*^*با سالكان وادى نور*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*با سالكان وادى نور*^*
صفحه 2 از 18 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 171
  1. #11
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    ((انشاءاللّه حضرت مهدى و اولياى خدا را در طواف ، زيارت مى كنيم ))

    اونا هذيون بگن ما گوش باشيم

    اونا مجنون باشنُ ما هوش باشيم

    اونا كم كم خدّ و خال و ابرو رو

    دهن و گونه و چشم و گيسو رو

    قدِ سَرو ناز و عشق و شور را

    ساقى و شرب پياله ى نور را

    سايه طوبى و حوض كوثرش

    نغمه هاى دلنشين و دلبرش

    هى بگن اين حرفاى ديونه رو

    اين پريشون گوئى تو خونه رو

    مهدى جان ، اى عاشق حُسن خدا

    تو بيا و تو بيا و تو بيا

    اومَديم اينجا كه حقُ ببينيم

    اَى زيارتت كنيم حقُّ ديديم

    كى مى آى ، عالَم پُر از ستم شده
    جور جائر تو عالَم عَلَم شده

    اَى خدا تو عدل سرمدى را رسان

    مهدى آل محمّد را رسان

    بچّه ها اگر ديوانه ببينند

    خوششان مى ياد چرا كه بچّه اند

    بچّه ها هيچ مى دونيد براى چه

    اينهمه راه اومديم تا به خونه

    اومديم ما دنبال بهونه ها

    برگرفتن جايزه تو راه روها

    اومديم دور خونش گريه كنيم

    مكّه را با گريه ها بكّه كنيم

    اومديم مباركا بشه به ما

    شايدم هدايتها بشه به ما


    ((بعضى از اهداف رفتن به بيت اللّه !))

    اومديم جلوه شو در كوه ببينيم

    از همه جمله ى او او شنويم

    اومديم مركز ما خونه باشه

    ديگه بر غير درش چشم وانشه

    اومديم كور شويم از اغيار

    در ديارش نبينيم ما ديّار

    اومديم آب بخوريم از زمزمش

    سدّ جوعى بكنيم از مطعمش

    اومديم مهمون رحمتش بشيم

    ريشه فقر و فنا رو بكنيم

    اومديم صوت انا الحقّ شنويم

    فى الحقّ و بالحقّ و للحقّ شنويم

    اومديم سفر كنيم چهار سفر

    همه اسفار رو بخونيمُ زِبَر

    اومديم شفا گيريم شاد بشيم

    به اشارات دل آباد بشيم

    اومديم فصوص پيغمبرا رو

    ببينيم رهبرى رهبرا رو

    اومديم معرفة النفس ببينيم

    به رَهِ معرفةُ الرّب برويم

    اومديم از خودمون بيگونه شيم

    آشنا و يار صاحب خونه شيم

    اومديم شراب عشقُ بچشيم

    از مدام عشق حق مستُ بشيم

    اومديم مثل بچّه ها بى رنگ بشيم


    با خداى جسم و جان يكرنگ بشيم

    اومديم فطرت خود را بشناسيم

    فطرت اللّه است ما آگاه باشيم


    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  3. #12
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    ((بايد اهداف نهائى حجّ را دنبال كنيم .))

    اومديم قدر خدا را بدونيم

    ديگه بيش از اين كوتاهى نكنيم

    اومديم نَهجُ، اصول كافى را

    بگيريم با ترجمان وافى را

    اومديم تفسيرالميزان و ما

    بخونيم كشف كنيم قرآن و ما
    اومديم دست به الغدير زنيم

    نغمه روز غديرُ سر دهيم

    اومديم لمعه ، مكاسب ببينيم

    اومديم شهاب ثاقب ببينيم

    اومديم جور ديگه بچّه بشيم

    مثل بچّه ها يك دورى بزنيم

    اومديم بتهاى بيتُ بشكنيم

    خونه را از اغيار خالى بكنيم

    اومديم با گُنده ها دعوا كنيم

    بدهاى عالمُ جاشون بشونيم

    اومديم كنگره اى داشته باشيم

    برا مشكلات فكرى بكنيم

    اومديم از مشركين برى بشيم

    امر و فرمان امامُ ببريم

    اومديم فهم كنيم دين خدا

    ذوجِهات اين مسلمونى ما

    اومديم غافل نشيم از قافله

    طرحُ برنامه بِديم با حوصله

    اومديم جهادِ اصغر بكنيم

    با هوا جهاد اكبر بكنيم

    اومديم دين خدا يارى كنيم

    براى جامعه كارى كنيم



    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  5. #13
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    ((انشاءاللّه به جهاد اصغر و اوسط و اكبر برسيم ))

    اومديم عرضه كنيم اين مال و جان



    تا خريدارى كند آن مهربان


    اومديم كه حجّمان و خونمان

    او به لطفش بنمايد روزيمان

    اومديم بگيم ما برنامه داريم

    اقتصاد و فكر و سرمايه داريم
    اومديم واسه خدا باشيم و بس

    نه خوديّت نه هوا و نه هوس

    اومديم سعى صفا، مروه كنيم

    از گناها پيش خدا توبه كنيم

    اومديم هفت بار بريم برگرديم

    همه پست و بلند و دور زنيم

    اومديم با هروله ى هفت بارمون

    بِتَكونيم بدن پيچارمون

    اومديم هاجر و بچّه اش بينيم

    انشاءاللّه با خوبا آشناتر بشيم
    اومديم بعد از همه اعمالمون به زيارت و طواف خونمون

    اومديم سفر رو پايان ببريم

    بر نساء طواف كنيم نماز كنيم

    اومديم به شهرمون برگرديم

    پيش زن و بچّه و اقوام بريم

    اومديم بعد از مناسك هم باز

    ياد حق كنيم و دل در پرواز
    ((بچّه ها چند روز مكّه مانديم بايد به عرفات كوچ كنيم ))

    بچه ها براى حج مُحرِم بشيد

    دوباره بهر خدا لبيك بگيد

    ديگه اين حجّمونه سِيرِمونه

    آخه اين راهمونه رسممونه

    همه از بيت بريم تا عرفات

    طى كنيم ما همگى راه نجات

    عرفه معرفتش پيدا كنيم

    عقل و ايمان و دل و سودا كنيم

    دو دعا داريم ماها در عرفه

    يكى شب يكى هم روز عرفه

    شب ، دعا يا شاهد كُلِّ نَجوى

    روز، دعا عرفه حسين ما

    پاى كوى رحمتش با شور و شين

    عصرِشا با دوست خدا، امام حسين

    بمونيم ناله كنيم اشك بريزيم

    چون حسين اشكها رو از مشك بريزيم

    آنچه آنجا او ميگه ما هم بگيم

    يِك كمى با خوبا هم ناله بشيم

    آخه آنجا وادى معرفِته

    معرفت ، ما را هدف از خِلقتِه

    به خدا من نديدم بيانى رو

    چون حسين سوخته دل زبانى رو

    آقا راه معرفت ياد داده

    آنجاها با خدا عشقبازى شده

    او اگر در عرفه نرفته بود

    رمزُ سرُّ او به ما نگفته بود

    ديگه كى راه به ما نشون مى داد؟

    عشق او آتش ميزد زبون ميداد؟
    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  7. #14
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    ((با تفسير دعاى عرفه آشنا شويد))

    كاش مى شد بيان كنم دعاهارو

    بَربَچا ادا كنم ثناها رو

    كاش ميشد بگم حسين چى چى ميگه

    چرااين گونه آقا اشك مى ريزه

    بچّه ها بريد زودى ياد بگيريد

    راه علم و عمل و پيدا كنيد

    بعد بريد در عرفات نزد حسين

    آنجاها بگيد حسين بعدِ حسين

    بچّه ها جاى زيارت ، عرفه است

    گريه ها بهر شهادت ، عرفه است
    مى دونيد خون حسين ، خون خداست

    به خدا نور حسين ، نور خداست

    ما بايد گريه كنيم بر اهل بيت

    بدونيم مظلومياى اهل بيت

    اگه عالم همه اش چشم بشه

    بر حسين گريه كنه بازم كمه

    آخ حسين بچّه هام فداى اُسرات

    مصطفاى من فداى بچّه هات

    جان عالمى فداى زينبت

    جوونها قربون علّى اكبرت

    ما بميريم بر سر از تن جدات

    جون ما قربون خاك كربلات

    در عزايت بايد اى نور مبين

    از چشمها خون بريزه روى زمين

    بچّه ها برا حسين روضه خونيم

    بر غريبيهايش سر و سينه زنيم

    هى بگيم جانم حسين جانم حسين



    قلب و روح و جان جانانم حسين


    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  9. #15
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*




    ((بچّه ها شوم شد، زودى نماز مغرب را بخونيم و برويم مشعرالحرام ))

    همه با ياد خدا از عرفات

    كوچ كنيم به وادى عقل و حيات

    برسيم به مشعرالحرام او

    از طواف مسجدالحرام او

    اون شبا ياد خدا باشيم همه

    ياد او صريح قرآن اومده

    شب به مشعر بمونيم سجده كنيم

    از خدا عقل بخواهيم آدم بشيم

    شبى ريگ جمع كنيم آماده بشيم

    كه باهاش جهلمونو تير بزنيم



    اون شبا نريم آنجاها بخوابيم


    ليلة القدر است ما قدر بدونيم

    ركن حج اين عرفات و مشعره


    معرفت شعورُ ركن آخره

    آن همه جمعيت آنجا آمدند


    كه شبى عقلاشونو سرهم كنند

    عقلشون كل باشه بى حُب نباشه


    مغزشون خالى از لُب نباشه

    همه يكپارچه با هم دگر باشند


    متّحد خاكى و بافِكَر باشند

    با مواهِب خدا آشنا شوند


    هبّه حقّ رو ز حقّ طلب كنند

    از طلوع فجر تا آفتاب زدن

    دوباره نيّت كنند بهر بودن


    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  11. #16
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    ((بچّه ها عيد قربونه ، عيدتون مبارك ))
    وارد مِنى بشيم تكبير بگيم

    حمدِ نعمت خدا را بكنيم

    برويم شيطونا را تير بزنيم

    شيطون بزرگُ زود رمى كنيم

    وقتى او را بزنيم كلُ زديم

    بايست با او جنگ كنيم پيروز بشيم

    برگرديم به آرزوها برسيم

    عيد قربونمونا جشن بگيريم

    در نماز عيد دو سوره بخونيم

    عيدىِ تزكيه دريافت كنيم

    آنجا از خدا بخوايم خوبيا رو

    كه به آل اللّه داده عيدى يا رو

    بعد از آن نَفسها را قربونى كنيم

    همه ى اغيار را خودمونى كنيم

    مسلخش ذبح عظيمُ ببينيم

    وفدينارو به قلبها بخونيم

    قربونى مونُ بديم راه خدا

    يك خورده شا بخوريم بهر شفا
    بعد از آن سر تراشيم بگيم خدا

    بهرمو نورى بده روز جزا

    شبهاى مِنى را بيتوته كنيم

    تا سحر دعا و قرآن بخونيم

    روزهاى بعد بريم رمى كنيم

    خصلتهاى بدُ تيرشون بزنيم

    تو دعاها كه اماما خونده اند

    رمز و تفسير منى را گفته اند

    كلا اسرار و معانى حجّ ما

    تو دعاها آمده دعا، دعا

    ما بايد در همه جا دعا كنيم

    حقّ حجّ و سفرُ ادا كنيم

    در منى ياد كنيم از كربلا

    يادمون باشه اون راه و رسم را

    آنهمه قربونى را حسين داده

    خودش هم قربونى خدا شده

    تا ظهر روز دوازدهم باشيم

    مسجد خيف بريم نماز كنيم

    اونجا جاى پاى جمع انبياست

    جلوه گاه مشهدى بر اولياست

    ديگه اين سيرمون داره تموم ميشه
    زودى برگرديم روزمون شوم ميشه

    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  12. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  13. #17
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*




    ((بچّه ها باز برگرديم به خانه توحيد و به آخر راه روها برسيم .))

    بچّه ها ديديد كه از حق اومديم

    تا منى به آرزوها رسيديم

    ديگه اينجا خيلى كارى نداريم

    برگرديد خونه توحيد برويم

    تا همه چهار سفر، تموم بشه

    همهِ جسمها بيادُ جون بشه

    همه باراندازشون نزد خداست

    همچنانكه همه چيزا از خداست

    ما بايد بريم خونش منتظره

    عشق ، ما رو مى بره مقتدره

    او ميگه مقام ابراهيممُ

    جا نمازتون جاى خليلمُ

    نشونه هاى روشنم تو خونمه

    هر كه واردش بشه در اَمنَمه بچّه ها راه طى كنيد اينجا بيايد

    جايزه نزد منه از من بخوايد

    هر كه نَيمَد به خودش ضرر زده

    من غنى ام او به خود كفر ورزيده

    مى دونيد عمره يك لب تر كردنه

    حج تموم كار و حاجى شدنه

    مثل موجودات از خانه او

    بزنيم بيرون زكاشانه او

    برويم تا عرفات و مشعرش

    به منى باز بيائيم در برش

    از خدا و به خدا و در خدا

    سوى خلق و سوى خالق با خدا

    اوّل او آخر او ظاهر او باشد

    خلق از او حق او و باطن او باشد

    معنى حج عزمِ اين رفت و اومد
    سرّ حج اين بود به قلم اومد

    دل اومد خوشگليها شو ببينه

    از گُل جمال او بو بگيره

    دل ميون گُل شُكر مى پروره

    ما چكاره ايم خودش ، همچى ميگه
    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  15. #18
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    ((بچّه ها در طواف وداع خيلى به او طمع كنيد!!))


    بچّه ها وقت وداع آخره

    از طوافمون طمعهاى ديگره

    طمع اينه كه خطاهاى مارو

    بيامرزد مغفرت كنه مارو

    طمع اينه كه از اولياش باشيم

    در قيامت نزد انبياش باشيم

    طمع اينه برويم نزد خودش

    بشينيم تو دومنش بهر خودش

    هم جمال كل بشيم و هم جلال

    هم بهاء كلّ و هم كلِّ كمال

    قطره مون دريا بشه هيچمون كنه

    هيچى كلُّ بمون نشون بده

    ديگه لذّت ببريم خوشمون باشه

    رنج و محنتِ سفر از دل بِرِه

    جنت الذّاتش باشه ماءوايمون

    جاگه صدقش باشه جا پايمون

    بچّه ها گفته ما شيرين بود

    شيوه بچگى ما اين بود

    من نخواستم براتون شعر بگم


    و لذا قافيه از دست دادم


    رشته را از كف جورابم دارم


    كه كف خونه به سنگاش ماليدم

    بچّه ها ((قمشه اى )) را همراهمتون ببريد
    جا نذاريد از راهتون

    به خدا بگين كه او بيچاره است

    از سفر افتاده و وامانده است

    بحمداللّه والمنة تمام شد. صبح عيد غدير سال 1413 قمرى
    جنب بيت اللّه الحرام باذن اللّه تعالى و اسئله العفو
    من الزلل و القبول مع الاقرار بالعيوب

    اقل احقر قدرت اللّه نجفى قمشه اى
    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  16. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  17. #19
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    بچّه ها سفر خوشِ سفر خوشِ
    توضيح اين مصراع ، تذكر چند نكته را مى طلبد:
    اول : آن كه منظور از بچّه ها، همه انسان ها هستند، چه بچّه و چه بزرگ ، چه زن و چه مرد؛ زيرا قرآن مجيد و تكليف ، هر انسانى را در برمى گيرد و نذير براى بشر مى باشد و دين و راه و رسم زندگى صحيح براى همه آمده است .
    دوم : انسانِ رو به رشد كسى است كه نداها و صداهاى حق و حقيقت را دريابد و به آن گوش دهد تا كم كم از راه گوش به عقل برسد. بديهى است كه گوش براى انسان سرمايه عظيمى است كه مى تواند در اين رهگذر بذر انسانيت را وارد سرزمين دل كند. همين گونه است چشم ؛ زيرا انسانِ رو به رشد با ديدن حقايق و اعيانِ جهان و فرستادن تصويرهاى سالم به لوح دل ، قلب را آگاه و هوشيار مى كند. پس خطاب اين مصراع به صاحبان چشم و گوش است ، نه هر بچه بوالهوس و بازيگوش . پس ما چشم و گوشِ باز مى خواهيم تا سخنان حق را دريابيم و به جان برسانيم و آن را آگاه سازيم .
    سوم : درباره اهمّيّت چشم و گوش و دل ، توجه به چند كريمه از قرآن مجيد لازم است .
    حضرت حق تبارك و تعالى مى فرمايد ((و اللّه اءخرجكم من بطون اءمهاتكم لاتعلمون شيئا و جعل لكم السمع و الابصار و الافئده .
    (3))) مضمون ترجمه اين است كه : حضرت حق جل و علا وقتى شما را از باطن مادرها خارج فرمود، چيزى نمى دانستيد پس راه دانش هاى ابتدايى شما را گوش و چشم و دل قرار داد. نيز فرموده است : ((و قالوا لوكنّا نسمع او نعقل ماكنّا فى اءصحاب السعير.(4))) مضمون ترجمه اين است كه : اصحاب آتش ، در قيامت اعتراف مى كنند كه اگر ما در دنيا اهل گوش دادن يا تعقل بوديم ، اكنون در آتش سوزان جهنم قرار نداشتيم . باز مى فرمايد: ((انّ السمع و البصر و الفواءد كل اولئك كان عنه مسئولا(5)))؛ يعنى همانا گوش و چشم و دل مسئوليت سنگين دارند و مورد بازخواست الهى قرار مى گيرند. و فرموده است : ((انما يستجيب الذين يسمعون (6)))؛ يعنى همانا كسانى كه گوش شنوا دارند، خدا را اجابت مى كنند.
    چهارم : درباره چشم و گوش و دل ، آيات فراوان ، روايات انبوه و كلمات گران سنگى از بزرگان آمده كه در اين مختصر به اهمّيّت گوش و چشم دادن و خطاب گرفتن اشاره شد البته به زبان بچه گانه و پدرانه گفتيم تا انشاءاللّه دل نشين تر باشد. پس بايد قدر اين سه نعمت را دانست و براى گرفتن آگاهى ها، اين سه استعداد بزرگ را به كار گرفت .
    پنجم : چون ديدنى ها، شنيدنى ها و انديشيدنى هاى جهان زياد است ، به يارى خداوند براى شروع سفرِ الى اللّه ميان آن ها اولويت سنجى كنيد و در ميان آن ها آن چه دل را زنده مى دارد و ابديت را آباد مى سازد زير نظر استاد برگزينيد. به قول جناب حافظ:
    مصلحت ديد من آن است كه ياران همه كار

    بگذراند و سر زلف نگارى گيرند(7)

    ششم : دل را بايد خيلى جادار قرار دهيم و شرح صدر داشته باشيم ؛ زيرا به قول اميرمؤ منان حضرت على عليه السّلام خطاب به جناب كميل ((يا كميل انّ هذه القلوب اءوعية فخيرها اءوعاها(8)))؛ يعنى اى كميل ! اين دل ها ظرفيت هاست و بهترين آن ها جادارترين آن هاست ؛ پس بايد دل را قدرى پُرنمود و آن گاه لبريز كرد.
    هفتم : بچّه ها و نوجوانان و جوانان پسر و دختر، در ابتدا از فطرت انسانى و عصمت خدادادى برخوردارند؛ زيرا يا هنوز به تكليف نرسيده اند يا تازه پا به تكليف گذاشته اند و بايد بسيار مواظب فطرت و عصمت خود باشند كه خداى نخواسته از راه چشم و گوش آلوده و گرفتار نشوند. البته تا حال هم اگر چند لغزشى در خود احساس مى كنند، آن را با چند قطره اشك و اداى حقوق ، پاك سازى و سفر را از راه چشم و گوش و دل شروع كنند.
    هشتم : اين كه گفته شد موضوع سخن و خطاب كلام تا آخر اين رساله با انسان است نه فقط مردها يا زن ها، به دليل آن است كه قرآن ، كارخانه انسان سازى است نه مردسازى ؛ زيرا با انسان سخن دارد. متاءسفانه بعضى از خواهران در اين مورد مثل اينكه دست كسر روى خود گذاشته اند و نمى خواهند باور كنند كه آن ها هم مى توانند راه خدا را بروند و از اولياى الهى و عاشقان و فرمانبرداران او باشند؛ حال آن كه حضرت حق تبارك و تعالى حدود هفتاد مورد در قرآن مجيد نام نامى و اسم گرامى انسان را آورده و انسان نوعا يعنى مرد و زن . پس زن ، انسانِ قرآن است . مگر نبودند افرادى چون خديجه كبرى و فاطمه زهرا و مريم عذرا و زينب كبرى - سلام اللّه عليهن - حتى زن فرعون ، آن خانم وارسته نمونه ممتازى است كه خداوند او را در قرآن براى مؤ منان ضرب المثل قرار داده و فرموده است : ((و ضرب اللّه مثلا للذين آمنوا اءمرئة فرعون
    (9))) و خداوند زن فرعون را براى مردان با ايمان ضرب المثل و كار او را نمونه قرار داد!
    خواهرانم ! اسلام نفرموده شما دانشمند و ارزشمند نباشيد، بلكه فرموده خود و استعدادهاى انسانى و الهى تان را دريابيد و به نحو معقول و مشروع و معروف در پوشش هدايت قرآن و عترت قرار دهيد و به اولياى خدا بپيونديد. اين كريمه كه حضرت حق تبارك و تعالى مى فرمايد: ((من عمل صالحا من ذكر اءو انثى و هو مؤ من فلنحيينه حيوة طيبه
    (10)))؛ يعنى ملاك شخصيت و ارزش فقط ايمان و عمل صالح است ، چه از زن برآيد و چه از مرد و ما او را زنده مى كنيم به زندگى پاك و بى آلودگى . پس مبادا خودسرى ها و هوسرانى ها كار زنان را به جايى برساند كه كم كم عقل خود را بسايند و ناقص العقل به شمار آيند.
    در اين هشت مطلب ، خطاب به بچّه ها تبيين و بعضى از گفتنى ها در اين زمينه گفته شد، اكنون بايد همه بگوييم :

    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  18. تشكر

    parsa (27-03-1389)

  19. #20
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*با سالكان وادى نور*^*





    سفر خوشِ
    در بيان اين جمله مطالبى به عرض مى رسانم .
    اوّل : در قرآن مجيد، روايات اهل بيت و سخنان اهل اللّه ، واژه هاى سفر، كوچ ، هجرت و امثال آن فراوان آمده و در كارهاى عرفى هم براى سفر سودهاى بسيار برشمرده اند. پس سفر مفيد و مناسب را مى توان خوش ‍ تلقى كرد.
    دوم : خوش ترين و زيباترين سفرها، سفرهاى انسانى ، الهى و معنوى است تا انسان از راه آن سفرها بهره وافر به دست آورد؛ مثل سفر از طبع به فطرت ، از نفس به عقل ، از دنيا به آخرت ، از مُلك به ملكوت ، از كثرت به وحدت ، از چندتايى به توحيد، از ظلمات به نور، از خوديت به عبوديت ، از افراط و تفريط به عدل ، از جهل به علم و معرفت ، از غفلت به ياد، از موت به حيات ، از غياب به حضور، از جهنم به بهشت و امثال اين ها.
    سوم : به قرآن مجيد نظر كنيد آن جا كه مى فرمايد:

    ((و من يخرج من بيته مهاجرا الى اللّه و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اءجره على اللّه (11)))؛
    يعنى و هر كس از خانه اش به عنوان هجرت به سوى خدا و رسول خدا خارج شود و بين راه موت او را دريابد، همانا اجر او بر خدا واقع مى شود. نيز فرموده است :
    ((فلولا نفر من كل فرقه منهم طائفة ليتفقهوا فى الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم لعلهم يحذرون (12)))؛
    يعنى چرا كوچ نمى كند از هر دسته اى از شما جمعى تا تفقه در دين كنند و بعد از فهم دين ، بيايند مردم خود را برحذر دارند؛ شايد مردم بدين وسيله از بدى ها باز داشته شوند. براى سفر به سوى جهاد در راه خدا هم مى فرمايد:
    ((ما لكم اذا قيل لكم اءنفروا فى سبيل اللّه اءثاقلتم الى الاءرض (13)))؛
    يعنى شما را چه شده است كه وقتى به شما دستور كوچ براى جهاد در راه خدا داده مى شود؛ زمين گيرى از خود نشان مى دهيد. هم چنين مى فرمايد:
    ((اءنفروا خفافا و ثقالا و جاهدوا باءموالكم و اءنفسكم (14)))؛
    يعنى سفر و كوچ كنيد هر گونه مى توانيد - سبك يا سنگين - و در راه خدا به اموالتان و جان هاتان جهاد كنيد.
    البته آيات و روايات فراوانى در همين زمينه ها بر فضيلت سفرهاى معنوى و كوشش در سفر براى كسب رضاى الهى دلالت دارد.
    چهارم : حتما بايد سفر به سوى خدا را شروع كرد و هيچ عذر و بهانه اى نياورد؛ زيرا عذرهاى ما نوعا مانند عذرهايى است كه جناب عطار رحمه اللّه (م 626 ق 422 ش ) در كتاب منطق الطير از زبان انواع و اقسام مرغان جنگل نشين نقل مى كند. هنگامى كه هدهد آن ها را براى سفر به سوى امامشان دعوت مى كرد، هر كدام بهانه اى مى آوردند و عذرى مى تراشيدند. در اين كتاب ؛ هدهد كه به منزله پيامبر است ، تمام عذرها را پاسخ داده و حجت را تمام كرده است .
    گمان نمى كنم ما عذر تازه اى داشته باشيم كه قرآن و عقل پاسخ آن را نداده باشد؛ البته اگر واقعا عذرى هست كه تكليف را برمى دارد، ما در آن جهت معافيم .
    پنجم : يكى از زيربنايى ترين سَفرها، سَفر از جهل به علم است تا كم كم انسان بداند كجا بوده ، از كجا آمده ، به كجا خواهد رفت ، چه بايد بكند و چه نبايد بكند و چه نبايد انجام دهد و بايد به چه چيز معتقد شود و چه چيز را باور نداشته باشد و با نور علم ، راه و رسم زندگى را بپيمايد. از اين رو، قرآن مجيد، روايات و اهل اللّه ، فراوان به دانش پژوهى سفارش كرده اند و ما را به دانش دعوت كرده و گفته اند گرچه به چين كه دورترين نقاط زمين بوده سفر كنيد، دنبال دانش جويى باشيد.
    (15) حضرت باقرالعلوم عليه السّلام هم در حديثى ((سرآمد تمام كمالات انسانى را در سه چيز خلاصه مى كنند: تفقه در دين ، تقدير معيشت و صبر در گرفتارى .(16))) رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نيز ((سرآمد علوم را، علم اصول دين و اخلاق و احكام مى دانند.(17))) از اين گونه روايات و آيات فراوان داريم ؛ زيرا دين ، مجموعه باورها و عمل به آن به شمار مى آيد. لذا مادام العمر دانش مى طلبد و انسان بايد از همان ابتدا اهل سفر و كوچ و جهاد و تلاش و كوشش باشد. حضرت استاد علامه طباطبائى رحمه اللّه روى اين كريمه كه فرموده

    ((و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا(18)))؛
    يعنى و كسانى كه در راه خدا كوشش كنند، خداوند راه هايش را به آن ها مى نمايد تكيه داشتند و بر اين عقيده بودند كه اگر كسى واقعا كوچ و تلاش كرد، خداوند او را به مقصد مى رساند؛ زيرا وعده هاى خداوند در قرآن مجيد حق است . از وقتى كه اين جمله را از استادم گرفتم ، در قرآن مجيد تفحص كرده و حدود چهارصد مورد وعده و وعيد از طرف حضرت حق يافتم كه همه قابل تاءمل و دقت و عمل است .
    ششم : سير و سفر در دانش ها مراتب دارد. لذا مى شود اولويت سنجى كرد و بعد سفر نمود. به اين آيه كه مى فرمايد:

    ((انما يخشى اللّه من عباده العلما(19)))؛
    يعنى همانا حق خداترسى را عالمان به خدا دارند دقت كنيد و ببينيد علم الهى در رتبه يك قرار دارد. اگر به اين آيه كه مى فرمايد:
    ((قل هل يستوى الذين يعلمون و الذين لايعلمون (20)))؛
    يعنى آيا آن ها كه علم - الهى - دارند و آن ها كه در اين زمينه جاهلند مساوى هستند؟ توجه كنيم ، متوجه مى شويم كه اولويت كجاست .
    يا به روايت حضرت امام كاظم عليه السّلام كه علم را اولويت بندى نموده اند مراجعه كنيد. ايشان مى فرمايند: ((من سرآمد دانش مردم را در چهار مطلب يافتم : اول آن كه خداى خود را بشناسى ؛ دوم آن كه در آفرينش ‍ خود دقت كنى تا معرفت نفس به دست آورى ؛ سوم آن كه بفهمى خداوند از آفرينش تو چه هدفى داشته است ؛ چهارم آن كه بدانى چه چيز تو را از دينت خارج مى كند
    (21))). البته فراموش نشود كه دانش بدون كوشش و عمل ، وزر و وبال است و از همين رهگذر، علم ، حجاب بزرگ قرار مى گيرد(22)؛ به هر حال در ميان سفرهاى انسانى بايد نردبانى ترسيم كرد و پله پله بالا رفت و يكى از خوش ترين و بهترين سفرها را، سفر به سوى ديار دانش دانست و دنبال كرد.
    *^*با سالكان وادى نور*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  20. تشكر

    parsa (27-03-1389)

صفحه 2 از 18 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •