*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*
صفحه 8 از 10 نخستنخست ... 45678910 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 95
  1. #71
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    فائدة هفتم
    آن كه بر حسب آنچه از بعضي اخبار ظاهر مي‌شود، از جمله روايتي كه امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند:
    «اگر شما مانند بني‌اسرائيل بر دعا و توبه براي فرج ما اجتماع نكيند، غيبت به طول خواهد انجاميد.»[7]
    «اگر شيعيان هم عهد شوند و به آن عهدي كه بر عهدة آن‌ها ثابت شده است ـ يعني ياري و موالات ما اهل‌بيت ـ وفا كنند، به زودي سعادت ملاقات با ما روزي آن‌ها خواهدشد، و ما را از آن‌ها مستور و پنهان نداشته: جز اعمال آنها كه نزد ما مكروه است، و راضي به آن نيستيم.»[8]
    و روايتي كه در «نجم الثاقب» از محمد بن جرير طبري در قصة علي بن مهزيار نقل شده كه: جواني از خواص حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ وقتي علي بن مهزيار را ديد، به او فرمود: چه مي‌خواهي اي ابوالحسن؟ گفت:
    امام محجوب ـ و پنهان ـ از عالم را.
    گفت: آن حضرت از شما پنهان نيست، ولكن بدي رفتار شما آن حضرت را محجوب كرده است.
    پس معلوم مي‌شود كه سبب اصلي غيبت آن حضرت بدي اعمال بندگان مي‌باشد، و ترك توبه و دعا براي فرج، سبب طولاني شدن زمان غيبت ايشان است، و طول غيبت سبب طولاني شدن زمان مظلوميت و مقهوريت اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ و پريشاني اوضاع و اساس امر حق و احكام الهي، و طولاني شدن بقاء و دوام شوكت اهل كفر و ضلال مي‌شود.
    و مردم مستحق بلاهاي شديده و فتنه‌هاي مظلمه مي‌شوند، كه به واسطة آن، راه هدايت در نظرها ظلماني و تاريك مي‌شود، و امر حق و باطل مشتبه، و تشخيص اهل هدايت و اهل گمراهي مشكل مي‌شود، و به اين سبب شكوك و شبهات در دل‌ها ظاهر مي‌گردد، و شياطين جنّي و انسي بر آن‌ها مسلط شوند، و امر دين و ايمان در خطر افتد و در معرض نابودي قرارگيرد.
    ولكن در اين حال، هرگاه مؤمني در توبه و دعاي در فرج آن حضرت سعي و اهتمام نمايد ـ چون به وظيفة خود در مقام نصرت و ياري و موالات با ايشان و اداء حق آن حضرت عمل نموده است ـ مورد الطاف و مراحم خاص خداوند و آن حضرت قرار گيرد، و به اين وسيله از شرّ آن فتنه‌ها و بلاها ايمن گردد.
    و از جملة شواهد بر اين مطلب، روايتي است كه از امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ نقل شده است، كه فرمود:
    «هيچ كس از فتنه‌ها و سختي‌ها و امتحانات در زمان غيبت آن حضرت نجات نمي‌يابد، مگر آن كه خداوند او را در اعتقاد به امامت ايشان ثابت قدم، و او را در دعا براي تعجيل فرج موفق فرموده باشد.


    [1] . بحارالانوار، ج 52، ص 257، حديث 145، با اندكي تفاوت.
    [2] . سورة شوري، آية 23.
    [3] . سورة الرحمان، آية 60.
    [4] . به واسطة آن كه جميع فيوضات دنيوي و اخروي، ظاهري و باطني، به يمن وجود مبارك او و به وسيلة محبت و معرفت ايشان عطا مي‌شود، چنانچه در تفسير نور الثقلين رواياتي در ذيل اين آية مباركه:
    «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»، سپس درآن روز از نعمت ها ميپرسند. (سورة تكاثر آية 8.)
    [5] . ترجمه: اگر شكر نعمت بجاي آوريد، هر آينه بر نعمت شما مي افزايم (ابراهيم، آيه 8). نقل نموده كه مراد از نعيم وجود مبارك آن حضرت و ولايت ايشان مي‌باشد. «نورالثقلين، ج 5، ص 662. »
    [6] . . سورة الرحمن، آية 60.
    [7] . به ص 62 مراجعه شود.
    [8] . به ص 67 مراجعه شود.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #72
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    فاعدة هشتم
    آن كه از حديث علي بن مهزيار و نيز از توقيع مبارك ـ كه در فائدة قبلي ذكر شد ـ استفاده مي‌شود كه: هرگاه مؤمني در امر توبه و دعاي در فرج آن حضرت سعي و اهتمام نمايد، پس اگر ظاهراً آن فرج كلي واقع نشود و لقاء انور ايشان براي همة بندگان ظاهر نگردد، اميد است كه به وسيلة اين توبه و دعا اگر مانعي در وجود او هست برطرف شود، و از براي خصوص اين دعا كننده در خواب يا بيداري زيارت جمال آن حضرت ميسّر و از مراحم و الطاف خاصّه آن حضرت برخوردار گردد و از معارف رباني و حِكَم الهي از آن حضرت به وسيلة مكالمه با ايشان يا به نحو ديگر مستفيض شود، و براي بعضي از علماء ابرار يا و بندگان صالح چنين حالاتي اتفاق افتاده است. ‌چنانچه شرح وقايع و حكايات آن‌ها در بعضي از كتب بيان شده است.
    [1]
    فائدة نهم
    آن كه بندة مؤمن هرگاه فرج و ظهور امر آن حضرت را از خداوند متعال طلب نمايد، اين دعا وسيله‌اي از براي تكميل نور معرفت قلب او نسبت به آن حضرت، و وسيله‌اي براي باز شدن درهاي معارف و اسرار و حقايق توحيد و به سوي قلب او خواهد شد، و نيز وسيله‌اي از براي به مرتبه‌اي از اطمينان قلب و آرامش و آسايش و فراغت خاطر و نشاط در عبادت مي‌گردد.
    و بر اين مطلب ـ يعني اثرات چنين دعائي ـ دو شاهد مي‌توان ذكر كرد:
    شاهد اول:
    مضمون روايتي است كه در «عدة الداعي» نقل شده است كه:
    هرگاه بندة مؤمن از خداوند متعال طلب خيري براي برادر مؤمن خود در غياب او نمايد، خطاب الهي از فوق آسمان‌ها به او مي‌رسد كه: من به تو هزار هزار برابر آن‌چه براي برادر مؤمن خود طلبيدي، عطا مي‌كنم.
    [2]
    و چون بنده در دعا و طلب تعجيل فرج آن حضرت، از خداوند خيرات ظهور را براي جميع برادران ايماني طلب مي‌نمايد، پس به مقتضاي اين حديث شريف سريعاً به خود اين بندة دعا كننده همة اين اُمور به چندين برابر آن‌چه براي برادران ايماني طلب نموده، عطا مي‌شود.
    شاهد دوم:
    آن كه چون هرگاه بنده از خداوند به طور كلي حوائجي را با مراعات همة آداب آن ـ كه دخالت در استجابت دعا دارد ـ مسئلت نمايد، پس اگر حكمت واقعيه در عطا نشدن بعضي از آن حوائج باشد آن حكمت، مانع از عطا شدن بعضي ديگر از آن حوائج نمي‌شود.
    چنانچه در «بحار» حديثي از حضرت رسول ـ

    صلي الله عليه و اله و سلم ـ نقل شده كه فرمودند:
    من سه امر را از براي دو فرزندم امام حسن و امام حسين ـ عليهماالسلام ـ درخواست كردم،‌ پس خداوند متعال دو امر را عطا،‌ و يكي را منع فرمود.
    «سئلت الله لهما أن يجعلهما طاهرين مطهرين زكيّين، فأجابني إلي ذلك، سئلت الله لهما أن يقيهما و ذريتهما و شيعتهما النار، فأعطاني ذلك، و سئلت الله آن يجمع الاُمة علي محبتهما»
    فقال: «يا محمد! إنّي قضيت قضاء و قدرت قدراً، و أنّ طائفة من اُمتك سفي لك بذمّتك في اليهود و النصاري والمجوس و سيخفرون ذمتك في ولدك، انّي أوجبت علي نفسي لمن فعل ذلك أن لا اُحلّ محلّ كرامتي و لا أسكنه جنتي و لا أنظر إليه بعين رحمتي يوم القيامة.»
    [3]
    «از خداوند درخواست كردم كه حسنين ـ عليهما السلام ـ را طاهر و مطهر قرار دهد، پس خداوند پذيرفتند،‌ و از خدا درخواست كردم كه آن دو بزرگوار را با ذريّه و شيعيان‌شان از آتش دوزخ نگاه دارد، پس اين را هم خداوند عطا فرمودند، و درخواست نمودم كه امت را بر محبت آن دو بزرگوار ـ عليهما السلام ـ جمع كند.
    فرمود: اي محمد! من حكم كردم قضائي و مقدر نمودم قدري را، همانا گروهي از امت تو عهد و پيمان تو را در مورد يهود و نصاري و مجوس وفا مي‌نمايد، لكن عهد و پيمان تو را در مورد فرزندان تو وفا نكرده و پيمان شكني مي‌كنند، و من بر خود لازم كرده‌ام كه هركس چنين باشد، او را در محل كرامتم جاي ندهم و در بهشتم ساكن نگردانم، و در روز قيامت با نظر رحمتم به او نگاه نكنم.»
    پس در اين دعا هم‌چون بنده تعجيل فرج را براي خود و ديگران به وسيلة ظهور آن حضرت طلب مي‌كند، پس هرگاه حكمت مقتضي تعجيل عطاي همة آن خيرات، به ظهور كلي ايشان براي جميع بندگان نباشد، اين جهت مانع نيست كه در عطاي آن‌ها نسبت به اين دعا كننده، به وسيلة دعاي او تعجيل شود.
    و در امور دنيوي چون عطاء آن‌ها به وجه كمال در حال غيبت ممنوع است، پس بعضي از مراتب آن‌ها كه وسيلة گشايش باشد چه قلبي و چه جسمي، عطا خواهد گرديد، به وجهي كه بنده از آن جهت تحمل در صبر و شكر و حلم داشته باشد، و بر او اداء وظيفه عبوديت الهيه بر آن وجهي كه شايسته است، ميسر شود.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #73
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    از شرايط سرعت در تأثير دعاي فرج
    از جملة شرايط تكميل نمودن و سرعت بخشيدن در تأثير دعاي در فرج و توبه ـ چه به صورت دسته ‌جمعي واقع شود يا به صورت انفرادي، و چه دعا و توبه را از جانب خود انجام دهد يا از جانب همة مؤمنين و مؤمنات ـ اين است كه چون ترك بعضي از واجبات و فعل بعضي از گناهان علاوه بر توبه، كفّاره هم دارد، مانند: افطار روزة ماه مبارك رمضان، يا قتل نفس محترمه.
    پس لازم است كه علاوه بر توبه، كفاره هم بدهند، و همچنين نسبت به آن دو معصيت بزرگ كه از بزرگترين گناهان است كه وقوع آن سبب تأخير فرج اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ شد، يعني واقعة كربلا و زنداني شدن حضرت موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ ، عملي شايسته و مناسب انجام دهد.‌ و آن با سه امر ممكن است محقق شود.
    اول: زيارت قبور منورشان، از نزديك و دور.
    دوم: اقامة عزاي آن دو بزرگوار.
    سوم: لعن بر قاتلان و دشمنان آن دو بزرگوار.

    كه هركدام از اين‌ها نصرتي است به جاي آن كه اگر در زمان ايشان بودند، در مقام نصرت و ياري ايشان سعي مي‌كردند، و با دشمنان‌شان جنگ نموده و دفع ضرر از آن‌ها مي‌كردند.


    [1] . براي اطلاع بيشتر در اين زمينه به كتاب «نجم الثاقب» و «عبقري الحسان» مراجعه شود.
    [2] . عدة الداعي، ص 172، به نقل از وسائل الشيعه، ج 7، ص 112، حديث 8882.
    [3] . بحارالانوار، ج 43، ص 276، حديث 47.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #74
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    1- ياري امام زمان ـ عليه السلام ـ با ياري امام حسين ـ عليه السلام ـ
    اين كيفيت از تمام كيفيت‌هائي كه تا كنون ذكر كرديم برتر و ارزشمندتر است،‌ و براي روشن شدن اين مطلب شناخت سه امر لازم و ضروري است:
    امر اول: دلائل عقلي و نقلي بر اين كه به نصرت و ياري حضرت اباعبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ ، نصرت و ياري حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ حاصل مي‌شود.
    امر دوم: در بيان چگونگي نصرت و ياري حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ و اين كه بهترين نوع آن، زيارت و عزاداري آن بزرگوار است.
    امر سوم: در بيان بعضي از فضائل و ثواب‌هايي كه براي زيارت و عزاداري آن حضرت نقل شده است.
    چگونگي ياري امام زمان ـ عليه السلام ـ با نصرت و ياري امام حسين ـ عليه السلام ـ
    اما دليل نقلي، شيخ شوشتري ـ رضي الله عنه ـ در كتاب «فوائد المشاهد» روايت كرده كه حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ در كربلا به اصحاب خود فرمودند:
    «و من نصرنا بنفسه فيكون معنا في الدرجات العالية من الجنان فقد أخبرني جدي إنّ ولدي الحسين ـ عليه السلام ـ يقتل بطفّ كربلاء غريباً وحيداً عطشاناً، فمن نصره فقد نصرني و نصر ولده القائم ـ عليه السلام ـ ، و من نصرنا بلسانه فإنّه في حزبنا في القيامة.»
    «هركس ما را به جان خودش ياري نمايد، در درجات عاليه بهشت با ما خواهدبود، جدّ بزرگوارم ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ به من خبر دادند كه: فرزندم حسين ـ عليه السلام ـ در زمين كربلا، در حالي كه بي كس و تنها و تشنه باشد شهيد خواهد شد، هركس او را ياري كند، مرا ياري كرده است، و فرزند او حضرت قائم ـ عليه السلام ـ را ياري كرده است، و هركس ما را به زبان ياري نمايد، در روز قيامت در زمرة ما خواهد بود.»
    مفهوم فرمايش آن حضرت اين است كه به ياري امام حسين ـ عليه السلام ـ ياري حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ حاصل مي‌‌شود، و وجهي كه در بيان اين مطلب تعقل مي‌شود، چنين است كه:
    چون از وجود مبارك آن حضرت نصرت و ياري كامل، نسبت به خداوند متعال در امر دين مبين او ظاهر و آشكار گرديد، به‌طوري كه آن درجه از محبت و نصرت از احدي از انبياء و اولياء ـ عليهم السلام ـ از اولين و آخرين ظاهر نشد، گرچه جدّ بزرگوارشان و پدرعالي مقدارشان و نيز عصمت بري و حضرت مجتبي و همه اولاد طاهرينشان از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ تا وجود مبارك حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ از نظر كمال معرفت و خلوص محبت الهيه به همان درجة كمال حسيني ـ عليه السلام ـ يا كامل‌تر از آن حضرت بودند، ولكن در مقام ظهور و بروز درجات محبت و نصرت حضرت احديت ـ جل شأنه ـ به حسب اسباب خاصه از جهاتي حضرت ابا عبدالله ـ عليه السلام ـ از همه ممتاز شدند، وخداوند متعال هم در مقام عطاياي خاصة خود نسبت به آن حضرت قلوب بندگان حتي اولياء و انبياء مرسل خود را از اولين و آخرين مجذوب ايشان گردانيد، و محبت و دوستي ايشان را بنا به فرمايش نبوي ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ :

    «انّ للحسين ـ عليه السلام ـ محبة مكتومة في بواطن المؤمنين»[1]
    در دل‌ها و سرشت مؤمنين قرار داد.
    و چنان همة آن‌ها عاشقانه به آن جناب اشتياق پيدا نمودند، كه بي‌اختيار رو به سوي او آورده و پروانه وار گرد حرم نوراني اش به طواف پرداختند.
    «ما من نبيّ إلاّ و قد زار كربلا بين قبره و بين السماء مختلفة الملائكة فوج يعرج و فوج ينزل»
    [2]
    و به نوعي اهل زمين و آسمان محو او گرديدند كه با ذكر مصيبت آن مظلوم قبل از وقوع آن مصيبت و بعد از آن، همگي محزون و افسرده شدند، و در هر گوشه‌اي از اطراف عالم مجالس عزاي ايشان را برقرار و لوا و پرچم مصيبت‌شان را پيوسته برپا داشتند.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #75
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    پس به واسطة آن جذبه و آن محبت باطني كه خداوند از ايشان در دل‌ها قرار داد، توجه بندگان به سوي ايشان زياد گرديد، در محافل و مجالس كه بياد آن حضرت تشكيل دادند، ذكر خدا و امر دين رونق يافت و رواج پيدا كرد،‌ و با اين وسيله مردم نسبت به خدا و پيامبر و فضائل و مناقب ائمه طاهرين ـ عليهم السلام ـ آشنا شدند، و به اين واسطه در هر زمان اركان توحيد محكم شد، و امر رسالت استوار گرديد، و آثار امامت و ولايت ظاهر گشت، پس امر آن حضرت در هر زماني نصرت به همة امور الهي گرديد.
    و به اين دليل است كه محبت با ايشان به منزلة ‌محبت با همة اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ و زيارت ايشان زيارت همه، و گريه بر ايشان گريه بر همه، ‌و اداي حق ايشان اداي حق همه، و نصرت و ياري ايشان، نصرت و ياري همة اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ است، چنانچه در «كامل الزيارات» از زراره از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ روايت شده كه در ضمن فرمايشاتي فرمودند:
    «ما من باك يبكيه إلاّ وقد وصل فاطمة ـ عليها السلام ـ و أسعدها عليه و وصل رسول الله ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و أدّي حقّنا»
    [3]
    «هيچ گريه كننده‌اي نيست كه بر امام حسين ـ عليه السلام ـ گريه نمايد،‌ مگر آن كه به حضرت فاطمة زهرا ـ عليها السلام - تقرب جسته است،‌ و ايشان را با اين گريه‌اش ياري كرده، و نيز به حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ تقرب پيدا نموده و حق همة ما را اداء كرده است.»
    و از جملة حقوق اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ يكي حق مودت و دوستي با آ‌ن‌ها است. ‌و ديگري حق نصرت و ياري آن‌ها است كه هردو بر عهدة همة‌مؤمنين ثابت و لازم است.
    و از اين جهت است كه گريه كنندگان بر ايشان و زائران قبر منور آن حضرت مورد دعا و طلب مغفرت و شفاعت همه ائمة اطهار ـ عليهم السلام ـ واقع مي‌شوند، چنانچه به اين مطلب در اخبار بسياري تصريح شده است.
    و همچنين شوق و اشتياق به سوي زيارت ايشان علامت و نشانة محبت مؤمن به همة آن‌ها ـ عليهم السلام ـ است، چنانچه در «بحار» از حضرت امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ روايت شده كه فرمودند:
    «هركس بخواهد بداند كه او از اهل بهشت است، محبت ما را بر دل خود عرضه كند، اگر قلب او محبت ما را قبول كند، مؤمن است، و هركس دوست ما است، بايد در زيارت قبر امام حسين ـ عليه السلام ـ ميل و رغبت كند، زيرا هر كه زيارت كنندة آن حضرت است،‌ ما او را اهل محبت و دوستي خود مي‌دانيم، و از اهل بهشت است، و هركه زيارت كنندة آن حضرت نيست ايمانش ناقص است.»
    [4]
    پس با اين بيان، ‌روشن مي‌شود كه: ‌هركس به هر عنوان و در هر زمان امر حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ را زنده نمايد، ‌وايشان را نصرت و ياري كند، ‌خصوصاً به عنوان زيارت و بر پائي عزا ‌پس امر حضرت قائم ـ عليه السلام ـ را زنده كرده و آن حضرت را نصرت و ياري نموده است.
    و به هر عنواني كه بنده مؤمن در ياران حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ داخل شود، به همان وسيله در ياران حضرت قائم ـ عليه السلام ـ داخل شده است، و به درجة رفيعه و عالي آن‌ها فائز شده است، خصوصاً اگر با اقامة مجالس عزا و برپا نمودن اساس گريه بر مظلوميت حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ باشد.
    زيرا در اين زمان صاحب اين مصيبت عظمي در عالم كسي جز وجود مبارك حضرت صاحب العصر و الزمان ـ عليه السلام ـ نيست، و واضح است كه حضور در مجلس عزاي او و همراهي با او درگريه و حزن نوعي ياري نمودن او است.‌چنانچه در حديث زراره فرمود:

    «هركس بر آن مظلوم گريه نمايد، ‌در واقع حضرت صديقة طاهره ـ عليها السلام ـ را در آن گريه‌اش ياري نموده است.»
    و نيز بالوجدان ظاهر است كه در اين كيفيت از نصرت و ياري حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ نسبت به حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ نصرت و ياري محقق مي‌شود، و اين ياري هم نسبت به شأن رفيع و مقام جليل ايشان است كه به اين وسيله ذكر ايشان در محافل و مجالس دوستان زنده مي‌شود، و فضل ايشان در قلوب اولياء ظاهر مي‌شود، و هم نصرت و ياري به حال شيعيان و دوستان ايشان است، كه به اين وسيله از جهات مختلف بهره‌مند مي‌گردند.
    و از همه مهمتر نصرت و ياري به وجود مبارك آن حضرت در جميع امور ديني و اركان اسلامي است.
    و در مطالب گذشته بيان كرديم كه همة امور ديني از جانب خداوند عالم به وجود مبارك امام و حجت زمان ـ عليه السلام ـ واگذار شده است، پس هركس در هر جهتي از آن جهات سعي نمايد، در واقع آن حضرت را نصرت و ياري نموده است.
    چگونگي ياري شهداي كربلا در حق حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ
    از اين بيان، و بياني كه در كيفيت يازدهم ذكر شد، واضح مي‌شود كه: نصرتي كه از شهداي كربلا ظاهر گرديد به دو وجه نصرت و ياري حضرت قائم ـ عليه السلام ـ است:

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #76
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    وجه اول:
    چنانكه قبلاً بيان كرديم چون امر شهادت حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ باعث بر پائي دين الهي و بقاء‌ شريعت و ظاهر شدن امر هريك از ائمة طاهرين ـ عليهم السلام ـ گرديده است، پس آنان كه آن حضرت را در امر شهادت ياري نموده‌اند، در واقع جميع اين امور را ياري كرده‌اند، و از ياوران خدا ودين خدا و رسول خدا و جانشينان آن حضرت تا حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ به حساب مي‌آيند.
    وجه دوم
    همچنان كه در كيفيت يازدهم گفتيم: فرج كلي كه به ظهور موفور السرور حضرت قائم ـ عليه السلام ـ وعده داده شده، مقدّر بود كه قبل از واقعة كربلا و شهادت حضرت سيدالشهدا ـ عليه السلام ـ واقع شود، پس اگر همة مردم در آن زمان در ياري ايشان حاضر شده بودند، اين فرج كلي واقع مي‌شد، و آن‌ها همگي از ياوران پروردگار و اولياء ‌الهي در وقوع اين فرج بودند، ‌ولي متأسفانه چنين نشد و عدة قليلي آن حضرت را ياري كردند و در اين راه جان‌نثاري نمودند،‌ لذا آنان از انصار الهي و ياوران هريك از ائمة طاهرين ـ عليهم السلام ـ گرديدند.


    [1] . بحارالانوار، ج 43، ص 274.
    [2] . بحارالانوار، ج 98، ص 59، حديث 7، با اندكي تفاوت.
    [3] . كامل الزيارات، ص 81، حديث 6.
    [4] . بحارالانوار،‌ج 98، ص 4،‌حديث 16.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #77
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    2- چگونگي ياري حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ
    كيفيت نصرت و ياري حضرت سيدالشداء ـ عليه السلام ـ بر دو وجه است:
    وجه اول: كيفيتي است كه با همة ائمة اطهار ـ عليهم السلام ـ مشترك است، و آن در بعضي از كيفيات مزبوره بيان شد.
    وجه دوم: آن است كه به وجود مبارك آن حضرت اختصاص دارد، و عمده‌اش دو امر است:
    اول: زيارت آن حضرت.
    دوم:‌اقامة عزاداري ايشان
    .
    پس در دو فصل مطالبي بيان مي‌كنيم.
    فصل اول
    زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ و ياري آن حضرت
    با زيارت قبر مطهر و منور حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ نصرت و ياري ايشان حاصل مي‌شود، وآن در چند جهت بيان مي‌كنيم.
    جهت اول: نسبت به وجود مبارك ايشان است، كه زيارت موجب شدت سرور قلب مبارك آن حضرت مي‌شود.
    جهت دوم: نسبت به ظاهرشدن شأن رفيع ايشان، كه موجب ذلت و خواري و رغم انف دشمنان آن‌هاست، و باعث چشم پوشي اولياء و دوستان آن حضرت است زيرا كه بيشتر بودن تابعين نسبت به هركس ـ خصوصاً به عنواني كه همه در تحت لواء مرحمت او باشند ـ گوشه‌ي از جلوة بلندي مقام و علوّ قدر او در چشم بينندگان خواهد بود.
    جهت سوم: نسبت به بستگان و شيعيان آن حضرت در آخرت است،

    كه زائر ايشان نسبت به ساير دوستان اهل‌بيت ـ
    عليهم السلام ـ مقام شفاعت پيدا مي‌كند وبه او مي‌گويند:


    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #78
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    «خذوا بيده من أحببت و أدخله الجنّة»
    «دست كساني را كه دوست داريد، بگيريد و داخل بهشت كنيد»
    بلكه بنابراين امر، زائر درمقام شفاعت نسبت به آن حضرت دو نوع نصرت و ياري نموده است.
    نوع اول: نسبت به وجود مبارك خود ايشان است، به واسطة آن كه اين شفاعت امري است راجع به آن حضرت، پس در انجام گوشه‌اي از اين امر، ايشان را نصرت و ياري كرده است.
    نوع دوم: نسبت به ايشان در امر دوستان آن حضرت است كه سبب دفع عقوبت از آن‌ها شده است، و نيز وسيلة ‌رسيدن آن‌ها به رحمت‌هاي كاملة ‌الهي و مقامات عالي گرديده است.
    جهت چهارم: نصرت و ياري آن حضرت است نسبت به ابقاء و احياء امر ايشان، چون واضح است كه رفت و آمد شيعيان و دوستان در هر زماني نزد قبر مطهر، موجب بقاء و دوام ذكر آن حضرت، و موجب يادآوري فضائل و مناقب ايشان در دلها است.
    عناوين متعلق به زيارت حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ
    عنوان‌هايي كه تعلق به زيارت قبر مطهر ايشان دارد،‌ و به هركدام از آن‌ها نصرت ياري حاصل مي‌شود، چند عنوان است:
    اول: براي خود زاد و توشه فراهم كند و خود مشرف گردد.
    دوم:‌ديگران را به زيارت بفرستد، به آن كه اسباب رفتن‌شان را مهيانمايد.
    سوم: زوار ايشان را در فراهم كردن توشه يا حل مشكلات ياري نمايد.
    چهارم: قبر منوره را تعمير نمايد.
    پنجم: به خدام حرم مطهر ايشان كمك نمايد و احسان كند.
    ششم: دوستان ايشان را به امر زيارت آن حضرت تشويق و ترغيب و تحريص نمايد.
    هفتم: در بارة فضائل زيارت آن حضرت كتاب تأليف و تصنيف كند.
    هشتم: كتبي كه در فضائل زيارت آن حضرت از علماء تأليف و تصنيف شده است نشر و ترويج دهد.
    نهم: به زيارت ايشان از راه دور، مخصوصاً كساني كه تمكّن تشرّف به كربلا را ندارند محافظت و مواظبت نمايد.
    و اين نوع زيارت هم به منزلة زيارت در كربلا و از نزديك است، چنانچه به اين مطلب در اخبار بسياري تصريح شده است.
    و خلاصة كلام در نصرت و ياري بودن اين امور آن است كه هركدام از آن‌ها به عنواني سبب بقاء‌ و ثبات و ظهور شئونات حرم محترم آن حضرت مي‌شود، و به آن سبب امر به زيارت ايشان مستقرّ و بر قرار گردد و آن نصرتي كه به وسيلة زيارت ايشان است حاصل مي‌شود.



    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #79
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    فصل دوم
    اقامه عزاي سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ و ياري آن حضرت
    نصرت و ياري مظلوم در سه مقام است، كه اگر در هر كدام به او ياري نشود، موجب غربت و مظلوميت او مي‌شود.
    اول: در مقام مقاتله و جنگ با دشمن او است تا آن كه دشمن مخذول شده و دفع شر ظلم از او شود.
    دوم: در مقام تقاص حقّ او و خونخواهي از دشمن او بعد از كشته شدنش مي‌باشد.
    سوم: عزاداري و گريه براي او، كه اين برپا داشتن مراسم عزاداري، براي هر كسي بعد از مردن يا كشته شدنش، تعظيم آشكاري است. و اگر با غربت و مظلوميت بميرد يا كشته شود، با اين عمل جبران غربت او مي‌شود، واين نسبت به حال او نصرت و ياري كامل است.
    اكنون كه براي دوستان حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ نصرت و ياري آن حضرت در مقام اول و دوم ممكن نيست، بايد با اقامة مجالس عزا براي آن مظلوم كه باعث بزرگداشت مقام وتعظيم مرتبه رفيع ايشان است، آن حضرت را ياري نمايند.
    عناوين متعلق به عزاداري امام حسين ـ عليه السلام ـ
    و آن چند عنوان است:
    اول: مرثيه خواني و ذكر مصائب ايشان با نظم يا نثر.
    دوم: همّ و حزن قلبي.
    سوم: افسردگي چهره و اظهار حزن.
    چهارم: اشك ريختن.
    پنجم: ناله كردن.
    ششم: ندبه كردن.
    هفتم: جزع و بي‌تابي كردن.
    هشتم: لطمه بر صورت يا بر سينه و يا بر سر زدن.
    نهم: غش كردن.
    دهم: جامه دريدن.
    يازدهم: تغيير لباس و تغيير هيئت دادن.
    دوازدهم: كم كردن خوردن و آشاميدن و خوابيدن و ترك لذائذ و گوشه‌گيري از مردم نمودن.
    سيزدهم: مجلس عزاي ايشان را بر پا نمودن.
    چهاردهم: حاضرشدن در مجلس عزا و نشستن در آن.
    پانزدهم: صرف كردن مال در عزاي ايشان.
    شانزدهم: سرودن شعر درمصيبت ايشان.
    هفدهم: خدمت نمودن در مجلس عزا.
    هيجدهم: تأليف و تصنيف كتاب در ذكر مصائب ايشان.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #80
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    3- فضائل زيارت و عزاداري
    در اين امر در ضمن دو مطلب به عنوان تيمّن و تبرك به بعضي از فضائل زيارت و عزاداري حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ اشاره مي‌شود:
    مطلب اول
    در ذكر بعضي از فضائل مهم زيارت آن حضرت
    در اين‌جا مطلب را در ضمن سه فصل ذكر مي‌كنيم:
    فصل اول: در فضائل مطلق زيارات.
    فصل دوم: در فضائل زيارت عاشورا.
    فصل سوم: در بيان برتري زيارت عرفه بر سائر زيارت‌ها، و برتري عاشورا بر آن.
    فصل اول:
    دربيان فضائل مطلق زيارات:
    در اين مقام به ذكر هشتاد فضيلت از آنچه در اخبار وارد شده است، اكتفا مي‌كنيم، و اين هشتاد فضيلت بر چهار نوع است:
    نوع اول
    فضل و پاداشي كه به زائر از زماني كه از قبر بيرون مي‌آيدتا هنگام داخل شدن در بهشت عطا مي‌شود، ‌و آن چهارده امر است:
    اول: هنگام بيرون آمدن از قبر،‌ اول كسي كه با او مصافحه مي‌كند حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ مي‌باشد.
    دوم: نوري كه ما بين مشرق و مغرب را روشن نمايد به او عطا مي‌شود، و بر چهره‌اش از نور عرشي علامت گذارند و بنويسند:
    «هذا زائر قبر ابن بنت خاتم الانبياء سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ »
    «اين زائر قبر پسر دختر خاتم پيامران، حضرت سيدالشهداء ست.»
    كه به اين علامت شناخته شود.
    سوم: نامة عملش را به دست راست او دهند.
    چهارم: ‌از ترس و وحشت عظيم روز قيامت ايمن باشد.
    پنجم: از گناهاني كه در دنيا مرتكب شده پرسش نكنند، گرچه گناهانش به تعداد ريگ بيابان‌ها و كوههاي بزرگ و كف درياها بوده باشد.
    ششم: در قيامت خداوند مقامي به او عطا فرمايد كه همه حتي شهدائي كه در خون خود غلطيده باشند، بر حال او غبطه خورند، و آرزو كنند كه اي كاش ما هم از زائرين آن حضرت بوديم.
    هفتم: بر سفرة‌ غذاي بهشتي كه حضرت رسول اكرم ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ و فاطمة زهرا ـ عليها السلام ـ نشسته‌اند،‌ او را بنشانند، و با ايشان غذا بخورد در حالي كه مردم مشغول حسابند.
    هشتم: او را بر كنار حوض كوثر ببرند، و حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ با او در آن‌جا مصافحه فرمايد، و از آب حوض او راسيراب نمايند.
    نهم: آن كه آن حضرت كسي را فرستد تا او ار از منازل وحشتناك قيامت به راحتي عبور دهد.
    دهم: حضرت امر فرمايد كه صراط براي او رام گردد تا به راحتي عبور كند.
    يازدهم: از آتش جهنم سالم بماند، و آن را هرگز ديدار نكند.
    دوازدهم: در آن روز در زير پرچم حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ قرار گيرد، و تا هنگام وارد شدن به بهشت، با ايشان هم صحبت شود.
    سيزدهم: چهل سال قبل از همه داخل بهشت شود.
    چهاردهم: در درجة آن حضرت ساكن گردد.
    نوع دوم
    آن‌چه به زائر از زماني كه از دنيا برود تا وقتي كه از قبر بيرون آيد عطا مي‌شود، و آن شانزده امر است:
    اول: سعادتمند بميرد و جان كندن بر او آسان شود.
    دوم: حنوط و كفن بهشتي براي او آورند و بر روي كفنش بپوشانند.
    سوم: حضرت جبرئيل و عزرائيل و ميكائيل ـ عليهم السلام ـ با عدة زيادي از فرشتگان بر او نماز خوانند.
    چهارم: فرشتگان جنازة او را مشايعت نمايند.
    پنجم: فرشتگان بعد از مردن او، تا روز قيامت برايش استغفار كنند.
    ششم: قبر او را به اندازه‌اي كه چشم ببيند، وسعت دهند.
    هفتم: قبر او را به چراغ‌هايي روشن كنند.
    هشتم: قبر او را با ريحان بهشتي فرش نمايند.
    نهم: براي او هول وهرس و وحشت قبر نباشد.
    دهم: براي او فشار قبر نباشد.
    يازدهم: سؤال منكر و نكير بر او آسان گردد.
    دوازدهم: از بهشت دري براي او گشوده شود، كه تا روز قيامت، رائحة و بوي بهشتي به او برسد، ولكن از براي بعضي تا هيجده روز چنين باشد و سپس او را بالا و در حظيرة القدس برده، و در آن‌جا در جوار اولياء الهي ساكن گردانند.
    سيزدهم: فرشتگان در كنار قبر او بمانند و تا روز قيامت به عبادت پروردگار مشغول باشند.
    چهاردهم: حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ در قبر به زيارت او آيد.
    پانزدهم: در هنگام ظهور حضرت قائم ـ عليه السلام ـ به دنيا برگرد و از اهل سعادت در آن دوران باشد.
    شانزدهم: هنگام رجعت كه حضرت ابي‌عبدالله ـ عليه السلام ـ به دنيا برگردد وتختي از نور براي آن حضرت گذارند و اطراف آن نود هزار قبّة سبز برپا كنند، و مؤمنان به زيارت آن حضرت آيند، زائر آن حضرت از اين مؤمنان باشد.


    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 8 از 10 نخستنخست ... 45678910 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •