آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ، سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،
صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 41
  1. #31
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    و از بیان «ابن خلکان» فهمیدن می شود که «مقبره نوبختیه» در مقابر قریش است که امام موسی کاظم (علیه‌السلام) در آنجا دفن شده و آن در سمت غربی بغداد است. امام موسی کاظم (علیه‌السلام) در آنجا دفن شده و آن در سمت غربی بغداد است. [پس اگر منظور شیخ طوسی از «نوبختیه» مقبره نوبختیه باشد، او در جانب غربی بغداد است نه جانب شرقی].
    و اگر منظور شیخ طوسی از «نوبختیه» محله نوبختیه باشد، نه مقبره نوبختیه، باز هم در جانب غربی بغداد است؛ چون ابونصر هبه الله گفت: «نوبختیه» در دروازه ای است که از آنجا به «درب آجر» می روند و «درب آجر» محله ای از محله های «نهر طابق» در بغداد است و نهر طابق در سمت غربی بغداد می باشد.8
    و همچنین در عبارت راوی بود که از آنجا به «قنطره شوک» می روند و قنطره شوک در جانب غربی9 بغداد می باشد.»10 اگر کسی به کتابهای که در پاورقی ذکر شده، مراجعه کند، می تواند احاطه کامل به موضوع داشته باشد.

    پی نوشت ها:

    1. به نظر می رسد «الدرب الاجر» صحیح باشد.
    2 . الغیبه، ص386، حدیث 349.
    3 . این قبر هنوز در محل سابقبب نوبخته در بغداد باقی است و آن در خانه ای است در محله «سوق العطارین» در طرف راست و جانب شرقی این محله. (احسن الودیعه، ج2، ص232، به نقل از خاندان نوبختی، ص221).
    4 . ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی، در شب چهارشنبه هیجده شعبان، 326 ه.ق. وفات یافت. (اخبار الراضی بالله و المتقی لله من کتاب الاوراق، ص104. خاندان نوبختی، ص221)
    5 . الغیبه، ص386، حدیث329.
    6 . تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، ص209، در پاورقی شماره 82. اعیان الشیعه، ج6، ص21.
    7 . وفبات الاعیان، ج2، ص127.
    8 . مراصد الاطلاع، ج1، ص2.
    9 . تاریخ بغداد، ج1، ص91. معجم البلدان، ج4، ص407.
    10 . اعیان الشیعه، ج6، ص21.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  2. #32
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،




    یکی از تلاشها و فعالیتهای «نواب» زدودن غبار شک و تردید از اذهان عموم معتقدان و خوّاص شیعیان در رابطه با نیابت خودشان بود، و این کار میسّر نبود، مگر با فاش کردن بعضی اسرار و اظهار علائمی و هنگام تقاضای دلیل از طرف مراجعه کنندگان ارائه ادله روشنی از طرف امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) و نایب سوّم، حسین بن روح هم، از این مسأله مستشنا نیست.
    لذا بعضی از وقایع و داستانهایی که در این رابطه در منابع معتبر نقل شده، یادآور می شویم که دلالت برکیفیت ارتباط با نایب سوّم و امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) نیز دارد و نکات آموزنده ای در آنها مشاهده می گردد.
    حسین بن علی بن بابویه (برادر شیخ صدوق) می گوید: «گروهی از مردم شهر ما (قم) در سالی که قامطه حجاج بیت الله را مورد هجوم قرار دادند (یعنی سال 311 ه.ق.) برای من نقل کردند که: «پدرم (علی بن بابویه) رضی الله عنه نامه ای به شیخ ابوالقاسم حسین بن روح قدّس الله روحه نوشت، که به پیشگاه مقدس امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم دارد و از حضرت برای رفتن به حج بیت الله برای او اجازه بگیرد. از ناحیه مقدسه پاسخی به این مضمون صادر شد: در این سال به حج نرو! پدرم نامه دیگری نوشت که حج من واجب می باشد؛ آِیا جایز است خودداری نمایم؟ جواب آمد که اگر ناگزیر به رفتن هستی با کاروان آخری حرکت کن.
    چون پدرم با کاروان آخری حرکت کرد، سالم ماند؛ ولی کاروانهایی که پیشی از آن رفته بودند، همگی کشته شدند.»1
    ابوجعفر محمّد بن علی الاسود رحمه الله می گوید: «بعد از رحلت محمّد بن عثمان عمری (رحمت‌الله علیه) علی بن حسین بن بابویه (پدر صدوق) از من خواست که از ابوالقاسم روحی استدعا کنم و او هم، از صاحب الزمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) خواهش کند که برای او (علی بن بابویه) دعا نماید تا خداوند پسری به وی عنایت فرماید. من از حسین بن روح خواهش کردم و آن هم به خدمت حضرت رسانید. سه روز بعد، به من اطلاع داد که امام (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) برای علی بن بابویه دعا فرمود، و به زودی پسری با برکت که خداوند از وجود او به مردم نفع می رساند، برای او متولد می گردد و بعد از او هم، فرزندان دیگری خواهد آمد.
    ابو جعفر محمّد بن علی اسود می گوید: از حسین بن روح خواستم که درباره خودم نیز چنین استدعایی از حضرت بنماید که خداوند پسری به من روزی فرماید، ولی او خواهش مرا نپذیرفت و گفت: راهی برای این خواهش نیست. پس برای علی بن بابویه، همان سال فرزندش محمّد (شیخ صدوق) و بعد از او، اولاد دیگری متولد گردیدف اما فرزندی روزی من نشد. شیخ صدوق، ابوجعفر بن بابویه می گوید: «هر وقت ابوجعفر محمّد بن علی اسود رضی الله عنه مرا می دید که به مجلس درس استادم محمد بن حسین بن احمد بن ولیه رضی الله عنه می روم، و می دید که به مطالبه کتب علمی و حفظ آنها علاقه زیاد دارم، می گفت: جای تعجب نیست که تو چنین علاقه ای به علم داشته باشی؛ زیرا تو به دعای امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) متولد شده ای.»2


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  3. #33
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    حسین بن علی بن محمّد قمی، معروف به «ابوعلی بغدادی» گفت: «شخصی معروف به «این جاوشیر» درشهر بخارا، ده شمش طلایه به من داد و گفت: که آن را در بغداد به شیخ ابوالقاسم حسین بن روح (رحمت‌الله علیه) تسلیسم نمایم. من هم، آن را با خود آوردم، و چون به آمویه3 رسیدم، یکی از آنها را گم کردم و متوجه آن نشدم، تا آن که به بغداد امدم و آنها را بیرون آوردم که به وی تحویل دهم، دیدم یکی از آنها کم است. رفتم شمش طلایه به همان وزن خریدم و با نه شمش دیگر بردم و در پیش روی حسین بن روح نهادم. حسین بن روح با دست اشاره به همان شمشی که خریده بودم نمود و گفت: این را که خودت خریده ای بردار؛ زیرا آن شمشی را که گم کردی به ما رسید، و آن، این است. سپس آن را بیرون آورد و به من نشان داد. دیدم همان است که در آمویه گم کرده بودم.
    و همچنین ابوعلی بغدادی نقل می کند که: «درهمان سال، زنی را در بغداد دیدم که از من پرسید: وکیل امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) کیست؟ بعضی از قمی ها به وی گفتند: ابوالقاسم حسین بن روح است و به وی اشاره کردند که این مرد او را می شناسد. سپس زن و من به خدمت حسین بن روح رسیدیم. زن پرسید: ای شیخ! چه چیزی در نزد من به تو اطلاع دهم. زن هم رفت و آنچه با خود آورده بود، به دجله انداخت، سپس به نزد حسین بن روح آمد. او هم به کنیزشیی گفت: این همان صندوقچه ای است که در نزد تو بود و آن را در دجله انداختی. اکنون بگویم در آن چیست یا خودت می گویی؟ زن گفت: شما بفرمایید! حسین بن روح گفت: یک جفت خلخال طلا و حلقه بزرگی است که گوهری در آن است، و هم دو حلقه کوچک است که در هر کدام یک دانه گوهر است، و در دو انگشتر فیروزه و یک انگشتر عقیق است!! آنچه در صندوقچه را باز کرد و آنچه در آن بود به من نشان داد. زن هم نگاهی به من کرد و گفت: درست همان چیزهایی است که من آورده بودم، و در دجله انداختم. من زن با مشاهده آنچه از حسین بن روح دیدیم، و در دجله انداختم. من و آن زن با مشاهده آنچه از حسین بن روح دیدیم، چندان شاد و مسرور شدیم که نزدیک بود هوش از سرما برود.»
    آنگاه شیخ صدوق می گوید: «حسین بن علی (ابوعلی بغدادی) پس از نقل این خبر به من گفت: خدا را در روز قیامت گواه می گیرم که این خبر همین است که نقل کردم، نه چیزی بر آن افزودم، و نه چیزی از آن کم کردم. و به دواذه امام (صلوات الله علیهم قسم خورد که آنچه را نقل کرده، بدون زیاد و نقصان است.»4


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  4. #34
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    کشیّ در رجال خود می نویسد: «ابوعبدالله بلخی نامه ای به من نوشت و از حسین بن روح نام برده و نوشته بود که: احمد بن اسحاق قمی نامه ای به من نوشت و اجازه رفتن به حج را در خواست کرد. حسین بن روح از جانب امام به وی اجازه داد و پارچه ای برای او فرستاد، احمد بن اسحاقس وقتی آن را دید، گفت: این خبر مرگ من است، اتفاق هنگام باز گشت از سفر حج، در حلوان در گذشت.»5
    محمد بن حسین صیوفی، که در سرزمین بلغ اقامت داشت است، گفت: «قصد رفتن حج داشتم. وجوهی با من بود که نصف آن طلا و نصف دیگر نقره بود. طلاه را ذوب نموده به صورت شمش و نقره ها را تکه نمودم. این اموال را به من داده بودند که شیخ ابوالقاسم حسین بن روح (رحمت‌الله علیه) تحویل بدهم. وقتی که به شهر «سرخس» رسیدم، خیمه خود را در ریگستانی برپا نمودم و به بررسی طلاها و نقره ها پرداختم، در آن هنگام یک شمش طلا را دستم می افتد و در ریگها فرو می رود و من متوجه نمی شوم. موقعی که به همدان رسیدم، دوباره آنها را بررسی کردم، چون سعی من مثقال یا نود و سه مثقال (تردید از راوی است) گم کرده ام.
    یک شمش طلا به همان وزن از اموال خودم به جای آن گذاشتم. وقتی وارد بغداد شدم، به سراغ ابوالقاسم حسین بن روح رفتم و اموالی را که آورده بودم، به وی تسلیم نمودم. او در میان شمش های طلا دست خویش را روی همان شمشی که من در همدان از مال خود، جای گم شده، گذاشته بودم، گذاشت و آن را پیش من انداخت و گفت، این شمش مال من نیست؛ شمش ها را در سرخس موقعی که میان ریگستان خیمه زده بودی، گم کردی. به همان مکان بر گرد و آن را جستجو کن که آن را خواهی یافت. و سپس به اینجا مراجعت کن. ولی مرا نخواهی دید. من هم به سرخس بر گشتم و به همان جایی که خیمه زده بودیم، رفتم و شمش طلا را پیدا کرده و به شهر خود برگشتم. سال بعد، به حج مشرف شدم و شمش طلا را با خود به بغداد آوردم. حسین بن روح رحلت نموده بود. سپس شیخ ابوالحسن سمری را ملاقات کردم و آن را به وی تحویل دادم.»6
    شیخ طوسی می گوید: «در یک کتاب قدیمی که در محرم سال 317 ه.ق. در اهواز نوشته شده بود، دیدم که نوشته است: «ابوعبدالله از ابومحمد، حسن بن علی بن اسماعیل بن جعفر بن محمد بن عبدالله بن محمد بن علی بن ابی طالب گرگانی روایت می کند که: «وقتی درشهر قم، میان برادران شیعه درباره مردی که فرزندش را انکار می کرد، اختلافی به وجود آمد. مردم شخصی نزد شیخ (حسین بن روح) صانه الله که من هم نیز همراه او بودم، فرستادند. آن پیک و مأمور، نامه ای به او داد، ولی او نامه را نخواند و دستور داد که آن را نزد ابوعبدالله بزوفری اعزه الله ببرد تا او جوا نامه را بدهد، زمانی که من در مجلس ابو عبدالله نشسته بودم، آن پیک وارد شد. ابوعبدالله در جواب گفت: آن فرزند، فرزند آن مرد است که در فلان روز و فلان مکان، با زنش نزدیکی نموده [و نطفه بچه منعقد شده است.] به آن مرد بگو نام بچه را محمّد بگذار. آن مأمور و پیک به شهر برگشت و جریان را به آنان اطلاع داد و مطلب روشن شد. وقتی هم که بچه متولد گردید، نام او را «محمّد» گذاشتند.»7


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  5. #35
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    روایات دیگری را هم که مضامین آنها، شبیه این احادیث باشد، می توان در منابع معتبر حدیثی جستجو نمود. ولیکن ما به خاطر رعایت اختصار از آنها چشم پوشی کردیم. این احادیثس من حیث المجموع برای انسان اطمینان و یقین به وجود می آورند وشک تردیدی در صحّت مضامین آنها باقی نمی ماند، و هر خواننده منصف و بدون غرض، شهادت و گواهی به صدق آنها خواهد داد. ما معتقدیم «نواب خاص امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)» که یکی از آنها هم حسین بن روح می باشد، با صاحب الامر در ارتباط مستقیم بوده اند و خبر دادن از مطالب و موضوعات سری و پنهان با اذن و وساطت امام (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) به خاطر بعضی از مصالح صورت می گرفته است و هیچ استبعادی ندارد.
    علی رغم این حقایق نقل شده در کتب معتبر حدیثی، بعضیها این حکایات و مکاشفات را افتراء شیعه نسبت به حسین بن روح می دانند، و حتی نمایندگی وی از طرف امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) را نیز گمان می پندارند.8
    عللامه سید محسن امین، در مقابل این نویسنده، علاوه بر ادله خاص برای نیابت حسین بن روح و احادیث معتبر در بیان حقایق مربوطه به ایشان می گوید:
    «نسبت افتراء به شیعه از طرف آنها، ناشی از جهل آنهاست. این گروه از نویسندگان هر چیزی را که مألوف ما اذهان آنها نباشد، افترا می پندازند و چنین سخنانی از آنها نیز، تازگی ندارد؛ چون امم گذشته هم، طبق نقل قرآن، چنین کارهایی را انجام می دادند.»9

    پی نوشت ها:
    1. الغیبه، حدیث270. بحارالانوار، ج51، ص293، حدیث1.
    2 .الغیبه، ص320، حدیث 266. قمال الدین، ج2، ص502، حدیث31، باب توقیعات. بحارالانوار، ج51، ص335.
    3 .همان آمل است که شهری در طبرستان می باشد. (پاورقی کمال الدین، ص518)
    4 . کمال الدین، ج2، ص519، حدیث 37، باب توقیعات. بحارالانوار، ج51، ص342.
    5 . اختبار معرفه اارجال؛ ج2؛ ص831؛ رقم1052. بحارالانوار، ج51، ص306، حدیث21.
    6 کمال الدین، ج2، ص516، حدیث45، باب توقیعات. بحارالانوار، ج51، ص340، حدیث68.
    7 . الغیبه، ص308، ص260. بحارالانوار، ج51، ص324.
    8 . لسان المیزان، ج2، ص284-283.
    9 . اعیان الشیعه، ج6، ص22.

    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  6. #36
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،




    طاهره عظیم‏زاده طهرانى(1)
    حسین‏ بن روح نوبختى كه نزد امامیه به عنوان سومین نایب خاص امام دوازدهم علیه‏السلام معروف است، پنج سال از عمر خود را (317 ـ 312 ق / 929 ـ 924 م) در زندان مقتدر، خلیفه‏ى عباسى، به سر برد. این نوشته به بررسى علل دست‏گیرى او مى‏پردازد. در مورد دست‏گیرى او دو علت مطرح شده است:
    1. عدم پرداخت اموالى كه حكومت از او مطالبه مى‏كرد؛
    2. همكارى با قرامطه.
    در این مقاله علت اول تأیید و علت دوم رد شده است؛ علاوه بر آن، فرض سومى نیز با تكیه بر قراین مطرح شده است و آن این‏كه، غالیان با كمك حكومت موجبات دست‏گیرىِ حسین‏بن روح را فراهم كردند.
    واژه‏هاى كلیدى: نواب امام دوازدهم علیه‏السلام ، حسین‏بن روح، قرامطه، شلمغانى، ابن‏الفرات، غالیان.
    به اعتقاد امامیه، حسین‏بن روح نوبختى در دوران غیبت صغراى امام دوازدهم علیه‏السلام حدود بیست و یك سال (326 ـ 305ق / 937 ـ 917م) به نمایندگى از طرف آن حضرت علیه‏السلام جامعه‏ى پر آشوب و بحرانى شیعه را رهبرى كرد. پنج سال از این تاریخ، یعنى سال‏هاى 317 ـ 312 قمرى / 929 ـ 924 میلادى را در زندان مقتدر، خلیفه‏ى عباسى، گذراند. در این نوشته علل دست‏گیرى او را با توجه به اوضاع آن زمان و ویژگى‏هاى اخلاقى وى بررسى مى‏كنیم تا از این رهگذر موضع‏گیرى اجتماعى و سیاسى او نیز روشن گردد.
    در ده سال نخست حكومت مقتدر، حسین‏بن روح هنوز به عنوان نایب خاص امام علیه‏السلام مشخص نشده بود. ایشان در این زمان مورد احترام دربار خلافت بود. یكى از عوامل این احترام موضع‏گیرى محتاطانه‏ى حسین‏بن روح بود كه سعى داشت خود را از شورش‏هاى آن دوران، چون قیام قرامطه، دور نگه دارد. دیگر این‏كه وى به خاندان نوبخت منسوب بود كه از روزگار منصور ( خلافت، 158 ـ 136ق / 774 ـ 753م) در دستگاه عباسیان نفوذ داشتند و این اعتبار تا عصر خلافتِ مقتدر ادامه داشت. وزیر مقتدر در این زمان، ابوالحسن على‏بن محمد، از خاندان فرات بود كه در تاریخ به تشیّع مشهورند.(1) از سخنان ابن مسكویه چنین بر مى‏آید كه ابن فرات در دوره‏ى نخست وزارت، سیاست جذب و جلب افراد را به خویش دنبال مى‏كرد؛(2) بعید نیست كه او، وسیله‏ى ارتباط نزدیك حسین‏بن روح با دربار خلافت شده باشد. هم‏چنین دختر محمدبن عثمان، نایب دوم، نقل كرده است: در این زمان اموالى از آل‏فرات به حسین‏بن روح مى‏رسید.(3)
    حسین‏بن روح چندى پس از انتصاب به نیابت خاص امام علیه‏السلام ، مجبور شد مخفى شود. منابع امامیه از «استتار» او قبل از دست‏گیرى سخن مى‏گویند. زمان آن دقیقا مشخص نیست، احتمالاً باید بین سال‏هاى 306 قمرى / 918 میلادى تا 311 قمرى / 923 میلادى، در دوران وزارت حامدبن عباس باشد. طول دوران اختفاى وى و علت آن بر ما روشن نیست. بنا به نوشته‏ى شیخ طوسى، در این دوران شلمغانى سفیر و رابط او با مردم بود.(4) ولى شلمغانى مدتى بعد به افكار حلولى و غلو گرایش یافت، و در نتیجه، حسین‏بن روح او را از مقامش بر كنار كرد.
    بنا به نقل منابع شیعه، حسین‏بن روح از ذى‏الحجه‏ى سال 312 قمرى/ 924 میلادى در زندان مقتدر به سر مى‏برد.(5) ذهبى مورخ مشهور قرن 8 قمرى / 14 میلادى نیز این مطلب را تأیید مى‏كند؛ زیرا او مدت زندانى بودن حسین‏بن روح را پنج سال ذكر كرده و سال آزادى او را 317 قمرى/ 929 میلادى مى‏داند.(6) علت دست‏گیرى او در منابع شیعه نیامده، ولى در منابع تاریخى دو قول نقل شده است: یكى سخن عریب‏بن سعد (متوفى 370ق / 980م) است كه علت دست‏گیرى حسین‏بن روح را نپرداختن اموالى مى‏داند كه دیوان از وى خواسته بود.(7) سخن دیگر از ذهبى (متوفى 748ق / 1347م) است كه علت دست‏گیرى حسین‏بن روح را ارتباط با قرامطه كه در آن زمان بر بحرین و خلیج فارس مسلط بودند، معرفى مى‏كند.(8)

    پ
    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  7. #37
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    قبل از بررسى این نظرات لازم است اشاره‏اى به وضع اجتماعى آن دوره داشته باشیم. حسین‏بن روح در زمان حكومت مقتدر دست‏گیر گردید؛ مقتدر در سیزده سالگى با كنكاش وزیر عباس‏بن حسن با رؤساى دیوان‏ها و پیشنهاد ابوالحسن‏بن فرات به خلافت رسید (ذى القعده 295ق / اوت 907م) از آن‏جا كه سن او كم بود و از «مال و دارایى كسى با خبر نبود» و نمى‏توانست مسائل را به تدبیر خودش حل كند،(9) دو بار بر ضد او شوریدند و سرانجام در طى شورش سوم به كوشش مونس مظفر، فرمانده سپاه، كشته شد (320ق / 931م).
    در طول بیست و پنج سال خلافت مقتدر، دوازده وزیر انتخاب شدند كه بعضى دو یا سه بار به وزارت رسیدند. در این سال‏ها، مصادره‏ى اموال به قدرى رایج بود كه ابوالحسن‏بن فرات، كه سه بار وزارت مقتدر را به عهده داشت، دیوان مخصوصى براى درآمدهاى مصادره‏اى ایجاد كرد و پذیرفت كه از این اموال، روزانه، مبلغى به خلیفه و مادر و فرزندانش بپردازد.(10) در این زمان، مقام وزارت به كسى داده مى‏شد كه قبول مى‏كرد نیاز مالى حكومت را برآورد. معروف است خاقانى، وزیر دیگر مقتدر، در مدت بیست روز، هفت حاكم براى شهرى تعیین كرد. اینان در بین راه به هم رسیدند، در حالى كه معلوم نبود كدام‏یك بتواند این مقام را براى خود حفظ كند.(11)
    در چنین اوضاعى، فشار اقتصادى، موجب شورش مردم و سپاهیان شد؛ به طورى كه در سال 307 قمرى / 919 میلادى، مقتدر مجبور شد دستور دهد تا انبارهاى متعلق به وزیر، حامدبن عباس و مادرش و امرا و فرزندان خلیفه را گشوده، گندم و جو را با بهاى ارزان بفروشند.(12)
    ویژگى دیگر این دوران خیزش بسیار مشهور و فراگیر قرامطه است. در مورد اصل و منشأ این فرقه سخنان متضاد بسیارى گفته شده است كه مجال پرداختن به آن نیست. در زمان مورد بحث، چند سالى از ظهور این فرقه مى‏گذشت. آن‏چه مسلم است این كه قرمطیان، در آغاز، دعوت به امامى از خاندان پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وس م را شعار خود قرار داده بودند(13) كه بعدا محمدبن اسماعیل نواده‏ى امام جعفر صادق علیه‏السلام معرفى گردید. زمانى كه مقتدر به خلافت رسید، ابوسعید حسن‏بن بهرام جنابى، یكى از رهبران قرامطه، در بحرین قیام كرده بود (286ق / 899م). وى به كمك قبایل عبدالقیس و ربیعه شهر الاحسا را تسخیر كرد و حكومت قرامطه را تشكیل داد. ابوسعید در نامه‏اى به معتضد عباسى، علت قیام خود را «بیداد» و ظلم خلیفه دانست.(14) بعد از مرگ او در سال 300 قمرى /912 میلادى، ابوطاهر، رهبر قرامطه‏ى بحرین شد. وى به مقتدر نامه نوشت و در آن، سپاه خود را حزب خدا معرفى كرد.(15) قرامطه‏ى بحرین دردسرهاى فراوانى براى عباسیان ایجاد كردند؛ حج را چند بار متروك كرده، حجرالاسود را ربودند.
    هر دو اتهام نسبت داده شده به حسین‏بن روح، برخاسته از این شرایط بود.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  8. #38
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    مسأله‏ى مطالبه‏ى اموال از حسین‏بن روح را - كه عریب‏بن سعد مطرح كرده است - با توجه به آن چه ذكر شد، مى‏توان پذیرفت؛ زیرا امامیه وجوهات شرعى خود را به او مى‏پرداختند و اموالى از دور و نزدیك به او مى‏رسید كه شامل شمش طلا و نقره، اموال وقفى و غیره بود. بعدها از زبان راضى نیز، به ثروت زیاد گرد آمده نزد حسین‏بن روح پى مى‏بریم. صولى مى‏نویسد:
    راضى همیشه به ما مى‏گفت: بى‏میل نبودم هزار نفر مثل حسین‏بن روح وجود مى‏داشت و امامیه اموال خود را به ایشان مى‏بخشیدند تا خداوند به این وسیله آن طایفه را نیازمند مى‏كرد. توانگر شدن امثال حسین‏بن روح با گرفتن اموال امامیه، چندان مرا ناپسند نمى‏آید.(16)
    با توجه به ثروت حسین‏بن روح و این‏كه یكى از منابع درآمد دولت، مصادره‏ى اموال بود، بعید نیست كه حسین‏بن روح به خاطر نپرداختن اموال دستگیر شده باشد؛ ولى معمولاً كسانى كه به خاطر اموالشان زندانى مى‏گشتند، به زودى آزاد مى‏شدند.
    اتهام ارتباط با قرامطه - كه ذهبى مطرح ساخته است - با توجه به شخصیت و ویژگى‏هاى رفتارى حسین‏بن روح، درست به نظر نمى‏رسد؛ زیرا وى معتقد به تقیه بود. سیاست تقیه بعد از زمان امام صادق علیه‏السلام به شدت در میان امامیه رواج داشت؛ به این معنا كه ضمن همكارى نكردن با حكومت، به طور مستقیم نیز در قیام‏هاى ضد خلافت شركت نمى‏كردند. حسین‏بن روح هم با وجود این‏كه خلفا را غاصب حكومتى مى‏دانست كه صاحبان اصلى آن، یعنى ائمه را با زهر یا شمشیر كشته بودند،(17) سیاست تقیه را دنبال مى‏كرد. وى حتى در جلسه‏ى مناظره‏اى، با پیش گرفتن تقیه در مقابل اهل سنت، توانست خود را از معرض ظن نجات دهد. وى یكى از دوستانش را كه در جلسه‏ى مناظره حاضر بود و با جواب وى خنده‏اش گرفته بود، پنهانى سرزنش نمود. دوستش در جواب گفت: شنیدن این سخن از نماینده‏ى امام تعجب‏آور است و موجب خنده مى‏شود. حسین‏بن روح او را تهدید كرد كه اگر بار دیگر این سخن را بگوید با او قطع رابطه خواهد كرد.(18) هم‏چنین شیخ طوسى نقل كرده است كه وقتى حسین‏بن روح شنید یكى از دربانانش معاویه را لعنت مى‏كند و به او ناسزا مى‏گوید، او را از خدمت عزل كرد.(19)
    مهم‏ترین صفت ابوالقاسم، حسین‏بن روح، رازدارى بود؛ به طورى كه ابوسهل نوبختى درباره‏ى او گفته است:
    ابوالقاسم اگر امام [ علیه‏السلام ]را زیر دامن خود پنهان داشته باشد و بدنش را با قیچى قطعه قطعه كنند تا او را نشان دهد، هرگز چنین نخواهد كرد.(20)
    با این اوصافى كه ذكر شد، دست‏گیرى حسین‏بن روح به عنوان قرمطى یا یاور آنان، تهمتى بیش نیست. اصولاً این حربه‏اى بود كه در آن زمان براى بیرون كردن مخالفین از میدان، از آن استفاده مى‏شد؛ مثلاً على‏بن عیسى را ابوالحسن‏بن الفرات به ارتباط با قرامطه متهم نمود(21) و در سال 312 قمرى/ 924 میلادى خود ابوالحسن‏بن الفرات و فرزندش، محسن به همین جرم متهم و سپس اعدام شدند.(22)
    فرض دیگرى كه مى‏توان مطرح كرد با وجود این كه صریحا در منابع نیامده، این است كه در دست‏گیرى حسین‏بن روح، افرادى چون شلمغانى و محسن فرزند ابوالحسن‏بن فرات، دست داشته‏اند. در منابع تاریخى و امامیه تاریخ دقیق دست‏گیرى و شخص دست‏گیر كننده‏ى حسین‏بن روح مشخص نشده است. در تاریخ الاسلام ذهبى فقط به تاریخ آزادى او از زندان، (317 ق / 928 م) و مدت حبس وى، (پنج سال) اشاره شده است كه بر این اساس تاریخ دست‏گیرى سال 312 قمرى / 924 میلادى مى‏باشد كه در این زمان وزارت در دست ابوالحسن‏بن الفرات بوده است؛ پس دست‏گیرىِ حسین‏بن روح در زمان حامد بن عباس نبوده است. برخى از نویسندگان معاصر چون عباس اقبال معتقدند كه حسین‏بن روح در زمان حامدبن عباس دست‏گیر شده است.(23) براى روشن شدن مطلب بازنگرى مسائل تاریخى این دوره ضرورى است.


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  9. #39
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    مقتدر در جمادى‏الاخر سال 306 قمرى / 918 میلادى وزارت را از ابوالحسن‏بن الفرات گرفت و به حامدبن عباس سپرد. حامدبن عباس چون از امر وزارت آگاهى نداشت، از على‏بن عیسى كمك خواست و، در حقیقت، همه‏ى امور مربوط به وزارت در دست على‏بن عیسى بن جراح قرار گرفت.(24) این دو نفر از پشتیبانان جدى اهل سنت و دشمن مخالفان این فرقه محسوب مى‏شدند.(25) حامدبن عباس در زمان وزارت به آزار و اذیت ابوالحسن‏بن فرات و پسرش محسن پرداخت و آن‏ها را به پرداختن اموال زیادى مجبور ساخت؛ اما حامدبن عباس بعد از پنج سال از وزارت بر كنار شد و مقتدر براى بار سوم وزارت را به ابوالحسن‏بن الفرات واگذار كرد.
    در این زمان قرامطه به كاروان حجاج حمله كرده، جمعى را به قتل رساندند. محسن، بعد از حمله‏ى قرامطه به حاجیان، شلمغانى را به جاى خود گماشت. این شلمغانى محمدبن على‏بن ابى‏العزاقر است كه ابتدا از یاران حسین‏بن روح نوبختى و سفیر او در زمان «استتارش» بود.(26) شلمغانى در زمانى كه حسین روح پنهان مى‏زیست، یعنى در اواخر وزارت حامدبن عباس، به عقاید غلو گرایید و به تبلیغ در این زمینه پرداخت. گویا ابتدا قصد داشت خود را به جاى حسین‏بن روح، نایب خاص امام زمان علیه‏السلام ، معرفى كند، بعد فراتر رفت و دعوى نبوت و الوهیت كرد. وقتى خبر به حسین‏بن روح رسید، ابتدا براى بنى بسطام ـ قبیله‏اى كه پیرو شلمغانى بودند ـ پیام فرستاد كه از او دورى كنند، سپس نامه‏اى به آن‏ها نوشت و آنان را از پیروى شلمغانى نهى كرد. بنا بر نظر امامیه در ذى‏الحجه سال 312 قمرى / 924 میلادى ، در حالى كه حسین‏بن روح در زندان بود، توقیعى از جانب امام دوازدهم علیه‏السلام بر ضد شلمغانى صادر شد.(27) انگیزه‏ى انحراف شلمغانى را، سودجویى و طمع در اموالى كه شیعه به عنوان سهم امام به نواب مى‏دادند، (28) حسادت(29) و جاه‏طلبىِ سیاسى(30)دانسته‏اند، ضمنا زمینه‏ى پذیرش عقاید حولى و غلو نیز در جامعه فراهم بود.
    ابن مسكویه(31) در مورد قدرت یافتن شلمغانى و اقدامات محسن چنین مى‏نویسد:
    محسن، ابوجعفر محمدبن على شلمغانى معروف به ابن ابى‏العزاقر را به جاى خود گمارد. این شخص مدعى بود كه لاهوت در او حلول كرده است، چنان‏كه حلاج چنین ادعایى كرده بود. محسن به او (شلمغانى) توجه داشت و او را جانشین خود در برابر عده‏اى از عاملان دستگاه خلیفه ساخت. محسن دوستى از اهل بصره داشت كه باكى از خون‏ریزى نداشت. عده‏اى را به این مرد بصرى سپرد كه در میان آنان نعمان عبداللّه‏ و عبدالوهاب‏بن ماشاءاللّه‏ و مونس خدمت‏گزار حامد بن عباس [وزیر پیشین] بودند و او را مأمور كرد اموالى را كه در دست آنان بود مطالبه كند. پس از وصول اموال، آنان را هم‏چون گوسفند سربریدند. عده‏اى نیز پنهان بودند،(32) پس ابن الفرات به آنان نامه‏اى نیكو نوشت تا بیرون آمدند، سپس آن‏ها را دست‏گیر و اموالشان را مصادره كردند.

    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

  10. #40
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،





    در این‏جا سؤالاتى مطرح مى‏شود: یكى این‏كه، اگر حسین‏بن روح در روزگار وزارت حامدبن عباس دست‏گیر شده بود، چرا زمانى كه ابن فرات وزیر شد براى آزادى حسین‏بن روح اقدام نكرد؟ همان‏طور كه ذكر كردیم، این خاندان به شیعه بودن مشهورند و اموالى را به حسین‏بن روح مى‏رساندند. با توجه به این‏كه اختیارات ابن فرات بسیار زیاد بود و در همین زمان توانست على‏بن عیسى را، كه از افراد با نفوذ دربار بود و در حكومت مقتدر، سه بار به وزارت رسیده بود، تبعید كند(33) و نیز توانست با زمینه‏چینى، مونس، فرمانده سپاه مقتدر، را از دربار خلافت دور كند. (34) در نتیجه، قدرت داشت كه حسین‏بن روح را هم از زندان آزاد سازد.
    سؤال دوم این است كه اگر حسین‏بن روح نوبختى در زمان وزارت حامدبن عباس دست‏گیر شده بود، چرا ابوسهل اسماعیل‏بن على نوبختى ـ یكى دیگر از افراد خاندان نوبخت كه با حكومت همكارى مى‏كرد و نجاشى مقام او را هم پایه‏ى وزرا شمرده است -(35) او را آزاد نساخت. ابوسهل اسماعیل‏بن على تا مدت كوتاهى بعد از خلع حامد از وزارت زنده بود (تا شوال 311ق / 923م) و بنا به نوشته‏ى صابى، از طرف ابن‏الفرات مأموریت یافت كه بقیه‏ى بدهى حامدبن عباس را مطالبه كند.(36)
    این دو سؤال ما را به این موضوع ره‏نمون مى‏شود كه حسین‏بن روح در زمان حامدبن عباس دست‏گیر نشده، بلكه بعد از این تاریخ، یعنى در اواخر وزارت سوم ابن الفرات زندانى شده است. به نظر مى‏رسد كه با توجه به انحرافاتى كه در شلمغانى پیش آمد و به غلو گرایید، ابن‏الفرات نیز پیرو او شد، این‏ها خلیفه مقتدر را با خود همراه كردند و با تحریك و تشویق شلمغانى، حسین‏بن روح را كه بر ضد شلمغانى فعالیت مى‏كرد به زندان انداختند. قراین زیر، این فرض را تقویت مى‏كند:
    الف) همان‏طور كه ذكر شد، در دوران سوم ابوالحسن‏بن الفرات، محسن از شلمغانى درخواست همكارى نمود؛ و این زمانى بود كه شلمغانى تغییر عقیده داده و حسین‏بن روح او را طرد كرده بود.(37) و با توجه به جاه‏طلبى شلمغانى، طبیعى بود كه وى با رسیدن به قدرت در صدد گرفتن انتقام از رقیب خود، حسین‏بن روح برآمده و محسن را به دست‏گیرى وى تشویق نماید.
    ب) پیشینه‏ى خانوادگى ابن الفرات نیز این مسئله را تأیید مى‏كند. پدر ابوالحسن على‏بن محمدبن الفرات، محمدبن موسى بود كه از محمدبن نصیر نمیرى، یكى دیگر از غلات، پشتیبانى مى‏كرد.(38) محمدبن نصیر نمیرى ابتدا از پیروان امام حسن عسكرى علیه‏السلام بود كه بعد منحرف شد و به غلو گرایید. او معتقد بود روح خدا در على و فاطمه و حسن و حسین علیهم‏السلام حلول كرده است. به نقل شیخ طوسى، وى بعد از درگذشت امام حسن عسكرى علیه‏السلام ادعاى مقام ابى جعفر محمدبن عثمان ـ نایب دوم ـ را نمود و مدعى شد كه نایب امام دوازدهم علیه‏السلام است و چون با حمایت خاندان فرات توانست ادعاى خود را در بین امامیه نشر دهد، فرقه‏ى ایشان به نمیریة الفراتیه مشهور شد.(39) گفته شده كه برادر ابوالحسن‏بن فرات وزیر، یعنى ابوالعباس احمد، كه راوى و صحابى امام عسكرى علیه‏السلام بود، به هنگام مرگ محمدبن نصیر نمیرى به جانشینى او برگزیده شد.(40)


    آشنایی‌با‌حسین‌بن‌روح نائب خاص‌حضرت‌ولی‌عصر‌(عج) ،

صفحه 4 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 09-02-1393, 21:57
  2. پاسخ: 30
    آخرين نوشته: 02-11-1392, 22:45
  3. توانایی‌های کودک یک ساله
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن كودك و نوجوان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-06-1392, 03:21
  4. پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت محمود مرتضایی‌فر
    توسط نرگس منتظر در انجمن اخبار علمي . احتماعي .اقتصادي . فرهنگي . هنري
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 23-02-1392, 12:25
  5. ►*♥*◄ مختصات جغرافیایی►*♥*◄
    توسط عهد آسمانى در انجمن ساير علوم
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 17-01-1390, 00:07

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •