*^*انوار هدايت*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*انوار هدايت*^*
صفحه 8 از 13 نخستنخست ... 456789101112 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 124
  1. #71
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*






    نور هدايت


    حديث ناظر به مسأله توجه به تاريخ گذشتگان است كه قرآن كريم نيز بر آن تأكيد بسيار دارد و در آيات متعدّد بدان اشاره كرده است; يعنى، مى گويد: اقوامى در گذشته بودند كه بر شما از نظر مال، فرزندان و قدرت برترى داشتند و هرگز نيروى آنان باعث نشد كه حضرت عزرائيل(عليه السلام)به آنان مهلت بدهد. بترسيد كه مبادا شما نيز به همان سرنوشت گرفتار شويد و ناگهان سقوط كنيد!تاريخ يكى از منابع شش گانه معرفت است، زيرا ما اوّلين قومى نيستيم كه بر روى زمين ظاهر شده ايم و زندگى كرده ايم. قبل از ما اقوامى بوده اند و آثارى از خود به يادگار گذارده اند. اين آثار به جا مانده بر دو گونه است:
    1 ـ آثار تدوينى; 2 ـ آثار تكوينى.آثار تدوينى،
    همين كتابهاى تاريخى است. وقتى انسان در آنها، سرنوشت اقوام را مطالعه مى كند خيلى خوب مى تواند عبرت بگيرد.
    آثار تكوينى، نيز همين شهرهاى ويران شده آنهاست كه قرآن به آن اشاره مى كند و مى گويد: در مسيرتان به شام كه مى رويد، ويرانه هاى شهرهاى قوم لوط، عاد، ثمود و يا امثال اينها پيداست.
    چرا پيام اين ويرانه ها را نمى شنويد؟
    چرا عبرت نمى گيريد؟
    وقتى از كنار گورستانها مى گذريد چرا به فرياد مردگان توجّه نمى كنيد؟
    كاخهاى شاهان و قدرتمندان را ببينيد كه ويران شده اند. به آثار فراعنه نگاه كنيد; اهرامى كه از چندين ميليون سنگ ساخته شد ـ و حدود ده، بيست سال طول كشيد ـ و هزاران كارگر زحمت كشيدند تا آن را بسازند و هنوز كسى نتوانسته توضيح بدهد كه چگونه اين سنگها را تهيه كرده اند، چون گفته مى شود در آن منطقه كه اهرام تهيه شده است تا هزار كيلومترى آن، كوه بزرگى هم نيست كه ممكن باشد از آن سنگ تهيه كرد. همه اينها را به عنوان قبر براى فرعون ساخته اند. اينها خودش درس است. آيا با آن همه قدرت و يال و كوپال توانستند خود را زنده نگه دارند و جلو مرگ را بگيرند؟درسهاى عبرت، بسيار فراوان است. همين شاه منحوس، محمد رضا، در سقف كاخش دو دستگاه برقى تعبيه شده بود كه اگر شب هوس مى كرد آسمان را ببيند با كليدى سقف باز مى شد و تازه اين جزئى از امكانات مادّيى بود كه براى خود فراهم كرده بودند. اينها با اين كبكبه و دبدبه، به كجا رسيدند؟
    مگر نه اين است كه سرانجام، در دل خاك خانه كردند!انبيا واولياى الهى ـ كه گل سر سبد هستى بودند ـ از اين دنيا رخت بربستندتا چه برسد به ديگران.لذا،حضرت رسول خدا(صلى الله عليه وآله)فرمود:
    «بترسيد از اين كه شما را به سوى آخرت حركت دهند، در حالى كه شما آماده مرگ نباشيد.»
    آمادگى براى مرگ، همان توبه است; يعنى، بايد دل و جان را از گناهان شستشو داد تا آماده ديدار مرگ باشد.
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #72
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*





    سفر آخرت و ياد مرگ




    21 ـ عَنْ سالِمِ بْنِ عَبْدِاللهِ، عَنِ ابْن عُمَرَ قالَ، قالَ لى رَسُولُ الله(صلى الله عليه وآله):
    كُنْ فِى الدُّنْيا كَاَنَّكَ غَريبٌ وَ عابِرُ سَبيل، وَاعْدُدْ نَفْسَكَ فِى الْمَوْتى، وَ اِذا اَصْبَحْتَ لاتُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْمَساءِ، وَ اِذا اَمْسَيْتَ فَلاتُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْصَّباحِ، وَ خُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِسُقْمِكَ وَ مِنْ شَبابِكَ لِهَرَمِكَ وَ مِنْ حَياتِكَ لِوَفاتِكَ. فَاِنَّكَ لاتَدْرى مَااسْمُكَ غَدًا.
    (بحار، ج 77، ص 181)



    ترجمه:


    سالم بن عبدالله از ابن عمر روايت كرده كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) به من فرمود: در دنيا به مانند غريبان و رهگذران زندگى كن (و دنيا را منزلگاه موقّتى بدان) و خودت را در شمار مردگان بشمار. صبح كه مى شود به زنده بودن تا غروب اميد نبند و شب نيز به زنده بودن تا صبح و از زمان سلامتى براى وقت بيماريت، از دوران جوانى براى هنگام پيريت و از زندگانيت براى مرگت بهره بردارى كن، چرا كه نمى دانى فرداى قيامت جزء كدام گروه خواهى بود.
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #73
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*






    نور هدايت


    اين حديث، به مسأله بسيار مهم تربيتىِ ياد مرگ مى پردازد.
    در روايات به گذرا بودن دنيا و عدم اعتماد به اين زندگى دنيايى زياد تكيه شده است، زيرا همان گونه كه در بحار، ج 51، ص 258 آمده است:
    «حُبُّ الدُّنْيارَأْسُ كُلِّ خَطيئَة;
    سرچشمه تمام گناهان، دوستى دنياست» حب دنيانيزبه سبب غفلت ازناپايدارى دنياستواين كه شخص مى پندارد دنيا جاودانه است. وقتى با آن، چنين معامله اى كرد، به آن عشق مى ورزد وطبيعى است كه دراين صورت،دل كندن از آن مشكل مى شود.
    لذا، يكى از بهترين راههاى تربيت انسان و مبارزه با گناه،
    توجّه به مرگ است.(1)
    انسان بايد به گونه اى باشد كه وقتى صبح كرد،
    به خود وعده ندهد كه تا شب زنده مى ماند و وقتى غروب مى شود به خود وعده ندهد كه تا صبح زنده مى ماند.
    همان حالتى را داشته باشيم كه در زمان بمباران نيروهاى كفر صدّامى در كشورمان داشتيم كه واقعاً همه احتمال مى دادند شايد تا لحظه اى بعد زنده نباشند. همين مسأله; يعنى، حالت توجّه به خدا وبى اعتنايى به دنيااثرعميقى دردلها باقى مى گذاشت.
    لذا انسان بايد بداند كه هر لحظه در معرض خطر است، مثلاً شما به همين قلبى كه خون را به اعضاى ديگر مى رساند، دقّت كنيد:
    قلب جايگاه پخش خون است، اما غذاى خودش را از خون درون قلب نمى گيرد و در حقيقت براى خودش مساوات قائل است و خود را در رديف ديگر اعضاى بدن مى داند. وقتى خون را به رگها منتقل كرد يك رگ كوچكى است در كنار آن رگ بزرگ قلب كه از آن جا به قلب باز مى گردد و قلب را تغذيه مى كند. بنابراين، قلب نيز مانند ساير اعضا از يك رگ فرعى تغذيه مى شود. گاهى ديواره اين رگ فرعى، باريك مى شود، يا لخته خونى ـ خون خيلى ساده لخته مى شود، همين كه از رگ بيرون ريخت ماده اى در آن هست كه خون را لخته مى كند و گاهى مى شود كه اوضاع تركيب خون به هم مى خورد و در همان درون رگ لخته مى شود; و آن هم لخته اى به اندازه يك ميلى متر ـ مجراى اين رگ را مى گيرد و خون به قلب نمى رسد. وقتى چنين شد بعد از دو دقيقه قلب از كار مى ايستد كه به آن «ايست قلبى» يا «سكته قلبى» مى گويند.
    وقتى اينها را پزشكان متخصص علم الاعضاء (فيزيولوژى) بيان مى كنند انسان وحشت مى كند كه هر لحظه ممكن است بميرد و گاهى به خودش مشكوك و دچار وسواس مى شود; مثلاً: اين مويرگهايى كه از مغز مى گذرند بسيار نازكتر از برگ گل هستند كه اگر بر يكى از اين جداره ها فشار بيايد و تحمّل نكند و پاره شود خون روى مغز مى ريزد و ممكن است باعث مرگ انسان گردد.يا انسان ممكن است بر اثر لقمه اى بميرد، چرا كه دستگاه تنفّس وقتى چيز كوچكى از غذا يا چيز ديگر وارد آن شود با سرفه بيرون مى اندازد، امّا اگر مقدارى بزرگتر باشد آن جا مى ماند و هيچ راهى جز مردن وجود ندارد. خلاصه مردن خيلى ساده است. حتى همين سفرهايى كه مى كنيم بسيار خطرناك است، چون در همين رانندگى ـ حتى اگر خودت هم رعايت كنى ـ ممكن است ديگرى رعايت نكند و به تو آسيبى برساند. وقتى انسان بداند كه زندگى اين قدر بى اعتبار است، چرا انواع گناهان را مرتكب شود. از اين روست كه به ياد مرگ بودن مى تواند ترمزى بسيار قوى باشد تا انسان گناه نكند.لذا در روايات داريم: «زيركترين شما كسى است كه به ياد مرگ باشد.» باز در روايات داريم وقتى امام سجّاد(عليه السلام) در سوره حمد به «مالِكِ يَوْمِ الدّينِ» مى رسيد مرتب تكرار مى كرد و به خود تذكر مى داد.
    امام(عليه السلام) با آن مقام عفت و عصمت، چنين مى كرد ما بايد با اين همه آلودگى و گناه چه كنيم؟ پس خوب است كه انسان همه روزه به ياد اين مسائل باشد.
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #74
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*






    1. «مرگ» از نظر قرآن، امرى وجودى است;

    انتقال و عبور از جهانى به جهان ديگر است و لذا در بسيارى از آيات قرآن از «مرگ» تعبير به «توفّى» شده كه به معنى بازگرفتن، و دريافت روح از تن به وسيله فرشتگان است. و در روايات اسلامى تعبيرات مختلفى درباره حقيقت مرگ آمده است.

    از امام سجّاد(عليه السلام) پرسيدند مرگ چيست؟

    در پاسخ فرمود: «براى مؤمن مانند كندن لباس چركين و پر حشره و گشودن غُل و زنجيرهاى سنگين و تبديل آن به فاخرترين لباسها و خوشبوترين عطرها و راهوارترين مركبها و مناسبترين منزلهاست; و براى كافر مانند كندن لباس فاخر و انتقال از منزلهاى مورد علاقه، و تبديل آن به چركترين و خشن ترين لباسها و وحشتناكترين منزلها و بزرگترين عذاب است.»

    و نيز هنگامى كه از امام محمّد بن على(عليه السلام) همين سؤال شد، فرمود: «مرگ، همان خوابى است كه هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين كه مدّتش طولانى است و انسان از آن تا روز قيامت بيدار نمى شود.»

    امام حسين(عليه السلام) نيز در كربلا و روز عاشورا و به هنگام شدّت گرفتن جنگ، تعبير لطيفى در مورد حقيقت مرگ براى يارانش ارائه فرمود:

    «شكيبايى كنيد اى فرزندان مردان بزرگوار، مرگ تنها، پلى است كه شما را از ناراحتيها و رنجها به باغهاى وسيع بهشت و نعمتهاى جاودان منتقل مى كند. كداميك از شما از انتقال يافتن از زندان به قصر ناراحتيد؟ و اَمّا نسبت به دشمنان شما همانند اين است كه شخصى را از قصرى به زندان و عذاب منتقل كنند. پدرم از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل فرمود كه، دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرگ پل آنها به باغهاى بهشت، و پل اينها به جهنّم است.» (تفسير نمونه، ج 22، ص 262)

    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #75
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*





    هشدار و آمادگى



    22 ـ عَنْ ابْنِ عَبّاس قالَ، قالَ رَسُولُ الله(صلى الله عليه وآله) فى بَعْضِ خُطَبِه اَوْ مَواعِظِه:
    اَيُّهَا النّاسُ، لايَشْغَلَنَّكُمْ دُنْياكُمْ عَنْ آخِرَتِكُمْ، فَلاتُؤْثِرُوا هَواكُمْ عَلى طاعَةِ رَبِّكُم، وَ لاتَجْعَلُوا ايمانَكُمْ ذَريعَةً اِلى مَعاصيكُمْ، وَ حاسِبُوا اَنْفُسَكُمْ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا، وَ مَهِّدُوا لَها قَبْلَ اَنْ تُعَذَّبُوا، وَتَزَوَّدُوا لِلرَّحيلِ قَبْلَ اَنْ تُزْعَجُوا... .
    (بحار، ج 77، ص 181)


    ترجمه:

    ابن عبّاس از پيامبر(صلى الله عليه وآله) روايت مى كند آن حضرت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در بعضى از خطبه ها و مواعظش فرمود:
    اى مردم! دنيا شما را از آخرت باز ندارد پس هوى و هوس خودتان را بر طاعت الهى مقدم نداريد و ايمانتان را وسيله اى براى ارتكاب گناهان قرار ندهيد. به محاسبه نفس خويش بپردازيد پيش از آنكه حساب رسى شويد و (وسايل سعادت) را براى قيامت آماده كنيد پيش از آن كه عذاب شويد و براى كوچ كردن توشه بيندوزيد قبل از آنكه به اجبار حركت داده شويد.
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #76
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*






    نور هدايت


    در ابتداى اين حديث، حضرت(صلى الله عليه وآله) هشدارى مى دهد و آنگاه پنج دستور صادر مى كند: مى فرمايد: «اى مردم! مواظب باشيد كه دنيا شما را به خود مشغول نسازد و از آخرت غافل نكند.» اين هشدارى است از طرف رهبر بزرگ انسانيّت، كه دنيا را به راستى و درستى مى شناسد.

    قرآن در آيه 20، سوره حديد مى فرمايد:
    «اِعْلَمُوا اَنَّمَا الْحَيوةُ الدُّنْيا لَعِبٌ و لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِى الاَْمْوالِ وَ الاَْوْلادِ...;
    بدانيد زندگى دنيا، تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخر فروشى در ميان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است.» بازيگوشى و سرگرمى مال بچه هاست. كسانى هستند كه عقل آنها به اندازه عقل بچه هاست، گرفتار خاكبازى مى شوند و به دنيا دل مى بندند، ولى عقلهاى كامل هرگز گرفتار اين زرق و برق نمى گردند. مى بينيد كه بچه ها خانه بازى مى كنند، بچه اى پليس مى شود، يكى وزير مى شود و ديگرى چيز ديگر. گاهى نيز ما از بازى بچه ها خنده مان مى گيرد و به خود مى گوييم اينها چه مى كنند؟ كسانى هم هستند وقتى به ما و اعمالمان مى نگرند، خنده شان مى گيرد كه حرف حساب اينها چيست؟ مگر اينها مى خواهند در دنيا باقى بمانند؟
    بعد از اين هشدار، حضرت رسول(صلى الله عليه وآله)پنج دستور صادر مى كند كه هر كدام از اينها، گاهى به صورت كلمات قصار از حضرتش نقل شده، و هر كدامش برنامه مستقلّى است: 1 ـ «فَلاتُؤْثِرُوا هَواكُمْ عَلى طاعَةِ رَبِّكُمْ»:
    انسان هشيار و بيدار كسى است كه اطاعت خدا را بر اطاعت نفس مقدّم دارد. در تقاطعها مشخص مى شود كه چه كسى مسلمان است و چه كسى نيست. همان گونه كه در آيه 20، سوره نساء مى خوانيم، افرادى كه مى گويند: «... وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَكْفُرُ بِبَعْض...; به بعضى ايمان مى آوريم، و بعضى را انكار مى كنيم.» معلوم مى شود هنوز مسلمان نشده اند. مؤمن و مسلمان، ميل و هوى و هوسش را بر خواسته خدا ترجيح نمى دهد. اين گونه نيست كه هر گونه ميلش بود، رفتار كند و احكام الهى را زير پا بگذارد. هر جا كه مطابق ميلم بود، حكم خدا را خيلى درست و محكم بدانم و بگويم: چقدر مصالح الهى در اين احكام است; اما در جايى كه مخالف هوى و هوس من است، بگويم: عسر و حرج است; ضرورت است: اَلضَّرُوراتُ تُبيحُ الَْمحْذُوراتِ، پس اشكالى ندارد.
    2 ـ «وَ لاتَجْعَلُوا ايمانَكُمْ ذَريعَةً اِلى مَعاصيكُمْ»:
    بعضى ايمان را وسيله گناه قرار مى دهند. چگونه؟ مى گويند: ما اگر آلوده هستيم، خدا كريم است. با ايمان به كرم خداوندى، گناه مى كند. اين جمله، در بين مردم بسيار معروف است كه «ما همه غرق گناهيم و يك حسين داريم». در اين جا ولايت را وسيله معصيت مى كنند. اين ايمان نيست، بلكه مقدّمه نافرمانى است. كسى كه اين سخن را مى گويد دروغ مى گويد. اگر واقعاً توكّل بر خدا دارى، مطيع او باش و توكّل را وسيله اى براى ارتكاب معاصى قرار نده. اين شبيه همان بحثى است كه در بحث شفاعت مى شود و در تفسير نمونه هم آمده است. نقل مى كنند شاعرى در مدح اميرالمؤمنين على(عليه السلام)سرود:
    حاجب، اگر معامله حشر با على است من ضامنم كه هر چه بخواهى گناه كنشب در خواب ديد كه امير مؤمنان على(عليه السلام) فرمود: حاجب خيلى بد شعر گفتى، شعرت را عوض كن.
    عرض كرد: چه بگويم؟
    فرمود، بگو: حاجب، اگر معامله حشر با على است شرم از رخ على كن و كمتر گناه كنكسى كه معتقد به ولايت است و مى داند هر هفته ـ حداقل يكى دو بار ـ اعمالش را حضور صاحب الزّمان(عليه السلام) مى برند. در قرآن، آيه 105 سوره توبه مى خوانيم: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ...; بگو: عمل كنيد خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى بينند.» خدا، پيغمبر(عليه السلام)و امام(عليه السلام) اعمال او را مى بينند بايد از رخ امام زمان(عليه السلام)خجالت بكشد و گناه نكند. اگر نامه اعمال ما را به امام زمان(عليه السلام) بدهند از بالا به پايين همه گناه است: دروغ، تهمت، غيبت، بدزبانى و... ; اگر به درستى مؤمن باشيم كارى كه باعث آزردگى و رنجش امام(عليه السلام) شود نمى كنيم. نفرين امام زمان(عليه السلام)را براى خودمان نمى خريم و اى بسا، بسيارى از مسائل اجتماعى و فردى را كه گرفتار آن مى شويم، به سبب رنجش حضرت حجت(عليه السلام)باشد
    .3 ـ «وَ حاسِبُوا اَنْفُسَكُمْ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا»:
    چه بيدار است كسى كه قبل از حسابرسى ديگران، به حساب خويش رسيدگى كند! اگر به قيامت و حساب و كتاب معتقديم، چرا به حساب اعمال خودمان رسيدگى نمى كنيم؟ واقعاً اگر روز قيامت، قضاوت را به دست خودمان بدهند، بگويند: بيا و خودت قضاوت كن. اين نامه اعمالت است، انصاف بده كه بايد بهشتى باشى يا جهنّمى; چه مى گويى؟ آيا عمل خالصى انجام داده اى؟
    اصلاً چه كار مثبتى براى خدا كرده اى تا مستحق بهشت باشى؟
    4 ـ «وَ مَهِّدُوا لَها قَبْلَ اَنْ تُعَذَّبُوا;
    قبل از آن كه عذاب خود را فراهم كنيد و گرفتار آن شويد وسايل سعادت خود را فراهم سازيد.» به طاعت و كرنش نزد خدا، خوشبختى دو جهان را بخريد.
    5 ـ «وَ تَزَوَّدُوا لِلرَّحيلِ قَبْلَ اَنْ تُزْعَجُوا;
    براى كوچ كردن، زاد و توشه تهيه كنيد قبل از اين كه شما را به زور ببرند.» چون دنيا، مانند منزلگاهى است كه مسافرها پياده شده اند تا آب بردارند و غذا تهيّه كنند،چرا كه راه طولانى است وآب وغذايى درآن نيست. در اين منزلگاه اگر به بازى مشغول شويد ناگاه بانگ رحيل برمى آيد كه، برخيزيد وقت رفتن است واينها مى بينند كارى نكرده اند و توشه اى بر نداشته اند.

    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #77
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*





    پيوند بين دين و دنيا



    23 ـ عَنْ اَبى سَعيدِ الْخُدْرىِّ، قالَ: سَمِعْتُ رَسُولُ الله(صلى الله عليه وآله)يَقُولُ عِنْدَ مُنْصَرِفِه مِنْ اُحُد وَ النّاسُ يُحْدِقُونَ بِه وَ قَدْ اَسْنَدَ ظَهْرَهُ اِلى طَلْحَةَ: اَيُّهَا النّاسُ، اَقْبِلُوا عَلى مَا كُلِّفْتُمُوهُ مِنْ اِصْلاحِ آخِرَتِكُم، وَ اَعْرِضُوا عَمّا ضُمِنَ لَكُمْ مِنْ دُنْياكُمْ، وَ لاتَسْتَعْمِلُوا جَوارِحاً(1) غُذِيَتْ بِنِعْمَتِه فِى التَّعَرُّضِ لِسَخَطِه بِنِقْمَتِه، وَاجْعَلُوا شُغْلَكُمْ فِى الِْتماسِ مَغْفِرَتِه... .
    (بحار، ج 77، ص 182)


    ترجمه:

    ابوسعيد خُدرى روايت مى كند:
    كه، شنيدم رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به هنگام بازگشت از اُحد، در حالى كه به طلحه تكيه داده بود و مردم دورش حلقه زده بودند فرمود: اى مردم!
    به وظيفه اصلى خود; يعنى، اصلاح آخرت، رو آوريد و از دنيايى كه براى شما تضمين شده است،
    رو گردانيد و اعضايى را كه از نعمت پروردگار رشد كرده اند براى جلب ناخشنودى و غضب الهى به كار نبريد. هدف و وظيفه اصلى تان را آمرزش خواهى از خدا قرار دهيد.
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #78
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*






    نور هدايت


    هر روايتى، در موقعيت خاصّى صادر مى شود و عمق معانى احاديث نيز با توجه به موقعيّتها متفاوت است. اوضاع بعد از جنگ احد، اوضاع خاصّى بود.
    مسلمانان، عزيزان زيادى چون حمزه سيّد الشّهداء را از دست داده بودند;
    پيامبر(صلى الله عليه وآله)
    زخم برداشته و دندانهاى مباركش شكسته شده بود و بر طبق روايتى
    حضرت على(عليه السلام)نود زخم بر تن داشت.
    خلاصه، موقعيت بحرانى و حساسى بود. لذا حضرت(صلى الله عليه وآله) بايد هم به مردم اميد بدهد و هم آنان را آرامش بخشد و علاوه بر همه اينها، بنيه معنوى آنان را تقويت كند و آنان را براى جبران شكست آماده سازد. در اين وضعيت حساس چهار دستور مى دهد كه هم مايه آرامش دل و جان است و هم راه جبران شكستها را روشن مى سازد و هم با آن، وسيله پيروزيها فراهم مى شود. جان كلام اين كه، دين و دنيا در اين چهار دستور نهفته است.
    «اَقْبِلُوا عَلى ماكُلِّفْتُمُوهُ مِنْ اِصْلاحِ آخِرَتِكُمْ;
    روى بياوريد بر آن چيزى كه وظيفه اصلى شماست.» زيرا مردم يك وظيفه اصلى دارند و يك وظيفه فرعى. وظيفه اصلى آنان، اصلاح آخرت است و برنامه فرعى آنان كه كار دنياست از طرف خدا تضمين شده. در آيه 6 سوره هود، مى خوانيم:
    «وَ ما مِنْ دابَّة فِى الاَْرْضِ اِلاّ عَلَى اللهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فى كِتاب مُبين;
    هيچ جنبده اى در زمين نيست مگر آن كه روزى او بر خداست. او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى داند. همه اينها در كتاب آشكارى ثبت است;
    در لوح محفوظ، در كتاب علم خدا.» ما درباره آخرت، آيه اى نداريم كه چنين تضمينى كرده باشد تا همه مردم را داخل بهشت بكند.
    اسلام از يكسو مى گويد:
    به دنيا كمتر بپردازيد و از سوى ديگر، فرمان مى دهد بيشتر به فكر آخرت باشيد،
    زيرا در وجود انسان ذاتاً چيزى هست كه او را به طرف دنيا مى كشاند، اما جنبه هاى معنويى كه او را به آخرت بكشاند در انسان ضعيف است،
    چون مردم نسبت به دنيا، مانند ماشينى هستند كه در سراشيبى قرار مى گيرد و نسبت به آخرت، مانند ماشينى كه در سر بالايى تند و تيزى واقع مى شود.اين عدم توجه به دنيا،
    دليل بر آن نيست كه اسلام مردم را به بطالت و فقر، و عدم شكوفايى اقتصادى دعوت مى كند نه، اين طور نيست. سرشت مردم اين گونه است كه به سوى دنيا مى روند و مربّى بزرگ انسانيت،
    حضرت پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)، دستور تعديل مى دهد.
    سپس حضرت(صلى الله عليه وآله) دستورى عاطفى مى دهد و مى فرمايد: آيا خجالت نمى كشيد كه از نعمت خدا بهره مى بريد و معصيت او را مى كنيد؟
    به عبارتى ديگر، نمك مى خوريد و نمكدان مى شكنيد؟
    آيا اين پستى نيست كه از سفره كسى بخوريد و سرانجام بلند شويد به او توهين كنيد!؟
    واقعاً اگر انسان وقتى نزديك معصيت مى شود، به ياد اين جمله بيفتد كه، تمام نيروهاى من از آنِ خداست، از گناه باز مى ايستد.
    سپس مى فرمايد:
    از خدا آمرزش بطلبيد و بكوشيد با اطاعت خدا به او نزديك شويد و همّت خود را صرف اين كنيد كه بنده او باشيد.(2)
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #79
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*







    1. بايد جوارح باشد چون غير منصرف است; اما در بحارالانوار با تنوين (جوارحاً) آمده است.

    2. در واقع اين حديث، به مسأله بسيار مّهم «پيوند دين و دنيا» اشاره مى كند:

    هنوز كم نيستند كسانى كه گمان مى كنند ديندارى فقط براى آباد ساختن آخرت و راحتى پس از مرگ، و اعمال نيك توشه اى براى سراى ديگر است و به نقش مذهب پاك و اصيل در زندگى اين جهان، به كلّى بى اعتنا هستند و يا اهميّت كمى براى آن قائلند، در حالى كه مذهب پيش از آن كه سراى آخرت را آباد كند، آباد كننده سراى دنيا است و اصولاً تا مذهب در اين زندگى، اثر نگذارد تأثيرى براى آن زندگى نخواهد داشت.

    قرآن مجيد با صراحت اين موضوع را در آيات بسيارى عنوان كرده و حتّى گاه دست روى جزئيات مسائل گذاشته است چنانكه در سوره نوح آيات (10 ـ 12) از زبان اين پيامبر بزرگ، خطاب به قومش مى خوانيم: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ اِنَّهُ كانَ غَفّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً * وَ يُمْدِدْكُمْ بِاَمْوال وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَ يَجْعَلْ لَكُمْ اَنْهاراً; من به آنها گفتم از گناهان خود استغفار كنيد و با آب توبه آنها را بشوييد كه خدا آمرزنده است، تا بركات آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد و با اموال و فرزندان شما را يارى بخشد وباغهاى سر سبز و نهرهاى آب جارى در اختيارتان قرار دهد.»

    بعضى پيوند اين مواهب مادى دنيا را با استغفار و شستشوى از گناه، منحصراً پيوندى معنوى و ناشناخته مى دانند، در حالى كه دليل ندارد كه براى همه اينها، تفسير ناشناخته كنيم. چه كسى نمى داند كه دروغ و تقلّب و دزدى و فساد، شيرازه زندگى اجتماعى را به هم مى ريزد؟ چه كسى نمى داند كه ظلم و ستم و تبعيض و احجاف، آسمان زندگى انسانها را تيره و تار مى كند؟ و چه كسى در اين حقيقت شك دارد كه با قبول اصل توحيد و ساختن جامعه اى توحيدى بر اساس قبول رهبرى پيامبران و پاكسازى محيط از گناه و آراستگى به ارزشهاى انسانى، جامعه به سوى هدف تكاملى خود به پيش مى رود و محيطى امن و امان، آكنده از صلح و صفا و آباد و آزاد به وجود مى آيد.

    (تفسير نمونه، ج 9، ص 11)

    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #80
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*انوار هدايت*^*





    دو صفت مذموم پرخورى و چشم چرانى



    24 ـ عَنْ اَبى هُرَيْرَة قالَ، قالَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله): اِيّاكُمْ وَ فُضُولَ الْمَطْعَمِ فَاِنَّهُ يَسِمُ الْقَلْبَ بِالْقَسْوَةِ، وَ يُبْطِىءُ بِالْجَوارِحِ عَنِ الطّاعَةِ، وَ يُصِمُّ الهِمَمَ عَنْ سَماعِ الْمَوْعِظَةِ; وَ اِيّاكُمْ وَ فُضُولَ النَّظَرِ، فَاِنَّهُ يَبْدُرُ الْهَوى، وَ يُولِدُ الْغَفْلَةَ وَ اِيّاكُمْ وَ اسْتِشْعارَ الطَّمَعِ، فَاِنَّهُ يَشُوبُ الْقَلْبَ شِدَّةَ الْحِرْصِ وَ يَخْتِمُ عَلَى الْقُلُوبِ بِطابِعِ حُبِّ الدُّنْيا وَ هُوَ مِفْتاحُ كُلِّ سَيِّئَة، وَ رَاْسُ كُلِّ خَطيئة، وَ سَبَبُ اِحْباطِ كُلِّ حَسَنَة.
    (بحار، ج 77، ص 182)



    ترجمه:

    ابوهريره از پيامبر(صلى الله عليه وآله) روايت كرد كه آن حضرت فرمود: از پرخورى بپرهيزيد، چرا كه آدمى را سنگدل مى گرداند و اعضا (و جوارحش) را براى اجراى تكاليف الهى، به سستى و تنبلى مى كشاند و گوش جان را از شنيدن موعظه بازمى دارد و كر مى كند. از چشم چرانى بپرهيزيد، زيرا هرزگى چشم، هوى و هوس را بيشتر مى گرداند و سرعت مى بخشد، و غفلت مى زايد.
    هشدار! مبادا طمع را در عمق جانتان قرار دهيد زيرا طمع باعث آلودگى قلب، به حرص شديدمى شود وبر دلهامُهرحبّ دنيا مى زند كه محبّت دنيا خود كليد هرزشتى، سرچشمه همه گناهان وموجب ازبين رفتن همه حسنات ونيكي هاست.
    *^*انوار هدايت*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 8 از 13 نخستنخست ... 456789101112 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •