▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
صفحه 8 از 11 نخستنخست ... 4567891011 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 105
  1. #71
    کارشناس افتخاری سایت
    parsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 475      تشکر : 12,780
    1,953 در 449 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 5
    parsa آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐







    روابط اجتماعی امیرالمومنین علیه السلام






    1) روابط نیكو با خویشاوندان


    امام علی(علیه السلام) دارای عواطف والای انسانی بود و در روابط اجتماعی، همه را بهره‌مند می فرمود:

    - دعوت شام و نهار خویشاوندان را می پذیرفت و روابط گرم و محبت آمیزی با آنان داشت.

    - خویشاوندان را به میهمانی دعوت می كرد و از آنها گرم پذیرایی می كرد.

    - به عیادت مریضان، خویشاوندان و دیگران می رفت.

    - در تولد فرزند برای تبریك گفتن به منازل دوستان و یاران می رفت.

    - در مرگ یاران و خویشاوندان به تسلیت بازماندگان می رفت و به مصیبت دیدگان تسلیت می گفت.(1)





    2) روش تبریك گفتن برای تولد فرزند

    روزی برای تبریك گفتن به یكی از یاران كه تازه صاحب فرزند شده بود، رفت كه دیگران هم حضور داشتند.

    یكی به پدر نوزاد گفت:

    قدم این نوزاد قهرمان و یكه سوار مبارك باشد.

    حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمود:

    اینگونه برای تولد فرزند تبریك نگو، بلكه بگو:

    شَكَرْتَ الْواهِبَ، وَ بُورِكَ لَكَ فِی الْمَوهُوبِ وَ بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ رُزِقْتَ بِرَّهُ .

    " خدای بخشنده را شكر كن، و این فرزند بر تو مبارك باشد، امیدوارم بزرگ شود و از نیكوكاری‌هایش بهره گیری. " (2)





    3) اجازه ورود گرفتن

    رعایت حقوق خویشاوندان در روابط اجتماعی لازم است.

    امام علی(علیه السلام) با این كه در سطح عالی، روابط عاطفی خویش را با دوستان و خویشان برقرار می فرمود، تلاش می كرد تا حقوق خویشاوندان نادیده گرفته نشود، حضرت علی(علیه السلام) هر گاه كه می‌خواست وارد منزل امام حسن مجتبی (علیه السلام) شود، در را می‌كوبید و اجازه ورود می‌گرفت و آنگاه داخل می شد.(3)





    4) روش برخورد با اسیر

    امام علی(علیه السلام) نسبت با اسیرانی كه با امام علی(علیه السلام) جنگیدند و در اسارت به سر می بردند.

    نسبت به ابن ملجم ، كه حضرت را به شهادت رساند و پس از حمله به حضرت علی(علیه السلام) اسیر شد و در زندان به سر می برد، فرمود:

    اَلْبَسُوهُم مَمّا تَلْبِسُونَ وَ اَطعِمُوا هُم مِمّا تَأكُلُونَ.

    " از لباس هایی كه خود می پوشید به آنها بپوشانید و از غذاهایی كه خود می خورید به آنها بخورانید. "(4)






    5) حمایت از پیران از كار افتاده

    روزی امیرالمومنین (علیه السلام) دید پیرمرد نابینائی گدائی می كند.

    فرمود: این پیرمرد كیست؟

    گفتند: یا امیرالمومنین این مرد نصرانی و از كار افتاده است و گدائی می كند.

    فرمود:

    " تا قدرت كار كردن داشت از او كار كشیدید و چون پیر شد و از كار ماند او را از خود راندید، از بیت المال حقوق او را بپردازید."(5)






    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐

    دلا غافل ز سبحاني چه حاصل

    مطيع نفس و شيطاني چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نميداني چه حاصل


    و ناگهان چه زود دير مي شود، ولي هيچگاه براي شروع دير نيست...



  2. تشكرها 2


  3. #72
    کارشناس افتخاری سایت
    parsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 475      تشکر : 12,780
    1,953 در 449 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 5
    parsa آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐








    6) كمك به یهودی در راه مانده

    مرد یهودی كه از شام با چند الاغ گندم به كوفه می آمد، در نزدیكی های شهر كوفه، الاغ های او با بار گم شده بودند و بی نوا با دوست قدیمی خود، حارث اعور همدانی، تماس گرفت و به امام علی (علیه السلام) متوسل شد.

    حضرت علی(علیه السلام) شخصاً الاغ های او را پیدا كرد و آن شب تا سحر از اموال او حفاظت نمود، و تنها برای نماز صبح از یهودی جدا شد. پس از نماز او را به بازار برد، اموال او را به فروش رساند، و نیازهای او را برآورد، وقتی مرد یهودی آن همه ایثار و بزرگواری را از امام علی(علیه السلام) دید، مسلمان شد و گفت:

    أَشْهَدُ أَنَّكَ عالِمُ هذِهِ الأُمَّةْ ، وََ خَلیفَةُ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) عَلَی الْجِنِّ وَ الأِنْس .

    " گواهی می دهم كه تو دانشمند امت اسلامی، و جانشین پیامبر بر جن و آدمیان می باشی."(6)






    7) عیادت از مریض

    امام علی(علیه السلام) تا شنید صعصعة بن صوحان مریض است فوراً به عیادت او رفت و از او دلجوئی كرد، و از ساده زیستی صعصعة تعریف كرد و فرمود:

    وَ اللهِ ما عَلِمْتُكَ إِلا خَفیفَ المَؤُنَةِ حُسْنَ المَعُونَةَ؛ سوگند به خدا از تو جز زندگی ساده و نیكو یاری دادن به مردم، سراغ ندارم.

    صعصعه نیز از رحمت و محبت امام علی (علیه السلام) قدردانی كرد.

    حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) به هنگام خداحافظی توجه او را به یك تذكر اخلاقی جلب نموده ، فرمود:

    " مبادا عیادت كردن من تو را مغرور سازد و بر قبیله خود فخر بفروشی !! كه خداوند انسان‌های مغرور و فخر فروش را دوست ندارد."(7)






    8) ارزش مصافحه كردن

    در روابط اجتماعی و برخورد انسان ها با یكدیگر ، در هر قوم و قبیله ای ، آداب و رسوم خاصی مطرح است.

    برخی برای هم دست بلند می كنند.

    و بعضی كلاه از سر برداشته و ابراز محبت می كنند.

    و قومی در برابر هم خم و راست می شوند.

    اما در اسلام مصافحه و سلام كردن سنت است.

    حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود:

    به هنگام ملاقات با یكدیگر با هم مصافحه كنید، و با روی خوش برخورد كنید، كه گناهان شما را می ریزد و در برخورد با دشمن خود نیز با او مصافحه كنید، هر چند او نخواهد ، زیرا این دستور الهی است و دشمنی ها را از بین می برد.(8)







    9) احكام عطسه زدن

    سیستم بدنی انسان وقتی سالم است، و سیستم تنفسی وقتی عیب و نقصی ندارد، در برابر نور، حرارت، گرد و خاك و اجسام خارجی واكنش نشان داده و هوای موجود در شش ها را با سرعت 75 كیلومتر در ساعت به بیرون می راند كه مجموعه اینگونه واكنش ها از نظر فیزیولوژی، عطسه زدن نام دارد.

    اما در اقوام و ملل جهان خرافات و برخوردهای گوناگونی نسبت به عطسه زدن مطرح است.

    در صورتی كه در روابط اجتماعی اسلام، حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) رهنمود داد كه اگر شخصی نزد شما عطسه زد به او بگوئید:

    یرْحَمَكُمُ الله؛ ( خدا شما را رحمت كند)

    او در جواب شما بگوید:

    یغْفِرَ اللهْ لَكُمْ وَ یرْحَمَكُم(9)؛ " خدا شما را ببخشاید و بر شما رحمت آورد."






    10) روش برخورد با نیازمند

    حارث همدانی حاجتی داشت ، به منزل حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) رفت، امام علی (علیه السلام) پس از سلام و احوال پرسی ، فرمود:

    آیا خواسته ای داری ؟

    حارث گفت: آری.

    حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) بلند شد و چراغ را خاموش كرد و فرمود:

    ای حارث! چراغ را خاموش كردم كه در برابر خواسته ات دچار ذلت و خواری نشوی.

    حال هر چه می خواهی بگو!

    زیرا از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) شنیدم:

    " خواسته های مردم در دل های بندگان امانت است، هر كس آن را پنهان دارد برای او عبادت نوشته می شود. و كسی كه آن را آشكار كند ، باید شنوندگان او را یاری كنند. "(10)






    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐

    دلا غافل ز سبحاني چه حاصل

    مطيع نفس و شيطاني چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نميداني چه حاصل


    و ناگهان چه زود دير مي شود، ولي هيچگاه براي شروع دير نيست...



  4. تشكرها 2


  5. #73
    کارشناس افتخاری سایت
    parsa آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 475      تشکر : 12,780
    1,953 در 449 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 5
    parsa آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐








    11) سه شرط پذیرش میهمانی

    شخصی امام علی(علیه السلام) را به میهمانی دعوت كرد،

    حضرت علی(علیه السلام) فرمود: سه شرط دارد اگر قبول می كنی می پذیرم


    آن شخص گفت شرایط كدامند؟

    امام علی (علیه السلام) فرمود:

    1- از بیرون چیزی تهیه ننمائی، هر چه هست بیاوری.

    2- آنچه در منزل داری از ما دریغ نكنی.

    3- به زن و بچه هایت سخت نگیری.

    آن شخص گفت:

    هر سه شرط را قبول دارم .

    و امام نیز میهمانی او را پذیرفت.(11)







    12) قبول میهمانی

    حضرت علی(علیه السلام) دعوت خویشاوندان ، فرزندان، و دختران خود را می پذیرفت.

    و در شهر بصره دعوت میهمانی علاء بن زیاد را پذیرفت.

    و در شهر مدینه حتی دعوت میهمانی دوستان غیر عرب، از نژادهای گوناگون و ایرانیان را رد نمی كرد.

    روزی پس از قبول میهمانی یك مسلمان ایرانی و صرف حلوای نوع ایرانی، علت آن را پرسید.

    به امام علی (علیه السلام) گفته شد كه؛

    به مناسبت عید نوروز این حلوای ایرانی تهیه شد.

    امام علی(علیه السلام) به مزاح فرمود: آیا نمی شود، هر روز ، نوروز باشد؟(12)






    13) خنداندن یتیمان

    قنبر می گوید:

    روزی امام علی (علیه السلام) از حال زار یتیمانی آگاه شد، به خانه برگشت و برنج ، خرما و روغن فراهم كرده در حالی كه آن را خود به دوش كشید، مرا اجازه حمل نداد، وقتی به خانه یتیمان رفتیم ، غذاهای خوش طعمی درست كرد و به آنان خورانید تا سیر شدند.


    سپس بر روی زانوها و دو دست راه می رفت و بچه ها را با تقلید از صدای بع بع گوسفند می خنداند، بچه ها نیز چنان می كردند و فراوان خندیدند.

    سپس از منزل خارج شدیم.

    گفتم: مولای من، امروز دو چیز برای من مشكل بود.

    اول: آن كه غذای آنها را خود بر دوش مبارك حمل كردید.

    دوم: آن كه با صدای تقلید از گوسفند بچه ها را می خنداندید.

    امام علی(علیه السلام) فرمود:

    اولی برای رسیدن به پاداش،

    و دومی برای آن بود كه وقتی وارد خانه یتیمان شدم آنها گریه می كردند، خواستم وقتی خارج می شوم، آنها هم سیر باشند و هم بخندند.(13)







    14) رسیدگی به محرومان

    امام علی (علیه السلام) رسیدگی به محرومان را تنها با دستورالعمل و فرمان انجام نمی داد، بلكه شخصاً به رفع مشكلات مردم می پرداخت.

    نان خرما را درون زنبیل می گذاشت و با دوش مبارك حمل می كرد و به فقراء می رساند.

    اصحاب و یاران می‌گفتند:

    " یا امیرالمومنین(علیه السلام) ما این بار را بر می داریم."

    حضرت پاسخ می داد كه " رهبر امت سزاوارتر است كه بردارد. "(14)







    15) پرهیز از اخلاق پادشاهان

    امام علی (علیه السلام) به تنهائی در بازار قدم می زد، و مردم را ارشاد می فرمود.

    هر گاه عده ای در اطراف آن حضرت یا پشت سر او راه می‌رفتند یا جمع می شدند، می ایستاد می فرمود:

    كاری دارید؟

    می گفتند:

    دوست داریم با شما باشیم و با شما راه برویم.

    حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمود:

    " بروید و به راه خود بازگردید."

    زیرا اینگونه رفتارها " قلب‌ها را فاسد می‌كند."(15)






    -------------------------------------------------------

    - پی‌نوشت‌ها:


    1- حكمت 354 و 291 نهج البلاغه.

    2- حكمت 354 نهج البلاغه.

    3- حلیة الابرار ، ج1، ص 383.

    4- وسائل الشیعة، ج 11، ص 49.

    6- مجالس الواعظین ، ج 1، ص 281.

    7- تاریخ یعقوبی ، ج 2، ص193.

    8- حلیة المتقین باب یازدهم، فصل دوم.

    9- همان.

    10- بهج الصباغه، ج 12، ص 212.

    11- خصال ؛ ج 1، ص 188.

    12- شرح ابن ابی الحدید ، ج 11، ص 274.

    13- شجره طوبی، ص 407.

    14- كوكب دری ، ج 2، ص 132.

    15- كوكب دری، ج 2، ص 131.

    .
    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐

    دلا غافل ز سبحاني چه حاصل

    مطيع نفس و شيطاني چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نميداني چه حاصل


    و ناگهان چه زود دير مي شود، ولي هيچگاه براي شروع دير نيست...



  6. تشكرها 2


  7. #74
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐







    حضرت علي عليه السلام سيد اوصياء


    به چند دلیل می‎توانیم بگوئیم كه على(علیه‎السلام) سید اوصیاء پیغمبرانست:

    دلیل اول


    "محمد سمرقندى حنفى" در كتاب "مجالس" و "محمدبن عبدالرحمن ذهمى" در كتاب "ریاض النضرة" و "ملاعلى متقى" در "كنزالعمال" و "ابن صباغ مالكى" در "فصول المهمه" و "شیخ سلیمان بلخى حنفى" در "ینابیع المودة" و "ابن ابى الحدید" در "شرح نهج البلاغه" از "ابن عباس" نقل نمودهاند كه روزى "عمربن خطاب" گفت واگذارید نام على را یعنى اینقدر از على غیبت مكنید زیرا من از پیغمبر خدا شنیدم كه فرمود در على سه خصلت است، عمر گفت كه اگر یكى از آن سه خصلت براى من بود دوست تر می داشتم از هر چه آفتاب بر آن میتابد. آنگاه عمر گفت:

    من و "ابوبكر" و "ابوعبیده جراح" و عدهاى از اصحاب حاضر بودیم رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) به على(علیهالسلام) تكیه داده بود تا آن كه بر دو شانه على زد وفرمود یا على تو از حیث ایمان اول مؤمن هستى و از حیث اسلام اول مسلم هستى آنگاه فرمود یا على تو براى من به منزله هارون براى موسى هستى و دروغ گفته كسى كه گمان میكند مرا دوست دارد در حالی كه ترا دشمن میدارد.

    شیعه و سنى بطرق مختلف نقل كردهاند كه پیغمبر فرمود: یا على انت منى بمنزلةهارون من موسى الا انه لانبى بعدى .
    این حدیث را كه به حد تواتر لفظى رسیده حدیث منزلت نام نهادهاند و از آن سه خصیصه براى امیرالمؤمنین(علیهالسلام) ثابت میشود.

    1- مقام نبوت كه در معنى و حقیقت براى آن حضرت بوده .

    2- مقام خلافت و وزارت ظاهرى آن حضرت بعد از رسول اكرم(صلی الله علیه وآله).

    3- مقام افضلیت آن حضرت بر تمام امت و غیر امت چه آن كه رسول خدا على را بهمنزله هارون معرفى كرده و حضرت هارون مطابق نص صریح قرآن و اجد مقام نبوت و خلافتحضرت موسى و افضل بر تمام بنى اسرائیل بوده است .

    در سوره مریم آیه 51 میفرماید: و اذكر فى الكتاب موسى انه كان مخلصا و كانرسولا نبیا و نادیناه من جانب الطور الایمن و قربناه نجیا و وهبناله من رحمتنا اخاه هارون نبیا؛ یاد كن در كتاب خود شرح حال موسى را كه او بندهاى بسیار با اخلاص ورسولى بزرگ مبعوث به پیامبرى بر خلق بود و ما را از وادى مقدس طور ندا كردیم و بهجهت استماع كلام خویش به مقام قرب خود برگزیدیم و از لطف و مرحمتى كه داشتیم بهبرادرش ‍ هارون نیز "براى مشاركت و مساعدت او" مقام نبوت عطا كردیم .


    پس جناب هارون از جمله پیغمبرانى است كه استقلال در امر نبوت نداشته بلكه تابع شریعت برادرش حضرت موسى بوده، حضرت على(علیه‎السلام) هم واجد مقام نبوتبوده ولى در امر نبوت استقلال نداشته بلكه تابع شریعت خاتم الانبیاء بوده است. غرض در رسول اكرم در این حدیث شریف آنست كه به امت بفهماند همان مقداری كه هارون واجد مقام نبوت بود ولى تابع پیغمبر اولوالعزمى مانند موسى می‎بود، على(علیه‎السلام) هم واجد مقام نبوت ولی با رتبه و مقام امامت در اطاعت شریعت خاتم الانبیاء بوده كه اینخود خصیصه عالیه‎اى براى آن حضرت است .

    "ابن ابى الحدید" در "شرح نهج البلاغه" در ذیل این حدیث میگوید: كه پیغمبر بااین بیان جمیع مراتب و منازل هارونى را براى على ابن ابیطالب اثبات كرد و اگر حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) خاتم الانبیاء نبود هر آینه على شریك در امر پیغمبرى اوهم بود ولى جمله "انه لا نبى بعدى" میرساند كه اگر بنا بود پیغمبرى بعد از منبیاید على واجد آن مقام بود.

    پس ما از این حدیث منزلت نتیجه میگیریم همانطور كه اگر هارون نمی مرد و زنده بود بعد از حضرت موسى خلیفه و جانشین او بود؛ على(علیهالسلام) هم بعد از پیغمبرخلیفه و جانشین او است و همانطور كه هارون بعد از موسى افضل زمان خود میباشد.



    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

  9. #75
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐






    دلیل دوم


    دومین دلیلى كه جهت اثبات برترى حضرت على(علیه‎السلام) بر سایر اوصیاء وانبیاء گذشته می‎آوریم، فرمایش خود آن حضرت به "صعصعه" است .

    روز بیستم ماه مبارك رمضان سال چهلم هجرت كه در اثر ضربت شمشیر "ابن ملجم" آثارمرگ بر آن حضرت ظاهر شد، حضرت به امام حسن (علیهالسلام) فرمود:

    اجازه دهید شیعیانى
    كه بر در خانه اجتماع كردهاند بیایند مرا ببینند وقتى آمدند و اطراف بستر راگرفتند آهسته به حال آن حضرت گریه میكردند حضرت با كمال ضعف فرمود: سلونى قبل انتفقدونى ولكن خففوا مسائلكم .

    اصحاب هر یك سئوالى كرده جواب مىشنیدند از جمله سئوال كنندگان "صعصعة بن صوهان" بود كه از رجال بزرگ شیعه و از خطباء معروف كوفه و از روات بزرگیست كه شیعه و سنىاز او روایت نقل میكنند و از اصحاب برجسته على(علیهالسلام) بوده است .

    "صعصعه" عرض كرد به من خبر دهید كه شما افضلید یاآدم؟
    حضرت فرمود: تعریف كردن مرد از خود تزكیه نفس و قبیح
    است ولى از باب و اما بنعمة ربك فحدث، نعمتهاى خدا داده به خود را نقل كن می گویم که من افضل از آدم هستم .

    عرض كرد به چه دلیل ؟ براى آدم همه قسم وسایل رحمت و راحت
    و نعمت در بهشت فراهم بود فقط از یك شجره گندم منع گردید ولى آدم نتوانست خوددارىنماید و از آن خورد و از بهشت و جوار رحمت حق خارج شد.


    ولى خداوند مرا از خوردن گندم منع ننمود، من به میل و اراده خود چون دنیا راقابل توجه نمیدانستم از گندم نخوردم .
    كنایه از آن كه كرامت و افضلیت شخص به زهد و ورع و تقوا است. هر كس اعراض او ازدنیا و متاع دنیا بیشتر است قطعا قرب و منزلت او در نزد خدا بیشتر است و منتهاى زهد این ست كه از حلال غیر منهى اجتناب نماید.
    در بحارالانوار از "عمرو بن حریث" نقل میكند كه گفت: نزدیك وفاتامیرالمؤمنین(علیهالسلام) به دیدن آن حضرت رفتم، دیدم كه "فضه" انبان(کیسه) مُهركردهاى براى افطار خدمت آن حضرت آورد و حضرت مُهر را گشود و قطعات نان جو خشكیده متغیرى بیرون آورد كه به علت نگرفتن نخاله آن خیلى زبر و خشن بود.

    عمرو می
    گوید به فضه گفتم قدرى به این پیرمرد رحم كنید نرمه این آرد جو را بگیرید و براى نان خمیركنید و خوب بپزید كه این بزرگوار پیر و ضعیف است و با وجود پیرى و ناتوانى به روزه و نماز و بیخوابى شب و جهاد و انواع ریاضات مشغول است.

    فضه گفت: چند دفعه چنین كردم و نان خوب در انبان گذاشتم چون حضرت مطلعشد مرا از این عمل منع كرد و از آن به بعد انبان را مُهر می‎كند. بعد می‎گوید دیدم امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) مُهر انبان را برداشت نان خشكیده و زبرى را در كاسه چوبین خرد كرد و قدرى آب بر روى آن ریخت و كمى نمك بر روى آن پاشید و آستین خود رابالا زد و مشغول خوردن شد چون فارغ گشت گفت عُمر على به آخر رسید و اجل نزدیك شد. دست خود را بر محاسن خود فرو آورد و اشاره كرد به این كه شهادت من نزدیك گردیده واین محاسن به خون سرم خضاب خواهد شد.

    از این موارد در زهد حضرت علی(علیه السلام) بسیار است؛ که به همین نمونه بسنده میکنیم.

    اما خلفاى بعدى بقدرى بیت المال مسلمین را صرف خود نمودند كه جاى تعجب است ازجمله "منصور دوانیقى" قبل از خلافت چنان فقرى داشت كه خودش براى "سلمان اعمس" گفتكه در دهات شام مدح على میخواند تا نانى بدست آورد. ولى چون بخلافت رسید بقدرى مال مسلمانان را جمع كرد كه بعد از مردنش 810 میلیون درهم فقط پول نقد او غیر از املاك و اسباب تجمل منزل او بوده است و یا مثلا عایدى املاك "خیزران" مادر هارون الرشیدسالى صد و شصت میلیون درهم بود.





    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

  11. #76
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐






    دلیل سوم


    سومین چیزی كه افضلیت و برترى على(علیهالسلام) را نسبت به اوصیاء گذشته میكندداستان گفتگوى حره با حجاج است .

    یكى از دشمنان سرسخت على(علیهالسلام) "حجاج" است او هر جا دوستان و شیعیان على (علیهالسلام) را میدید به سختترین وجهى می كشت،

    روزى "حره، دختر "حلیمه سعدیه
    " بر حجاج وارد شد از طرز ورود و بى اعتنایى نسبت به دستگاه دانست كه این یك بانوىعادى نیست پس از اندكى تامل پرسید حره دختر "حلیمه سعدیه" تویى؟

    گفت بلى. گفت مدتها
    در انتظار دیدار تو بودم به من گفتهاند كه عقیده تو اینست كه على(علیهالسلام) براصحاب پیغمبر افضل است و تو على را بر ابوبكر و عمر و عثمان ترجیح می دهى.

    حره به
    حجاج گفت به تو دروغ گفتهاند عقیده من بیش از اینهاست كه گفتهاند:


    من نه این كه او را به اصحاب ترجیح میدهم بلكه بر پیغمبران بزرگ مثل آدم و موسى و عیسى و ابراهیم و داود و سلیمان ترجیح می دهم.

    حجاج گفت واى بر تو كه اكتفا نكردى
    كه على را افضل اصحاب بدانى و او را در ردیف انبیاء نام بردى و برتریش دادى اگردلیل واضحى بر این ادعا نیاورى ترا خواهم كشت.

    حره گفت خدا او را در قرآن بر آدم
    فضیلت داده آنجا كه می فرماید:

    فعصى آدم ربه فعوى.

    ولى درباره على(علیه
    السلام) فرمود:

    و كان سعیه مشكورا؛

    آدم از همه نعمت
    هاى بهشت استفاده میبرد و تنها از گندم ممنوع بود كه فرمود:

    و لا تقربا هذه الشجرة،

    معذلك آدم از گندم خورد ولی امام على
    منعى نداشت و همه نعم الهى بر او حلال بود با این حال نان گندم نخورد.

    در اینجا
    حجاج بى اختیار گفت احسنت یا حره،

    آنگاه گفت دلیل تو بر تفضیل بر نوح و لوط چیست؟

    گفت: حقتعالى درباره نوح و لوط مىفرماید:
    ضرب الله مثلا للذین كفروا امرئة نوح و
    امرئة لوط كانتا تحت عبدین من عبادنا فخانتا هما فلم یغینا عنهما من الله شیئا وقیل اوخلا النار مع الداخلین . (تحریم/10)

    ولى از براى على بن ابیطالب(علیهالسلام) همسرى است كه خشنودى او خشنودخدا و خشم او خشم خداست اگر فاطمه از كسى راضى نباشد خدا از او راضى نشود. حجاج گفت احسنت بگو بدانم دلیل تفضیل تو بر ابراهیم چه خواهد بود؟

    گفت: در قرآن از گفته ابراهیم حكایت میكند:

    و اذ قال ابراهیم رب
    ارنى كیف یحیى الموتى قال اولم تؤمن قال بلى ولكن لیطمئن قلبى،
    ولى
    على(علیهالسلام) به تصدیق دوست و دشمن فرمود:

    لو كشف الغطاء ما ازددت یقینا.

    حجاج
    گفت احسنت یا حره .

    حجاج گفت: به چه دلیل او را بر موسى ترجیح میدهى؟

    گفت به دلیل فرموده خدا آنجا
    كه می فرماید،

    فخرج منها خائفا تیرقب؛

    و على(علیه
    السلام) لیلة المبیت جاى پیغمبرخوابید و جان خود را فداى پیغمبر نمود و خدا تقدیر و تقدیسش نمود

    و من الناس من
    یشترى نفسه ابتغاء مرضاة الله،

    حجاج گفت احسنت یا حره. سپس گفت:

    دلیلت بر تفضیل على
    بر سلیمان چیست؟

    گفت: سلیمان گوید: رب هب لى ملكا لاینبغى لاحد من بعدى،

    و على
    فرماید: یا دنیا تنحى عنى غرى غیرى فقد طلقتك ثلاثا لارجعة لى فیك .


    حجاج گفت: احسنت یا حره، به كدام دلیل على بر عیسى افضل بود؟ گفت خدا در قرآنمیفرماید: اذ قال الله یا عیسى بن مریم انت و قلت للناس اتخذونى و امى الهین مندون الله قال سبحانك ما یكون لى ان اقول ما لیس لى بحق ان كنت قلته فقد تعلم ما فى نفسى و لا اعلم ما فى نفسك ما قلت لهم الا ما امرتنى به. (مائده/115)

    این قضاوت و حكومت را به روز قیامت انداخت ولى به على بن ابی طالب (علیهالسلام) نیز قومى در حد پرستش گرویدند و قائل به خدایى او شدند، و حضرت در دنیا آنها رامجازات فرمود و كیفر داد. حجاج گفت احسنت یا حره و به او جایزه بخشید.




    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

  13. #77
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐







    دلیل چهارم

    چهارمین دلیل بر سیدالوصیین بودن على(علیه
    ‎السلام) فرمایش خود پیغمبراست چنانچه "میر سید على همدانى شافعى" در كتاب "مودة القربى" از "ابن عباس" روایت می‎كند كه گفت:

    دعانى رسول الله(صلى الله علیه و آله و سلم) فقال لى ابشرك ان اللهتعالى ایدنى بسیدالاولین و الاخرین و الوصیین على فجعله كفو ابنتى فان اردت انتنتفع به فاتبعه.

    على مرآت جمیع انبیاء

    ابن ابى الحدید چه خوب میگوید و "فخر رازى" در ذیل آیه مباهله و "احمدبن حنبل" در "مسند" و دیگران كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: من اراد ان ینظر الى ادم فى علمه و الى نوح فى تقوائه و الى ابراهیم فى خلة و الى موسى فى هیبته و الى عیسى فى عبادته فلینظر الى على بن ابیطالب .

    "میر سیدعلى همدانى شافعى" در "مودة القربى" این حدیث را با یك زیادتى نقل میكند كه رسول خدا فرمودند: فان فیه تسعین خصلة من خصال الانبیاء جمعها الله فیه ولم یجمعهبا فى احد غیره .

    تشبیه علم على به آدم براى اینست كه خداوند آدم را به واسطه عملش بر سایرموجودات فضیلت و برترى داد، پس چون على(علیهالسلام) علمش از آدم بیشتر است بایدافضل از همه موجودات غیر از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) باشد.

    پس هر انسان با ذوقى از تشبیه در علم على(علیهالسلام) به آدم میفهمد كه چون آنعلم سبب افضلیت آدم و برترى مسجودیت او بر ملائكه و مقام خلافت او گردید؛على(علیهالسلام) هم افضل و برتر از انبیاء عظام مانند موسى و عیسى باشد پس به طریقاولى از اوصیاء آنها برتر خواهد بود.

    فراوری از کتاب زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانی،




    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  14. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

  15. #78
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐







    فضیلت امام على(علیهالسلام) از سایر انبیاء

    "صعصعه" به حضرت علی(علیه‎السلام) عرض كرد

    آقا شما افضل هستید یا نوح؟

    فرمود: من افضل از نوحم؟

    گفت، چرا؟

    فرمود: نوح، قوم خود را بسوى حق دعوت
    كرد، او را اطاعت نكردند و آن بزرگوار را بسیار اذیت نمودند تا درباره آنها نفرینكرده و گفت: رب لاتذر على الارض من الكافرین دیارا.(نوح/27)

    اما من بعد از خاتم الانبیاء با آن همه صدمات و اذیتهاى بسیار فراوان كه از اینامت دیدم ابدا درباره آنها نفرین نكردم و كاملا صبر نمودم .

    در خطبه شقشقیه میفرماید: صبرت و فى العین قذى و فى الحلق شجى؛ صبر نمودم درحالی كه در چشم من خاشاك و در گلوى من استخوانى بود.

    اگر كسى می‎خواهد صبر على(علیه‎السلام) را بداند رجوع به تاریخ بیست و پنج سال خانه نشینی على بنماید.

    صعصعه عرض كرد :

    شما افضلید یا ابراهیم؟


    فرمود: من،

    گفت: چرا؟


    فرمود: ابراهیم عرض كرد: رب ارنى كیف تحیى المؤ تى قال اولم تؤمن قال بلى ولكن
    لیطمئن قلبى.
    (بقره/26
    )

    ولى ایمان من بجایى رسید كه گفتم: لو كشف الغطاء ما ارذت یقینا؛ كنایه از آن كه علو درجه شخص به مقام یقین او میباشد كه واجد مقام حق الیقین شود.

    عرض كرد :

    شما افضلید یا موسى؟

    فرمود: من، گفت: چرا؟

    فرمود: وقتى
    خدا موسى را مامور كرد كه براى دعوت فرعون به مصر رود عرض كرد: رب انى قتلت منهم نفسا فاخاف ان یقتلون و احى هارون هو افصح منى لسانا فارسله معى رداء یصدقنى انى اخاف ان یكذبون. (قصص/ 33-34)

    ولى وقتى رسول اكرم مرا از جانب خدا مامور ساخت كه بروم مكه بالاى بام مكه آیات
    اول سوره برائت را بر كفار قریش قرائت نمایم با آنكه كمتر كسى بود كه برادر یا پدریا عم و یا خال و یكى از اقارب او بدست من در جنگها كشته نشده باشد مع ذلك ابدا خوف نكردم و اطاعت امر نموده تنها رفتم، ماموریت خود را انجام دادم و برگشتم .

    صعصعه گفت:

    شما افضلید یا عیسى؟

    فرمود: من افضلم،

    عرض كرد چرا؟


    حضرت فرمود: پس از آن كه جبرئیل در گریبان مریم دمید به قدرت خدا حامله شدن چون وقت
    وضع حمل او گردید در بیت المقدس به مریم وحى شد كه از بیت المقدس بیرون شو زیرا كه این خانه محل عبادتست نه محل ولادت و زائیدن، لذا از بیت المقدس بیرون رفت در میان صحرا پاى نخلهاى خشكیده عیسى به دنیا آمد، اما وقتى مادرم فاطمه بنت اسد را دردزایمان گرفت در وسط مسجدالحرام بود به مستجار كعبه متمسك گردیده عرض كرد الهى دردزایمان را بر من آسان گردان. همان ساعت دیوار خانه شكافته شد مادرم فاطمه را بانداى غیبى دعوت به داخل نمود مادرم داخل بیت شدن و من در همان خانه كعبه به دنیاآمدم .



    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  16. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

  17. #79
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐







    نقش انگشتر على (ع)


    سبط بن جوزى در كتاب تذكرة الخواص نوشته است:نقش انگشترى آن حضرت عبارت‏�خداوند فرمانروا،على بنده اوست‏� (الله الملك على عبده) بوده است.همچنين وى مى‏نويسد:آن حضرت انگشترى را در انگشتان دست راست‏خود مى‏كرده است و حسن و حسين (ع) نيز چنين مى‏كرده‏اند.
    ابو الحسن على بن زيد بيهقى معروف به فريد خراسان در كتاب خود موسوم به صوان الحكمه كه به نام تاريخ حكماى اسلام مشهور است در ذيل شرح زندگانى يحيى نحوى ديلمى ملقب به بطريق،چنين مى‏گويد:� يحيى فيلسوف و ترساكيش بود و عامل امير المؤمنين (ع) در نظر داشت تا وى را از فارس بيرون براند.يحيى نيز ماجراى خود را براى على (ع) نگاشت و از آن حضرت درخواست امان كرد.محمد بن حنفيه،به فرمان على (ع) امان نامه‏اى براى يحيى نوشت كه من آن امان نامه را در دست‏حكيم ابو الفتوح مستوفى نصرانى طوسى مشاهده كردم.توقيع على (ع) با خط خود آن حضرت و با عبارت �الله الملك و على عبده‏� (خداوند فرمانروا و على بنده اوست.) در پاى اين مكتوب موجود بود.سبط بن جوزى اين عبارت را به عنوان نقش انگشترى آن حضرت دانسته ول مطابق با نقل بيهقى اين توقيع به دست‏حضرت نوشته شده است و بعيد نيست كه گفته بيهقى متين‏تر باشد.�
    همچنين احتمال دارد كه آن حضرت نامه‏ها را چنين امضا مى‏كرده و سپس همان عبارت را بر نگين انگشترى نقش زده است.ابن صباغ در كتاب فصول المهمه فى معرفة الائمه گويد:�اسندت ظهرى الى الله‏� (پشت من به خداوند متكى است) نقش نگين آن حضرت بوده است.عده‏اى ديگر نقش نگين آن حضرت را�حسبى الله‏�ذكر كرده‏اند.كفعمى نيز در مصباح گويد:نقش نگين انگشترى آن حضرت‏�الملك لله الواحد القهار�بوده است.البته بعيد نيست كه آن حضرت داراى چند انگشترى با نقوش متعدد بوده است.

    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  18. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

  19. #80
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,702      تشکر : 57,538
    171,590 در 50,165 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    goll پاسخ : ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐








    امتیازات امیرالمومنین علی علیه السلام

    اول نوبت یک هاست!


    یا علی! تو نخستین کسی هستی که به پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان آورد و تنها کسی که با او در غار حراء همراه بود.

    یا علی! تو نخستین و تنها کسی هستی که در کعبه به دنیا آمد.

    یا علی! در میان صحابه تنها تویی که خدا نامت را برگزید.

    یا علی! تو نخستین کسی هستی که با پیامبر صلی الله علیه و آله نماز خواندی.

    یا علی! تو نخستین کسی هستی که بر پیکر پاک پیامبر صلی الله علیه و آله نماز خواندی.

    یا علی! در میان صحابه تو تنها کسی هستی که لحظه‌ای به خدا شرک نورزید.

    یا علی! تنها تویی که در خانه کعبه، پا بر دوش پیامبر صلی الله علیه و آله گذارد و بت‌ها را شکست.

    یا علی! تو نخستین جانشین و وصی بعد از پیامبر هستی.

    یا علی! تو نخستین و تنها کسی هستی که قرآن را زیر نظر پیامبر صلی الله علیه و آله به ترتیب نزول و با تمام مشخصات جمع آوری نمود.

    یا علی! تنها تو اگر نبودی، در سراسر جهان هستی هم شأنی برای زهرای اطهر نبود.

    یا علی! تنها تویی که خدا در کتابش پسرانت را، پسران رسول خدا صلی الله علیه و آله خواند.

    یا علی! تنها تو را، پیامبر صلی الله علیه و آله به برادری خویش برگزید.
    یا علی! تو تنها کسی هستی که هیچ گاه از جنگ نگریخت و هیچ کس به جنگ با تو پیشقدم نشد، جز آن که به هلاکت رسید.

    یا علی! تو تنها کسی هستی که زره‌ات پشت نداشت.

    یا علی! تو تنها کسی هستی که در تمام جنگ‌های پیامبر صلی الله علیه و آله شرکت داشتی جز تبوک، و تو ماندی تا از فتنه منافقان جلوگیری نمایی؛ سپاه اسلام نیز بدون برخورد از تبوک بازگشت.

    یا علی! تنها تو، درِ قلعه خیبر را از جا بر کندی؛ در حالی که عده زیادی از مردان، توان جابجا کردن آن را نداشتند.

    یا علی! تنها تویی که رسول خدا صلی الله علیه و آله از 120000 نفر، بر پیشواییت، اقرار و بیعت گرفت و همگان به نام امیرالمؤمنین بر تو سلام کرده، تبریک گفتند.

    یا علی! تو تنها کسی هستی که نسل پیامبر صلی الله علیه و آله از طریق او ادامه یافت.

    یا علی! تنها تویی که محبتت، سرفصل کارنامه مؤمنان قرار می‌گیرد.

    یا علی! تنها تویی که در مورد قاتلت سفارش کردی: خوراکش را خوب و بسترش را نرم کنید، از غذای من به او بخورانید و از آن چه می‌نوشم به او بنوشانید.

    یک‌ های تو تمام نشدنی است!








    حالا فقط چند تا از دوها!

    یا علی! تو آنی که جز دو کس: خدای تعالی و رسول صلی الله علیه و آله تو را نشناخت.

    یا علی! تو و پیامبر صلی الله علیه و آله دو پدر امت هستید.

    یا علی! هنگامی که بین دو کار قرار می‌گرفتی، سخت‌ترین آن دو را بر می‌گزیدی.

    یا علی! تو پدر دو سرور جوانان بهشتی.

    یا علی! تو یکی از آن دو امانت گرانبهایی هستی که پیامبر صلی الله علیه و آله در بین امت بر جای نهاد، تا به وسیله آن از گمراهی نجات یابند.

    یا علی! درِ خانه تو و رسول خدا صلی الله علیه و آله تنها دو دری بودند که به مسجد باز می‌شدند؛ در حالی که سایر درها اجازه باز بودن نیافتند.
    یا علی! تو همانی که ضربت شمشیرت در جنگ خندق، برتر از عبادت دو گروه انس و جن شمرده شد.

    یا علی! تو را جمع اضداد خوانده‌اند؛ جنگاوری و مهرورزی، سخاوت و قناعت، عبادت و سیاست، زهد و تلاش ... آیا پایانی برای این شمارش هست؟

    دوهایت هم بی انتهاست!

    حالا فقط سه تا از سه‌ها!


    یا علی! تو در سه سالگی به خانه پیامبر صلی الله علیه و آله منتقل شدی و سومین نفر آن خانه بودی.

    یا علی! تو و اهل خانه‌ات بزرگوارانی هستید که سه روز متوالی، با گرسنگی روزه گرفته، افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدید.

    یا علی! پیامبر فرمود: سه چیز به تو عطا گردیده که به من داده نشده، پدر همسریی چون من، همسری چون فاطمه و فرزندانی چون حسن و حسین علیهم السلام .



    ▐►*♥*♥*◄ ▐ويژه نامه ولادت فرخنده حضرت علي (ع)وگراميداشت روزپدر ▐►*♥*♥*◄ ▐
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  20. تشكر

    نرگس منتظر (05-04-1389)

صفحه 8 از 11 نخستنخست ... 4567891011 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •