*^*شهاب الحکمة*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*شهاب الحکمة*^*
صفحه 5 از 13 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 129
  1. #41
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق :
    در آن زمان كه اثرى از چراغ برق و امثال آن نبود، معمولا چراغ آنها عبارت بود از ظرفى پر از روغن زيتون و غيره كه نخى داخل آن قرار داده و سر آن نخ را روشن مى كردند، و خانه ها بدون حفاظ و بدون وسايل ايمنى بود، موش ها در شب هنگام سبب افتادن چراغها مى شدند كه موجب آتش ‍ سوزى مى شد، چنانكه حديث ديگرى در عيون الاخبار الرضا آمده :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اطفئوا المصابيح بالليل ، لاتجرها الفو يسقة فتحرق البيت و ما فيه .(263)
    فرمود: چراغها را هنگام شب خاموش كنيد، تا موشها آنها را نيندازند كه موجب آتش سوزى خانه و اثاث آنها مى شود.
    220 - اءحرث لدنياك كانك تعيش اءبدا، و اعمل لاخرتك كاءنك تموت غدا.
    - چنان به كسب و كار دنياى خود بپرداز كه گويا هميشه زنده خواهى بود، و چنان براى امر آخرت خود كار كن گويا فرد خواهى مرد.
    (264)
    221 - اتقوا السبع الموبقات .
    - از هفت محل هلاكت پرهيز كنيد.
    تعليق :
    و فى الخصال ... ان رسول الله (صلى الله عليه و آله ) قال : اجتنبوا السبع الموبقات قيل : و ما هن ؟ قال : الشرك بالله ، و السحر، و قتل النفس التى حرم الله الا بالحق ، و اءكل الرباء و اءكل ما اليتيم ، يوم الرجف ، و قذف المحصنات الغافلات المومنات .(265)
    در خصال صدوق از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) روايت شده كه فرمود: از هفت محل هلاكت دورى كنيد، گفتند: آنها كدامند؟ فرمود: شرك به خدا، و سحر و جادو كردن و كشتن كسى را كه خدا حرام كرده ، مگر در جايى كه حق باشد، و رباخوارى ، و خوردن مال يتيم و گريختن از جبهه جهاد، و تهمت زدن به زنان با عفت و پاكدامن مومن ، كارى كه آنها خبر ندارند.
    222 - اءكثروا الصلوة على يوم الجمعة .
    - روزهاى جمعه به من بيشتر صلوات بفرستيد.
    223 - اشربوا باءيديكم ، فانها من خير آنيتكم .(266)
    - با دستهاى خودتان آب بنوشيد كه آن از بهترين ظرفهاى شما است .
    224 - اذا كان فى بلد رجل صالح ، او امراءة صالحة ، رفع البلاء بدعائهم .
    - اگر در شهرى مردى صالح ، يا زنى صالحه باشد، با دعاى آنها، بلاء رفع مى شود.
    225 - اذا عمل احدكم عملا، فليتقن .
    - وقتى كه يكى از شما كارى انجام مى دهد، در انجام آن محكم كارى و دقت و مهارت بكار برد.
    226 - اذا اراد احدكم الحاجة ، فليبكر اليها، و ليسرع المشى اليها، وليكتمها.
    - هرگاه يكى از شما قصد كار و حاجتى كرد، اول صبح اقدام كرده بسرعت و با جديت دنبال آن حاجت برود، و قصد خود را به كسى ابراز نكند.
    227 - اذا استنصحتم ، فانصحوا.
    - اگر كسى از شما پند و نصيحتى خواست ، از نصيحت گويى و راهنمايى او دريغ نكنيد.
    228 - اوصانى جبرئيل بالمراءة ، حتى ظننت اءنه لا ينبغى طلاقها، الا من فاحشة بينة .(267)
    - جبرئيل درباره زن طورى سفارش كرد كه گمان بردم طلاق دادن او سزاوار نيست ، مگر اينكه نابكارى او ثابت و علنى شده باشد.
    229 - اءدنى الشرك ، اءن يحدث الرجل راءيا، فيحب عليه و يبغض .
    - كمترين شرك آن است كه انسان عقيده نوظهورى احداث و ابداع كند و مبناى دوستى و دشمنى خود را با آن راءى و عقيده قرار دهد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #42
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق :
    راوى مى گويد از ابى عبدالله (عليه السلام ) پرسيدم كه چه چيز بنده را به كفر نزديك مى كند؟ فرمود: اءن يبتدع به شيئا فيتولى عليه و يتبرء ممن خالفه .(268)
    كسى چيزى را ابداع كند و (پذيرنده آن را) دوست داشته و از كسى كه با آن مخالف باشد بيزارى جويد.
    230 - اذكروا محاسن موتاكم .
    - خوبى هاى مردگان خود را (با دل و زبان ) ياد كنيد.
    231 - اءلا، من اراد شفاعتى ، فلا يزوج كريمته بفاسق .
    - آگاه باشيد، هر كس شفاعت مرا مى خواهد، دختر خوب خود را به مرد فاسق به همسرى ندهد.
    232 - اءيما امراءة رضيت بتزويج فاسق ، فهى فاسقة .
    - هر زنى كه راضى باشد با فاسقى ازدواج كند آن زن فاسق است .
    233 - ان الله يحب اغاثة اللهفان .
    - خداى تبارك ، پناه دادن بيچارگان را دوست دارد.
    234 - انا اءفضل من جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و من جميع الملائكة المقربين ، و انا خير البرية ، و سيد ولد آدم .
    - مقام و مرتبه من از مقام جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل ، و از مقام همه فرشتگان مقرب بلندتر است ، و من بهترين آفريدگانم و سيد و سرور اولاد آدم هستم .
    235 - اءسماء بنت عميس ، و اءم ايمن امراءتان من اءهل الجنة .
    - اسماء دختر عميس (همسر جعفر طيار فرزند ابيطالب ) و اءم ايمن (دايه پيامبر) هر دو از زنان اهل بهشت اند.
    (269)
    236 - اءحسن الناس ايمانا (و) اءكرمهم خلقا، اءلطفهم باهله ، و انا اءلطفكم باهلى .
    - بهترين مردم از لحاظ ايمان ، و نيكوترين آنها از جهت خلق و خوى كسى است كه با اهل و عيال خود خوش رفتارتر و مهربان تر باشد، و من خوش ‍ رفتارترين شما نسبت به خانواده خود هستم .
    237 - اءراذل موتاكم العزاب .
    - زبون ترين و پست ترين مردگان شما كسانى هستند كه (با داشتن امكان ) از ازدواج خوددارى كرده اند.
    238 - انما انا رجل منكم ، اءتزوج فيكم ، و اءزوجكم ، الا فاطمة ، فان تزويجها نزل من السماء.
    - من مردى از خودتان هستم ، از شما زن مى گيرم ، و به شما زن مى دهم ، مگر فاطمه ، كه (دستور) تزويج او از آسمان نازل شده .
    239 - اذا اجتهد الحاكم (المجتهد) فاءخطاء فله اءجر، و ان اصاب فله اءجران .(270)
    - اگر حاكم (شرع ) اجتهاد كرد، و در اجتهاد خود خطاء رفت يك اجر دارد، و اگر حكم او مطابق با واقع بود دو اجر دارد.
    240 - اذا اءتيكم كريم قوم ، فاكرموه .
    - اگر بزرگ و محترم قومى پيش شما آمد، او را احترام كنيد.
    241 - ان هذا الدين بداء غريبا و سيعود كما بداء.
    - براستى اين دين در ابتدا غريب بود، و در آينده نيز چون آغازش (غريب ) خواهد بود.
    تعليق :
    خرج ذات يوم النبى (صلى الله عليه و آله )، فاذا قوم يتحدثون و يضحكون ، فسلم عليهم ثم قال : ان الاسلام بداء غريبا و سيعود غريبا، فطوبا للغرباء يوم القيمة . قيل : و ما الغرباء يا رسول الله ؟ فقال : الذين اذا فسد الزمان ، صلحوا.(271)
    روزى پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) بيرون آمد، گروهى را ديد كه با همديگر سخن مى گويند و مى خندند، به آنها سلام كرد و سپس فرمود: به درستى كه اسلام غريب و بى كس آغاز شد، و در آينده نيز غريب خواهد گرديد، خوشا به حال غريب ها در روز قيامت . پرسيدند: منظور از غربا چيست ؟ فرمود: كسانى كه نيكوكار باشند در حالى كه (اهل ) زمان فاسد شده اند.
    در محجة البيضاء چنين آمده : قد صح قول رسول الله (صلى الله عليه و آله ): بدء الاسلام غريبا، و سيعود غريبا كما بدء، فطوبا للغرباء فقيل : و من الغرباء يا رسول الله ؟ قال : الذين يصلحون ما افسده الناس من سنتى ، و الذين يحيون ما اءماتوه من سنتى .(272)
    صاحب محجة مى گويد: فرمايش آنحضرت صحت يافت كه فرمود: اسلام به غربت و بى كسى شروع شده ، و در آينده نيز چون آغازش غريب و بى كس خواهد شد، پس خوشا بر غريبان ، پرسيدند: غريبان چه كسانى هستند؟ فرمود: كسانى كه اصلاح مى كنند آنچه را كه مردم از سنت من فاسد كرده اند، و كسانى كه زنده مى كنند آنچه را كه آنها از سنت من ميرانده اند.
    و در حديث ديگر آمده : هم المتمسكون بما اءنتم عليه اليوم .(273)
    آنها چنگ مى زنند به آنچه امروز شما بر آنيد.
    و الحديث آخر: الغرباء ناس قليل صالحون بين ناس كثير، من يبغضهم اكثر ممن يحبهم .(274)
    غريبان ، گروه اقليت صالحى هستند در ميان اكثريت مردم كه دشمنانشان از دوستانشان بيشتراند.
    242 - افضل العبادة ، قرائة القرآن .
    - بهترين عبادت ، خواندن و قرائت قرآن است .
    243 - افضل الصدقة ، صدقة اللسان .
    - بهترين صدقه ، صدقه زبان است .
    244 - افضل الصدقة جهدة المقل .
    - بهترين صدقه ، بذل و بخشش كردن به نيازمندى است كه از مال دنيا دستش خالى بوده و در غايت شدت و سختى باشد.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #43
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق :
    عن ابى عبدالله (صلى الله عليه و آله )، قال :... من اءغاث اءخاه المومن اللهفان اللهثان عند جهده ... الى آخر الخبر.(275)
    فرمود: هر كس برادر مومن خود را كه بيچاره و پريشان حال و مضطر باشد، (يا) از تشنگى جگرش مى سوزد، (يا) از شدت مشقت طاقتش به غايت رسيده ، پناه داده ، و از غم و غصه نجاتش دهد و به او يارى كرده حاجتش را روا سازد. خداوند براى او هفتاد و دو رحمت الهى مقدر سازد كه با يكى از آن رحمتها امور معيشت زندگى او را در دنيا بهبود مى بخشد، و هفتاد و يك رحمت ديگر را براى فريادرسى روز قيامت و هول و وحشت آن روز ذخيره نموده و نگه مى دارد.
    245 - ان المدينة لتنفى خبثها، كما ينفى الكير خبث الحديد.
    - مدينه پليدى خود را از بين مى برد چنانكه دَمِ آهنگرى پليدى (و زنگ زدگى ) آهن را مى زدايد.
    246 - اذا راءيتم معاوية على منبرى فاقتلوه .
    - هرگاه معاويه را بالاى منبر من ديديد، او را بكشيد.
    247 - ان من اءمتى سيدخل الجنة بشفاعته اءكثر من ربيعة و مضر.
    - راستى در ميان امت من (كسانى هستند) كه بشفاعت هر يك از آنها بيشتر از (نفرات قبيله ) ربيعه و مضر وارد بهشت مى شوند.
    تعليق :
    ... قال كان رسول الله (صلى الله عليه و آله ) يقول : لا تستخفوا بفقراء شيعة على (عليه السلام ) و عترته من بعده ، فان الرجل منهم ليشفع لمثل ربيعة و مضر.
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) مى فرمود: فقيران شيعه على (عليه السلام ) و فرزندان بعد از او را كوچك نشماريد، زيرا مردى از آنان به مانند (نفرات ) ربيعه و مضر شفاعت مى كند.
    بيان : ربيعة و مضر قبيلتان عظيمتان يضرب المثل بهما فى الكثرة .(276)
    ربيعه و مضر دو قبيله بزرگند كه كثرت نفوس آنان ضرب المثل شده است .
    248 - ان الله حرم على الاءرض اءن تاءكل اءجساد الاءنبياء.
    - خداى تعالى ، خوردن (پوسيده كردن ) اجساد پيامبران را بر زمين حرام كرده .
    249 - اذا اءتاك سائل على فرس ، فقد وجب له الحق و لو بشق تمرة .
    - اگر سايلى سوار بر اسب (هم ) به شما رجوع كرد، براى او حقى واجب است ، اگر چه با بخشش نيمه خرما باشد.
    250 - استعينوا على الصيام بالسحور.

    - براى روزه گرفتن با خوردن سحرى كمك بگيريد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #44
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): تسحروا فان السحور بركة .(277)
    رسول گرامى فرمود: سحرى بخوريد، زيرا سحرى بركت و فزونى است .
    قال الصادق (عليه السلام ): تسحروا، ولو بشربة من مآء.(278)
    فرمود: سحرى بخوريد، اگر چه با نوشيدن يك جرعه آب باشد.
    و قال : ان الله و ملائكته يصلون على المتسحرين والمستغفرين بالاءسحار.(279)
    بدرستى كه خداى تعالى و فرشتگانش بر سحرى خوردندگان ، و بر كسانى كه هنگام سحر استغفار مى كنند صلوات مى فرستند.
    251 - اءقيلوا، فان الشيطان لا يقيل .
    - در نيمه روز بخوابيد كه شيطان در نيمه روز نمى خوابد.
    تعليق :
    در هر دو نسخه (اقيلوا) با همزه اول شروع شده كه بمعناى فسخ كردن و در گذشتن از گناه است . و (قيلوا) بدون همزه بمعناى (خواب قيلوله ) خوابيدن وسط روز است . ظاهرا تصحيف شده است ، همان (قيلو) صحيح است ، چنانكه در (الفقيه 1/53: قيلوا فان الشيطان لا يقيل ) و در (وسائل 6/501): قيلوا فان الشياطين لا تقيل آمده است .
    عربى صحرانشين به محضر پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) آمد و عرض ‍ كرد: اى رسول خدا؛ من حفظ و يادگيرى خوبى داشتم ، و حالا فراموشكار شده ام . فرمود: آيا تو قبلا وسط روز مى خوابيدى و آن را ترك نمودى ؟ عرض كرد: بلى ، فرمود: پس به همان حال برگرد، و (وسط روز بخواب ) او اين كار را كرد و حافظه و يادگيرى او به (حال اول ) برگشت .
    (280)
    252 - اكفتوا صبيانكم اول الليل ، فان للشيطان خطفة و انتشارا.(281)
    - كودكان خود را اول شب بسوى خود فراخوانيد (و دور خود جمع كنيد) زيرا شيطان ، ربايندگى و تردستى دارد، و پراكننده است .
    253 - ان كان الشؤ م فى شيى ء، ففى لسان المراءة .
    - اگر شوم بدون (نحوست و بديمنى ) در چيزى باشد، آن در زبان زن است .
    254 - اسكتوا عما سكت الله عنه .
    - خاموش باشيد و سكوت كنيد درباره آنچه خدايتعالى آن را مسكوت گذاشته است .
    255 - اياكم و خضراء الدمن ، (قيل يا رسول الله (صلى الله عليه و آله ) و ما خضراء الدمن ؟ فقال : المراءة الحسناء فى منبت السوء.(282))
    - از سبزه مزبله بپرهيزيد. گفتند: سبزه مزبله چيست ، فرمود: زن زيبا پرورش ‍ يافته در خانواده بد و بى بند و بار.
    256 - افضل الاعمال ، انتظار الفرج .
    - بهترين كارها انتظار فرج و گشايش است .
    257 - اياكم والمثلة ولو بالكلب العقور.
    - از مُثله كردن (بريدن گوش و بينى ) خوددارى كنيد اگر چه سگ گزنده باشد.
    258 - احفظ ما بين لحييك و رجليك .
    - دهان و فرج خود را نگهدار.
    259 - اقرب ما يكون العبد من الله اذا كان ساجدا.
    - نزديكترين حالى كه بنده به خدا نزديك مى شود هنگامى است كه در حال سجده باشد.
    260 - انا مدينة العلم ، و على بابها.
    - من شهر علم هستم و على درِ آن شهر است .
    261 - ان الله يستحيى من ذى الشيبة المسلم اءن يعذبه .
    خدايتعالى حيا مى كند (خوش ندارد) كه مسلمان سالخورده را عذاب كند.
    تعليق :
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ): ان الله ليكرم اءبناء السبعين و يستحيى من ابناء الثمانين ، اءن يعذبهم .(283)
    بدرستى كه خداى تعالى هفتاد سالگان را گرامى مى دارد، و حيا مى كند از هشتاد سالگان كه آنها را عذاب كند.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ان الله ينظر فى وجه الشيخ المومن صباحا و مساء، فيقول : يا عبدى ؛ كبر سنك ، و رق عظمك ، ورق جلدك ، و قرب اجلك ، وحان قدومك على ، فاستح منى ، فانا استحى من شيبك ، اءن اءعذبك بالنار.(284)
    فرمود: بدرستى كه خدايتعالى ، هنگام صبح و شام ، به روى شخص مومن سالخورده نگاه مى كند و مى فرمايد: اى بنده من سن و سال تو زياد شده ، و استخوانت پوك گشته ، و پوست تو شل و نازك شده ، و اجل و مرگ تو نزديك شده ، و بزودى پيش من وارد مى شوى ، پس حسا كن از من ، من از پيرى تو حيا مى كنم كه با آتش دوزخ عذابت نمايم .
    كرم بين و لطف خداوندگار گنه بنده كرده است او شرمسار
    262 - ان الله يحاسب الخلائق كلهم كمقدار، لمح البصر.
    - خداوند، در يك چشم بهم زدن ، به حساب تمام مخلوقات رسيدگى مى كند.
    263 - اذا صمت ، فليصم سمعك و بصرك و لسانك .(285)
    - هرگاه روزه گرفتى ، از شنيدن و نگاه كردن و گفتن (حرام ) نيز امساك كن .
    264 - ان لكل نبى ذرية ، ينسبون الى اءبيهم ، الا اولاد فاطمة ، فانى انا ابوهم .
    - هر پيامبرى اولاد و ذريه اى دارد (كه ) به پدرشان نسبت داده مى شوند به جز اولاد فاطمه كه من پدرشان هستم .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #45
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق
    :
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): ان الله عزوجل ، جعل ذرية كل نبى من صلبه خاصة ، و جعل ذريتى من صلب على بن اءبيطالب ، ان كل بنى بنت ينسبون الى اءبيهم ، الا اولاد فاطمة ، فانى انا اءبوهم .
    (286)
    بدرستى كه خداى عزوجل نسل هر پيامبرى را فقط در صلب خودش قرار داد، و نسل مرا در صلب على بن ابيطالب قرار داد.
    بدرستى كه فرزند هر دخترى را به پدر آن فرزند نسبت مى دهند به جز فرزندان فاطمه ، كه من پدر ايشان هستم .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ):... و كل بنى انثى عصبتم لاءبيهم ما خلا بنى فاطمة ، فانى انا اءبوهم ، و انا عصبتهم .
    (287)
    رسول اكرم فرمود: همه فرزندان زن ، خويشان و عصبه پدرشان هستند، به جز فرزندان فاطمه كه من پدرشان و عَصَبَة آنها هستم .
    قال (صلى الله عليه و آله ): من فصل بينى و بين آلى بعلى ، لم يشم رايحة الجنة ، و ان ريحها ليوجد من خمسمائة عام .
    (288)
    هر كس بين من و آل و خاندانم با على فاصله بياندازد، عطر و بوى بهشت را استشمام نمى كند، در حالى كه بوى آن از پانصد سال راه احساس ‍ مى شود.
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ) اته قال : لا تفرقوا بينى و بين آلى بعلى .
    (289)
    بين من و آل من با على جدايى نياندازيد.
    آيه مباهله نيز بر اولاد پيامبر بودن حسن و حسين (عليهما السلام ) گواهى مى دهد: ... فقل تعالوا ندع اءبنائنا و اءبنائكم و نسائنا و نسائكم و اءنفسنا و اءنفسكم ، ثم نبتهل ، فنجعل لعنت الله على الكاذبين .
    (290)
    بگو بياييد تا فرزندان ما و فرزندان شما و زنان ما و زنان شما و نفس هاى خود ما و نفس هاى شما را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم (در حق يكديگر نفرين نماييم ) تا لعنت خدا را بر هر طرف كه دروغگو باشد وارد سازيم .
    مورخين و مفسرين و محدثين اتفاق نظر دارند كه : رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) براى مباهله با نصرى جز على و فاطمه و حسنين عليهم السلام كس ديگرى را حاضر نفرمودند، يعنى براى مباهله تنها به على كه مصداق ((انفسنا)) بود، و به حسن و حسين كه مصداق ((ابنائنا)) محسوب مى شدند، و به فاطمه كه مصداق ((نسائنا)) بود اكتفا فرمودند و امتثال امر الهى را هم به آن وسيله انجام دادند.
    265 - اذا عملت سيئة ، فاعمل تحتها حسنة تمحوها.
    (291)
    - هرگاه كردار زشتى از تو سر زد، به دنبال آن كار نيكى انجام بده ، تا آن را محو و پاك كند.
    تعليق :
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال لى : يا ابا النعمان لا يغرنك الناس من نفسك ، فان الاءمر يصل اليك دونهم ، و لا تفطع نهارك بكذا و كذا، فان معك من يحصى عليك ، و اءحسن ، فانى لم اءر، اءشد طلبا، و لا اءسرع دركا، من حسنة ، محدثة لذنب قديم . ان الله عزوجل يقول : ان الحسنات يذهبن السيئات ، ذلك ذكرى للذاكرين .
    (292)
    راوى گويد كه امام صادق (عليه السلام ) به من فرمود، اى ابا نعمان مردم تو را به خودت مغرور نكنند (يعنى : فريب ستايش و مدح ديگران را مخور، سود و زيان ) كار بخودت خواهد پيوست ، نه به مردم ديگر.
    لحظات روز خود را به چنين و چنان (بيهوده ) سپرى و تلف مكن ، زيرا كسى كه حساب كار تو را دارد همراه تو است ، و نيكى كن ، زيرا كه من براى (جبران ) گناه گذشته چيزى بهتر و سريعتر از انجام كار نيك جديد سراغ ندارم .
    خداى متعال مى فرمايد: (براستى كه كردار نيك گناهان را از بين مى برد. اين پند و يادآورى است بر يادآوران و پند گيرندگان .)
    266 - ان للقلوب صداء كصداء النحاس ، فاجلوها بالاستغفار.
    - دلها زنگ مى زنند مانند زنگ زدن مس ، پس آن را با استغفار كردن پاك كنيد.
    267 - ان سين بلال عندالله شين .
    (293)
    - بدرستى كه سين بلال در پيشگاه خداى تعالى شين بحساب آيد.
    (294)
    268 - اءفضل الصلوات عندالله صلوة المغرب ، لم يحطها عن مقيم و لا مسافر، فتح الله بها صلوة الليل و ختم بها صلوة النهار.
    - بهترين نمازها پيش خداى تعالى نماز مغرب است كه (تعداد ركعات آن را) نه از مقيم و نه از مسافر، قصر و كم نكرده است ، خدايتعالى ، با آن ، نماز شب را آغاز، و نماز روز را پايان مى دهد.
    269 -
    ان لاية الكرسى لسانا و شفتين ، تقدس الملك عند ساق
    العرش .
    - بدرستى كه آية الكرسى يك زبان و دو لب دارد، كه نزد ساق عرش ، خداوند را تقديس و تسبيح گويد.
    270 - اءطيب ما اءكل الرجل من كسبه ، و ان ولده من كسبه .
    - پاكيزه ترين روزى كه مرد مى خورد آنست كه از كسب و (دسترنج ) خود باشد و فرزند او از جمله كسب اوست .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #46
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق :
    و عنه (صلى الله عليه و آله ) انه قال : اءطيب ما ياءكل المومن من كسبه ، و ان ولده من كسبه .(295)
    پاكترين و گواراترين روزى مومن آنست كه از كسب (و دسترنج ) خود بدست آورد، و فرزند او از جمله كسب اوست .
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ): ولد الرجل من كسبه ، من اءطيب كسبه ، فكلوا من اءموالهم .(296)
    فرزند مرد از جمله كسب او، و از نيكوترين و گواراترين كسب او است . از اموال فرزندانتان بخوريد.
    در عيون اخبار الرضا، در پاسخ حضرت رضا (عليه السلام ) به پرسشهاى محمد بن سنان در علل بعضى از احكام آمده : و علة تحليل مال الولد لوالده بغير اذنه ...(297)
    مال فرزند بر پدر حلال است بدون اجازه او، ولى بر فرزند بدون اجازه از مال پدر حلال نيست ، زيرا فرزند براى پدر است بموجب كلام خداى تعالى : يهب لمن يشاء اناثا، و يهب لمن يشاء الذكور(298)
    به هر كه خواهد فرزند دختر و به هر كه خواهد فرزند پسر مى بخشد. و او عهده دار هزينه زندگى فرزندش است ، چه صغير باشد، چه بالغ ، و به پدر نسبت داده مى شود، بنا به كلام خداى تعالى : ادعوهم لابائهم هو اءقسط عند الله (299) ايشان را بپدرشان بخوانيد كه آن بهتر است نزد خدا و فرمايش پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ): اءنت و مالك لاءبيك تو و مال تو براى پدرت مى باشيد. و مادر نمى تواند از مال فرزندش بردارد، مگر با اجازه فرزندش و يا با اجازه پدرش ، زيرا نفقه فرزند به عهده پدر است و به عهده مادر نيست .
    ... قلت لاءبى عبدالله (صلى الله عليه و آله ): ما يحل للرجل من مال ولده ؟ فقال : قوته بغير سرف اذا اضطر اليه .(300)
    راوى مى گويد: به ابى عبدالله (عليه السلام ) گفتم : براى مرد چه چيز از مال پسرش حلال است ؟ فرمود: هزينه معاشش بدون زياده روى ، هرگاه محتاج بر او باشد.
    ... عن ابى جعفر (عليه السلام )، ساءلته عن الرجل يحتاج الى مال ابنه ؟ قال : ياءكل منه ما شاء من غير سرف ، و قال فى كتاب على (عليه السلام ): ان الولد لا ياءخذ من مال والده شيئا الا باذنه والوالد ياءخذ من مال ابنه ما شاء...(301)
    راوى مى گويد: از ابى جعفر (عليه السلام ) درباره مردى كه محتاج به مال پسرش باشد پرسيدم ؟ فرمود: هر چه از آن بخواهد مى خورد بدون زياده روى و اسراف ، و فرمود: در كتاب على (عليه السلام ) است كه : فرزند از مال پدرش چيزى برنمى دارد مگر با اجازه او، و پدر از مال پسر هر چه خواست بر مى دارد.
    271 - اذا راءيت الله يعطى على المعاصى ، فذاك استدراج .
    - هرگاه ديدى كه على رغم گناهان خداوند عطا مى كند (بدانكه ) آن استدراج است (يعنى : مرحله به مرحله به بدبختى نزديك گردانيدن .)
    تعليق :
    كلام خداى تعالى : والذين كذبوا باياتنا سنستدرجهم من حيث لايعلمون و اءملى لهم ان كيدى متين .(302)
    يعنى : و آنانكه آيات ما را دورغ پنداشتند، بزودى و بتدريج ايشان را به هلاكت نزديك سازيم بطوريكه نمى فهمند. و مهلت مى دهيم ايشان را، بدرستيكه مجازات من سخت و استوار است .
    قال على (عليه السلام ): يابن آدم اذا راءيت ربك سبحانه يتابع عليك نعمه و اءنت تعصيه فاءحذره .(303)
    اى فرزند آدم هرگاه ديدى كه پروردگار سبحان ، پى در پى بر تو نعمت مى رساند، در حاليكه تو بخدا معصيت و نافرمانى ميكنى ، پس آنكه از او بيمناك باش .
    و قال ايضا فى خطبته : فما ينجو من الموت من يخافه ، و لا يعطى البقاء من اءحبه ، و من جرى فى عنان اءمله عثر به اءجله ، و اذا كنت فى ادبار والموت فى اقبال ، فما اءسرع الملتقى ، اءلحذر اءلحذر! فوالله لقد ستر حتى كانه غفر.(304)
    فرمود: از مرگ ترسيدن كسى را از آن نجات نمى دهد، و با دوست داشتن زندگى جاويد، كسى آن را بدست نمى آورد، و هر كس دنبال آرزوى خود رفت ، رسيدن مرگ و اجل او را ناكام ساخت . وقتى كه تو دارى دنيا را پشت سر مى گذارى مرگ (نيز) دارد به سوى تو مى آيد، پس هر چه زود بهم مى رسيد، آماده باش و بيدار شو و بترس (از خدا و گناه كردن و استدراج ) سوگند بخدا تا آن اندازه (گناهانتان را) پرده كشيد (و از عقوبت آن در دنيا عجله نكرد) كه گويا آنها را بخشيده است .
    قال ابو عبدالله (عليه السلام ): اذا اءراد الله عزوجل بعبد خيرا، فاءذنب ذنبا تبعه بنقمة و يذكره الاستغفار. و اذا اءراد الله بعبد شرا، فاءذنب ذنبا تبعه بنعمة لينسيه الاستغفار، و يتمادى به ، و هو قول الله عزوجل : سنستدرجهم من حيث لا يعلمون (305) بالنعم عندالمغاصى .(306)
    زمانى كه خداى عزوجل بر بنده اى خوبى خواست ، هرگاه مرتكب گناهى شد بدنبال آن ، عقوبتى به او مى رساند و استغفار و آمرزش خواهى را به يادش آورد. و اگر از بنده اى (ناراضى بود) و بدى او را خواست ، هرگاه گناهى كرد به دنبال آن ناز و نعمتى به او مى دهد، تا اينكه استغفار و توبه را فراموش مى كند و به گناه ادامه مى دهد.
    چنانكه فرموده است : (بزودى آنها را به تدريج به عذاب نزديك مى كنيم از جايى كه نمى دانند) با دادن نعمت هنگام معصيت .
    272 - ابدء بمن تعول .
    - از خانواده خود شروع كن .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #47
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق :
    يعنى : اگر چيزى دارى و خانواده تو به آن احتياج دارند، نخست احتياجات آنان را تامين كن .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ) فى وصيته لعلى (عليه السلام ):... يا على ؛ لا صدقة و ذو رحم محتاج .(307)
    يعنى : اگر از ارحام تو محتاج باشند، صدقه دادن به ديگران جايز نيست .
    273 - اذا وضع السيف فى اءمتى ، لم يرفع عنها الى يوم القيمة .
    - هرگاه شمشير در ميان امت من قرار گرفت ، تا روز قيامت از آنها دور نخواهد شد.
    تعليق :
    ... و انما اءخاف على اءمتى الاءئمة المضلين و اذا وقع عليهم السيف لم يرفع الى يوم القيامة ...(308)
    بر امتم از سران گمراه كننده مى ترسم و هرگاه شمشير در بين آنها قرار گيرد تا روز قيامت برداشته نمى شود...
    274 - ان الشرك اءخفى من دبيب النمل على صفواة سوداء فى ليلة ظلماء.(309)
    - بدرستى كه شرك ، پنهان تر است از نرم رفتن مورچه در روى سنگ سياه و سخت و صاف در شب تاريك .
    تعليق :
    قال ابو عبدالله (عليه السلام ): ان الشرك اءخفى من دبيب النمل ، و قال : منه تحويل الخاتم ليذكر الحاجة و شبه هذا.(310)
    فرمود: بدرستى كه شرك پنهان تر از نرم رفتن مورچه است ، و فرمود: از آن جمله است برگرداندن انگشتر براى يادآوردن حاجت و نياز و امثال آن .
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : انه سئل عن قول النبى (صلى الله عليه و آله ): ان الشرك اءخفى من دبيب النمل على صفاة سوداء فى ليلة الظلماء؟ فقال : كان المومنون يسبون ما يعبد المشركون من دون الله و كان المشركون يسبون ما يعبد المومنون فنهى الله المومنين عن سب آلهتهم لكيلا يسب الكفار اله المومنون فيكون المومنون قد اءشركوا بالله من حيث لا يعلمون . فقال : و لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم .(311)
    از ابى عبدالله (عليه السلام ) پرسيدند از قول پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) كه فرمود: شرك پنهان تر است از نرم رفتن مورچه بر روى سنگ صاف و سياه در شب تاريك ؟ فرمود: (مومنان بت هاى مشركان را دشنام مى دادند و (در مقابل ) مشركان نيز معبود مومنان را دشنام مى دادند. خداى عزوجل مومنان را از دشنام دادن بت هاى آنهان نهى فرمود. تا كافران خداى مومنان را دشنام ندهند و آنگاه مومنان ناخودآگاه با اين كار خود (با دشنام دادن بتها) بخدا شرك آورده باشند در حالى كه نمى دانند) فلذا فرمود: (و دشنام ندهيد كسانى را كه غير خدا را مى خوانند، تا آنان (نيز) خدا را با دشمنى و از روى نادانى دشنام دهند.)
    عن شداد بن اوس ، قال : دخلت على رسول الله (صلى الله عليه و آله ) فراءيت فى وجهه ما ساءنى ، فقلت : ما الذى اءرى بك ؟ فقال : اءخاف على اءمتى الشرك ، فقلت : اءيشركون من بعدك ؟ فقال : اءما انهم لا يعبدون شمسا و لا قمرا، و لا وثنا، و لا حجرا، ولكنهم يراؤ ن باءعمالهم والرياء هو الشرك فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادة ربه اءحدا.(312)
    شدادبن اوس گفت : محضر رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) وارد شدم ، آنگاه در سيماى آنحضرت حالتى ديدم كه مرا ناراحت كرد، عرض كردم اين چه حالت است كه در شما مى بينم ؟ فرمود: از شرك امتم بيمناكم . عرض ‍ كردم : آيا بعد از شما مشرك مى شوند؟ فرمود: آنان خورشيد و ماه و بتى و سنگى را عبادت نمى كنند، ولكن آنان با عملهاى خود ريا و خودنمايى مى كنند، و ريا كردن شرك است (هر كسى كه لقاى پروردگارش را آرزو مى كند، پس بايد عمل صالح انجام دهد و در عبادت پروردگارش احدى را شريك قرار ندهد.)

    هر كه مشتاق رخ و ديدار اوست بى گمان نيكو عمل ، اخلاص روست

    275 - ان الله قال : اءلحسنة عشر، و اءزيد، والسيئة واحد اواءغفر.(313)
    - خداى تعالى فرمود: عمل نيك را ده برابر پاداش و زيادتر هم مى دهم ، و عمل بد را يك برابر عقاب ، و يا مى بخشم .
    276 - امرنا معاشر الاءنبياء اءن نكلم الناس على قدر عقولهم .
    - ما گروه پيامبران دستور داريم كه با مردم به تناسب عقلشان صحبت كنيم .
    277 - ان عمار، ملى ايمانا من قرنه الى قدمه واءختلط الايمان بلحمه و دمه .
    - عمار از سر تا قدم پُر از ايمان است ، و ايمان با گوشت و خونش آميخته است .
    278 - اذا اءراد الله بعبد شرا اءمسك عنه عقوبة ذنبه ، حتى يوافى يوم القيمة ، و اذا اءراد الله بعبد خيرا عجل له عقوبة ذنبه فى الدنيا.
    - هرگاه خدايتعالى (از بنده اى ناخشنود بود) و براى او شرى اراده كرد. از عقوبت گناهش (در دنيا) خوددارى كند تا در روز قيامت جزايش دهد و اگر (از بنده اى راضى بود) و براى او خبرى خواست عقوبت گناهش را در دنيا جلو مياندازد.
    (314)
    279 - اءكثر الناس شبعا فى الدنيا، اءطولهم جوعا يوم القيمة .
    - سيرترين مردم در اين جهان ، طولانى ترين گرسنگان روز قيامت اند.
    280 - اءمرت بمداراة الناس (كما) اءمرت باءداء الفرائض .
    - ماموريت يافتم كه با مردم بمدارا رفتار كنم ، همانگونه كه به اداء واجبات مامور گشتم .
    (315)
    281 - انى تارك فيكم ما ان تمسكتم به ، لن تضلوا، كتاب الله ، و عترتى اهل بيتى .
    - من در ميان شما چيزى را باقى مى گذارم كه اگر چنگ به آن بزنيد، هرگز گمراه نمى شويد (و آن ) كتاب خداى عزوجل و عترت و اهل بيت من است .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #48
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    تعليق :
    حيث يقول (صلى الله عليه و آله ) فى حجة الوداع : انى تارك فيكم الثقلين ، ما، ان تمسكتم بهما، لن تضلوا بعدى ، كتاب الله و عترتى اءهل بيتى ، و انهما، لن يفترقا، حتى يردا على الحوض ، فانظروا كيف تخلفونى فيهما.(316)
    همانگونه كه در حجة الوداع مى فرمود: من در ميان شما، دو گنجينه گرانبار باقى مى گذارم ، اگر به آن دو چنگ بزنيد، بعد از من هرگز گمراه نمى شويد، (آن )، كتاب خدايتعالى و عترت و خاندان من است و آن دو هرگز از هم جدا نمى شوند، تا اينكه در حوض بر من وارد شوند، پس ببينيد چگونه از آن دو تركه من نگهدارى خواهيد كرد.
    رساله جامعى درباره حديث ثقلين مشهور بين سنى و شيعه با ده ها سند از طريق عامه نوشته شيخ قوام الدين الوشنوى در مصر از طرف دارالتقريب الاسلاميه قاهره چاپ گشته ، كه مورد تاييد همه فرق اهل سنت نيز مى باشد.
    282 - اءنين المريض تسبيح ، و صياحه تهليل ، و نومه على الفراش ‍ عبادة .
    - ناليدن مريض ، ثواب تسبيح دارد و صيحه و زارى او، تهليل (ذكر لا اله الا الله ) و خفتن او در بستر بيمارى عبادت است .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): يا على ؛ اءنين المومن المريض ‍ تسبيح ، و صياحه تهليل ، و نومه على الفراش ، عبادة ، و تقلبه من جنب الى جنب جهاد فى سبيل الله ، فان عوفى يمشى فى الناس و ما عليه من ذنب .(317)
    فرمود: اى على ؛ ناله مومن مريض ثواب تسبيح دارد و فرياد زارى او ذكر لا اله الا الله ، و خواب او در بستر (بيمارى ) عبادة است ، و برگشتن او از طرفى به طرف ديگر جهادى در راه خدا است . هرگاه عافيت يافت بين مردم راه مى رود، در حاليكه گناهى در گردن ندارد.
    283 - اشفعوا، توجروا.(318)
    شفاعت و وساطت كنيد، تا اجر و پاداش يابيد.
    ب : باب ب : باب البآء
    284 - بنى الاسلام على خمس (على ) الصلوة ، و الزكوة والصوم ، والحج ، و الولاية .
    - اسلام روى پنج پايه قرار گرفته است : نماز، زكات ، روزه ، حج ، و ولايت .
    285 - بالبر يستعبد الحر.
    - با نيكى و بخشش انسان آزاد را مى شود بنده خود ساخت .
    286 - بادروا بالاءعمال ستا: طلوع الشمس من مغربها، والدجال ، والدخان ، و دابة الاءرض ، و حويصة اءحدكم ، يعنى : الموت ، و اءمر العامة ، يعنى : القيامة .(319)
    - بشتابيد به اعمال (نيك قبل از آنكه ) شش واقعه رخ دهد: طلوع آفتاب از محل غروبش ، و (خروج ) دجال ، و (ظاهر شدن ) دود، و جنبنده (در روى ) زمين ، و حريصه (مرگ ) هر يك از شما و امر عموم ، يعنى قيامت .
    287 - بر الرجل بولده ، بره بوالديه .
    - نيكى كردن مرد به فرزندانش بمنزله نيكى كردن او است به پدر و مادرش .
    288 - بلو اءرحامكم و لو بسلام .(320)
    - به ارحام و خويشان خود نزديكى جوييد اگر چه با يك سلام باشد.
    289 - بادر باءربع قبل اءربع : شبابك قبل هرمك ، و صحتك قبل سقمك ، و غناك قبل فقرك ، و حيوتك قبل موتك .(321)
    - پيشى بگير و غنيمت شمار چهار چيز را قبل از چهار چيز: جوانى خود را پيش از پيرى ، و سلامتى خود را پيش از بيمارى ، بى نيازى خود را پيش از نيازمندى ، و زندگى خود را قبل از مرگ .
    290 - بالصدقة يرد القضاء المبرم الذى اءبرم ابراما.(322)
    - با صدقه دادن قضايى كه محكم و استوار گشته رد و برگشت مى شود.
    291 - بشر الحاج بالغنى .
    - زائر خانه خدا (حاجى ) را به بى نيازى و توانگرى بشارت بده .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #49
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    292 - بشر قاتل ابن صفية بالنار.
    - قاتل فرزند صفيه را به آتش دوزخ خبردار كن .
    293 - بعثت بالحنيفية السمحة السهلة .(323)
    - من به دين مستقيم حق و موافق با فطرت و آسان برگزيده شده ام .
    294 - بكروا بالصلوة فى يوم الغيم .(324)
    - روزى كه هوا ابرى است ، نماز خود را زودتر بخوانيد (كه قضا نشود.)
    295 - بر الوالدين ، و صلة الرحم ، يهونان الحساب .
    - نيكى با پدر و مادر، و پيوند با خويشان حساب روز قيامت را آسان مى كند.
    296 - بعثت و الساعة كفرسى رهان ، كاد اءحدهما، اءن يسبق الاخر، باذنه .
    - من و قيامت برانگيخته شديم مانند دو اسب مسابقه ، نزديك است كه يكى از آن دو از ديگرى سبقت گيرد، باذن خدا.
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): بعثت و الساعة كهاتين ، (و اشار باصبعيه السبابه و الوسطى ) و ثم قال : والذى بعثنى بيده ، انى لاءجد الساعة بين كتفى .(325)
    پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود: من و روز قيامت برانگيخته شديم همانند اين دو تا (به دو انگشت سبابه و وسطى اشاره فرمود) آنگاه فرمود: قسم به كسى كه مرا با دست قدرت خود مبعوث كرده ، من قيامت را در ميان دو شانه خود مشاهده مى كنم .
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): بعثت و الساعة كفرسى رهان يسبق اءحدهما صاحبه باذنه ، ان كانت الساعة لتسبقنى اليكم .(326)
    من و روز قيامت برانگيخته شديم همانند دو اسب مسابقه ، يكى از آن دو باذن خدا به ديگرى پيشى مى گيرد، وقتى كه قيامت شد از من به شما پيشى مى گيرد.
    297 - باب التوبة مفتوح (لمن اءرادها.)
    - در توبه هميشه باز است (براى كسى كه بخواهد.)
    298 - بشروا، و لا تنفروا.(327)
    - (مردم را به فضل و بخشش خدايتعالى ) بشارت دهيد، و آنان را (از خدا مايوس ) و فرارى نكنيد و تنگ و تنگ نگيريد.
    تعليق :
    قال (صلى الله عليه و آله ): يسروا و لا تعسروا، و بشروا و لا تنفروا.(328)
    فرمود: آسان گيريد و سخت نگيريد، و مژده بدهيد و نرمانيد.
    عن على (عليه السلام ): يسروا و لا تعسروا، و خففوا و لا تثقلوا.(329)
    سهل و آسان گيريد و دشوار نگيريد، سبك بگيريد و سنگين نگيريد.
    عمار بن ابى احوص گويد: به امام ششم گفتم : مردمانى پيش ما هستند كه به اميرالمومنين (عليه السلام ) عقيده دارند و او را از همه بهتر مى دانند، ولى چنانچه ما آن حضرت را وصف مى كنيم و مى شناسيم وصف نمى كنند و معرفتشان درباره او كم است ، آيا ما با آنها دوست و پيوسته باشيم ؟
    فرمود: آرى اجمالا با آنها دوستى كنيد، هر كس اندازه اى دارد، در پيش خدا چيزهاييست كه پيش رسول خدا نيست ، رسول خدا بدرگاه حق مقامى دارد كه ما نداريم ، ما چيزهايى داريم كه شما نداريد، شما هم مقامى از معرفت داريد كه ديگران ندارند، خداوند متعال اسلام را بر هفت سهم تقسيم بندى كرده : بر صبر، راستى ، يقين ، رضا، وفا، علم ، حلم ، سپس به پاره اى مردم يك سهم داده و بپاره اى دو سهم و بپاره اى سه سهم و بپاره اى چهار سهم و بپاره اى پنج سهم و بپاره اى شش سهم و بپاره اى هفت سهم . به آنكه يك سهم دارد، دو سهم تكليف نكنيد، به آنكه دو سهم دارد، سه سهم تكليف نكنيد، و به آنكه سه سهم دارد، چهار سهم تكليف نكنيد، و به آنكه چهار سهم دارد، پنج سهم تكليف نكنيد و به آنكه پنج سهم دارد، شش سهم تكليف نكنيد و به آنكه شش سهم دارد، هفت سهم تكليف نكنيد، تا (در نتيجه ) آنها را سنگين بار كنيد و از دين برمانيد، با آنها نرمى كنيد و كار را به آنها آسان گيريد و راه را براى آنها باز كنيد، من اكنون براى تو مثالى مى آورم تا از آن پندگيرى :
    مرد مسلمانى همسايه كافرى داشت كه با او رفيق بود، آن مومن دوست داشت كه رفيقش مسلمان شود، هميشه اسلام را پيش او جلوه داد و تحبيب كرد تا مسلمان شد، فرداى آن روز، مومن او را از خانه اش بيرون كشيد و بمسجد برد براى آنكه نماز صبح را با جماعت بخواند، نماز را خواندند. گفت بنشينيم و ذكر خدا بكنيم ، تا آفتاب طلوع كند، چون آفتاب زد، گفت : خوب است امروز را روزه بگيرى و تا ظهر همين جا بنشينى و قرآن ياد بگيرى ، و او روزه گرفت و ماند نماز ظهر و عصر را خواند. گفت : مغرب نزديك است خوبست صبر كنيد و يكباره نماز مغرب و عشاء را بخوانيم و برويم با يك جان كندنى ماند تا نماز مغرب و عشاء را هم خواند و بخانه برگشت تا فردا شد، رفيق رفت دنبالش كه مثل ديروز او را بكار عبادت بگيرد، او گفت : ببخشيد از من دست بكش ، اين دين سخت است من طاقت آن را ندارم .
    شما با مردم سختى نكنيد. حكومت ما بنرمى و رفاقت و دلجويى و آرامش ‍ و خودنگهدارى و خوش اخلاقى و ورع و كوشش است . مردم را به دين خود تشويق و راغب كنيد و به مسلكى كه داريد وارد كنيد.
    (330)
    299 - بئس العبد، عبد، له طمع يقوده الى طبع .(331)
    - چه بنده بدى است بنده اى كه حرص و طمعى دارد كه لجام او را مى كشد بسوى چنان طبيعت و زشتخويى كه از كار زشت كردن شرمنده نمى شود.
    300 - بئس العبد القاذورة .
    - بنده بدى است كسى كه زشتخويى و پليدى پيشه مى كند.
    301 - بئس العبد، عبد، له وجهان ، يقبل بوجه ، و يدبر بوجه .
    - چه بد بنده اى است كسى كه دو رو دارد، در حضور بگونه اى رفتار مى كند و در غياب بگونه اى ديگر.
    302 - بئس العبد، عبد، اوله نطفة ، ثم يعود الى جيفة .
    - بنده بدى است بنده اى كه اولش نطفه اى بود، سپس به مردار بدبويى تبديل مى شود.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #50
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق
    :
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): عجبت لابن آدم اوله نطفة و آخره جيفة و هو قائم بينهما وعاء للغائط ثم يتكبر.(332)
    على (عليه السلام ) فرمود: در شگفتم براى فرزند آدم ، اولش نطفه و آخرش ‍ مردار بو گرفته اى است ، و او در ميان آن دو حالت حامل و برپا دارنده ظرف غائط و نجاست آدمى است ، آنگاه خود را بزرگ ديده و تكبر مى كند.
    303 - بئس العبد، عبد، خلق للعباده ، فالهته العاجلة .
    - بنده بدى است كسى كه براى عبادت آفريده شده ولى او دنيا را معبود خود قرار مى دهد.
    304 - بين العبد، و بين الكفر، ترك الصلوة .
    - ميان بنده و كفر، جز ترك نماز فاصله نيست .
    305 - بيعوهما جميعا اءو اءمسكو هما جميعا.
    - (به كسى كه در اثر احتياج ، فرزند كنيزش را فروخته بود فرمود: كنيز و فرزندش را) يا هر دو را با هم بفروشيد، يا هر دو را با هم نگهداريد.
    306 - بناتنا لبنينا، و بنونا لبناتنا.
    - دختران ما براى پسران ما و پسران ما براى دختران ما هستند.
    تعليق :
    روايت است كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) به دو فرزند اميرالمومنين حسن و حسين (عليهما السلام ) و دختران جعفربن ابيطالب نگاه كردند، و فرمودند: پسران ما براى دختران ما و دختران ما براى پسران ما هستند.
    (333)
    ت : باب ت : باب التآء
    307 - تحت كل شعر جنابة . (علت وجوب الغسل الجنابة .)(334)
    - زير هر مويى جنابت است (بدن جهت غسل جنابت واجب گشته .)
    308 - تناكحوا، تناسلوا، فانى اءباهى بكم الاءمم يوم القيامة .(335)
    - ازواج كنيد و توليد نسل كنيد، زيرا من در روز قيامت با شما به امت هاى ديگر مباهات مى كنم .
    309 - تزوجها سوداء ولودا، ولا تزوجها حسناء جميلة اذا كانت عاقرا.
    - با زن سياه پوست زاينده ازدواج كن ، و با زن خوش سيماى زيبا كه نازا باشد ازدواج نكن .
    310 - تعرف الى الله فى الرخاء، يعرفك فى الشدة .
    - در رفاه و آسايش خدا را بشناس (فراموش كن ) تا خدا در روزهاى سختى و گرفتارى تو را بشناسد.
    311 - تهادوا، تحاببوا.
    - به همديگر تحفه و هديه بدهيد، تا دوستى و محبت بين شما بيشتر شود.
    312 - تراصوا بين الصفوف .
    - در صف هاى نماز جماعت به همديگر بچسبيد.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 5 از 13 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •