@<--*-->@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @<--*-->@ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
@<--*-->@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @<--*-->@
صفحه 2 از 8 نخستنخست 123456 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 75
  1. #11
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@







    عدول از نيت اعتكاف‏

    19- عدول از اعتكافى به اعتكافى ديگر جايز نيست، و فرقى نيست كه هر دو واجب باشد، مثلاً از اعتكاف استيجارى به نذرى، يا هر دو مستحب، مثلاً از اعتكاف براى خود به اعتكاف نيابتى تبرعى يا يكى واجب و(1) ديگرى مستحب، مثلاً از ابتدا به نيت اعتكاف نذرى در مسجد مانده و در روز دوم نيت را از نذر به استحباب برگرداند.(2)

    20- عدول از نيابت شخصى به نيابت از شخص ديگر جايز نيست، مثلاً دو روز به نيابت «على» معتكف بوده و روز سوم به نيابت از «حسن» اعتكاف كند.

    21- اگر قصد داشته كه اعتكاف را براى خودش انجام دهد، پس از شروع نمى‏تواند نيت را بر گرداند ، و به نيابت از ديگرى به اتمام برساند، همچنانكه عكس اين نيز جايز نيست.


    1- اعتكاف استيجارى = اعتكافى كه براى ديگرى با دريافت مزد انجام مى‏دهد.
    2- تبرعى = داوطلبانه و بدون دريافت مزد.





    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 29-03-1389 در ساعت 03:47
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  3. #12
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@




    روزه اعتكاف‏

    22- انسان، در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد، بنابراين، كسى كه نمى‏تواند روزه بگيرد، مانند، مسافر، مريض و زن حايض يا نفساء و كسى كه عمداً روزه نگيرد، اعتكافش صحيح نيست.

    23- مسافر و مريض اگر معتكف شوند صحيح نيست ولى زن حايض يا نفساء نه تنها اعتكافش صحيح نيست بلكه به جهت توقف در مسجد گناه كار است .

    24- اعتكاف در روز عيد فطر و قربان يا دو روزقبل از عيد به طورى كه روز سوم آن عيد باشد صحيح نيست.

    25- لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد، بلكه هر روزه‏اى باشد صحيح است ، مثلاً در ايام اعتكاف ، روزه قضا يا نذرى يا استيجارى بجا آورد.(1)

    26- اگر شخصى نذر كند كه در ايام معينى معتكف شود و در همان ايام روزه نذرى يا استيجارى بر عهده او(2) باشد، مى‏تواند در همان اعتكاف ، روزه نذرى يا اجاره‏اى خود را بجاى آورد. ولى اگر نذر اعتكاف بدين گونه بوده است كه روزه براى اعتكاف يا به خاطر اعتكاف باشد، كفايت از روزه نذرى يا اجاره‏اى نمى‏كند. (3)

    27- انسان مى‏تواند نذر كند، در سفر روزه بگيرد و به نظر برخى مراجع معظم تقليد، حتى هنگام سفر هم مى‏تواند نذر كند كه روزه بگيرد و در اين صورت اعتكافش صحيح است . به يك استفتاء توجه كنيد:

    28- س : آيا در مسافرت مى‏شود روزه در سفر را نذر كند؟

    آيات عظام خامنه‏اى ، سيستانى ، بهجت : مى تواند.

    آيت الله مكارم : اشكال دارد ولى اگر نذر كرد، احتياط آن است كه به نذر خود عمل كند.
    آيت الله فاضل: خير.

    29- س : آيا هر گونه روزه، ولو استيجارى و ... براى اعتكاف كافى است ؟
    آيت الله فاضل: خير، بلكه روزه اعتكاف بايد به نيت كسى باشد، كه اعتكاف به نيت او انجام مى‏گيرد، لذا كفايت روزه استيجارى و غيره براى كسى كه در نيت خود اعتكاف نموده محل تأمّل و اشكال است.

    آيت الله مكارم : كفايت روزه استيجارى براى اعتكاف مشكل است .
    آيت الله بهجت : كافى است .

    1- آيت الله مكارم : روزه استيجارى بنابر احتياط واجب كفايت نمى‏كند.

    آيت الله فاضل: بنابر احتياط واجب ، روزه براى ديگرى خواه استيجارى باشد يا مثلاً فضاى روزه پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است باشد اگر اعتكاف براى همان كسى كه برايش روزه مى گيرد نيست كفايت نمى‏كند.

    2- آيت الله فاضل: اگر نذر كرده باشد كه ايام معينى معتكف شود نمى‏تواند براى آن ايام روزه استيجارى قبول كند.

    3- آيت الله گلپايگانى : مگر آنكه هر دوروزه را قصد كند كه در اين صورت، اعتكافش صحيح است هر چند به جهت مخالف با نذر گناه كرده است . نظر حضرت آيت الله صافى به دست نيامد.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  5. #13
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@







    اجازه اعتكاف‏

    30- اين افراد بدون اجازه، نمى‏توانند معتكف شوند:

    * زن بدون اجازه شوهرش، در صورتى كه اعتكاف موجب از بين رفتن حق او باشد، بنابراين احتياط واجب (1) اجازه او لازم است.(2)

    * فرزند بدون اجازه والدين ، در صورتى كه اعتكاف او موجب اذيت و آزار آنان باشد و اگر موجب اذيت و(3) آزار آنها هم نباشد احتياط مستحب است اجازه بگيرد.(4)

    * كسى كه در استخدام ديگرى است ؛ مانند برخى از كارگران و كارمندان ، در صورتى كه قرار داد اجاره به گونه‏اى است كه منفعت اعتكاف را نيز در بر مى‏گيرد؛ يعنى اعتكاف با عمل به اجاره منافات دارد.

    31- در اعتكاف ، بلوغ شرط نيست، بنابراين اگر كودك مميز معتكف شود، صحيح است.



    1- آيت الله اراكى : نسبت به دو روز اول اجازه لازم است.

    2- آيت الله گلپايگانى ، آيت الله صافى: اجازه لازم است و اگر موجب از بين رفتن حق او نباشد، اجازه او براى اعتكاف لزومى ندارد ولى بدون اجازه شوهر نمى‏تواند از خانه بيرون رود. بنابراين جايز بودن اعتكاف بستگى به اجازه شوهر دارد وچنانچه اجازه ندهد، اعتكاف باطل است .

    آيت الله سيستانى : اگر توقف او در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد، اعتكافش باطل است .

    آيت الله خويى: اگر منافات با حق شوهر داشته باشد اجازه او لازم است و اگر منافات نداشته باشد و روزه او مستحبى باشد، بنابراين احتياط واجب بازهم اجازه لازم است .

    3- آيت الله گلپايگانى: بنابر احتياط واجب، ولى اگر فرزند را نهى كنند و مخالفت با آنان سبب اذيت و آزارشان باشد اعتكاف باطل است .

    4- آيت الله اراكى: نسبت به فرزند اجازه والدين شرط است و نسبت به زن اجازه شوهر بنابر احتياط واجب لازم است.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  7. #14
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@







    مدت اعتكاف‏


    32- مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زياده حدى ندارد. ولى اگر پنج روز معتكف شود، روزششم را نيز واجب است بماند، بلكه بنابر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند، پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است .
    33- اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است ، بنابراين اگر بعد از طلوع فجر، ولو با چند(1) دقيقه تأخير به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف به حساب نمى‏آيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم، اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده ، اعتكاف نيز باطل است .
    34- سه روز اعتكاف باشبهاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب در وسط است، بنابراين نمى‏تواند شبها را از مسجد خارج شود، يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.
    35- اگر انسان نذر كند كه دو روز معتكف شود نه بيشتر از آن، اينگونه نذر باطل است ولى اگر مقيد نكرده كه‏(2) بيشتر نباشد نذر صحيح است و واجب است كه روز سوم را نيزبماند.
    36- س : منظور از روز در اعتكاف چيست؟
    آيات عظام تبريزى ، بهجت ، مكارم: منظور از روز طلوع فجر است تا غروب آفتاب چنانچه در احكام نماز ذكر شده است .
    37- س: اگر كسى نذر كند، سه روز منفصل اعتكاف كند آيا نذرش منعقد مى‏شود؟ نذر اعتكاف كمتر از سه روز چه؟
    آيت الله بهجت : منعقد نمى‏شود.
    آيت الله صافى:الف : منعقد نمى‏شود. ب : اگر مقيد به كمتر از سه روز باشد منعقد نمى‏شود.
    38- س: آيا بيشتر از سه روز مى‏توان اعتكاف كرد به طورى كه آن زياده، قسمتى از يك روز يا قسمتى از يك شب باشد.
    آيت الله تبريزى: مانعى ندارد.
    39- س : كسى كه پنج روز در اعتكاف بوده: آيا روز ششم بر او واجب است؟
    آيت الله تبريزى: واجب است.

    1- آيت الله خويى، آيت الله سيستانى: بنابر احتياط واجب تا مغرب.
    آيتالله مكارم: تا غروب آفتاب.
    2- آيتالله خويى، آيتالله سيستانى : اگر همين اعتكاف مستحبى معروف را نذر كرده باشد. باطل است، ولى اگر اين اعتكاف نباشد.مثلاً مقصودش ماندن در مسجد باشد. صحيح است.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  9. #15
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@




    .wysiwyg { BACKGROUND: url(Quranic/Quran/b.m.gif) #fffdef repeat-x right top; FONT: 10pt tahoma; COLOR: #363a0a } .wysiwyg A:link { COLOR: #006666; TEXT-DECORATION: none } .wysiwyg_alink { COLOR: #006666; TEXT-DECORATION: none } .wysiwyg A:visited { COLOR: #363a0a; TEXT-DECORATION: none } .wysiwyg_avisited { COLOR: #363a0a; TEXT-DECORATION: none } .wysiwyg A:hover { COLOR: #d4db90; TEXT-DECORATION: none } .wysiwyg A:active { COLOR: #d4db90; TEXT-DECORATION: none } .wysiwyg_ahover { COLOR: #d4db90; TEXT-DECORATION: none } P { MARGIN: 0px } .inlineimg { VERTICAL-ALIGN: middle }

    مكان اعتكاف

    40- اعتكاف تنها در مسجد صحيح است ، بنابراين اگر كسى در خانه خود يا در تكيه، يا حسينيه يا در حرم معتكف شود صحيح نيست و ازمساجد نيز تنها در اين مساجد، اعتكاف صحيح است .
    * مسجد الحرام
    * مسجد النبى (ص)
    * مسجد جامع كوفه‏
    * مسجد بصره (1)
    * و به قصد رجاء مى توان در مسجد جامع هر شهر معتكف شد.(2)(3)
    41- در اين مسأله فرقى بين مردان و زنان نيست، بنابراين اگر دختران و بانوان بخواهند معتكف شوند، بايد در يكى از همين مساجد باشد.

    42- س: آيا اعتكاف در غير مساجد جامع؛ مثل نماز خانه دانشگاه‏ها رجاءاً اشكال دارد يا نه؟ در صورت صحت، آيا احكام اعتكاف؛ از قبيل ترك محرمات جارى مى‏شود يا خير؟

    آيت الله خامنه‏اى: رجاءاً اشكالى ندار

    آيت الله بهجت : ظاهراً جايز نيست و احكام اعتكاف را ندارد.

    آيت الله فاضل:اعتكاف در مسجد جامع رجاءاً صحيح است و در غير از مساجد جامع جايز نيست.

    آيت الله سيستانى : مشروع نيست و احكام آن را ندارد.

    آيت الله مكارم : اعتكاف بايد فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است كه قشرهاى مختلف شهر در آن شركت كنند.

    آيت الله تبريزى : اعتكاف بايد در مسجد جامع شهر باشد و اعتكاف در غير مساجد جامع صحيح نيست.

    43- س : آيا انسان مى‏تواند نذر كند كه در شهر ديگرى معتكف شود؟
    آيت الله تبريزى : مانعى ندارد، بايد روزه‏اش در آنجا صحيح باشد و نذر اعتكاف در شهر ديگر، نذر روزه نيست.

    44- اگر در يك شهر، دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد، در هر كدام كه بخواهد مى‏تواند معتكف شود.

    45- اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتكاف خود مشخص كند، چنين قصدى لغو است ، و لازم نيست حتماً در آنجا معتكف شود.

    46- اگر معتكف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتكاف او باطل است. چون توقف او در مسجد ، حرام است. (4)

    47- اگر جاى شخص ديگرى را غصب كند، يا عمداً بر فرش غصبى بنشيند، هر چند گناه كرده است ولى اعتكافش باطل نيست . (5)
    48- اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله ، بر فرش غصبى بنشيند، اعتكاف باطل نيست.

    49- س : اگر جاى كسى را كه معتكف بوده غصب كند، فرموده‏اند اعتكاف او باطل است، حال اگر جاهل بود يا عامد بود و حال پشيمان شده و جاى خود را عوض كند، اعتكاف او صحيح است يا خير؟ در صورت عمد آيا كفّاره دارد يا خير؟

    آيت الله بهجت: در فرض مذكور اعتكاف او صحيح است و در صورت بطلان كفاره ندارد.

    آيت الله خامنه‏اى: اعتكاف صحيح است و كفاره هم ندارد.

    آيت الله سيستانى: عمداً هم اگر باشد اعتكاف صحيح است.

    آيت الله فاضل: على اى حال اعتكاف صحيح است.

    آيت الله مكارم : اگر جاهل به موضوع باشد، اعتكافش صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى‏دانسته و حكم اعتكاف را نمى ‏دانسته ، اعتكاف او صحيح نيست و توبه در اينجا مشكل را حل نمى ‏كند.

    آيت الله تبريزى : چنانچه غافل بوده ، اعتكافش صحيح است و اگر جاهل متردد بوده يا عامد بوده اعتكافش صحيح نيست. لكن كفاره ندارد.
    50- س : اگر كسى را كه زودتر از او در مسجد رفته، بيرون كند و جايش را بگيرد، اعتكافش صحيح است يانه؟

    آيت الله صافى گلپايگانى: بنابر احتياط ، اعتكاف او باطل مى‏شود، بايد اگر اتمام اعتكاف بر او واجب شده، آن را تمام نمايد و اگر اعاده آن، واجب است، پس از اتمام اعاده نمايد.

    آيت الله بهجت: اگر مكان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتكافش باطل است.
    آيت الله مكارم : خالى از اشكال نيست.

    آيت الله فاضل: بلى اعتكاف او صحيح است و بطلان آن محل منع است.

    51- س : آيا گذاشتن وسائل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مى‏شود؟

    آيت الله مكارم:هرگاه به موقع در مسجد حضور يابند بعيد نيست موجب حق سبق باشد.
    آيت الله بهجت: مى‏شود.

    1- در روايتى آمده است ، اعتكاف تنها در مساجدى صحيح است كه پيامبر يا وصى پيامبر در آن نماز جماعت خوانده باشد و در دو مسجد اول پيامبر (ص) و حضرت على (ع) و در دو مسجد ديگر حضرت على (ع) نماز جماعت خوانده‏اند و اعتكاف در مسجد جامع نيز در برخى روايات ديگر آمده است (وسائل الشيعه، ج 7، ص 406).
    2- به قصد رجاء ؛ يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب.
    3- آيات عظام ، خوئى، گلپايگانى ، اراكى ، سيستانى ، صافى، مكارم: اعتكاف در مسجد جامع نيز صحيح است هر چند احتياط آن است كه در يكى از آن چهار مسجد معتكف شود.
    4- آيت الله خويى: هر چه با حال جنابت در مسجد توقف كند، جزء اعتكاف نيست.
    5- آيات عظام گلپايگانى ، اراكى، صافى: بنابراحتياط واجب اعتكافش باطل است .
    آيت الله خويى: اگر جاى كسى را غصب كند اعتكافش اشكال دارد ولى اگر بر فرش غصبى بنشيند اعتكاف باطل نيست.
    آيت الله مكارم: به احتياط واجب، اعتكافش باطل نيست.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  11. #16
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@






    اعتكاف در دو مسجد

    59- يك اعتكاف بايد در يك مسجد باشد، پس اعتكاف در دو مسجد كه بخشى از وقت را در يكى و بخشى از آن را در ديگرى بماند صحيح نيست، خواه آن دو مسجد، متصل به هم باشند يا جداى از هم، آرى اگر به گونه‏اى‏(1) وصل به يكديگر باشد، كه يك مسجد شمرده شود، صحيح است .

    60- اگر در مسجد معتكف شود ولى مانعى از ادامه ماندن در آن مسجد پيش آيد، اعتكاف باطل است و(2) چنانچه آن اعتكاف، واجب باشد، بايد در مسجدى ديگر و اگر مانع برطرف شد، در همان مسجد، بار ديگر معتكف شود، ياقضا كند.

    61- اعتكافى را كه به سبب پيش آمدن مانع به هم خورده است، نمى‏توان پس از آنكه مانع برطرف شد، ادامه دهد . چه در آن مسجد يا مسجد ديگر ، بنابراين اگر پس از يك روز اعتكاف در مسجد، مانع پيش آمد، نمى‏تواند(3) به مسجد ديگرى برود و بقيه ايام را در آن مسجد بماند، يا بعد از آنكه مانع برطرف شد، برگردد و بقيه را در همان مسجد بماند.

    1- آيت الله مكارم : اعتكاف در دو مسجد متصل به هم اشكال ندارد.
    2- آيت الله مكارم : اعتكاف باطل نيست و ادامه آن را در مسجد ديگرى به پايان ببرد.
    3- آيت الله مكارم : به حاشيه مسأله قبل مراجعه شود.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  13. #17
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@





    خروج از مسجد

    62- در موارد ذيل معتكف مى‏تواند از مسجد خارج شود:

    * براى گواهى دادن در دادگاه.

    * براى تشييع جنازه، در صورتى كه ميت يك نحو وابستگى به معتكف داشته باشد به طورى كه شركت در(1) تشييع جنازه او از ضرورتهاى عرفى او به حساب آيد.

    * و براى انجام ساير كارهاى ضرورى عرفى يا شرعى، خواه واجب باشد يا مستحب ، مربوط به امور دنيوى باشد يا اخروى ولى مصلحتى در آن نهفته باشد.(2)

    63- و در اين موارد ، بر معتكف واجب است از مسجد خارج شود:

    * براى انجام غسل جنابت.

    * براى پرداخت طلب ديگران ، در صورتى كه نتواند در مسجد آن را بپردازد.

    * براى انجام كار واجب ديگرى كه لازم باشد از مسجد خارج شود.

    64- كسى كه خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد ولى تخلف كند و خارج نشود، هر چند گناه كرده است ولى اعتكاف باطل نيست، مگر كسى كه با حال جنابت در مسجد توقف كند.

    65- اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شد، اين امور را بايد مراعات كند:

    * بيش از مقدار ضرورت و نياز بيرون مسجد نماند.

    * در صورت امكان زير سايه ننشيند. (3)

    * بلكه مطلقاً ننشيند،مگر در حال ضرورت.

    * بنابراين احتياط واجب نزديكترين راه را انتخاب كند. (4)

    66- اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف بر هم بخورد، اعتكاف باطل است .

    67- اگر به سبب فراموشى از مسجد خارج شود، اعتكافش باطل نيست . (5)
    68- س: اگر كسى از روى فراموشى محل اعتكاف را ترك كند، اعتكافش چه حكمى دارد؟
    آيت الله تبريزى :ظاهر اين است كه اعتكافش باطل مى شود.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  14. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  15. #18
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@








    69- س : در چه مواردى خروج از مسجد مبطل اعتكاف است؟ و در چه مواردى مبطل نيست؟

    آيت الله صافى: اگر عمداً و اختياراً بدون ضرورت عقلى يا شرعى يا عادى خارج شود، اعتكاف باطل مى‏شود و اگر براى امورى كه ذكر شد بيرون رود يا او را اكراه بر بيرون رفتن نمايند باطل نمى‏شود، ولى اگر نسياناً از راه فراموشى بيرون رفت اگر اتمام آن واجب شده باشد، تمام كند و اگر اعاده واجب باشد اعاده نمايد.

    آيت الله بهجت: خروج از مسجد با عمد و اختيار مبطل است.

    آيت الله مكارم : عمداً و اختياراً نبايد از مسجد خارج شود ولى در مواردى كه ضرورت شرعى يا عرفى داشته باشد مانعى ندارد؛مانند بيرون رفتن براى قضاى حاجت و غسل جنابت و مانند آن يا امثال تشييع جنازه نزديكانى كه اگر در آن شركت نكند امر شايسته‏اى نيست.

    70- س: در مواردى كه مى‏توان از مسجد خارج شد آيا مى‏توان نشست يا در سايه رفت يا در جماعت حاضر شد؟

    آيت الله صافى: جواز بيرون رفتن براى جماعت مورد اشكال است.

    71- س : خارج شدن معتكف از مسجد در موارد ذيل چه حكمى دارد؟

    الف : براى وضو و غسل مستحبى و مسواك زدن.

    ب : جهت تلفن زدن به خانواده در موارد غير ضرورى و امور متعارف.

    ج : جهت ديدار با خانواده در بيرون و در حياط.

    آيت الله خامنه‏اى: الف - جايز است اما زياد معطل نشود.

    ب - در موارد ضرورى اشكالى ندارد و در موارد غير ضرورى اگر امور مستحبى را در بر بگيرد و طول هم نكشد اشكالى ندارد.

    ج - در بعضى موارد اشكالى ندارد، مثل رسيدگى امور خانواده و ديدن فرزندان كه عدم ديدار باعث مفسده و اشكالاتى مى‏شود.

    آيت الله بهجت: ضابطه كلى در موارد جواز خروج نيست، هر كارى كه خروج براى آن عقلاً يا شرعاً يا عادتاً لازم است از امورواجبه باشد يا راجحه چه متعلق به امور دنيا باشد يا امور آخرت ولى بايد اقرب طرق را مراعات نمايد و اقتصار كند بر مقدار حاجت و ضرورت، البته خروج هم به قدرى طول نكشد كه محو صورت اعتكاف شود.

    آيت الله سيستانى: به احتياط واجب جايز نيست،مگر در مورد حاجت ضرورى باشد.

    آيت الله تبريزى : خارج شدن معتكف از مسجد در موارد مذكور جايز نيست.

    آيت الله فاضل: مانعى ندارد، ولى تلاش كنند اين امور با سرعت انجام شده و هر چه سريعتر به مسجد برگردند.

    آيت الله مكارم: الف - براى وضو و غسل مستحبى اشكالى ندارد و براى مسواك كه مقدمه آن باشد نيز اشكالى ندارد.
    ب - اشكال ندارد.
    ج - اشكال دارد.

    1- آيات عظام اراكى، گلپايگانى ، خويى: خارج شدن ازمسجد براى شركت در تشييع جنازه مطلقاً جايز است.

    2- آيت الله اراكى، آيت الله خويى: براى شركت در نماز جماعت نيزمى تواند از مسجد خارج شود.

    آيت الله سيستانى: در صورتى كه ناچار باشد بيرون رود.

    3- آيات عظام، خويى ، گلپايگانى ، اراكى: و زير سايه راه نرود.

    آيت الله صافى : بنابر احتياط واجب زير سايه راه نرود و مطلقاً زير سايه ننشيند.

    4- آيت الله مكارم : انتخاب نزديكترين راه واجب نيست، مگر آنكه اختلاف دو راه بسيار زياد باشد. p} 5- آيت الله خويى ، آيت الله سيستانى : باطل است .

    آيت الله گلپايگانى: بنابر احتياط واجب باطل است.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  16. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  17. #19
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@






    محرمات اعتكاف


    72- آنچه بر معتكف حرام است به طور اجمال بدين شرح است:
    * استفاده از عطريات و گياهان خوشبو
    * خريد و فروش‏
    * مجادله
    * استفاده شهوانى از جنس مخالف‏
    * استمناء (1)


    توضيح محرمات اعتكاف‏


    73- بوئيدن عطريات و گياهان خوشبو براى كسى كه از آن لذت مى‏برد در حال اعتكاف حرام است، پس‏(2) براى كسى كه حس بويايى ندارد اشكال ندارد.


    74- در حال اعتكاف ، خريد و فروش و بنابر احتياط واجب، هر نوع داد و ستدى؛ مانند اجاره و مضاربه حرام است .


    75- هر چند داد وستد در حال اعتكاف حرام است، ولى باطل كننده اعتكاف نيست.


    76- اشتغال به امور دنيوى؛ مانند خياطى، نساجى نقاشى، مطالعه و امثال آن اشكال ندارد.


    77- در حال اعتكاف مجادله در امور دنيوى و دينى در صورتى كه به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضيلت و برترى باشد حرام است ، اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طريق باطل باشد نه تنها حرام نيست، بلكه از افضل طاعات و عبادات است.


    78- هرگونه استفاده شهوانى از جنس مخالف، نظير لمس، بوسه و آميزش حرام است و فرقى در اين مسأله‏(3) بين زن و مرد نمى‏باشد.


    79- در حال اعتكاف نگاه از روى شهوت به همسر خود اشكال ندارد، هر چند احتياط مستحب ترك آن است.


    80- استمناء نيز بنابر احتياط واجب از محرمات اعتكاف شمرده شده است، هر چند از راه حلال آن؛ مانند بازى با همسر باشد. گر چه استمناء حرام در هر حال حرام و از گناهان بزرگ است ولى در حال اعتكاف گناهى بزرگتر است.


    81- معتكف بايد روزها را روزه‏دار باشد و از هر كارى كه روزه را باطل مى‏كند، پرهيز كند و هر آنچه روزه را باطل مى‏كند ، اعتكاف را نيز باطل مى‏كند.


    82- اگر معتكف جماع كند اعتكافش باطل است ولى اگر يكى ديگر از محرمات را مرتكب شود، احكام‏(4) مفصلى دارد كه در بحث «قضا و كفاره اعتكاف» خواهد آمد.






    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  18. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  19. #20
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@







    83- بر معتكف واجب نيست از كارهايى كه بر محرم حرام است؛ مثل پوشيدن لباس دوخته وكندن مو از بدن و نگاه در آينه پرهيز كند، هر چند احتياط مستحب است.


    84- بجز مبطلات روزه، ساير محرمات، اختصاص به روز ندارد، بلكه در شب نيز بايد ازآنها پرهيز كند.


    85- س : عطر و گلاب زدن يا بو كردن عطر و گلاب اعتكاف را باطل مى‏كند يا خير؟


    آيت الله تبريزى : استعمال عطر و گلاب چنانچه مستلزم بو كردن آن باشد، هر چند بر معتكف حرام است لكن بطلان اعتكاف از جهت آن محل اشكال است و اگر معتكف در روز سوم اين كار را كرده بايد اعتكافش را تمام كند.

    آيت الله سيستانى: بو كردن آنها اعتكاف را باطل مى كند.

    آيت الله بهجت:اگر با تلذذ باشد بنابر احتياط باطل مى‏شود واحتياط واجب در صورت وجوب اعتكاف (آن است كه ) آن را تمام كند و سپس قضا نمايد.

    86- س : آيا در صورت نياز مى‏تواند خريد و فروش نمايد؟ آيا توكيل يا نقل به غير بيع لازم است ؟(6)

    آيت الله مكارم:در صورت عدم امكان توكيل يا نقل به غير بيع اشكالى ندارد.

    آيت الله بهجت:در صورت اضطرار براى حاجت خودش مانعى ندارد.

    87- س : ارتكاب سهوى محرمات اعتكاف چه حكمى دارد؟

    آيت الله فاضل لنگرانى: ارتكاب سهوى سائر محرمات غير از جماع ضررى به اعتكاف نمى‏زند.

    آيت الله مكارم :خالى از اشكال نيست.

    آيت الله بهجت:ارتكاب سهوى ، حرام و مبطل نيست.



    1- استمناء يعنى انسان با خود كارى كند كه از او منى بيرون آيد.

    2- آيت الله سيستانى ، آيت الله مكارم: نسبت به عطريان لذت بردن معتبر نيست ، پس اگر بوى آن را احساس كند، هر چند لذت نبرد حرام است.

    آيت الله فاضل: اگر بو را احساس مى‏كند ولى لذت نمى‏برد، بنابر احتياط واجب بايد پرهيز كند.

    3- آيات عظام خويى، مكارم، سيستانى ، صافى: لمس و بوسه، بنابر احتياط واجب حرام است.

    4- آيت الله خويى، آيت الله اراكى: در غير جماع اگر سهواً باشد اعتكاف باطل نيست .

    آيت الله گلپايگانى، آيت الله مكارم: بنابر احتياط واجب اعتكاف باطل است .
    آيت الله سيستانى : جماع نيزحكم ساير محرمات را دارد.

    5- آيت الله مكارم: نسبت به نپوشيدن لباس دوخته و پوشيدن لباسى مانند لباس احرام ، احتياط مستحب نيست بلكه بهتر است نپوشند، چون خلاف عمل افراد متشرع و ممكن است گمان بدعت نيز داشته باشد.

    6- يعنى به شخص ديگرى وكالت دهد تا از طرف او خريد و فروش كند يا به غير خريد و فروش ، مثلاً با قرض يا بخشش نقل و انتقال كنند.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  20. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

صفحه 2 از 8 نخستنخست 123456 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •