*^@^*انسان در قرآن *^@^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^@^*انسان در قرآن *^@^*
صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 57
  1. #1
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    با نام و ياد خداي سبحان
    سلام و عرض ادب و اجترام



    در این تاپیک متن کتاب انسان در قرآن نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .








    انسان در قرآن

    مقدمه‏ای بر جهان بينی اسلامی جلد جهارم
    متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
    چاپ هشتم : تابستان 1373
    ناشر : انتشارات صدرا

    ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد . )




    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:14

  2. تشكر

    parsa (15-03-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    فهرست مطالب


    عنوان صفحه
    7 انسان در جهان بينی اسلامی
    8 ارزشهای انسان ( ارزشهای مثبت )
    13 ضد ارزشها در انسان
    14 انسان قرآن ( زشت يا زيبا )
    16 موجود چند بعدی
    16 بعد ادراك و آگاهی
    17 جاذبه‏های معنوی انسان :
    17. 1 علم و دانايی
    18. 2 خير اخلاقی
    19. 3 جمال و زيبايی
    20 . 4 تقديس و پرستش
    24 تواناييهای گوناگون انسان
    27 خودشناسی
    29 پرورش استعدادها :
    29 پرورش جسم
    30پرورش روح
    31 نقش مؤثر انسان در ساختن آينده‏ء خويش
    33 انسان موجود بالقوه
    36 ميدان آزادی و اراده‏ء انسان
    36 محدوديتهای انسان
    37. 1 وراثت
    37 . 2 محيط طبيعی و جغرافيايی
    37 . 3 محيط اجتماعی
    38 . 4 تاريخ و عوامل زمانی
    38 طغيان انسان عليه محدوديتها
    38 انسان و قضا و قدر الهی
    40 انسان و تكليف
    40 شرايط تكليف :
    41 . 1 بلوغ
    42 . 2 عقل
    42 . 3 اطلاع و آگاهی
    44 . 4 قدرت و توانايی
    46. 5 آزادی و اختيار
    47فرق اجبار ( اكراه ) با اضطرار
    48شرايط صحت اعمال
    54آگاهيهای انسان
    54خود آگاهی و جهان آگاهی
    58 انواع خود آگاهی‏ها :
    59. 1 خود آگاهی فطری
    61. 2 خود آگاهی فلسفی
    61 . 3 خود آگاهی جهانی
    62. 4 خود آگاهی طبقاتی
    63 . 5 خود آگاهی ملی
    65 . 6 خود آگاهی انسانی
    68انتقاد از اگزيستانسياليسم و اومانيسم غربی
    73. 7 خود آگاهی عرفانی
    77 . 8 خود آگهی پيامبرانه


    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:13

  5. تشكر

    parsa (15-03-1389)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*







    انسان در جهان بينی اسلامی


    انسان در جهان بينی اسلامی داستانی شگفت دارد .
    انسان اسلام تنها يك‏
    حيوان مستقيم القامه كه ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می‏رود و سخن‏
    می‏گويد نيست ،
    اين موجود از نظر قرآن ژرف‏تر و مرموزتر از اين است كه‏
    بتوان آن را با اين چند كلمه تعريف كرد .
    قرآن انسان را مدحها و ستايشها كرده و هم مذمتها و نكوهشها نموده است‏
    . عالی‏ترين مدحها و بزرگترين مذمتهای قرآن درباره‏ء انسان است ، او را از
    آسمان و زمين و از فرشته برتر و در همان حال از ديو و جار پايان پست‏تر
    شمرده است . از نظر قرآن انسان موجودی است كه توانايی دارد جهان را
    مسخر خويش سازد و فرشتگان را به خدمت خويش بگمارد ، و هم می‏تواند به‏
    " اسفل سافلين
    " سقوط كند . اين خود انسان است كه بايد در باره‏ء خود
    تصميم بگيرد و سرنوشت نهايی خويش را تعيين نمايد .
    سخن خويش را از ستايشهای انسان در قرآن تحت عنوان
    " ارزشهای انسان‏

    " آغاز می‏كنيد



    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:12

  7. تشكر

    parsa (15-03-1389)

  8. #4
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    ارزشهای انسان

    . 1 انسان خليفه‏ء خدا در زمين است .
    " روزی كه خواست او را بيافريند ،
    اراده خويش را به فرشتگان اعلام‏
    كرد . آنها گفتند :
    آيا موجودی می‏آفرينی كه در زمين تباهی خواهد كرد و خون خواهد ريخت ؟
    او گفت :
    من چيزی می‏دانم كه شما نمی‏دانيد " ( 1 ) .
    " اوست كه شما انسانها را جانشينهای خود در زمين قرار داده تا شما را
    در مورد سرمايه‏هايی كه داده است در معرض
    آزمايش قرار دهد " ( 2 ) .
    . 2 ظرفيت علمی انسان بزرگترين ظرفيتهايی است كه يك مخلوق ممكن است‏
    داشته باشد .
    " تمام اسماء را به آدم آموخت
    ( او را به همه‏ء حقايق آشنا ساخت ) .
    آنگاه از فرشتگان ( موجودات ملكوتی ) پرسيد :
    نامهای اينها را بگوييد چيست . گفتند :
    ما جز آنچه تو مستقيما به ما آموخته‏ای نمی‏دانيم
    ( آنچه‏ را تو مستقيما به ما نياموخته باشی ما از راه كسب نتوانيم آموخت ) .
    خدا به آدم گفت :
    ای آدم ! تو به اينها بياموز و اينها را آگاهی ده .
    همينكه آدم فرشتگان را آموزانيد و آگاهی داد ،
    خدا به فرشتگان گفت :
    نگفتم كه من از نهانهای آسمانها و زمين آگاهم
    ( می‏دانم چيزی را كه حتما نمی‏دانيد )
    و هم می‏دانم آنچه را شما اظهار می‏كنيد و آنچه را پنهان‏ می‏داريد ؟ " ( 1 )
    . 3 او فطرتی خدا آشنا دارد ، به خدای خويش در عمق وجدان خويش آگاهی‏
    دارد . همه‏ء انكارها و ترديدها ، بيماريها و انحرافهايی است از سرشت‏
    اصلی انسان .
    " هنوز كه فرزندان آدم در پشت پدران خويش بوده
    ( و هستند و خواهند بود ) خداوند ( با زبان آفرينش )
    آنها را بر وجود خودش گواه گرفت و
    آنها گواهی دادند " ( 2 ) .
    " چهره‏ء خود را به سوی دين نگه‏دار ، همان كه سرشت خدايی است و همه‏ء
    مردم را بر آن سرشته است " ( 3 ) .
    . 4 در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی كه در جماد و گياه و حيوان وجود
    دارد ، عنصری ملكوتی و الهی وجود دارد . انسان تركيبی است از طبيعت و
    ماورای طبيعت ، از ماده و معنی ، از جسم و جان .
    " آن كه هر چه را آفريد نيكو آفريد و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد
    ، سپس نسل او را از شيره‏ء كشيده‏ای كه آبی پست است قرارداد ، آنگاه او
    را بياراست و از روح خويش در او دميد " ( 4 ) .
    . 5 آفرينش انسان ، آفرينشی حساب شده است ، تصادفی نيست . انسان‏
    موجودی انتخاب شده و برگزيده است .
    " خداوند آدم را بر گزيد و توبه‏اش را پذيرفت و او را هدايت كرد " ( 5 ) .





    پاورقی :
    . 1 بقره / . 30
    . 2 انعام / . 165
    . 1 بقره / 31 - . 33
    . 2 اعراف / . 172
    . 3 روم / . 43
    . 4 الم سجده / 7 - . 9
    . 5 طه / . 121





    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:11



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. تشكر

    parsa (15-03-1389)

  10. #5
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    setareh1 پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    . 6 او شخصيتی مستقل و آزاد دارد ، امانتدار خداست ،
    رسالت و مسؤوليت دارد ،
    از او خواسته شده است با كار و ابتكار خود زمين را آباد
    سازد و با انتخاب خود يكی از دو راه سعادت و شقاوت را اختيار كند .
    " همانا امانت خويش را بر آسمان و زمين و كوه‏ها عرضه كرديم ، همه از
    پذيرش آن امتناع ورزيدند و از قبول آن ترسيدند ، اما انسان بار امانت‏
    را به دوش كشيد و آن را پذيرفت .
    همانا او ستمگر و نادان بود " (1) .
    " ما انسان را از نطفه‏ای مركب و ممزوج آفريديم تا او را مورد آزمايش‏
    قرار دهيم ، پس او را شنوا و بينا قرار داديم . همانا راه را به او
    نموديم ، او خود يا سپاسگزار است و يا كافر نعمت .
    ( يا راه راست را كه نموديم خواهد رفت و به سعادت
    خواهد رسيد و يا كفران نعمت كرده ، منحرف می‏گردد " ( 2 ) .
    . 7 او ازيك كرامت ذاتی و شرافت ذاتی بر خوردار است ، خدا او را بر
    بسياری از مخلوقات خويش برتری داده است . او آنگاه خويشتن واقعی خود
    را درك و احساس‏می‏كند كه اين كرامت و شرافت را در خود درك كند و خود
    را برتر از پستيها و دنائتها و اسارتها و شهوترانيها بشمارد .
    " همانا ما بنی آدم را كرامت بخشيديم و آنان را بر صحرا و دريا
    ( خشك و تر ) مسلط كرديم و بر بسياری
    از مخلوقات خويش برتری داديم " ( 3 ) .
    . 8 او از وجدانی اخلاقی برخوردار است ، به حكم الهامی فطری زشت و زيبا را درك می‏كند .






    پاورقی :
    . 1 احزاب / . 72
    . 2 دهر / . 3
    . 3 اسراء / . 70





    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:10



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. #6
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    setareh1 پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*







    " سوگند به نفس انسان و اعتدال آن ،
    كه ناپاكيها و پاكيها را به او
    الهام كرد " ( 1 ) .
    . 9 او جز با ياد خدا با چيز ديگر آرام نمی‏گيرد . خواستهای او بی‏
    نهايت است ، به هر چه برسد از آن سير و دلزده می‏شود مگر آنكه به ذات‏
    بی حد و نهايت ( خدا ) بپيوندد .
    " هماناتنها باياد او دلها آرام می‏گيرد " ( 2 ) .
    " ای انسان ! توبه سوی پرورد گار خويش بسيار كوشنده هستی و عاقبت او
    را ديدار خواهی كرد " ( 3 ) .
    . 10 نعمتهای زمين برای انسان آفريده شده است .
    " همانا اوست كه آنچه در زمين است برای شما آفريد " ( 4 ) .
    " آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است مسخر او قرار داده است ( پس‏
    او حق بهره‏گيری مشروع همه‏ء اينها را دارد " ( 5 ) .
    . 11 او را برای اين آفريد كه تنها خدای خويش را پرستش كند و فرمان‏
    او را بپذيرد . پس او وظيفه‏اش اطاعت امر خداست .
    " همانا جن و انس را نيافريديم مگر برای اينكه مرا پرستش كنند "
    ( 6 ) .
    . 12 او جز در راه پرستش خدای خويش و جزبا ياد او خود را نمی‏يابد ،

    و اگر خدای خويش را فراموش كند خود را فراموش می‏كند و نمی‏داند كه‏

    كيست و برای چيست و چه بايد كند و كجا بايد برود .





    پاورقی :
    . 1 شمس / 8 و . 9
    . 2 رعد / . 28
    . 3 انشقاق / . 6
    . 4 بقرش / . 29
    . 5 جاثية / . 13
    . 6 ذاريات / . 56

    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:09



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  12. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  13. #7
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    " همانا از آنان مباشيد كه خدا را فراموش كردند و خداوند خودشان را
    ازياد خودشان برد " ( 1 ) .
    . 13 او همينكه از اين جهان برود و پرده‏ء تن كه حجاب چهره‏ء جان است‏
    دور افكنده شود ، بسی حقايق پوشيده كه امروز بر او نهان است بروی آشكار
    گردد .
    " همانا پرده را كنار زديم ، اكنون ديده‏ات تيز است " ( 2 ) .
    . 14 او تنها برای مسائل مادی كار نمی‏كند ، يگانه محرك او حوايج مادی‏
    زندگی نيست . او احيانا برای هدفها و آرمانهايی بس علی می‏جنبد و می‏جوشد
    . او ممكن است كه از حركت و تلاش خود جزر رضای آفريننده ، مطلوبی ديگر
    نداشته باشد .
    " ای نفس آرامش يافته ! همانا به سوی پرورد گارت باز گرد با خشنودی‏
    متقابل : تو از او و او از تو خشنود " ( 3 ) .

    " خداوند به مردان و زنان با ايمان باغها و عده كرده است كه در آنها
    نهرها جاری است ، جاويدان در آنجا خواهند بود و هم مسكنهای پاكيزه ، اما
    خشنودی خدا از همه‏ء اينها برتر و بالاتر است . آن است رستگاری بزرگ "
    ( 4 ) .
    بنابر آنچه گفته شد از نظر قرآن انسان موجودی است برگزيده از طرف‏
    خداوند ، خليفه و جانشين او در زمين ، نيمه ملكوتی
    و نيمه مادی ، دارای فطرتی خدا آشنا ، آزاد ، مستقل ، امانتدار خدا و
    مسؤول خويشتن و جهان ، مسلط بر طبيعت و زمين و آسمان ، ملهم به خير و شر ،

    و جودش از ضعف و ناتوانی آغاز می‏شود و به سوی قوت و كمال سير می‏كند
    و بالا می‏رود اما جز در بارگاه الهی و جز با ياد او آرام نمی‏گيرد ، ظرفيت‏
    علمی و عملی‏اش نا محدود است ، از شرافت و كرامتی ذاتی بر خوردار است‏
    ، احيانا انگيزه هايش هيچ گونه رنگ مادی و طبيعی ندارد ، حق بهره گيری‏
    مشروع از نعمتهای خدا به او داده شده است ولی در برابر خدای خودش
    و ظيفه دار است .




    پاورقی :
    . 1 حشر / . 18
    . 2 ق / . 22
    . 3 فجر / . 28
    . 4 توبه / . 72



    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:09



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  15. #8
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    ضد ارزشها

    در عين حال ، همين موجود در قرآن مورد بزرگترين نكوهشها و ملامتها قرار
    گرفته است .
    " او بسيار ستمگر و بسيار نادان است " ( 1 ) .
    " او نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس است " ( 2 ) .
    " او آنگاه كه خود را مستغنی می‏بيند طغيان می‏كند " ( 3 ) .
    " او عجول و شتابگر است " ( 4 ) .
    " او هرگاه به سختی بيفتد و خود را گرفتار ببيند ، ما را در هر حال
    ( به يك پهلو افتاده و يا نشسته و يا ايستاده ) می‏خواند .
    همينكه گرفتاری‏
    را از او بر طرف كنيم گويی چنين حادثه‏ای پيش نيامده است " ( 1 ) .
    " او تنگ چشم و ممسك است " ( 2 ) .
    " او مجادله گرترين مخلوق است " ( 3 ) .
    " او حريص آفريده شده است " ( 4 ) .
    " اگر بدی به او رسد ، جزع كننده است و اگر نعمت به او رسد بخل‏
    كننده است " ( 5 ) .







    پاورقی :
    . 1 احزاب / . 72
    . 2 حج / 66 و . . .
    . 3 علق / . 7
    . 4 اسراء / . 11
    . 1 يونس / . 12
    . 2 اسراء / . 100
    . 3 كهف / . 54
    4 و . 5 معارج / . 19

    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:08



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  17. #9
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    زشت يا زيبا ؟


    چگونه است ؟ آيا انسان از نظر قرآن يك موجود زشت و زيباست ،
    آن هم‏ زشت زشت و زيبای زيبا ؟
    آيا انسان يك موجود دو سرشتی است :
    نيمی از سرشتش نور است و نيمی‏
    ظلمت ؟ چگونه است كه قرآن ، هم او را منتها درجه مدح می‏كند و هم منتها
    درجه مذمت ؟ !
    حقيقت اين است كه اين مدح و ذم ، از آن نيست كه انسان يك موجود دو
    سرشتی است : نيمی از سرشتش ستودنی است و نيم ديگر نكوهيدنی ، نظر قرآن‏
    به اين است كه انسان همه‏ء كمالات را بالقوه دارد و بايد آنها را به‏
    فعليت برساند ، و اين خود اوست كه بايد سازنده و معمار خويشتن باشد .
    شرط اصلی وصول انسان به كمالاتی ك ه بالقوه دارد " ايمان " است . از
    ايمان ، تقوا و عمل صالح و كوشش در راه خدا بر می‏خيزد ، به وسيله‏ء ايمان‏
    است كه علم از صورت يك

    ابزار ناروا در دست نفس اماره خارج می‏شود و به صورت يك ابزار مفيد در
    می‏آيد .
    پس انسان حقيقی كه خليفة الله است ، مسجود ملائكه است ، همه چيز برای‏
    اوست و بالاخرش دارنده‏ء همه‏ء كمالات انسانی است ، انسان بعلاوه‏ء ايمان‏
    است ، نه انسان منهای ايمان . انسان منهای ايمان ، كاستی گرفته و ناقص‏
    است . چنين انسانی حريص است ، خونريز است ، بخيل و ممسك است ، كافر
    است ، از حيوان پست‏تر است .
    در قرآن آياتی آمده است كه روشن می‏كند انسان ممدوح چه انسانی است و
    انسان مذموم چه انسانی است . از اين آيات استنباط می‏شود كه انسان فاقد
    ايمان وجدا از خدا انسان واقعی نيست . انسان اگر به يگانه حقيقتی كه با
    ايمان به او وياد او آرام می‏گيرد بپيوندد ، دارنده‏ء همه‏ء كمالات است و
    اگر از آن حقيقت - يعنی خدا - جدا بماند ، درختی را ماند كه از ريشه‏ء
    خويشتن جدا شده است . ما به عنوان نمونه دو آيه را ذكر می‏كنيم :

    « و العصر 0 إن الانسان لفی خسر 0 إلا الذين آمنوا و عملوا الصالحات و
    تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر »( 6 ) .

    سوگند به عصر ، همانا انسان در زيان است ، مگر آنان كه ايمان آورده و
    شايسته عمل كرده و يكديگر را به حق و صبر و مقاومت توصيه كرده‏اند .

    ²ولقد ذرأنا لجهنم كثيرا من الجن و الانس ، لهم قلوب لا يفقهون بها و لهم‏
    أعين لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها أولئك كالانعام بل هم أضل
    ( 7) .

    " همانا بسياری از جنيان و آدميان را برای جهنم آفريده‏ايم ( پايان‏ كارشان جهنم است ) ،
    زيرا دلها دارند و با آنها فهم نمی‏كنند ، چشمها دارند و با آنها نمی‏بينند ، گوشها دارند و با آنها نمی‏شنوند . اينها
    مانند چهار پايان بلكه راه گم كرده‏ترند " .





    پاورقی :
    . 1 يونس / . 12
    . 2 اسراء / . 100
    . 3 كهف / . 54
    4 و . 5 معارج / . 19
    6 سوره‏ء عصر .
    . 7اعراف / . 179

    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:07



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  18. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  19. #10
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^@^*انسان در قرآن *^@^*






    موجود چند بعدی

    از آنچه گفته شد معلوم شد كه انسان با همه‏ء وجوه مشتركی كه با ساير
    جاندارها دارد ، فاصله‏ء عظيمی با آنها پيدا كرده است . انسان موجودی‏
    مادی - معنوی است . انسان با همه‏ء وجوه مشتركی كه با جاندارهای ديگر
    دارد ، يك سلسله تفاوتهای اصيل و عميق با آنها دارد كه هريك از آنها
    بعدی جدا گانه به او می‏بخشد و رشته‏ای جدا گانه در بافت هستی او به شمار
    می‏رود . اين تفاوتها در سه ناحيه است :
    .1 ناحيه‏ء ادراك و كشف خود و جهان .
    .2 ناحيه‏ء جاذبه‏هايی كه بر انسان احاطه دارد .
    .3 ناحيه‏ء جاذبه كيفيت قرار گرفتن تحت تأثير جاذبه‏ها و انتخاب آنها.

    اما در ناحيه‏ء ادراك و كشف و جهان . حواس حيوان راهی و وسيله‏ای است‏
    برای آگاهی حيوان به جهان . انسان در اين جهت با حيوانهای ديگر شريك‏
    است و احيانا برخی حيوانات از انسان در اين ناحيه قوی ترند . آگاهی و
    شناختی كه حواس به حيوان و يا انسان می‏دهد سطحی و ظاهری است ، به عمق‏
    ماهيت و ذات اشياء و روابط منطقی آنها نفوذ ندارد . ولی در انسان نيروی‏
    ديگری برای درك و كشف خود و جهان وجود دارد كه در جانداران ديگر وجود
    ندارد و آن نيروی مرموز تعقل است . انسان با نيروی تعقل ، قوانين كلی‏
    جهان را كشف می‏كند و براساس شناخت كلی جهان و كشف قوانين كلی طبيعت‏
    ، طبيعت را عملا استخدام می‏كند و در اختيار خويش قرار می‏دهد . در بحثهای‏
    گذشته نيز اشاره به اين نوع شناخت كه مخصوص انسان است كرديم و گفتيم‏
    مكانيسم شناخت تعقلی از پيچيده‏ترين مكانيسمهای وجود انسان است . همين‏
    مكانيسم پيچيده اگر درست مورد دقت قرار گيرد ، دروازه‏ء شگفتی است برای‏
    شناخت خود انسان . انسان با اين نوع شناخت ، بسياری از حقايق را كه‏
    مستقيما از راه حواس با آنها تماس ندارد كشف می‏كند . شناخت انسان ما
    ورای محسوسات را ، بالاخص شناخت فلسفی خداوند ، وسيله‏ء اين استعداد
    مرموز و مخصوص آدمی صورت می‏گيرد .
    اما در ناحيه‏ء جاذبه‏ها . انسان مانند جانداران ديگر تحت تأثير جاذبه‏ها
    و كششهای مادی و طبيعی است ، ميل به غذا ، ميل به خواب ، ميل به امور
    جنسی ، ميل به استراحت و آسايش و امثال اينها او را به سوی ماده و
    طبيعت می‏كشد . اما جاذبه‏هايی كه انسان را به خود می‏كشد منحصر به اينها
    نيست ، جاذبه‏ها و كششهای ديگر انسان را به سوی كانونهای غير مادی ، يعنی‏
    اموری كه نه حجم دارد و نه سنگينی و نتوان آنها را با امور مادی سنجيد ،
    می‏كشاند . اصول جاذبه‏های معنوی كه تا امروز شناخته شده و مورد قبول است‏
    امور ذيل است :


    *^@^*انسان در قرآن *^@^*
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 18-11-1391 در ساعت 19:07



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  20. تشكر

    parsa (27-03-1389)

صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •