@<--*-->@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @<--*-->@ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
@<--*-->@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @<--*-->@
صفحه 3 از 8 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 75
  1. #21
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@





    قطع اعتكاف‏

    88- براى شناخت حكم قطع اعتكاف بايد اقسام آن را شناخت.

    اقسام اعتكاف:

    واجب معين - پس از شروع قطع آن جايز نيست.
    واجب موسّع پس از تكميل دو روز، قطع آن جايز نيست.
    مستحب

    توضيح :

    اگر اعتكاف ، واجب معين باشد؛ يعنى وقت مشخص داشته باشد؛ مثلاً نذر كند از 21 تا 26 ماه رمضان در مسجد معتكف شود، همين كه اعتكاف را شروع كرد اتمام آن واجب و قطع آن غير جايز است .

    و اگر اعتكاف، واجب موسع باشد؛ يعنى وقت آن وسعت دارد؛ مثلاً نذر كرده باشد كه امسال، يا در اين ماه سه روز معتكف شود، يا اعتكاف مستحب باشد، تا قبل از تكميل دو روز مى‏تواند آن را رها كند، مثلاً در روز اول، شب اول يا روز دوم، ولى اگر اعتكاف را رها نكرد و در مسجد ماند تا غروب روز سوم در اين صورت ، بر او واجب است كه اعتكاف را كامل كند و روز سوم را بماند.

    89- انسان مى‏تواند از آغاز ، هنگام نيت، شرط كند كه اگر مشكلى پيش آمد - مثلاً بگويد اگر هوا سرد شد - اعتكاف را رها مى‏كنم، در صورت پيش آمدن مانع ، رها كردن اعتكاف اشكال ندارد، حتى در روز سوم .

    90- در اعتكاف نذرى، انسان مى‏تواند هنگام خواندن صيغه نذر شرط كند كه اگر مانعى پيش آمد اعتكافم را رها كنم.

    91- س : آيا معتكف مى‏تواند به هنگام نيت اعتكاف شرط كند كه هر زمان خواست از اعتكاف خود رجوع كند؟ اگر بعد از نيت حكم شرط خود را ساقط نمود، آيا شرط او ساقط مى‏شود يا خير؟

    آيت الله تبريزى:مى‏تواند شرط كند و با اسقاط ساقط نمى‏شود.

    92- س : اگر شرط رجوع در وقت نذر كردن براى اعتكاف باشد چه حكمى دارد؟
    آيت الله تبريزى : مثل شرط كردن در زمان نيت اعتكاف است و چنانچه اعتكاف را به عنوان وفاء به نذر مزبور انجام دهد، حتى در روز سوم مى‏تواند رجوع كند.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 6

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  3. #22
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,801      تشکر : 57,635
    171,675 در 50,211 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@




    .

    قضا و كفاره اعتكاف

    قضاء

    93- اگر در حال اعتكاف جماع كند - عمداً باشد يا سهواً پس اگر اعتكاف ، واجب معين باشد؛ بايد قضاى آن‏(1) را بجا آورد. و اگر واجب غير معين باشد؛ بايد آن را از سر بگيرد.

    94- اگر يكى ديگر از محرمات اعتكاف را سهواً انجام دهد و اعتكاف: (2)

    * واجب معين باشد: بنابر احتياط واجب بايد اعتكاف را به پايان ببرد و قضاى آن را بجا آورد.

    * واجب غير معين باشد: اگر در دو روز اول باشد بايد اعتكاف را از سر بگيرد و اگر روزسوم باشد، اعتكاف را به پايان ببرد و از سر بگيرد.
    * اگر اعتكاف مستحب را بعد از روز دوم باطل كند؛ بايد قضاى آن را بجا آورد . ولى اگر قبل از اتمام روز دوم(3)‏ باطل كند؛ چيزى بر عهده او نيست.

    95- واجب نيست قضاى اعتكاف را فوراً بجا آورد، گرچه احتياط مستحب است .(4)
    96- س: اگر كسى نذر كند ايام معينى را معتكف باشد و از آن ايام معين تخلف نمايد - يك روز يا بيشتر - آيا قضاء بر او واجب است يا خير؟
    آيت الله تبريزى: بنابر احتياط، قضاى آن واجب است.

    كفاره :

    97- اگر اعتكاف واجب را با آميزش (جماع) باطل كند،كفاره واجب است و در ساير محرمات كفاره نيست، هر چند احتياط مستحب است.
    98- اگر در دو روز اول اعتكاف مستحب آميزش كند و اعتكاف را رها نكند بنابراحتياط واجب كفاره لازم است .

    99- كفاره بطلان اعتكاف، مانند كفاره روزه ماه رمضان است، يعنى ، بايد:

    - دو ماه روزه بگيرد.

    - يا به 60 مسكين ، طعام بده.

    - يا يك برده را آزاد كند.

    100- احتياط مستحب است كه اگر ممكن است يك برده آزاد كند و در صورت ناتوانى دو ماه روزه بگيرد و(5) چنانچه نتواند روزه بگيرد، به 60 فقير طعام بدهد.

    « و الحمد لله اولاً و آخراً »

    منابع و مآخذ

    1- العروة الوثقى ، (دو جلدى) آيت الله سيد محمد كاظم يزدى (ره) ، چاپ تهران: المكتبةالعلمية الاسلاميه.
    2- العروة الوثقى ، (دو جلدى) آيت الله سيد محمد كاظم يزدى (ره) چاپ سوم، مؤسسه مطبوعاتى اسماعيليان ، 1412 ه. ق.
    3- تحرير الوسيله، امام خمينى (قدس سره) چاپ بيروت، دارالانوار، 1403 ه. ق.
    4- العروة الوثقى ، (سه جلدى) يا تعليقه آيت الله حاج سيد على سيستانى ،چاپ اول ، ستاره قم 1415 ه. ق.
    5- الحواشى على العروة الوثقى آيت الله حاج شيخ محمد فاضل لنكرانى،چاپ دوم ، مهر قم ، 1415 ه. ق.
    6- تعليقات على العروة الوثقى آيت الله ناصر مكارم شيرازى ، چاپ دوم ، مدرسه اميرالمؤمنين قم، 1413 ه. ق.
    7- هداية العباد، آيت الله حاج شيخ لطف الله صافى گلپايگانى ، چاپ اول ، سپهر 1416 ه. ق.
    8- مجموعه استفتا آئات ستاد مركزى اعتكاف قم ومعاونت فرهنگى مسجد مقدس جمكران.

    1- آيات عظام گلپايگانى ، خويى ، اراكى: اگر در اعتكاف واجب، سهواًجماع كند، بنابر احتياط واجب ، اعتكاف را دو باره انجام دهد.
    2- آيت الله گلپايگانى : احتياط در تمام موارد ترك نشود.
    3- آيت الله سيستانى : بنابراحتياط واجب.
    4- آيت الله سيستانى : ولى به قدرى تأخير نيندازد كه سهل‏انگارى به شمار آيد.
    5- آيت الله خويى: بلكه واجب است به همين ترتيب عمل كند.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 6

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (29-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  5. #23
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    جديد پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@









    چه آیاتى در قرآن كریم ، درباره مراسم اعتكاف و آداب آن ذكر شده است ؟

    آیاتى كه درباره اعتكاف نازل شده ، عبارت است از:
    1 . «. . .وَ عَهِدْنَآ إِلَى إِبْرَ هِیمَ وَ إِسْمَـعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّـآئـِفِینَ وَ الْعَـكِفِینَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ ; (بقره ، 125) و ما به ابراهیم و اسماعیل امر كردیم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاك و پاكیزه كنید .»
    این آیه شریفه اشاره دارد به پیمانى كه خداوند متعال از حضرت ابراهیم(علیه السلام) و فرزند بزرگوارش گرفته است تا خانه خدا را براى طواف كنندگان و كسانى كه در آن جا مى خواهند معتكف شوند پاكیزه كنند .

    2 . «. . .وَأَنتُمْ عَـكِفُونَ فِى الْمَسَـجِدِ . . . ; (بقره ، 187) . . . و در حالى كه در مساجد مشغول اعتكاف هستید . . .» در این آیه شریفه چهار دستور الهى بیان شده است ; از جمله آن چهار حكم ، انجام دادن واجبات و مستحبات و ترك كردن برخى مباحات در حال اعتكاف در مساجد است .
    چنان كه مشخص است ، آیه اول ، مسئله اعتكاف را در مسجدالحرام و اطراف خانه خدا و آیه دوم ، اجراى این عمل الهى را در كلیه مساجد بیان كرده است .
    آنچه در قرآن كریم درباره اعتكاف مشاهده مى شود ، كلى است . جزئیات مراسم اعتكاف و آداب آن در روایات و كتب فقهى بیان شده است .
    ضمناً آیات 90 ، طه ; 138 ، اعراف ; 51تا53 ، انبیاء ; 69تا74 ، شعراء ; مسئله اعتكاف را درباره بت پرستان ـ كه حاكى از جمع شدن به دور بتان و انجام دادن مراسم بت پرستى است ـ بیان مى كند .
    اعتكاف ، از نظر معناى لغوى ، به معناى «محبوس ماندن» و «مدت طولانى در كنار چیزى بودن» است ، ولى وقتى به عنوان یك عبادت از آن یاد مى شود ، مقصود ، «ماندن در مسجد براى عبادت» مى باشد كه داراى احكام و آداب مخصوصى است ، از جمله آن كه این مدت دست كم باید سه روز باشد و در آن سه روز ، روزه گرفته شود و یك سرى رفتارها و عادات نیز باید ترك گردد .•
    اسلام با رهبانیت و كناره گیرى از اجتماع ، سخت مخالف است و حدیث مشهور: «لا رهبانیة فى الاسلام ; در اسلام رهبانیت نداریم .»•
    شاهد این مطلب است ، ولى با توجه به نیاز انسان ، به خلوت كردن با خداى خود ، آن را به گونه اى صحیح و پسندیده ، مورد توجه قرار داده است و برنامه هایى براى او در این زمینه ترتیب داده است كه از خلوت بسیار ساده و مختصر نماز ، شروع مى شود و با خلوت شبانه ـ كه براى نماز شب و مناجات شبانه پیشنهاد شده و كمى از خلوت هاى اوقات نماز ، طولانى تر و داراى آداب بیش ترى است ـ ادامه مى یابد: «وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِى نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا ;(اسراء ،79) و پاسى از شب را ]از خواب برخیز و[ قرآن ]و نماز[ بخوان . این یك وظیفه اضافى براى توست ; امید است كه پروردگارت تو را به مقامى در خور ستایش برانگیزد .» این سیر تكاملى در برنامه خلوت ، پس از تهجد شبانه ، با خلوت اعتكاف كه دست كم سه روز ادامه مى یابد ، كامل مى شود كه پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)نیز بر همین اساس ، دهه هایى را از برخى ماه ها ، مانند ماه رمضان در مسجد اعتكاف مى كردند .• با بیان این مطالب ، فلسفه برنامه اعتكاف روشن مى شود و با توجه به این مطلب است كه انسان مى تواند برنامه اعتكاف را هر چه پربارتر نماید ، زیرا مى فهمد غرض از این گونه خلوت گزینى ها ، توسعه و تعمیق توجهات خود به خداوند متعال است ; به همین جهت است كه اگر هر چه از چیزهایى كه بین او و توجه به خدا فاصله مى اندازد ، بكاهد ، از اعتكاف ، بهره بیش ترى مى برد ; مانند: كم خوردن و آشامیدن ، توجه بیش تر به عبادات درحال اعتكاف . در عین حال چون خداوند متعال نخواسته است ، شخص مسلمان ، ارتباطش از جامعه قطع شود ; به همین منظور ، به او اجازه داده است در ایام اعتكاف ، براى انجام وظایف ضرورى و عاطفى از مسجد خارج شود ; امورى مانند: عیادت مریض ، تشییع جنازه ، تهیّه غذا و لباس مورد نیاز و . . . .• خلاصه آن كه انسان باید به گونه اى اعتكاف كند كه خدا از او مى خواهد و احكامش در رساله ها و كتاب ها موجود است ، نه آن گونه اى كه سلیقه و یا احساسات او ایجاب مى كند
    .
    پاورقی ها:
    1 . تفسیر نمونه ، آیت اللّه مكارم شیرازى و دیگران ، ج 1 ، ص 649 ، نشر دارالكتب الاسلامی.
    2. بحارالانوار ، علامه مجلسى ، ج 65 ، ص 319 ، نشر وفاء بیروت .
    3. مفاتیح الجنان ، شیخ عباس قمى ، ص 408 ، نشر مؤسسه انتشارات عصر ظهور .
    4. عروة الوثقى ، سید یزدى ، ج 2 ، ص 255 ، نشر مؤسسه علمى .



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 29-03-1389 در ساعت 14:00





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. تشكرها 5

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  7. #24
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@




    توصیه های آیت الله جوادی آملی درباره مراسم اعتکاف




    آیت الله جوادی آملی علم آموزی را برتر از عبادت مستحبی دانست و تاکید کرد: در مراسم اعتکاف به محتوای علمی و فرهنگی توجه شود.

    آیت الله عبدالله جوادی آملی قبل از ظهر پنجشنبه در دیدار با معاونین فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی و برگزار کنندگان مراسم معنوی اعتکاف کشور بر غنی سازی مراسم اعتکاف تاکید کرد و گفت: از آنجایی که علم آموزی از عبادت مستحبی برتر است نباید در مراسم معنوی اعتکاف از پرداختن به مسایل علمی و فرهنگی به خصوص در مورد جوانان غفلت کرد.

    جوادی آملی اضافه کرد: در مسائل مادی دو کمبود و تنگ نظری وجود دارد، یکی اینکه از کل مالی که مقداری از آن را به کسی می‌دهیم کم می شود و دیگر اینکه اگر مالی را به کسی بدهیم ممکن است آن ظرفیت و فضای نگهداری آن را نداشته باشد ولی در مسائل معنوی و معارف دین این نقایص وجود ندارد و اگر کسی دارای کمالات باشد و آن را به دیگران عرضه دارد آن علم برای او ملکه و شکوفاتر می‌شود و ظرفیت علمی طرف مقابل نیز با دانستن آن مطالب برای یادگیری مطالب جدیدتر آماده‌تر می‌شود.

    وی با بیان اینکه علم هر جا برود ظرفیت ساز است نه اشغال کننده ظرفیت، خاطرنشان کرد: جریان اعتکاف هم به همین شکل است پس باید از این فرصت استفاده کرد و ظرفیتهای علمی و معنوی معتکفان را افزایش داد

    اعتکاف هم ردیف اقامه نماز، حج و طواف عمره است

    جوادی آملی در ادامه اعتکاف را از هدایای الهی دانست و افزود: اعتکاف هم ردیف اقامه نماز، حج و طواف عمره و یک امر اصیل عبادی است تا جایی که روزه که یکی از مبانی خمسه دین است از شرایط اعتکاف به حساب می‌آید.

    وی خواستار تبیین ارزش و جایگاه اعتکاف به عنوان یک یا از عبادتهای برین شد و تصریح کرد: اعتکاف یک عبادت فردی نیست بلکه جنبه اجتماعی دارد و از این از آن جایی فهمیده می‌شود که از شرایط اعتکاف ماندن در مسجد جامع و مسجد جماعات یعنی جایی که مردم در آن رفت و آمد می‌کنند می‌باشد نه مسجدی که خالی از جمعیت است.

    آیت الله جوادی آملی همچنین خاطرنشان کرد: مملکتی که اعتکاف در آن برگزار می‌شود باید سرآمد باشد چرا که هم مطالبه مردم از خدا و هم مطالبه خدا از مردم در آن منتقل می‌شود.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 29-03-1389 در ساعت 14:04





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. تشكرها 5

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), شكوفه ياس (29-03-1389), صافات (30-03-1389)

  9. #25
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    satare پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@






    اعتکاف عشق


    چقدر شیرینه آدم با خدای خودش عهد ببنده دیگه خلاف نکنه دیگه
    دروغ نگه دیگه غیبت نکنه دیگه بد خلقی نکنه غر نزنه تهمت نزنه
    حرفای بد نزنه و خلاصه اینکه دیگه گناه نکنه به این می گن پیمان با
    خدا یا به عبارت دیگه توبه.
    و شیرینتر اینکه توبه توی یه مکان خاص باشه روحانی و عرفانی مثل
    امام زاده مسجد حرم و خدا قسمت هممون کنه مکه معظمه.

    توبه توی مسجد یه جورایی می شه اعتکاف یه خلوت عاشقانه با خدا
    فقط خودتی و خدای خودت هرچه درددل داری میگی هر دعایی هم داری
    طلب اجابتش می کنی یه خلوت دسته جمعی یه فرصت دوباره به دنیا اومدن
    .سه روز فقط دعا می خونی از کل مفاتیح و ادعیه ها گرفته تا قرآن و حتی دنبال
    جلد دومش هم میری از دنیا بی خبری و چه زود میگذره این بی خبری وقتی هم
    تموم میشه ناراحتی که ای وای برمن استفاده نکردم از این روزها برای همه
    چیزو همه کس دعا می کنی .برای تعجیل در فرج امام زمانمون برای شفای همه
    مریضامون برای حل شدن مشکلات مردم برای نابودی ظلم و ستم و خلاصه
    اونقدر دعا می کنی که دعا کم میاری...
    اعتکاف خیلی شیرینه اونقدر که به عنوان تجربه اولت خیلی در شما تاثیر داره
    اینقدر به خدا نزدیک میشی که وجودشو حس می کنی اون قدر که زار می زنی
    خدایا توبه کردم دیگه گناه نمی کنم منو تا اعتکاف سال دیگه پاک نگه دار
    خدا جونم خیلی دوستت دارم به اندازه بزرگی ور عظمتت
    اللهم صل علی محمد و آل محمدوعجل فرجهم



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  10. تشكرها 5

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389)

  11. #26
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    setareh پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@









    ارزش معنوى اعتكاف
    انقطاع از مادیات و امور دنیوى و ملازمت مسجد و دوام ذكر و عبادت خدا، به تنهایى و بدون اعتكاف نیز داراى ارزشى والا و اهمیتى فراوان است كه در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادى را با چنین مضمونى مى‏توان یافت، اما اهمیت اعتكاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاكید قرار گرفته است.در بنیاد اولین خانه توحید (كعبه) به دست دو پیامبر الهى، حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام سخن از عهد و پیمانى به میان مى‏آید كه از جانب خداوند، جهت تطهیر«بیت الله‏» براى طواف كنندگان، معتكفین و نمازگزاران از آنان گرفته شده است.مطالعه در تعالیم ادیان الهى نشان مى‏دهد كه همواره شیوه‏هایى از درون‏ گرایى و دورى از جمع در ادیان آسمانى وجود داشته است.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  12. تشكرها 5

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389)

  13. #27
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@






    اعتكاف در قرآن
    از كلام وحى استفاده مى‏شود كه در میان بنى اسرائیل نوعى روزه همراه با سكوت (صمت‏) رایج‏ بوده است. (7) حضرت موسى(ع) با آن كه مسئولیت ‏سنگین رهبرى و هدایت امت را بر دوش داشت، براى مدت زمانى آنان را رها كرد و براى خلوت كردن با محبوب خویش به خلوتگاه كوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش پروردگار فرمود:"... و عجلت الیك رب لترضى (طه/ 84 )؛ پروردگارا به سوى تو آمدم تا از من راضى شوى."قرآن مجید در جایى دیگر از« رهبانیت‏» و گوشه ‏گیرى پیروان حضرت عیسى(ع) سخن به میان آورده، و مى‏فرماید:«... و رهبانیة ابتدعوها ما كتبناها علیهم الا ابتغاء رضوان الله فما رعوها حق رعایتها... (حدید/ 27)؛ و رهبانیتى را كه خود ابداع نمودند از این رو برایشان مقرر نمودیم تا خشنودى خداوند را كسب كنند. پس حق آن را چنان كه باید مراعات نكردند.»مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبائى (ره) فرموده است: « لحن آیه شریفه نشان مى‏دهد كه خداوند، ابتدائا رهبانیت را بر پیروان حضرت عیسى (ع) مقرر ننموده، ولى آن را مورد تایید قرار داده است.» (8) هر چند آنان به دلیل این كه در رهبانیت زیاده روى نمودند و حد و مرز آن را مراعات نكردند، مورد نكوهش خداوند قرار گرفتند.اسلام با پیش بینى عبادتى به نام «اعتكاف‏» كه در واقع نوعى خلوت و درون گرایى است، براى ساختن انسان‏ها و جلوگیرى از آفت ‏خدا فراموشى و خود فراموشى، چاره اندیشى نموده است. این‏ها همه نشان مى‏دهد با آن كه روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه هایى كه او را با درون خود پیوند دهد نیز محتاج است.راز این امر روشن است؛ معمولا حضور پیوسته و دائمى در عرصه اجتماع و كار و تلاش عملى، رفته رفته روحیه عمل گرایى را در انسان تقویت مى‏كند.پیدایش این روحیه چه بسا انسان را از درون تهى مى‏كند تا آن جا كه به چیزى جز عمل بیشتر نیندیشد. شخص عمل گرا و عمل زده حتى گاه فرصت نمى‏یابد نتایج كارها و تلاش‏هاى خود را هم به درستى ارزیابى كند. لذا اعتكاف زمینه مناسبى است تا انسان به كاوش درباره انگیزه‏ها و روحیات خویش بپردازد و براى رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. بنابراین اعتكاف با ویژگى هایى كه اسلام براى آن در نظر گرفته، پاسخى است ‏به این نیاز روحى، و فرصتى است مغتنم براى رو آوردن به خود و خدا.



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  14. تشكرها 4

    نرگس منتظر (29-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389)

  15. #28
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@








    اعتكاف در احادیث

    میزان توجه پیامبر(ص) به برپایى اعتكاف، بسیار در خور دقت و تامل است. خداوند متعال، پیامبر خویش را به داشتن خلق و خویى عظیم و بزرگ ستوده است.«و انك لعلى خلق عظیم( قلم/ ‏4)؛ و در حقیقت تو به اخلاق نیكو وعظیم آراسته هستى.»با این حال، آن حضرت با وجود مسئولیت ‏بزرگ اجتماعى كه بر دوش داشت، خود را از اعتكاف بى نیاز نمى‏دانست.چنان كه در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است: "رسول خدا در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مسجد معتكف مى‏شدند و براى آن حضرت خیمه‏اى كه از مو بافته شده بود، در مسجد برپا مى‏شد. پیامبر(ص) براى اعتكاف آماده مى‏شدند و بستر خویش را جمع مى‏كردند." (9) در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) آمده است: « كانت ‏بدر فى شهر رمضان و لم یعتكف رسول الله (ص) فلما ان كان من قابل اعتكف عشرین. عشرا لعامه و عشرا قضاء لما فاته (10)؛ جنگ بدر در ماه رمضان رخ داد، از این رو رسول خدا موفق به اعتكاف نشدند. آن حضرت در ماه رمضان سال آینده یك دهه را به عنوان همان سال اعتكاف نمودند و یك دهه را نیز به عنوان قضاى سال قبل.»رسول خدا افزون بر اهتمام عملى نسبت ‏به اعتكاف، با بیان فضایل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام این عمل تشویق مى‏نمودند. در حدیثى از آن حضرت آمده است: «اعتكاف عشر فى شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین (11)؛ یك دهه اعتكاف در ماه رمضان همچون دو حج و دو عمره است.»گرچه این حدیث ناظر به اعتكاف به مدت ده روز و در ماه مبارك رمضان است، ولى اعتكاف در كمتر از این مدت (به شرط آن كه از سه روز كم ‏تر نباشد) در غیر ماه مبارك رمضان مخصوصا «ایام البیض‏» به اندازه خود فضیلت و ثواب دارد.


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  16. تشكرها 5

    نرگس منتظر (29-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389)

  17. #29
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    setareh پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@











    زمان اعتكاف

    اعتكاف از نظر زمان محدود به وقت ‏خاص نیست؛ تنها از آن رو كه لازمه اعتكاف، روزه گرفتن است، باید در زمانى اعتكاف شود كه شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتكاف نیز صحیح است، ولى بهترین زمان براى اعتكاف دهه آخر ماه مبارك رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازى انسان براى درك لیلة القدر و بهره بردارى از فیض این شب گرانقدر، بى‏ارتباط نیست. در كشور ما اكنون اعتكاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتكاف در دهه پایانى ماه رمضان رواج دارد؛ و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است:اول آن كه ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده مى‏شود كه اعتكاف در ماه‏هاى حرام، نسبت‏ به دیگر ماهها از فضیلت ‏بیشترى برخوردار است.ثانیا: روزه در ماه رجب داراى فضیلتى خاص است، زیرا ماه رجب ماه بزرگى است كه مردم حتى در جاهلیت نیز حرمت آن را پاس مى‏داشتند. اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود. (12) ظاهرا چنین رفتار و باورى نسبت‏ به ماه رجب از دیگر ادیان الهى در میان مردم به جاى مانده بود.مالك بن انس ( پیشواى مذهب مالكى) گفته است: سوگند به خدا، چشمانم تاكنون كسى را كه از نظر وارستگى، فضیلت و عبادت و پرهیزگارى برتر از امام صادق (ع) باشد، ندیده است. من به حضور ایشان مى‏آمدم و او مرا مورد توجه قرار مى‏داد و احترام مى‏نمود. روزى به ایشان عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! پاداش كسى كه یك روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: پدرم از پدرش و او از جدش و ایشان از رسول خدا (ص) برایم روایت كرد كه هر كس یك روز از ماه رجب را از سر ایمان و اخلاص روزه بگیرد، گناهانش آمرزیده مى‏شود. (13)بر پایه حدیثى دیگر از پیامبر (ص) هر كس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله مى‏اندازد. پروردگار مهربان به كسى كه سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب مى‏كند كه حق تو بر من واجب شد و دوستى و ولایتم برایت ‏حتمى شد. اى فرشتگان! در حضور شما شهادت مى‏دهم كه گناهان بنده‏ام را آمرزیده‏ام. (14)علاوه بر روایاتى كه به طور عام نسبت ‏به فضیلت روزه ماه رجب تاكید مى‏نماید، درباره روزه گرفتن در روزهاى 13، 14 و 15 و انجام عمل «ام داود» نیز تاكید شده است.






    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  18. تشكرها 5

    نرگس منتظر (30-03-1389), ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389)

  19. #30
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    satare پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@











    خلوت با دوست

    انسان در پی دستیابی به کمال، به دنبال انتخاب است و اعتکاف انتخابی نیکوست، انتخاب همنشینی با قدسیان و فرشته خویان. معتکف، با پیوندی محکم و ناگسستنی با مبدا هستی، در پی نزدیكی به محبوب، با چشیدن طعم شیرین وصل، چشمه سار جان را از زلال حضور، لبریز می‌سازد و با خطاب "ارجِعی اِلی رَبّکَ" به منزلگاه دوست می‌شتابد و با او خلوتی معنوی را می‌آزماید.

    اعتکاف سنت اسلام.
    عاشقان واله و شیدا، در سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب، پرده نشین وادی سلامت گشته و در کوثر بخشایش جان و تن شسته و صورت و سیرت از پلیدی و رذیلت می‌زدایند.

    مؤمنان در این ایام، مرغ جان را در حریم امن دوست به پرواز آورده و با دلی لبریز از ذکر و دعا، به ضیافت رب الارباب بار یافته و سر بر آن آستان بی‌نیاز می‌سایند و .... تا یار که را خواهد و توفیق که را باشد.

    عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله‌های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می‌شوند. معتکف روزه‌اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است.
    در خانه دوست، سفره‌ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می‌زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می‌گردد. ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه‌های راز بر می‌چینند.

    اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه‌ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است، مناجاتی شیرین و زیبا، هم کلامی موجودی ضعیف با منشا قدرتها. تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست.
    نماز، زنگار غفلت از روان می‌زداید و صیقل روح و روان است. روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است.
    حج، شرکت در آزمون الهی و قطع تعلقات و دلبستگی دنیوی است. عبادات مالی؛ چون خمس و زکات و صدقات، دمیدن روح ایثار و گذشت در وجود آدمی است.
    اما اعتکاف، آمیزه‌ای از چند عبادت با فضیلت است.
    روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف است.
    حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد مقیم می‌گردد و جز برای ضروریات، کوی دوست را ترک نمی‌گوید. خود را از حلال باز می‌دارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید. اعتکاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

    ایام بیض در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می‌خواند، انسان را می‌خواند تا در دنیای ‌های و هوی و دود و دم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضوری سبز از همسفران کوی دوست گردیم.


    سایت كانون رهپویان وصال




    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

  20. تشكرها 4

    ترنم باران (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389)

صفحه 3 از 8 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •