*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*
صفحه 7 از 10 نخستنخست ... 345678910 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 95
  1. #61
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    درجة دوم:
    بعضي از بندگان عمده غرض در اشتياق به فرج آن حضرت را، برخورداري از علوم و معارف و حكمت‌هاي الهي مي‌دانند.
    زيرا علومي كه در آن زمان ظاهر مي‌شود مافوق تمام علومي است كه از اول عالم تا آن زمان ظاهر شده، و در آن زمان هركس به كمال علم خود از ديگري بي‌نياز مي‌گردد، و در تفسير اين آية مباركه«يُغْنِ اللَّهُ كُلاًّ مِنْ سَعَتِهِ»
    [3]
    آمده است كه حتي زنان در خانه‌هاي خود به احكام دين، به درجة علماء، عارف و عالم مي‌شوند.[4]
    و اين به بركت دست مبارك آن حضرت است كه بر سر شيعيان مي‌گذارد، و عقول آن‌ها كامل مي‌شود، چنانچه در روايات متعددي در كتاب «كافي» و غير آن وارد شده است.
    [5]
    و ظاهر فرمودن همة بيست و هفت حرفي است كه مبناي علوم الهي است كه حضرتش افاضه مي‌فرمايند، و از اول عالم تا كنون بيش از دو حرف آن ظاهر نگرديده است.
    و همچنين اشتياق به فرج آن حضرت دارد، به خاطر آن كه در آن زمان اسباب عبادت به اعلي درجه آن آماده است، چون كه شيطان و اتباع او همگي كشته و نابود مي‌شوند، و به خاطر مخذول بودن شياطين ظاهري، ترس از بندگان برداشته مي‌شود.
    پس هرگاه غرض اصلي و حقيقي در اشتياق و انتظار فرج آن حضرت رسيدن به اين دو مقصد مهم ـ يعني كمال معرفت و عبادت ـ باشد، روشن است كه از نظر خلوص چندين برابر از درجة اولي كاملتر است، و به همين جهت به آن فيوضات و ثواب‌هاي خاصة انتظار فرج هم با كامل‌ترين درجه فائز مي‌شود.
    ولكن اين درجه هم خلوص كامل نيست، چرا كه خلوص كامل آن است كه بنده در مقام عبادت هيچ جهت از جهاتي كه برگشت به خود او دارد، حتي از منافع اخروي ملاحظه ننمايد.
    درجة سوم
    بعضي از بندگان غرض اصلي از اشتياق به فرج آنحضرت، ظهور امر الهي و دين مبين او در همة دنيا و غلبه آن بر همة‌ اديان باطله و ظهور امر اولياء الهي و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ و ظهور فضل و جلال آن‌ها، و ظهور نور و ضياء آن‌ها، و ظهور همة شئونات جليله و عظيمة آن‌ها باشد، و نيز سركوبي دشمنان اهل‌بيت و انتقام‌گيري از آن‌ها و خونخواهي مظلومان كربلا و اجراء همة‌ حدود الهي و احكام را بخواهند، كه در اين‌صورت خلوص ايشان كامل و همة اجر و پاداشي كه براي انتظار فرج ذكر شد بر اين نيت مترتب مي‌شود.
    حديثي از امام صادق ـ عليه السلام ـ و خلوص حقيقي در انتظار
    و از جملة شواهد در اين كه سومين درجة خلوص در باب انتظار فرج، لازم است و با دارا بودن آن، همة فضائل انتظار به‌طور كامل حاصل مي‌شود، روايت عمار ساباطي است كه مي‌گويد: به امام صادق ـ عليه السلام ـ عرض كردم:
    «عبادت كردن با امامي از شما كه ظاهر نبوده و در زمان دولت باطل باشد افضل است، يا عبادت كردن در زمان ظهور دولت حق با امام ظاهر از شما؟
    حضرت فرمودند: اي عمار! به خدا قسم صدقه دادن در پنهاني افضل است از صدقه دادن در آشكارا، و به خدا قسم عبادت شما در پنهان با امام غير ظاهر در دولت باطل افضل و بهتر است از اين كه خدا را در زمان ظهور حق با امام ظاهر عبادت كنيد.»
    و روايت را در فضيلت و برتري اعمال در زمان خوف و ترس در دولت باطل ادامه داد، و چون عمار اين مطالب را شنيد مي‌گويد:
    «عرض كردم: جان من فداي تو باد، هرگاه چنين است پس ما چرا آرزو كنيم كه از اصحاب حضرت قائم ـ عليه السلام ـ باشيم، با آن كه ما امروز در زمان امامت تو و مشغول طاعت تو هستيم و اعمال ما بهتر از اعمال اصحاب دولت حق است؟
    حضرت فرمود: سبحان الله! آيا نمي خواهي كه خداي عزّوجلّ حق و عدل را در بلاد ظاهر گرداند. ‌و حال همه نيكو گردد، و مردم همه بر دين حق اجتماع نمايند، و اُلفت در ميان قلوب پراكنده به هم رسد، و كسي در زمين خدا معصيت نكند، و حدود خدا در ميان خلق جاري گردد، و حق به اهلش رسيده و آن را اظهار نمايند، و چيزي از حق به جهت خوف از مردم پنهان نگردد؟
    بدان، والله اي عمار! كسي از شما نمي‌ميرد با حال دوستي ما، مگر آن كه او نزد خداي عزّوجلّ از بسياري از آن‌هائي كه در جنگ بدر و احد حاضر شدند افضل است، پس بشارت باد شما را.»
    [6]
    از قسمت آخر اين حديث شريف روشن ميشود كه مؤمن ولو به ملاحظة آن كه اعمال او قبل از زمان ظهور و دولت حق افضل از زمان ظهور باشد، ولكن بايد انتظار ظهور حضرت قائم ـ عليه السلام ـ و دولت حق را داشته باشد، و به كمال خلوص و اشتياق ظهور امر حق و احكام دين، و ظهور امر اولياء الهي، و بازگشت حقوق ايشان به خودشان، و برطرف شدن خوف و امثال اين امور را داشته باشد.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #62
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*






    دومين شرط انتظار: صبر و شكيبايي
    صبر و پايداري مؤمن در انتظار فرج امر مهمي است، و همين است كه موجب برخورداري او از آن همه ثواب و فضيلت‌هاي انتظار مي‌شود، چنانچه در روايتي در«بحار» از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمودند:
    «از دين ائمه داشتن ورع و عفت و صلاح... و انتظار فرج به صبر نمودن است.»
    [7]
    بلكه از اين فرمايش استفاده مي‌شود كه صبر به منزلة ركن انتظار است.
    اقسام و درجات صبر
    1. صبر بر ظلم اعداء
    يعني صبر كردن بر آنچه از دشمنان در دولت باطل و در حال غيبت امام ـ عليه السلام ـ بر او وارد مي‌شود، و اين فضيلت بسيار دارد كه امام صادق ـ عليه السلام ـ در حديث عمار فرمود:
    «هركدام از شماها در حال انتظار و صبر نمودن بر اين ظلم‌ها بميرد، نزد خدا از بسياري از شهداي بدر و احد افضل است.»
    و در حديث ديگري به بعضي از مواليان خود فرمود:
    «ألا تعلم أنّ من انتظر أمرنا و صبر علي ما يري من الأذي

    والخوف، هو غداً في زمرتنا؟»[8]
    «آيا نمي‌داني كه هركس انتظار امر ما را داشته باشد، و بر اذيت و آزار و ترسي كه از دشمنان مي‌بيند صبر نمايد، در روز قيامت در زمرة ما خواهد بود.
    [1] . كافي، ج 1، ص 372، حديث 3.
    [2] . بحارالانور، ج 12، ص 352، حديث 22.
    [3] . ترجمه: خداوند هركس را به رحمت واسع خود بي نياز خواهد كرد. (سورة نساء،‌ آية 130،).
    [4] . بحارالانوار، ج 52، ص 309.
    [5] . بحارالانوار، ج 51، ص 35، و ج 52، ص 328.
    [6] . كافي، ج 1، ص 233، حديث 2، كمال الدين، ص 645.
    [7] . بحارالانوار، ج 10، ص 353، حديث 1.
    [8] . بحارالانوار،ج 52، ص 256، حديث 147
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #63
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    2. صبر بر بلايا و هموم
    يعني بلاها و غصه‌هائي را كه از جهت غيبت امام ـ عليه السلام ـ به او مي‌رسد تحمل كند، چنانچه در كتاب «كافي» از ابو صلاح كناني روايت كرده كه گفت:
    «خدمت امام صادق ـ عليه السلام ـ بودم پيرمردي وارد شد و عرض كرد: يا اباعبدالله نزد شما از ظلم فرزندانم و اذيت برادرانم به من در اين سن پيري شكايت دارم.
    امام ـ عليه السلام ـ فرمودند: اي فلان! به درستي كه از براي حق دولتي، و از براي باطل نيز دولتي است، و اهل هر يك در دولت ديگري در ذلت و خواري به سر مي‌برند، و كمتر چيزي كه به مؤمن در دولت باطل مي‌رسد، ظلم اولادش و جفاي برادرانش مي‌باشد، و هيچ مؤمني نيست كه به او راحتي و آسودگي در دولت باطل برسد، مگر آن كه در مقابل آن قبل از مردن در بدن او يا در اولادش يا در مالش بلائي خواهد رسيد، تا آن كه خداوند او را از آلودگي‌هائي كه پيدا كرده خالص كند، و بهرة او را در دولت حق كامل گرداند، پس صبركنيد و شاد باشيد.»
    [1]
    3. صبر بر طولاني شدن زمان غيبت
    مؤمن نبايد هيچ‌گاه با قلب يا زبانش بر خداوند يا برامام ـ عليه السلام ـ اعتراض نمايد، كه چرا غيبت ايشان را طولاني فرموده است؟ يا چرا با وجود اين همه فساد و غلبة آن بر تمامي زمين، ايشان ظاهر نمي‌شود؟
    زيرا بعد از آن كه يقين دارد كه تمام امور زميني و آسماني بر وفق اراده و مشيت حضرت احديّت ـ جلّ شأنه ـ مي‌باشد، و بدون آن هيچ امري تحقق پيدا نمي‌كند، به خصوص امر امام ـ عليه السلام ـ كه او در هيچ امري بدون اذن و رضاي الهي تصرف نمي‌فرمايد، و بعد از آن كه يقين دارد كه مشيت الهي در هر امري كه تعلق گرفت، حتماً خير و صلاح است، بلكه مقرون به حكمت‌هاي بسيار است.
    لازمة اين يقين و اعتقاد آنان است كه هرچند غيبت امام ـ عليه السلام ـ طولاني شود، و فتنه‌ها و بلاهاي زيادي از هر نوع آن‌ها روي دهد، بنده از جهت ظاهري و قلبي تسليم خداوند و راضي به آن باشد، و صبر نمايد. و چون و چرا نكند، و شك در دلش پيدا نشود، و وسوسه به قلب خود راه ندهد، كه اگر چنين كرد از فضيلت و مقام والائي برخوردار مي‌گردد.
    روايت شده است كه حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ فرمودند:
    «از براي قائم ـ عليه السلام ـ غيبتي خواهد بود كه زمان آن طولاني مي‌شود، گويا مي‌بينم كه شيعيان او در حال غيبت او مانند جولان كردن گوسفندان براي پيدا كردن چراگاه جولان مي‌كنند ـ يعني به دنبال مكان آن حضرت هستند و آن را نمي‌يابند.
    آگاه باشيد هر يك از آن‌ها بر دينش ثابت بماند بگونه‌اي كه دلش قساوت پيدا نكند ـ يعني شكي در او به سبب طولاني شدن غيبت آنحضرت عارض نشود پس او در روز قيامت با من و در درجه من خواهد بود.»
    [2]
    و روايت ديگري در «بحار» از حضرت زين العابدين ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود:
    «هركس بر ولايت ما در زمان غيبت قائم ما ـ عليه السلام ـ ثابت بماند، خداوند او را اجر هزار شهيد بدر و احد عطا فرمايد.»
    و به اين درجه از صبر در دعاي شريفي كه از شيخ جليل عثمان بن سعيد ـ رضي الله عنه ـ نائب دوم از نواب چهارگانه آن حضرت روايت شده، اشاره شده است، كه شيعيان آن را در زمان غيبت بخوانند. و مضمون فقرات آن چنين است:
    «الهي؛ مرا بر دين خود ثابت بدار، و براي عمل به طاعت خود توفيق بده، و قلب مرا از براي پذيرش امر ولي امرت نرم كن، ومرا از آنچه به آن خلق خود را امتحان فرموده‌اي عافيت بده، و مرا بر فرمانبرداري براي ولي خود كه او را از خلق خود پنهان فرموده‌اي ثابت قدم بدار، او به اذن تو از مخلوقات تو غائب شده است، و انتظار امر تو را براي ظهورش دارد، و توئي داناي ناآموخته از غير خود، به وقتي كه در آن صلاح امر ولي تواست كه او را براي اظهار امرش و پرده برداشتن از سرش اجازه فرمائي.
    پس مرا بر اين امر شكيبا گردان به طوري كه دوست نداشته باشم تعجيل امري را كه تأخير فرموده‌اي، و نه تأخير آنچه را كه معجّل قرار داده‌اي، و امر پنهان تو را آشكار نكنم، و از آنچه علت آن را مخفي فرموده‌اي جستجو نكنم، و در آنچه تقدير فرموده‌اي با تو منازعه ننمايم، و نگويم كه به چه سبب و چرا و به چه غرض وليّ امر تو ظاهر نميشود، و حال آن كه زمين از ظلم و جور پرشده است؟ و تمام امورات خود را به تو تفويض و واگذار نمايم.»
    [3]
    پس براي بندة‌ مؤمن لازم است به جهت سالم ماندن از وسوسه‌ها وشك و شبهه‌ها و فتنه‌ها به دعا روي آورده، و از خداوند آن را مسئلت نمايد.


    [1] . كافي، چ 2، ص 447، حديث 12.
    [2] . بحارالانوار، چ95، ص 327، حديث 3
    [3] . بحارالانوار، ج 95، ص 327، حديث 3.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #64
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    3- آداب انتظار
    آداب انتظار اموري است كه وجود آن‌ها در مؤمن، سبب كامل شدن فضل و ثواب انتظار او مي‌شود، و موجب بالا رفتن مقام و درجة او نزد خداوند و اولياء الهي ميشود، و مهمترين آن‌ها دو امر است كه به آن اشاره مي‌كنيم.
    امر اول:
    مؤمن هرگاه واقعاً انتظار ظهور مولاي خود ـ عليه السلام ـ را دارد، و حقيقتاً مشتاق ديدار جمال دلرباي آن طاووس كبريائي است و واقعاً درك حضورش را آرزو دارد، بايد بعد از تحصيل انتظار،‌ سعي و كوشش كند تا آن كه باطن خود را به محاسن و مكارم اخلاق از قبيل حلم، وقار، عفت، بي‌نيازي از غير خدا، توكل، ترحم، خضوع و خشوع، جود و كرم، و امثال اين‌ها زينت دهد، وظاهر خود را به آداب و سنن نبويه ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ از قبيل انجام دادن نوافل و مستحبات، و ترك نمودن مكروهات آراسته گرداند، به‌طوري كه از اهل آن‌ها به حساب آيد و او را متصف به آن صفات بشناسد، چنانچه از امام باقر ـ عليه السلام ـ در ضمن حديثي نقل شده است كه فرمود:
    «و عوّدوا أنفسكم الخير و كونوا من أهله تعرفوا فإنّي آمر بهذا ولدي و شيعتي»
    [1]
    «خودتان را به امر خير عادت بدهيد، و از اهل آن شويد تا آنكه نزد هر كسي به وصف خير و نيكي شناخته شويد، به درستي كه من به اهل طريق اولاد و شيعيان خود را امر مي‌كنم.»
    و از حضرت موسي بن جعفر ـ عليهما السلام ـ نقل شده كه فرمودند:
    «بارها از پدر بزرگوارم شنيدم كه مي‌‍‌فرمود: از اولياء ما نيست كسي كه او در قريه‌اي باشد كه در او ده هزار نفر مرد باشد و در ميان آن‌ها كسي پرهيزگارتر از او پيدا شود.»
    [2]
    پس از اين احاديث استفاده مي‌شودكه: آنچه وسيلة‌ تقرب به ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ است و موجب لياقت انس با آن‌ها مي‌شود، اهتمام در اتصاف به محاسن اخلاق و سنن و آداب است. و بندة مؤمن هرگاه مشتاق درك فيض حضور مولاي خود و رسيدن به مقام انس با آن حضرت در ظهور ايشان، بلكه قبل از آن مي‌باشد، بايد در اين دو امر، يعني محاسن اخلاق باطني، و حسن آداب ظاهري سعي نمايد.
    امر دوم:
    از آداب ظاهري انتظار، مهيا نمودن اسلحه است،

    ولو اينكه يك تير باشد، چنانچه ذكر آن سابقا گذشت.
    [1] . بحارالانوار، ج 46، ص 31، حديث 31، خرائج، ص 596.
    [2] . كافي، ج 2، ص 79، حديث 15.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #65
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    4- علائم انتظار
    يعني چيزهايي كه به واسطة آن‌ها مؤمن مطمئن مي‌شود كه حقيقت انتظار در وجود او پيدا شده است.
    و از آشكارترين آن‌ها، دو علامت است كه اجمالاً بيان مي‌شود:
    اولين علامت انتظار؛ اشتياق قلبي است.
    زيرا هرچه محبوب در نظر حبيب عزيزتر باشد و محبت حبيب نسبت به او بيشتر باشد، اشتياق او به ديدار محبوب زيادتر مي‌شود، و هرچه آتش اين اشتياق در وجودش بيشتر شعله‌ور شد، مفارقت دوست مشكل‌تر و تلخ‌تر خواهد شد، و هرچه زمان مفارقت طولاني شود، غم و اندوه فراوان‌تري به دنبال خواهد داشت، به حدي كه باعث بكاء و گريه، بلكه موجب جزع و ندبه مي‌شود.
    بنابراين، هرگاه بندة مؤمن درحال انتظار اشتياق ديدار مولاي خود را داشته باشد، بايد به واسطة طول زمان مفارقت و غيبت ايشان حزن و غم در قلب او ظاهر و هويدا گردد، كه لازمه‌اش گريستن در دوري آن حضرت است.
    چنانچه در «كافي» روايت شده از امام صادق ـ عليه السلام ـ كه در بيان حال مؤمنين در زمان غيبت ايشان فرمودند:
    «ولتدمعنّ عليه عيون المؤمنين»
    [1]
    «براي او چشم‌هاي مؤمنين گريان مي‌شود.»
    و در دعاي ندبه دلسوختگان و شيفتگان چنين آمده:
    «هل من معين فاُطيل معه العويل و البكاء؟ هل من جزوع فاُساعد جزعه إذا خلا؟ هل قذيت عين فساعدتها عيني علي القذي؟»
    [2]
    «آيا ياري كننده‌اي هست تا با او ناله و گريه را طول دهم؟ آيا جزع كننده‌اي هست تا آن كه ياري نمايم جزع او را هرگاه ساكن شود؟ آيا چشم مجروحي هست تا آن كه او را چشم من بر مجروح شدن آن ياري نمايد؟»
    و از لوازم طول مفارقت محبوب، ناگوار بودن لذائذ در كام انسان و سلب شدن خواب راحت از او و هميشه به ياد محبوب خود بودن است.
    دومين علامت انتظار؛ عزلت و گوشه‌گيري از بيگانگان است، و از لوازم آن، كمي گفتار مطالب بيهوده است.
    پس هركس اين آثار را در وجود خود به صورت بيشتر و كاملتر چه از نظر ظاهري و چه از نظر باطني، مشاهده كرد، علامت آن است كه مقام اشتياق و حقيقت انتظار او براي ظهور و فرج مولاي خود ـ عليه السلام ـ و زيارت جمال نوراني او كاملتر است.
    و همة اين امور يعني حزن قلبي، افسردگي چهره، بكاء وگريه، جزع وندبه، ناگواري لذائذ، كمي خواب، عزلت و گوشه‌گيري، هميشه به ياد او بودن، قلّت كلام، در اخبار به طور عموم يعني بين هر حبيب و محبوبي و خصوص يعني بين آن حضرت و دوستانش اشاره شده است.
    و در كتاب «كمال الدين» در قضية ابراهيم بن مهزيار روايتي از مولاي ما حضرت صاحب الامر ـ صلوات الله عليه ـ نقل شده كه حضرتش در ضمن فرمايشات زيادي ـ در رابطه با آنچه پدر بزرگوارشان حضرت امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ به ايشان فرموده بودند ـ به ابراهيم بن مهزيار فرمودند:
    «واعلم أنّ قلوب أهل الطاعة والاخلاص تزع إليك مثل الطّير إذا امّت إلي أوكارها و هم معشر يطّلعون بمخائل الذلّة والاستكانة، و هم عندالله برده اعزّاء يبرزون بأنفس مختلة محتاجع، و هم أهل القناعة والاعتصام، استنبطوا الدين فواردوه علي مجاهدة الأضداد، خصّهم الله باحتمال الضيم في الدنيا ليشملهم باتّساع العزّ في دار القرار، و جلبهم علي الخلايق الصبر ليكون لهم العاقبة الحسني و كرامة حسن العقبي»
    [3]
    «بدان؛ بدرستي كه دل‌هاي اهل طاعت و اخلاص به شدت به سوي تو پر مي‌كشد، همان‌طور كه مرغان به جانب آشيانه‌هاي خود پر مي‌كشند و رو مي‌آورند، و آن‌ها جماعتي هستند كه در معرض ذلّت و حقارت واقع مي‌شوند، و حال آنكه ايشان در نزد خداوند عزيز و رو سفيدند، آن‌ها در بين مردم ظاهر مي‌شوند در حالي كه به شدت مبتلا به فقر و نيازند. و ايشان اهل قناعت و اهل تمسك به وسيله‌هايي هستند كه از فتنه‌ها سالم بمانند.
    و آن‌ها بر وجه تحقيق دين را به دست آورده‌اند، و با آنچه با آن ضديت دارد مجاهده مي‌كنند، خداوند آن‌ها را به قوت تحمل سختي‌هاي دنيا مخصوص گردانيده است، تا آن كه عزت فراوان در آخرت را شامل حال آن‌ها فرمايد، و چگونگي صبر در هر مكروهي را در نهاد سرشت آن‌ها قرار داده، تا آن كه از براي آن‌ها عاقبت نيكو و بلند مرتبه‌گي در آخرت بوده باشد.»
    و از لوازم ديگر اين اشتياق، اهتمام نمودن در دعا و طلب تعجيل فرج از خداوند است، زيرا واضح است كه هرگاه كسي كمال اشتياق را به امري داشته باشد، به هر وسيله‌اي كه برايش ممكن باشد سعي مي‌كند فاصله‌اي كه بين او و محبوبش هست برطرف كند، و از طول فراق بكاهد، و دعا بهترين وسيله براي رسيدن به اين مقصود است.
    و وقتي اين خواسته يعني اشتياق به ظهور و برخوردار شدن از فيض ديدار جمال آن حضرت در نظرش اهميت زيادتري داشته باشد، خواسته‌هاي ديگرش را تحت الشعاع قرار مي‌دهد، بلكه آن‌ها را ناديده مي‌گيرد.
    و حال او مانند حال حضرت اباذر ـ رضي الله عنه ـ مي‌گردد كه روايت شده است: چشم ايشان مبتلا به چشم درد شد، پرسيدند: چرا معالجه نمي‌كني؟ فرمود: امري مهمتر از اين دارم، گفتند: چرا دعا نمي‌كني؟

    فرمود:
    دعائي مهمتر از اين دارم.[4]

    [1] . كافي، ج 1، ص 336، حديث 3.
    [2] . بحارالانوار، ج 102، ص 108.
    [3] . كمال الدين، ص 448.
    [4] . بحارالانوار، ج 22، ص 431، حديث 40.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #66
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    5- نتيجه كلي از بحث انتظار
    از آنچه در باب انتظار فرج بيان شد، واضح گرديد كه: هرگاه معنا و مصداق انتظار چه از نظر ظاهري و چه از نظر قلبي، با شرايط و آداب خاصه‌اش در كسي محقق شد، به‌طوري كه آثار و علائم آن آشكار باشد، پس عنوان نصرت و ياري به وجود مبارك حضرت حجت ـ عليه السلام ـ ، بلكه نصرت به جميع پدران بزرگوار ايشان، بلكه به جميع اولياء الهي تحقق يافته است.
    و اين نصرت هم نصرت و ياري است نسبت به قلب مباركشان كه هموم از آن برطرف مي‌شود، و هم نسبت به وجود اقدس‌شان، كه شدائد و بليّات دوران غيبت از ايشان دور مي‌گردد، و هم نسبت به دوستان و شيعيان‌شان، هم در جهات اخروي و هم در جهات دنيوي ايشان، زيرا در همة آن جهات براي آنان فرج حاصل مي‌شود.
    پس به وسيلة همين حال انتظار ـ هرچند امر فرج قبل از مرگ او واقع نشود ـ در زمرة انصار و ياوران واقعي آن حضرت محسوب خواهد شد.
    چنانچه حضرت ابراهيم خليل ـ عليه السلام ـ وقتي از طرف پروردگار مأموريت يافت فرزند خود اسماعيل را قرباني كند، تمام مقدمات آن را فراهم نمود و آماده براي اجراي دستور الهي شد، كه به فرمان ديگري از طرف پروردگار مأمور گرديد و خودداري كرد، پس خطاب شد: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»[1]يعني به آنچه مأمور شدي در مورد ذبح اسماعيل ـ عليه السلام ـ عمل كردي، و از اين جهت،‌ فيض عظيم الهي و پاداش فراوان او را ـ ولو با حال واقع نشدن آن‌ ـ دريافت كرد.
    بنابراين هرگاه بنده‌اي به اندازه توانائي خويش در نصرت و ياري امام زمان ـ عليه السلام ـ كوشش كند و فرج آن حضرت را انتظار كشد، چنين بنده‌اي در زمره‌اي ياوران آن حضرت قرار مي‌گيرد، هرچند بر حسب مصالح و حكمت‌هاي ظاهري يا پنهاني پروردگار، فرج آن حضرت تأخير افتد.

    [1] . سوزة صافات آية 105.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #67
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    1- ياري امام زمان ـ عليه السلام ـ با طلب آمرزش
    از راههاي نصرت و ياري امام زمان ـ عليه السلام ـ طلب مغفرت و آمرزش براي همة اهل ايمان است، در حال حيات باشند يا از دنيا رفته باشند، و بيان آن چنين است:
    مضمون تعداد زيادي از روايات كه در «كافي» و غير آن روايت شده چنين است كه: خداوند عالم مقدر فرموده بود كه فرج قبل از واقعة كربلا واقع شود، و چون واقعة كربلا وقوع يافت غضب الهي بر اهل زمين شدت گرفت، اما بر مخالفان و دشمنان به جهت آن كه اساس آن حادثه و ظلم را برپا كردند، و اما بر اهل ايمان به واسطة آن كه آن حضرت را ياري نكردند تا آن كه دشمنان بر امام ـ عليه السلام ـ چيره شده و غلبه پيدا كردند.
    پس از آن، سال صد و چهل براي فرج مقدر شده بود، در زمان حضرت موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ شيعيان ترك تقيه نموده و اسرار آل محمد ـ عليهم السلام ـ را افشا نمودند، از آن زمان هم به تأخير افتاد، و ديگر وقت معيني براي آن تعيين نشد، و فرمودند:
    «يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ»
    [1]
    في الكافي: عن أبي حمزة الثمالي قال: سمعت أبا جعفر ـ عليه السلام ـ يقول:
    «يا أبا حمزة! إنّ الله تبارك و تعالي قد كان وقّت هذا الامر في السبعين، فلما قتل الحسين ـ عليه السلام ـ إشتدّ غفب الله علي اهل الارض فأخره إلي أربعين و مائة، فحدثناكم فأذعتم الحديث فكشفتم قناع السرّ ولم يجعل الله له ذلك وقتاً عندنا
    ، «يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ»
    قال أبو حمزة: فحدثت بذلك أبا عبدالله ـ عليه السلام ـ ، فقال: قد كان ذلك.
    [2]
    پس به مقتضاي احاديث و نيز قاعدة كلي در اين آية شريفه:
    «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
    [3]
    «به درستي كه خداوند نعمت‌هاي خود را كه به جمعي عطا فرموده است تغيير نمي‌دهد. تا زماني كه خودشان احوال و اعمال خود را تغيير دهند.»
    و نيز به مقتضاي اخبار زيادي كه مضمون اين آية شريفه وارد شده است، ترك نصرت و ياري ولي الله در زمان حضرت ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ و ترك تقيه و افشاء اسرار اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ در زمان حضرت موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ نتيجه‌اش اين شد كه نعمت عظماي الهي كه فرج كلي آل محمد ـ عليهم السلام ـ بود تغيير داده شود، كه اگر در مردم تغيير حالت و روش در هريك از آن دو مورد پيدا نشده بود، همه آثار و بركات و رحمت‌ها و نعمت‌هاي فراوان الهي كه در زمان ظهور فرج وعده داده شده است، ظاهر مي‌گرديد.
    و چون تغيير حال داده شد فرج نيز تا كنون به تأخير افتاد، و هرگاه بندگان همگي و بالاتفاق هم عهد شوند در آن كه به درگاه حضرت احديت ـ جلّ شأنه ـ توبه و تضرع نمايند، و تعجيل فرج را طلب نمايند، پس تعجيل در آن خواهد شد، و اگر چنين نكنند تأخير خواهد شد.
    ولكن چون هر گناهي واقع شود، موجب سلب نعمتي مي‌شود، بايد اهل گناه از آن توبه واقعي نمايند تا آن نعمت برگردد، و اگر توبه نكنند، آن نعمت بر نمي‌گردد.
    و چون در اخبار زيادي وارد است كه: دعاي مؤمن در حق مؤمنين در غياب آن‌ها، مستجاب است، و از جمله دعاهائي است كه رد نمي‌شود، هرچند دعا كننده دعايش در حق خودش به خاطر گناهانش مستجاب نشود.
    و نيز در روايتي است كه: هرگاه يكي از شما بندگان دعا مي‌كند آن را به شكل عموم قرار دهد. يعني ديگران را در آن چيزي كه براي خود طلب مي‌كند شريك نمايد، اين نوع دعا زودتر مستجاب مي‌شود.
    [4]
    بر اساس اين احاديث، هرگاه مؤمنين در هر زماني علاوه بر توبه از جانب خود، در مورد گناهاني كه از مؤمنين در هر زماني كه واقع شده است طلب مغفرت و آمرزش نمايند، پس كمال اميدواري در آن است كه اين نوع توبه مورد قبول درگاه الهي شود، و به واسطة ‌آن زمان فرج نزديك شود، يا در مدّت تأخير آن، تخفيف داده شود، مثلاً اگر در واقع تا صد سال است، پنجاه سال يا كمتر شود.
    واضح است كه هرگاه مؤمنين درهر زماني بر اين وجه توبه و دعا كنند، و آن مورد قبول واقع شود، وسيلة تعجيل فرج خواهد بود، و اين نصرت كامله‌اي از براي امام ـ عليه السلام ـ مي‌باشد.
    البته بسا باشد كه دعاهاي جمعي يا فردي تأثير كامل ننمايد، تا نصرت و ياري از آن حاصل شود، هرچند همان هم ظاهرش عنوان نصرت و ياري است.
    ولكن هرگاه ديگران را شريك كرده و از جانب آن‌ها هم دعا كند، و از براي آن‌ها طلب مغفرت نمايد، پس آن سبب تأثير كامل دعا مي‌شود، و از دعا و توبة او واقعاً نتيجة نصرت و ياري ظاهر مي‌شود.



    [1] . ترجمه: خداوند هرچه خواهد محو و هرچه خواهد اثبات مي‌كند، و اصل كتاب (مشيت) در نزد او است. سورة رعد آيه 39.
    [2] . كافي، ج 1، ص 368، حديث 1.
    [3] . سورة رعد، آية 13.
    [4] . وسائل الشيعه، ج 7، ص 107، حديث 8867.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #68
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*




    2- فوائد توبه و دعا به صورت فردي
    پس در صورتي كه همة بندگان متفّق و هم عهد نباشند ـ

    چنانچه تا به حال نشده اند ـ ولكن بعضي از مؤمنين ـ از اهل اخلاص ومودت ـ به تنهائي علاوه بر دعا و توبه براي خود، طلب مغفرت از براي همة مؤمنين نمايد، از آن فوائدي حاصل شود كه اشار مي‌كنيم:
    فائدة اول
    آن كه اگر چنين دعا و توبه‌اي موجب فرج نشود، اميد است كه از مدت غيبت بكاهد، و وسيلة تخفيف در طول زمان تأخير شود، كه اگر مثلاً دوران آن صد سال بود، چند سالش كم شود.
    فائدة دوم
    آن كه هرگاه بعضي از دوستان از براي همة برادران ديني از گناهي كه سبب تأخير فرج شده است، توبه و طلب مغفرت نمودند، اميد است كه در اثر استجابت اين دعا همة مؤمنين از براي توبه و دعا در امر فرج توفيق يابند، خصوصاً اگر در دعايش از خداوند طلب كند كه: آنچه وسيلة تعجيل در فرج است ميسر و فراهم فرمايد.
    پس توبه و دعاء عموم مؤمنين يك وسيلة فرج است، كه اين وسيله به مستجاب شدن دعاهاي او فراهم خواهد شد، و آن‌ها هم موفق به اين دعا و توبه خواهند گرديد.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #69
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    فائدة سوم
    آن كه به واسطة اين توبه و دعا از جملة انصار و ياران آن حضرت محسوب مي‌شود، ولو بر فرض آن كه تأثيري در تعجيل فرج ـ از جهت عدم اقدام ديگران ـ ننمايد.
    نتيجة مطلب اين است كه چون بر حسب آيات و اخبار، نصرت و ياري هر مظلومي خصوصاً وجود مبارك امام ـ عليه السلام ـ بر همة اهل ايمان و بر فرد فرد آن‌ها فرض و لازم است و بايد به هر وسيله‌اي كه با آن ياري ممكن است، ياري كنند،‌ و اين وجوب مانند وجوب نمازهاي روزانه يقيني و قطعي است، و بر فرد فرد از بندگان واجب است، و به ترك بعضي از بعض ديگر ساقط نمي‌شود، و باعث تضييع فعل آن‌‌ها كه بجا آورده‌اند نمي‌شود.
    و در چنين زماني كه مولاي ما ـ صلوات الله عليه ـ مظلوم واقع شده‌اند،

    به واسطة آن كه حق الهي ايشان ـ كه در تصرف در جميع امور بندگان است ـ از جهت طغيان ظالمين و اشرار و كمي ياوران و انصار غصب گرديده است، و توبه و دعاهاي مؤمنين كه تأثير در تعجيل در امر فرج ايشان دارد، يك نوع نصرتي است كه مقدور همة بندگان هست،‌ و اگر همگي اين نوع نصرت و ياري را انجام مي‌دادند، رفع مظلوميّت از آن حضرت مي‌شد.
    ولكن مادامي كه اين اتفاق در توبه و دعا از همة بندگان واقع نشود، پس هرگاه عده‌اي از بندگان به اين نوع توبه و دعا عمل نمايد، در واقع عمل به تكليف واجب خود نموده، و در زمرة‌ انصار واقعي آن حضرت محسوب خواهند شد، و از عقوبت ترك ياي مظلوم هم ايمن خواهند ماند.
    چنانچه مجلسي ـ رحمة الله عليه ـ در «بحار» از امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت كرده كه آن حضرت در ضمن فرمايشات خود به يكي از مواليانش فرمود:
    «و هرگاه چنين و چنان از فتنه‌ها و فسادها را از اهل آن زمان ديدي، پس در حذرباش، و از خداوند طلب نجات‌كن، و بدان به درستي كه مردم به سبب مخالفت امر حق و اعراض از آن در سخط و غضب الهي هستند. پس اگر به آن‌ها عذاب نازل شد و تو در ميان آن‌ها باشي، آن سبب تعجيل رفتن تو به سوي رحمت الهي مي‌شود، و اگر تو از بليه و عذابي كه به آن‌ها رسيده سالم بماني، پس آن‌ها به جزاي عمل خود رسيده‌اند، و تو از كردار زشت آن‌ها كه در آن بودند بيرون بوده‌اي.
    و بدان به درستي كه خداوند اجر نيكوكاران را ضايع نمي‌فرمايد و به درستي كه رحمت خداوند نزديك به نيكوكرداران است.»
    [1]
    فائدة چهارم
    آن كه فرج و ظهور آن حضرت بر دو قسم است:
    قسم اول: فرج و ظهور كلي است، و آن ظهور موعود ايشان است بر وجهي كه شرّ جميع اعداء را از جميع عالم برطرف مي‌فرمايد.
    قسم دوم: فرجهائي كه نسبت به قسم اول جزئي هستند، و آن بر طرف شدن بعضي از هموم و غموم است كه در قلب مباركشان حاصل مي‌شود به واسطة غلبة جمعي از دشمنان و شدت ظلم آنان كه نسبت به بعضي از شيعيان صورت مي‌گيرد.
    پس ممكن است كه به دعاي جمعي يا بعضي از شيعيان و دوستان با اخلاص، خداوند اين نوع هموم را كه به هلاكت گروهي از دشمنان و اشرار حاصل مي‌شود از قلب مباركشان برطرف فرمايد.
    چنانچه در زمان حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ وحضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ خداوند به دست جمعي از مؤمنين يا بعضي از آن‌ها كه به جهاد مي‌رفتند، ظالمين و كفار را هلاك مي‌فرمودند.
    و در هر دو مقام ـ يعني چه در مقام هلاك شدن اشرار و كفار به دست مؤمنين و چه هلاكت آنان به دعاي مؤمنين ـ امام ـ عليه السلام ـ به نصرت و ياري فعلي يا قولي آن‌ها نيازمند نيست كه اگر نصرت آن‌ها نباشد امام امام ـ عليه السلام ـ از دفع اعداء به وجه ديگر عاجز باشند، بلكه از آن جهت است كه بندگان به وسيلة اتصال و انتساب‌شان به وجود مبارك آن حضرت از جهت نصرت و ياري آن حضرت مورد فيوضات كامل الهي قرار گيرند.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #70
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*






    فائدة پنجم
    آن كه اين دعا از فرد فرد شيعيان و دوستان به عنوان موالات و دوستي نسبت به وجود مبارك آن حضرت انجام خواهدشد، پس به اين وسيله، دعا كننده يك مرتبه از حق عظيم مودت ايشان را ـ كه اداء آن بر همة اهل ايمان، بر حسب آية مباركة
    «قُلْ لا اَسْئَلُكُمْ اَجْراً اَلَّاالْمَوَدَّةَ فِي الْقُربي»
    [2]
    واجب و لازم است ـ اداء نموده است.
    و به اين وسيلة، مورد رحمت‌هاي مخصوصة ايشان ـ از شفاعت و دعاء و غير آن‌ها ـ واقع خواهد شد، خصوصاً بر حسب مضمون آية كريمة:

    «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ»[3]
    كه به مقتضاي آن، پاداش دادن به هر احسان كننده محبوب و مستحب است، و امام ـ عليه السلام ـ هم البته در عمل به كتاب خدا و مكارم اخلاق، اولي و سزاوار است.
    پس هر مؤمني كه با دعا و طلب فرج براي وجود مبارك آن حضرت، به ايشان احسان نمايد، اميد است كه به پاداش اين احسان، مورد احسان قرار گيرد، و آن حضرت هم براي او فرج و خير و رحمت را طلب فرمايند.
    فائدة ششم
    آن كه چون وجود مبارك امام ـ عليه السلام ـ نعمت عظماي الهي بر بندگان است. بلكه اعظم نعمت‌هاي او مي‌باشد.
    [4]
    و شكر هر نعمتي علاوه بر آن كه واجب است وسيلة بقاء و دوام نعمت و وسيلة تكميل آثار نعمت مي‌باشد، چنانچه به اين مطلب در آية شريفة:

    «وَلَئِنْ شَكَرْتُمْ لَاَزيدَنَّكُمْ»[5]
    تصريح شده است.
    پس هركس نسبت به درجه شكرش نسبت به وجود مبارك آن حضرت، فيوضات قدسيه و معنويه براي او بادوامتر و بيشتر و كامل‌تر خواهد بود.
    و در روايتي از حضرت سيد الساجدين ـ صلوات الله عليه ـ نقل شده كه فرمود: يك نوع از شكر ولي نعمت، دعاي در حق او و طلب خير از خداوند براي اوست.
    چنانچه اين مطلب نيز از آية كريمة:

    «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ»‌[6]
    استفاده مي‌شود، و بنده بايد مجازات هر احساني را به احسان بنمايد، و روشن است كه دعا و طلب رحمت و خير از خداوند براي هركسي احسان در حق او است.
    پس با دعاي در فرج حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ يك مرتبه از شكرگذاري نعمت وجود مباركشان حاصل مي‌شود، و بنده به هر اندازه در آن سعي كند آثار و فيوضات وجود اقدس‌شان در حق دعا كننده بيشتر و تمام‌تر و كاملتر خواهد شد.



    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 7 از 10 نخستنخست ... 345678910 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •