*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*
صفحه 4 از 10 نخستنخست 12345678 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 95
  1. #31
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    سوم: از خداوند درخواست كند كه به همه توفيق اين دعا و اين توبه را عنايت فرمايد، كه از دعا براي آن حضرت غفلت ننمايند، و اين هم به چند جهت نصرت و ياري آن حضرت است.
    1. 1. روايت شده كه:
    «هركس در حق غير دعا و طلب خير نمايد چندين برابر، از فيض آن خير، به آن دعاكننده عطا مي‌شود.»
    [4]

    2. در بعضي از اخبار وارد شده كه:

    «از جملة دعاهاي مستجاب، دعاي مؤمن در حق برادران ايماني است كه در غياب آن‌ها صورت گيرد»
    اين دعا در حق آن‌ها حتماً مستجاب است گرچه در دعا كننده، موانع اجابت دعا وجود داشته‌ باشد، زيرا فرموده‌اند:
    «با زباني كه با آن گناه نكرده‌ايد خدا را بخوانيد»
    و آن شخص با زبان اين دعا كننده گناه نكرده است.
    بنابراين هر مؤمني كه به جهت دعاي او، موفق به دعا براي فرج شود،‌

    چنان است كه خود او دعا كرده باشد،‌ چنانچه در عنوان تشويق و ترغيب بيان كرديم.
    چهارم: دعا كند كه خداوند آن‌هايي را كه در دعا كردن براي آن حضرت كوشش مي‌كنند ياري كند تا به آن موفق شوند. و بيان خواهدشد كه هر نوع اعانت و ياري كه به اهل صلاح واقع شود، پس آن اعانت وياري به آن حضرت خواهد بود.




    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #32
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    پنجم: دعا كند كه خداوندجميع گناهاني كه سبب تأخير فرج شده است بيامرزد، و بيان آن در عنوان يازدهم خواهد آمد.
    ششم: دعا كند كه خداوند شر همة اشرار و منافقين كه باعث تأخير فرج شده‌اند يا مي‌شوند را بر طرف نمايد.


    هفتم: دعا كند كه خداوند اسباب فرج را با عافيت ميسر نمايد.
    هشتم: دعا كند كه خداوند متعال موانع فرج را با عافيت بر طرف نمايد.
    نهم: دعا كند كه خداوند تمام انصار و ياوران آن حضرت را ياري نمايد.
    دهم: دعا كند بر وجه كلي كه خداوند در فرج آل محمد ـ عليهم السلام ـ تعجيل نمايد، خصوصاً با ضميمه كردن صلوات، و بگويد:
    «الَلَّهم صلِّ علي محمَّد وَ آل محمَّد و عجِّل فََرَجهُم»
    علامه مجلسي ـ رحمة الله عليه ـ در «مقياس المصابيح» روايت كرده كه امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:

    «هركس بعد ازنماز صبح و ظهر اين صلوات رابخواند، نميرد تا قائم آل محمد ـ عليه السلام ـ را درك كند.»[5]

    يازدهم: بر دشمنان آن حضرت لعنت كند،‌و شكست و سركوبي و خواري و ذلت و مقهور شدن آن‌ها را از خداوند متعال بخواهد، چنانچه در تفسير امام حسن ـ عليه السلام ـ روايت فرموده از حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ به اين مضمون كه:
    «هركس از ياري ما اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ ناتوان باشد، پس در خلوت‌هاي خود دشمنان ما را لعنت كند، خداوند صداي او را به همة‌ فرشتگان از روي زمين تا عرش برين برساند، پس هرگاه اين شخص دشمنان ما را لعنت كرد او را ياري كنند، و كسي كه او را لعنت نمي‌كند،‌ لعنت كنند،‌ سپس ثناكنند و عرض كنند خداوندا! بر اين بنده‌ات كه به اندازة توانائي‌اش در راه تو بخشش كرد درود فرست، و اگر بيش از اين برايش مقدور بود انجام مي‌داد.
    در اين هنگام ندائي از طرف پروردگار برخيزد كه: دعاي شمار را مستجاب گرداندم و آواز شما را شنيدم، و به روح او دربين ارواح درود فرستادم و او را از برگزيدگان قرار دادم.»
    [6]
    دوازدهم: از براي وجود اقدس و اشرف آن حضرت دعا كند، و از خداوند متعال سلامتي و عافيت حضرتش را از جميع آفات، غصه‌ها و ناراحتي‌ها، درخواست نمايد.
    و اين قسم دعا؛ نصرت و ياري آن حضرت در جهات دنيوي ايشان است.
    و مضمون همة ‌اين عناويني كه ذكر كرديم، در ضمن دعاهائي كه در مورد آن حضرت وارد شده مذكور است، علاوه بر آن كه گفتيم با اين عناوين نصرت وياري به‌وجود مبارك آن حضرت نيز حاصل مي‌شود.


    [1] . مستدرك الوسائل، ج 5، ص 240، حديث 5775.
    [2] . ترجمه: اين فضل خداست كه بر هركس بخواهد عطا مي‌كند. (سورة مائده، آيه 54. )
    [3] . بحارالانوار، ج 7، ص 94.
    [4] . رجوع شود به كافي، ج 2، ص 507 و 508.
    [5] . جنة الواقيه: 97، بحارالانوار، ج 86، ص 77.
    [6] . تفسير امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ ، ص 47، بحارالانوار، ج 27، ص 222، حديث 11.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #33
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*






    5- آداب و شرايط دعا براي تعجيل فرج

    شخص مؤمن بعد از آن كه به اهميت دعا براي فرج آن حضرت پي‌برد،
    عشق و محبت دروني اونسبت به مولايش در وجودش شور و هيجاني ايجاد مي‌كند و توفيق الهي نيز او را مدد مي‌نمايد،
    ‌تا براي آن حضرت دعا كند و تعجيل فرجش را از خداوند بخواهد، و در اين مسير آن‌چه مهم است اين است كه سعي و تلاش كند تا موانع استجابت دعا را برطرف كند، و آن‌چه درسرعت بخشيدن به اجابت دعا نقش دارد،
    از آداب و شرايط دعا، فراهم نمايد.
    ما در اين مقام بعضي از آداب مهم را در ضمن چهار فصل بيان مي‌كنيم.
    فصل اول
    در آداب و شرايط دعا كننده
    شرط اول: خلوص نيت
    به خاطر آن كه دعا از بزرگترين و برترين عبادات مي‌باشد، و از بزرگترين شرائط صحت و قبولي و كمال هر عبادت خلوص نيت در آن مي‌باشد.
    چگونگي نيت در اين عبادت مخصوص و بيان مراتب خلوص در آن، در بحث انتظار فرج، روشن خواهد شد ان‌شاءالله تعالي.
    اما به‌طور اختصار در اين‌جا اشاره مي‌كنيم كه:

    عمده غرض و انگيزه‌اي كه محرك و مهيج بر اين دعا مي‌شود، نصرت و ياري خداوند متعال و دين او است، و نيز اداء بعضي از حقوق وليّ او ـ عليه السلام ـ و آباء طاهرينش ـ عليهم السلام ـ مي‌باشد.
    و بعد از اين غرض مهم در اين دعا ساير فوائد مهمه وشريفه را قصد نمايد. كه به بعضي از آن‌ها در كيفيت يازدهم اشاره مي‌شود ان شاء الله تعالي.
    شرط دوم: توبه و آداب آن
    اين توبه از تمام گناهان حتمي و احتمالي است،

    و خصوصاً گناهاني كه سبب تأخير فرج شده ست،‌
    و نيز گناهاني كه موجب آزرده شدن قلب مبارك آن حضرت گرديده‌است،
    و اين توبه با مراعات شرايط و آداب آن كه از جملة آن‌ها غسل نمودن است،
    ‌ تأثير به سزائي در دعاء و اجابت آن دارد.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #34
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    شرط سوم: خضوع وخشوع در دعا
    شخص مؤمن در دعا براي فرج بايد حال اضطرار باشد،‌

    همانطور كه اگر خطري جان فرزند يا آبروي او را تهديد مي‌كرد،
    از حالت عادي خارج مي‌شد.
    بلكه بايد حال تضرع او در دعا براي آن حضرت بيشتر از اين باشد، به مقتضاي آن‌ كه امر حضرت بايد در نظر مؤمن بزرگتر از امر خود باشد، چنانچه اين مطلب با برهان عقل روشن و واضح است.
    و در چند روايت اين مضمون از حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ نقل شده كه فرمود:‌
    «حقيقتاً مؤمن به كمال ايمان نمي‌رسد، تا آن كه امر من و اهل‌بيتم در نظر او از امر خود و خانواده‌اش بزرگتر باشد.»
    شرط چهارم: شفيع قرار دادن اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ در دعا
    مؤمن بايد در دعا شخص آبرومندي را به درگاه الهي شفيع قرار دهد،

    و آبرومندتر و برتر از همة ممكنات، انوار پاك اهل‌بيت اطهار ـ عليهم السلام ـ مي‌باشند، كه ايشان از اول خلق عالم شفيعان همة ‌انبياء و اولياء و فرشتگان ـ عليهم السلام ـ بوده‌‌اند.
    خصوصاً وجود مبارك حضرت ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ را واسطه قرار دهد كه فرموده‌اند:

    «سفينة الحسين أسرع».
    و براي توسل به اين انوار پاك ـ عليهم السلام ـ بايد اسماء مقدسة آن‌ها را به درگاه خداوند شفيع قرار داد، و ذات اقدس اورا به جاه و مقام آن‌ها در نزدش قسم داد، در حالي كه شخص در قلب خود معتقد باشند كه اين چهارده نور مقدس ـ عليهم السلام ـ نزد خداوند از جميع موجودات حتي انبياء الوالعزم عظام ـ عليهم السلام ـ برتر و بالاترند، و آن‌ها وسائل و وسائط همة فيوضات الهيه از براي جميع مخلوقات هستند، و هركس به فضل و شرفي رسيد و كمالي پيدا كرد،

    به وسيلة قبول ولايت آن‌ها بوده‌است،
    ‌و قبولي هر عمل و عبادتي و وصول به مقام عالي دربهشت به محبت و معرفت آن‌ها و دشمني ظاهري و باطني با دشمنان و مخالفين آن‌ها بستگي دارد.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #35
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    فصل دوم

    در بيان اوقات دعا براي تعجيل فرج
    براي تأثير بيشتر دعا، اوقات شريفه‌اي را كه در قبول دعا و تأثير آن دخالت دارد مراعات كند، خصوصاً اوقاتي كه ائمة طاهرين ـ عليهم السلام ـ در آن اوقات براي فرج آن حضرت دعا مي‌نموده و يا شيعيان را به اين دعا در آن اوقات سفارش فرموده‌اند رعايت كند، و ما آن اوقات را به‌طور اختصار بيان مي‌كنيم.
    اما در روز و شب: هنگام صبح از اول طلوع فجر تا طلوع شمس بسيار وقت با فضيلتي است،‌ و نيز اوقات نماز خصوصاً بعد از اداء فريضه، و هنگام سحر بهترين وقت براي دعا هستند.
    اما در هفته: شب و روز جمعه، خصوصاً ساعاتي كه ذكر شد، ‌و بعد از آن دوشنبه و پنجشنبه،‌ از جهت ملاحظة آن كه در اين دو روز اعمال مؤمنين خدمت آن حضرت عرضه مي‌شود،‌ از فضيلت ويژه‌اي برخوردار هستند.
    اما در ماه: برتر از همة ماه‌ها، ماه مبارك رمضان است كه در جميع اوقات شب و روز آن، دعا كردن از ويژگي خاصي برخوردار است، و در روايات به آن سفارش شده‌است،‌ به ويژه در شب‌هاي قدر و در شب بيست‌ويكم كه تاكيد بيشتري دارد.
    و بعد از آن ماه شعبان است كه از خصوصيات آن آمرزش گناهان و نيز تقدير بعضي از امور در شب نيمة آن است، و چون ميلاد پر بركت آن حضرت در آن شب اتفاق افتاده، از آن جهت شب توسل به آن حضرت در آن شب بسيار مناسب است، و ديگر آن كه اين ماه تعلق خاص به حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ دارد،‌ و در حديث است كه فرمود:
    «رحم الله من أعانني علي شهري.»[1]
    «هركس مرا ياري نمايد در بارة ماه من، خداوند او را رحمت فرمايد.»
    و چنانچه بيان شد دعا براي فرج امام زمان ـ عليه السلام ـ ياري نمودن حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ است.
    و بعد از آن ماه رجب است و از خصوصيات آن استجابت دعا در آن است، سيدبن طاووس ـ رحمة الله عليه ـ در ضمن حديثي از پيغمبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ نقل كرده‌است كه فرمود:
    «دراين ماه شريف منادي الهي هر شب تا صبح ندا مي‌كند:
    «الشهر شهري، والعبد عبدي، والرحمة رحمتي، فمن دعني في هذه الشهر اجتبه، و من سئلني اعطيته، و من استهداني هديته، و جعلت هذا الشهر حبلا بيني و بين عبادي فمن اعتصم به وصل بي»[2]اين ماه، ماه من است، و بنده، بندة من است، و رحمت، رحمت من است،‌ پس هركس مرا در اين ماه بخواند، او را اجابت نمايم، و هر چيزي بخواهد، به او عطا كنم، و هر كس طلب هدايت از من نمايد، راهنمائيش كنم، و اين ماه را رشته‌اي بين خود و بين بندگانم قرار دادم، پس هركس به آن تمسك جويد، به من ـ يعني به مقام قرب من ـ مي‌رسد.»
    پس لازم است كه شخص مؤمن، در تمام اوقات اين ماه شريف خصوصاً در ايام البيض يعني سيزده و چهارده و پانزدهم اين ماه كه عمل ام داوود در آن وارد شده سعي و اهتمام بيشتري به دعا براي فرج امام زمان ـ عليه السلام ـ داشته باشد.
    بعد ماه ذي‌الحجة الحرام است، اما در بارة دهة اول آن حضرت رسول ـ
    صلي الله عليه و اله و سلم ـ فرموده است:

    «عمل خير و عبادت در هيچ ايامي نزد حق تعالي محبوب‌تر از ده روز اول ذي‌الحجه نيست.»[3]
    روز نهم اين ماه روز عرفه است، از ايام مبارك و شب آن از ليالي مباركه است كه توبه در آن پذيرفته مي‌شود و دعا مستجاب مي‌گردد، در صحيفة سجاديه دعائي از حضرت زين‌العابدين ـ عليه السلام ـ در حق امام زمان ـ عليه السلام ـ در اين روز وارد شده است كه در قسمتي از آن مي‌فرمايد:
    «اللهم فأوزع لوليك شكر ما أنعمت به عليه، و أوزعنا مثله فيه، و آته من لدنك سلطاناً نصيراً، وافتح له فتحاً يسيراً، و أعنه بركنك الأعزّ، واشدد أزره، و قوّ عضده، وداعه بعينيك، واحمة بحفظك، وانصر بملائكتك، وامدد بخدمتك، الأغلب و أقم به كتابك و حدودك و شرايعك و سنن رسولك صلواتك علي و آله، و أحي به ما أماته الظالمون من معالم دينك، واجل به صداء ‌الجود عن طريقتك، وابن به الضراء عن سيبك، و أذل به الناكثين عن صراطك، وأمحق به بغاة قصدك عوجاً، والن كانبه لأوليائك، وأبسط يده علي أعدائك، وهب لنا رأفته و رحمتة،‌ و تعطّفه و تحنّنه، واجعلنا له سامعين مطيعين و في رضاه سامعين و ألي نصرته والمدافعة عنه منكبين و إليك و إلي رسولك صلواتك عليه و آله بذلك متقرّبين.»[4]
    «خدايا؛ براي ولي خود شكر و سپاس آن‌چه بر او نعمت داده‌اي الهام نما، و مانند آن سپاس و ستايش را به سبب آن حضرت به ما الهام فرما، و او را از جانب خود توانائي كه او را ياري دهد، عطا فرما، وبا گشودني‌آسان مشكلات او را بگشاي، و او را به تواناترين تكيه‌گاه خود ياري ده، و پشتش را محكم گردان، و بازويش را توانائي بخش، و با ديدة مراقبت رعايت‌اش كن، و با حفظ كردنت حمايت كن، و به فرشتگانت ياريش نما، و با سپاه غلبه كننده‌ات كمكش فرما، و كتاب خود و احكام و شرايع و سنت رسولت را به وسيلة او پايدارفرما،‌ و آن‌‌چه از نشانه‌هاي دينت را ستمكاران ميرانده‌اند به وسيلة او زنده گردان، ‌و زنگ ستم را از طريقة خود به وسيلة او بزادي،،‌ و به وسيلة او سختي را از راهت دور ساز، و منحرفان از راهت را به سيلة او از ميان بردار، و آنان كه در راه تو اعوجاج و كجي مي‌طلبند به وسيلة او نابودشان گردان، و او را براي دوستانت نرم و بردبار گردان، ‌و دستش را بر دشمنان بگشا يعني مسلط فرما، و رحمت و مهرباني و عطوفت و شفقت او را به ما ببخش، ما را براي او سامع و مطيع قرار بده، در راه رضايت او كوشش كننده و در نصرت و ياري و دفاع از او رنج كشيده قرار بده، و به وسيلة‌ آن‌ها به سوي خودت و رسولت ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ مقرب فرما.

    [1] . اقبال الاعمال، ص 683، بحارالانوار، ج 97، ص 79، حديث 44.
    [2] . اقبال الاعمال، ص 682.
    [3] . اقبال الاعمال، ص 317.
    [4] . اقبال الاعمال، ص 353.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #36
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    در دهة دوم آن عيد غدير اتفاق افتاده است،‌ كه روز تجديد عهد با ولايت است، ‌و حضرت صادق ـ عليه السلام ـ در فضيلت آن فرموده است:
    «شايد گمان كني كه خدواند روزي را خلف كرده باشد كه حرمتش از اين روز بيشتر باشد،‌ نه؛ والله؛ نه، والله؛ نه، والله»
    [1]
    اما در دهة سوم: روز بيست و چهارم آن كه روز مباهله است،‌ روز استجابت دعا است.‌ و دعاء مخصوصي از امام باقر ـ عليه السلام ـ در آن روز وارد شده كه درباره‌اش فرموده است:‌
    «مرا هر حاجت كه عارض مي‌شود اين دعا را مي‌خوانم،‌ و بعد از آن حاجت خود را مي‌طلبم و مستجاب مي‌گردد.»
    [2]
    و آن دعائي شبيه دعاي سحر ماه رمضان است كه در زادالمعاد ذكر شده است. و اين روز، روز خاتم‌بخشي حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ مي‌باشد، و فضائل و اعمال آن بسيار است.
    و در بيست و پنجم اين ماه سورة مباركة «هَلْ اَتي» در وصف اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ نازل شده، و به اين سبب فضل آن عظيم، و شأن و قدرش والا است، و روز توسل به ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ است.
    و بعد از آن روزهاي ديگري است كه از امتياز ويژه‌اي برخوردارند، از آن جمله: روز عيد قربان و عيدفطر است كه درروايتي امام صادق ـ عليه السلام ـ فرموده ‌است:
    «همّ و حزن اهل‌بيت اطهار ـ عليهم السلام ـ هرسال در اين دو روز تازه مي‌شود، به واسطة آن كه حق خود را در دست دشمنان خود مي‌بينند.»
    [3]
    پس لازم است شيعيان به آن حضرات ـ عليهم السلام ـ دراين حزن تأسّي نمايند و براي برطرف شدن آن براي ظهور وفرج دعاء كنند، چنانچه دعاء ندبه كه مشتمل برتأسّف براي غيبت آن حضرت و طولاني شدن آن و تضرع به درگاه الهي است، ‌براي طلب فرج آن حضرت مي‌باشد.
    از آن جمله عيد نوروز و روز عاشورا است، كه در مورد عيد نوروز حديثي از معلّي نقل شده كه حضرت صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:
    «هيچ نوروزي نيست مگر آنكه انتظار مي‌كشيم، زيرا كه آنروز ما و روز شيعيان ما است.»
    [4]
    پس سزاوار است كه دوستان در انتظار فرج، و سعي و اهتمام در طلب تعجيل آن از خداوند ـ جل شأنه ـ به اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ تأسّي كنند.
    و در مورد روز عاشورا نيز روايت شده است كه: روز عاشورا، روز خروج حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ براي خونخواهي حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ و همة مظلومان كربلا است، و دعائي از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه در آن روز خوانده‌ شود، و جملات زيادي از آن مشتمل بر دعا براي فرج اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ و هلاكت و نابودي و خواري دشمنان ايشان است.
    پس لازم است كه شيعيان در آن روز كمال اهتمام را در حال جزع و حزن و اندوه در مصيبت حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ داشته، و فرج اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ را به ظهور حضرت قائم ـ عليه السلام ـ بخواهند، و سزاوار است كه در آن روز هر كجا باشند زيارت عاشورا را با يادآوري مصائب امام حسين ـ عليه السلام ـ و اهل‌بيت آن حضرت بخوانند، و بر مظلوميت ايشان گريه كنند، ‌و با سوز دل دعا براي فرج منتقم آل محمد ـ عليه السلام ـ نمايند.
    از آن جمله روز دحوالأرض است، يعني روز بيست و پنجم ذي‌قعده كه فضائل بسيار دارد، در كتاب «زادالمعاد» از حضرت رضا ـ عليه السلام ـ روايت شده‌است كه فرمود:


    «حضرت قائم ـ عليه السلام ـ در اين روز ظاهرخواهد شد.»
    [5]

    پس سزاوار است كه دوستان در اين روز انتظار فرج آن حضرت را داشته و براي آن بيشتر دعا كنند، و در اين روز بهتر است كه عده‌اي از مؤمنين مخلص از براي دعا جمع شوند، زيرا در حديثي از حضرت رسول اكرم ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ نقل شده است كه فرمود:


    «هرجماعتي كه روز دحوالارض براي ذكر پروردگار خود جمع شوند، حاجت ايشان پيش از آن كه متفرق شوند، برآورده شود، و در اين روز هزار هزار رحمت از جانب حق‌تعالي بر بندگان نازل مي‌گردد، و نود و نه رحمت از آن‌ها مخصوص جمعي است كه در حال اجتماع به ذكر خدا مشغول باشند، و روزش را روزه و شبش را عبادت كنند.»


    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #37
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    بهترين حالات انسان براي دعا
    در بعضي از حالات، انسان به خدا و رحمت الهيه نزديكتر است و دعايش سريعتر مستجاب مي‌گردد، سزاوار است در آن حالات براي فرج امام زمان ـ عليه السلام ـ دعا كرد، و در اين‌جا به طور اختصار به آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

    اول: در حال قنوت.
    دوم: در حال سجده.


    سوم: در حالي كه انسان دچار حزن و اندوه مي‌شود و هيچگونه سبب ظاهري براي آن نمي‌داند، و وقتي از امام صادق ـ عليه السلام ـ از علت آن سؤال شد حضرت فرمود:
    «هرگاه قلب مبارك امام ـ عليه السلام ـ محزون مي‌شود، در قلوب شيعيان به خاطر ارتباط و اتصالي كه با قلب امام دارند تأثير مي‌گذارد.»
    [6]
    و نيز در مورد سرور و خوشنودي كه ناگهان و بدون سبب پيش مي‌آيد منشأ آن همان ارتباط است.
    بنابراين لازم است كه دوستان آن حضرت در چنين حالي دعا كنند و بر طرف شدن حزن و اندوه را از قلب مبارك امام ـ عليه السلام ـ و فرجش را بخواهند.
    چهارم: حاجت امام ـ عليه السلام ـ و دعاي براي فرج او را بر حاجت خود مقدم بدارد، كه اين از نظر عقلي و نقلي ثابت است و لازمة كمال ايمان است، همان‌طور كه رسول خدا ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ فرموده است:


    «لازمة كمال ايمان مؤمن و مرتبة اخلاص در مودت و دوستي او با آن حضرت اين است، كه او را، و هر امري كه راجع و متعلق به ايشان است، در نزد او مهمتر از امر خودش باشد، و بر آن مقدم بدارد.»


    و اين تقدم، يك نوع توسل و استشفاع كامل به آن حضرت است، و آن از جملة آداب مهمة دعا مي‌باشد، و شاهد بر اين دو جهت، اين فقرة شريفه از زيارت جامعه است:
    «مستشفع إلي الله عزّوجلّ بكم، و متقرّب بكم إليه، و مقدمكم أمام طلبتي و حوائجي و إرادتي في كلّ أحوالي و اموري.»
    [7]
    «شما را به سوي خداوند ـ عزوجل ـ شفيع مي‌نمايم، و به واسطة شما به سوي او تقرب مي‌جويم، و شما را بر هر مطلب و بر همة حاجت‌هاي خود و بر هر اراده‌اي كه داشته باشم، در همه احوال و امور خودم ـ يعني چه دنيوي چه اخروي ـ مقدم مي‌دارم.»

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #38
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    پس بندة مؤمن چنانچه به زبان اقرار مي‌كند به حسب عمل نيز بايد چنين باشد، كه امر مولاي او در نظرش و ارادة قلبي‌اش از امر خودش اهمّ و اعظم باشد، و سعي او در انجام دادن كار ايشان بيشتر از سعي او در امر خودش باشد، و در هر مقامي از جمله در مقام دعا، امر آن حضرت را بر امر خود مقدم بدارد، و توسل به ايشان را وسيلة تقرب عندالله بداند.
    فصل سوم
    بيان مكان‌هاي شريف براي دعا در تعجيل فرج
    بعضي از مكان‌ها هستند كه در آيات و روايات به آن‌ها سفارش شده، و اختيار آن مكان‌ها در استجابت دعا تأثير زيادي دارد، سزاوار است هنگام تشرّف در آن مكان‌ها و تا زماني كه در آن جاست، در دعا براي فرج اهتمام نمايد.
    از جملة مواقف كريمه و مشاهد مشرفه؛ حرم الهي و روضة نبويه ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و روضه‌هاي مطهرة هريك از ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ مي‌باشد، كه در هركدام دعا و عبادتي انجام شود، چندين برابر فضل و شرافت نسبت به سائر مكان‌ها دارد، و اين مدخليت تام و كامل در اخبار زيادي تصريح شده است.
    و بعد از اين‌ها حرم‌هاي فرزندان ائمه ـ عليهم السلام ـ است، كه در بعضي از روايات تصريح شده است كه: ‌«مزار آن‌ها در آثار، ‌در حكم مزار ائمة اطهار ـ عليهم السلام ـ است.»
    و بعد از آن، قبور علماء و صلحاء ومؤمنين، خصوصاً قبر والدين است، و بعد از آن، مجلس ذكر و علم و مجلسي است كه در آن ذكر فضائل و مناقب اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ يا مراثي آن‌ها باشد،‌ كه براي هريك از آن‌ها در اخبار فضيلت و شرافتي بيان شده، و سزاوار است كه مؤمن در اينگونه مجالس فرصت را غنيمت شمارد و براي فرج مولاي خود دعا كند.
    ولكن در ميان مواقف و مشاهد شريفه، پر فضيلت‌ترين آن‌ها ـ خصوصاً از جهت تأثير دعا ـ حرم مطهر حضرت امام حسين ـ عليه السلام ـ مي‌باشد، و اين نه از جهت برتري آن امام از حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ است، بلكه به واسطة خصوصيتي است كه در كيفيت دوازدهم ذكر خواهد شد ان‌شاء الله تعالي.
    و اجمال آن چنين است كه: چون شهادت آن حضرت وسيلة‌ استحكام و بقاء امر توحيد و رسالت و ولايت جميع ائمة اطهار ـ عليهم السلام ـ و ظهور آثار آن‌ها گرديد، پس فضائل جميع آن‌ها در وسائل حسيني جمع شده، و لهذا حرم ايشان به به منزلة حرم همة ائمه، و بودن در آن، به منزلة بودن در حرم همة ‌ائمه است، و زيارت و عزاداري براي ايشان، به منزلة عزاداري و زيارت همة ائمة‌ـ عليهم السلام ـ است، خصوصاً با ملاحظه حديث تفاخر كعبه و كربلا، رفعت و جلالت مشهد مبارك ايشان ظاهر مي‌شود.
    و من حديث كربلا والكعبه لكربلا بان علوّ الرتبه
    [8]
    و بعد از آن، افضل از همة‌ مكان‌ها،‌ هر مجلسي است كه در آن عزاداري براي آن حضرت شود، يا زيارت آن حضرت خوانده شود، و در حديث است كه:
    «امام حسين ـ عليه السلام ـ در عرش الهي به سه مقام نظر رحمت دارد و در حق آن دعا مي‌فرمايد.
    اول: به مرقد شهدائي كه با ايشان بودند.
    دوم: به حال زوّارشان.
    سوم: به مجلسي كه در آن براي آن حضرت عزاداري شود.»
    [9]
    پس لازم است كه مؤمن هرگاه در يكي از اين مكان‌هاي شريف تشرف يافت، در دعاء و طلب فرج براي امام زمان ـ عليه السلام ـ كوششش نمايد.



    [1] . بحارالانوار، ج 98، ص 303،‌ حديث 2.
    [2] . اقبال الاعمال، ص 517.
    [3] . مكيال المكارم، ج 2، ص 45، ط جديد.
    [4] . بحارالانوار، ج 53، ص 308، حديث 84.
    [5] . بحارالانوار،‌ ج 98، ص 340، حديث 3.
    [6] . مرآت العقول، ج 9، ص 10 و 11.
    [7] . مفاتيح الجنان.
    [8] . خصائص حسينيه، ص 67.
    [9] . بحارالانوار، ج 25، ص 376. حديث 24.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #39
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    فصل چهارم
    در بيان موانع استجابت دعا
    موانعي است كه دعا كننده بايد از خود دور كند تا آن كه اثر دعا به سرعت ظاهر شود، و آن موانع بسيارند، و بيان آن بر وجه كلّي اين است كه از محرمات الهي دوري كند و نيز از كوچك شمردن واجبات الهي دوري كند، و از اين دو مطلب در آيات و روايات تعبير به «ورع» و «تقوا» شده است، و از اين آية شريفه:
    «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»[1] استفاده مي‌شود كه خداوند اعمال خير و عباداتي را مورد قبول قرار مي‌دهد، كه از اهل تقوا صادر شده باشد.
    پس به وسيلة كامل شدن هر مرتبه از مراتب تقوا در شخص دعا كننده، دعاي او افضل، و شرافت آن كامل‌تر مي‌شود.
    و از جملة شواهد بر آن، اين آية مباركه است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ»
    [2]
    «همانابهترين و بالاترين شما بندگان نزد خداوند،‌ كساني هستند كه تقواي بهتر و كاملتر داشته باشد.»
    مراتب تقواي ظاهري
    برحسب آن‌چه از روايات استفاده مي‌شود چند چيز است:‌
    اول: ترك گناهان كبيره، و انجام فرائض و واجبات است.
    دوم: ترك گناهان صغيره.
    سوم: ترك مكروهات.
    چهارم: ترك مطلق مباحات، مخصوصاً آن‌چه عنوان لهو و لعب داشته باشد.
    مراتب تقواي باطني
    و اين دو چيز است.
    اول: ‌تطهير قلب از كفر و شرك و نفاق به هر اندازه كه باشد، و نيز تطهير قلب از محبت دشمنان خداوند و محبت دشمنان اولياء خدا،‌ مخصوصاً دشمنان اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ كه با حب آن‌ها هرگز حب خداوند و اولياء او در قلب راهي ندارد.
    چنانچه در ذيل آية اين شريفه:

    «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ»[3]
    از حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ روايت شده كه فرمود:
    «هركس در قلب او محبت دشمنان ما باشد،‌ پس دوستي او با ما حقيقت ندارد، و در زمرة دشمنان ما مي‌باشد.»
    [4]
    دوم: تطهير قلب از همة رذائل نفساني و صفات شيطاني است،‌ كه اعظم آن‌ها و سر منشاء تمام آن‌ها، ‌حب دنيا است، خداوند درقران كريم فرموده است:
    «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها»
    [5]و جاي ديگر فرموده است:
    «وَالَّذينَ جَاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»
    [6]
    اشاره به اين مرتبه دارد.
    پس بندة‌ مؤمن كه سعي و اهتمام در تحصيل تقواي ظاهري و تقواي باطني نمود، به هر مرتبه‌اي از آن كه كامل شود، بر اثر آن، همة ‌اعمال و مطلق دعاهاي او، و اين دعاء خاصّ ـ يعني دعا براي فرج حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ كامل مي‌شود، و بر آن آثار ارزشمندي مترتب مي‌گردد.
    و در اين مقام نكته‌اي است كه يادآوري آن لازم و مهم است، و آن اين است كه:‌ هرگا بنده‌اي واقعاً در مقام تحصيل تقوا باشد، ولو به درجة كمال نرسيده باشد،‌ بلكه در همان مرتبة ‌اول كه توبه است واقع شود، و با اين حال سعي در دعا براي فرج آن حضرت نمايد، پس اين دعا براي او بزرگترين وسيله است كه تقواي حقيقي برايش حاصل شود، و مجاهده در تحصيل آن سهل و آسان شود،‌ و به وسيلة آن، خداوند متعال او را به مراتب كمال ياري مي‌فرمايد.

    [1] . سورة مائده آية 27.
    [2] . سورة حجرات، آية 13.
    [3] . ترجمه: خداوند در درون مرد دو قلب قرار نداده است. سورة احزاب، آية 4.
    [4] . تفسير برهان، ج 3، ص 291.
    [5] . بتحقيق هركس نفس خود را از گناه پاك سازد، رستگار خواهد بود،‌و هركس نفسش را به كفر و گناه پليد گرداند، البته زيانكار خواهد گشت. سورة شمس، آية 9.
    [6] . وآنانكه در راه ما مجاهد، مي‌كنند، محققاً آن‌ها را به راه خويش هدايت مي‌كنيم. سورة عنكبوت، آية 69.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #40
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb3 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*







    6- تأثير دعا در فرج نسبت به احوال بندگان
    از آن‌چه گفتيم اين نتيجه بدست مي‌آيد كه:

    اثر دعاء ‌در فرج آن حضرت نسبت به احوال بندگان سه نوع است:
    نوع اول:
    دعاي افراد مؤمن كه اقرار به توحيد و رسال حضرت محمد ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و ولايت ائمة طاهرين ـ عليهم السلام ـ دارند، هر چند اهل گناه باشند، تأثير در امور دنيوي آن‌ها دارد، و وسيلة اصلاح امورشان خواهد شد، بر حسب آن‌چه در اين فرمايش كريمه:‌

    «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ»[1]
    بيان فرموده كه:
    «هركس عمل خيري از او صادر شود، فائده آن را ولو در دنيا خواهد ديد.»
    و نيز اين دعا وسيلة نجات آن‌ها در آخرت است، به مقتضاي فرمايش نبوي ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ كه:

    «هركس با قلب و زبان يا با مال يا به هر شكلي ذرية مرا نصرت و ياري نمايد، او را در قيامت شفاعت مي‌كنم، هرچند با گناه اهل دنيا وارد شود.»[2]
    و اين دعا، هم اظهار مودت قلبي و زباني است، و هم مصداق موالات وشكر نعمت و احسان، و هم مصداق نصرت نسبت به آن حضرت مي‌باشد.
    و چون يك مرتبه از اصل تقوا ـ كه دوري از كفر و شرك است ـ موجود است، به علاوه دشمني با دشمنان اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ را كه از اركان تقواي ظاهري و باطني است ـ نيز دارند، شرط قبولي اعمال و عبادات در آن‌‌‌ها هست،‌ پس دعاي آن‌ها در فرج،‌ نزد خدا مورد قبول خواهد بود، و موجب اجر و ثواب اخروي مي‌شود.
    بنابراين؛ هرگاه اين طايفه سعي در دعا براي فرج آن حضرت نمايند و مواظبت بر آن داشته باشند، ‌اميد زيادي هست كه اين دعا وسيلة توفيق آن‌ها براي ترك گناهان شده و به رتبة تقوا برسند.
    نوع دوم:

    افراد مؤمن كه در تحصيل تقوا سعي و تلاش و مجاهده كرده، و اهتمام در توبه و استغفار ـ كه اول مرتبة توبه است ـ دارند، و با اين حال بر اين دعا مواظبت مي‌نمايند، پس اثر دعايشان اين است كه اعمال صالحة ‌آن‌ها و نيز توبة آن‌ها نزد خداوند پذيرفته مي‌شود، و سبب پايداري آن‌ها در امر تقوا مي‌گردد،‌ و موجب رسيدن به درجات عاليه آن خواهد شد.
    نوع سوم
    مؤميني كه به درجة كامل تقواي ظاهري و باطني رسيده‌اند، آن‌ها بر اثر اين دعا از همة فضائل و فوائد دنيوي و اخروي كه براي اين دعا مقرر است برخوردار مي‌شوند، دعاي آن‌ها نسبت به وجود مبارك امام زمان ـ عليه السلام ـ نصرت و ياري است، كه خداوند غم و اندوه را از قلب شريفش برطرف مي‌فرمايد، شر دشمنانش را از ايشان و دوستانش دور مي‌نمايد، ‌و باعث سرور و شادماني آن‌ حضرت مي‌گردد، و نسبت به فرج كلي آن حضرت نيز نصرت است، زيرا به واسطة عزم و تمناي قلبي كه براي ظهور دارد، از ياوران آن حضرت به حساب مي‌آيد.

    [1] . سورة زلزال آية 7.
    [2] . به ص 17 مراجعه شود.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 4 از 10 نخستنخست 12345678 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •