@<--*-->@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @<--*-->@ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
@<--*-->@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @<--*-->@
صفحه 4 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 75
  1. #31
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    setareh1 پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@









    مكان اعتكاف
    اعتكاف از نظر مكان محدودیت ‏خاص دارد. نظریه معروف آن است كه اعتكاف تنها در یكى از مساجد چهارگانه ( مسجدالحرام، مسجدالنبى، مسجد كوفه و مسجد بصره ) جایز است. امام رضا (ع) فرموده‏اند: «اعتكاف لیلة فى مسجد الرسول و عند قبره یعدل حجة و عمرة (15)؛ یك شب اعتكاف در مسجد پیامبر و نزد قبر او معادل یك حج و یك عمره است.»ولى گروهى از فقها اعتكاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز روا دانسته‏اند. (16)البته در مورد مسجد جامع نیز برخى برآنند كه باید به قصد رجاء و به امید این كه شاید مطلوب درگاه الهى باشد، اعتكاف نمود. (17) اعتكاف در سایر مساجد مانند مسجد محله و بازار تنها به نظر شمار اندكى از فقیهان شیعه جایز است. (18) مقصود از مسجد جامع در هر شهر و منطقه، مسجدى است كه معمولا مردم بیشترى در آن جا گرد مى ‏آیند (19)؛ به عبارت دیگر، مسجدى كه اغلب اوقات بیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد. (20)شیخ لطف الله میسى اصفهانى در كتاب «رساله اعتكافیه‏» به نقل احادیثى در باب اعتكاف پرداخته و ضمن بیان احادیث، شواهدى را در جواز اقامه اعتكاف در مسجد جامع، نصب قبه و نیز احیاى دهه آخر ماه رمضان ذكر مى‏ كند.روشن است كه در محل اعتكاف اختلافى در میان فقهاى شیعه وجود دارد. این اختلاف ناشى از این روایت است كه اعتكاف در مسجدى جایز است كه امام عدل، جماعتى در آن برگزار كرده باشد. برخى از فقها صرفا همین چند مسجد ( كوفه، بصره، مدینه و مكه) را براى اعتكاف جایز شمرده‏اند و برخى دیگر مساجد دیگر را نیز براى اعتكاف مجاز شمرده‏اند.از این دسته دوم، گروهى تنها مساجد جامع را معین كرده اند و برخى همه مساجد جماعات را. شیخ لطف الله بر این باور بوده كه در تمامى مساجد جامع و حتى جماعت اعتكاف جایز است، ولى درباره روایتى كه «امام عدل‏» را مطرح كرده چنین اظهار مى‏ كند كه مقصود از امام عدل، اعم از امام معصوم و غیر معصوم است. شیخ تاكید دارد كه اصولا سؤال درباره مساجد بغداد بوده و روشن است كه وجه عدل نمى‏توانسته ارتباطى با امام معصوم براى اقامه نماز در آن مساجد داشته باشد.وى با اشاره به آراء برخى از فقهاى متقدم در این كه تنها در مساجد اربعه اعتكاف رواست، اسامى جمعى از علماى عصر خود را كه اغلب علماى جبل عامل هستند، ذكر كرده و رأى آنان را چنین دانسته كه در هر مسجد جامعى اعتكاف جایز است. از جمله آنان مرحوم شیخ بهایى است كه در هنگام تالیف این رساله در قید حیات بوده است و نیز شیخ على بن عبدالعالى میسى، جد نویسنده، و نیز شهید ثانى و بسیارى دیگر. (21)در این جا ممكن است این پرسش مطرح شود كه با توجه به آثار سازنده اعتكاف آیا بهتر نیست اعتكاف در هر مسجدى را جایز بدانیم تا همگان به آسانى بتوانند از این عبادت بهره‏مند شوند؟در پاسخ باید گفت: عبادت‏هاى دینى كاملا توقیفى هستند؛ بدین معنا كه شرایط و احكام آن را باید از متون اسلامى و دستورهاى شرعى اخذ كرد. هرگاه از ادله معتبر استفاده شود كه محل اعتكاف، مسجد جامع است، نمى‏توان از روى ذوق و سلیقه شخصى در شرط عبادت تصرف نمود و دامنه آن را توسعه داد.اساسا برخى عبادت‏ها از نظر مكان، داراى محدودیت ‏خاصى هستند.مثلا مراسم و اعمال حج‏ باید در مكان‏هاى معینى انجام شود؛ از این رو انجام دادن اعمال حج در غیر از محل‏هاى مقرر بى‏ معناست.در مورد اعتكاف نیز هرگاه با ادله معتبر ثابت‏ شود كه جایگاه آن مسجد جامع است، مى‏ فهمیم كه شارع مقدس این عبادت را تنها در این ظرف مكانى معین از ما خواسته است. البته در تشریع این حكم حتما مصالحى مورد نظر بوده است كه شاید عقل ما نتواند به طور یقین بدان دست‏ یابد. شاید اسلام با منحصر نمودن اعتكاف در مسجد جامع بخواهد نوعى كنترل بر كمیت و كیفیت آن وجود داشته باشد و در كنار این عبادت، ارزش‏هاى دیگرى مانند وحدت و همراهى و همدلى نیز مطرح شود. (22)انسان معتكفى كه به آداب اعتكاف پایبند است در هر موردى از نماز خواندن، دعا كردن، اندیشیدن، شب زنده دارى و گریستن، به گنجینه هایى از رحمت‏ خاص خدا دست مى‏یابد كه گرانبهاترین سرمایه زندگانى و بهترین زاد و توشه آخرت او خواهد بود.هم چنین گاهى خداوند به خاطر تأدیب انسان‏ها یا به خاطر عقوبت آنان نسبت ‏به ستمكارى‏ ها و معاصى روز افزون شان، اراده نزول عذاب مى‏كند و بلایى چون خشكسالى یا زلزله یا بیمارى عمومى و مانند آن را تقدیر مى‏نماید، ولى عمل صالح گروهى از آنان باعث دفع بلا می گردد و به گونه‏اى كه خود نیز متوجه نیستند از تحقق عذاب و عقاب الهى جلوگیرى مى‏كنند: «... و ما كان الله معذبهم و هم یستغفرون(انفال/ ‏33)؛ و خداوند آنان را عذاب نمى‏ كند تا زمانى كه استغفار مى‏ كنند.»اعتكاف خالصانه جمع كثیرى از مردم جامعه ما، مى‏ تواند چنین نقشى را در اجتماع اسلامى داشته باشد؛ یعنى زمانى كه قدرناشناسى مردم نسبت‏ به نعمت‏هاى الهى اوج مى ‏گیرد و غفلت از خدا به شكل‏هاى گوناگون در بین مردم رواج مى‏ یابد و پول‏ پرستى و شهوترانى، بخش عظیمى از جامعه را از عبادت خدا دور و به حقوق دیگران بى ‏توجه مى‏ سازد، خطر نزول بلا نزدیك مى ‏شود؛ اما گریه ‏ها و تضرع‏ها و نمازها و روزه‏هاى معتكفین، رحمت‏ خدا را بر مى‏ انگیزاند و به آبروى آنان، عاصیان نیز در امان مى ‏مانند.





    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  2. تشكرها 6

    نرگس منتظر (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), شكوه انتظار (30-03-1389), صافات (30-03-1389), عاشورا (30-03-1389)

  3. #32
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    setareh1 پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@







    مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه
    در فرهنگ اسلامى روى آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره بردارى از فیض معنوى آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادى - معنوى، نقش بسیار مهمى در رویارویى با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا مى‏كند.جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را مى‏چشد، لذت‏هاى مادى و شهوانى در دیدگانش، حقیر و بى‏ارزش مى‏شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دینى گرفتار نمى‏شود.از سوى دیگر، چنین مراسمى خود پیامى عملى و درسى عبرت‏آمیز براى مردم است. حضور جمعى از مؤمنان در مسجد براى عبادت، در حقیقت نوعى دعوت به خدا پرستى و دین مدارى است و آثار سازنده‏اى بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویى با تهاجم فرهنگى دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایى كه در باور عمومى مردم ریشه‏هاى عمیق دارند، نادیده گرفته شود. بى‏تردید مساجد، حسینیه‏ها، تكایا، هیئت‏هاى مذهبى، زیارت و اعتكاف، نقش مهمى در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینى ایفا كرده و مى‏كنند. این مقوله‏ها با آثار مثبت جانبى كه دارند، اهرم‏هاى توانمندى در مقابله با فرهنگ بیگانه‏اند.در دوران ما تهاجم دشمن ابعادى گسترده یافته، ولى این حركت استعمارى، دست كم ریشه‏اى چند صد ساله دارد و همین پدیده‏هاى سنتى هم چون اعتكاف، مردم ما را در طول سال‏هاى متمادى در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت ‏بخشیده است؛ (23) اما اهمیت آن و نقش به سزایى كه در تصفیه و تزكیه انسان دارد براى بسیارى از مسلمانان ناشناخته مانده است.از این رو جا دارد مبلغان اسلامى بیش از پیش بر نقش مهم آن تاكید ورزند تا این سنت دیرینه محمدى آن گونه كه شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامى حفظ كند.در عصر ما كه زندگى ماشینى و پیچیدگى‏هاى آن، دیده‏گان انسان را به خود خیره كرده، روابط اجتماعى گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمى انسان به جلوه‏ها و مظاهر مادى توسعه یافته است، تاكید بر نقش سازنده اعتكاف، ضرورتى دو چندان مى‏یابد؛ زیرا اعتكاف انس با معشوق است كه زمینه را براى گسستن فرد از سرگرمى‏هاى پوچ فراهم مى‏ آورد؛ انسان را با خداوند پیوند مى‏دهد و از آفت ‏خدا فراموشى و از خود بیگانگى نگه مى ‏دارد.
    پى ‏نوشت‏ها:
    1. عطار نیشابورى، تذكرة الاولیاء، ص‏785.2. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج‏14، ص‏141.3. تفسیر نمونه، ج‏13، ص‏33.4. علامه طباطبائى، المیزان، ج‏14، ص‏34.5. سید مرتضى، المسائل الناصریات، ص‏119.6. علامه حلى، تذكرة الفقهاء، ج‏6، كتاب اعتكاف، ص‏239.7. حرعاملى، وسائل الشیعه؛ ج‏7، ص‏116.8. المیزان، ج‏19، ص‏173.9. حرعاملى، وسائل الشیعه، ج‏7، ص‏397، روایت‏1.10. همان، روایت 2.11. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، كتاب الاعتكاف، ص ‏188.12. شیخ صدوق، فضائل الاشهرالثلاثة، ص‏24، روایت‏12.13. همان، ص‏38، روایت‏16.14. همان، ص‏25، بخشى از روایت‏12.15. بحارالانوار، ج ‏98، ص‏151.16. سید محمد كاظم طباطبائى، العروة الوثقى، كتاب الاعتكاف، ص‏399.17. امام خمینى (ره)، تحریرالوسیله، ج‏1، ص‏305.18. شیخ محمد حسن نجفى، جواهرالكلام، ج‏17، ص‏170.19. همان، ص‏171.20. آیة الله گلپایگانى، مجمع المسائل، ج‏1، ص‏154.21. فصلنامه فرهنگ اصفهان، شماره 1، پائیز 1374، ص‏38. رحیم نوبهار، اعتكاف؛ سنت محمدى، صص‏78 و 88 .22. بحارالانوار، ج‏33، ص‏542 .23. اعتكاف، سنتى محمدى، صص‏50 و 51 .


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  4. تشكرها 6

    نرگس منتظر (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), شكوه انتظار (30-03-1389), صافات (30-03-1389), عاشورا (30-03-1389)

  5. #33
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@





    انسان موجودی است سالک و پویا به سوی معبود حقیقی خویش و از هر راهی که برود و هر مسیری را که در زندگی انتخاب کند، سرانجام به لقای معبود خویش می رسد:
    «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه;
    ای انسان! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می روی و او را ملاقات خواهی کرد.»
    با توجه به این آیه اگر انسان راه ایمان، خودسازی و تهذیب نفس را بپوید جمال و مهر خداوند را ملاقات می کند، اما اگر راه کفر و آلودگی را در پیش گیرد، جلال و قهر او را. بنابراین اگر مقصد و غایت سلوکش لقای محبت و مهر خدا باشد، باید راه تهذیب نفس و عبادت حقیقی را در پیش گیرد و از هوای نفس بگریزد و در طریقت انس با معبود گاهی به گوشه ای خلوت پناه ببرد و دور از همه عنوان ها و تعلقات مادی، لختی بر حال زار خویش بگرید و با سوز دل و اشک چشم، کدورت و زنگار را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت اندیشه کند.
    ادیان الهی با توجه به همین نیاز روحی، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیت های اجتماعی فرا می خوانند، فرصت هایی را نیز برای خلوت نمودن او با خداوند فراهم نموده اند، یکی از این فرصت ها «اعتکاف » است.
    اعتکاف در لغت به معنی اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.
    اعتکاف;
    فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم های مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خداوند که همه اش مغفرت و رحمت است، متصل شود.
    در اعتکاف می توان خانه دل را از اغیار تهی کرد و نور محبت خدا را در آن جلوه گر ساخت; می توان خود را وقف عبادت کرد و لذت میهمانی را بر سر سفره احسان و لطف الهی چشید; می توان زمام دل و جان را به دست خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند کشید;
    می توان به خویشتن پرداخت و معایب و کاستی های خود را شناخت و در جست و جوی معالجه بود; می توان نامه عمل را مرور کرد و به فکر تدارک و جبران فرصت های از دست رفته بود; می توان به مرگ اندیشید و خود را برای حضور در پیشگاه خدای «ارحم الراحمین » آماده کرد.

    آری!
    اعتکاف;
    فصلی است برای گریستن،
    برای ریزش باران رحمت،
    برای شستن آلودگی های گناه،
    برای تطهیر صحیفه اعمال،
    برای نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح.
    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكرها 5

    نرگس منتظر (30-03-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (30-03-1389), صافات (30-03-1389), عاشورا (30-03-1389)

  7. #34
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    جديد پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@




    اعتکاف؛ زدودن زنگارهای غفلت



    در دنیای پرغوغای مادی امروز، بر قلب و روح انسان زنگارهای غفلت و دوری از خداوند می نشیند که اگر این آلودگیها با نیایش و عبادت خدا زدوده نشوند، ممکن است روحانیت و معنویت را از وجود انسان برچینند. از آنجا که اشتغال انسان به کار و زندگی و مسئولیتهای اجتماعی، گاه موجب غفلت می‌شود و انسان به نسیان و فراموشی می‌افتد، رسالت بزرگ ما که عبادت خالق است فراموش می‌شود و لذا در این شرایط خودسازی و تزکیه نفس واجب می شود.
    سنت حسنه اعتکاف که یکی از مستحبات دین اسلام است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان حالت فراگیر و عمومی نداشت، اما طی چند سال اخیر در بین اقشار مختلف اجتماعی بویژه جوانان متداول شده است، به طوری که مساجد بسیاری پذیرای میهمانان خدا در ایام البیض ماه پر برکت رجب هستند.معتکفین باید بدانند که بیشترین صبغه اعتکاف، انس با خداوند احدیت است که انسان بتواند با زبان روزه با قرائت دعاهای ماثوره اهل بیت(ع) به خود شناسی و خودسازی بپردازد. نباید برنامه های حاشیه ای اصل عمل عبادی اعتکاف را تحت تاثیر قرار دهد.
    انسانهایی که اهل خودسازی و سلوک به سمت معارف الهی هستند، این ایام را به خوبی گرامی می دارند، زیرا ماه رجب سکویی برای پرش به ماه شعبان و ماه شعبان نیز سکوی پرش به ماه رمضان- ماه میهمانی خداوند- است که باید در هر سه ماه برای اصلاح نفس، برنامه ای مناسب و منسجم داشت و زمینه های ورود به یک فضای روحانی، ملکوتی و وحیانی را بویژه در دوران جوانی برای تداعی یک شخصیت سالم و با فضیلت مهیا کرد. معتکفین و به ویژه جوانان تلاش کنند تا بحث‌های غیرضروری نداشته باشند، بحث‌های اجتماعی و سیاسی را در این سه روز کنار بگذارند و تنها به خودسازی و درون گرایی بپردازند. بحث‌های جانبی را رها کنند مگر آنکه بحث علمی باشد. به یاد شهدا که انقلاب و کشور مدیون خون آنهاست و به یاد پدر و مادر باشیم.
    اعتکاف تنها دهان بستن و نماز خواندن نیست بلکه اعتکافی مفید است که منشا تحول فکری و عقیدتی و تحول روحی شود و بر ملکات خوب انسان بیفزاید و از ملکات بد بکاهد.پیامبر(ص) با آن شخصیت که نماز شب بر او واجب بود ایامی را در طول سال به اعتکاف اختصاص می‌داد و حتی در سالی که نتوانست اعتکاف کند در سال بعد جبران کرد.معتکفین در این سه روز باید از دیگران قهر کنند و تنها خدا را مد نظر قرار دهند و تا می‌توانند بر کیفیت اعتکاف بیفزایند. اعتکاف توقفی ناآگاهانه در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست. آن چه می تواند موجب دل کندن از لذایذ زندگی مادی شود، خود باید لذتی برتر باشد. لذتی چون وصال محبوب، تقرب و نزدیکی به خدای بزرگ و قرار گرفتن در سایه سار محبت الهی. معتکف از خانه خویش بیرون رفته و آگاهانه عزم حضور در خانه حضرت حق می کند؛ حضوری آگاهانه، عاشقانه و خالصانه بر درگاه پروردگار یکتا.

    حمید حسین زاده





    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. تشكرها 5

    نرگس منتظر (30-03-1389), شكوه انتظار (30-03-1389), صافات (30-03-1389), عاشورا (30-03-1389)

  9. #35
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@








    اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد. اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته مى ‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده ، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، همیشه با یاد خدا تلاش کنند ، خود را در محضر پروردگار ببینند ، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.





    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  10. تشكرها 5

    نرگس منتظر (30-03-1389), شكوه انتظار (30-03-1389), صافات (30-03-1389), عاشورا (30-03-1389)

  11. #36
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    goll پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@







    اعتکاف، خانه تکانی دل



    سخن اول (در خلوت يار)
    معبود من!
    به مسجد، سجده گاه عاشقان و سر بر آستان نهادگان و خانه امن و آرامش تو آمده ام! مکاني که پروازها از آن سر گرفته و محل نزول فرشتگان و مجمع عاشقان و محفل کروبيان است.
    بدان اميد آمده ام که در کنار بوستان ومقربان قرار گيرم تا شايد گوشه چشمت بر من گنهکار افتد.

    صبحگاه سيزده رجب مساجد جامع بسياري از شهرهاي ايران اسلامي شاهدحضور عاشقان شيفته اي است که به قصد اقامتي سه روزه دراين مکان مقدس حضور مي يابند و به دور از دنيا و جلوه هاي دلفريب آن در سفري از خانه خويش به خانه دوست شرکت جسته و به راز و نياز با خداي بي نياز بنده نواز مي پردازند. “اعتکاف” سنت نيکوي ديرپايي است که از پيامبران به يادگار مانده و تا امروز ادامه يافته است.

    اين برنامه معنوي هر سال مشتقاان و طرفداران بيشتر مي يابد، عبادتي که در خلوت انسان با پروردگار مهربان شکل مي گيرد و دلهاي شيفتگان حضرتش را جلامي بخشد.

    1- تعريف اعتکاف:اعتکاف به معني اقامت گزيدن در جايي است به طوري که معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و اين التزام ناشي از اهميت و عظمت آن موضع باشد.

    2- ارکان اعتکاف: ارکان عبادت يعني اجزايي که عمدا يا سهوا ترک شوند، آن عبادت باطل مي شود. اعتکاف نيز ارکاني دارد که عبارتند از نيت، توقف در مسجد يا مساجد چهارگانه معروف، کمتر از سه روز نبودن اعتکاف، روزه دار بودن معتکف در ايام اعتکاف.

    3- اعتکاف در فقه:اعتکاف از اصطلاحات فقه اسلامي و به معني اقامت طولاني در يکي از مساجد جامع به منظور عبادت است و از جمله عبادت هايي است که سابقه تاريخي فراواني دارد. بسياري از پيامبران و موحدان براي راز و نياز با خداوند و تهذيب نفس و تقويت روح به مدت طولاني در نقطه اي معين و به دور از زندگي مادي اقامت مي گزيدند.

    4- سنت پيامبر در اعتکاف:پيامبر اسلام نيز پس از بعثت به اين سنت ديرينه عمل مي فرمود و همه ساله در دهه سوم ماه رمضان در مسجدالنبي در مدينه چادري برپا مي کرد، در آنجا معتکف مي شد و به عبادت مي پرداخت.

    5- مکان هاي اعتکاف:بهترين مکان ها براي اعتکاف مسجدالحرام، مسجدالنبي، مسجد کوفه و مسجد سهله است و پس از آنها مساجد جامع شهرها. اعتکاف از جمله عبادت هاي مسحتب موکد در اسلام است. در ايام اعتکاف مباشرت با همسر و بيرون رفتن از مسجد به مدت طولاني و براي کارهاي غيرضروري مجاز نيست.

    6- زمان هاي اعتکاف:ايام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان و نيز ايام البيض (سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است.

    7- کلام برگزيده اي از ادبيات فارسي به نقل از حضرت امام(ره): در حلقه درويش نديديم صفايي، در صومعه از او نشنيديم درايي، در مدرسه از دوست نخوانديم کتابي، در ماذنه از يار نديديم صدايي، در جمع کتب هيچ حجابي ندريديم، در درس صحف راه نبرديم به جايي، در بتکده عمري به بطالت گذرانديم، در جمع حريفان نه دوايي و نه دايي، در جرگه عشاق روم بلکه بيابم، از گلشن دلدار نسيمي ردپايي، اين ما و مني زعقل و عقالست در خلوت، مستان نه مني هست و نه مايي.

    8- اعتکاف از زبان نبي اعظم(ص:)رسول اکرم(ص) فرمود: ”اعتکاف، در ده روز از روزهاي رمضان معادل دو حج و دو عمره است.” همچنين فرموده اند: “اعتکاف از روي ايمان و اخلاص باعث آمرزش گناهان گذشته مي شود.” در جايي ديگر از ايشان نقل است: “خداوند متعال در هر روز 120 رحمت بر خانه کعبه نازل مي فرمايد 60 رحمت از آن طواف کنندگان، 40 رحمت از آن معتکفان و 20 رحمت از آن تماشاگران است.”

    9- سخني نغز و عارفانه در باب اعتکاف:چه عبادت عجيبي، هم خود عبادت است و هم عبادات ديگر را در خود دارد. نماز دارد، آن هم چه نمازي؛ در اول وقت به جماعت با حضور قلب، به دور از ريا، با تضرع و خشوع.روزه هم دارد و آن هم چه روزه اي، در بهترين ايام در حالي که همه اعضاي وجود انسان روزه دار است. زبان، چشم و قلب، همه در روزه اند. دعا نيز دارد، آن هم چه دعايي، در خلوت، با وضو، در حال روزه، در بهترين اوقات شبانه روز و در بهترين زمان سال. توبه آن هم چه توبه اي، همچون توبه نصوح با بهترين حالت و در بهترين روز خدا.

    پس چه خوب است براي تقرب بيشتر به درگاه خداوند اعتکاف را تجربه کنيم.

    و در کلام آخر نيز از همه معتکفان عزيز که اوقات خاص خداوند را غنيمت شمرده اند و خود را در معرض نسيم هاي الهي قرار داده اند، التماس دعا داريم و از آنها جهت دعا براي ظهور حضرت ولي عصر(عج) و طول عمر با عزت رهبر فرزانه انقلاب و اتحاد ملت ايران و انسجام کشورهاي اسلامي و رفع فتنه ها از مرز و بوم مملکتمان دست ياري مي طلبيم واميدواريم که اين رزق و روزي مقدس که نصيبشان شده قدر بدانند و عبادات خالصانه آنها مورد رضايت پروردگار متعال قرار بگيرد.

    انشاءالله


    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

  12. تشكرها 3

    خادمه صدیقه طاهره(س) (31-03-1389), شكوه انتظار (30-03-1389), عاشورا (30-03-1389)

  13. #37
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@










    اعتکاف در ادیان دیگر

    کسی دقیقاً نمی‏داند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل‏گیری چه چیزهایی بوده است.
    با توجه به آیه 125 سوره بقره، می‏توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می‏شده و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می‏ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. واگذاری این مسؤولیت خطیر به آنها، گواه بزرگی بر اهمیت عباداتی چون حج، اعتکاف و نماز در پیشگاه خداوند است.
    حضرت موسی (ع) با آن که مسؤولیت سنگین رهبری و هدایت امت را به دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را ترک و برای خلوت با محبوب خویش به خلوتگاه کوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش خداوند که فرمود: چرا قوم خود را رها کردی و با عجله به سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: پروردگارا! به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی. (طه :83 و 84).
    بیت المقدس از مکانهایی بود که همواره عده زیادی از انسانها، برای اعتکاف در آن گرد می آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می‏شدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود و از جمله کسانی که در امر اعتکاف سرپرستی می‏نمود حضرت مریم (ع) است. قرآن در این باره می فرماید: «وَ کَفّلَها زَکَریا کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَریا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقاً ــ کفالت او (مریم) را زکریا بر عهده گرفت و هر زمان که به محل عبادت او می رفت برای او غذایی مهیا می‏دید» (آل عمران:37).
    از قرآن مجید (مریم:16و 17) استفاده می‏شود که حضرت مریم (ع) آنگاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد از مردم بریده بود و در خلوت به سر می برد.
    علامه طباطبائی می فرماید: گویا مقصود از دوری مریم از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است.
    طبق روایات اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم توسط این عمل به خدای خود تقرب می جسته اند.
    اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین حنیف به شمار می روند. اعتکاف در غارها و بیابانها و کوهها، به عده ای از این حنفاء نسبت داده شده است. آنان در جاهای خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می کردند و جز برای نیازهای شدید و ضروری، از آن خارج نمی شدند و در آن اماکن به عبادت و تأمل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند. آنها در آن اماکن خاموش و آرام مثل غار حراء، به عبادت مشغول می‏شدند.
    پیامبر (ص) نیز مانند خود بر دین حنیف یعنی دین حضرت ابراهیم (ع) بود و عبادات متداول آن دین و از جمله اعتکاف را برپا می‏داشت.
    قبل از بعثت حضرت محمد (ص) نیز غار حراء محل عبادت و راز و نیاز بود، حضرت رسول اکرم (ص) نیز به اعتکاف در آن مکان مشغول می‏شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می‏رفتند.






    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  14. تشكرها 3


  15. #38
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@








    خدایا ،
    خدای مهربون من یك بار دیگه با سربه زیری و شرم ساری آمده ام به در خونه ی تو.آمده ام گدایی.
    راهم رو گم كردم.
    یك عمر در غفلت شبم رو روز كردم.
    تمام لحظه هایی رو كه می شد بایاد تو آسمونی شد با یك لحظه غفلت ،
    تمام ساعت ها و روزها و سالهارو از دست دادم و دلم رو اسیر زرق و برق دنیا كردم.
    نفهمیدم ولی به غیر در خانه ی تو حلقه به گوش خیلی ها شدم آخرش هم چیزی جز یاس و نا امیدی ندیدم.
    اسیر هوای نفس شدم و زندگیم رو بر باد دادم حالا رسوا شدم با همین رسوایی باهمین دل شكسته كه شكستنش از غفلت خودم بوده اومدم در خونت می خواهم ناله كنم ضجه بزنم بگم :
    خدایا گنهكارم.خطاكارم.
    میگن كسی مهربون تر از مادرم نیست ولی تو هزاران بار مهربونتراز مادرمی. تومهربونی رو یاد مادرم دادی تو رحمانی رحیمی .
    تو به من گفتی توبه كنم ،
    توبم رو می پذیری ،قبولم می كنی.
    خدایا اومدم توبه كنم خدایا دیگه از این همه سیاهی خسته شدم.
    قسمت می دم به دلهای صاف شكسته در رحمتت رو برام باز كن.
    خدایا من یك مهمون بیشتر نیستم هرچی بشه سر خوان تو نشستم و تو میزبانمی به من رحم كن من خیلی فقیرم.
    حتی یك كار خوب نكردم كه روز قیامت بهش بنازم.
    خدایا می دونم اگه امشب بمیرم چیزی با خودم ندارم.
    این همه بهم وقت می دی می گی شاید امروز یك كار خوب بكنه شاید دست بندم رو بگیره شاید دلی رو خوشحال كنه ،گره از كاری باز كنه ولی من پست تر از اونی هستم كه بتونم كارهای تو رو درك كنم اصلا نمی فهمم كه تو داری بهم لطف می كنی.
    خدایا من با خودم چیكار كردم؟


    دردمنــدان غـم عـشـــــق دوا می خواهـنــد
    به امیــد آمده انـد از تو، تو را می خواهند
    زان جماعت كه زتو طالب حورند و قصور
    در شگفتم كه زتو جز تو چرا می خواهند



    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. تشكرها 3

    نرگس منتظر (01-04-1389), خادمه صدیقه طاهره(س) (31-03-1389), شكوفه ياس (31-03-1389)

  17. #39
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    setareh پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@











    اعتکاف تمرين انقطاع از غير
    وجود آدمي، همانند پاره خطي است که از دو سو، تا بي نهايت، قابل امتداد است و انسان مختار، بر سر دو راهي انتخاب، ناگريز از گزينش است. آيا به سوي فلاح برود و يا راه ضلالت را در پيش گيرد؟ در اين ميان، عده اي فلاح را برگزيده و در رسيدن به مقصد، از هيچ کوششي دريغ نمي ورزند. در بيابان، گر به شوق کعبه خواهي زد قدم سرزنشها گر کند خار مغيلان غم مخور
    در اين مسير، معتکفان تا بدانجا پيش مي روند که زمزمه زيباي "اِلهي هَب لِي کَمالَ الاِنقِطاعَ اِلَيکَ" به گوش جان مي شنوند. پس خدايا به من کمال انقطاع به سوي خود را هديه کن؛ يعني همان رستگاري واقعي و فلاح حقيقي را. بنابراين اعتکاف و خلوت گزيني در منزل دوست نخستين گام براي رسيدن به اين مقصد بزرگ انساني است .

    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  18. تشكرها 2


  19. #40
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    setareh پاسخ : @<--*-->@ اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت @<--*-->@





    انسان اين اشرف موجودات، در پي دستيابي به کمال، به دنبال انتخاب است و اعتکاف انتخابي نيکوست،
    انتخاب همنشيني با قدسيان و فرشته خويان.
    معتکف، با پيوندي محکم و ناگستني با مبدأ هستي، در پي قرابت با محبوب، با چشيدن طعم شيرين وصل، چشمه سار جان را از زلال حضور، لبريز مي سازد و با خطاب
    "ارجِعي اِلي رَبّکَ"
    به منزلگاه دوست مي شتابد و با او خلوتي معنوي را مي آزمايد. اعتکاف سنت اسلام است، سنت اسلام ناب محمدي. عاشقان واله و شيدا، در سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب، پرده نشين وادي سلامت گشته و در کوثر بخشايش جان و تن شسته و صورت و سيرت از پليدي و رذيلت مي زدايند.
    مؤمنان در اين ايام، مرغ جان را در حريم امن دوست به پرواز آورده و با دلي و با دلي لبريز از ذکر و دعا، به ضيافت رب الارباب بار يافته و سر بر آن آستان بي نياز مي سايند و ....

    تا يار که را خواهد و توفيق که را باشد.

    @&lt;--*--&gt;@  اعتکاف دريچه اي به سوي ملکوت  @&lt;--*--&gt;@



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  20. تشكرها 2


صفحه 4 از 8 نخستنخست 12345678 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •