*^*شهاب الحکمة*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*شهاب الحکمة*^*
صفحه 3 از 13 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 129
  1. #21
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق


    ان عليا (عليه السلام ) كان يقول : تخيروا للرضاع كما تخيرون للنكاح ، فان الرضاع يغير الطباع .(104)
    على (عليه السلام ) مى فرمود: در انتخاب دايه براى بچه شيرخوار خود دقت كنيد همانگونه كه در انتخاب همسر دقت مى كنيد چرا كه شير دادن طبيعت كودك را تغيير مى دهد.
    61 - الزنا، لاحرمة له .
    - در مورد زنا (و زناكار، رعايت ) هيچ حرمتى لازم نيست .
    تعليق :
    قال الصادق (عليه السلام ): اذا جاهر الفاسق بفسقه ، فلا حرمة له و لا غيبة .(105)
    هرگاه فاسق ، فسق خود را آشكار كرد، حرمتى براى او نيست و غيبت او جايز است .
    62 - السفر قطعة من العذاب .(106)
    - سفر كردن پاره اى از عذاب است .
    تعليق :
    قال (صلى الله عليه و آله ): السفر قطعة من العذاب ، فاذا قضى اءحدكم سفره فليسرع الاياب الى اءهله .(107)
    مسافرت كردن پاره اى از عذاب است ، پس هرگاه يكى از شماها سفرش ‍ پايان يافت بسرعت نزد خانواده اش برگردد.
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال فى حكمة آل داود: ان على العاقل اءن لايكون ظاعنا الا فى تزود المعاد، او مرمة المعاش ، او طلب لذة فى غير محرم .(108)
    يعنى : بر عاقل شايسته نيست مسافرت كردن مگر براى تهيه توشه آخرت ، يا براى ترميم معاش زندگى ، يا طلب لذت و خوشى در غير كارهاى حرام .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): سافروا تصحوا، سافروا تغنموا.(109)
    مسافرت كنيد تا تندرست باشيد، مسافرت كنيد، سود و نفع بدست آوريد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): لو يعلم الناس رحمة الله للمسافر لاءصبح الناس على ظهر سفر(110) ان الله بالمسافر رحيم .(111)
    اگر مردم رحمت الهى را در حق مسافر بدانند، از بامداد در پشت مركب سفر بسر مى برند كه خدايتعالى در حق مسافر مهربان است .
    63 - الصوم جنة من النار.
    - روزه گرفتن سپرى است در برابر آتش جهنم .
    64 - الدنيا سجن المومن و جنة الكافر.
    - دنيا زندان مومن و بهشت كافر است .
    تعليق :
    قد جاء الحديث من آل محمد عليهم السلام : انهم قالوا: الدنيا سجن المومن و القبر بيته ، و الجنة ماءواه ، والدنيا جنة الكافر، والقبر مسجنه والنار ماءواه .(112)
    از آل محمد عليهم السلام حديثى آمده كه فرمودند: دنيا زندان مومن ، و قبر منزلگاه او، و بهشت مسكن و جايگاه اوست ، و دنيا بهشت كافر، و قبر زندان او و دوزخ مسكن و ماءواى اوست .
    65 - البيعان بالخيار ماداما فى المجلس .
    - خريدار و فروشنده ، مادامى كه مجلس خريد و فروش را ترك نگفته اند اختيار فسخ معامله را دارند.
    66 - الطلاق بيد، من (اءخذبال‍)ساق .(113)
    - طلاق به دست كسى است كه مهريه مى دهد.
    تعليق :
    باب اءن الطلاق بيد الرجل دون المراءة ، فان شرط فى العقد، كون الطلاق بيد المراءة بطل الشرط.(114)
    در مستدرك بابى است تحت اين عنوان كه طلاق در دست مرد است نه در دست زن ، پس اگر در ضمن عقد شرط كنند كه طلاق در دست زن باشد آن شرط باطل است .
    عن جعفر بن محمد (عليهما السلام ) اءنه سئل عن المهر، فقال : هو ما تراضى عليه الناس ولكن لابد من صداق معلوم قل او كثر (و) لا باءس اءن يكون عروضا.(115)
    از امام صادق (عليه السلام ) درباره مهريه پرسيدند، فرمود: هر آن چيزى كه (دو طرف ) به آن راضى باشند، ولكن بايد مهريه معلوم و معين شود، چه كم باشد چه زياد، و اگر غير نقد (از قبيل اساس و ملك و متاع ديگر) باشد اشكال ندارد.
    قال ((ساءلت ابا عبدالله (عليه السلام ) عن الصداق ، هل له وقت ؟ قال : لا)) ثم قال : ((كان صداق النبى (صلى الله عليه و آله ) اثنتى عشرة اءوقية و نشا، والنش نصف الاءوقية ، و الاءوقية اربعون درهما فذلك خمسمائة درهم .(116)
    راوى گويد: از ابا عبدالله (عليه السلام ) درباره صداق (مهريه ) پرسيدم ، كه آيا براى آن وقتى بايد معين شود؟ فرمودند: نه ، سپس فرمودند: مهريه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) دوازده اءوقيه و نصف اوقيه بود، و هر اوقيه چهل درهم است كه در مجموع پانصد درهم مى شود.
    67 - الكفن ، ثم الدين ، ثم الوصية ، ثم الميراث .
    - (ما ترك بدين ترتيب مصرف مى شود:) اول كفن ، سپس (پرداخت ) بدهى ها، بعد موارد وصيت و در آخر ميراث (كه بايد بين وراث تقسيم شود.)
    68 - اءلبينة على المدعى و اليمين على من انكر.
    - ارائه مدرك و دليل بر عهده ادعا كننده ، و سوگند بر انكار كننده است .
    69 - الاسلام يجب ما قبله .
    - اسلام آوردن ، گذشته انسان را قطع مى كند (و گناهان گذشته آمرزيده مى شود) و (حقوق مردم و غسل جنابت از آن استثناء شده است ، اسلام آوردن ، آنها را قطع نمى كند.)
    70 - الحكمة ضالة المومن .
    - حكمت گمشده مومن است .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #22
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق

    اگر كسى چيزى را كم كرده باشد، تا آن را پيدا نكند، آرام نمى گيرد پس مومن پيوسته در جستجو، و طلب علم و حكمت است و آن را در دست هر كس ‍ ببيند بهر نحوى كه باشد از او فرا مى گيرد.
    الحكمة ضالة المومن ياءخذها ممن سمعها و لا تبالى فى اءى وعاء خرجت .(117)
    حكمت گمشده مومن است از هر كه بشنود فرا گيرد و اهميت ندهد كه از كجا آمده .
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): الحكمة ضالة المومن ، فخذ الحكمة ، ولو، من اءهل النفاق .(118)
    حكمت گمشده مومن است پس آن را فرا گير اگر چه از مردم دو رو باشد.
    و قال : خذ الحكمة اءنى كانت ، فان الحكمة تكون فى صدر المنافق ، فتلجلج فى صدره ، حتى تخرج فتسكن الى صواحبها فى صدر المومن .(119)
    حكمت را از هر جا كه باشد فراگير، زيرا حكمت در سينه منافق و دو رو هم هست و در آنجا در اضطراب و نگرانى است ، تا بيرون آمده و در سينه صاحب خود مومن جا گيرد.
    قال الصادق (عليه السلام ): ان الاءرواح تكل ، كما تكل الاءبدان ، فابتغوا لها طرائف الحكمة .(120)
    بدرستى كه روح و جانها خسته مى شوند مانند خسته شدن بدنها براى آن حكمت هاى تازه و شايسته جستجو كنيد و فراهم آوريد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): غريبتان : كلمة حكمة ، من سفيه ، فاءقبلوها، و كلمة سفه من حكيم ، فاغفروها، فانه لا حكيم ، الا ذوعثرة ، و لا سفيه ، الا ذوتجربة .(121)
    يعنى : دو سخن و كلمه عجيب و شگفت آور است : سخن حكمت آميزى از نادان سبك عقل كه آن را بپذيريد، و سخن نابخردانه كه از دانشمند و حكيمى بشنويد، پس آن را ببخشيد، زيرا حكيمى نيست ، مگر اينكه (گاهى ) دچار لغزش مى شود، و نادان و سبك عقلى نيست ، مگر اينكه داراى تجربه است .
    حكيمى گفته است : راءى بزرگ را حقير مداريد، اگر چه از كودك خردسال واقع شود، زيرا، دُرّ گرانبها از قيمت خود نكاهد هر چند كه كودك غواصى از دريا در آورده باشد.
    (122)
    سعدى گويد:
    گه بود كز حكيم روشن راءى بر نيايد درست تدبيرى وقت باشد كه كودكى نادان به غلط بر هدف زند تيرى
    71 - العلماء ورثة الاءنبياء.
    - دانشمندان وراث پيامبران هستند.
    72 - العلماء اءمناء الرسل .
    - دانشمندان امانت دار رسولان خدا هستند.
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): الفقهاء اءمناء الرسل ، مالم يدخلوا فى الدنيا، قيل : يا رسول الله ، و ما دخولهم فى الدنيا؟ قال : اتباع السلطان ، فاذا، فعلوا ذلك فاحذروهم على اءديانكم .(123)
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: فقيهان امانت داران پيامبران اند، ماداميكه وارد دنيا نشوند. گفته شد: اى رسول خدا، وارد شدن آنها در دنيا چگونه است ؟
    فرمود: پيروى كردن سلطان وقت ، پس هرگاه اين كار را كردند. از آنها درباره دين خودتان برحذر و هوشيار باشيد.
    عن اميرالمومنين (عليه السلام ) انه قال : الملوك حكام على الناس ، والعلماء حكام على الملوك .(124)
    يعنى : زمامداران حكمرانان بر مردم هستند، و دانشمندان حكمرانان بر زمامداران .
    عن الحسين (عليه السلام ) قال : سمعت اميرالمومنين يقول : الملوك حكام الناس ، والعلم حاكم عليهم ، و حسبك من العلم ان تخشى الله ، و حسبك من الجهل ان تعجب بعلمك .(125)
    از امام حسين (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: از اميرالمومنين (عليه السلام ) شنيدم كه مى فرمود: پادشاهان (زمامداران ) حكمرانان مردم هستند، و علم و دانش حاكم بر آنها است ، و براى تو از علم همان بس كه از خدا بترسى
    (126) و از جهل و نادانى بر تو همان بس كه به علم خود مغرور و متعجب شوى .(127)
    و عن عيسى على نبينا و (عليه السلام )، انه قال : مثل عالم السوء، مثل الصخرة ، وقعت فى فم النهر، لا هى تشرب الماء، و لا هى تترك الماء ليخلص الى الزرع .(128)
    يعنى : مثل دانشمند بد، مانند سنگ صخره است كه در دهانه نهر قرار گرفته ، نه خودش آب مى خورد و نه رها مى كند كه به زراعت برسد.
    73 - اءلتائب من الذنب كمن لا ذنب له .
    - كسى كه از گناه توبه كند مانند كسى است كه گناهى ندارد.
    74 - اءلاسلام قطع رحم الجاهل .(129)
    - اسلام آوردن ، خويشاوندى دوره جاهليت را قطع مى كند. (مانند خويشاوندى ابو لهب ، و ابو جهل با رسول خدا (صلى الله عليه و آله ).)
    75 - اءلزعيم غارم .
    - ضامن مسئول جبران ضرر و زيان است .
    76 - اءلصدقة تدفع ميتة السوء.
    - صدقه دادن مرگ بد را از انسان دور مى كند.
    77 - اءلصدقة بعشرة ، والقرض بثمانية عشر.
    - صدقه دادن ده برابر و قرض دادن هجده برابر ثواب دارد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #23
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق

    قال الصادق (عليه السلام ): مكتوب على باب الجنة : الصدقة بعشرة والقرض بثمانية عشر، و انما صارالقرض اءفضل من الصدقة ، لان المستقرض ‍ لا يستقرض الا من حاجة و قد يطلب الصدقة من لا يحتاج اليها.(130)
    فرمود: بر در بهشت نوشته شده : صدقه ده برابر و قرضص دادن هجده برابر ثواب دارد. قرض دادن بدان جهت بهتر از صدقه است كه وامخواه وام نمى خواهد مگر براى حاجتى (چون مى داند كه بايد پس بدهد) ولى صدقه را كسانى هم كه محتاج نباشند مى خواهند (زيرا صدقه بلاعوض ‍ است )
    سئل اءبو عبدالله (عليه السلام ) عن الصدقة التى حرمت على بنى هاشم ، ما هى ؟ فقال : هى الزكاة .(131)
    از ابى عبدالله (عليه السلام ) پرسيدند: كدام صدقه است كه بر بنى هاشم (سادات ) حرام است ؟ فرمود: آن زكات است كه بر آنها حرام است (دادن هر احسان و صدقات غير از زكات به سادات جايز است .
    (132))
    78 - اءلهدية ثورث المحبة .
    - تحفه و هديه ايجاد دوستى و محبت مى كند.
    79 - اءلهدية تسلى السخائم .
    - هديه دادن كينه و حسد را فرو مى نشاند.
    80 - اءلهدية ثلث : هدية مكافاة ، هدية مصانعة و هدية لله (عزوجل ).
    - هديه بر سه نوع است : هديه پاداش ، هديه مصانعه (رشوت ، مدارا، چاپلوسى ) و هديه براى خدايتعالى .
    81 - اءلكاد على عياله كالمجاهد فى سبيل الله .
    - كسى كه براى خرج معاش زن و بچه خود تلاش مى كند و رنج مى كشد مانند كسى است كه در راه خدا پيكار و جهاد مى كند.
    82 - الحج كله عرفة .
    - حج تماما عرفه است (يا، آگاهى و شناخت است ).
    83 - اءلطواف صلوة ، الا فى تحريم الكلام .(133)
    - طواف كردن (دور كعبه مانند) نماز است جز اينكه در حال طواف حرف زدن جايز است .
    تعليق :
    عن رسول الله (صلى الله عليه و آله ) انه قال : اءلطواف بالبيت صلاة الا اءن الله اءحل فيه النطق .(134)
    فرمود: طواف كردن در خانه خدا (مانند) نماز است ، بجز اينكه خداوند متعال در طواف سخن گفتن را حلال و جايز نموده است (يعنى : آنچه در شرايط نماز است مانند طهارت و وضوء، در طواف نيز شرط است )
    84 - اءلولاء لحمة كلحمة النسب .
    - دوستى كردن خويشاوندى است ، مانند خويشاوندى نسب .
    تعليق :
    قال (صلى الله عليه و آله ): اءلولاء لحمة كلحمة النسب ، لايباع و لا يوهب .(135)
    مودّت و دوستى قرابت و خويشى است ، مانند خويشاوندى نسبى ، نه قابل فروش است ، و نه قابل بخشش .
    عن الصادق جعفربن محمد (عليهما السلام ) انه قال : مودة يوم صلة ، و مودة شهر قرابة ، و مودة سنة رحم ماسة .(136)
    من قطعها، قطعه الله تعالى .(137)

    دوستى يك روز، صله و پيوند است ، دوستى يك ماه ، قرابت است و دوستى يك سال ، رحم ، و خويشاوندى نزديك است .
    هر كس اين رحم و خويشى را قطع كند، خداوند آن را قطع مى كند.
    85 - اءلومن على دينه فتاش .
    - مومن نسبت به امور دينى خود بسيار كنجكاو و مراقب است .
    86 - اءلاءئمة اءثناعشر، كلهم من قريش .
    - امامان (بعد از من ) دوازده نفرند كه همه آنها از قريش هستند.
    87 - اءلقرآن غنى ، لا غنى دونه .
    - قرآن بى نياز (از ديگران ) است ، و (براى هيچ كس ) بدون قرآن بى نيازى نيست .
    88 - اءلقرآن ذلول ، ذووجوه ، فاءحملوه على وجوهه (على اءحسن الوجوه .(138))
    - قرآن ذلول (يعنى : نرم و رام و هموار بوده و صعب و دشوار نيست ) و وجوه مختلف دارد، پس آن را به بهترين و صحيح ترين وجه ها حمل كنيد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #24
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق
    :
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ) قال : تعلموا القرآن ، و تعلموا غرائبه ، و غرائبه فرائضه ، و حدوده . فان القرآن نزل على خمسة وجوه : حلال ، و حرام ، و محكم ، و متشابه ، و اءمثال ، فاعملوا بالحلال ، و دعوا الحرام ، واعملوا بالمحكم ، ودعو المتشابه ، واعتبروا بالاءمثال .(139)
    پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود: قرآن را بياموزيد، و غرائب آن را فرا گيريد، و غرائب آن واجبات و حدود آنست . بدرستى كه قرآن به پنج وجه نازل شده است : حلال ، و حرام ، و محكم ، و متشابه ، و مثل ها. پس ‍ آنچه واجب و حلال است بجا آوريد، و حرام آن را ترك كنيد، و به محكم آن عمل كرده متشابه را واگذاريد، و از مثلهايش عبرت و پند بگيريد.
    89 - اءلبكر تستاءذن و اذنها صماتها، و الثيب يعرب عنها لسانها.(140)
    - از دوشيزه (براى عقد ازدواج ) اذن و رضايت گرفته شود و سكوت او بمعنى رضايت اوست ، و زن بيوه رضايت خود را آشكارا با زبان اظهار مى كند.
    90 - اءلولاء لمن اءعتق .
    - ميراث بنده آزاد شده (اگر ورثه نداشته باشد) به كسى مى رسد كه او را آزاد كرده است .
    91 - اءلحذر، اءلحذر، فوالله لقد ستر، حتى كاءنه قد غفر.(141)
    - بترسيد، بترسيد، (از خدا و گناه كردن و از استدراج ) سوگند بخدا، تا آن اندازه (گناهانتان را) پرده كشيد و پوشانيد كه گويى آنها را بخشيده است .
    92 - اءلبقرة تجزى عن سبعة .
    - (قربانى كردن ) يك گاو از طرف هفت نفر كفايت مى كند.
    تعليق :
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : اءلبقرة والبدنة تجزيان عن سبعة نفر، اذا اجتمعوا من اءهل بيت و غيرهم .(142)
    امام ششم فرمود: يك گاو، يا شتر قربانى از هفت كس كه باهم هستند بس ‍ است ، چه از يك خاندان باشند و يا غير خانواده (شرح در خصال : اين قربانى مستحبى است .)
    93 - اءلكماءه من المن و ماؤ ها شفاء للعين .
    - كماءة از منّ است و آب آن شفا بخش چشم است .
    94 - الغنى غنى النفس .
    - توانگرى و بى نيازى به دل و طبيعت است .
    تعليق :
    قال موسى بن جعفر (عليهما السلام ): يا هشام ؛ من اءراد الغنى بلامال و راحة القلب من الحسد، والسلامة فى الدين فليتضرع الى الله فى مساءلته باءن يكمل عقله .
    فمن عقل قنع بما يكفيه ، و من قنع بما يكفيه استغنى ، و من لم يقنع بما يكفيه لم يدرك الغنى اءبدا.
    (143)

    اى هشام ، هر كس مى خواهد بدون مال غنى و بى نياز شود، و از رنج رشك و حسد آسوده و راحت باشد، و دين او سلامت بماند، پس بايد با تضرع و زارى از خدا مساءلت نمايد كه عقل او را بيشتر و كامل تر كند،
    هر كس عاقل شد به اندازه كفايت از دنيا قانع و راضى شود، و هر كس قانع و راضى شد به آن مقدار كه براى او كافى است (از ديگران ) بى نياز گردد و هر كس به قدر كفايت خود راضى نشود هرگز بى نيازى را درك نخواهد كرد.
    و قال (صلى الله عليه و آله ): من سره اءن يكون اءغنى الناس ، فليكن بما عندالله اءوثق منه بما فى يده .(144)
    هر كس مى خواهد كه غنى ترين مردم باشد، پس به آنچه نزد خدا است بيش ‍ از آنچه در دست اوست اعتماد و اطمينان داشته باشد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): و من قنع بما رزقه الله ، فهو من اءغنى الناس .(145)
    كسى كه به آنچه خداوند به او روزى داده بسنده باشد او از جمله غنى ترين مردم است .
    95 - اءلحاج اءشعث ، اءغبر.
    - حج كننده (زائر خانه خدا) سزاوار است كه ژوليده مو و رنگ پريده و غبار به تن نشسته باشد.
    تعليق :
    قطب راوندى در لب اللباب روايت كرده : ان اءحوال الحج ، كاءحوال الموت ... الى آخر خبر.
    (146)
    بدرستى كه حالات حج مانند حالات مرگ است ، همانگونه كه انسان قبل از مرگ وصيت خود را مى نويسد، شايسته است كه قبل از حج وصيت كند زمانى كه بر مركب خود سوار مى شود گويا كه بر روى تابوت حمل مى گردد.
    و همه كسان ناگزيرند كه روزى ناخواسته در روى دوش دشمنان و (دوستان ) و نزديكان ، تشييع جنازه شوند.
    هنگامى كه به بيرون شهر مى رسد، مانند آنست كه به قبر وارد كردند، و غسل كردن براى احرام (در ميقات ) مانند غسل ميت كردن و كفن پوشيدن است .
    آنگاه كه از ميقات خارج شد، مثل اينكه از قبرش زنده مى شود و لبيك گفتن او، اجابت دعوت خدا است ، و با موى ژوليده و تن غبار نشسته و رنگ پريده ، هر مرحله و مانعى را كه پشت سر مى گذارد، گردنه ها و عقبه هاى روز قيامت را ياد مى كند به اميد اينكه اجر و پاداش يافته و بسلامت برگردد.
    96 - الفقه ثم المتجر.
    - (نخست بايد) احكام شرعى (كسب و تجارت ) را آموخت سپس وارد تجارت شد.
    97 - التاجر فاجر، والفاجر فى النار، الا من اءخذ الحق و اءعطاه .
    - تاجر تبه كار است ، و تبه كار در آتش دوزخ مگر آن كسى كه حق (خود) را بگيرد، و حق (ديگران ) را بدهد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #25
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق
    سمعت اميرالمومنين (عليه السلام ) يقول على المنبر: يا معشر التجار، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، والله للربا فى هذه الامة اءخفى من دبيب النمل على الصفا. شوبوا اءيمانكم بالصدق .
    التاجر فاجر، والفاجر فى النار، الا من اءخذ الحق و اءعطى الحق .
    (147)

    راوى گويد: از اميرالمومنين (عليه السلام ) شنيدم كه در بالاى منبر (گروه بازرگانان را مخاطب قرار داد) و سه مرتبه فرمود: اول فقه سپس تجارت (يعنى : نخست مسايل شرعى را ياد بگيريد و سپس تجارت كنيد)، سوگند به خدا، در اين امت ، ربا، پنهان تر از رد پاى مورچه بر روى سنگ صاف است ،
    تاجر فاجر و تبه كار است ، و تبه كار در آتش دوزخ ، مگر كسى كه حق خود را بگيرد، و حق ديگران را بدهد.
    98 - اءلرحم اذا وصلت ثم قطعت ، قطعها الله .
    - رحم و خويشاوندى هنگامى هست كه وصل شود، اگر بعدا قطع شود، خداى تعالى آن را قطع مى كند.
    تعليق :
    و عن رسول الله (صلى الله عليه و آله ) عن جبرئيل عن الله تعالى ، قال : انا الرحمن ، شققت الرحم من اسمى ، فمن وصلها، وصلته و من قطعها، قطعته .(148)
    از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) است كه جبرئيل گفت خداى تعالى فرمود: من رحمان هستم ، و رحم را از اسم خودم جدا كرده ام ، هرگاه كسى آن را وصل كند، من بر او وصل مى كنم ، و اگر كسى آن را قطع كند از او قطع مى كنم .
    99 - القضاة اءربعة ثلثة فى النار، و واحدة فى الجنة .
    - قاضى ها چهار گروهند، سه گروه آنان در دوزخ ، و يك گروه در بهشت است .
    تعليق :
    قال ابو عن الله (عليه السلام ):... القضاة اءربعة ، ثلثة فى النار، و واحدة فى الجنة : رجل قضى بجور، و هو يعلم ، فهو فى النار، و رجل قضى بجور، و هو لايعلم ، فهو فى النار، و رجل قضى بحق و هو لايعلم ، فهو فى النار و رجل قضى بحق و هو يعلم ، فهو فى الجنة .
    (149)
    قاضى ها چهار گروه هستند. سه گروه آنان در آتش جهنم اند و يك گروه در بهشت . كسى كه آگاهانه بر ظلم و ناحق حكم مى كند، در حاليكه مى داند ظلم است ، پس او در آتش است و كسى كه ندانسته و بدون آگاهى حكم به ناحق مى دهد، و خودش نمى داند كه ظلم است ، او هم اهل آتش است ، و كسى كه ندانسته و نفهميده به حق حكم مى دهد، و نمى داند كه بحق حكم داده او نيز در آتش است . و كسى كه حكم بحق داده و آگاه است كه بحق حكم داده ، او اهل بهشت است .
    100 - اءلعامل بغير بصيرة كالسائر على غير الطريق .
    - كسى كه بدون دانش و آگاهى كار مى كند مانند كسى است كه بيراهه مى رود.
    تعليق :
    و قال الصادق (عليه السلام ): اءلعامل على غير بصيرة كالسائر على غير طريق ، فلا تزيد سرعة السير الا بعدا.(150)
    امام ششم (عليه السلام ) فرمود: كسى كه بدون شناخت و بينش كار مى كند، مانند كسى است كه در غير راه مقصد پيش مى رود، سرعت سير براى او نمى افزايد، مگر اينكه او را از مقصد خود دور مى سازد.
    قال (صلى الله عليه و آله ): من عمل على غير علم ، كان ما يفسد اءكثر مما يصلح .(151)
    هر كس بدون علم و دانايى كارى انجام دهد، فساد و تبه كارى او از اصلاحش بيشتر است .
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ):... فان العامل بغير علم كالسائر على غير طريق ، فلا يزيده بعده عن الطريق الواضح الا بعدا من حاجته ، و العامل بالعلم ، كالسائر على طريق الواضح ، فلينظر ناظر، اءسائر هو، اءم راجع .(152)
    اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: كسى كه بدون علم و آگاهى كار مى كند، مانند كسى است كه به بيراهه مى رود، دور شدن از راه صحيح و روشن ، او را از حاجت و خواسته اش دور مى كند، و كسى كه از روى دانايى كار مى كند، مانند كسى است كه در راه شناخته شده و روشن راه مى رود.
    بايد ببيند (و مراقب باشد) كه آيا به پيش مى رود، يا بازپس ‍ مى گردد.
    101 - النظر الى وجه العالم عبادة .
    - نگاه كردن به سيماى عالم و دانشمند عبادت است .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #26
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق

    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): النظر فى وجوه العلماء عبادة .
    سئل جعفربن محمد الصادق (عليهما السلام ) عنه ، فقال : هو العالم الذى اذا نظرت اليه ذكرك الاخرة ، و من كان خلاف ذلك ، فالنظر اليه فتنة .
    (153)

    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: نگاه كردن به صورت دانشمندان عبادت است .
    از امام ششم (عليه السلام ) در اين باره پرسيدند، فرمود: آن عالم و دانشمندى است كه اگر به او نگاه كنى آخرت را به ياد تو مى آورد. و هر كس ‍ خلاف آن باشد نگاه كردن به او موجب گمراهى و اختلاف است .
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): اذا جلست الى العالم ، فكن على اءن تسمع اءحرص منك على اءن تقول ، و تعلم حسن الاستماع كما تعلم حسن القول ، لا تقطع على حديثه .(154)
    فرمود: اگر در محضر عالم نشستى ، به گوش فرا داشتن حريص تر باش از سخن گفتن خودت . خوب گوش كردن را ياد بگير، همانگونه كه خوب سخن گفتن را ياد مى گيرى ، و در هنگام سخن گفتن او حرف او را قطع مكن .
    قال الصادق (عليه السلام ): من اكرم فقيها مسلما، لقى الله يوم القيامة و هو عنه راض . و من اءهان فقيها مسلما لقى الله يوم القيمة و هو عليه غضبان .(155)
    امام ششم فرمود: هر كس دانشمند فقيه و مسلمانى را گرامى بدارد، روز قيامت خدايتعالى را در حالى ملاقات مى كند كه از وى راضى است ، و هر كس چنين فقيهى را اهانت كند و كوچك شمارد، در روز قيامت خدايتعالى را در حالى كه بر او خشمگين است ملاقات مى كند.
    102 - الدعاء مخ العبادة .
    - دعا مغز عبادت است .
    تعليق :
    و قال النبى (صلى الله عليه و آله ): الدعاء مخ العبادة ، و لا يهلك مع الدعاء اءحد...(156)
    فرمود: دعا مغز عبادت است ، و هيچ كس در حال دعا كردن به هلاكت نمى افتد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ان الحذر لاينجى من القدر، ولكن ينجى من القدر الدعاء، فتقدموا فى الدعاء قبل اءن ينزل بكم البلاء، ان الله يدفع بالدعاء ما نزل من البلاء و ما لم ينزل .(157)
    فرمود: حذر كردن (ترس و پرهيز و هوشيارى و مراقبت ) انسان را از تقدير (الهى ) نجات نمى دهد، ولكن دعا انسان را از تقديرات نجات مى دهد، پس ‍ در دعا كردن پيشى گيريد قبل از آنكه بلا به شما نازل شود، زيرا خداوند متعال با دعا بلايى را كه نازل شده ، و بلايى را كه هنوز نازل نشده از انسان دور مى كند.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اءفضل عبادة اءمتى بعد قرائة القرآن ، الدعاء.(158)
    فرمود: بهترين عبادت امت من بعد از قرائت قرآن دعا كردن است .
    و قال (صلى الله عليه و آله ): لا تعجزوا عن الدعاء فانه لم يهلك مع الدعاء اءحد، و ليساءل اءحدكم ربه ، حتى يساءل شسع نعله اذا انقطع .(159)
    و فرمود: از دعا كردن عاجز نباشيد (و كوتاهى نكنيد) زيرا كسى در حال دعا كردن به هلاكت نمى افتد، هر يك يك شما (همه چيز را) از پروردگارش ‍ بخواهد و طلب كند. حتى بند كفش خود را وقتيكه پاره شود.
    103 - البنون نعمة و البنات حسنة .
    - پسران نعمت هاند و دختران حسنه .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #27
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : اءلبنات حسنات و البنون نعمة و الحسنات يثاب عليها، والنعمة يساءل عنها.(160)
    يعنى : فرزندان دختر حسنه و فرزندان پسر نعمت اند، حسنه آن است كه به آن اجر و پاداش مى دهند، و نعمت آن است كه از آن بازخواست مى كنند و حساب مى كشند.
    104 - الفقيه لا يعيد صلوته .
    - فقيه (عالم به مساءله در صورت شك ) نمازش را اعاده نمى كند.
    105 - الرشوة هى الشرك بالل .(161)
    - رشوه ، شريك قرار دادن به خدايتعالى است .
    تعليق :
    و قال (صلى الله عليه و آله ): اياكم و الرشوة ، فانها محض الكفر، و لايشم صاحب الرشوة ريح الجنة .(162)
    و فرمود: مبادا به رشوت آلوده شويد، زيرا آن كفر محض است ، صاحب رشوت بوى بهشت را استشمام نمى كند. (رشوه به معناى پول يا چيزى است كه به كسى داده شود تا حقى را ناحق و يا ناحقى را حق كند.)
    106 - اءللاعب بالشطرنج كعابد الوثن .
    - شطرنج باز، مانند بت پرست است .
    تعليق :
    درباره شطرنج ، با شرايط زمان حاضر به توضيح المسائل مراجع تقليد و يا به خود مرجع مراجعه شود.
    107 - اءلكفؤ ، اءن يكون عفيفا و عنده يسار.
    - همسر همتا، كسى است كه با عفت و پاكدامن باشد، و توانايى مالى داشته باشد.
    تعليق :
    در المستدرك الوسايل بابى است در اينكه مستحب است بر زن و خانواده او كه شوهرى را برگزينند كه خلق و خوى او و دين او، و امانت دارى او، رضايت بخش بوده و با عفت و داراى توان مالى باشد.
    و اينكه رد كردن چنين خواستگارى جايز نيست .
    (163)
    108 - الاءذان جزم .(164)
    - اذان (بهتر است ) با سكون خوانده شود (و بين كلمات آن توقف نموده و فاصله داده شود.)
    109 - اءلعزل ، هو الواءد الخفى .
    - عزل كردن (از همسر براى جلوگيرى از بچه دارى )، دختر زنده به گور كردن است .
    تعليق :
    عن محمد بن مسلم : ساءلت ابا عبدالله (عليه السلام ) عن العزل فقال : ذاك الى الرجل يصرفه حيث شاء.(165)
    راوى مى گويد: از ابا عبدالله (عليه السلام ) درباره عزل پرسيدم ، فرمود: آن به اختيار مرد است هر طور كه بخواهد.
    110 - اليتيم اذا، بكى اهتزله عرش الرحمن .
    - هرگاه كودك يتيم گريه كند، عرش خداى رحمن بخاطر آن مى لرزد.
    111 - الارض يشهد بما عمل على وجهها.
    - زمين به كارى كه روى آن انجام شده گواهى مى دهد.
    112 - اءلليل اءخفى الويل .(166)
    - شب ، شر و بدى را پنهان مى كند (زيرا شب گناه را مى پوشاند.)
    113 - اءلعالم من صدق قوله فعله .
    - عالم كسى است كه كردارش گفتارش را تصديق كند.
    114 - الكيس من دان نفسه ، و عمل لما بعد الموت .
    - زيرك و خردمند كسى است كه هواى نفس خود را حقير شمارد، و براى پس از مرگ (آخرت ) كار كند.
    115 - اءلاءحمق من اتبع نفسه (و) هواها، و تمنى على الله .
    - نادان و بى مغز كسى است كه پيروى هواى نفس خود كند و همچنان اميدوار به خدا باشد.
    116 - اءلنكاح سنتى ، فمن رغب عنها، فليس منى .
    - ازدواج ، روش و سنت من است ، كسى كه از آن روگردان باشد از من نيست .
    117 - اءلمعدة بيت الاءوداء.(167)
    - معده خانه دردها و بيماريهاست .
    118 - المومن من اءمن جاره بوائقه .
    - مومن كسى است كه همسايه اش از بدى و خصومت او در امان باشد.
    119 - اءلنجاه غدا، اءن لايخادعون .
    - نجات در فرداى (قيامت ) در آن است كه (با خدا) خدعه و نيرنگ نكنند.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #28
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    قال : ان رسول الله (صلى الله عليه و آله ): سئل فيما النجاة غدا، فقال : انما النجاة فى اءلا تخادعون الله فيخدعكم ... الخ .(168)
    از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) سوال شد: فرداى قيامت نجات در چيست ؟
    فرمود: مسلما نجات در اين است كه خدا را نفريبى تا او نيز تو را به مكر و فريب خود دچار و گرفتار نكند، چون هر كس در صدد مكر و فريب خدا برآيد، خدايتعالى به او مكرى رساند، و رشته ايمان را از او جدا كند و نفسش او را مى فريبد، اگر بفهمد!
    به آن حضرت عرض شد: چگونه خداوند را فريب مى دهد؟
    فرمود: فرمان خدا را انجام مى دهد و با آن عمل ، ديگرى را جز خدا در نظر دارد، بنابراين از رياكارى و جلب توجه ديگران بپرهيزيد، زيرا آن شرك به خداى عزوجل مى باشد، همانا روز قيامت شخص رياكار (ظاهرساز) به چهار نام خوانده مى شود: اى كافر، اى فريبنده ، اى بى وفاى عهدشكن ، اى زيانكار! كردارت باطل و هدر رفت و مزدت فاسد و ناچيز شد، امروز نصيبى از خير براى تو نيست ، پس از همان كس كه عملت را براى خوش آيند او انجام دادى مزدت را بخواه .
    120 - المنان بما يعطى ، لا يكلمه الله و لا ينظر (اى : يوم القيامة ) اليه ، و لا يزكيه ، و له عذاب اءليم .
    - اگر كسى به آنچه به ديگرى بخشيده منت گذارد (و به رخ او بكشد) خدايتعالى (در روز قيامت ) با او سخن نگويد، و به او نگاه نكند و پاكش ‍ نسازد و او گرفتار عذاب دردناكى شود.
    تعليق :
    عن ابى ذر عن النبى (صلى الله عليه و آله )، فقال : ثلاثة لا يكلمهم الله عزوجل : المنان الذى لا يعطى شيئا الا بمنة ...(169)
    سه كس را خداى عزوجل با آن ها سخن نگويد، (يكى از آنها): منت گذارى است كه چيزى عطا نمى كند مگر اينكه منت مى گذارد...
    قال الله تبارك و تعالى : الذين ينفقون اءموالهم فى سبيل الله ثم لا يتبعون ما اءنفقوا منا و لا اءذ لهم اءجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون .(170)
    كسانى كه مال خود را در راه خدا انفاق مى كنند و به دنبال آن منتى نمى گذارند و آزارى نمى دهند، اجر آنها پيش پروردگارشان است ، و براى آنان ترسى نيست و اندوهناك نمى شوند.
    121 - اءلجنة مائة درجة ، ما بين كل درجتين كما بين السماء والاءرض .
    بهشت صد درجه دارد، و فاصله ميان هر دو درجه ، مانند مسافت بين زمين و آسمان است .
    122 - اءلصعيد طهور المسلم .
    - خاك و روى زمين ، پاك كننده مسلمانان (از نجاست ) است .
    123 - اءلراكب يسير خلف الجنازة .
    - سواره پشت جنازه رفتن جايز است .
    124 - اءلجالب مرزوق (من الله ) والمحتكر ملعون .
    - كاسب روزى خوار خداست و محتكر از رحمت الهى دور است .
    125 - اءلعلم فى الصغر، كالنقش فى الحجر.
    - دانش آموزى در سنين اول زندگى (در كوچكى ) مانند نقشى است كه روى سنگ كنده كارى شده باشد.
    126 - اءلندم توبة .
    - پشيمانى و ندامت از گناه (بمنزله ) توبه كردن است .
    127 - اءلجنة تحت اءقدام الاءمهات .
    - بهشت زير قدمهاى مادران است .
    128 - اءلصلوة ميزان ، من وفى استوفى .
    - نماز ميزان و ترازويى است ، هر كه كامل كند به همان ميزان ثواب و اجر كامل يابد.
    129 - اءللحد لنا، والشق لغيرنا.(171)
    - لحد براى ما و شق براى ديگران است .
    130 - اءلاءنبياء لايقتلون بالاشارة .
    - پيامبران با اشاره نمى كُشند.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #29
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    عبدالله بن سعد بن ابى سرح برادر رضائى عثمان بود، او بعد از مسلمان شدن ، كافر و مرتد شد و به مكه برگشت .
    درباره او آيه : و من اظلم ممن افترى ... الخ نازل شد.
    هنگامى كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) پس از فتح مكه به قتل او فرمان داد، عثمان دست او را گرفته در مسجد به محضر پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) آورد و گفت : يا رسول الله او را عفو كن ، رسول خدا ساكت شدند، بار دوم گفت باز هم ساكت شد، بار سوم گفت ، حضرت فرمود: (هو لك ) يعنى : او را به عثمان واگذار كرد. وقتى كه رفتند، رسول خدا به اصحابش فرمود: نگر امر به قتل او نكرده بودم ؟ يكى گفت : يا رسول الله ، من به شما چشم دوخته بودم كه با اشاره شما او را بكشم . حضرت فرمود: (انبياء با اشاره (كسى را) نمى كشند) فلذا او از آزاد شدگان گرديد.
    (172)
    131 - اءلغيبة ، اءن يذكر الرجل بما يكره اءن يسمع .
    - غيبت كردن آن است كه درباره كسى سخنى گفته شود كه اگر او بشنود ناراحت شود.
    132 - اءلمهدى من عترتى من ولد فاطمة (عليهما السلام ).
    - مهدى (عجل الله تعالى فرجه ) از عترت و خاندان من از فرزندان فاطمه است .
    133 - اءلايمان نصفان ، نصف صبر و نصف شكر.
    - ايمان دو نيمه است نيمى صبر و نيمى شكر.
    تعليق :
    لطيفه ظريفه ، يا مليحه :
    زنى زيباروى ، از صحرانشينان كه شوهرش زشت روى بود، روزى به آيينه نگاه مى كرد، در حالى كه آيينه را در دست داشت ، بشوهرش گفت : من اميدوارم كه هر دو نفر ما داخل بهشت شويم . شوهرش گفت : از كجا معلوم ؟ گفت : اما من به تو گرفتار شدم و صبر كردم ، و اما تو، خدايتعالى مرا براى تو نعمت قرار داده و تو نيز قدردانى كردى و شكر خدا نمودى و الشاكر والصابر فى الجنة شكرگذار و بردبار هر دو در بهشت اند.(173)
    134 - اءلصلح جائز بين المسلمين الا ما اءحل حراما اءو حرم حلالا.
    - اصلاح دادن بين مسلمانان جايز است ، به جز جاييكه با اين صلح حرامى حلال و يا حلالى حرام گردد.
    135 - اءلدنيا متاع و خير متاعها الزوجة الصالحة .
    - دنيا متاع (اندك و كوتاه ) است و بهترين آن همسر صالح است .
    136 - اءلمراءة الصالحة فى النساء كالغراب الاءعصم .
    - زن صالحه در بين زنان مانند كلاغ اعصم (كمياب ) است .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #30
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    و عنه (صلى الله عليه و آله )، قال : اءلمراة الصالحة مثل الغراب الاعصم ، ولن يوجد الا قليلا. والغراب الاءعصم هو اءبيض احدى الرجلين .(174)
    فرمود: زن صالحه مانند كلاغ اعصم است ، پيدا نمى شود مگر خيلى كم . كلاغ اعصم آن است كه يك پاى او سفيد باشد.
    (175)
    سمعت اءبا عبدالله (عليه السلام ) يقول :... و ليس لامراءة خطر، لا لصالحتهن و لا لطالحتهن ، فاما صالحتهن ليس خطرها الذهب والفضة ، هى خير من الذهب و الفضة و اءما طالحتهن ، ليس خطرها التراب ، التراب خير منها.(176)
    مى فرمود: براى زن ارزش و منزلتى نمى شود تعيين كرد، نه به صالح و نيك آنها و نه به ناصالح و بد آنها. اما صالحشان با طلا و نقره نمى شود ارزش او را تعيين كرد، او برتر و بهتر از طلا و نقره است . و اما ناصالحشان را با خاك هم نمى شود مقايسه كرد، زيرا خاك برتر و بهتر از آنها است .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اءلمراءة الصالحة خير من اءلف رجل غير صالح ، و اءيما امراة خدمت زوجها سبعة اءيام غلق الله عنها سبعة اءبواب النار، و فتح لها ثمانية اءبواب الجنة تدخل من اءينما شاءت .(177)
    فرمود: يك زن صالحه بهتر است از هزار مرد ناصالح ، و هر زنى كه هفت روز براى شوهر خود خدمت كند، خداى تعالى (هر) هفت در جهنم را به روى او مى بندد. و هشت در بهشت را به روى او باز مى كند كه از هر كدام خواست وارد بهشت مى شود.
    137 - اءلمسلم اءحق بماله اءينما وجده .
    - مسلمان به مال خود سزاوارتر است ، در هر كجا كه آن را پيدا كند (حق و مال اوست .)
    138 - اءلمتلاعنان لا يجتمعان اءبدا.
    - زن و شوهرى كه ملاعنه كردند (يعنى : بر يكديگر لعن كردند و قاضى بر لعن بين آن دو حكم كرد) براى همديگر حرام ابدى مى شوند.
    139 - اءلنجوم اءمان لاءهل السماء، و اءهل بيتى اءمان لاءمتى .
    - ستارگان پناهگاه اهل آسمانند، و اهل بيت من پناهگاه امت من هستند.
    140 - انك يا على تسمع ما اءسمع و ترى ما اءرى ، الا انك لست بنبى .
    - يا على آنچه من مى شنوم ، تو نيز مى شنوى ، و آنچه من مى بينم تو هم مى بينى جز اينكه تو پيامبر نيستى .
    141 - انا كالشمس و على كالقمر، و اءهل بيتى كالنجوم ، باءيهم اقتديتم اهتديتم .
    - من همانند خورشيدم و على مانند ماه است و اهل بيت من چون ستارگانند، از هر كدام پيروى كنيد هدايت يافته ايد.
    تعليق :
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): على فى السماء السابعة كالشمس فى النهار فى الارض و فى السماء الدنيا كالقمر بالليل فى الارض .(178)
    و قال النبى (صلى الله عليه و آله ): مثله كمثل بيت الله الحرام ، يزار و لازور، و مثله كمثل القمر، اذا طلع اءضاء الظلمة ، و مثله كمثل الشمس اذا طلعت انارت .(179)

    فرمود: على در آسمان هفتم مانند خورشيد روز است در زمين ، و در آسمان دنيا، مانند ماه شب است در زمين .
    و فرمود: مَثَل او مانند خانه خدا (كعبه ) است كه او را زيارت مى كنند، و او كسى را زيارت نمى كند، و مثل او مثل ماه است ، هرگاه طلوع كند، تاريكى را روشن مى نمايد. و مثل او مانند آفتاب است هرگاه درآيد، درخشان مى كند.
    قال (صلى الله عليه و آله ): معاشر الناس ، من افتقد الشمس ، فليتمسك بالقمر، و من افتقد القمر فليتمسك بالزهرة و من افتقد الزهرة فليتمسك بالفرقدين .
    فرمود: اى گروه مردم ، كسى كه خورشيد از او ناپديد شد آنگاه بايد به ماه متمسك شود، و كسى كه ماه از او غايب شود به ستاره درخشان زهره (ناهيد) متمسك شود، و هر كس زهره از او ناپديد شد بايد به فرقدين (كه دو ستاره نزديك قطب اند كه بدان راه را بشناسند) تمسك جويد.
    ثم قال : انا الشمس ، و على القمر، و فاطمة الزهرة و الحسن و الحسين الفرقدان .(180)
    سپس فرمود: من خورشيد و على ماه است و فاطمة ستاره درخشان زهره (ناهيد) است و حسن و حسين ، دو ستاره قطب شمال اند.
    142 - ان الدين لقوى ، لن يشاق الدين احدا الا غلبه ، فسددوا و قاربوا.(181)
    - بدرستى كه دين نيرومند است ، كسى با آن مخالفت و دشمنى نمى كند، مگر اينكه (دين ) بر او غالب آيد، پس محكم و استوار باشيد و به همديگر نزديك شويد.
    143 - اءكثر اءهل النار المتكبرون .
    - بيشترين اهل دوزخ ، متكبران و گردن كشانند.
    144 - ادرؤ ا الحدود للشبهات .(182)
    - هنگام شك و ترديد از اجراى مجازات حدّ باز داريد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 3 از 13 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •