سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟





    متن:
    "فطرس که بود:
    جبرئیل برای تبریک ولادت امام حسین از جزیره ای عبور میکرد.که در ان جزیره فرشته ای به نام فطرس وجود داشت و از حاملان
    عرش بود برخورد کرد.فطرس چون در یکی از اوامر الهی تاخیر و سهل انگاری کرده بود در ان جزیره محبوس شده و بالهایش شکسته شده بود وقتی امام حسین به دنیا امد فطرس۷۰۰سال بود که در ان جزیره محبوس ومشغول به عبادت خدا بود

    خواهش فطرس از جبرئیل:
    فطرس وقتی دیدجبرئیل که همراه ملائک به زمین نزول میکنند از او پرسید که کجا میروید او گفت خداوند به حضرت محمد
    نعمتی ارزانی داده ومرا فرستاده تا به او تبریک بگویم .فطرس گفت ای جبرئیل مرا با خود ببر شاید که ان حضرت بر من دعا کند وخدا از گناهان من بگذرد.

    امدن فطرس خدمت پیامبر:
    جبرئیل همراه فطرس خدمت پیامبر رسید پس از عرض سلام و تبریک شرح حال فطرس را برای پیامبر باز گو نمود .پیامبر فرمودند
    به او بگو خودش را به این مولود مبارک بمالدو به جایگاه خود باز گردد.

    باز یافتن سلامتی فطرس
    فطرس خود را به بدن شریف امام حسین مالید در این هنگام بال هایش در امدند ودر حالی که این کلمات رامیگفت به سوی بالا
    عروج نمود.او گفت یا رسول الله به زودی این امت تو.این مولود را شهید میکنند.واز این جهت که فرزند تو بر من منت نهاد من نیز به جبران ان زیارت و سلام زائرینش را به او میرسانم و هر کس بر او صلوات بفرستد من این صلوات را به او یرسانم

    فطرس ازاده ی امام حسین
    طبق روایتی دیگر هنگامی که به سمت اسمان عروج مینمود این سخنان را میگفت :کیست همانند و همتای من که ازاده
    شده ی حسین .علی .و فاطمه ومحمد هستم"

    در كتاب معظم نهج البلاغه ، خطبه اول ، در بخشي از آن مولاي متقيان اميرالمومنان علي(ع) در خصوص آفرينش ملايك مطالب ارزشمندي را ارايه فرموده اند كه ترجمه آن در زير آمده:

    "... پس آنگاه آسمانهاى بالا را از هم گشود،و مملو از فرشتگان مختلف ساخت،گروهى از آنان همیشه به سجده‏اند و رکوع ندارند،و یا به رکوعند و قیام نمى-کنند،و یا در صفوفى که هرگز از هم پراکنده نمى‏گردد قرار دارند،و یا همواره تسبیح مى‏گویندو هرگز خسته نمى‏شوند، هیچگاه خواب چشمان آنها را نمى‏پوشاند،و عقول آنها گرفتارنسیان و سهو نمى‏گردد،بدن آنها به سستى نمى‏گراید،و غفلت و نسیان بر آنان عارض‏نمى‏شود.و گروهى دیگر امینان وحى او،و زبان او به سوى پیامبرانند،و پیوسته براى‏رساندن حکم و فرمانش در رفت و آمدند. ..."

    با عنايت كلام گهر بار حضرت امير(ع) بنظر ميرسد كه ملايك از نوعي عصمت ذاتي برخوردارند كه اين مانع از سهو و خطا و نسيان مي‌گردد. اما در داستان فطروس ملك ، از اين فرشته به دلايلي خطا سرزده و مستوجب از دست دادن بالهاي خود شده و الي آخر، كه اين مطلب بنوعي با فرمايشات مذكور در تعارض مي‌باشد.
    آيا اساسا اين حديث متواتر است و اگر هست چگونه اين امر توجيه ميگردد؟.


  2. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟




    در خصوص ويژگي هاي فرشتگان در قران آمده :
    «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون؛1
    آن‏ها در هيچ سخنى بر خداوند پيشى نمى‏گيرند و مطيع امر خداوندند.»
    2.
    لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون؛2

    فرمان خداوند را مخالفت نمى‏كنند و امر او را اطاعت مى‏كنند.»
    3. «و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛3

    هر كدام از ما فرشتگان داراى رتبه و جايگاه معين و مشخصى است.»
    4. چون كارهاى فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چيره است - «و الله غالبٌ على امره؛4 خداوند بر كارش مسلط و چيره است - و هيچ چيز در آسمان‏ها و زمين او را عاجز و مغلوب نمى‏سازد،5 فرشتگان نيز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستى جز اراده و خواست او ندارند و همواره چيره و پيروزند.6


    در مورد فطرس كه يكى از فرشتگان الاهى است، روايات متعددى داريم كه مضمون و محتواى آن‏ها يك‏سان است. در روايتى مى‏خوانيم: فطرس فرشته‏اى بود كه گردا گرد عرش الاهى در گردش بود و درباره دستورى از اوامر خداوند كوتاهى و سستى ورزيد. بالش به كيفر اين نافرمانى چيده شد و به يكى از جزيره‏ها تبعيد گرديد. هنگامى كه امام حسين(ع) متولد شد، جبريل(ع) براى عرض تبريك به پيامبر(ص) به سوى زمين فرود آمد و در راه با فطرس ديدار كرد. جبريل(ع) به وى پيشنهاد كرد، براى عرض تبريك و تهنيت، با او نزد پيامبر(ص) برود. هنگامى كه جبريل(ع) او را به حضور پيامبر(ص) برد، به امر پيامبر(ص)، بالش را به بدن پاك امام حسين(ع) ماليد و سلامتش را باز يافت.7
    عده‏اى از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگى‏هاى فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفى مى‏كند و از هر نوع سرپيچى و نافرمانى پيراسته مى‏داند، سازگارى ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستى‏شان، بدان سبب كه نكته‏اى فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعنى اولياى برگزيده الاهى واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم.


    در مقابل عده‏اى بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجه‏هاى گوناگون دارند. گروهى مقرّبند و گروهى در درجه پايين‏تر جاى گرفته‏اند. آياتى كه هر گونه نافرمانى و سرپيچى را از فرشتگان نفى مى‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشى پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلّف و سرپيچى فطرس در برخى روايات كندى و سستى ورزيدن خوانده شده كه نوعى ترك اولى است نه گناه.
    چنان كه پيامبران(ع) نيز درجات مختلف دارند:
    «تلك الرسل فضّلنا بعضهم على بعض؛8 بعضى پيامبران را بر بعضى برترى بخشيديم.»
    عده‏اى از انبياء ترك اولى داشتند؛ ولى جمعى مانند پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و خاندان پاكش جز اراده الاهى اراده‏اى نداشتند و حتى از ترك اولى نيز پيراسته بودند
    .



    1. انبيا(21):27.
    2. تحريم(66): 6.
    3. صافات(37):164.
    4. يوسف(12):21.
    5. فاطر(35): 44.
    6. ر.ك: الميزان، ج‏17، ص‏12، ذيل آيه اول سوره فاطر.
    7. ر.ك: سفينه البحار، شيخ عباس قمى(ره)، ج‏3، ص‏930؛ بحارالانوار، ج‏26، ص‏340، روايت 10 و ج‏43، ص‏243، روايت 8 و ج‏4، ص‏182، روايت 7.
    8. بقره(2): 253.




  5. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟




    روايت فطرس ملك را شيخ صدوق در امالي , مجلس 28و شيخ طوسي در رجال خود, حديث 1092قل كرده اند. بعضي علما در صحّت اين حديث اختلاف كرده اند و آن را معتبر نمي دانند. دليلشان اين است كه فرشتگان نافرماني و تقصير نمي كنند.
    علامه سيد محمد حسين طباطبايي (ره ) در اين زمينه مي فرمايد: بايد دانست تمام فرشتگان, به تصريح قرآن و روايات متواتر معصومند. تنها در پاره اي روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت ,خلاف آن بيان شده كه روايات ديگر آن را رد كرده است . نيز در روايتي كه از طريق اهل سنّت در مورد قصهء دردائيل نقل شده است, در روايت ديگري كه قصهء فطرس را بيان مي كند, خلاف اين معنا بيان شده است و اين روايات علاوه بر آن كه خبر واحدند, خالي از ابهام نيستند.(1)

    البته استاد شهيد مطهري (ره ) مطلبي را در اينباره فرموده اند: بعضي از ملائكه رادر اخبار و احاديث ملائكه ذمي مي گويند كه موجوداتي هستند نامريي, اما شايد خيلي به انسان شبيهند; يعني تكليف مي پذيرند و احياناً تمرّدمي كنند. از اين رو بعضي اخبار راجع به بعضي ملائكه مي گويد كه تمرّد كرده و بعد مورد غضب خدا واقع شدند.(2)
    داستان فطرس ملك در بحارالانوار, ج 56 ص 184از اكمال الدين آمده است .
    (پـاورقي 1.علي رضا رجالي تهراني , فرشتگان , ص 122 به نقل از رسائل توحيدي , ص 193
    (پـاورقي 2.همان , به نقل مرتضي مطهري , توحيد, ص 342 با تلخيص .

    منبع : کانون گفتمان قرآنی


  7. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

  8. #4
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟




    گناه فرشته ای با نام فطرس چه بود که به خاطرش مجازات شد؟
    آیا فرشتگان قادرند در حد حتی خیلی ناچیز و جزیی عصیان کنند ؟
    آیا فرشتگان موجوداتی مختارند؟ اگر مختار نباشند که مجازاتشان عادلانه نیست؟ و اگر مختار باشند و قادر بر انجام خطا یا اشتباه یا گناه چگونه اداره ی بسیاری از امور حیاتی عالم (مثل واسطه ی وحی بودن تقسیم روزی ها گرفتن ارواح و قبض روح و ...) به دست آنهاست؟
    لطفا مرا راهنمایی کنید
    با تشکر و التماس دعای فراوان
    به امید ظهور
    پاسخ :
    با سلام
    دوست محترم
    در مورد فطرس كه یكی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی داریم كه مضمون و محتوای آن‏ها یك‏سان است. در روایتی می‏خوانیم: فطرس فرشته‏ای بود كه گرداگرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند كوتاهی و سستی ورزید. بالش به كیفر این نافرمانی چیده شد و به یكی از جزیره‏ها تبعید گردید. هنگامی كه امام حسین(علیه السلام) متولد شد، جبریل(علیه السلام) برای عرض تبریك به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار كرد. جبریل(علیه السلام) به وی پیشنهاد كرد، برای عرض تبریك و تهنیت، با او نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برود. هنگامی كه جبریل(علیه السلام) او را به حضور پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برد، به امر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، بالش را به بدن پاك امام حسین(علیه السلام) مالید و سلامتی اش را بازیافت.
    عده‏ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن كه ویژگی‏های فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطیع و كریم و شایسته خداوند معرفی می‏كند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‏داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ و به فرض درستی‏شان، بدان سبب كه نكته‏ای فراتر از ادراك ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم.
    در مقابل، عده‏ای بر این باورند كه فرشتگان اصناف و درجه‏های گوناگونی دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین‏تر جای گرفته‏اند. آیاتی كه هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن كه تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات كندی و سستی ورزیدن خوانده شده كه نوعی ترك اولی است نه گناه و عصیان.
    در مورد قسمت دوم سوال،به نظر مى رسد كه فرشتگان، از عقل محض آفریده شده اند. به خوبى ها و نیكى ها گرایش دارند و این گرایش هم به طور جبرى صورت نمى پذیرد، بلكه از روى اختیار است؛ ولى اختیار و انتخاب در مورد آن ها چون با مانعى روبرو نیست، یك مسئله طبیعى و عادّى است؛ از این رو انجام طاعات درباره فرشتگان، مطابق طبع و فطرت آنان است؛ ولى انسان گرچه داراى عقل است، بُعد مادّى و جسمى و خواص و ویژگى هاى حیوانى و تمایلات شیطانى در وجودش هست؛ از این رو گرایش وى به خیرات و نیكى ها مواجه با تمایلات نفسانى و شیطانى است؛ بنابراین انتخاب و گزینش در انسان نیاز به مجاهده با نفس دارد، و انسانى كه با نفس خویش مجاهده كند، بسیار ارزشمند بوده بر فرشتگان هم برترى مى یابد.
    بنابراین، فرشتگان موجودات مختارى هستند كه اختیار آن ها به خاطر مناسبت با فطرت سرشتشان، همواره در جهت نیكى و صلاح مى باشد. لذا اداراه امور حیاتی عالم از ناحیه ایشان مورد تهدید نیست.
    در صورت نیاز مجددا در خدمت شما هستم.
    موفق باشید.


    مشاور : احمدی

    منبع : http://www.iran20.ir/view.asp?id=50135662633101436


  9. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

  10. #5
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟




    فطرس

    -هنگامي که امام حسين(عليه السلام) به دنيا آمد، خداوند جبرئيل را مأمور کرد تا با هزار فرشته براي تبريک به رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) به زمين فرود آيند. جبرئيل طبق مأموريت الهي بر زمين هبوط کرد و به جزيره اي رسيد که فرشته اي به نام «فطرس» در آن به سر مي برد. او از حاملان عرش بود که بر اثر کندي در انجام دادن فرمان الهي، پر و بالش شکسته و در آنجا سقوط کرده بود و هفتصد سال به عبادت خداوند مشغول بود.

    وقتي آن فرشته، جبرئيل را ديد، پرسيد: «به کجا مي روي؟» جبرئيل پاسخ داد: «خداوند به حضرت محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) نعمتي داده است و من براي عرض تبريک نزد او مي روم.» فطرس گفت: «مرا نيز با خود ببر، شايد محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) در حق من دعا کند».

    جبرئيل آن فرشته را همراه خود برد: پيام تبريک خداوند را به مناسبت مولود جديد، به پيامبر رساند و داستان فطرس را براي آن حضرت نقل کرد. پيامبر به او فرمود: «بدن خود را به اين مولود بمال و به جاي خود باز گرد.» فطرس اين کار را کرد و به برکت امام حسين(عليه السلام) دوباره پر و بال گرفت. هنگام بازگشت، به رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) گفت: «بدان که امت تو در آينده اين مولود را مي کشند. من به پاداش حقي که اين فرزند بر من پيدا کرد، هر زائري که او را زيارت کند، زيارتش را به وي مي رسانم وهر کس که بر او سلامي کند، سلامش را به او ابلاغ خواهم کرد وهر کس بر او درود فرستد، آن درود را به او مي رسانم.» سپس به آسمان صعود کرد.(1)

    روزي امام حسين (عليه السلام)به استراحت گاهي وارد شد و (در گوشه اي)، تکه ناني ديد؛ آن را به غلام خود داد و فرمود: «اي غلام! هر گاه بيرون آمدم، اين لقمه را يادم بياور.» غلام آن را خورد. همين که حضرت بيرون آمد، فرمود:«غلام ! نان کو؟» غلام پاسخ داد: «آقاجان !آن را خوردم.» امام حسين(عليه السلام)فرمود: «تو در راه خدا آزادي.» کسي گفت: «سرورم! او را آزاد کردي؟» فرمود: «آري. از جدم، رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)شنيدم که مي فرمود: هر کس تکه ناني را بيابد، پس آن را پاک کند يا بشويد، سپس بخورد، در شکم او جاي نمي گيرد، مگر آنکه خداوند او را از آتش آزاد سازد ومن کسي را که خدا از آتش رها کرده است، به بردگي نمي گيرم».(2)



    اگر صدقه نبود

    امام حسين(عليه السلام)فقيراني را ديد که روي گليمي نشسته بودند و تکه ناني مي خوردند. سلام کرد. فقيران امام را به جمع خود دعوت کردند. حضرت کنار آنها نشست و فرمود: «اگر خوراک شما، صدقه نبود، با شما هم خوراک مي شدم.» سپس فرمود: «برخيزيد تا به منزل برويم.» حضرت آنان را به منزل آورد و به ايشان خوراک و پوشاک داد و به هر يک چند درهم بخشيد.(3)




    --------------------------------------------------------------------------------


    پي نوشت :

    1-بحارالانوار،ج43، ص244.

    2-عيون اخبارالرضا، ج2، ص 47، ح 154.

    3-بحارالانوار،ج44، ص191، ضمن ح 3.

    منبع:اشارات، شماره 123

    نويسنده: فاطره ذبيح زاده __________________


  11. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

  12. #6
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟




    ملک فطرس کیست؟!و چرا روایت در مورد معصیتش اشتباه است؟ در داستان های مربوط به ولادت امام حسین (علیه السلام)آمده است :

    جبرئیل برای تبریك ولادت امام حسین از جزیره ای عبور میكرد.كه در آن جزیره فرشته ای به نام فطرس وجود داشت و از حاملان عرش بود برخورد كرد.فطرس چون در یكی از اوامر الهی تاخیر و سهل انگاری كرده بود در آن جزیره محبوس شده و بالهایش شكسته شده بود وقتی امام حسین به دنیا آمد فطرس 700 سال بود كه در آن جزیره محبوس ومشغول به عبادت خدا بود.

    خواهش فطرس از جبرئیل

    فطرس وقتی دید جبرئیل كه همراه ملائك به زمین نزول میكنند از او پرسید كه كجا میروید او گفت خداوند به حضرت محمد نعمتی ارزانی داده و مرا فرستاده تا به او تبریك بگویم. فطرس گفت ای جبرئیل مرا با خود ببر شاید كه آن حضرت بر من دعا كند وخدا از گناهان من بگذرد.

    فطرس 700 سال بود كه مشغول به عبادت خدا بود.

    آمدن فطرس خدمت پیامبر

    جبرئیل همراه فطرس خدمت پیامبر رسید پس از عرض سلام و تبریك شرح حال فطرس را برای پیامبر باز گو نمود .پیامبر فرمودند به او بگو خودش را به این مولود مبارك بمالد و به جایگاه خود باز گردد.

    باز یافتن سلامتی فطرس

    فطرس خود را به بدن شریف امام حسین مالید در این هنگام بال هایش در آمدند ودر حالی كه این كلمات رامیگفت به سوی بالا عروج نمود.او گفت یا رسول الله به زودی این امت تو.این مولود را شهید میكنند.واز این جهت كه فرزند تو بر من منت نهاد من نیز به جبران آن زیارت و سلام زائرینش را به او میرسانم و هر كس بر او صلوات بفرستد من این صلوات را به او میرسانم

    فطرس آزاده ی امام حسین


    طبق روایتی دیگر هنگامی كه به سمت آسمان عروج مینمود این سخنان را میگفت: كیست همانند و همتای من كه آزاده شده ی حسین .علی .و فاطمه ومحمد هستم(1)
    ------------------------------------
    (1)ر.ک:بحارالانوار،ج26،ص340،ص24 3،روایت18،ص244،روایت 19،ص250،روایت27؛ج44،ص182،روایت7 ج50،ص66،روایت47؛ج101،ص148،روای 1،ص367،روایت

    =====================
    منبع : سایت تبیان


  13. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

  14. #7
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1388/6/4
    نوشته : 4,946      تشکر : 3,859
    6,038در2,850 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آيا داستان فطرس ملك واقعيت دارد؟




    ملائکه موجوداتی هستند که شهوت و غضب ندارند و مرتکب گناه نمی­شوند. حضرت علی علیه السلام در بیان ویژگی های ملائکه می­فرماید: «خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمان­ها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمی­کنند و از همه موجودات به خداوند آگاه­تر و از همه به او نزدیک­تر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه می­یابد و نه دچار سهو و نسیان می­شوند و بدن­هایشان سست نمی­شود.»[1]

    از این بیان نورانی حضرت، بخوبی روشن می­شود که گناه نکردن ملائکه به خاطر این است که اساسا میل و کششی در وجودشان به سوی گناه نیست، نه اینکه مجبور به ترک گناه و انجام عبادت باشند. زیرا اجبار در جایی معنا دارد که کسی را وادار نمایند بر خلاف خواسته و میل خود، کاری را انجام دهد یا ترک کند و در ملائکه اینطور نیست.

    مرحوم علامه محمد تقی جعفری «ره» در این­باره در شرح کلام حضرت علی علیه السلام (فَهُم اُسَراء ایمان، یعنی آنها اسیران ایمانند) می­فرماید: «به جهت فهم و درک عالی که فرشتگان درباره ضرورت و عظمت ایمان دارند، به قدری اشتیاق و علاقه آنان به ایمان شدید است که شبیه اسیر و وابسته به ایمان می­باشند.»[2]

    حضرت علی علیه السلام درباره اشتیاق آنان به طاعت و بندگی حق می­فرماید: «اشتیاق ایشان به طاعت و بندگی حق به خاطر علاقه­ای است که در دل های آنان است و موارد آن عبارت است از امیدواری به رحمت و ترس از عذاب او.»[3]

    اما همه ملائکه در یک سطح و درجه نیستند، بلکه دارای مراتبی هستند. قرآن مجید می­فرماید: «وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ»[4]یعنی و هیچ یک از ما نیست جز آنکه مقام معلومی دارد.

    بعضی از آنها مانند جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل، از ملائکه مقرب درگاه الهی هستند و درجات­شان بسیار عالی است که حکما و فلاسفه از آنها به عنوان «رؤوس الملائکه» تعبیر می­کنند و بعضی دیگر در درجات پائین­تری قرار دارند و هر یک وظیفه خاصی برعهده دارند. حضرت علی علیه السلام درجات و وظایف ملائکه را اینطور بیان می­کند: «بعضی از آنها امین وحی پروردگار به سوی پیامبران هستند و برخی نگهبانان بندگان خدا و برخی دربان بهشت اویند...»[5]

    اما روایاتی که درباره تخلف بعضی از ملائکه از فرمان الهی و احیانا تنبیه و مجازات آنها وارد شده است، نظیر روایت «فطرس»، چندان مسلم نیست و همه علما اسلام چنین روایاتی را نپذیرفته­اند. آیت الله جوادی آملی «مدظله» می­فرماید: «جریان فطرس به اثبات نیاز دارد، زیرا فطرس واژه­ای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده «و عاذ فطرس بمهده» یعنی «فطرس به گهواره امام حسین علیه السلام پناه برد» از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش بدست آید...»[6]

    علامه طباطبایی «ره» منکر معصیت فرشتگان و تنبیه آنها می­شود، ایشان می­فرماید: «روایت عصیان فطرس، با آیه شریفه « عِبادٌ مُکْرَمُونَ »[7]و آیه « لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ»[8] یعنی آنها دستورات الهی را معصیت نمی کنند و آنچه را که امر شده اند انجام می دهند، منافات دارد.» بنابراین ایشان در منافات بین آیات قرآن و روایات، روایات را نمی پذیرند و عصیان فرشتگان را رد می کنند.

    از سوی دیگر علمای شیعه با فرض صحت چنین روایاتی، احتمالاتی را مطرح کرده اند:

    1- بعضی از مفسرین فرموده­اند: مجازات و تنبیه «ملائکه» در اثر «ترک اَولی» بوده است نه گناه و معصیت. منظور از ترک اولی، این است که آنها در اجرای دستورات الهی عملی را که دارای اولویت بیشتری بوده رها کرده­اند و به سوی عمل کم اولویت تر رفته­اند یا انجام عمل را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته است، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جا آورده­اند و به همین جهت مجازات و تنبیه شده­اند.[9]

    2- شهید مطهری، برای حل مشکل عصیان و تنبیه فرشتگان، احتمال داده­اند که این قبیل روایات مربوط به دسته­ای از ملائکه باشد که شبیه به انسان هستند. ایشان می­فرماید: «بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث «ملائکه ذمی» می­گویند، آنها موجوداتی هستند نامرئی، اما شاید خیلی به انسان شبیه­اند. یعنی تکلیف می­پذیرند و احیانا تمرد می­کنند. حقیقت اینها بر ما روشن نیست...حتی در بعضی از اخبار آمده است که بعضی از ملائکه از عنصرهای این عالم آفریده شده اند.»[10]

    3- آیت الله جوادی می­فرمایند: «چنانچه درستی سند و فرشته بودن فطرس، هر دو اثبات شود، این امر با آیه «لا یَعْصُونَ اللّهَ»[11]منافاتی ندارد. زیرا فرشتگان یکسان نمی­باشند، فرشتگان حامل عرض و حامل وحی، مقامی والا دارند، «وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ»[12]. فرشتگان حامل وحی معصوم می­باشند و تکامل هم ندارند و دلیلی نداریم که تمام فرشته­ها از یک سنخ باشند و فرشته­ای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.»[13]

    با توجه به آنچه در کلام حضرت علی علیه السلام در توصیف و ویژگی های فرشتگان بیان شد، اگر این کلام را وصف «فرشته بما هو فرشته» گرفتیم و گفتیم حضرت در بیان توصیف تمام فرشته­ها می­باشد، در این صورت باید نازل ترین درجه فرشتگان هم دارای آن ویژگی­ها باشند و لذا معصیت در حق آنها تصور ندارد، مگر به نحو ترک اولی و گناه منزلتی و اما اگر گفتیم که حضرت در بیان توصیف فرشتگان خاصی بوده است و شاهد ما روایات دیگر این باب است، باید به یکی از دو توجیهی که در بالا بدان اشاره شد، روی بیاوریم. بهر حال چون فرشتگان موجوداتی غیر مادی هستند، شناخت و آگاهی دقیق از آنها، تنها از راه آیات و روایات ممکن است و به هر روایتی نیز نمی توان تمسک کرد. بلکه باید روایات از نظر سند و دلالت کاملا مورد اعتماد باشند و تا به چنین روایتی دست نیافتیم، مرجع ما تنها آیات قرآن است.

    -----------------------------------------------------
    [1] -بحار الانوار، جلد 59، ص 175- تفسیر القمی، جلد 2، ص 207- میزان الحکمه، ج 7، ص 194، چاپ دفتر تبلیغات اسلامی.

    [2] -محمد تقی جعفری، شرح نهج البلاغه، جلد 16، ص 54.

    [3] -نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 90.

    [4] -سوره صافات، آیه 164.

    [5] -نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 1.

    [6] -پرسش و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج2 ، ص 88.

    [7]-وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَدًا سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ(سوره انبیاء، آیه 26.)

    آنها گفتند: «خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! او منزه است (از این عیب و نقص)؛ آنها [= فرشتگان‏] بندگان شایسته اویند.

    [8]-یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ(سوره تحریم، آیه 6)

    ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‏کنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!

    [9] -آیت الله مکارم، در پرسش و پاسخهای حضوری

    [10] -مرتضی مطهری، توحید، ص 342.

    [11]-یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ(سوره تحریم، آیه 6)

    ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‏کنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!

    [12] -سوره صافات، آیه 164.

    [13] -توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88-87.


    ===================
    منبع : سایت حوزه


  15. تشكرها 3

    anam (1392/6/3), parsa (1389/3/27), شكوفه ياس (1389/3/21)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •