آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ، سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 41
  1. #11
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    توضیح این مطلب آنکه، چون محمّد بن رائق مدبر امور مملکت و خلافت گردید، امر داد عموم ضیاع ابن مقله و پسر او را تصرف کنند و موقعی که به بغداد رسید (جمعه 24 ذی الحجه 324) ابو علی بن مقله به ملاقات او و وزیرش ابوعبدالله نوبختی رفت تا شاید از املاک خود رفع توقیف نماید و در ضمن تشبثاتی که می کرد وقتی نیز در این کار از حسین بن روح استمداد جست و حسین بن روح نیز به وسیله ابوعبدالله نوبختی با این رائق در آن باب مذاکره کرده، موقتاً کار ابن مقله را اصلاح نمود، و ابن رائق امر داد تا ابوعبدالله نوبختی در خانه ابن مقله را که بسته بودند باز کند.
    این واقعه یعنی تشبث ابن مقله به ذیل عنایت حسین بن روح، چنان که صولی اشاره می کند، در سال 325 ه.ق. اتفاق افتاده و چون در ایام وزارت حسین بن علی نوبختی که سه ماه و هشت روز بیشتر طول نکشیده بود (از اوایل محرم 325 تا اواسط ربیع الاول همان سال) پس بایستی در همین فاصله واقع شده باشد.
    در قسمت عمدۀ ایام خلافت راضی (329-322)، حسین بن روح در بغداد در میان شیعیان مقامی بس جلیل داشت و به واسطه کثرت مالی که طایفه امامیه به نزد او می آوردند، ذکر حشمت و فراوانی ثروت او نظر خلیفه و عمّال دیوانی را که در این اوقات دچار دست تنگی بودند جلب کرده بود و خلیفه غالباض از او سخن می گفت.
    راضی همیشه با ما می گفت که بی میل نبودم که هزار نفر مثل حسین بن روح وجود داشت و امامیه اموال خود را به ایشان می بخشیدند تا خداوند به این وسیله آن طایفه را نیازمند می کرد.18 توانگر شدن امثال حسین بن روح، از گرفتن اموال امامیه چندان مرا ناپسند نمی آید.»19


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  2. #12
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،






    پی نوشت ها:

    1. الوزراء و الکتاب جهشیاری، به نقل از غیبت سیاسی امام دوازدهم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، ص97.
    2 . برای فهمیدن تأثیر وزارت در سیاست دولت مراجعه شود به «عصر الخلیفه المقتدر بالله» نوشته کبیسی، ص157-1560.
    3 . چنانچه از تاریخ استفاده می شود، حامد بن عباس حساسیت فوق العاده ای نسبت به شیعیان داتشه است و برای متلاشی کردن آنها می کوشید. حامد بن عباس مدّتهای طولانی قبل از وزارت، حکومت واسط را به عهده داشت و اگر بگوییم با واگذاری وزارت به حامد بن عباس مقام وزارت سقوط و به «درک اسفل» رسید، مبالغه نگفته ایم. بعد از مدّتی خلیفه متوجّه بی لیاقتی و جهل او گردید و لذا ابوالقاسم علی بن محمّد جوادی که یکی از مأمورین قصر بود و در واگذاری وزارت به حامد بن عباس تلاش کرده بود مورد سرزنش قرار گرفت و با پیشنهاد او علی بن عیسی از زندان آزاد شد تا به عنوان مسئول دیوان و دستیار حامد بن عباس به کار مشغول شود و در حقیقت اداره امور وزارت به دست او بود. علاوه بر جهل و بی لیاقتی حامد بن عباس در امور سیاسی، او یک انسان بد اخلاق و بدسیرتی بود. و تا آن زمان رئیس و وزیری بد دهان تر از او دیده و شنیده نشده بود و در زمان غضب فحش می داد و الفاض رکیکی بر زبان جاری می ساخت. (عصر الخلیفه المقتدر بالله، ص192-190)
    4 . این مطلب در تاریخ الاسلام ذهبی، حوادث و وفیات 330-321 ه.ق، ص190. سیر اعلام النبلاء، ج 15، ص222. الوافی بالوفیات، ج2، ص367-66 آمده است.
    5 . خاندان فرات از طرفداران شیعه و از متنفذین در دستگاه عباسی بودند. مهمترین این خانواده که نقش اساسی متعلق به ایشان است، ابوالحسن علی بن فرات است که چندین بار در دوران خلیفه مقتدر عباسی مقام وزارت به ایشان واگذار شده است و ما برای روشن شدن بعضی از مطالب، اجمالی از احوالات ایشان را بیان می کنیم. علی بن فرات [وزیر] یکی از زیرک ترین و باهوش ترین فصیح ترین وزرای زمان خویش بود و جز» مشاهیر ادباء به شمار می رفت. نقل شده که وزیر ثروتمندی بود و وزیری که به اندازه او مالک پول نقد و دنانیرو و زمین و اثاث باشد شنیده نشده است. حدود پنج هزار نفر از اهل علم و دفن فقراء تحت پوشش مالی وی بودند. (عصر الخلیفه المقتدر بالله، ص161-160-157)
    الوالحسن بن فرات وزیر، مردی کریم و لایق و با کفایت و نیکوکار و خوش گفتار در سوال و جواب و رئیس شایسته بود و هیچ بدیی در ذات او وجود نداشت مگر وجود فرزندش محسن و او هیچ عیبی نداشت جز اینکه باران او ستم می کردند و او آنها را از تعدّی و ظلم باز نمی داشت. (الکامل فی التاریخ، ج8، ص155-154)
    از زمانی مقتدر عباسی سه مرتبه به مقام ورازت برگزیده شده است: (الف) 296-299 ه.ق. (ب) 304- 360ه.ق. (ج) 311-312 ه.ق..
    قبل از سال 296 ه.ق. علی بن فرات یکی از رؤسای دیوان مکتفی بود و در سال 269 ه.ق. به مقام وزارت برگزیده شد و در ماه ذی حجه 299 ه.ق. مقتدر ابن فرات را گرفت و به زندان انداخت. خانۀ او را تصرف و حرام او را هتک حرمت نمودند و اموالش را غارت کردند. بغداد مدّت سه روز دچار فتنهشد و بعد، مردم آرام شدند. مدّت وزارت او که نخستین بار بود. سه سال و هئت ماه و سیزده روز به طول کشید. (الکامل، ج8، ص63)
    پس از او دو سال 299 ه.ق. محمّد بن یحیی بن عبیدالله بن یحیی بن خاقان وزیر شد و چون وزیر ضعیفی بود کارها آشفته گردید. لذا مقتدرف این فرات را از زندان احصار کرد، و در یکی از حجره های کاخ با احترام باز داشت که با او در کارها مشورت کند. در سال 300 ه.ق. خاقانی عزل شد و به پیشنهاد این فرات علی بن عیسی بن وزارت رسید. علی بن عیسی مساجد را آباد و تعمیر و سفید و با حصیر فرش نمود و چراغ آنها را روشن کرد. برای امام جماعتها و قاریان و اذان گویان هم حقوقی معین کرد و بیمارستانها را اصلاح و آباد نمود. (الکامل، ج8، ص68 و 65)


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  3. #13
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    در سال 304 ه.ق. علی بن عیسی از وزارت عزل شد و مجدداً علی بن فرات به وزارت رسید و در سال 306 ه.ق. باز ابن فرات از وزارت عزل و حامد بن عباس جایگزین وی گردید و مدتی وزارت دوم این فرات یک سال و پنج ماه و نوزده روز بود. (الکامل، ج8، ص110 و 98)
    در وزارت دوّم بود که مصادف با نیابت حسین بن روح شد و کمکهای قابل ملاحظه ای به ایشان می نمود و رهنمودهای حسین بن روح توسط ابن فرات به موقع اجرا می گردد. بعد از روی کار آمدن حامد بن عباس، ابن فرات و فرزندش محسن و یاروان آنها را باز داشت کرد، و به نظر می رسد در این دوره وزارت حامد بن عباس (306 الی 311) حسین بن روح به صورت مخفی زندگی می کرد و زمان استتار وی بود مجدداً در سال 311 ه.ق. حامد بن عباس از وزارت عزل و ابن فرات جایگزین وی شد.
    در این زمان باز، کشایش در کار شیعیان رخ می دهد و حسین بن روح آزادانه به فعالیت خویش ادامه می دهد. و در این زمان ابوالحسن بن فرات ابوسهل نوبختی را به حکومت قریه مبارک و محمّد بن علی بزوقری را به حکومت قریه صلح و مزارعات از قراء واسط منصوب می کند. (الوزراصابی، ص40، تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، ص198)
    در آن سال (311 ه.ق.) حادثه ای رخ داد که باعث شد، دشمنان بن فرات بر علیه آن استفاده کنند. ابوطاهر قرمطی به حجاج بغدادی حمله مسلحانه نمود و بسیار ی از آنها را اسیر و دستگیر نمود که عده ای از خویشاوندان خلیفه مقتدر نیز در میان آنها بود. ابوطاهر شترهای حجاج و هر چه کالا و اموال و زن و کودک می خواست غارت کرد و به محل خود «هجر» باز گشت و حجاج غارت شده را در محل گذاشت که اغلب آنها را حرارت آفتاب و تشنگی تلف شدند. و سن ابوطاهر در آن هنگام هفده بود. اهالی بغداد شوریدند و منقلب شدند و خانواده های حاجیان تلف شدند. و سن ابوطاهر در آن هنگام هفده بود. اهالی بغداد شوریدند و منقلب شدند و خانواده های حاجیان تلف شده و غارت شده تجمع کردند و همچنین خانواده های که ابن فرات (وزیر) اموال آنها را گرفته بود به آنها ملحق شدند و زنان نعره زنان شیون کنان فریاد می زدند: قرمطی کوچک ابوطاهر مسلمین را کشت و غارت کرد و قرمطی بزرگ، ابن فرات، مسلمین را در بغداد می کشد و اموالشان را می گیرد. یک فاجعه بسیار بزرگ و دلسوز بر پا شد. عوام منابر را شکستند و بر محرابها جامه سیاه بستند و آن واقعه در روز جمعه ششم ماه صفر (سال 312 ه.ق.) بود. ابن فرات شکست خورد عذر خواهی او در نزد مقتدر مقبول واقع نشد و نصر حاجب که یکی از نگهبانان و دربان کاخ خلیفه بود، گفت: جز تو کسی مردم را گرفتار قرمطی نکرده است، توو قرمطی هر دو رافضی و شیعه هستید. لذا در سال 312 ه.ق. ابن فرات و پسرش دستگیر و کشته می شوند. (الکامل، ج8، ص148 و 147) در همان سال حسین بن روح نیز به همان بهانه، وارد زندان می شود.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  4. #14
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    6 . منابع تاریخی دو علت برای دستگیری و زندانی شدن حسین بن روح ذکر کرده است: (الف) حسین بن روح متهم شد که با قرامطه ارتباط مکاتبانه ای دارد که از ارتباط دعوت کرده که به بغداد بیایند و بغداد را محاصره و تسخیر کنن و همچنین می گفتند که مردم اموال خود را به سوی او سرازیر می کنند و به او تحویل می دهند (تاریخ الاسلام ذهبی، حوادث و وفیات 330- 366). ه.ق. ص 190، سیر اعلام النبداء، ج15، ص225، الوافی، بالوفیات، ج12، ص7-366). (ب) ابن غریب روایت می کند که دستگیری وی به خاطر مطالبه اموالی بوده که حکومت از وی داشته است (صله تاریخ الطبری، ص98).
    7 . الغیبه، ص410.
    8 . پنج سال زندانی بودن او را ذهبی و امثال آن ذکر کرده اند. مراجعه کنید به تاریخ الاسلام ذهبی، حوادث و وفیات 330-241 ه.ق، ص190. الوافی بالوفیات، ج12، ص7-366.
    9 صله تا تاریخ الطبری، ص98.
    10 . به الغیبه، ص 303، حدیث 256 مراجعه شود.
    11 .الغیبه، ص410.
    12 . صله تاریخ الطبری، ص98.
    13 . تاریخ الاسلام ذهبی، حوادث و وفیات 330-321 ه.ق. الوافی بالوفیات، ج12، ص7- 366.
    14 . تاریخ الاسلام ذهبی، حوادث و وفیات 330-321 ه.ق.، ص190. الوافی بالوفیات، ج12، ص 7-366.
    15 . تاریخ السلام ذهبی، حوادث و وفیات 330-321 ه.ق. ص 190. الوافی بالوفیات، ج12، ص366 و367.
    16 . ابن مقله در سالهای 318- 316 ه.ق. وزیر مقتدر بوده است.
    17 .این مطلب در کتاب «اخبار الراضی بالله و المتقی لله من کتاب الارواق» ص87، بیان شده است.
    18 . اخبار الراضی بالله و المتقی الله من کتاب الاوراق، ص104.
    19 . خاندان نوبختی، ص220-217.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  5. #15
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    سوّمین نایب خاص از «نوّاب اربعه»، حسین بن روح نوبخت است. وی در میان شیعیان بغداد، از اشتهار خاصی بر خوردار بود و یکی از افراد مورد اطمینان و اعتماد محمّد بن عثمان عمری به شمار می رفت. مرحوم عباس اقبال دربارۀ ایشان می نویسد: «بعد از ابوسهل اسماعیل بن علی، مشهورترین افراد خاندان نوبختی، ابوالقاسم حسین بن روح بن ابی بحر، است و عمدۀ اشتهار او به واسطۀ مقام دینی بزرگی است که در میان شیعۀ امامیه دارد و از نوّاب اربعۀ حضرت قائم محسوب می شود.»1
    تاریخ تولّد ایشان در کتب تاریخ و رجال مشخصی نشده است و همین مقدار روشن است که در زمان حیات محمّد بن عثمان یکی از کارگزاران وی بوده است و در خلال سالهای 305-326 ه.ق. به عنوان نایب امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) واسطه بین امام و شیعیان بوده است.
    جای تعجّب و تأسف است که شیخ طوسی، اسمی از ایشان و شرح حالی از وی در کتاب رجال خویش نیاورده است و به تبع آن، علمای رجال قرون اوّلیه به زندگانی ایشان نپرداخته اند و علمای معاصر رجال هم، فقط به ذکر اسم ایشان اکتفا نموده اند. لیکن شیخ در کتاب «الغیبه» و مرحوم صدوق در «کمال الدین» احادیثی را دربارۀ ایشان نقل کرده اند که ابعاد زندگی وی را روشن می سازد. و همچنین مورخین نیز، بر خلاف نایب اوّل و دوّم، به گوشه هایی از زندگانی ایشان اشاره کرده اند و به خاطر همین، شاید ما بتوانیم از نظر تاریخی، تحلیل روشنی از زندگی ایشان ارائه بدهیم و ابهامات موجود در زندگانی نوّاب قبل، در مورد ایشان کمتر باشد.
    طبق نوشته «ابن شهر آشوب» حسین بن روح از اصحاب خاصّ امام حسن عسکری (علیه‌السلام) به شمار می رفته است.2
    علمای رجال هیچ گونه اشاره ای به این مطلب ندارند و مستند محکمی هم در دست نیست. مرحوم اقبال این مطلب را نقل نموده و آن پذیرفته است.3 ولیکن دکتر جاسم حسین این احتمال را مستبعد می داند.4


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  6. #16
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،






    حسین بن روح و خاندان نوبختی
    مرحوم اقبال دربارۀ این موضوع چنین می نویسد: «نگارنده با اینکه در کتب و منابع موجود تفحص بسیار کردم، به تشخیص رابطه قرابت ابوالقاسم حسین بن روح، با سایر افراد خاندان نوبختی موفق نیامدم و بالاخره ندانستم او با آل نوبخت چه نسبتی داشته. همین قدر معلوم شد که وی از بستگان نزدیک ابوعبدالله حسین بن علی نوبختی وزیر این راثق بوده و چنانکه خواهیم گفت بر او تسلط و نفوذ کلّی داشته است.
    در نوبختی بودن ابوالقاسم حسین بن روح هیچ تردید نیست، چه عموم اصحاب رجال و علمای اخبار او را نوبختی نوشته اند و او با خاندان نوبختی و بزرگان ایشان در عصر خود، مثل ابوسهل بن علی و ابوعبدالله حسین بن علی، وزیر این راثق، مخلوط و محشور بوده و در کارها به صلا حدید یکدیگر می رفته اند. بعلاوه، بعد ازمرگ نیز او را در مقابر نوبختیه دفن کرده و در حیات خود نیز عدهّ ای از بنی نوبخت از محارم او محسوب می شده اند و سمت کتابت او را داشته اند.
    مورخین و علماء اخبار، گاهی حسین بن روح را قمی نوشته اند و شمس الدین ذهبی به نقل از یک نفر از مورخین شیعه یعنی یحیی بن ابی طی [متوفی سال 360] نسبتی برای او ذکر می کند که احتمال کلّی دارد که این نسبت همان قمّی باشد که کشی در رجال خود آن را در دنبال اسم حسین بن روح ذکر می کند و امری که شاید قمی بودن حسین بن روح را تأیید نماید معرفت اوست به زبان آبی، زبان مردم آبه از مضافات قدیم قم و اگر این نسبت صحیح باشد باید گفت که حسین بن روح از طرف پدر از خاندانی بوده است که با خاندان نوبختی که همه اهل بغداد محسوب می شدند خویشی نداشته اند، بلکه نسبت نوبختی، که به حسین بن روح داده شده، نظر به وصلتی بوده است که پدر او با خاندان نوبختی نموده و حسین بن روح هم، مثل ابو محمد حسن بن موسی، خواهر زاده ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی، از طرف مادر، نوبختی بوده است.
    به هر حال، چه حسین بن روح از مردم قم باشد چه از شهری دیگر، گویا او از طرف مادر خود به خاندان نوبختی منتسب شده، چه در فهرست اعضای خاندان نوبختی نه نام روح، پدر او و نه اسم جدَش ابی بحر دیده می شود.»5
    با وجود اینکه، ایشان در شناختن خاندان نوبختی زحمت فراوانی را متحمل شده است، در عین حال اعتراف دارد که چگونگی نسبت خویشاوندی حسین بن روح با خاندان نوبختی مشخص نیست. فقط قرائن و شواهدی ذکر می کند که دلالت بر قرابت خانوادگی آنها دارد، و لذا برای ایجاد ارتباط بین حسین بن روح با نوبختی ها، از طریق مادر متوسل می شود، که در این صورت، هم با «نوبختی» بودن سازگار است و هم با «قمی» بودن.
    قرائن و شواهد، «قمی» بودن حسین بن روح به نظر قویتر می رسد که عبارتند از:
    روایت کشّی حسین بن روح را ملقب به قمی ذکر می کند.6
    در تاریخ الاسلام ذهبی اشاره به قمی بودن شده است.7

    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  7. #17
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،






    تکلّم حسین بن روح به زبان آبه از نواحی قم.
    شیخ صدوق در «کمال الدین» از محمّد بن علی بن متیل نقل می کند که: «زنی به نام زینب از اهل آبه، همسر محمّدب ن عبدیل آبی، سیصد دینار سهم امام داشت، آن را نزد عمویم جعفر بن محمّد بن متیل آورد و گفت: می خواهم این مال را ازم ن گرفته و به ابوالقاسم حسین بن روح تسلیم کنی. عمویم مرا با آن زن به نزد حسین بن روح فرستاد تا در خواست او را برای وی ترجمه کنم. چون به خدمت حسین بن روح رسیدیم، با زبان فصیح مردم آبه، تکلّم حسین بن روح به زبان آبه از نواحی قم


    شیخ صدوق در «کمال الدین» از محمّد بن علی بن متیل نقل می کند که: «زنی به نام زینب از اهل آبه، همسر محمّدب ن عبدیل آبی، سیصد دینار سهم امام داشت، آن را نزد عمویم جعفر بن محمّد بن متیل آورد و گفت: می خواهم این مال را ازم ن گرفته و به ابوالقاسم حسین بن روح تسلیم کنی. عمویم مرا با آن زن به نزد حسین بن روح فرستاد تا در خواست او را برای وی ترجمه کنم. چون به خدمت حسین بن روح رسیدیم، با زبان فصیح مردم آبه، با وی سخن گفت و پرسید «زینب! چونا خویذا کوا بذا چون استه؟ یعنی زینب: چطوری، خوبی، کجا بودی، از بچه هایت چه خبر»؟ وقتی من دیدم حسین بن روح با زبان زن آشنای دارد پولی را به او دادم و برگشتم.»8
    ظاهر حدیث نشان می دهد که حسین بن روح در آن مکانها بزرگ شده، و لذا زبان آنها را به خوبی می فهمید. زمان نخستین سفیر به بغداد مهاجرت کرده است.11

    پی نوشت ها:

    1. خاندان نوبختی، ص212.
    2 . مناقب، ج4، ص423.
    3 . خاندان نوبختی، ص 214.
    4 . تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم (علیه‌السلام) ، ص192.
    5 .خاندان نوبختی، ص213 و 214.
    6 . اختیار معرفه الرجال، ج2، ص831 در شرح حال احمد بن اسحاق قمی.
    7 . تاریخ اسلام، ذهبی، حوادث و وفیات، 330 ه.ق. ص190. تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، ص 212.
    8 . کمال الدین، ج2، ص503، حدیث34، باب توقیعات.
    9 . الغیبه، ص371، رقم342.
    10 . خاندان نوبختی، ص 214.
    11 . تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) ، ص 192.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  8. #18
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،




    همان طور که ذکر شد، طبق نظر بعضی بزرگان، وی از اصحاب امام حسن عسکری (علیه‌السلام) بوده است، و در زمان محمّد بن عثمان، به عنوان یکی از کارگزاران نزدیک محمّد بن عثمان به شمار می رفت. منزلت و مقام او در زمان نایب دوّم به قدری زیاد بوده که نایب دوّم، بعد از آنکه رؤسای امامیه را به طبقات مختلف تقسیم کرد، به اوّل کسی که اجازه ورود بر خود داده ابوالقاسم حسین بن روح بوده است.1
    محمد بن عثمان، او را حلقه اتصال بین خود و وکلای دیگرش در بغداد قرار داده بود و از طرفی، در دربار عباسی در زمان حیات نایب دوّم هم، نفوذ فوق العاده داشت و کمکهای مالی از ناحیه برخی مقامات دولتی به ایشان می رسید.
    چندین روایت در این زمینه نقل شده که موقعیت ایشان را به روشنی بیان می دارد:
    ام کلثوم دختر محمّد بن عثمان، نقل می کند که: «حسین بن روح (رضی الله عنه) سالهای طولانی، وکیل محمّد بن عثمان، و ناظر املاک او بود و اسرار او را به رؤسای شیعه می رساند، و از نزدیکان خاصّ وی بود. به طوری که به واسطه نزدیکی و موأنستی که با هم داشتند، اسرار خانه اش را برای او نقل می کرد. پدرم ماهیانه سی دینار به عنوان حقوق به وی می داد و این مبلغ غیر از وجوهی بود که از طرف وزراء و رؤسای شیعه مانند آل فرات و غیر آنها، به علّت مقام و احترام و جلالتی که نزد آنها داشتف به او می رسید؛ بدین جهت، حسین بن روح در قلوب شیعیان جایگاه بزرگی پیدا کرد. زیرا آنها می دانستند که او از نزدیکان پدرم می باشد و نزد شیعیان از وی توثیق نموده بود و فضل و امانتش همه جا منتشر شده بود. مقدّمات کار او در زمان پدرم آماده شد، تا آنکه پدرم به دستور حضرت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) مأمور شد که او را به جانشینی خود برگزیند، و از هیچ کس جز آنها، که از روز نخست پدرم را نمی شناختند، در خصوص نیابت وی اختلافی پدید نیامد و کسی تردید ننمود، و من یک نفر از شیعه را نمی شناسم که دربارۀ وکالت او شک داشته باشد.»2
    این حدیث نشان می دهد که حسین بن روح، حتی در زمان محمّد بن عثمان هم، در دربار عباسی نفوذ داشته و از نظر مالی حمایت می شده است.

    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  9. #19
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    مرحوم صدوق از ابو محمد حسن بن محمد بن یحیی علوی نقل می کند: «ابوالحسن علی بن احمد بن علی عقیقی در سال 298ه.ق. به بغداد آمد و بر علی بن عیسی بن جراح، که آن موقع وزیر بود، وارد گشت، تا به املاک خود سرکش کند و حاجت خویش را از وزیر بخواهد. وزیر گفت: خویشاوندان تو در این شهر بسیارند، اگر هر چه آنها بخواهند، به آنها بدهیم، کار به درازا می کشد و نمی توانیم از عهدۀ آن برآییم. عقیقی در جواب وزیر گفت: من حاجت خود را از کسی می طلبم که مشکل به دست وی گشوده می شود. علی بن عیسی پرسید او کیست؟ گفت: خداوند عزّوجل. این را گفت و با خشم بیرون رفت. عقیقی می گفت: با حالتی خشمگین بیرون آمدم و می گفتم: خداوند صبر هر هلاکت شده ای را می دهد و جبران هر مصیبتی را می نماید. این را گفتم و از نزد وی بیرون رفتم. سپس پیکی از جانب حسین بن روح (رضی الله عنه) نزد من آمد، من شکایت وزیر را به او نمودم، او هم رفت و به حسین بن روح گفت. آنگاه همان پیک نزد من آمد و صد درهم برای من آورد، همه را شمرد و وزن کرد و دستمالی و مقداری حنوط و چند کفن به تو روی آورد، این دستمال را به صورت خود مالش بده، که دستمال آقایت می باشد؛ این درهم ها و حنوط و کفن ها را بردار، و بدان که امشب حاجتت بر آورده می شود. و همچنین گفت: چون به مصر برسی، محمّد بن اسماعیل، ده روز پیش از تو می میرد؛ سپس تو نیز خواهی مرد. این کفن و حنوط مال تو است. من آنها را برداشتم و آن آنگاه داشتم و قاصد برگشت. ناگاه خود را در کنار چراغی در خانه خود دیدم، در این وقت در خانه به صدا در آمد. من به غلام خود گفتم: خیر است! خیر است! ببین چه کسی است؟ او رفت و گفت: خیر است! غلام حیمد بن محمّد کاتب، پسر عموی وزیر است. او را نزد من آورد و گفت: و راهها را طی کردم تا به خیابان وزانین رسیدم، ناگاه حمید را دیدم که نشسته و منتظر من است. چون او مرا دید، دستم را گرفت و سوار شدیم و به خانه وزیر رفتیم. وزیر به من گفت: ای پیرمرد: خداوند حاجت تو را بر آورد. سپس از من معذرت خواست و چند قبالۀ مهر کرده به من داد. من هم آنها را گرفتم و بیرون آمدم.»3
    این حدیث قدرت نفوذ حسین بن روح را بیان می کند؛ چون بدون تأخیر، حاجت عقیقی را برآورده کرد و وزیر از او معذرت خواهی کرد. همچنین از این حدیث معلوم می شود در سال 298 ه.ق. که هفت سال از دوران نیابت محمّد بن عثمان باقی است، وی در امور دخالت می کرد، و مشکلات شیعیان به دست ایشان بر طرف می شده است، و در همان سالها قدرت بر بعضی از امور غیبی، از طرف امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) به او واگذار شده بود.

    پی نوشت ها:
    1. ذهنیف شمس الدین، تاریخ الاسلام، حوادث 330- 321 ه.ق. ص190. سیر اعلام النبلاء، ج15، ص222. الوافی بالوفیات، ج12، ص366. خاندان نوبختی، ص215.
    2 . الغیبه، ص372، حدیث343.
    3 . کمال الدین، ص505، حدیث36، باب توقیعات.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  10. #20
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،




    حسین بن روح و محمّد بن علی شلمغلنی



    یکی از کسانی که در دوران نیابت حسین بن روح در جبهه مقابل او قرار گرفت، ابو جعفر محمّد بن علی شلمغانی معروف به «ابن ابی العزاقر» بود. وی از روستای شملغانی است که از نواحی واسط می باشد.1
    یکی از فقهاء و علمای شیعه امامیه، و یکی از کتاب بغداد2 و از اصحاب متقدّم3به شمار می رفت و کتابهای زیادی را تألیف نموده است که در آینده بیان خواهد شد. در اوایل مطیع و فرمانبردار حسین بن روح بود، ولی بعد از مدّتی، در اثر حسد منحرف شد و مذهب جدیدی را احداث کرد و مردم زیادی توسط ایشان منحرف شدند.4
    شلمغانی هدایت فعالیتهای امامیه را در بغداد و کوفه سالها به عهد داشت. وی در جاه طلبی بی صبرانه سیاسی خود شهره بود و ممکن است امید برای دستیابی به قدرت، در آینده ای نزدیک را پس از دستورات امام دوازدهم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را نادیده گرفت و در جستجوی دیگر گروهها رفت، تا به جاه طلبی سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.5
    شکی نیست که «شلمغانی»، هنگامی که حسین بن روح، در زمان وزارت حامد بن عباس، به صورت مخفیانه زندگی می کرد، بین حسین بن روح و شیعیان رابط بوده، و توقیعات حضرت قائم توسط حسین بن روح به دست شملغانی صادر می شد؛ و مردم برای رفع حوائج خود به طور مستقیم به او مراجعه می نمودند.
    این مطلب را شیخ، در کتاب خویش نقل نموده و ما برای روشن شدن بعضی از مطالب، آن را نقل می کنیم؛ و در زیل آن، مباحثی را ذکر خواهیم کرد.
    ابوعبدالله احمد بن محمّد بن عیاشیّ، از ابوغالب زراری نقل می کند که می گفت: «در دوران جوانی، در یکی از سفرهایم با یکی از برادران دینی، از کوفه [به بغدد] آمدم؛ و این مسافرت در زمان شیخ ابوالقاسم حسین بن روح (رحمت‌الله علیه) بود. در آن موقع، حسین بن روح به صورت مخفی زندگی می کرد و ابو جعفر محمّد بن علی را معروف به شلمغانی است، از طرف خویش منصوب کرده بود و مردم به ملاقات و دیدار وی می رفتند؛ چون از اصحاب نزدیکن حسین بن روح و واسطه بین حسین بن روح و مردم در حوائج و کارهای مهم بود. او در آن زمان، منحرف نشده بود و کفر و الحادی از او ظاهر نگشته بود. دوست و مصاحب من، به من گفت: آِیا راضی هستی که به ملاقات ابو جعفر (شلمغانی) بر وی و با او تجدید میثاق کنی؟ او [از طرف حسین بن روح] برای طائفه امامیه منصوب شده است و من از او در خواست دعاء و حاجتی دارم که او را به ناحیه مقدسه بنویسد. ابوغالب زراری می گوید: گفتم: بلی [راضی به ملاقات او هستم] پس به خدمت او رفتیم وسلام کردیم و نشستیم و جمعی از اصحاب ما نیز در آنجا حضور داشتند. سپس شلمغانی رو به رفیق من کرد و گفت: این جوانی که همراه تو آمده کیست؟ او گفت: مردی از فرزندان زراره بن اعین است. آنگاه شلمغانی رو به من کرد و گفت: تو از فرزندان کدام زراره هستی؟ گفتم: سرورم! من از فرزندان بکیر بن اعین برادر زراره هستم. گفت: خانواده بزرگ و گرانقدری است. سپس رفیق من، رو به او کرد و گفت: سرورم! حاجتی دارم و می خواهم آن را خدمت حضرت بنویسی. [شلمغانی] گفت: بله و...»6
    این حدیث بیان می کند که «شلمغانی» از طرف حسین بن روح نصب شده بود، که واسطه بین او و شیعیان باشد و در غیاب حسین بن روح، مرجع حل مشکل دوستداران حضرت محسو می شد.
    و نیز شیخ در همان حدیث، که به طریق دیگری از ابوغالب زراری نقل می کند، ابوغالب می گوید: «من که در آن موقع کمتر از بیست سال داشتم، با رئیس شیعیان، ابو جعفر محمّد بن احمد زجوزجی، برای ارسال نامه ای به ناحیه مقدسه امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) به نزد محمد بن علی شلمغانی که در این باره واسطه شیعیان و حسین بن روح بود و از جانب او وکالت داشت، رفتیم...»7
    با توجه به صراحت این احادیث به وکیل و منصوب بودن شلمغانی از طرف حسین بن روح، و اقوال علمای رجال و مورخین، حدیث دیگری را شیخ (رحمت‌الله علیه) از ابو علی محمد بن همام نقل نموده که منافات با احادیث قبلی دارد.

    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 09-02-1393, 21:57
  2. پاسخ: 30
    آخرين نوشته: 02-11-1392, 22:45
  3. توانایی‌های کودک یک ساله
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن كودك و نوجوان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-06-1392, 03:21
  4. پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت محمود مرتضایی‌فر
    توسط نرگس منتظر در انجمن اخبار علمي . احتماعي .اقتصادي . فرهنگي . هنري
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 23-02-1392, 12:25
  5. ►*♥*◄ مختصات جغرافیایی►*♥*◄
    توسط عهد آسمانى در انجمن ساير علوم
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 17-01-1390, 00:07

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •