*^@^*انسان در قرآن *^@^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^@^*انسان در قرآن *^@^*
صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 57 , از مجموع 57
  1. #51
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    آنگاه سخنان فلاسفه را در مورد روح و " من " و خودشناسی اينچنين‏
    انتقاد می‏كند :


    تو گويی لفظ من در هر عبارت

    به سوی روح می‏باشد اشارت


    چو كردی پيشوای خود خرد را

    نمی‏دانی ز جزء خويش خود را برو ای خواجه خود را نيك بشناس كه نبود در بهی مانند آماس ( 1 ) من و تو برتر از جان و تن آمد كه اين هر دو ز اجزای من آمد به لفظ من نه انسان است مخصوص

    كه تا گويی بدان جان است مخصوص

    يكی ره برتر از كون و مكان شو

    جهان بگذار و خود در خود جهان شو


    مولوی گويد :
    ای كه در پيكار ، " خود " را باخته ديگران را توز " خود "
    نشناخته


    تو به هر صورت كه آيی بيستی

    كه منم اين و الله آن تو نيستی

    يك زمان تنها بمانی تو ز خلق

    در غم و انديشه مانی تا به حلق

    اين تو كی باشی كه تو آن اوحدی

    كه خوش و زيبا و سرمست خودی

    مرغ خويشی صيد خويشی ، دام خويش

    صدر خويشی ، فرش خويشی ، بام خويش

    گر تو آدمزاده‏ای چون او نشين

    جمله‏ء ذرات را در " خود " ببين
    پس از نظر عارف روح و جان " من " واقعی نيست ، آگاهی به روح يا
    جان خودآگاهی نيست ، روح و جان مظهری از خود و از من است ، من واقعی‏
    خداست ، هر گاه انسان از خود فانی شد و تعينات را درهم شكست و نديد ،
    از روح و جان اثری باقی نماند ، آنگاه كه اين قطره‏ء جدا شده از دريا به‏
    دريا بازگشت و محو شد ، انسان به خودآگاهی واقعی رسيده است ، آن وقت‏
    است كه انسان خود را در همه‏ء اشياء و همه‏ء اشياء را در خود می‏بيند و
    تنها آن وقت است كه انسان از خود واقعی با خبر می‏شود .




    پاورقی :
    . 1 اشاره به جمله‏ء معروف شيخ اكبر اهل عرفان ، محيی الدين عربی ، كه‏
    قبلا نقل شد .
    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  3. #52
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    satare پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    . 8 خودآگاهی پيامبرانه

    خودآگاهی پيامبرانه با همه‏ء آنها متفاوت است .
    پيامبر هم خودآگاهی‏
    خدايی دارد و هم خلقی ،

    هم درد خدا دارد و هم درد خلق خدا ، اما نه در
    شكل ثنويت و دوگانگی و دوگونگی و دو قطبی و دو قبله‏ای ، نه به اين صورت‏
    كه نيمی از قلب پيامبر به سوی خداست و نيمی به سوی خلق ، يك چشمش به‏
    حق است و يك چشمش به خ لق ، مهر و محبتش ، هدفها و آرزوهايش ميان‏
    خدا و خلق خدا تقسيم شده است . ابدا .
    قرآن كريم می‏فرمايد : خداوند در سينه‏ء بشر دو دل قرار نداده كه به دو
    جا بسپارد

    « ( ما جعل الله لرجل من قلبين فی جوفه ) »( 1 ) .
    با يك دل‏ دو دلبر نمی‏توان داشت . پيامبران قهرمانان توحيدند . در كار آنها
    كوچكترين شركی وجود ندارد : نه شرك در مبدأ و نه شرك در هدف و آرزو و
    نه شرك در دردمندی . پيامبران به ذره ذره‏ء جهان عشق می‏ورزند ، از آن‏
    جهت كه همه از او و مظاهر اسماء و صفات اويند .
    به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم كه همه‏
    عالم از اوست
    عشق اوليای حق به جهان ،

    پرتوی از عشق به حق است نه عشقی در برابر عشق‏
    به حق . درد خلقی آنها منبعث از درد حقی آنهاست نه از يك ريشه و منبع‏
    ديگر . هدفها و آرزوها و غايات آنها پله‏های بالا رفتن و بالا بردن مردم به‏
    سوی غاية الغايات يعنی خداست .



    پاورقی :
    . 1 احزاب / . 4

    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  5. #53
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    satare پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    پیامبران كارشان از درد خدايی آغاز می‏شود كه آنها را به سوی قرب به‏
    خداوند و وصول به بارگاه او می‏راند . اين درد تازيانه‏ء تكامل آنهاست و
    محرك آنها در اين مسير و سفر است كه از آن به " سفر از خلق تا حق "
    تعبير می‏شود . اين درد يك لحظه آنان را آرام نمی‏گذارد تا به تعبير
    علی ( عليه‏السلام ) آنها را به " قرار امن " برساند .
    پايان اين سير و سفر ، آغاز سفر ديگر است كه از آن به " سفر در حق با
    حق " تعبير می‏شود . در اين سفر است كه ظرفشان پر و لبريز می‏شود و به‏
    نوعی ديگر از تكامل نائل می‏گردند .
    پيامبر در اين مرحله نيز توقف نمی‏كند ، پس از آنكه از حقيقت لبريز
    شد ، دايره‏ء هستی را طی كرد ، راه و رسم منزلها را دريافت ،
    مبعوث‏ می‏شود و سفر سومش يعنی سفر از حق به
    خلق آغاز می‏گردد و بازگشت داده‏
    می‏شود . اما اين بازگشت به معنی باز پس آمدن به نقطه‏ء اول و جدا شدن از
    آنچه دريافته ، نيست ،
    با تمام آنچه رسيده و دريافته باز می‏گردد و به‏
    اصطلاح ، سفر از حق به خلق ، با حق است نه دور از او . و اين مرحله‏ء سوم‏
    تكامل پيامبر است .
    بعثت و انگيزش كه در پايان سفر دوم پيدا می‏شود ،
    به منزله‏ء زايش‏
    خودآگاهی خلقی از خودآگاهی حقی و زايش دردمندی
    خلقی از دردمندی حقی است‏ .
    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  7. #54
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    satare پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    با بازگشت به خلق سفر چهارم و دور چهارم تكامل او آغاز می‏گردد ، يعنی‏
    سير در خلق با حق . سير در خلق برای حركت دادن آنها به سوی كمال‏
    لايتناهای الهی از طريق شريعت ، يعنی از راه حق و عدل و ارزشهای انسانی و
    به فعليت رسانيدن استعدادهای نهفته‏ء بی‏نهايت بشری .
    از اينجا معلوم می‏شود آنچه برای روشنفكر هدف است برای پيامبر منزلی از منازل است كه خلق را از آنجا عبور می‏دهد ، همچنانكه‏
    آنچه عارف مدعی است ، در سر راه پيامبر قرار دارد .
    " اقبال " در مقام فرق ميان خودآگاهی پيامبرانه و خودآگاهی عارفانه‏
    می‏گويد :
    " حضرت محمد ( ص ) به آسمان به معراج رفت و بازگشت . يكی از شيوخ‏
    طريقت به نام عبد القدوس گنگهی را كلامی است بدين مضمون : سوگند به خدا
    كه اگر من به آن نقطه رسيده بودم هرگز به زمين باز نمی‏گشتم " .
    اقبال اضافه می‏كند :
    " شايد در سراسر ادبيات صوفيانه نتوان چند كلمه‏ء معدود را پيدا كرد
    كه در يك جمله ، اختلاف روان شناختی ميان دو نوع خودآگاهی پيغمبرانه و
    صوفيانه را به اين خوبی آشكار سازد . مرد باطنی ( عارف ) نمی‏خواهد كه‏
    پس از آرامش و اطمينانی كه با تجربه‏ء اتحادی ( وصول به حق و خودآگاهی‏
    عارفانه ) پيدا می‏كند به زندگی اينجهانی باز گردد . در آن هنگام كه بنابر
    ضرورت باز می‏گردد ، بازگشت او برای تمام بشريت سود چندانی ندارد . ولی‏
    بازگشت پيغمبر جنبه‏ء خلاقيت و ثمر بخشی دارد ، باز می‏گردد و در جريان‏
    زمان وارد می‏شود به اين قصد كه جريان تاريخ را تحت ضبط در آورد و از اين‏
    راه جهان تازه‏ای از كمال مطلوبها خلق كند " ( 1 ) .



    پاورقی :
    . 1 احيای فكر دينی در اسلام ، مقاله‏ء " روح فرهنگ و تمدن اسلامی " ،
    ص 143 و . 144
    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  9. #55
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    satare پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    ما فعلا به تعبيرها و تفسيرهای عرفانی كاری نداريم كه آيا درست است يا
    نا درست ؟ آنچه مسلم است اين است كه هر پيامبر در ابتدا درد خدا دارد
    ، دردی كه به جانش می‏افتد ، درد خداجويی است ، به سوی او عروج می‏كند و بالا می‏رود و از آن سر چشمه سيراب می‏شود .
    پس از آن درد خلق پيدا می‏كند . درد خلقی يك پيامبر با درد خلقی يك به‏
    اصطلاح روشنفكر متفاوت است از آن جهت كه درد يك روشنفكر ، يك عاطفه‏ء
    ساده‏ء بشری است ، يك انفعال و تأثر است و ای بسا كه از ديد افرادی‏
    مانند " نيچه " يك ضعف تلقی شود ، اما درد يك پيامبر درد ديگری است‏
    كه با هيچ يك از آنها شباهت ندارد ، همچنانكه نوع خودآگاهی خلقی آنها
    نيز متفاوت است . آتشی كه در جهان يك پيامبر شعله می‏كشد آتشی ديگر
    است .
    درست است كه پيامبر بيش از هر كس ديگر بسط شخصيت پيدا می‏كند ، نه‏
    تنها جانش با جانها يكی می‏شود و همه را در بر می‏گيرد ، كه با جهان يكی‏
    می‏شود و تمام جهان را در بر می‏گيرد ، و درست است كه از غم انسانها رنج‏
    می‏برد ( « لقد جائكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم
    (1) رسولی شما را آمده است كه سختيهای شما بر او گران است ، برای نجات‏
    شما حرص می‏ورزد ) تا جايی كه از غم مردم تا سرحد هلاكت پيش می‏رود (
    « فلعلك باخع نفسك علی آثارهم‏إن لم يؤمنوا بهذا الحديث أسفا ») ( 2 )
    گويا تو می‏خواهی خود را از رنج و تأسف هلاك سازی اگر اينها به سخن خدا
    ايمان نياورند ) و درست است كه از گرسنگی ، برهنگی ، مظلوميت ،
    محروميت ، بيماری و فقر مردم رنج می‏برد و درد می‏كشد تا آنجا كه نمی‏تواند
    در بستر خود با شكم سير بخوابد به نگرانی اينكه مبادا در اقصی بلاد كشور
    شكم گرسنه‏ای باشد ( « هيهات أن يغلبنی هوای ، »


    پاورقی :
    . 1 توبه / . 128
    . 2 كهف / . 6
    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  11. #56
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    satare پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    « و يقودنی جشعی‏إلی تخير الاطعمة ، و لعل بالحجاز أو اليمامة من لا طمع له‏
    فی القرص و لا عهد له بالشبع ، أو أبيت مبطانا و حولی بطون غرثی و أكباد
    حری » ( 1 ) .

    دور باد كه هوای نفس بر من غلبه كند و حرص جلوكش من‏
    گردد كه به دنبال انتخاب طعام برود . آخر نكند كه در حجاز يا يمامه شكمی‏
    باشد كه هرگز سيری نديده است . آيا شكم سير بسر برم در حالی كه در
    اطرافم شكمهای گرسنه و جگرهای سوخته هست ؟

    ! ) اما اينها را نبايد به‏
    يك ترحم ، رقت قلب ، دلسوزی ساده ، نازكدلی ، همدلی در سطح همدلی مردم‏
    خوش قلب حمل كرد . پيامبر از آن جهت كه بشر است در آغاز كار و سلوك‏
    خود همه‏ء مزايای بشری را در رنگ و شكل ساير بشرها دارد ، اما پس از
    آنكه وجودش يكسره مشتعل به شعله‏ء الهی گشت ، همه‏ء اينها رنگ و صبغه‏ای‏
    ديگر می‏گيرد : رنگ و صبغه‏ء الهی .
    دست پروردگان پيامبر و جامعه‏ای كه او می‏سازد ، با دست پروردگان و
    جامعه‏هايی كه وسيله‏ء روشنفكران بشری ساخته و پرداخته می‏شود ، از زمين تا
    آسمان فرق می‏كند .
    اساسی ترين تفاوت در اين است كه پيامبر می‏كاود نيروهای فطری بشر را
    بيدار كند ، شعور مرموز و عشق پنهان وجود انسانها را مشتعل نمايد .
    پيامبر خود را مذكر ( يادآور = بيدار كننده ) می‏خواند ، حساسيتی در برابر
    كل هستی در انسان می‏آفريند ، خودآگاهی خود را نسبت به كل هستی به مردم‏
    خود منتقل می‏سازد ، اما روشنفكر حد اكثر ، شعور اجتماعی افراد را بيدار و
    آنها را به مصالح ملی يا طبقاتی شان آگاه می‏سازد .


    پاورقی :
    . 1 نهج البلاغة ، نامه‏ء 45 ، نامه‏ء علی ( عليه‏السلام ) به عثمان بن‏
    حنيف .
    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  12. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  13. #57
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalbha پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*





    پایان
    *^@^*انسان در قرآن *^@^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    parsa (27-03-1389)

صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •