تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام




    تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام
    تفاوت اساسى میان موجودیّت اجتماعى انسان و جانداران دیگرى كه موجودیّت اجتماعى دارند این است كه زندگى اجتماعى در آن ها ثابت و یكنواخت و در انسان متحوّل و متطوّر بلكه داراى شتاب است. معمولا در باره عوامل محرّك تاریخ نظریّاتى به این شكل طرح مى شود:
    نظریّه نژادى، جغرافیایى، قهرمانان، اقتصادى و نظریه الهى. طرح این مسئله به هیچوجه صحیح نیست و نوعىخلط مبحث است.
    طبق نظریّه نژادى عامل اساسى پیش برنده تاریخ، برخى نژادها هستند. كنت گوبینو طرفدار این نظریّه است.
    طبق نظریّه جغرافیایى عامل سازنده و بوجود آورنده فرهنگ و تولیدكننده صنعت، محیط طبیعى است. منتسكیو طرفدار این نظریّه است.
    طبق نظریّه قهرماناناز نظر علمى، سیاسى، اقتصادى، فنّى و یا اخلاقى، تاریخ را نوابغ به وجود مى آورند. كارلایل چنین نظریّه اى دارد.
    طبق نظریّه اقتصادى محرّك تاریخ اقتصاد است. تغییر و تحوّل در بنیادِ اقتصادىِ جامعه است كه آن را زیر و رو مى كند و جلو مى برد. كارل ماركس طرفدار این نظریّه است.
    طبق نظریّه الهى تحوّلات تاریخ جلوه گاه مشیّت حكمت بالغه الهى است و آنچه تاریخ را دگرگون مى سازد، اراده خداوند است. بوسوئه طرفدار این نظریّه است.

    طبق نظریّه نژادى نظریّه جامعه شناسانه است. از این نظر طرح این مسأله صحیح است، امّا راز فلسفه تاریخ همچنان مجهول مى ماند. این كه عاملْ نژاد باشد یا همه نژادها راز تحرّك تاریخ را نمى گشاید. نظریّه جغرافیایى مربوط به یك مسأله جامعه شناسى است كه محیط ها در رشد عقلى، فكرى، ذوقى و جسمى انسان ها مؤثّراند. از همه این ها بى ربط تر نظریّه الهى است. مگر تنها تاریخ جلوه گاه مشیّت الهى است یا عالم از آغاز تا انجام با همه اسباب، علل، موجبات و موانع، جلوه گاه مشیّت الهى است؟
    نظریّه اقتصادىِ تاریخ نیز فاقد جنبه فنّى و اصولى است. این نظریّه فقط ماهیّت و هویّت تاریخ را روش مى كند كه مادّى و اقتصادى است و همه شؤون دیگر به منزله اَعراض این جوهر تاریخى است.
    نظریّه قهرمانان اعمّ از درست یا نادرست مستقیماً به فلسفه تاریخ مربوط مى شود.
    از نظر قرآن غیر از طبیعت، عقل و دل یك منبع دیگر هم براى شناخت وجود دارد كه آن تاریخ است. در قرآن آیات بسیارى است كه به مطالعه اقوام گذشته دعوت مى كند. در تدوین تاریخ اسلامى ملل گوناگونى نظیر اندلس، مصر، دمشق، عراق، تونس و ایران شركت كرده اند. در اسلام تاریخ نگارى گوناگونى وجود داشته است از سیره و تاریخ شخص معیّن گرفته تا تواریخ شهرها و كشورها. تاریخ علوم، تاریخ عمومى و جغرافى نویسى نیز یافت مى شود.
    گفتار سوم: محیط پیدایش اسلام
    در زندگى افراد بشر انواعى از مددهاى غیبى وجود دارد: به صورت تقویت دل و اراده به صورت فراهم شدن اسباب و وسائل مادّى كار به صورت هدایت و روشن بینى به صورت الهام افكار بلند علمى. پس معلوم مى شود بشر به خود واگذاشته نیست، دست عنایت پروردگار در شرایط خاصّى او را دستگیرى مى كند و از ضلالت و گمراهى و سرگردانى و از عجز و ضعف و ناتوانى نجات مى دهد. ... حالا كه درباره یك فرد چنین است درباره جامعه بشریّت چطور؟
    آیا ممكن است كه گاهى عنایت غیبى به كمك جامعه بشریت برخیزد و آن را نجات دهد؟
    اتّفاقاً همیشه یا غالباً نوابغى كه پیدا شده اند پیامبران عظیم الشّأنى مانند ابراهیم، موسى، عیسى و محمّد(علیهم السلام)كه ظهور كرده اند در شرایطى بوده كه جامعه بشریّت سخت نیازمند به وجود آن ها بوده است آن ها مانند یك دست غیبى از آستین بیرون آمده اند و بشریّت را نجات داده اند مانند بارانى بوده اند كه در بیابانى بر تشنه اى ببارد مصداق قول خدا بوده اند: وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِى الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ.(1) خداوند به واسطه وجود آن ها بر بیچارگان و مظلومان منّت نهاد و آن ها را براى نجاتِ این خوار شمرده شدگان مبعوث فرمود.
    تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2.  

  3. #2
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام




    حضرت محمد صلوات الله علیه .اله در دوره اى مبعوث شد كه فترت و فاصله اى در آمدن پیامبران رخ داده بود ملّت ها در خوابى گران و طولانى فرو رفته بودند.(2) كارها پراكنده، تنور جنگ ها داغ بود جهان را تاریكى فرا گرفته و غرور و فریب در آن نمایان بود برگ درخت بشریّت به سوى زردى گراییده و امیدى به میوه این درخت نمى رفت.(3)
    پیامبران معمولا در مواقعى ظهور كرده اند كه بشریّت و لااقل محیط اجتماعى ظهور آنها در یك پرتگاه خطرناكى قرار داشته و آن ها سبب نجات و اصلاح اجتماع خود شده اند. قرآن كریم خطاب به مردم عصر رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) چنین مى فرماید :وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَة مِنَ النّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها.(4) شما در پرتگاه سقوط در آتش بودید كه خدا [به وسیله رسول مكرّم] شما را از آن نجات داد.
    عقائدى كه از راه تقلید آباء و اجداد و بدون هیچ ارتباطى با قوّه تفكّر در روح آدمى مستقر مى گردد عبارت است از یك سلسله زنجیرهاى اعتیادى عرفى و تقلیدى كه به دست و پاى فكر و روح انسان بسته مى شود و همان طورى كه یك آدمِ به زنجیر كشیده و به غل بسته شده خودش قادر نیست آن زنجیر را از دست و پاى خودش باز بكند شخص دیگرى لازم است تا با وسائلى كه در اختیار دارد آن را از دست و پا و گردن او باز بكند ملّت هایى هم كه نه از روى تفكّر عقائدى را پذیرفته اند بلكه از روى یك نوع عادت، تقلید، تلقین و ... آن عقائد را پیدا كرده اند چون فكر آن ها را به زنجیر كشیده است نیروى دیگرى لازم است كه این زنجیرها را پاره كند ... تا بتواند خودش آزادانه فكر كند و عقیده اى را بر مبناى تفكّر انتخاب بكند. این از بزرگترین خدمت هایى است كه یك فرد مى تواند به بشر بكند.
    یكى از كارهاى انبیا همین بوده است كه این گونه پایگاه هاى اعتقادى را خراب بكنند تا فرد آزاد شده بتواند آزادانه درباره خویش سرنوشت و اعتقاد خودش فكر كند. ...
    در جاهلیّت، پدران و در نبودن آن ها برادران ـ چون از طرفى براى خود حقّ ولایت و قیمومت قائل بودند ـ دختر را به اراده خودشان شوهر مى دادند نه به اراده خود او.(5)
    در جاهلیّت پدران و مادران، مهر را به عنوان حقّ الزّحمه و شیربها حقّ خود مى دانستند.(6)
    از رسوم دیگر دوره جاهلیّت] این بود كه مردى با زنى ازدواج مى كرد و براى او احیاناً مهر سنگینى قرار مى داد امّا همین كه از او سیر مى شد و هواى تجدید عروسى به سرش مى زد زن بیچاره را متّهم به فحشا و حیثیّت او را لكه دار مى كرد ... قرآن(7) این رسم را منسوخ كرد و جلوى آن را گرفت.(8)
    در زمان جاهلیّت رسوم دیگرى نیز بود كه عملا موجب محروم بودن زن از مهر مى شد یكى از آن ها رسم ارث زوجیّت بود. اگر كسى مى مرد وارثان او از قبیل فرزندان و برادران همان طورى كه ثروت او را به ارث مى بردند همسرىِ زن او را نیز به ارث مى بردند پس از مردن شخص پسر یا برادر میّت حقّ همسرى میّت را باقى مى پنداشت و خود را مختار مى دانست كه زن او را به دیگرى تزویج كند و مهر را خودش بگیرد و یا او را بدون مهر جدیدى و به موجب همان مهرى كه میّت قبلا پرداخته زن خود قرار دهد.(9) قرآن كریم(10) رسم ارث زوجیّت را منسوخ كرد.(11)
    نكاح «شغار» یكى دیگر از مظاهر اختیاردارى مطلق پدران نسبت به دختران بود. نكاح شغار یعنى معاوضه كردن دختران.(12) به این نحو كه مردى به مرد دیگر مى گفت كه من دختر یا خواهرم را به عقد تو در مى آورم كه در عوضْ دختر یا خواهر تو زنِ من باشد و او هم قبول مى كرد، به این ترتیب هر یك از دو دختر مهر دیگرى به شمار مى رفت و به پدر یا برادر دیگرى تعلّق مى گرفت. ... اسلام این رسم را منسوخ كرد. پیغمبراكرم(صلى الله علیه وآله) فرمود لا شغار فى الاسلام (13) یعنى در اسلام معاوضه دختر یا خواهر ممنوع است.(14) آیه چهلّم سوره احزاب] در واقع نسخ یك سنّت كهن است كه هم در میان
    اعراب و هم در میان غیر اعراب از دنیاى آن روز حتّى در ایران خودمان و روم قدیم(15) ]وجود داشته است. رسم این بود كه یك كسى یك كس دیگر را پسر خوانده مى خواند، به منزله پسر خود حساب مى كرد و ... از لحاظ احكام و آثار، عیناً مثل پسر خودش بود. ... اسلام این قانون را نسخ كرد.(16)
    تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #3
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام




    اعراب رسم دیگرى نیز در ارث داشتند كه آن را نیز قرآن كریم منسوخ كرد و آن رسم «هم پیمانى» بود. دو نفر بیگانه با یكدیگر پیمان مى بستند كه « خون من خون تو و تعرّض به من تعرّض به تو، و من از تو ارث ببرم و تو از من ارث ببرى» به موجب این پیمان این دو نفر بیگانه در زمان حیات از یكدیگر دفاع مى كردند و هر كدام زودتر مى مرد دیگرى مال او را به ارث مى برد.[(17)]
    زمانى كه اسلام ظهور كرد، در میان اعراب مسأله خویشاوند پرستى و تفاخر به قبیله و نژاد به شدّت وجود داشت. عرب ها در آن زمان چندان به عربیّت خود نمى بالیدند زیرا هنوز قومیّت عربى به صورتى كه عرب خود را یك واحد، در برابر سایر اقوام ببیند وجود نداشت. واحد مورد تعصّب عرب واحد قبیله و ایل بود. اعراب به اقوام و عشایر خویش تفاخر مى كردند. (18)
    از مسلّمات تاریخ این است كه اوّلا ایرانِ قبل از اسلام از تمدّنى برخوردار بوده است و این تمدّن یكى از مایه هاى تمدّن اسلامى است. دیگر این كه اسلام به ایران حیاتى تازه بخشید و تمدّن در حال انحطاط ایران به واسطه اسلام جانى تازه گرفت و شكلى تازه یافت.این دو نكته قابل انكار نیست.(19) آقاى زین العابدین رهنما در مقدّمه ترجمه و تفسیر قرآن چنین مى نویسد:ظهور دین اسلام در عربستان یكى از بزرگترین انقلاب هاى تاریخ بشرى بود ... در اوّل سده هفتم مسیحى شروع شد و به تدریج در مدت كوتاهى تمام شبه جزیره عربستان را فراگرفت. پس از آن به كشورهاى مجاور هم كه داراى برجسته ترین تمدّن و فرهنگ آن عصر بودند رو آورد. ... این انقلاب به نام تمدّن جدید نه تنها عربستان مرده و صحراى بى آب و علف ساكت و بى سر و صدایى را كه مردمش به جز انگشت شمارى ناشناس بودند، به عربستان پر سر و صدایى كه هزاران فرد آن به نام ها و عناوین و برجستگى هاى اخلاقى شناخته شدند تبدیل كرد، بلكه فلسفه ها و اندیشه هاى نوینى برایشان آورد اگرچه پاره اى از ریشه هاى آن از تمدّن دو كشور بزرگ مجاور آن ایران و روم آبیارى شده بود، مع ذلك براى آن دو كشور هم بسیار تازگى داشت; این فكر و احساس در مردم آن كشورها چنان رسوخى كرد كه براى برانداختن حكومت هاى خودشان با پرچمداران آیین اسلامى هم آواز و همفكر شدند و آثار این غلبه معنوى امروز هم ... برقرار است در صورتى كه از پیروزى جنگى و جنگاوران فاتح عرب كوچكترین اثرى در این كشور باقى نمانده است.
    یقینا اسلام ابداع كننده تعدد ازدواج نیست ولی جهت دهنده ان می باشد و بنده این فصل را در پست بعد تبین می كنم . نوای دل
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1. قصص، 5 .
    2 نهج البلاغه، خ 158، ص 158.
    3. همان، خ 89 ، ص 72.
    4. آل عمران، 103.
    5. نظام حقوق زن در اسلام، ص 239.
    6. همان.
    7 . نساء، 19.
    8. نظام حقوق زن در اسلام، ص 242.
    9. این رسم علاوه بر اعراب در قوانین قدیم هندى، ژاپنى، رومى، یونانى و ایرانى وجود داشت. (همان، ص281)
    10 . (نساء، 19) [ در آیه 22 از این سوره ازدواج با زنِ پدر، قدغن شده است.]
    11 . نظام حقوق زن در اسلام، ص 241. رك: همان، ص 280 ـ 281.
    12 . همان، ص 89 .
    13. بحارالانوار، ج 103، ص 190 و370.
    14 . نظام حقوق زن در اسلام، ص 239.
    15 . استاد مرتضى مطهّرى در كتاب نظام حقوق زن در اسلام، ص 280 نام «روم» را نیز بیان مى دارند.
    16. خاتمیّت، ص 14. رك: نظام حقوق زن در اسلام، ص 280.
    17 . نظام حقوق زن در اسلام، ص 280.
    18 . رك: حجرات، 13; تحف العقول، ص 34; سیره ابن هشام، ج 2، ص414; سنن ابى داود، ج2، ص 624 و روضه كافى، ج 8 ، روایت 203.
    19. همان، ص 338 و رك: تمدّن ایرانى، جمعى از خاورشناسان، ترجمه دكتر عیسى بهنام، ص 247.
    تمدن اسلامی و جایگاه زن در قبل از اسلام
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •