*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*
صفحه 9 از 10 نخستنخست ... 5678910 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 81 تا 90 , از مجموع 95
  1. #81
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    نوع سوم
    آنچه از امور اخروي بعد از زيارت به زائر عطا شود، يا براي او در اين دنيا نويسند، و از آن‌ها بيست امر ذكر مي‌شود:
    اول: مصافحة فرشتگان با او.
    دوم: دعاء فرشتگان و همة پيغمبران و رسولان و ائمة اطهار ـ عليهم السلام ـ در حق او.
    سوم: بشارت غيبي حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ به همنشيني با او در بهشت،‌ و بشارت حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ به برآمدن حوائج او در دنيا و آخرت.
    چهارم: آفريده شدن هفتاد هزار فرشته به هر قطره عرقي كه از او بريزد و تسبيح و استغفار كردن آنان براي او تا قيامت.
    پنجم: همة‌ گناهانش آمرزيده شود، به‌طوري كه گويا تازه از مادر متولد شده است.
    ششم: هنگامي كه آمادة رفتن به زيارت مي‌شود، اهل آسمان‌ها به خاطر اشتياق فرواوان و دوست داشتن كار او، يكديگر را به او بشارت دهند.
    هفتم: براي او ثواب هزار روزه‌دار نوشته شود.
    هشتم: ثواب هزار صدقة قبول شده برايش نوشته شود.
    نهم: ثواب هزار شهيد از شهداي بدر برايش نوشته شود.
    دهم: ثواب كسي كه در راه خدا هزار بنده آزاد كرده باشد برايش مي‌نويسند.
    يازدهم: ثواب كسي كه هزار اسب در راه خدا به جهاد فرستاده باشد برايش نوشته مي‌شود.
    دوازدهم: ثواب يك يا ده يا هفتاد تا صدهزار حج و به هر قدم صد حج مقبول و صد عمره مبرور برايش نوشته شود كه در بعضي ثواب حج مقبول با حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و دربعضي ثواب حج خود آن حضرت و عمرة ايشان باشد.
    و هركدام از اين مراتب مختلفه به خاطر تفاوت اشخاص در مراتب ايمان و معرفت و خلوص و محبت، يا به جهت دوري و نزديكي راه، يا جهات ديگر است.
    سيزدهم: در بعضي از زيارت‌ها چون زيارت روز عرفه تكميل عقائد حقّه و رفع شبهات شيطاني و نفساني از او مي‌شود.
    چهاردهم: به اين اسماء مباركه مانند كروبيّين و مفلحين و فائزين و صالحين و زكويّين ناميده شود، و به درجات عالية آنها نائل گردد.
    پانزدهم: خداوند متعال نزد اهل عرش و فرشتگان مقرب به او مباهات فرمايد.
    شانزدهم: اسم او در علييّن نوشته شود.
    هفدهم: به ثواب زيارت خداوند ـ جلّ شأنه ـ و زيارت حضرت رسول واميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ و فاطمة زهرا ـ عليها السلام ـ فائز شود.
    هجدهم: آن كه در جملة وديعة حضرت صادق ـ عليه السلام ـ واقع شود.
    نوزدهم: به هر قدم كه بر مي‌دارد و مي‌گذارد، براي او هزار حسنه نوشته شود، و از او هزار سيئه و گناه محو شود، و مقام او هزار درجه بالا رود.
    بيستم: هنگام برگشتن از زيارت، جمعي از فرشتگان و شهداء با او همراهي كنند.
    نوع چهارم
    آنچه از امور دنيوي به زائر عطا مي‌شود، و آن‌ها ده امر است:
    اول: وسعت روزي.
    دوم: حفظ جان او از انواع آفات مانند فرود آمدن سقف خانه، و غرق شدن و سوختن و گرفتار درندگان شدن.
    سوم: طول عمر.
    چهارم: فرج و گشايش فوري در هر سختي و شدتي كه براي او پيش آيد و برگشتن با خشنودي و برطرف شدن غم‌ها و بر آمدن حوائج.
    پنجم: سعاتمند شدن در تمام عمرش ودر جميع امورش.
    ششم: بركت در اهل‌بيت و اولادش.
    هفتم: محفوظ ماندن از شرّ شياطين.
    هشتم: سالم ماندن از شر دشمنان.
    نهم: بركت در مال.
    دهم: بركت در عمر.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #82
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    4- فضائل زيارت عاشورا
    فضائل زيارت عاشورا بر حسب آنچه در فرمايش حضرت امام محمدباقر ـ عليه السلام ـ و حضرت صادق ـ عليه السلام ـ در روايت علقمه وصفوان است، بيست و دو امر است:
    اول: ثواب دوازده هزار حج.


    دوم: ثواب هزار هزار جهاد.
    سوم: ثواب دو هزار هزار عمره كه همة آن‌ها را با حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و ائمة طاهري ـ عليهم السلام ـ بجا آورده باشد.


    چهارم: ثواب مصيبت هر پيامبري از اولين تا آخرين.
    پنجم: ثواب مصيبت هر رسولي.


    ششم: ثواب مصيبت هر وصيّي تا روز قيامت.
    هفتم: ثواب مصيبت هر صدّيقي تا روز قيامت.
    هشتم: ثواب هر شهيدي تا روز قيامت.
    نهم: بلندي مقام او صد هزار هزار درجه.


    دهم: نوشته شدن هزار هزار حسنه.
    يازدهم: محو شدن هزار هزار گناه.
    دوازدهم: رسيدن به درجة شهداي با آن حضرت تا حدي كه به هيئت آن‌ها محشور شود، و در مقامات آن‌ها داخل گردد.


    سيزدهم: ثواب زيارت هر پيامبري.
    چهاردهم: ثواب زيارت هر رسولي.


    پانزدهم: ثواب زيارت هر كسي كه زيارت نموده است آن حضرت را از آن روزي كه شهيد شده‌اند.
    شانزدهم: جواب سلام از آن حضرت به جهت قبولي زيارت او.
    هفدهم: بر آورده شدن حوائج او هر چند بزرگ باشد.
    هجدهم: سرور قلب هميشگي و روشني چشم او به واسطة‌ رسيدن به آن‌چه مايل باشد.
    نوزدهم: رستگار شدن بهشت.


    بيستم: سلامتي از آتش.
    بيست و يكم: قبول شدن شفاعت او براي هركس گرچه مستحق آتش جهنم باشند، جز دشمنان اهل‌بيت ـ عليهم السلام‌ـ‌.


    بيست و دوم: ضمانت مؤكّده از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ تا حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و از جبرئيل ـ عليه السلام ـ و از حضرت احديت ـ جلّ شأنه ـ در حق زائر به اين كه زيارت او مقبول و سعي او مشكور، است و چيزي سبب ردّ آن نشود.





    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #83
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    5- فضائل زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ در روز عرفه
    اما فضائل زيارت عرفه بسيار زياد است، و در اين‌جا به ذكر دو حديث شريف كه در «تحفة الزائر» روايت شده، اكتفا مي‌شود.
    حديث اول: از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود:
    «هركس قبر امام حسين ـ عليه السلام ـ را در روز عرفه زيارت كند، خداود براي او ثواب هزار هزار حج كه با قائم آل محمد ـ عليهم السلام ـ و هزار هزار عمره كه با حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ انجام داده باشد، بنويسد، و نيز ثواب آزاد كردن هزار هزار بنده، و فرستادن هزار هزار كس به جهاد در راه خدا براي او نوشته شود، و خداوند او را بندة تصديق كننده و ايمان آورندة به وعدة او مي‌نامد، و فرشتگان گويند: فلان مرد صديق است، و خداوند او را در بالاي عرش عظمت خود ثنا گفته است، و در زمين او را كرّوبي نامند، كه لقب فرشتگان مقرّب است.»
    [1]
    حديث دوم: و نيز از حضرت صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمودند:
    «هركه دچار تنگدستي و پريشاني باشد و حجة الاسلام ـ يعني سفر حجّ ـ برايش ميسر نشود پس روز عرفه را كنار قبر امام حسين ـ عليه السلام ـ گذارند كه آن از حجة الاسلام كفايت مي‌كند، و نمي‌گويم كه از حج مجزي است مگر براي كسي كه مبتلا به تنگدستي باشد، اما كسي كه تمكّن دارد. هرگاه حجّ واجب را بجاي آورد و بخواهد كه حجّ يا عمرة مستحبي انجام دهد، لكن گرفتاري‌هاي دنيوي يا دلبستگي‌ها او را مانع شد، در روز عرفه كنار قبر امام حسين ـ عليه السلام ـ برود، كه او را از بجا آوردن حجّ و عمره كفايت كند، و حق تعالي ثواب او را چندين برابر كند.
    راوي پرسيد: ثوابش چند برابر حج و عمره است؟
    فرمود: ثوابش را نمي‌توان شمرد.
    پرسيد: صد برابر؟ فرمود: كي مي‌شود شمرد، پرسيد: هزار برابر؟
    فرمود: بيشتر، و سپس اين آيه را خواند:
    «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ »
    [2]
    «اگر نعمت‌هاي خدا را بخواهيد بشماريد هرگز نمي‌توانيد، و همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.»
    [3]
    فضيلت زيارت عرفه بر ساير زيارتها
    و فضيلت عاشورا بر عرفه
    اما نسبت به قسمت اول بايد گفت: كليه فضائلي كه از براي مطلق زيارت‌ها وارد شده است، بدون اشكال براي اين زيارت هم ثابت است، و نيز فضائلي كه از براي زيارت‌هاي مخصوصه ـ چون زيارت در ماه رمضان و شعبان و رجب ـ نقل شده، نظير آن نيز براي اين زيارت نقل شده است، و علاوه بر اين عدد حج‌هايي كه با اين زيارت شريفه ـ يعني عرفه ـ حاصل مي‌شود خارج از شمارش است.
    فضيلت زيارت عاشورا و ويژگي‌هاي آن
    اما برتر بودن زيارت عاشورا بر سائر زيارت‌ها و بر زيارت عرفه به خاطر دو فضيلت است كه به آن اختصاص دارد:
    فضيلت اول: آن كه مؤمن با اين زيارت، به ثواب كامل زيارت تمام زائرين ـ از انبيا و اوصياء و عموم مؤمنين ـ كه حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ را از روز شهادت زيارت كرده، فائز مي‌شود، كه از جمله آن زوار، حضرت خاتم الانبياء و ائمة طاهرين ـ صلوات الله عليهم اجمعين ـ مي‌باشند.
    فضيلت دوم: آن كه فوق هر عمل خيري عمل ديگري است كه از آن برتر باشد تا به جهاد رسد كه بالاتر از جهاد هيچ خيري نيست. چنانچه به اين مضمون در كتاب «كافي» روايت شده است،
    [4] و شهداي كربلا مقامي برتر از همة شهداي اولين و آخرين دارند، كه در روز قيامت همگي به مقام آنان غبطه مي‌خورند كه اي كاش از آن‌ها بودند،‌ چنانچه در «بحار» از نبيّ اكرم ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ روايت شده:
    «هم ساداة الشهداء»
    [5]
    «ايشان سرور همة شهيدان هستند.»
    و همچنين از اميرالؤمنين ـ عليه السلام ـ نقل شده است كه فرمود:

    «لم يسبقهم سابق و لم يلحقهم لا حق»
    «هيچ كس از نظر فضيلت از گذشتگان بر آن‌ها پيشي نگرفته است وكسي از آيندگان به مقام رفيع آن‌ها نمي‌رسد.»
    و نيز از حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود:
    «فإنّي لا أعلم أصحاباً أوفي ولا خيراً من أصحابي و لا أهل بيت أبرّ و أوصل من أهل بيتي»
    [6]
    «به درستي كه من هيچ اصحابي را با وفاتر و بهتر از اصحاب خود نمي‌دانم، و هيچ خانداني را نيكوتر و احسان كننده‌تر از اهل‌بيت خود نمي‌شناسم.»
    و جامعيت برتري آن‌ها بر همة شهداي بزرگ از اولين و آخرين از اين فقرة شريفه ـ كه ذكر شد ـ استفاده مي‌شود.
    «من نصره ـ يعني الحسين ـ فقد نصرني و نصر ولده القائم ـ عليه السلام ـ »
    [7]
    «هركه امام حسين ـ عليه السلام ـ را ياري كند، به فضل نصرت و ياري حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و نيز به فضل نصرت و ياري قائم ـ عليه السلام ـ نائل مي‌گردد.»

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #84
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    در بعضي از احاديث تصريح شده است كه: انصار آن حضرت در كمال و معرفت، برتر از مردم همة زمان‌ها مي‌باشند و رسول خدا ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ ايشان را برادران خود ناميد و از خدا ديدار آن‌ها را درخواست نموده است.[8]
    و اين هم واضح است كه شهادت در راه امام حسين ـ عليه السلام ـ از افضل اقسام نصرت و ياري ايشان است، پس شهداي كربلا، فضل انصار حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و انصار حضرت قائم ـ عليه السلام ـ را بر وجه كامل‌تر دارا هستند.
    و به مقتضاي اين نوع اخبار، بعد از مقام ولايت و امامت مقامي فوق مقام شهداي كربلا و انصار ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ نيست.
    و در ضمن فضائل زيارت عاشورا ذكر شد كه با اين زيارت زائر به درجة شهداي در ركاب آن حضرت مي‌رسيد، به حدي كه به هيئت آن‌ها محشور شود، و در مقامات آن‌ها داخل گردد، پس زيارت عاشورا از همة زيارت‌ها و تمام عبادت‌ها برتر است، مانند برتري خورشيد و ماه بر سائر ستارگان.
    و در اين‌جا تنبيهاتي است كه لازم است به آن‌ها اشاره كنيم:
    در بيان فضيلت زيارت عاشورا و رسيدن به درجات انبياء
    بعضي از اعمال و عبادات است كه بنده را به درجات والائي مي‌رساند، از قبيل زيارت عاشورا و نيز كلية زيارت‌هاي امام حسين ـ عليه السلام ـ كه بنده به وسيلة آن به درجات عالي انبياء و اوصياء وصديقين و شهداء فائز مي‌شود، و در اجر مصائب جليله آن‌ها شريك مي‌گردد، و به ثواب زيارت نمودن آن‌ها حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ را ـ بر وجهي كه بيان شد ـ نائل مي‌شود.
    سيد جليل رضي الدين علي بن طاووس ـ رضي الله عنه ـ در كتاب مستطاب «اقبال» مي‌فرمايد:
    «اگر در كتاب ما به مواردي برخوردي كه گفته‌ايم: هركس فلان عمل را انجام دهد براي او مانند عمل انبياء و اوصياء‌ و شهداء و ملائكه نوشته ميشود، شايد توجيه آن چنين باشد كه براي او مثل يك عمل از اعمال آنان كه انجام مي‌دهند نوشته مي‌شود، نه اعمال ديگر آنان.
    تأويل ديگر اين كه به اندازة ضعف حال تو و قوت حال آنان، پس بنابراين نَفْست به طمع نيافتد به آن چيزي كه انصافاً لياقت‌اش را ندارد. ‌و نرسد به اوصافي كه براي او آن اوصاف صحيح نيست، و چيزي از عبادات را براي خدا زياد و به حساب نياورد، چرا كه حق خداوند بيشتر از آن است كه كسي گرچه در عبادات به غايت‌اش رسيده و طاعات مهمي را انجام دهد، به آن برسد.»
    [9]
    مطلب ديگري كه در توضيح و بيان اين امر محتمل است، بر اين وجه است كه هرگاه سلطان عظيم القدري باشد و از براي او رعايا و غلاماني باشند كه در مراتب و كمالات متفاوت باشند، پس عطاء و احسان سلطان نسبت به آن‌ها بر حسب تفاوت مراتب كمالات آن‌ها از نظر كيفيت و كميّت مختلف است، پس بعضي را شايسته است كه درّ و جواهر عطا فرمايد، و بعضي را لايق است كه دينار عطا نمايد، و بعضي را سزاوار است كه درهم عطا كند.
    و هر طائفه‌اي از آن‌ها به حسب كميت مختلفند، مثلاً به بعضي شايسته است هزار عدد و به بعضي ده‌هزار، و به برخي صد هزار و بيشتر از آن بدهد، و اين مراتب در هر طايفه يا در هرصنفي به جهت كمالي است كه از آن برخوردارند،‌ و نسبت به معرفت و شناختي كه به سلطان دارند يا محبت با او، يا اطاعت و خدمتگذاري او متفاوتند.
    ولكن گاهي بعضي از كساني‌كه در طبقة دوم و سوم مي‌باشند در خصلت‌هاي حميده و خصيصه‌هاي نيكو ممتازند و به طبقة اول شباهت دارند، پس به اين جهت لياقت پيدا مي‌كنند كه در حق آن‌ها مثل آنچه به طبقة اول اختصاص دارد عطا شود.
    پس محتمل است كه عطا و بخشش پروردگار در حق طبقات بندگان نيز چنين تصور شود، ‌مرتبة اول انبياء و اوصياء ـ عليهم السلام ـ ، و بعد از آن طبقة علما و اولياء و اتقياء، و بعد از آن مؤمنين از اهل ولاء هستند، كه درجات و مراتب اين طبقات در كمالات و معارف الهي، و نيز در خلوص محبت و در مرتبة عبوديت با يكديگر متفاوت است.
    پس هر مقام عالي و درجة رفيعي كه در حق طبقة اول ـ يعني انبياء و اوصياء ـ عليهم السلام ـ عطا شود، به خاطر خصوصياتي است مانند حسن و جلال و جمال و ضياء، كه اين خصوصيات از براي طبقة دوم نيست.
    ‌و هم‌چنين است طبقة دوم نسبت به طبقة سوم.

    لكن گاهي مي‌شود كه در طبقة دوم و سوم كسي باشد كه به خاطر داشتن خصوصيت خاصي از كمالات يا اعمال صالح، از ديگران ممتاز شود، و به آن خصوصيت با اهل طبقة اول مشابهت پيدا نمايد، پس به اين واسطه لياقت پيدا نمايد كه به او از آن درجات عالي و مقامات رفيع عطا شود، كه به طبقة اول ـ در شدت حسن و جلال و جمال ـ عطا مي‌شود، اگرچه به مقام آن‌ها در زيادي كمال و ارتفاع نرسد.
    [1] . وسائل الشيعه، ج7، ص 460، حديث 19598.
    [2] . سورة نحل، آية 18.
    [3] . بحارالانوار، ج 101، حديث 21. به نقل از سائل الشيعه، ‌ج 15، ص 16، حديث 19921.
    [4] . كافي، ج 36،‌ص 253، حديث 69، با اندكي تفاوت.
    [5] . بحارالانوار، ج 36، ص 253، حديث 69،‌ با اندكي تفاوت.
    [6] . فوائد المشاهد، ص 254.
    [7] . فوائد المشاهد، ص 256.
    [8] . بحارالانور، ج 52، ص 123، حديث 8.
    [9] . اقبال الاعمال، ص 630.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #85
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    و اين مطلب بر حسب ضرورت، در مذهب حق ثابت است كه درجات محمد و آل محمد ـ عليهم السلام ـ در مقام معرفت و نيز محبت الهي فوق مرتبة همة انبياء و اولياء مي‌باشد.
    و همچنين به مقتضاي احاديث و اخبار روشن است كه برترين صفت كمال و عمل صالح كه محبوب و مورد رضايت خداوند و موجب رسيدن افراد به درجات عالي است، معرفت و شناخت كامل و محبت خالص نسبت به ذات مقدس حضرت احديّت ـ جل شأنه ـ است،‌ و بزرگترين بلكه عمده‌ترين اصل در وصول به اين مقام، كمال معرفت و خلوص محبت به آن انوار طيّبه ـ عليهم السلام ـ مي‌باشد، چنانچه اكمليت مقام و قرب مقامات انبياء عظام حتي اولي‌العزم ـ عليهم السلام ـ بر حسب اكمليت مرتبة معرفت و محبت آن‌ها نسبت به ذات مقدس پروردگار است كه بوسيلة اكمليت معرفت و محبت آن‌ها نسبت به آن انوار طيبه ـ عليهم السلام ـ مي‌باشد.
    پس آن شيعيان كامل و مخلص كه به واسطة مقام معرفت و محبت‌شان با اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ در تبعيت و پيروي آن‌ها و تسليم شدن امرشان، و بذل جان و مال و عرض و اولاد كمال سعي و استقامت را دارند، به اين وسيله مشابهت و مماثلت در صفات و كمالات پيامبران به مراتب كمال معرفت و محبت و عبوديت حضرت احديّت ـ جلّ شأنه ـ پيدا مي‌كنند، و از اين جهت براي هم‌نشيني و همدمي با آن‌ها لايق مي‌شوند و صلاحيت پيدا مي‌كنند كه داخل در درجات آن‌ها گردند، پس به آن شيعيان و دوستان، درجه‌اي مشابه با درجات رفيعه‌اي اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ عطا مي‌شود، و از نعمت‌هاي خاص ايشان، به اين گروه از شيعيان مرحمت مي‌فرمايند، و بر سر همان سفرة طعامي كه آن‌ها تشريف دارند آنان را بنشانند.
    اما جمع ديگري كه اين نحو اظهار اخلاص و محبت برايشان ميسر نشد، ولكن به واسطة همان كمال اخلاص و محبت، اشتياق زيادي دارند كه اين نوع نصرت و ياري براي آن‌ها هم ميسر مي‌شد، و آرزوي چنين شهادتي را دارند، و آنچه اكنون براي آن‌‌ها ميسر است زيارت قبر منور آن حضرت است كه در آن مسير سعي و تلاش مي‌كنند.
    و جمعي ديگر كه هيچ يك از اين دو مرتبه يعني بذل مال و جان در مقام شهادت، و زيارت قبر منّور آن حضرت براي آن‌ها ميسر نشده، ولكن با اشتياق قلبي زياد با همان پايه از معرفت و محبت خالص و كامل در هر مكاني كه باشند آن حضرت را زيارت مي‌كنند، چون خداوند عالم ـ جل شأنه ـ از صدق نيت بنده و اشتياق حقيقي او كه ناشي از معرفت و محبت خالصه درقلب او مي‌باشد مطلع شد، به او از آن فضائل كاملي كه به زوّار قبر منورش و به شهداي با آن حضرت اختصاص دارد عطا مي‌كند، و او را با آن شهدا و زوار با ائمة طاهرين ـ عليهم السلام ـ در درجات عالي محشور مي‌كند.
    چنانچه به اين مطلب حضرت امام محمدباقر ـ عليه السلام ـ ضمن گفتارش به علقمه اشاره نموده و فرموده است:
    «إن استطعت أن تزوره في كل يوم بهذه الزيارة فافعل فلك ثواب جميع ذلك»
    [1]
    «اگر بتواني آن حضرت را به اين زيارت همه روزه زيارت نمائي پس بجا آور كه همة اين ثواب‌ها كه ذكر شد
    [2] از براي تو خواهد بود.»
    عرض كرد: اگر چنانچه از شهرهاي دور بخواهم زيارت كنم چه نوع و به چه گونه زيارت كنم؟
    پس حضرت متن زيارت عاشورا را بيان فرمودند.
    و مفاد اين فرمايش اين است كه هرگاه اين زيارت را در هر مكان و زماني بخواند، همة ثواب‌هايي كه در كربلا و عاشورا عطا مي‌شد، به امر او مرحمت ميشود.
    و شاهد ديگر بر اين امر، فرمايش حضرت صادق ـ عليه السلام ـ به صفوان است كه مي‌فرمايد:
    «فإنّي ضامن علي الله تعالي لكلّ من زار بهذه الزّيارة و دعا بهذا الدعاء من قرب أو بعد، أنّ زيارته مقبولة وسعيه مشكور و سلامه و اصل غير محجوب، و حاجته مقضيّه من الله بالغاً ما أبلغت و لاُنجينه.»
    [3]

    «به درستي كه من از براي هر كسي كه به اين زيارت، زيارت نمايد و اين دعا را از نزديك يا دور بخواند، بر خداي تعالي ضامنم كه زيارت او قبول شود و سعي او پاداش داده شود، و سلام او به آن حضرت برسد، و چيزي مانع آن نشود، و حاجت او از جانب خداوند هر قدر كه باشد، برآورده گردد، و خداوند او را محروم نفرمايد.»

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #86
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    و باز آن حضرت مي‌فرمايد:
    «و قد اي الله عزّوجلّ من زار الحسين ـ عليه السلام ـ بهذه الزيارة من قرب أو بعد و دعا بهذا الدعاء قبلت منه زيارته و شفقت في مسئلته بالغاً ما بلغت و أعطيت سئوله و أقلبه مسروراً يرأ عينه بقضاء حاجته والفوز بالجنة والقسق من النار و شفعته في كل من شفّع خلاناصب لنا اهل البيت.»
    «همانا خداوند عزّوجلّ قسم ياد كرده و فرموده است: هركس امام حسين ـ عليه السلام ـ را به اين زيارت از نزديك يا دور زيارت كند و اين دعا را بخواند، زيارت او را قبول نمايم، و خواهش او را بر آورم، هر چند بسيار و بزرگ باشد، و حاجت او را عطا كنم، و او را در حالي كه خوشحال است برگردانم، و با برآورده شدن حاجتش و برخوردار شدنش از بهشت و آزاد شدنش از آتش چشمش را روشن كنم، وشفاعتش را دربارة هركس به غير از دشمنان اهل‌بيت بپذيرم.»


    و باز مي‌فرمايد:
    «يا صفوان! إذا أحدث لك إلي الله حاجة فزر بهذه الزيارة من حيث كنت وادع الدعاء وسل حاجتك و بك تأتك من الله»
    «اي صفوان! هرگاه براي تو حاجتي به سوي خداوند روي داد، پس در هر كجا كه باشي با اين زيارت، زيارت كن، و اين دعا را بخوان و حاجت خود را از پروردگارت بخواه، كه از جانب خداوند برآورده خواهد شد.»


    و از جملة شواهد بر اين مطلب اخبار متعددي است كه در باب مطلق زيارات وارد شده كه: هرگاه كسي از دور ـ هر جاي عالم كه باشد ـ حضرت سيدالشهداء ـ عليه السلام ـ را زيارت نمايد، پس او واقعاً زائر خواهد بود و از ثواب‌هاي جليلة زائر برخوردار مي‌شود، خصوصاً در صورتي كه براي او رفتن به كربلا مقدور نباشد.
    و نيز از جملة شواهد بر اين مطلب اخبار زيادي است كه دربارة همة اعمال و عبادات وارد شده است كه: هرگاه بندة مؤمن واقعاً عملي را قصد و نيت كند و بجا آوردن آن عمل برايش مقدور نشود، خداوند پاداش كامل آن عمل را بر وجهي كه اگر بجا آورده بود ـ در صورتي كه بداند بنده صدق نيت دارد و حقيقتاً به آن عمل اشتياق دارد ـ به او عطا مي‌فرمايد.
    و از آن جمله، اخبار وارده دربارة مريض است كه همة اعمالي كه در حال صحت بجا مي‌آورده و به واسطة مرض از آن‌ها ممنوع شده. برايش نوشته مي‌شود.
    و از آن جمله است اين فرمايش نبوي ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ كه: «لكلّ امريء مانوي» براي هركس پاداش هرعملي را كه قصد انجام دادن آن را نموده، ثابت است،‌گرچه موفق به انجام آن عمل نشود.
    و نيز مؤيّد جميع آنچه ذكر گرديد، روايتي است كه در «بحار» از حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ به اين مضمون نقل شده كه:
    «حق تعالي به مؤمني كه در زمان غيبت امام ـ عليه السلام ـ صبر كرده و منتظر فرج و ظهور آن حضرت بوده است، به واسطة همين مقدار احكام ظاهري كه بجا آورده، ثواب احكام و عبادات واقعي را كه به آن دسترسي ندارد و اگر ظاهر بود بجا مي‌آورد، عطا فرمايد.»
    [4] و غير از اين‌ها اخبار و روايات فراواني است كه مي‌توان به عنوان مؤيّد بر اين مطلب نقل كرد.
    [1] . كامل الزيارات، ص 174، به نقل وسائل الشيعه، ج 14، ص 494، حديث 19675.
    [2] . در صفحات پيشين، تحت عنوان فضائل زيارت عاشورا ذكر شد.
    [3] . بحارالانوار، ج 99.
    [4] . بحارالانوار، ج 52، ص 143، حديث 61.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. تشكر

    بیقرار ظهور (06-03-1391)

  8. #87
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    6- نيت و خلوص در زيارت

    بعد از تحقق اركان ايمان يعني توحيد و نبوت و ولايت مهمترين شرطي كه در صحت قبولي عبادات و نيز در زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ دخالت دارد، نيت است.
    و اما صحت آن پس مشروط است به اولين درجه از خلوص در نيت، كه نيّت از ريا يعني حصول شهرت و خوش آمدن مردمان و از هواهاي نفساني و شهوات دنيوي، سالم و خالي باشد، و غرض از اقدام به آن عمل فقط محض محبوبيّت آن نزد خداوند باشد.
    و اما درجة قبولي و مرتبة كمال اين عمل شريف مشروط به مرتبة كامله از خلوص است، كه بنده در قلب خود به وجه يقين معترف باشد كه همة اين ثواب‌ها و عطاياي بزرگ به جهت انتساب عمل به وجود مبارك حضرت ولي الله اعظم ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ است، و در نظر خود استعجاب و استنكار از بزرگي و زيادي آن ثواب‌هاي اخروي الهي كه براي اين عمل شريف وارد شده، ننمايد و غرض و نيت بنده محض اين امر، يعني نيكي كردن و تقرب جستن به حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ و ائمه معصومين ـ علهيم السلام ـ باشد، يا به خاطر سرور و خشنودي آن‌ها، يا نصرت و ياري آنها، يا اداء حق واجب آنها، و يا امثال اين‌ها باشد.
    در واقع همة آن خصوصيات، به اعتصام و تمسّك به حبل الله و تعظيم شعائرالله و توجه به سوي ابواب الله و قدم برداشتن در راه خدا و پيمودن صراط مستقيم الهي برگشت دارد، و نتيجة همة‌ اين‌ها كمال خلوص در توحيد و ايمان و اسلام و عرفان است.
    شوق و اشتياق، از علائم خلوص در زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ
    و از جملة لوازم و علائم اين دو مرتبه از خلوص ـ خصوصاً مرتبة دوم ـ اين استكه زائر در زيارت آن حضرت حال اشتياق داشته باشد، چنانچه در اخبار به آن تصريح شده است، و از لوازم اين حال اشتياق چند امر است:
    اول: آن كه مصرف كردن مال در امر زيارت و راه سفر و در هر عنواني كه به آن تعلق دارد، بر او گوارا و آسان باشد.
    دوم: آن كه بر او دوري از وطن و اهل و اولاد گوارا باشد، و دوستي و دل بستگي به آن‌ها، مانع از رفتن يا اقامت زياد او در حرم مطهر نشود.
    سوم: آن كه آنچه در سفر زيارت از سرما و گرما و خوف، و ساير سختي‌ها بر او وارد مي‌شود، موجب پشيماني او نشود، و موجب ضعف يقين در امر زيارت آن حضرت نگردد.
    و در مضمون بعضي از اخبار چنين است كه هرگاه خداوند در حق بنده‌اي اراده خير بنمايد، در قلب او اشتياق زيارت حضرت ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ را قرار مي‌دهد.
    [1]
    [1] . بحارالانوار، ج 101، ص 76، ج 43، ص 281.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. تشكر

    بیقرار ظهور (06-03-1391)

  10. #88
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    7- آداب و شرايط زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ
    آداب و شرايط مهمي است كه بعد از تحقق خلوص نيت، اثر زيادي در كمال زيارت و در ترتّب ثواب‌هاي عظيم دارد، و آن شرايط چند امر است كه در احاديث به آن تصريح شده است.
    أ: زائر بايد در هنگام رفت و آمد خصوصاً هنگام نزديك شدن به حرم مطهر، با تواضع و خضوع و خشوع باشد، و به هيئت تكبّر و تجبّر و با لباس اهل كبر و نخوت نباشد.
    [1]
    دوم: از هركار لغوي چه زباني و چه عملي احتراز نمايد، و اين شرط مختص به حرم مطهر نيست، بلكه در همة حالات سفر رعايت آن لازم و مهمّ است، گرچه در آن مقام رفيع تأكيدش زيادتر است.
    سوم: ذكر خداي را بسيار نمايد، و صلوات بر اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ بفرستد و اين شرط هم به همة حالات زائر تعلق دارد، و در حرم اقدس و نزد قبر مقدّس تأكيد بيشتري دارد.
    چهارم: به‌طور كلي از چيزهاي لذت‌بخش احتراز نمايد، يا در آن تقليل دهد، و هرچه مهموم و غبار آلود و گرسنه و تشنه و در مشقّت و با خوف و اضطراب باشد، افضل و پاداش آن كامل‌تر است.
    پنجم: آن كه هميشه خصوصاً در حال زيارت با طهارت باشد، و در حدّ امكان غسل نمايد كه در كامل شدن ثواب، تأثير زيادي دارد، و درصورت عدم امكان، وضو بگيرد، و نيز با لباس‌هاي پاك و تميز باشد.
    ششم: در حقّ برادران ايماني و زوّار وخدّام آن حضرت بسيار احسان و انفاق نمايد.
    هفتم: خداوند متعال را با قلب و زبان و فعل و حال خود، بر اين نعمت عظمي و موهبت و سعادت كبري شكر نمايد، كه توفيق تشرّف به اين حرم اعظم الهي، ـ حرمي كه انبياء عظام و ملائكه كرام از عرش اعلي و از آسمان‌ها براي تشرّف به زيارت و طواف آن، از خداوند متعال اذن و اجازه مي‌طلبند ـ پيدا كرده است.
    اما شكر قلبي آن است كه در قلب خود بيشتر از آنچه به هر نعمت از نعمت‌هاي الهي مسرور مي‌شود، به اين سعادت عظمي خوشنود باشد، به واسطة معرفتش به اين كه فيض او از اين نعمت عظيم در دنيا و آخرت از سائر نعمت‌ها كامل‌تر و بيشتر است.
    و اما شكر زباني آن است كه خداوند ـ عزّوجلّ ـ را به آنچه در كلام مجيدش ذكر فرموده:
    «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ»
    يا به الفاظ ديگرحمد و سپاس گويد.
    و شكر فعلي و حالي دو قسم است:
    قسم اول: آن است كه از براي خداوند سجده شكر نمايد، يعني هنگامي كه نزد آن حرم مطهر رسيد، در صورتي كه ممكن باشد و مانعي ـ از جهت زيادي جمعيت و ترس شبهه در نظر مردمان كه چنان كنند سجده بر امام ـ عليه السلام ـ نموده ـ نباشد، سجدة شكر نمايد.
    قسم دوم: آن كه مادامي كه در اين مقام رفيع و در اين سرزمين پاك و مبارك حضور دارد، به آن حرم با عظمت تشرف پيدا كند و گرد آن قبور مطهر طواف نمايد، و در رعايت همة‌ آداب مهم آن از خضوع و خشوع ظاهري و قلبي و طهارت سعي و تلاش كامل داشته باشد.
    هشتم: آن كه چون از جملة فضائل و خصوصيات حرم‌هاي مبارك و مقدس ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ خصوصاً حرم مطهر حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ اسجابت دعا است، پس براي مؤمنين لازم است در آن‌جا حوائج بزرگ را ياد آور شده و آن‌ها را از خداوند متعال طلب نمايد.
    و چون بزرگترين و مهمترين حاجت نزد همة اولياء خداوند، فرج آل محمد ـ عليهم السلام ـ و ظهور دولت حقّة آنها مي‌باشد، ـ چنانچه در اخبار بسياري اين مطلب بيان شده است ـ پس بر بندة مؤمن لازم است كه بر حسب كمال معرفتش به جلالت و بزرگي اين امر و به مقتضاي خلوص محبت ومودت او نسبت به مولاي خود حضرت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ كه در همة حالات، در چنين مقامي از ياد آن حضرت غافل نباشد، و آن را بر جميع امور خود، در مقام عالي مقدم بدارد، زيرا كه مهمتر از همة آن‌ها است.
    و نيز به مقتضاي فرمايش نبوي ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ كه فرموده‌اند:
    «به خدا قسم؛ ايمان مؤمن حقيقت ندارد و كامل نيست تا آن كه من وامر من و ذريّه و اهل‌بيت من در نزد او از خودش و امر خودش و از اهل و اولاد او عزيزتر باشد.»
    كه بر حسب اين كلام، بايد امر ذريّة طيّبه و طاهرة آن حضرت در نزد مؤمن مهم‌تر و عزيز تر از امر خودش باشد.
    بنابراين؛ بايد بعد از حضور در آن مقام شريف و تشرف به آن حرم مطهر، كمال كوشش را در طلب تعجيل فرج و ظهور آن حضرت از خداوند متعال بنمايد، بلكه هنگام اراده تشرّف به سوي كربلا يا به‌سوي حرم مطهر، امر فرج آن حضرت را از مهمترين مقاصد خود قرار دهد، زيرا با اين قصد، كمال خلوص در اين عمل و زيارت حاصل مي‌شود.
    بلكه سزاوار است كه بندة مؤمن هرچند مدت كه براي او از جهت امكانات ميسر شود، مخصوصاً به همين قصد و اراده به حرم مطهر حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ مشرف گردد، اگرچه در بلاد و شهرهاي بعيد و دور باشد.
    و از فضائل جليله و خاصة اين دعا يعني طلب تعجيل در فرج حضرت قائم ـ عليه السلام ـ در آن حرم مطهر، اين است كه: چون اين دعا مصداق موالات و مودت و معرفت نسبت به همة ائمة اطهار ـ عليهم السلام ـ مخصوصاً نسبت به وجود مبارك حضرت بقية الله ـ عليه السلام ـ ، كه افتتاح فرج به دست آن حضرت است مي‌باشد، براي زائر وسيلة كمال مرتبة زيارت و عمل خواهد شد، به اعلي درجة قبولي آن فائز خواهد گرديد.

    [1] . رجوع شود به وسائل الشيعه، ج 14، ص 527، باب 71،‌ و ص 539، باب 77.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. تشكر

    بیقرار ظهور (06-03-1391)

  12. #89
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    8- حدود و اوقات زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ
    در زيارت حضرت ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ حدود و اوقاتي است، كه انسان نسبت به آن‌ها دائما بايد محافظت داشت باشد، زيرا همه ثواب‌هاي مهم و مراتب بزرگ، موقوف و مشروط است به زيارت آن حضرت در آن حدّ زماني كه معين گرديده، و هرگاه با قدرت و اختيار از آن حدّ تعدّي كند، موجب نقصان در آن مراتب و فضائل خواهد شد.
    و اين مانند آن است كه از براي اهل نماز مقامات عالي در بهشت معين شده، لكن موقوف است به آن كه به حدود زماني نماز عمل شود، و به‌طور دائم در شبانه روز، در پنج وقت بجا آورده شود، و در روزه نيز بايد در هرسال يك ماه بجا آورده شود، و همچنين در خمس و زكات و حج و سائر واجبات الهي، اگر در اوقات مخصوصه انجام نشود، و با قدرت و اختيار، نقص در آن وارد كند، او از اهل آن عمل محسوب نمي‌شود، و از فيوضات و آثار دنيوي و اخروي آن‌ها محروم مي‌ماند.
    و همچنين است امر زيارت، كه اكثر آن فضائل جليله و خاصّه موقوف به آن است كه بنده به وظيفة حدّ زماني زيارت بر حسب شب و روز و هفته و ماه و سال عمل نمايد، به وجهي كه در اخبار نسبت به دور و نزديك محل، و توانائي و ناتواني شخص معين شده است.
    اينك حدودي كه براي زيارت حضرت سيدالشهداء در روايات آمده‌است را بيان مي‌نمائيم:
    در «بحار» رواياتي از «كامل الزيارات» و «تهذيت» نقل كرده كه:
    «غني و ثروتمند لازم است كه در هر سال دو مرتبه و فقير يك مرتبه به زيارت آن حضرت مشرّف گردد.»
    [1]
    و در چند روايت ديگر فرموده‌اند:
    «در هر سال بايد يك مرتبه حرم مطهر ايشان را زيارت نمائي.»
    [2]
    و در روايت ديگري فرموده‌اند:
    «افراد ثروتمند در هر چهار ماه يك مرتبه، و افراد فقير بر حسب قدرت و توانائي خود بايد زيارت كنند.»
    [3]
    و در روايات ديگري نيز نقل شده است كه فرموده‌اند:
    «ترك زيارت آن‌ حضرت از براي شخصي كه نزديك (كربلا) است، بيشتر از يك ماه جايز نيست، و از براي شخصي كه دور است و كساني كه در شهرهاي دورند، بيشتر از سه سال جايز نيست.»
    [4]
    و در بعضي از روايات آمده است كه:
    «اگر سه سال بيشتر بگذرد و به زيارت ايشان نرود، عاق رسول الله ـ صلي الله عليه و اله و صلم ـ شده است، و به ايشان بي‌حرمتي نموده است.»
    و معني «عاق» اين است كه حق لازم ايشان را اداء ‌نكرده، كه از جمله آن حقوق، حقّ مودّت و موالات با ذوي القربي و ذريّه و اهل‌بيت ايشان است، همان‌طور كه خداوند تبارك و تعالي در اين آيه شريفه فرموده است:
    «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ اَجْراً إلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي القُربي»
    [5]
    «ـ اي رسول ما ـ به امت بگو: من از شما اجر رسالت جز اين نمي‌خواهم كه در حق خويشاوندانم محبت كنيد.»
    و در بعضي از روايات آمده است كه:
    «فرشتگاني كه موكل بر زوّار ايشان مي‌باشند، دربازگشت تا وطنش او را همراهي مي‌كنند، سپس تا سه سال در خانة او توقف مي‌كنند، پس اگر بدون هيچگونه عذري به زيارت ايشان نرفت، آن فرشتگان مي‌روند.»
    [6]
    از اين حديث معلوم مي‌شود كه ترك زيارت بعد از اين مدت، موجب سلب شرف و حرمت او نزد خداوند مي‌شود، و اين‌ها به جهت همان بي‌حرمتي است كه به امر حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و صلم ـ در ترك زيارت نموده است.
    و در چند روايت ديگر آمده است كه فرمودند:
    «سزاوار نيست از براي مسلمان كه از زيارت آن حضرت بيشتر از چهار سال تخلّف نمايد.»
    [7]
    و در چند روايت ديگر نقل شده كه:
    «كساني‌كه تا حرم آن حضرت يك روز يا دو روز فاصله دارند، لازم است در هر هفته يك مرتبه زيارت نمايند، و الاّ به ايشان جفا و بي وفائي كرده و حق لازم مودّت با ايشان را ادا ننموده‌اند.»
    [8]
    و در روايتي هم در «كامل الزيارات» مذكور است كه:
    «سؤال شد كه در هر چند روز بايد ايشان را زيارت نمود؟

    فرمودند:
    هرچند كه بخواهيد.»[9]
    [1] . كامل الزيارات، ص 293، به نقل از وسائل الشيعه، ج 14، ص 74.
    [2] . كامل الزيارات، ص 294، به نقل از وسائل الشيعه، ج 14، ص 523، حديث 19758.
    [3] . كامل الزيارات، ص 294، به نقل از وسائل الشيعه، ج 14، ص 533، حديث 19762.
    [4] . كامل الزيارات، ص 296، وسائل الشيعه. ج 14، ص534، حديث 19767.
    [5] . سورة شوري، آيه 23.
    [6] . كامل الزيارات، ص 485 و 490.
    [7] . وسائل الشيعه، ج 14، ص 534، حديث 19769، با اندكي تفاوت.
    [8] . بحارالانوار، ج 1، ص5، حديث 20،‌ با اندكي تفاوت.
    [9] . كامل الزيارات، ص295، وسائل الشعه، ج 14،‌ص 533، حديث 19764.
    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  13. تشكر

    بیقرار ظهور (06-03-1391)

  14. #90
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*





    9- نتيجة كلي از روايات
    و از مجموع اين احاديث استفاده مي‌شود كه براي هر بندة مؤمن لازم است كه بر حسب قدرت و توانائي خود را مال و حال،‌ براي رفتن به زيارت حرم آن حضرت چه از نزديك و چه از دور، سعي و اهتمام داشته باشيد، و آن كه ترك آن در حال قدرت موجب هتك حرمت عظيمة جليله حضرت رسول ـ صلي الله عليه و اله و صلم ـ است، و نيز جفا نسبت به حضرت ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ است،

    ‌ و آخرين درجه‌اي كه انسان معذور است ـ يعني عمل به آن درجه در معرض هتك حرمت نشده باشدـ از براي كساني‌كه دورند و سفر آن‌ها محتاج به امكانات و زحمات بسيار است، چهار سال است، و از براي كساني‌كه نزديك‌اند، يك هفته است.
    در اين‌جا حال بندگان را نسبت به زيارت كه بر چهار درجه است بيان مي‌كنيم:
    درجة اول
    افرادي كه نزديك حرم مطهر آن حضرت مي‌باشند و مجاورت دارند، اين‌ها لازم است در شبانه روز، در هر صبح و شب، محافظت و مواظبت بر زيارت نمايند.
    درجة دوم
    افرادي كه يك روز يا دو روز از حرم مطهر آن حضرت فاصله دارند، اين‌ها لازم است كه در همة ‌اوقات شريفة سال و ماه و هفته، محافظت بر زيارت حرم ايشان نمايند، كه كمترين آن هر جمعه مي‌باشد.
    درجة سوم
    افرادي كه در شهرهاي دور مي‌باشند و قدرت و استطاعت حالي و مالي دارند، لازم است كه بر حسب زيادي و كمي مؤونه و شغل خود، در هر ماه يا هر چهار ماه يا هر شش ماه يا در هر سال يك مرتبه مشرف شوند، و در صورت شدت و كثرت مشاغل يا كمي مؤونه، هر سه سال يك مرتبه، و بعد از آن در هر چهار سال يك مرتبه به زيارت حرم مطهر ايشان مشرف شوند.
    درجة چهارم
    افراديكه در شهرهاي دور مي‌باشند، و براي تشرف به زيارت حرم آن حضرت قدرت و استطاعت مالي يا حالي ندارند.
    و بديهي است كه از اين طايفه هم، حق زيارت آن حضرت ساقط نمي‌شود، زيرا برحسب دليل قطعي از آيات و اخبار، وهم به مقتضاي حكم عقل، حق امام ـ عليه السلام ـ خصوصاً وجود مقدّس امام حسين ـ عليه السلام ـ حقّ عظيمي است كه بر عهدة هر مؤمني فرض و ثابت، و ترك آن موجب جفا و هتك حرمت پيامبر ـ صلي الله عليه و اله و صلم ـ و امام حسين ـ عليه السلام ـ است، و در هيچ حالي ساقط نمي‌‌شود.
    و اداء آن شرط صحت ايمان و كمال آن مي‌باشد، و حقيقت و كمال اسلام و ايمان براي هر كسي در هر حال متوقف بر امر زيارت ايشان مي‌باشد و اني حق عظيم مانند توقف امر نماز بر استقبال كعبة معظمه در هر مكاني است، پس هركس كنار حرم كعبه است، واجب است كه در هر نماز رو به جانب آن نمايد، و كساني‌كه در شهرهاي دور مي‌باشند اين امر از آن‌ها ساقط نمي‌شود، بلكه آن‌ها هم بايد در هر نمازي روي به سوي كعبه بنمايند.

    *^^*شيوه‌هاي ياري قائم آل محمد *^^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  15. تشكر

    بیقرار ظهور (06-03-1391)

صفحه 9 از 10 نخستنخست ... 5678910 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •