان قرنها در علوم مختلف از اروپا جلو بودند و خلاصه کارهای علمی خواجه پی ریزی پیشرفت علوم آینده جهان بشریت بود که متأسفانه در قرون گذشته اخیر ملتهای غرب به رخ مسلمین کشیدند. ولادت روز شنبه یازدهم جمادی الاول به هنگام طلوع خورشید به سال 597 و غروب خورشیدجمالش در روز دوشنبه هجدهم ذیحجه 672 در شهر کاظمین بود. به هنگام احتضار به او گفتند اجازه می دهید پس از مرگ جنازه ات را به خاک نجف دفن کنیم. جواب داد: من از حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام خجلت می کشم حال وصیت نمایم که جنازه ام را از کاظمین خارج سازند. وقتی خواستند او را پایین پای حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام دفن کنند به قبری آماده شده که در روز شنبه 11 جمادی الاول سال 597 ( روز تولد خواجه ) به وسیله خلیفه وقت جهت خویش آماده کرده بود ( اما به جای دیگر مدفون بود ) برخورد نمودند قبر مذکور اطرافش کاشی شده و تاریخ مذکور در آن پیدا شد مردم به شگفت آمدند و خواجه را در همان جا پایین پای جوادین علیهما السلام در کاظمین مدفون ساختند. رحمة الله علیه.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. تشكرها 2


  7. #44
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    محقق اول



    ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن حسن بن یحیی معروف به محقق یکی از بزرگترین علمای اسلام و مکتب تشیع در طول تاریخ است. افقه الفقهاء و رئیس العلماء بهترین شاگرد مکتب خاتم الانبیاء و عاشق مکتب فرزندان مرتضی در کلیه فضائل بالاتر از آن است که به وصف آید. هو زعیم الشیعه و مقیّم الشریعه ابوالمکارم و المعالم صاحب شرایع که شرایع او در صحت و قوام بی نظیر است و این کتاب اکثر علما و مراجع را مستفید و از سبک و اسلوب خاصی برخوردار که اغلب کتب فقهی بعدی ما را راهنما است شرایع الاسلام حاوی دوازده هزار مسئله از مسائل حلال و حرام می باشد که چندین بار تجدید چاپ شده و شامل کلیه ابواب فقهی است. شیخ عزیز مشهور به محقق و لفظ محقق مخصوص وی است و این عنوان آن جناب را صادق است. کما اینکه عنوان آیت الله مخصوص علامه حلّی است و دیگر علما اکثر شاگرد وی می باشند و لفظ و عنوان حجة الاسلام ابتدا محمد غزالی است که هم او و سایرین را چه سخت عنوانی و نمی دانیم فردا اینها را چه جوابی است؟!! و لفظ ثقة الاسلام ابتدا مرحوم کلینی که رحمت کند خداوند ایشان را که این لقب زیبد هر چند دیگران را چنین لقبی مکروه آید.
    محقق از شاگردان پدر فاضلش حسن بن یحیی نجیب الدین محمد بن نما و سید شمس الدین ابن معد بود و خود بزرگواری از اهل مطالعه و تحقیق و بهترین معلّمی برای علمای بعدی. چه آنکه امثال غیاث الدین سید عبدالکریم طاووس و سید محمد جلال الدین فرزند سید رضی الدین طاووس ( عموزاده سید عبدالکریم ) عزّالدین حسن بن ابیطالب فاضل آبی جمال الدین یوسف فرزند حاتم شامی شمس الدین محمد بن صالح قسینی علی بن یوسف مطهر حلّی ابن داوود حلّی ابن سعید حلّی و نابغه روزگار آیت الله حلّی از محضر محقق سالها بهره مند بودند و از کرسی درس این استاد که امثال یوسف بن مطهر و ابن جهم حلّی نیز شرکت می کردند این شاگردان خود همگان به مقام استادی رسیدند. خواجه طوسی گاه به کرسی درس محقق حاضر می شد و محقق به احترام خواجه از جا برخاسته و از او درخواست تدریس می نمود ولی او قبول نمی کرد و در جلسه مستمع بود. نوشته اند آنگاه که محقق در مسئله استحباب تیاسر قبله سخن می راند فیما بین محقق و خواجه بحثی به میان آمد و خواجه رأی محقق را پسندید و قبول کرد ( مقصود از تیاسر: مختصر انحرافی به سمت چپ از سوی قبله به قبله است ) کلیه صاحب تراجم علما در کتب خویش اعم از شیعه و سنی به فضائل علمی و استادی محقق و خواهرزاده او علامه اعتراف دارند هر چند حلّه در زمان ابن دریس دانشگاه امام صادق علیه السلام گردید اما در عصر این دو بزرگوار قوس صعودی می پیماید و پیش بینی خیرالاوصیاء ( در جنگ صفین ) به خود جامه عمل می پوشد.
    بیننده محترم محقق غیر از کتاب شرایع نافع در مختصر یا مختصرالنافع و کتاب معتبر در شرح مختصر در فقه، معارج در اصول و نهج الوصول در اصول، نکت در شرح نهایه، الکهنه در منطق، مسلک در اصول دین مسائل غریه و مسائل مصریه را نیز به رشته تحریر برد. او به سال 602 دیده به جهان گشود و به سال 676 در سن هفتاد و چهار سالگی ناگهان وفات نمود. مدفنش در شهر حلّه زیارتگاه است. پس از محقق اول کرسی درس فضلا به جناب علامه حلّی، فخر المحققین، شهید اول، علی بن خازن، فاضل مقداد و سپس به ابن فهد حلّی منتهی شد. رحمة الله علیهم اجمعین.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. تشكرها 2


  9. #45
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    علی بن سلیمان بحرینی

    جمال الدین: علی بن سلیمان یکی از دانشمندان بزرگ شیعه در قرن هفتم هجری در شهر بحرین بود. جمال الدین فقیهی محقق و حکیمی متکلم از شاگردان معروف کمال الدین شیخ احمد بحرینی و ابن میثم بحرینی بود که خود به دانش های فراوانی دست یافت و به اغلب فنون علمی مخصوصاً حکمت و عرفان تخصص بیشتری یافت جمال الدین از معاصرین با حکیم معروف خواجه نصیرالدین طوسی است و خواجه با او در تماس بود و پس از مطالعه کتب حکمی و عرفانی وی و استادش کمال الدین آن دو رت به عنوان دانشمندانی محقق و متبحر می ستاید و شرحی بر کتاب کمال الدین نوشته و به وسیله همین جمال الدین مسترد می دارد. علامه حلّی که در برهه ای از زمان از حضور فرزندان دانشمند جمال الدین شیخ حسین بحرینی بهره مند بود، پس از مطالعه آثار جمال الدین علی بن سلمان را دریایی موّاج در علوم عقلی و نقلی می یابد و با جملاتی زیبا او را توصیف می نماید ( فواید الرضویه ) جمال الدین علی بن سلمان را شیخ یوسف در لوءلوء بحرین در ردیف علمای بزرگ و دانشمندان قرن هفتم متذکر است اما تاریخ دقیقی از وفات او به دست نمی آید و چنین به نظر می آید که در بحرین قبل از ابن میثم ( حدود 690 ) وفات نموده است
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. تشكر

    خراباتي (14-03-1389)

  11. #46
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابن میثم بحرینی

    میثم بن علی بن میثم یکی از مشاهیر حکما و علمای بزرگ شیعه در بحرین بود. او فیلسوفی است محقق و حکیمی دقیق که در علم فقه و حدیث و مخصوصاً در حکمت و کلام مهارت داشت. ابن میثم با مرحوم خواجه و ابن مطهر و مرحوم محقق اول معاصر بود و علامه حلی و سید عبدالکریم طاووس شریف جرجانی و صدرالدین شیرازی از محضر او استفاده نموده اند از آثار معروف ابن میثم شرح های نهج البلاغه است که شرح های سه گانه کبیر وسیط و صغیر به طور مفصل و در نهایت از زندگی در چند جمله به رشته تحریر برد. شروح سه گانه مذکور به تشویق عطا ملک جوینی نوشته شد. آثار دیگر او رساله در علوم و کتابی در امامت، قواعدالمرام در علم کلام و رساله وحی الهام می باشد. ابن میثم سنوات عمر او در شهر بحرین سپری شد و با آنکه دانشمندی در ردیف خواجه طوسی بود مدتها خود را به انزوا کشانید و به تعبد به گوشه عزلت خزید. ابن میثم در فنون شعر و ادب به زبان عرب تبحری به سزا داشت و مضامین شعری او حاکی از آن است که: مرا به تجربه گشت آخر حال که قدر مرد به علم است. قدر علم به مال گویند به تازی اشعاری جالب برای فضلای حلّه و عراق بدین مضمون نوشت: فنون مختلف دانش را فرا گرفتم و به عالی ترین مراتب دانش نایل گردیدم به حدی که بلندترین قله های کوه از رسیدن به مراتب علمی من عاجز بودند در عین حال بدین نتیجه رسیدم که همه خوبیها فرع و ثروت و مال اصلند. علمای حله در جواب نوشتند: مسلماً اشتباه کردید که ثروت را اساس بزرگواریها دانستید... ابن میثم مجدداً با اشعاری بدین مضمون پاسخگوی آنان شد: چنین نیست که انسانیت و شرف منحصراً به علم و عقل باشد بلکه مرا عقیده بر آن است که مردمی به داشتن دو درهم است زیرا مردی که پول ندارد زن وی هم به او اعتنایی نمی کند. قاضی در مجالس می نویسد: ابن میثم با آنکه مدتها ( به فقر و پریشانی ) گوشه عزلت اختیار کرده بود مکاتبات دورادور به آزمایشی از نزدیک مبدل ساخت. از بحرین به قصد زیارت ائمه عراق حرکت کرد و پس از زیارت با لباسی ژنده و کفشی کهنه به مجلس فضلای حلّه وارد گشت بدانها سلامی رسا نمود و جوابی زیر لب شنود، به سبب بی اعتنایی حضار درب اطاق به روی کفشها نشست مدتی به بحث های علمی آنان گوش فرا داد تا آنکه مجلس به بحثی رسید که همگان بدان ماندند. سپس میهمان ژنده پوش بحث غامض را به جواب نیکو خاتمه داد. متأسفانه هیچ یک را توجهی بدان فقیر نبود شاید حواسها در خاتمه بحث طولانی به سفره بود. سفره غذا حاضر شد و پاره پوش را نیز به عنوان صدقه غذایی مجزا در کفش کن خورانیدند. در هر صورت آن جلسه بدین منوال گذشت. روز بعد با لباسهائی فاخر و آستینی فراخ و ژستی تمام وارد همان مدرسه شد به مجرد ورود علما و حضار جلسه قدومش گرامی داشتند همگان از جا برخاستند و حکیم را به صدر مجلس نشانیدند. پس از مدتی به بحثی پرداختند و حکیم در بین مباحثات عمداً سخنانی به حاشیه رفت و مقولاتی نه چندان درست به بحث علمی پرداخت ولی کسی به مو شکافی نپرداخت سری به عنوان تصدیق تکان دادند. چون هنگام خوردن غذا شد قبل از حکیم دستی به سوی طعام دراز ننمودند و بهترین غذا مقابل میهمان نهادند. به آستین نوین خود گفت ای آستین نوین بخور و این جمله را تکرار می کرد. سخن او موجب حیرت حاضران شد، مؤدبانه علت این سخن را پرسیدند. جواب داد غذای لذیذ و احترام آستین نوین است نه نفس قدسی و مغز علیم و من همان پاره پوش پشمینم که دیروز شما را با گفتاری حکیمانه نه مسموع و امروز با سخنان ناقص همه گوش و بدانید من همان فرستنده اشعارم که آن چنان جواب ها دادید دیروز مرا به خطا منسوب ساختید و امروز به لباسم منصوب ساختید، حضّار جلسه به خطای خویش اعتراف کردند و از او پوزشها خواستند، و این فکر و عمل هر دو طرف را خطا، و ما را شاگردی صحیح مکتب روا.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  12. تشكرها 2


  13. #47
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    بن سعید هذلی


    ابوزکریا یحیی بن احمد بن یحیی معروف به به ابن سعید هذلی حلی یکی از علمای معروف شیعه در قرن هفتم هجری است. ابن سعید عموزاده محقق اول صاحب شرایع است که خود به شهر حله در عداد بزرگان فقها و مجتهدین قرار گرفت. او در فقه و تفسیر و مخصوصاً در ادبیات و لغت و اخبار و مهارت بیشتری داشت. ابن سعید از سوی مادر از نوادگان ابن ادریس حلّی و از طرف پدر احمد بن یحیی همگان از علمای قرن ششم مکتب بودند. به سال 601 اول قرن هفتم زاده شده و از حضور پدر و سپس از محضر نجیب الدین ابن نما، سید شمس الدین موسوی، ابوحامد محمد بن زهره علمای ما مانند سید بن طاووس ( سید عبدالکریم ) شیخ حسن حلی معروف بابن داوود و علامه حلّی از کرسی درس او استفاده نموده اند. صاحب روضات به نقل از ذهبی که از علمای اهل سنّت بود می نویسد: ابن سعید مردی فاضل و دانشمندی متقی و ادیب و محدث بود...
    محدث نوری نیز در خاتمه مستدرک به نقل از ابن داوود که از شاگردان ابن سعید بود و خود به مقام علمی نائل آمد می نویسد: استاد ما علامه جامع علوم و فنون مختلف در فقه و اصول تفسیر و... یکی از دانشمندترین و پرهیزگارترین مردم عصر خود بود ( محدث نوری قول صاحب روضات را مطالعه فرموده و توصیف شاگرد را جامع تر از ذهبی می بیند و قدری به صاحب روضات اعتراض دارد که چرا قول ابن داوود را در وصف استاد مرقوم نداشته اید ) در هر صورت مخالف و موافق به فضائل ابن سعید اعتراف دارند. وقتی خواجه نصیرالدین طوسی وارد حوزه درس محقق شد سئوالی از محقق در مورد افاضل شاگردان نمود. پس از مذاکراتی جامع ترین آنها پدر علامه، ابن مطهر و مفیدالدین ابن جهم را معرفی نمود. سپس عموزاده او کتباً ضمن اشعاری از عموزاده گلایه دارد که در ردیف آن دو ما را معرفی ننمودی. جناب محقق نیز پاسخ می نویسد و از او پوزش می طلبد در ضمن به ابن سعید چنین می فهماند که آن روز با توجه به احاطه علمی این دو چنانجه خواجه سئوالی در اصول فقه و مسائلی کلامی می نمود. همه ما سرافراز بودیم. بدیهی است ابن سعید سالها پس از این واقعه در جهان زیست و به کمالات علمی نائل آمد و تألیفاتی نیز از قبیل کتاب جامع و مدخب را در اصول فقهی فحص و بیان را در اسرار قرآن، نزهة الناظر را در فقه مذهب امامیه، معالم و کشف الاقتباس و رسائلی در عبادات به رشته تحریر برد و سرانجام در شب عرفه به سال 689 در حلّه وفات نمود.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  14. تشكرها 2


  15. #48
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    بها الدین اربلی

    ابوالحسن علی بن عیسی اربلی از علما و محدثین بزرگ شیعه در قرن هفتم هجری می باشد. شیخ اجلّ عالم فاضل، محدّث کامل ابوالفضائل از علما و محبین ائمه صاحب کشف الغمّه فی معرفة الائمه. اربلی ( به کسر همزه و سکون راء و کسر باء ) از شاگردان سادات طاووس علی بن موسی و احمد بن موسی و سید فخار موسوی است که خود به مقام علمی و مراتب کمال نائل آمد. شیخ حرّ عاملی در امل می نویسد بهاءالدین علی بن عیسی اربلی دانشمندی فاضل و محدثی موثق نویسنده جامع فضائل و شاعری ادیب بود. او به صاحب کشف الغمّه در معرفت ائمه معروف است. مقالات اربع و رساله طیف از آثار دیگر اوست. کتاب کشف الغمه از مدارک مهم و معتبر تاریخی و مقبول علمای فریقین می باشد. کتاب مذکور اخیراً در چند جلد به فارسی ترجمه شد و شامل فضائل و مناقب چهارده معصوم علیهم السلام می باشد. قسمتی از سنوات عمر او در بغداد سپری شد. بهاء الدین اربلی از دبیران و معاونین عطا ملک جوینی بود و سالها در این پست به مسلمانان و شیعیان خدمت می کرد و سرانجام در سال 693 در بغداد وفات نمود.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  16. تشكرها 2


  17. #49
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    شیخ طبری

    عمادالدین حسن بن علی بن محمد معروف به شیخ طبری صاحب کامل بهایی یکی از علما و مورخین بزرگ شیعه در اواخر قرن هفتم بود. نام شریف او در کتب تاریخی مسطور و اغلب کتب او بر همگان مشهور است. بهترین اثر او کامل بهائی است که آن را به نام بهاء الدین محمد وزیر اصفهانی به رشته تحریر برد. (بهاء الدین صاحب دیوان از وزرای عصر مغول بود همچنین شمس الدین محمد جوینی و عطا ملک جوینی مانند صاحب بن عباد از امرای دانش دوست شیعه و خود نیز فاضل بوده اند ) غیر از کامل بهائی و اربعین بهائی ( درّ فضائل و شرح سقیفه) آثار دیگری نیز به نام قواعد دین و منهج در فقه و حدیث، معارف الحقائق، عیون المحاسن، بضاعة الفردوس، اسرارالامامه، کفایه در امامت، عمده و تحفة الابرار در اصول دین، مناقب الطاهرین در فضائل ائمه طاهرین علیهم السلام. شیخ طبری بیشتر سنوات عمر او در طبرستان (مازندارن) سپری شد و قسمتی از عمر او نیز در زمان از لحاظ تاریخی و هم تحقیقی و اسناد ارزنده است و از طریق تحقیق و ایمان در جوّ آن روز شهرهای شمالی خدمتی بزرگ به مکتب نموده است. در کامل بهائی می نویسد: صد سال قبل در نواحی مازندارن پانصد تن شیعه نبود اما اکنون پانصد تن غیر شیعه شاید در این مناطق باشد و این امر اثر وجودی خواجه و امثال شیخ طبری را می رساند. صاحب روضات می نویسد: ضیاء الدین ابومحمد هارون و تاج الدین علی فرزندان شیخ طبری ( صاحب ترجمه ) پس از وی وارث علوم پدر گشتند و در عداد بزرگان علمای قرن هشتم قرار گرفتند. وفات عمادالدین اواخر قرن هفتم هجری بوده و 695 و ظاهراً و در مازندران مدفون می باشد.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  18. تشكرها 2


  19. #50
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : سرگذشت نیکان قرون




    ابن داوود

    تقی الدین حسن بن علی بن داوود حلّی مشهور به ابن داوود یکی از علمای مکتب ما در اواخر قرن هفتم هجری است. ابن داوود از شاگردان سید جمال الدین طاووس ( احمد بن موسی ) و جناب محقق اول و ابن سعید حلّی بود که خود در علم فقه و رجال و حدیث کلام و منطق و ادبیات عرب مهارت داشت. وی با علامه حلّی معاصر و با او در درس شریک بود و بعض علمای ما از مکتب او استفاده نموده اند. آثاری به نام تحفه سعیدیه در فقه، درّ ثمین در اصول دین، تحصیل منافع در فقه، احکام القضیه در منطق، حلّ اشکال در منطق و اکلیل در عروض دارد. صاحب روضات می نویسد: ابن داوود در فضل و کمال از سرشناسان روزگار خود به شمار می آمد. شیخ بزرگواری که بیش از سی اثر در نظم و نثر به یادگار گذارد. شهرت ابن داوود بیشتر به علت کتاب رجال اوست و رجال ابن داوود در بین علمای امامیه شهرت دارد و از آن استفاده می شود. ابن داوود به سال 647 متولد شد و در اوائل قرن هشتم ( حدود 715 هجری ) وفات نمود.
    سرگذشت نیکان قرون
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  20. تشكرها 2


صفحه 5 از 36 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •