سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: قرآن و فرهنگ زمانه

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    66,816
    صلوات
    23723
    دلنوشته
    50
    یا صاحب الزمان .... بهار قرآن رسید ... بهار دلها بیا .....
    تشکر
    61,719
    مورد تشکر
    177,953 در 52,592
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    توجه قرآن و فرهنگ زمانه





    قرآن و فرهنگ زمانه

    پيش درآمد[1]

    بسم الله الرحمن الرحيم

    «فرهنگ» يك كلمه‌ي فارسي است و در عربي به معناي «الثقافه» آمده است و بيش از 250 تعريف براي آن بيان كرده‌اند.[2]


    از اين رو مي‌توان گفت: «مجموعه‌ي آداب و رسوم، علوم و معارف، علم و دانش و ادب، تعليم و تربيت و هنرهاي يك قوم را فرهنگ آن قوم مي‌نامند.»[3] و آداب نيز جزئي از فرهنگ است.

    درست است كه زبان قرآن با الفاظ عربي نازل شده است؛ ولي اين الفاظ، با بلاغت، فصاحت و معناي بلندشان، داراي اعجاز ذاتي هستند[4] و نمي‌توان آنها را با كلامِ محاوره‌ايِ بشر مقايسه كرد؛[5] به همين علت تاكنون كسي نتوانسته است سوره‌اي همانند قرآن بياورد.

    پيش از هرچيز لازم است، فرهنگ و آداب اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي، خانوادگي و ديگر آداب عرب‌ها را، با ابزار تخاطب (همچون: تشبيهات، تمثيلات، كنايه و...) جدا كرد. ضروري بود خداوند،‌ براي رساندن مفاهيم بلندش:

    الف) رسولي از ميان همان قوم و با زبان آنان برگزيند.

    ب) قوانين و احكام خود را در قالب الفاظ همان قوم، نازل كند.

    از اين رو خداوند، پيامبر اسلام - صلّي الله عليه و سلم- را از ميان عرب برگزيد[6] و كتاب مقدس خود را نيز با الفاظ عربي نازل كرد؛[7] تا بتواند مطالب وحياني و الهي خود را به دست ابزار تخاطب (تشبيهات، تمثيلات و ...) به مردم بياموزد.

    عربي‌ بودن قرآن، دليل بر پذيرفتن فرهنگ‌هاي خرافي و باطل عرب‌ها نيست؛ چون قرآن مي‌فرمايد:

    «لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد»؛[8]

    كه هيچ‌گونه باطلي، نه از پيش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمي‌آيد؛ چرا كه از طرف خداوند حكيم و شايسته‌ي ستايش، نازل شده است.

    اگر اندك مطالعه‌اي در فرهنگ و آداب عرب‌ها داشته باشيم، درمي‌يابيم كه عرب‌ها رسوم خرافه، بسيار داشته‌اند؛ از جمله: شيطان‌پرستي،[9] زنده به گور كردن دختران،[10] طواف بدون لباس،[11] بت‌پرستي،[12] تعدد زوجات (بدون محدوديت)،[13] ازدواج دسته جمعي[14]

    عرب‌ها آداب و رسوم شايسته‎اي نيز داشته‌اند؛ مانند: حج،[15] اعتقاد به خالق يكتا،[16][17] ختنه كردن و ديگر رسوم؛ البته بيش‌تر آداب و رسوم شايسته در عرب‎ها، ريشه در اديان الهي گذشته داشت. ادياني كه در جزيرة العرب رواج داشت؛ از جمله: دين ابراهيم، يهود، نصارا، مزدك، ماني، زرتشت، صابئين[18] و ديگر اديان، كه همه‎ي اديان الهي از يك چشمه‎ي وحياني مي‎جوشيدند؛ گرچه با گذشت زمان، اين اديان تحريف شده بودند؛ اما قرآن، احكام شايسته‎اي كه در ميان عرب‎ها به جاي مانده بود، اصلاح و امضاء كرده است.

    از عناصر ارزشمند در فرهنگ عرب‎ها، مي‎توان: غيرت، شجاعت و... را نام برد، كه ريشه در فطرت انساني داشت؛ چون فطرت هر انساني به كارهاي نيك تمايل دارد؛ قرآن نيز هميشه با فطرت انسان‎ها سخن گفته است.[19] هم‌چنين برخي از رسوم شايسته‎ي آنان را نيز بيان كرده است؛ اما اين نشانه‎ي تأثيرپذيري نيست؛ بلكه نشانه‎ي تأكيد و يادآوري است. هم‌چنين قرآن، به مقتضاي طبيعت وسرشت مرد و زن سخن گفته است؛ اين هم نشانه‎ي حكمت خداوند است، كه مسئوليتي را به مرد داده است كه بيش‌ترِ زن‎ها نمي‎توانند آن را به دوش بكشند؛ هم‌چنين برخي مسئوليت‎ها را هم به زن داده است كه، مرد در انجام آنها ناتوان است.


    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم تر زدند
    *******************************
    وقتی عهدت را بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانت شکستی ,
    از
    شکسته شدن دلت هرگز گله ای نکن

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************



  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدير کل سایت
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    13
    نوشته
    66,816
    صلوات
    23723
    دلنوشته
    50
    یا صاحب الزمان .... بهار قرآن رسید ... بهار دلها بیا .....
    تشکر
    61,719
    مورد تشکر
    177,953 در 52,592
    وبلاگ
    173
    دریافت
    9
    آپلود
    102

    پیش فرض پاسخ : قرآن و فرهنگ زمانه





    بعضي از آداب، ريشه در عرف و ضرورت‎هاي زندگي اجتماعي دارند؛ مانند: معامله، معاشرت و... كه اگر قرآن كلامي درباره‎ي «بيع» و «معاشرت» آورده باشد؛ نبايد اين گونه تصور شود كه برگرفته از فرهنگ مردم بوده است؛ چون اين امور يكي از ضرورت‎هاي زندگي اجتماعي است كه قرآن با جهت دادن و وضع كردن احكام اسلامي، آنها را اصلاح كرده است؛ مانند: حرام كردن ربا در معامله، آداب معاشرت و... .

    در نتيجه، قرآن با استفاده از زبان عرب‎ها، كه وسيله‎اي براي انتقال مطالب وحياني بود؛ آداب و رسومي كه در ميان عرب‎ها جنبه‎ي خرافه و بيهوده داشت، رد كرد.

    قرآن يك سلسله قوانين و احكامي را آورد، كه نياز معنوي و هدايتي بشر را تا ابد برآورده مي‎كند و كساني كه قرآن را براي زماني خاص مي‎دانند، هيچ دليلي براي اثبات مدعاي خود اقامه نكردند و تنها يك روي سكه را مي‎بينند؛ آن هم بُعد مادي و علوم تجربي آن را، در حالي كه قرآن براي بيان علوم تجربي و صنعت نيامده است (كه اين‌ها بر اثر تجربه به دست مي‎آيند)[20]؛ بلكه قرآن، با محتواي: احكام، عقايد و اخلاق، نياز بشر را در زمينه‌ي معنويت و اخلاق برآورده مي‎كند و اين احكام در همه‌ي زمان‎ها يكسان است.

    بهترين دليل براي دائمي بودن قرآن، فطرت است و فطرت انسان، در همه‎ي دوران‎ها و در هر جا بهترين ياري‌رسان است. زبان قرآن نيز، فطري است و انسان ديروز و امروز از لحاظ فطرت، يكسان‎اند؛ به همين دليل، قرآن مخاطبان آشنايي، در سر تا سر جهان دارد. فطرت، تعدد زبان؛ اقليم؛ عادت‎ها؛ آداب و رسوم؛ روحيات و عوامل گوناگون بيرون را، مقهور اتحاد فطرت دروني ساخت[21]. سلسله نيازهاي بشر به صورت يك تقاضا در باطن انسان وجود دارد كه بايد در سايه‎ي تعليم و تربيت مذهبي، پرورش يابند.[22]
    و ديگر رسومي كه قرآن هيچ‌يك از اين رسوم باطل را نپيذيرفت؛ چون خود زمينه‌ساز فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامي بود. ماه‎هاي حرام،

    دليل ديگر بر دائمي بودن قرآن، اخلاق است. اخلاق، مقوله‌ي ثابتي است كه هيچ وقت و در هيچ زمان قابل تغيير نيست[23]. روح انسان نياز به ارتزاق معنوي دارد كه تنها از راه احكام قرآن امكان‌پذير است و نبايد گفت كه، عبادت براي مردمان نخستين است؛ چون انسان‎ها در اوج رشد صنعت و تكنولوژي، نياز به معنويت و اخلاق بيش‌تري دارند. عقل انسان، در مقام علم و عمل معصوم نيست و تحت تأثير وهم و خيال، از جهتِ شهوت و غضب در عمل واقع مي‎شود و در طول زمان‌ها اين نقص وجود داشته است؛ از اين رو نياز به قرآن، يك امر ضروري است[24] و خداوند در اين باره مي‎فرمايد:

    « وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْري لِلْبَشَرِ»[25].

    در نتيجه، قرآن يك سفره گسترده‎اي است؛ از ازل تا ابد، كه هر انساني مي‎تواند از آن استفاده كند[26]. و قرآن با فرهنگ ملل و اقوام گوناگون، به سه گونه رفتار مي‎كند: فرهنگ شايسته‎اي كه با قرآن، منافات نداشته باشد را امضاء مي‎كند؛ با فرهنگ ناشايسته و ضد ارزش مقابله مي‎كند و فرهنگ نه چندان شايسته را اصلاح مي‎كند؛‌ تا مردمان جهان بتوانند از قرآن، كه چشمه‎ي زلال معنويت و آفتاب درخشان هدايت در سير تكامل انسانيت است، بهره‎مند بشوند.

    [1] . حجت الاسلام و المسلمین حسن رضا رضايي.
    [2] . غلام‌عباس توسلي، نقد و نظر، شماره 3 - 4.
    [3] . محمد معين، فرهنگ فارسي، ج 2، ب «ف».
    [4] . جلال‌الدين سيوطي، معترك الاقران في اعجاز القرآن، ص 317.
    [5] . محمدهادي معرفت، زبان قرآن، (فصلنامه بينات، ش 1).
    [6] . ابراهيم: 4.
    [7] . شعرا: 195.
    [8] . فصلت: 42.
    [9] . يس: 6.
    [10] . نحل: 59.
    [11] . اعراف: 28.
    [12] . بقره: 165.
    [13] . نساء: 3.
    [14] . يحيي نوري، اسلام وجاهليت.
    [15] . بقره: 158.
    [16] . عنكبوت: 61.
    [17] . توبه: 36.
    [18] . مبلغي آباداني، تاريخ اديان مذاهب، ج2، ص80.
    [19] . انعام: 78.
    [20] . محمدعلي رضايي اصفهاني، درآمدي بر تفسير علمي قرآن.
    [21] . حيدري كاشاني، (فصلنامه‌ي بينات، شماره 22ـ23، ص 43).
    [22] . مرتضي مطهري، مقدمه‎اي بر جهان بيني اسلامي، ص 37.
    [23] . مرتضي مطهري، اسلام و مقتضيات زمان، ج 1، ص 12.
    [24] . جوادي آملي، قرآن در قرآن، ج 1، ص 280ـ314.
    [25] . مدثر: 31.
    [26] . امام خميني، صحيفه‎ي نور، ج 19، ص 82.


    امضاء
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند
    درد ندارد ، محکم تر زدند
    *******************************
    وقتی عهدت را بخاطرآرامش دل دیگران با امام زمانت شکستی ,
    از
    شکسته شدن دلت هرگز گله ای نکن

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت
    *******************************
    كسي كه طعم زبان عسل نمي فهمد
    توهرچه هم بخواني غزل ؛ نمي فهمد
    حكايت نرود ميخ اهني درسنگ ؛
    مخوان كه سنگ ضرب المثل نمي فهمد

    حديث عاشقي به پايان نمي رسد اما...
    دريغ ودرد كه اين را
    اجل نمي فهمد

    *******************************



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی