*^*شهاب الحکمة*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*شهاب الحکمة*^*
صفحه 2 از 13 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 129
  1. #11
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    عن الصادق (عليه السلام ) عن آبائه ، قال : نهى رسول الله (صلى الله عليه و آله ) عن الرنة عند المصيبة و نهى عن النياحة و الاستماع اليها و نهى عن تصفيق الوجه .(29)
    يعنى : رسول خدا نهى كرد از گريستن با صداى بلند و فرياد در مصيبت و نهى فرمود از گريه با شيون و ناشكيبايى و گوش كردن به آن و منع نمود از ضربه زدن با دست و صورت .
    عن على (عليه السلام ): بكى رسول الله عند موت بعض ولده فقيل له : يا رسول الله ؛ تبكى و اءنت تنهانا عن البكاء؟ فقال : ((لم اءنهكم عن البكاء، و انما نهيتكم عن النوح و العويل ، و انما هى رقة و رحمة يجعلها الله فى قلب من يشاء من خلقه و يرحم الله من يشاء، و انما يرحم من عباده الرحماء.(30)
    على (عليه السلام ) فرمود: رول خدا در مرگ يكى از فرزندانش گريه كرد. به آن حضرت عرض كردند: اى رسول خدا آيا گريه مى كنى در حاليكه ما را از گريه كردن منع نموده اى ؟
    فرمود: من شما را از گريه كردن نهى ننموده ام ، از شيون و فغان و با صداى بلند گريستن و فرياد كردن نهى نموده ام ، گريه كردن از رقت قلب (و نرم دلى ) و از عطوفت و مهربانى است كه خداوند آن را در دل هر كه از مخلوقات خود بخواهد قرار مى دهد، و به هر كه بخواهد رحم و مهربانى مى كند.
    و بدرستى كه خداوند از بين بندگانش رحم كنندگان را مورد رحم خود قرار مى دهد.
    قال جعفر بن محمد (عليهما السلام ): كل الجزع و البكاء مكروه سوى الجزع و البكاء على الحسين (عليه السلام ).(31)
    هر جزع و گريه مكروه و ناپسند است به جز گريه و جزع بر حسين (عليه السلام ).
    فقال النبى (صلى الله عليه و آله ):... يا فاطمة ؛ ان نساء امتى يبكون على نساء اءهل بيتى و رجالهم يبكن على رجال اهل بيتى و يجددون العزاء جيلا بعد جيل فى كل سنة فاذا كان القيامة تشفعين اءنت للنساء و اءنا اءشفع للرجال و كل من بكى منهم على مصاب الحسين اءخذنا بيده و اءدخلناه الجنة .
    يا فاطمة : كل عين باكية يوم القيامة ، الا عين بكت على مصاب الحسين ، فانها ضاحكة مستبشرة بنعيم الجنة .
    (32)

    نبى اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: اى فاطمه بدرستى كه زنان امت من گريه مى كنند بر زنان اهل بيت من ، و مردانشان گريه مى كنند بر مردان اهل بيت من ، نسلى پس از نسلى در هر سال عزادارى را تجديد مى كنند. پس ‍ آنگاه كه قيامت برپا مى شود، تو بر زنان ، و من بر مردان شفاعت مى كنيم ، و هر يك از آنها كه بر مصيبت حسين (عليه السلام ) گريه كند دستش را مى گيريم و وارد بهشت مى كنيم .
    اى فاطمه ؛ همه چشم ها در روز قيامت گريان است به جز چشم كسى كه بر مصيبت حسين (عليه السلام ) گريه كرده باشد. پس آنها به نعمتهاى بهشتى خندان و شادمانند.
    گريه بر هر درد بى درمان دواست چشم گريان چشمه فيض خداست
    قال (صلى الله عليه و آله ): من بكى من ذنب غفرالله له ، و من بكى خوف النار اءعاذه الله منها، و من بكى شوقا الى الجنة اءسكنه الله فيها، و كتب له اءمانا من الفزع الاءكبر، و من بكى من خشية الله حشره الله مع النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين ، و حسن اولئك رفيقا.(33)
    هر كس بر گناهى گريه كند، خداوند بر او مى بخشد، و هر كس از بيم آتش ‍ جهنم گريه كند، خداوند از جهنم پناهش دهد، و هر كس در اشتياق بهشت گريه كند، خداوند او را در بهشت جاى دهد و براى او از فزع بزرگتر (قيامت ) روز قيامت با پيامبران و راستگويان (صديقان ) و با شهيدان و با نيكان (صالحان ) برانگيخته و در يك جا جمع مى كند، و آنها همراهان خوبى هستند.
    16 - السكر جمع النار (جمر النار.(34))
    - مستى ، گردآوردن آتش است . (يا گرد آمدن آتش است .)
    17 - الشعر من ابليس .
    - شعر از ابليس است .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #12
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعلیق

    شعر دو گونه است . وقتيكه آيه والشعراء يتبعهم الغاوون (35)
    در مذمت شاعران نازل شد با نزول آيه بعدى الا الذين آمنوا(36)
    شاعران مومن و صالح ، دائم الذكر را استثناء نمود. چنانكه در جاى ديگر از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) روايت شده كه فرمودند:
    الشعر بمنزلة الكلام فحسنه حسن الكلام و قبيحه قبيح الكلام .(37)
    يعنى : شعر مانند سخن است ، زيباى آن سخن نيكو، و زشت و قبيح آن ، سخن زشت است .
    الحديث : ان لله كنوزا تحت عرشه و مفاتيحه فى السنة الشعراء.(38)
    يعنى : خداى تعالى در زير عرش خود گنجينه ها دارد، و كليدهاى آنها در زبانهاى شاعران (با ايمان و حق گو) است .
    مانند اشعارى كه فرزدق در حق امام سجاد (عليه السلام ) سروده است و يا اشعار مشهور و حكمت آميز حسان بن ثابت .
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) به حسان بن ثابت دستور دادند كافران را رسوا كن ، روح القدس با تست اهجهم ، (اوهاجهم ) و روح القدس ‍ معك .(39)
    در جاى ديگر فرمودند: ان من الشعر حكما و روى حكمة بعضى از شعرها حكمت (و آموزنده ) است .
    (40)
    18 - الخمر جماع الاثام .
    - شراب مجموعه گناهان است .
    19 - النساء حبالة ابليس .
    - زنان دام شيطانند (كه بوسيله آنها مومن را به گناه مى اندازد)
    20 - الشباب شعبة من الجنون .
    - جوانى پاره اى از كم عقلى است .
    21 - السعيد من وعظ بغيره .
    - خوشبخت كسى است كه از ديگران پند و عبرت بگيرد.
    22 - الشقى من شقى فى بطن امه .
    - تيره بخت كسى است كه در شكم مادرش تيره بخت باشد.
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): الشقى من شقى فى بطن امه و السعيد من سعد فى بطن امه .(41)
    فرمودند: تيره بخت كسى است كه در شكم مادرش تيره بخت باشد و نيكبخت كسى است كه در شكم مادرش نيكبخته باشد.
    يكى از عوامل سازنده شخصيت آدمى ، وراثت است ، مخصوصا رحم مادر كه در خوشبختى و بدبختى انسان نقش موثرى دارد كه فرمود: فى بطن اءمه .
    اما اين تاثير چنانكه در روايات ديگر آمده ، چنين نيست كه اراده را از انسان سلب كند و نتواند اقدام به كار ديگرى كند، بلكه چه بسا ممكن است كه در اثر تعليم و تربيت و تزكيه نفس چنان پرورش يابد كه به تمام معنى در جهت مخالف قرار گيرد.
    رسول گرامى (صلى الله عليه و آله ) فرموده اند: السعيد قد شقى و الشقى قد سعد.(42)
    يعنى : گاهى نيكبخت شقى و بدبخت مى شود و گاهى تيره بخت به راه سعادت و خوشبختى مى رود.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #13
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*






    تاثير اراده و نيت انسان در سرنوشت او

    قال الصادق (عليه السلام ): الخلق خلقان ، اءحدهما نية والاخر سجية قيل : فايما اءفضل ؟ قال : النية ، لاءن السجية مجبول على اءمر، لا تستطيع غيره ، و صاحب النية يتصبر على الطاعة تصبرا، فهذا اءفضل .(43)
    امام صادق (عليه السلام ) فرمودند: اخلاق بر دو گونه است : يكى نيت و ديگرى سجيه (خلق و خوى ذاتى )، پرسيدند: كدام يك ارزشمندتر است ؟ فرمودند: نيت ، زيرا اعمال صاحب سجيه تابع سرشت و طبيعت اوست ، و او نمى تواند برخلاف خلق و خوى ذاتى خود (به آسانى ) عمل كند، و صاحب نيت (با عزم و اراده خود) شكيبايى زيادى را در اطاعت (خداى تعالى ) تحمل مى كند. پس اين برتر از آن ديگرى است .
    اميرالمومنين (عليه السلام ) مى فرمايد: اءفضل الاءعمال ما اءكرهت نفسك عليه .(44)
    يعنى : بهترين و شايسته ترين كارها آنست كه خودت را (با زحمت ) به آن كار وادار كنى .
    و نير فرمود: اءفضل الاعمال اءحمزها.(45)
    يعنى : ارزشمندترين كارها دشوارترين آنها است .
    زندگانى جانوران تابع غريزه و طبيعت آنهاست ، همانگونه كه آفريده شده اند، زندگى مى كنند، و نمى توانند برخلاف طبيعت خود، كارى انجام دهند.
    از امتيازات انسان است كه خداى تبارك و تعالى به او نيت و اراده عطا فرموده است ، و به او خرد و شعور داده ، و هوشيارى و آگاهى ارزانى داشته ، و در انتخاب راه صلاح و سعادت و فساد و شقاوت ، او را آزاد گذاشته است ، و راه فجور و تقوا را به او الهام بخشيده است و فرموده : فاءلهمها فجورها و تقويها(46)
    راه سعادت و نيكبختى و كمال ، و راه خطا و هلاكت را براى او روشن و آشكار ساخته ، او را در اعمالش (مانند جانوران ) مجبور نكرده و فرموده : لااكراه فى الدين قد تبين الرشد من الغى (47)
    يعنى : در دين اجبار نيست ، راه راست و راه گمراهى آشكار است .
    شاعرى گفته است : هر كه او تربيت خود نكند حيوانست .
    خداى تعالى در برابر اعمال ما سرنوشت ما را تغيير مى دهد.
    از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) روايت شده كه فرمود: الصدقة على وجهها و اصطناع المعروف و برالوالدين ، و صلة الرحم تحول الشقاوة سعادة ، و تزيد فى العمر، و تقى مصارع السوء.(48)
    يعنى : صدقه دادن در راه صحيح آن و نيكو كارى و نيكى به پدر و مادر، و صله رحم ، شقاوت و بدبختى را تغيير داده و به حال سعادت و خوشبختى بر مى گرداند، و عمر انسان را زياد مى كند، و از هرگونه پرتگاه بد انسان را محافظت مى كند.
    خداوند عزوجل هر چه را بخواهد كم و زياد مى كند
    قال الله تعالى : يمحوالله ما يشاء و يثبت و عنده اءم الكتاب .(49)
    يعنى : خداى تعالى محو و نابود مى كند آنچه را كه بخواهد، و يا ثابت مى دارد، و نزد او است اصل كتاب .
    ... ان الله يمحو من الرزق و يزيد فيه ، و كذا القول فى الاءجل و السعادة و الشقاوة و الايمان و الكفر، و رواه جابر عن رسول الله (صلى الله عليه و آله ).(50)
    بدرستيكه خداوند محو مى كند روزى (تعيين شده ) را، و يا زياد مى كند آن را، و همچنين است زمان مرگ و طول عمر و نيكبختى و تيره بختى ، و ايمان و كفر. (اين روايت را جابر از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) نقل كرده است .)
    كارها به پايانش مربوط است



    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #14
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    ان عليا (عليه السلام ) قال : ان حقيقة السعادة اءن يختم للمرء عمله بالسعادة ، و ان

    حقيقة الشقاء اءن يختم للمرء عمله بالشقاء.(51)
    على (عليه السلام ) فرمودند: حقيقت سعادت آن است كه كار انسان به نيكبختى پايان يابد، و حقيقت تيره بختى آن است كه عمل شخص به بدبختى پايان پذيرد.
    فقال النبى (صلى الله عليه و آله ): العمل بخواتيمه ، العمل بخواتيمه ، العمل بخواتيمه .(52)
    نبى اكرم (صلى الله عليه و آله ) سه مرتبه فرمود: كارها به پايانش مربوط است .
    قال عيسى ابن مريم على نبينا و (عليه السلام ): معشر الحواريين ، بحق اءقول لكم ، ان الناس يقولون ان البناء باءساسه ، و انا لا اءقول لكم كذلك ، قالوا: فماذا تقول يا روح الله ؟ قال : بحق اءقول لكم ان آخر حجر يضعه العامل هو الاءساس . (قال ابو فروة : انما اءراد خاتمة الاءمر.(53))
    حضرت عيسى على نبينا و (عليه السلام ) فرمود: اى گروه ياران ؛ از روى حقيقت به شما مى گويم ، مردم مى گويند: بناى خانه به پايه اوست ، و من براى شما اينچنين نمى گويم . گفتند: پس چگونه مى گويى با روح الله ؟ فرمود: بحق و راستى به شما مى گويم ؛ بدرستيكه آخرين سنگى كه كارگر مى گذارد آن اساس و بنياد است (راوى مى گويد: منظورش پايان و خاتمه كار است )
    حكمت :

    شروع كار اگرچه جان كار است ولى پاداش در پايان كار است
    كفر و ايمان سرونوشت انسان را تغيير مى دهد
    قال الله تبارك و تعالى : الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور والذين كفروا اءوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور الى الظلمات اءولئك اصحاب النار هم فيها خالدون .(54)
    يعنى خداى تبارك و تعالى سرپرست كسانى است كه (به او) ايمان آورده اند، آنها را از تاريكى و ظلمت ها بيرون آورده به نور و روشنايى وارد مى سازد، و كسانى كه كفر ورزيدند، اولياء و سرپرستانشان طاغوت و سركشانند كه آنها را از نور بسوى تاريكى ها بيرونشان برند، آنها اهل آتش اند
    و در آنجا هميشه ماندگاراند.
    در اين آيه خداوند متعال ، خود را متكفل رها كردن مومنان از تاريكى ها، و وارد نمودن به نور معرفى ، ولى انتقال كافران از نور به ظلمات را به طاغوت نسبت مى دهد.
    قال ابو عبدالله (عليه السلام ): ان الله ينقل العبد من الشقاء الى السعادة ، و لا ينقله من السعادة الى الشقاء.(55)
    فرمودند: خداوند، بنده را از شقاوت به سعادت منتقل مى كند و از سعادت به شقاوت منتقل نمى سازد.
    پس در هر حال ايمان انسان را از هر تاريكى نجات مى دهد و كفر او را به شقاوت و تيره بختى مى رساند.
    دعا كردن سرنوشت و قضاء محكم و تثبيت شده را باز مى گرداند
    امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايند: الدعاء يرد القضاء بعد ما ابرم ابراما. فاكثر من الدعاء فانه مفتاح كل رحمة ، و نجاح كل حاجة ، و لاينال ما عندالله عزوجل الا بالدعاء.(56)
    فرمود: دعا قضا را پس از آنكه استوار و تثبيت شده ، باز مى گرداند. پس زياد دعا كن ، زيرا آن كليد هر رحمت است و برآورنده هر حاجت . آنچه پيش ‍ خدا است (از جود و فضل و كرم ) به دست نمى آيد مگر با دعا...
    (57)
    ما در اينجا فقط براى رفع ابهام و رد شبهه جبر، آيات و رواياتى كه قابل فهم عموم باشد آورديم ، زيرا روش ما توجه به حكمت هاى عملى دستورات دينى است كه آنچه سرنوشت ما را تعيين مى كند اعمال ما است ، و ما مسئول اعمال خود هستيم .
    و آنچه را كه به حكمت نظرى مربوط مى شود، به عهده محققين وا مى گذاريم .
    در پايان با دعايى كه در ضمن نوافل شهر رمضان المبارك آمده مطلب را ختم مى كنم :
    اللهم ان كنت عندك من الاءشقياء، فاءمحنى من الاءشقياء و اكتبنى من السعداء، فانك قلت : يمحواالله ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب .(58)
    پروردگارا؛ اگر من در پيشگاه تو از زمره تيره بختان هستم ، مرا از (زمره ) آنها پاك كن و از گروه نيك بختان بنويس ، زيرا تو فرمودى : خداوند محو و پاك مى كند آنچه را كه بخواهد، و ثابت مى دارد آنچه را كه بخواهد. و نزد خداست اصل كتاب .
    23 - الحمى من نار جهنم فابردوها بالماء.
    - تب از آتش جهنم است ، پس آن را با آب سرد كنيد.
    24 - العالم كالحمة .
    - دانشمند مانند چشمه آب گرم است (كه بيماران از آن شفا مى يابند.)
    25 - المجالس بالامانة .
    - در مورد مجالس امانت بايد رعايت شود.


    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #15
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق

    و قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): انما يتجالس المتجالسان بامانة الله ، فلا يحل لاءحدهما اءن يفشى على اءخيه مايكره .(59)
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمودند: دو همنشين با هم به (شرط) امانت خدا همنشينى مى كنند، براى هيچيك از دو طرف جايز نيست كه فاش سازد آنچه را كه (بين آنها گذشته ، و به ديگران بازگويى كند، اگر چه كار نيك او باشد، در صورتيكه ) برادرش راضى نباشد كه جايى بازگويى شود.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): المجالس بالامانة الا ثلاثة مجالس ، مجلس سفك فيه دم حرام ، او مجلس استحل فيه فرج حرام ، او مجلس يستحل فيه مال حرام بغير حقه .(60)
    همنشينى ها با امانت است مگر سه مجلس ،: مجلسى كه در آن خون حرامى ريخته شود، يا مجلسى كه در آن عورت حرامى حلال شود، يا مجلسى كه در آن مال حرامى به ناحق مباح شود.
    26 - المسلم مرآة لاءخيه المسلم .
    - مسلمان آيينه برادر مسلمان خود است .
    تعليق :
    المسلم اءخو المسلم . هو عينه و مرآته و دليله و لا يخونه و لا يخدعه و لا يظلمه ، و لا يكذبه ، و لا يغتابه .(61)
    مسلمان برادر مسلمان است ، و چشم اوست ، و آيينه اوست و دليل و راهنماى اوست ، و به او خيانت نمى كند، و فريبش نمى دهد، و به او ستم نمى كند، و به او دروغ نمى گويد، و غيبت او را نمى كند.
    27 - الحرب خدعة .
    - جنگ با خدعه و نيرنگ همراه است .
    28 - البلاء موكل بالنطق .
    - بلا و گرفتارى به گفتار بسته است .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): بلاء الانسان من اللسان .(62)
    فرمود: بلا و گرفتارى انسان از (محافظت نكردن ) زبان است .
    و قال (صلى الله عليه و آله ): حبس اللسان سلامة الانسان .(63)
    حبس كردن زبان (موجب ) سلامتى انسان است .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): لا تظهر الشماتة لاءخيك ، فيرحمه الله و يبتليك .(64)
    رسول گرامى فرمود: برادر خويش را شماتت مكن (در غم او اظهار شادى مكن ) چرا كه خداوند به او رحم آورد و تو را در بلا اندازد.
    سوزد و گريد و افروزد و نابود شود
    هر كه چون شمع بخنند به شب تار كسى
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #16
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله )


    رحم الله من قال خيرا فغنم ، او صمت فسلم .(65)
    فرمود: خدا بيامرزد كسى را كه سخن نيكو گويد و بهره ببرد، يا ساكت باشد و سالم بماند.
    سخن گرچه هر لحظه دلكش تر است چو بينى خموشى از آن بهتر است

    در فتنه بستن دهن بستن است

    كه گيتى به نيك و بد آبستن است پشيمان ز گفتار ديدم بسى

    پشيمان نگشت از خموشى كسى صدف زانجهت گشت گوهر فروش

    كه از پاى تا سر همه گشت گوش ‍ زبان سرخ سر سبز را دهد بر باد

    بهوش باش دلا بازى زبان نخورى (66)مگو ناخوش كه پاسخ ناخوش آيد

    بكوه آواز خوش ده تا خوش ‍ آيد(67)كلام حكمت آميز از طلا به

    سكوت از گفتن پَرت و پلا به
    29 - الناس باسنان المشط سواء.
    - مردم مانند دندانه هاى شانه با هم مساويند.
    تعليق :
    يك روز سلمان فارسى (ره ) بر مجلس رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) وارد شد، حضرت او را گرامى داشت و بزرگ شمرد، شخصى وارد شد و او را ديد و گفت : اين عجم كيست كه در ميان عرب صدرنشين شده است ؟ آنگاه رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) بالاى منبر تشريف بردند و خطبه خواندند، سپس فرمودند:
    ان الناس من آدم الى يومنا هذا مثل اءسنان المشط، لافضل للعربى على العجمى ، و لا الاءحمر على الاءسود، الا بالتقوى . سلمان بحر لاينزف ، و كنز لا ينفذ، سلمان منا اءهل البيت ، سلسل يمنح الحكمة و يؤ تى البرهان .(68)
    بدرستى كه مردم از آدم تا به امروز مانند دندانه هاى شانه (مساوى ) هستند، نه عربى بر عجمى برترى دارد، و نه يك سرخپوست به يك سياهپوست ، مگر با تقوى و پرهيزگارى ، سلمان دريايى است كه خشك نمى شود، و گنجى است كه تمام نمى شود، سلمان از ما اهل بيت است ، او آب خوشگوارى است كه دانش و حكمت مى بخشد و حجت و دليل قاطع مى آورد.
    قال على بن الحسين (عليهما السلام ): لا يفخر اءحد على اءحد، فانكم عبيد و المولى واحد.(69)
    كسى بر كسى فخر نفروشد، زيرا همه شما بندگان هستيد و مولى (خداوند توانا) يكى است .
    30 - اءلان حمى الوطيس (اى : اشتد الحرب . ق ).
    - همين الان حرارت تنور شدت يافت (كنايه از اينكه كار جنگ سخت شد.)
    تعليق :
    در جنگ حنين ، وقتى آتش جنگ شدت گرفت ، حضرت فرمودند: اءلان حمى الوطيس و نزل النصر من السماء و انهزمت هوازن ...(70)
    همين الان حرارت تنور شدت يافت (آتش جنگ بالا گرفت ) و نصرت و پيروزى از آسمان نازل شد، (لشكر قبيله ) هوازن شكست خورد...
    31 - الناس من شجر شتى ، و انا و اءنت من شجرة واحدة (يعنى : عليا.)
    - يا على ؛ مردم از شجر (سلسله نسب ) گوناگون هستند، و من و تو از يك شجره و نسب آفريده شده ايم .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): يا على ؛ خلق الناس من شجر شتى ، و خلقت انا و اءنت من شجرة واحدة ، انا اصلها و اءنت فرعها و الحسن و الحسين اءغصانها، و شيعتنا ورقها فمن تعلق بغصن من اءغصانها اءدخله الله الجنة .(71)
    يا على ؛ مردم از سلسله نسب هاى گوناگون و مختلف آفريده شده اند، و من و تو از يك شجره و نسب آفريده شده ايم ، من اصل و ريشه آن هستم و تو فرع و تنه آن و حسن و حسين شاخه هاى آن ، و شيعيان ما برگ آن هستند پس هر كس به شاخه اى از شاخه هاى آن بياوزيد، خداوند او را وارد بهشت مى كند.
    32 - اءللهم حبب الينا المدينة ، كما حببت الينا مكة ، اءو اشد، و بارك فى صاعها و مدها، و انقل حماها و وبائها الى الجحفة ، اءللهم من باع ريعة من الارض ، فلا تبارك فيه ، اءللهم بارك فى الخبر.(72)
    - خدايا مدينه را خوشايند و محبوب ما قرار بده ، همانگونه كه مكه را محبوب ما قرار داده اى ، بلكه شديدتر و بيشتر از آن ، و در پيمانه هاى آن بركت بده ، و تب و وباء آن را به جحفه منتقل كن . خدايا، هر كس راه و گذرگاهى از زمين آن را بفروشد، در آن بركت نده ، خدايا در كشتزارها و دامهاى شيرده آن بركت بده .
    33 - اءلمرء حر، اذا لم يعد.(73)
    - انسان تا زمانى كه به كسى وعده نداده آزاد است (وقتى كه وعده به كسى داد تا به وعده خود وفا نكرده ، بايد پايبند مورد وعده خود باشد)
    34 - اءلمرء مع رحله .
    - مرد با رَحل خود همراه است .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #17
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق

    هنگامى كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) به مدينه مهاجرت فرمودند مردم در نزول (و اقامت ) آن حضرت گفتگو داشتند، هر قبيله و شخصى مى خواست كه آن حضرت در محل و خانه آنها اقامت گزيند.
    فرمود: راه را باز كنيد، زيرا شتر ماموريت دارد كه در كجا بخوابد، آنگاه مهار شتر را رها كرد، و او مى رفت و به هر قومى و قبيله اى از انصار كه مى گذشت ، آماده مى شدند و مى خواستند پيش آنها اقامت كند.
    شتر همانطور مى رفت تا اينكه در نزديكى خانه ابوايّوب بر زمين نشست و آن زمين ملك دو بچه يتيم ، به نام سهل و سهيل فرزندان عمرو، و در تصرف و تحت سرپرستى معاذبن عقراء بود.
    حضرت آن زمين را بقيمت بالاتر از ارزش آن روز از آنها خريد كه بعدا در آنجا مسجدى ساختند كه اكنون به مسجد النبى مشهور است و آن اولين مسجدى بود كه در مدينه ساخته شد.
    هنگامى كه مردم درباره نزول آن حضرت به منزل آنها با هم مشغول گفتگو بودند، مادر ابوايوب از فرصت استفاده كرده و بار و شتر آن حضرت را به خانه خود كه در آن نزديكى بود برده بود، آنگاه حضرت فرمود: ((المرء مع رحله )) يعنى مرد با بار و مركب خود همراه است و به منزل ايشان نزول فرمودند.
    (74)
    35 - اءلمرء حريص على ما منع .
    - انسان نسبت به هر چيزى كه ممنوع شده حريص است .
    36 - اللهم ارحم خلفائى ، قيل : يا رسول الله (و)(75) من خلفائك ؟ قال : الاءئمة الاءثنى عشر بعدى ، اءولهم على بن ابيطالب و آخرهم القائم المهدى من ولدى .
    - خدايا جانشينان مرا مشمول رحمت خود بگردان و پرسيدند: يا رسول الله جانشينان شما كيانند؟ فرمود: دوازده امام بعد از من هستند، اول آنها على بن ابيطالب و آخر آنها قائم المهدى از فرزندان من است .
    37 - الحياء خير كله .
    شرم و حياء تماما خير و خوبى است .
    تعليق :
    قال على (عليه السلام ): من كساه الحياء ثوبه ، لم يرالناس ‍ عيبه .(76)
    يعنى : هر كس كه حيا لباسش را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نمى بينند.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): لا تعمل شيئا من الخير رياء و لا تدعه حياء.(77)
    يعنى : هيچ كار نيك را براى ريا و خودنمائى انجام نده ، و از روى شرم و حيا تركش مكن .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اءربع من كن فيه و كان من قرنه الى قدمه ذنوبا بدلها الله حسنات : الصدق و الحياء، و حسن الخلق ، و الشكر.(78)
    چهار خصلت است كه هر كس داراى آنها باشد، اگر چه از سر تا پا آلوده به گناه باشد، خدايتعالى آن گناهان را تبديل به ثواب و حسنه كند: راستگويى - شرم و حياء - خوش خلقى - و سپاسگزارى و شكر كردن .
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ): اءلحياء من الايمان و الايمان فى الجنة .(79)
    حيا از ايمان است و (صاحب ) ايمان در بهشت است .
    38 - اليمين الفاجرة تدع الديار بلاقع .
    - سوگند دروغ شهرها را (از خير و بركت ) خالى مى كند.
    39 - الشرك اءخفى فيكم من دبيب النمل .
    - شرك آوردن بخدا، در ميان شما نهفته تر است از نرم راه رفتن مورچه .
    40 - اءلعائد فى هبته كالعائد فى قيئه .(80)
    - كسى كه بخشيده خود را پس بگيرد، مانند كسى است كه خورده خود را استفراغ و قى كرده باشد.
    41 - اءلدال على الخير، كفاعله .
    - كسى كه ديگرى را به كار خير و خوبى راهنمايى كند، مانند آنست كه خودش آن كار را انجام داده باشد.
    42 - اءلولد للفراش ، و للعاهر الحجر.
    - فرزند، مال (پدر و صاحب ) فراش است ، و زناكار بايد سنگسار شود.
    43 - الارواح جنود مجندة ، فما تعارف منها ايتلف و ما تناكر منها اختلف .
    - جانها لشكرهاى آراسته اند، آنهاييكه همديگر را مى شناسند، با هم انس و الفت مى گيرند، و آنهاييكه همديگر را نمى شناسند، جدا مى شوند.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #18
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق
    مما اءوصى به اميرالمومنين (عليه السلام ) اولاده : يا بنى عاشروا الناس ‍ عشرة ، ان غبتم حنوا اليكم ، و ان فقدتم بكوا عليكم .
    يا بنى ، ان القلوب جنود مجندة ، يتلا حظ بالمودة ، و يتناجى بها، و كذلك هى فى البغض ، فاذا اءحببتم الرجل من غير خير سبق منه اليكم فارجوه ، اذا اءبغضتم الرجل عن غير سوء سبق اليكم ، فاحذروه .
    (81)

    از وصيتهاى اميرالمومنين (عليه السلام ) است به فرزندانش : فرزندم با مردم چنان معاشرت كنيد كه اگر از آنها غايب شويد آرزوى (ديدار) شما را بكنند، و اگر شما را از دست دادند، بر شما گريه كنند.
    اى فرزندانم ، دلها لشگرهاى آراسته اند، با محبت به همديگر (با چشم دل ) نگاه مى كنند و با مهربانى با يكديگر (به زبان دل ) راز مى گشايند، و همانگونه است در مورد كينه و دشمنى ، پس هرگاه كسى را دوست داشتيد، بدون اينكه سابقه خيرى از او داشته باشيد، به او اميدوار باشيد، هرگاه كسى را دشمن داشتيد بدون اينكه در سابق شر و بدى از او ديده باشيد از او برحذر باشيد.
    44 - اءلناس معادن كمعادن الذهب .*
    - مردم معدنها هستند مانند كانهاى طلا.
    45 - الزيتون شجرة مباركة ، فائتدموا(82) وادهنوا.
    - زيتون درخت مباركى است (ميوه ) آن را خورش طعام خود كنيد، و روغن آن را به تن خويش بماليد.
    46 - الصحة والفراغ نعمتان مكفورتان .
    - تندرستى و آسودگى خاطر دو نعمت پوشيده و مجهول القدر است .
    47 - اءلمومن نصفه تغافل .
    نيمى از خصلت مومن چشم پوشى و نديده گرفتن (عيوب ديگران ) است .
    تعليق :
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): اءشرف خصال الكرم غفلتك عما
    تعلم .
    (83)

    فرمود: شريف ترين صفت جوانمردى آن است كه از آنچه (از عيب مردم ) مى دانى ، چشم پوشى كنى و نديده بگيرى .
    و در نهج البلاغه آمده : من اءشرف اءفعال الكريم غفلته عما يعلم .(84)
    از بهترين كارهاى شخص بزرگوار آنست كه از آنچه (درباره مردم ) مى داند چشم پوشى كند.
    48 - اءللهم بارك لامتى فى بكورها، يوم سبتها و خميسها.
    - خدايا، بركت و افزايش بده بر امت من در بامدادشان روزهاى شنبه و پنجشنبه هاشان .
    49 - اءلخراج بالضمان .
    - درآمد به كفيل متعلق است .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #19
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعلیق

    عن النبى (صلى الله عليه و آله ): انه قضى الخراج بالضمان .(85)
    از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) روايت شده كه حكم كرد به متعلق بودن خراج به كفيل . و آن بدين معنا است كه كسى چيزى (مثلا گاو يا شترى ) را بشرط بى عيب بودن خريدارى كرد و بعدا معلوم شد كه عيب دارد و آن را به فروشنده پس داد، و نبايد بابت درآمد آن (مثلا شيرى كه دوشيده ) يا هر نوع بهره بردارى به فروشنده بدهد، زيرا او كفيل هزينه آن بود و اگر مى مرد مال خريدار مرده بود.
    50 - اءلمسلم اءخو اءلمسلم ، لا يظلمه و لا يسلمه .
    - مسلمان برادر مسلمان است ، به او ستم نمى كند، و او را تسليم نمى كند.
    51 - اءلناس مسلطون على اءموالهم .
    - مردم اختيار و تسلط بر اموال خود دارند.
    52 - الاعمال بالنيات .
    - كارها به نيت بستگى دارد.
    تعليق :
    و قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ان الله لاينظر الى صوركم و اءعمالكم ، و انما ينظر الى قلوبكم و نياتكم .(86)
    فرمود: خدايتعالى به صورت (ظاهر) شما و اعمال شما نمى نگرد بلكه به دل ها و نيت هاى شما نگاه مى كند (كه به چه نيت و قصد، عمل كرده ايد.)
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : انما قدر الله عون العباد على قدر نياتهم ، فمن صحت نيته ، تم عون الله له ، و من قصرت نيته قصر عنه العون بقدر الذى قصر.(87)
    فرمود: خداى تعالى بندگان را به اندازه نيت هاشان كمك و يارى مقدر نموده هر كسى كه نيت او صحيح و درست باشد كمك و يارى خدايتعالى بر او كامل مى رسد، و هر كسى كه نيت او كوتاه و ضعيف باشد به اندازه كوتاهى آن كمك و يارى مى شود.
    النية الحسنة تدخل صاحبها الجنة .(88)
    خوش نيتى انسان را داخل بهشت مى كند.
    از امام محمد تقى (عليه السلام ): اءلقصد الى الله بالقلوب اءبلغ من اتعاب الجوارح بالاعمال .(89)
    يعنى : روى آوردن بخدا با دلها، رساتر و كامل تر است از افكندن اعضا و جوارح تن به رنج و مشقت عمل ها.
    از امام صادق (عليه السلام ) چنين نقل شده : اءلقصد الى الله بالقلوب اءبلغ من القصد اليد بالبدن و حرمات القلوب اءبلغ من حركات الاعمال .(90)
    رو آوردن به خدا با دلها، رساتر است از رو آوردن با جسم و تن و حركتهاى دلها رساتر است از حركتهاى عملها.
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ): من كانت نيته الدنيا، فرق الله عليه اءمره و جعل الفقر بين عينيه ، و لم ياءته من الدنيا الا ما كتب له ، و من كانت نيته الاخرة جمع الله شمله و جعل غناه فى قلبه و اءتته الدنيا و هى راغمة .(91)
    كسى كه نيت او براى دنيا باشد، خدايتعالى كار او را پراكنده مى سازد، و فقر و احتياج را جلوى چشمش قرار دهد و از دنيا چيزى بدست نمى آيد جز آنچه براى او نوشته شده باشد. و كسى كه نيت او (در كارها) آخرت باشد، خدايتعالى پريشانى و پراكندگى كار او را جمع و جور كند و غنى و بى نيازى او را در دلش قرار دهد و دنيا به او روى آورد در حاليكه او اكراه دارد.
    روايت است كه حضرت موسى (عليه السلام ) مردى را ديد كه دست به دعابرداشته و تضرع و استغاثه مى كند، حضرت موسى عرض كرد، الهى اگر حاجت و درخواست او به دست من بودى من حاجت او را روا مى كردم ، وحى رسيد: اى موسى اين مرد مالك گوسفندان زياد است ، و دل او همواره در خيال گوسفندانش مى باشد، من مستجاب نمى كنم دعاى كسى را كه شم و زبانش به درگاه من است ولى قلب او با من نيست . موسى (عليه السلام ) قضيه را به آن مرد حالى نمود، فورا قلب خود را نيز متوجه درگاه عالم پناه خدا نود و درخواست خود را نايل شد.
    (92)
    قال الصادق (عليه السلام ): ما ضعفت بدن عما قويت عليه النية .(93)
    يعنى : هيچ بدنى از عملى كه نيت در آن قوى باشد، ناتوان نشد.
    آدمى را قوت دست از دل است هر كه او را دل قوى بازو قويست
    و قال النبى (صلى الله عليه و آله ): ان الله يعطى الدنيا بعمل الاخرة و لا يعطى الاخرة بعمل الدنيا.
    فاذا اءنت اءخلصت النية و جردت الهمة للاخرة ، حضلت لك الدنيا و الاخره جميعا، و ان اردت الدنيا ذهبت عنك الاخرة فى الوقت ، و ربما لاتنال الدنيا كما تريد، و ان نلتها فلا تبقى لك ، بل تزول عنك قريبا فقد خسرت الدنيا و الاخرة ، ذلك هو الخسران المبين .
    (94)

    (بدرستى كه خدايتعالى دنيا را با كار كردن براى آخرت مى دهد، و آخرت را با كار كردن براى دنيا نمى دهد.)
    پس هرگاه تو نية خود را خالص كردى و همت و تلاش خود را فقط متوجه آخرت نمودى ، هم دنيا و هم آخرت براى تو گرد آمد و فراهم شد، و اگر دنيا را اراده كردى ، آنگاه آخرت از دستت رفت . اى بسا آنچنانكه مى خواهى به دنيا هم نرسى و اگر هم رسيدى براى تو باقى نمى ماند، بلكه بزودى از دست تو خواهد رفت ، آنوقت هم در دنيا و هم در آخرت زيان ديده اى كه آن زيان آشكارى است .
    53 - المستشار مؤ تمن .
    - كسى كه مورد مشورت قرار مى گيرد، امانتدار (اسرار مردم ) است (و در مشورت نبايد خيانت كند، بايد راه درست را نشان بدهد.)
    54 - الناس فى سعة مالم يعلموا.(95)
    - مردم در آن چيزى كه نمى دانند، در فراخ و راحتى هستند.
    55 - الناس جواسيس العيوب فاءحذروهم .
    - مردم جستجو كنندگان عيب ها هستند پس مراقب آنها باشيد.
    56 - الصلوة خير موضوع ، من شاء استقل و من شاء استكثر.
    - نماز موضوع خوبى است ، هر كس خواست حداقل (واجب ) آن را بخواند، و هر كس خواست (با بجا آوردن مستحبات و نافله ها) بيشتر بهره مند گردد.
    57 - العين وكاء الستة .
    - چشم (در حكم ) درپوش است از نگاه به دنبال نامحرم .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #20
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    سئل رسول الله (صلى الله عليه و آله ): عن الرجل ، تمر به المراءة فينظر اليها، فقال : اول نظرة لك و الثانية عليك ولالك ، والنظرة الثالثة سهم مسموم من سهام ابليس ، من تركهالله لالغيره اءعقبه الله ايمانا يجد طعمه .(96 )
    از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) درباره مردى پرسيدند كه زن (نامحرم ) بر او بگذرد و او نگاه كند، فرمود: نگاه نخست حق تو است ، و نگاه بار دوم بر ضرر توس نه حق تو، و نگاه كردن مرتبه سوم تير زهرآگينى از تيرهاى شيطان است .
    هر كس بخاطر خدايتعالى نه بخاطر ديگران ، از تكرار نگاه خوددارى كند خداوند به او ايمانى پاداش عطا مى فرمايد كه طعم و لذت آن را مى چشد.
    سمعت عن ابى عبدالله (عليه السلام ) يقول : النظرة سهم من سهام ابليس مسموم ، و كم من نظرة اءورثت حسرة طويلة .(97)
    نگاه كردن به (نامحرم ) تيرى از تيرهاى زهرآگين شيطان است ، و چه بسا كه يك نگاه ، افسوس و پشيمانى طولانى ببار آورد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): لا تتبع النظرة ، فليس لك يا على الا اءول نظرة .(98)
    فرمود: نگاه دوم به دنبال نگاه اول نبايد بيايد، يا على ؛ تو بجز نگاه اول حق نگاه كردن ندارى .
    عن الصادق (عليه السلام ) فى حديث :... قال انما قيده الله سبحانه بالنظرة الواحدة ، لان النظرة الواحدة لاتوجب الخطاء الا بعد النظرة الثانية بدلالة قول النبى (صلى الله عليه و آله ) لما قال لاءميرالمومنين (عليه السلام ): يا على اءول النظرة لك والثانية عليك لا لك .(99)
    خداى سبحان مقيد كرده به يك نگاه ، زيرا يك نگاه كردن سبب گناه نمى شود مگر نگاه دوم بدليل فرموده نبى اكرم (صلى الله عليه و آله ) كه به اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: اى على نگاه نخست حق تست و نگاه دوم به ضرر تو است نه حق تو.
    قال ابو عبدالله (عليه السلام ): النظرة بعد النظرة تزرع فى القلب الشهوة و كفى بها لصاحبها فتنة .(100)
    فرمود: نگاه كردن به دنبال نگاه در دل شهوت مى كارد و همان كافى است كه انسان را به فساد و رسوايى بكشاند.
    حديث نبوى : ما من مسلم ينظر الى امراءة رمقة ، ثم يغض بصره ، الا اءحدث الله له عبادة ، يجد حلاوتها فى قلبه .(101)
    هر مسلمانى نخستين لحظه به يك زن (نامحرمى ) كه به سبكى نگاه كند آنگاه چشم خود را از او بردارد. خداوند براى او عبادتى پديد آورد كه لذت و شيرينى آن را در دل خويش دريابد.
    و قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): يا ايها الناس ؛ انما النظرة من الشيطان فمن وجد من ذلك شيئا فلياءت اءهله .(102)
    فرمود: اى مردم نگاه كردن به (نامحرم ) كار شيطان است ، پس هر كس از اين كار چيزى (وسوسه اى ) در دل خود پيدا كرد، به پيش همسرش رو آورد.
    حديث نبوى (صلى الله عليه و آله ): اذا راءى اءحدكم امراءة تعجبه فلياءت اءهله ، فان عند اءهله مثل ما راءى ، و لا يجعلن للشيطان الى قلبه سبيلا و ليصرف بصره عنها فان لم تكن له زوجة فليصل ركعتين و يحمدالله كثيرا، و يصلى على النبى و آله ، ثم يساءل الله من فضله ، فانه يبيح له براءفته ما يغنيه . (خ ل‍: ينفتح له من راءفته .)(103)
    اگر يكى از شماها زنى را ديد كه او را شگفت زده كرد پس نزد همسرش برود كه پيش همسرش مانند همان است كه ديده . و شيطان را بر دل خود راه ندهد. و بايد چشمش را از او برگرداند.
    اگر همسرى ندارد، دو ركعت نماز بخواند و خداى را زياد حمد و ستايش ‍ كند، و پيامبر و آل پيامبر را صلوات بفرستد، آنگاه دعا كند و از فضل خدا درخواست كند كه خداوند به مهربانى خود حلالى را فراهم كند كه او را بى نياز سازد.
    در حديثى ديده ام كه اين دعا را مكرر و مستمرا بخواند: اللهم اءسئلك من فضلك .
    چشمى كه نظر نگه ندارد بس فتنه كه بر سر دل آرد
    58 - الوقوف على حسب ما يوقفها اءهلها.
    - (استفاده از) اموال موقوفه بايد مطابق شرايطى باشد كه واقف معين كرده .
    59 - اءلرضاع يغير الطباع .
    - شير دادن ، طبيعت كودك را تغيير مى دهد.
    60 - اءلرضاع ما اءنبت اللحم وشد العظم .
    - فرزند رضاعى (شيرى ) آنست كه از شير يك زن گوشت او برويد و استخوان او سخت شود.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 2 از 13 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •