دعا در قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
دعا در قرآن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض دعا در قرآن




    سید مهدی موسوی كاشمری

    در دعا باید به موانع توجه داشت و آنها را از سر راه برداشت. برخی از موانع عبارتند از:

    1 ـ تنافی با سنتهای آفرینش

    خواسته‏ای كه در دعا عرضه می‏شود، باید مخالف سنت‏های الهی كه خداوند بر پایه حق و حكمت بنا نهاده است نباشد.

    از جمله سنت‏های خداوند این است كه؛ برای هر یك از انسانها أجلی قرار داده كه در صورت حتمی بودن گریز از آن نیست.1 بنابراین اگر كسی دعا كند كه بخواهد خدا عمر بی‏پایان به او بدهد و یا مریضی را كه اجل حتمی او فرا رسیده است، از مرگ برهاند، اجابت چنین خواسته‏ای به معنای تعطیلی در قانون قطعی الهی و یا ورود استثنا در حریم آن است و این خود مانع از اجابت دعاست.

    قرآن كریم در این باره می‏فرماید: «وَاَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلَ أَنْ یَأْتی أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلا أَخَّرتَنی اِلی أَجَلَ قَریبٍ فَاَصّدَقَّ وَ أَكُنْ مِنَ الصّالِحینَ وَ لَنْ یُؤَخِرَّ اللّهُ نَفْسا اِذا جاءَ أَجَلُها وَاللّهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ».

    «از آنچه به شما روزی كرده‏ایم انفاق كنید، پیش از آن كه مرگ یكی از شما فرا رسد، آنگاه بگوید: پروردگارا چرا مرگ مرا تا زمانی اندك به تأخیر نمی‏اندازی، تا صدقه دهم و از صالحان باشم و هرگز خداوند اجل هیچ كس را وقتی فرا رسد، به تأخیر نخواهد انداخت».2


    دعا در قرآن

  2. تشكر

    حور العین (15-03-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دعا در قرآن





    2 ـ تزاحم دعاها

    گاهی شخصی كه از ستم دیگران به ستوه آمده، علیه ستمگران دعا می‏كند و از خداوند انتقام خود را می‏طلبد ولی در همین حال این شخص به ظاهر مظلوم به خاطر ستمی كه خود به دیگری كرده، مورد غضب قرار گرفته است. همین تزاحم دعاها می‏تواند مانع استجابت گردد. تزاحم در حدیث قدسی یكی از موانع دعا معرفی گردیده است خداوند متعال در این باره می‏فرماید: «... اما ان تكون ظلمت احدا فدعا علیك فتكون هذه بهذه...»

    یا این است كه تو به دیگری ستم كرده‏ای و او بر ضرر تو دست به دعا برداشته است پس این به [واسطه] آن [دفع می‏شود.]

    از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده است كه: «هر گاه شخصی مورد ستم دیگری واقع شود، سپس علیه او از درگاه خداوند تقاضای انتقام كند، خداوند می‏فرماید: شخص دیگری هست كه ادعا دارد از سوی تو مظلوم واقع شده و بر تو نفرین می‏كند، اگر می‏خواهی تا دعای

    تو را در باره او و دعای او را در حقّ تو به اجابت رسانم و گرنه هیچ یك را برآورده نمی‏كنم؛ تا از عفو خود شما را بهره‏مند سازم».3

    گاهی هم انسان برای موفقیت خود دعا می‏كند در حالی كه بسیاری از اشخاص دیگر كه از دست او دل شكسته‏اند برای ناكامیش با دل سوزان و اشك ریزان دعا می‏كنند.

    بنابر این دعا كننده باید قبل از دعا، دیگران را از خود راضی سازد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «كان ابی یقول اتّقوا الظّلم فانّ دعوة المظلوم تصعد الی السماء».

    پدرم همواره می‏فرمود: از ستم به دیگری بپرهیزید؛ زیرا دعای مظلوم تا آسمان بالا می‏رود.4

    و امام كاظم(علیه السلام) فرمود: «لا تحقروا دعوة احد فانّه یستجاب للیهودی و النصرانی فیكم و لا یستجاب لهم فی أنفسهم».

    دعای هیچ كس را كوچك نشمارید؛ زیرا درخواست یهودی و نصرانی در باره شما به اجابت می‏رسد گر چه در باره خود آنان مستجاب نمی‏گردد.»5


    دعا در قرآن

  5. تشكر

    حور العین (15-03-1389)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دعا در قرآن




    5
    3 ـ نبود قابلیّت

    قرآن كریم در واقعه طوفان نوح(ع) پس از آن كه درخواست حضرت، مبنی بر نجات فرزند خویش، را نقل می‏كند، می‏فرماید: «یا نُوحُ اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ اَهْلِكَ اِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحَ فَلا تَسْأَلْنِ ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنّی اَعِظُكَ اَنْ تَكُونَ مِنَ الجاهِلینَ».

    دعا كننده باید قبل از دعا، دیگران را از خود راضی سازد.

    ای نوح [شایسته این كه] از اهل تو [باشد [نیست و سر تا پایش ناصالح است. در باره آن چه به حقیقتش آگاه نیستی، از من چیزی مخواه، تو را پند می‏دهم تا از جاهلان نباشی»6

    از این روی كفر و عناد نسبت به حق مانع عنایت الهی و مشمول رحمت خاص او گشته و در لحظه انتقام رحمت عام را نیز تغییر می‏دهد و هر دعایی ـ حتی تقاضای پیامبر بزرگ خداوند در حق پسر ـ را بی‏تأثیر می‏سازد. در آیه‏ای دیگر خداوند متعال پیامبر اكرم را مخاطب خویش ساخته، می‏فرماید:

    «سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ اَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ نَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَنْ یِغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ اِنّ اللّهَ لا یَهْدِیَ الْقَوْمَ الفاسِقینَ».

    بر منافقان یكسان است كه تو در باره آنان طلب بخشش و غفران كنی یا نكنی [در هر دو صورت [خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزید زیرا خداوند گروه فاسق را [در اثر لجاجت و سیاهی قلبشان [هدایت نمی‏كند.7

    برای جلب رحمت الهی قلبی لازم است كه سالم از كفر و نفاق باشد؛ زیرا به فرموده قرآن مجید: «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالَ وَ لا بَنُونٌ اِلاّ مَنْ اَتَی اللّهَ بِقَلْبِ سَلیمٍ». در روز قیامت مال و فرزند سودی نمی‏دهد، جز قلب سالم.8

    امام صادق(علیه السلام) فرمود: پدرم همواره می‏فرمود: از ستم به دیگری بپرهیزید؛ زیرا دعای مظلوم تا آسمان بالا می‏رود.

    چه قلب وقتی از مرض كفر و نفاق سلامت یافت، شایسته پذیرش رحمت الهی می‏شود و مواهب خداوندی به سویش سرازیر می‏گردد.9

    برخی دیگر از گناهان نیز قابلیّت پذیرش دعا را از بین می‏برند. آنجا كه در دعای كمیل از زبان امیرمؤمنان می‏خوانیم: «اللّهم اغفرلی الذّنوب اللتی تحبس الدعاء».

    بارالها! گناهانی كه از من سرزده و مانع استجابت دعایم می‏شود، بر من ببخش»10، اشاره به همین واقعیت دارد.

    محمد بن مسلم از امام باقر(ع) نقل می‏كند آن حضرت فرمود: «ان العبد یسأل اللّه الحاجة فیكون من شأنه قضاؤها الی أجل قریب أو الی وقت بطئ فیذنب العبد ذنبا فیقول اللّه تعالی للملك: لا تقض حاجته و أحرمه إیّاها فانّه تعرّض لسخطی و استوجب الحرمان منّی».

    بنده حاجتش را از خدا می‏خواهد. بنای الهی نیز بر آن است كه خواسته‏اش را دیر یا زود به اجابت رساند. آنگاه بنده گرفتار گناهی می‏شود. خدا به فرشته‏ای كه مأمور كار او است، می‏فرماید: خواسته‏اش را به انجام نرسان و او را از دست‏یابی به خواسته‏اش محروم كن! زیرا او خود را در معرض خشم من قرار داده و مستحق دوری از رحمت من گشته است».11

    شخصی به رسول خدا عرض كرد: «أحبّ أن یستجاب دعایی فقال(ص): طهّر مأكلتك و لا تدخل بطنك الحرام».

    دوست دارم دعایم مستجاب شود. حضرت فرمود: آذوقه‏ات را از مال شبهه‏ناك پاك كن و غذای حرام در شكم خود جای نده».12

    و در حدیثی قدسی خداوند متعال فرمود: «و ربّما صلّی العبد فاضرب بها وجهه و احجب عنّی صوته، أتدری من ذالك؟ یا داوود ذاك الّذی یكثر الإلتفات الی حرم المؤمنین بعین الفسق...».

    چه بسا بنده نماز می‏گزارد و من آن را ردّ كرده، به صورتش می‏زنم و صدای مناجات او را از خود دور می‏سازم. می‏دانی این چه شخصی است؟ ای داوود، این همان كسی است كه همواره چشم خیانت خویش را متوجه حرم [ناموس] مؤمنان ساخته است».13


    دعا در قرآن

  7. #4
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : دعا در قرآن






    4 ـ بی‏توجّهی به واسطه‏ها

    خداوند متعال خالق هستی و پدیدآورنده نظام و سنن حاكم بر آن است، لذا دوست دارد انسانها به این نظام احترام گذاشته، و در وصول به خواسته‏هایشان آن را از نظر دور نداشته و در عین حالی كه تأثیر وسایل را در مقاصد خود به ذات حق مستند می‏كنند، برای برآورده شدن نیازهای خود، آنها را نیز به كار بندند.

    بر این اساس قرآن كریم برای دفع شرّ كفّار راه جهاد را پیش روی مؤمنان گذارده است و می‏فرماید: «وَ قاتِلُوهُمْ یَعَذِّبْهُمُ اللّهَ بِاَیْدیكُمْ ...» با آنها بجنگید، تا خداوند با دست شما كافران را به سزای كارشان برساند».14

    در جای دیگر كسانی را كه در خانه نشسته و به امید فتح از سوی خدا دست روی دست گذاشته و اقدامی نمی‏كنند توبیخ می‏كند.15

    شخصی به امام صادق(ع) عرض كرد: دعا فرما تا خداوند به من روزی راحتی بدهد، حضرت فرمود: «برایت دعا نمی‏كنم. برو همان طور كه خداوند دستور داده، سعی و تلاش كن».16

    در برخی احادیث از كسانی كه بدون توجه به وسائلی كه خداوند قرار داده است، رفع مشكل خود را می‏طلبند یاد شده است. این‏گونه افراد در پنج دسته ذیل قرار می‏گیرند:

    كفر و عناد نسبت به حق مانع عنایت الهی و مشمول رحمت خاص او گشته و در لحظه انتقام رحمت عام را نیز تغییر می‏دهد و هر دعایی ـ حتی تقاضای پیامبر بزرگ خداوند در حق پسر ـ را بی‏تأثیر می‏سازد.

    1. شخصی كه خداوند مالی به او عنایت كرده، و او با اسراف و تبذیر و مصرف نابجا اموالش را به هدر می‏دهد و از خدا تقاضای روزی می‏كند.

    2. مردی كه از سوء خلق همسر خود و اذیت‏های پی‏درپی او به تنگ آمده و از خدا می‏خواهد تا او را از دست آن زن راحت كند، حال آنكه خدا راه طلاق را در پیش روی او گذاشته است.

    3. شخصی كه از آزار مكرّر همسایه‏اش شكوه می‏كند و او را به خاطر آن نفرین می‏كند، در حالی كه می‏تواند خانه‏اش را بفروشد و در جای مناسبی منزل اختیار كند.

    4. آنكه در خانه نشسته، كار نمی‏كند و از خدا طلب رزق می‏كند در حالی كه خداوند راههای روزی را پیش روی او قرار داده است.

    5. كسی كه مالی را به دیگری قرض داده است و مقروض انكار می‏كند. سپس دست به دعا برداشته و از خدا برگشت مال خویش را می‏طلبد، در صورتی كه خداوند به او دستور شاهد گرفتن داده است.17

    پاورقیها:

    15 ـ سوره نساء، آیه 75.

    10 ـ مفاتیح الجنان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص 112.

    14 ـ سوره توبه، آیه 14.

    1 ـ سوره اعراف، آیه 34.

    13 ـ الجواهر السنیّة فی الاحادیث القدسیة، ص 73.

    12 ـ همان، حدیث 5.

    17 ـ همان، ج 4، ابواب الدعاء، باب 50.

    11 ـ وسائل الشیعه، ج 4. ابواب الدعاء، باب 67، ح 1.

    16 ـ وسائل الشیعه، ج 22، ص 10.

    2 ـ سوره منافقون، آیه 10 ـ 11، ترجمه با استفاده از تفسیر شبّر انجام گرفته است.

    3 ـ وسائل الشیعه، ج 4، كتاب الصلاة ابواب الدعاء، باب 68، ح 2.

    4 ـ همان، باب 52، حدیث 2.

    5 ـ همان، باب 52، حدیث 4.

    6 ـ سوره هود، آیه 46.

    7 ـ سوره منافقون، آیه 6.

    8 ـ سوره شعراء، آیه 88 ـ 89.

    9 ـ نگاه كنید به: سوره انفال، آیه 70.



    نشریه :فرهنگ كوثر شماره 10



    دعا در قرآن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •