*^*شهاب الحکمة*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*شهاب الحکمة*^*
صفحه 6 از 13 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 60 , از مجموع 129
  1. #51
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق
    :
    در بحارالانوار چنين آمده : تراصوا فى الصفوف ، اى : تلاصقوا، حتى لايكون بينكم فرج .(336)
    در صف هاى نماز جماعت به همديگر بچسبيد، يعنى : چنان پهلو به پهلو بچسبيد كه در ميان شما فاصله اى نباشد.
    و عن ابى مسعود، قال : كان رسول الله (صلى الله عليه و آله ) يمسح منا كبنا فى الصلوة و يقول : استووا، و لا تختلفوا، فتختلف قلوبكم ...(337)
    يعنى رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) در سر نماز، دست به شانه هاى ما مى ماليد و مى فرمود: (صف هاى خود را) مساوى و برابر كنيد و مختلف نباشيد، وگرنه دلهاى شما با هم اختلاف پيدا مى كند.
    نعمان گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) صف هاى ما را چنان راست و مساوى مى كرد كه گويى تيرها را راست مى كند، تا مى ديد ما از اين كار غافليم (و بى توجه هستيم .) روزى بيرون آمدند و براى نماز ايستادند، حتى نزديك بود كه تكبير بگويند، مرد صحرانشينى را ديدند كه جلوتر (از صف ) ايستاده ، فرمود: عبادالله ، تسوون صفوفكم ، او ليخالفن بين وجوهكم .(338)
    يعنى : اى بندگان خدا، صف هايتان را راست و برابر كنيد، وگرنه خداوند شما را روى در روى هم و مخالف همديگر خواهد ساخت .
    ابن مردويه از اءنس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) چنين بود كه هر وقت به نماز مى ايستاد مى فرمود: صف نماز را منظم كنيد و بخط مستقيم بايستيد، خداى تعالى شما را مانند ملائكه هدايت مى كند، آنگاه اين آيه را تلاوت مى فرمود: و انا لنحن الصافون و انا لنحن المسبحون .(339)(340)
    313 - تحفة المومن الموت ، حيث يرى مكانه من الجنة .
    - مرگ ، تحفه مومن است ، آنگاه كه جا و مكانش را در بهشت ببيند.
    314 - تزوجوا، و لا تطلقوا، فان الطلاق يهتز منه عرش ‍ الرحمن .
    - ازدواج كنيد و طلاق ندهيد، زيرا عرش خداى رحمان از طلاق مى لرزد.
    315 - تعاهدوا نعالكم عند ابواب مساجدكم .
    - كفشهاى خود را دم در مسجد با همديگر جفت كنيد.
    316 - تعرض اءعمال الناس كل جمعة مرتين ، يوم الخميس و يوم الاثنين .
    - اعمال مردم هر هفته دو بار، روز پنجشنبه و دوشنبه عرضه مى شود.
    317 - تفتح اءبواب الجنة يوم الاثنين و يوم الخميس ، فيغفر لكل عبد مومن لا يشرك بالله شيئا.
    - درهاى بهشت روزهاى دوشنبه و پنجشنبه گشوده مى شود، آنگاه هر بنده مومنى كه چيزى را به خدا شرك قرار نداده باشد بخشوده مى شود.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #52
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق

    عن رسول الله (صلى الله عليه و آله )، قال : تعرض اءعمال الناس فى كل جمعة مرتين : يوم الاثنين و يوم الخميس ، فيغفر لكل عبد مومن الا ما كانت بينه و بين اءخيه شحناء، فيقال : اءتركوا هذين حتى يصطلحا.(341)
    فرمود: اعمال مردم در هر هفته دو بار: دوشنبه و پنج شنبه عرضه مى شود، آنگاه هر بنده مومن بخشيده مى شود، بجز كسى كه ميان او و ميان برادرش ‍ نزاع و دشمنى باشد، گفته مى شود كه آنها را به حال خود گذاريد، تا وقتى كه با هم صلح و آشتى كنند.
    318 - تصدق بجلالها و خطامها، و لا تعط الجرار منها اءجرا.
    - قربانى را با پوشش و مهارش تصدق كن ، و از اجزاء آن چيزى بابت اجرت به كشنده آن نده ، مگر بابت تصدق و احسان باشد نه اجرت .
    تعليق :
    در بحار اينچنين آمده : و لا تعط الجزار جلودها و لا قلائدها و لا جلالها، ولكن تصدق بها، و لا تعط السلاخ منها شيئا.(342)
    يعنى : پوست و مهار، وجل (قربانى در منى ) را به كشنده قربانى (بابت اجرت ) مده ولكن آن را تصدق كن (از اجزاء قربانى ) چيزى به سلاخ مده (مگر بعنوان تصدق .) (بايد همه متعلقات قربانى تصدق شود نه بعنوان اجرت .)
    319 - تجاوز الله على اءمتى ما حدثت به نفوسها.
    - خداوند مى گذرد و مى بخشد بر اءمت من آنچه را كه در دل آنها مى گذرد (خطورات ذهنى و حديث نفس .)
    320 - تعلموا الفرائض و علمواها الناس ، فانها نصف العلم .
    - فرائض و واجبات را فراگيريد، و آن را به مردم بياموزيد، زيرا اين كار (يعنى آموختن به ديگران ) نصف علم است .
    321 - تزوج ، و الا، فانت من اخوان الشياطين .
    - ازدواج كن ، در غير اينصورت تو از برادران شيطان هستى .
    322 - تزوج ، و الا، فانت من رهبان النصارى .
    - ازدواج كن ، وگرنه تو از جمله رهبانان نصارى هستى .
    323 - تزوج ، فان التزويج بركة ، والتعفف مع عفتك .
    - ازدواج كن ، زيرا ازدواج كردن بركت است ، و بر پاكى و پارسايى تو مى افزايد.
    تعليق :
    و قال (صلى الله عليه و آله ) لرجل اسمه عكاف : الك زوجة ؟ قال : لا، يا رسول الله ، قال : الك جارية ؟ قال : لا، يا رسول الله قال : افانت موسر؟ قال : نعم ، قال : تزوج ، و الا فانت من المذنبين .(343)
    پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) به شخصى عكاف نام فرمود: آيا همسر دارى ؟ عرض كرد نه ، فرمود: آيا كنيز دارى ؟ گفت : نه ، پرسيد: آيا امكان مالى دارى ؟ گفت : بلى ، فرمود: ازدواج كن وگرنه تو از گناهكاران هستى .
    324 - تخيروا لنطفكم .(344)
    - براى نطفه هاى خود (همسر) اختيار كنيد.
    تعليق :
    تخيروا لنطفكم فانكحوا الاكفاء و انكحوا اليهم .(345)
    براى نطفه هاى خود محل مناسب انتخاب كنيد و از اشخاص همشاءن خود زن بگيريد و به آنها زن بدهيد.
    تخيروا لنطفكم فان النساء يلدن اءشباه اخوانهن و اءخواتهن .(346)
    براى نطفه هاى خود جاى مناسب انتخاب كنيد، زيرا زنان نظير برادران و خواهران خود فرزند مى آورند.
    325 - تارك التقية ، كتارك الصلوة .
    - كسى كه تقيه را ترك كند مانند كسى است كه نماز را ترك كرده .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #53
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    قال الصادق (عليه السلام ): لا دين لمن لا تقية له .(347)
    فرمود: كسى كه تقيه نكند، دين ندارد.
    و قال (عليه السلام ): من صلى خلف المنافقين بتقية كان كمن صلى خلف الاءئمة .(348)
    يعنى : هر كس پشت سر منافقان از روى تقيه نماز بخواند، مانند كسى است كه پشت سر ائمه عليهم السلام نماز خوانده باشد.
    الهداية : التقية فريضة واجبة علينا، فى دولة الظالمين ، فمن تركها، فقد خالف دين الامامية ، و فارقه .
    و قال الصادق (عليه السلام ): لو قلت ان تارك التقية ، كتارك الصلوة ، لكنت صادقا، و التقية فى كل شيى ء، حتى يبلغ الدم فاذا بلغ الدم ، فلا تقية
    و قد اءطلق الله جل اسمه اظهار موالاة الكافرين فى حال التقية ، فقال جل من قائل : لا يتخذ المومنون الكافرين اءولياء من دون المومنين و من يفعل ذلك فليس من الله فى شيى ء الا اءن تتقوا منهم تقية .
    (349)

    يعنى : تقيه فريضه واجب است بر ما در دولت ستمكاران ، هر كسى كه آن را ترك نمايد، دين اماميه را مخالفت كرده ، و از آن جدا شده است .
    و امام صادق (عليه السلام ) فرمود: اگر من گفتم كه ترك كننده تقيه ، مانند ترك كننده نماز است ، راست گفته ام .
    در هر چيز تقيه است ، تا جاييكه به خونريزى بكشد، هرگاه به خونريزى كشيد، ديگر تقيه نيست .
    خداى جل اسمه فرمود: (بايد مومنان كافران را و غير مومنان را دوست نگيريد، و هر كس چنين كند در پيش خداوند چيزى ندارد. مگر اينكه از روى پرهيز از آنها تقيه كند.)
    326 - تاجروالله بالصدقة .
    - با صدقه دادن (در راه خدا) با خداى تالى تجارت كنيد.
    327 - تسحروا، ولو على جرع الماء، اءلا، صلوات الله على المتسحرين .(350)
    - سحرى بخوريد، اگر چه با يك جرعه آب باشد آگاه باشيد كه خداى عزوجل بر سحرى خورندگان صلوات مى فرستد.
    328 - تسعة اءجزاء الرزق فى التجارة .
    - نه قسمت روزى در كسب و تجارت است .
    تعليق :
    و قال اميرالمومنين (عليه السلام ): اتجروا، بارك الله لكم فانى سمعت رسول الله (صلى الله عليه و آله ) يقول : الرزق عشرة اءجزاء تسعة فى التجارة ، و واحد فى غيرها.(351)
    اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: تجارت كنيد، خداى تعالى براى شما بركت مى دهد. من از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: روزى ده جزء است ، نه قسمت آن در تجارت و يك قسمت آن در ديگر كارها است .
    329 - تعصوا، فانها من سنن اخوانى المرسلين .
    - عصا بدست گيريد كه آن از روش هاى برادران پيامبرم مى باشد.
    330 - تبا للذهب (و) تبا للفضة ، قالها ثلثا.(352)
    - سه مرتبه فرمود: نابود باد طلا، نابود باد نقره .
    331 - تبعث اءمتى غرا محجلين (353) من آثار الوضوء.
    - امت من در روز رستاخيز برانگيخته مى شوند در حاليكه پيشانى و دست و پاى آنها از آثار وضو، سفيد و درخشان است .
    تعليق :
    عن رسول (صلى الله عليه و آله ) انه قال : يحشرالله اءمتى يوم القيامة بين الاءمم غرا محجلين من آثار الوضوء.(354)
    از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) كه فرمود: خدايتعالى امت مرا در روز قيامت در ميان ساير امت ها محشور و برانگيخته مى كند در حاليكه پيشانى و دست و پاى آنها از آثار وضو به سفيدى و روشنى مى درخشد.
    قالوا: يا نبى الله تعرفنا؟ قال : نعم لكم سيماء ليست لاءحد غيركم ، تردون على غرا محجلين من آثار الوضوء، و يصدن عنى طائفة منكم ، فلا يصلون ، فاقول : يا رب هولاء من اصحابى فيجيئنى ملك ، فيقول : و هل تدرى ما اءحدثوا بعدك ؟(355)
    پرسيدند: اى پيامبر خدا: (در آنجا) ما را مى شناسى ؟
    فرمود: بلى شما نشانه و سيمايى داريد كه احدى غير از شما ندارد، بر من وارد مى شويد در حاليكه پيشانى شما از آثار وضو بروشنى و سفيدى مى درخشد.
    و گروهى از شما را از من باز مى دارند، آنگاه مى گويم : پروردگارا آنها از اصحاب من هستند. فرشته اى مى آيد و مى گويد، آيا مى دانى كه بعد از تو چه بدعت هايى احداث كردند؟
    332 - تم على صومك ، فانما اءطعمك الله و سقاك .
    - روزه خود را به پايان ببر، كه خداى تعالى تو را غذا و آب خورانيد.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #54
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    در شرح بحار آمده : ... كما قال للصائم الذى افطر ناسيا: الله اءطعمك و سقاك .(356)
    همانگونه كه به روزه دارى كه از روى فراموشى غذا خورده بود، فرمود: خدايتعالى تو را غذا و آب خورانيد (يعنى : روزه خود را به پايان ببر كه باطل نشده است .)
    الدعائم : عن رسول الله (صلى الله عليه و آله )، انه قال : لا تكرهوا مرضاكم على الطعام ، فان الله يطعمهم و يسقيهم .(357)
    فرمود: بيماران خود را به خوردن غذا وادار نكنيد، خدايتعالى آنها را تغذيه مى كند و سيراب مى سازد.
    333 - تختم باليمين ، فانها فضيلة من الله للمقربين .
    - انگشتر به دست راست كن كه آن فضيلتى است از طرف خداى تعالى به بندگان مقرب .
    334 - تختم بالعقيق (الاءحمر) فانه جبل ، اقر لله بالوحدانية ، ولى بالنبوه ، و لك بالوصية ، ولولدك بالامامة ، و لشيعتك بالجنة ، ولاءعدائك بالنار.
    - (به على (عليه السلام ) فرمود: يا على :) انگشتر عقيق (سرخ ) به دست كن ، كه آن كوهى است كه به يگانگى خدا، و پيامبرى من ، و به وصايت تو، و امامت فرزندان تو، و بهشت رفتن شيعيان تو، و به جهنم رفتن دشمنان تو، اقرار و اعتراف كرده است .
    335 - تارك الزكاة ، و قد وجبت له ، كمانعها، و قد وجبت عليه .
    - كسى كه گرفتن زكات بر او، واجب گشته ، اگر از گرفتن آن خوددارى ورزد، مانند كسى است كه از دادن زكات واجب خوددارى كرده باشد (نيازمند بايد بگيرد، و خود و زن و بچه خود را سير و بى نياز كند.)
    336 - تعلموا من الغراب ثلاث خصال : بكوره للرزق ، واستتاره بالسفاد، و كثرة حذره .
    - سه خصلت را از كلاغ فرا گيريد، صبح زود رفتن براى دنبال روزى ، مخفى داشتن جفتگيرى با ماده خود، هشيارى و احتياط زيادش در محلهاى خطر.
    337 - تعلموا من الديك خمس خصال : غيرته ، و سخاؤ ه و كثرة ذكره لله ، و كثرة طروقته ، و مداومته على الاءوقات .(358)
    - پنج خصلت را از خروس فرا گيريد: غيرت او را، و سخاوت او، و بسيار ذكر كردنش خدا را، و زياد كشتى گرفتن با ماده خود، پيوستگى مراقبتش بر اوقات .
    338 - تزوجوا الزرق ، فان فيهن البركة .
    با زن كبود چشم ازدواج كنيد كه در آنها بركت است .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #55
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    ث : باب ث : باب الثآء المثلّثة
    339 - ثلاث ، لا تطيقها(359) هذه الاءمة : المواساة للاءخ فى ماله ، و انصاف الناس من نفسه ، والذكرلله تعالى (360) على كل حال ، و ليس هو سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر، ولكن اذا ورد ما يحرم عليه ، خاف الله عنده و تركه .
    - سه خصلت است كه اين امت طاقت آن را ندارند: مواسات (هميارى ) كردن به برادرش در مال خود، و با انصاف رفتار كردن با مردم (آنچه به خود مى پسندد براى ديگران پسندد) و ذكر و ياد خدا در همه حال ، و آن ذكر سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر نيست ، بلكه آنست كه هرگاه به حرامى دسترسى پيدا كرد، ياد خدا كرده و بترسد و آن را ترك كند.
    340 - ثلثة ان اءنصفتهم ظلموك : اءلسفلة ، و اءهلك ، و خادمك .
    - سه كس را اگر با آنان با انصاف رفتار كنى از ستم آنها در امان نيستى : اشخاص پست و فرومايه ، و عيالت و خدمتكارت .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): يا على ؛ ثلاثة و ان اءنصفتهم ظلموك ...(361)
    و در جاى ديگر فرمود: ثلاثة و ان لم تظلمهم ظلموك ...(362)
    يعنى :... تو با آنها اگر چه با انصاف و عدالت هم رفتار كنى ... و اگر به آنها ظلم هم نكنى ، بر تو ستم روا مى دارند.
    بديهى است كه اين دو حديث از طبيعت و سرشت اكثر مردم خبر مى دهد، و شامل حال همه مردم نيست اگر چه اكثر مردم چنين باشند، زيرا نمى شود گفت كه هر زنى به شوهرش و هر خدمتكارى به صاحب كارش ظلم مى كند.
    چه بسا زنان صالحه اى كه هميشه با شوهرانشان به نيكى و انصاف و حتى گذشت رفتار مى كنند، و خدمتكار مومنى كه كار خود را به نحو احسن انجام مى دهد، اينگونه حديث ها شناخت ما را در مورد اكثر مردم بيشتر مى كند و ما را آماده تحمل و گونه رفتارمان را با آنها به ما مى آموزد.
    در هر حال براى مقابله با اين افراد، در حديث 344، يعنى سه حديث بعد از اين مى فرمايد: (سه چيز از ارزشمندترين خلق و خوى انسان است در دنيا و آخرت : كسى را كه به تو ستم كرده ببخشايى ، و به كسى كه از تو بريده ، بپيوندى ، و كسى را كه با تو، به نادانى برخورد كرده ، با حلم و نرمى رفتار كنى .)
    خداى عزوجل مى فرمايد: يا ايها الذين آمنوا، ان من ازواجكم و اولادكم عدوا لكم ، فاءحذروهم ، و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا، فان الله غفور رحيم .(363)
    يعنى : اى كسانى كه ايمان آورده ايد بدرستى كه بعضى از زنان و فرزندان شما دشمنان شما هستند، پس ، از آنها برحذر باشيد، و اگر عفو و گذشت كنيد (و مطلب را ناديده بگيريد) و ببخشيد خداوند آمرزنده و مهربان است .
    و نيز در آيه ديگر مى فرمايد: ... وليعفوا و ليصفحوا، اءلا تحبون اءن يغفرالله لكم ، و الله غفور رحيم .(364)
    يعنى : بايد كه در گذرند و عفو كنند، آيا دوست نداريد كه خدا شما را بيامرزد، و خدا آمرزنده مهربان است .
    همه مردم به جز آنهاييكه خدايتعالى به حكمت خود به آنها عصمت داده ، در معرض خطا و لغزش قرار دارند، و هر كسى در درجه و حدود خود در برابر خدايتعالى تقصير كار است ، ولى خدايتعالى بخشنده و مهربان است و به آنها مهلت مى دهد، تا به آمرزش او توفيق يابند. آيا ما توقع داريم مردم در برابر ما تقصير و خطا نداشته باشند، آيا ما خودمان گناه نداريم ؟ اگر عيب خود را ببينيم ، ديگران را مى بخشيم . خدا هم ما را مى بخشد.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #56
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    341 - ثلاثة ، لا ينتصفون من ثلاثة : حر من عبد، و عالم من جاهل ، و قوى من ضعيف .
    - سه كس از سه كس انصاف (و قدرشناسى ) نمى بيند: آزاد از بنده ، دانا از نادان ، توانا از ناتوان .
    342 - ثلث من لقى الله بهن ، فهو من افضل الناس : من اءتى الله بما افترض عليه ، فهو من اءعبد الناس ، و من ورع عن محارم الله فهو من اءورع الناس ، و من قنع بما رزقه الله ، فهو من اءغنى الناس .
    - سه چيز است كه هر كس با آنها خدا را ملاقات كند، از بهترين مردم است : كسى كه واجباتى كه خدا دستور داده عمل كند، از عابدترين مردم است ، و كسى كه از آنچه خدايتعالى حرام و نهى فرموده ، پرهيز و خوددارى كند، از پرهيزكارترين مردم است ، و كسى كه به آنچه خدا روزى داده بسنده كند از غنى ترين مردم است .
    343 - ثلاث (365) لا يساءل عنها العبد: خرقة يوارى بها عورته ، و كسرة يسد بها جوعته ، و بيت يكنه من الحر و البرد.
    - سه چيز است كه بنده در مورد آن بازخواست نمى شود: پاره جامه اى كه اندامش را با آن مى پوشاند، پاره نانى كه با آن رفع گرسنگى مى كند، خانه اى كه او را از گرما و سرما محافظت مى كند.
    344 - ثلاث من مكارم الاءخلاق فى الدنيا و الاخرة ، اءن تعفو عمن ظلمك ، و تصل من قطعك ، و تحلم على من جهل عليك .
    - سه چيز از ارزشمندترين خلق و خوى انسان است در دنيا و آخرت : كسى را كه به تو ستم كرده ببخشايى ، و به كسى كه از تو بريده بپيوندى ، و كسى را كه با تو، به نادانى برخورد كرده با حلم و نرمى رفتار كنى .
    345 - ثلاث فرحات فى الدنيا: لقاء الاخوان و تفطير الصائم ، والتهجد من آخر الليل .(366)
    - سه چيز مايه شادمانى در دنيا است : ملاقات برادران ، و افطار دادن به روزه دار، و بيدارى و عبادت آخر شب .
    346 - ثلاث من حقايق الايمان : اءلانفاق من الاقتار، و انصافك الناس ‍ من نفسك ، و بذل العلم للمتعلم .(367)
    - سه چيز از حقيقت ايمان است : انفاق و بخشش در حالى كه خود تنگدست باشى ، و انصاف و رعايت حق مردم بر خودت ، و بذل علم به دانش طلبان .
    347 - ثلاث من كن فيه ، حاسبه الله حسابا يسيرا، و اءدخله الجنة برحمته . قالوا: و ما هى يا رسول الله ؟ قال : تعطى من حرمك ، و تصل من قطعك ، و تعفو عمن ظلمك .(368)
    - سه خصلت است كه هر كس آن را دارا باشد، خدايتعالى حساب او را آسان مى گيرد، و او را با رحمت خودش داخل بهشت مى كند، پرسيدند كه يا رسول الله ؛ آن چيست ؟ فرمود: هر كس تو را محروم ساخت ، تو به او عطا و بخشش كنى ، و هر كس از تو قطع كرد، تو با او بپيوندى ، و هر كس به تو ستم روا داشت از او گذشت نمايى .
    348 - ثلثة ، مجالستهم تميت القلب :(369) مجالسة الاءنذال ، و مجالسة الاءغنياء، و الحديث مع النساء.
    - سه گروه هستند كه همنشينى آنها دل را مى ميراند. همنشينى با اشخاص ‍ فرومايه و پست ، و همنشينى با ثروتمندان ، و همصحبتى با زنان .
    349 - ثلاث يتخوف منهن الجنون : التغوط بين القبور، والمشى فى خف واحد، و الرجل ينام وحده .
    - سه چيز است كه در آنها بيم ديوانه شدن مى رود: قضاى حاجت كردن در ميان قبرها، با يك لنگه كفش راه رفتن ، و مردى كه تنها بخوابد.
    350 - ثلث يحسن فيها(370) الكذب : المكيدة فى الحرب و عدتك زوجتك ، و الاصلاح بين الناس .
    - در سه مورد دروغ گفتن پسنديده است ، در حيله هنگام جنگ با دشمن ، وعده (و اميد دادن ) تو، به همسرت ، و در صلح و آشتى دادن بين مردم .
    351 - ثلثة ،(371) يزدن فى الحفظ، و يذهبن البغلم : اللبان ، والسواك ، و قرائة القرآن .
    - سه چيز حافظه را زياد مى كند و بلغم (يا بيمارى ) را مى برد: كندر، و مسواك زدن ، و قرائت قرآن .
    352 - ثلاث لا تشم رائحة الجنة : عاق والديه ، و من باع حرا و اءكل ثمنه ، و من كذب على الله متعمدا.
    - سه كس بوى بهشت را استشمام نمى كند: كسى كه پدر و مادرش را نافرمانى كند، و كسى كه شخص آزاد را (بنام برده ) بفروشد و قيمت آن را گرفته و بخورد، و كسى كه عمدا و آگاهانه به خدا دروغ بندد.
    353 - ثلث تخرق (372) الحجب ، و بنتهى الى ما بين يدى الله : صرير اقلام العلماء، و وطى اقدام المجاهدين وصوت مغازل المحصنات .
    - سه چيز است كه (آهنگ و صداى آنها) موانع و حجاب ها را كنار مى زند و به پيشگاه خداوندى مى رسد: صداى كشش قلم دانشمندان (هنگام نوشتن ) و صداى فرود آمدن قدمهاى جهادكنندگان (در حين جنگ ) و صداى دوك ريسندگى و بافندگى زنان با عفت (هنگام كار).
    354 - ثلاثة ، يقسى (373) القلب : استماع اللهو، و طلب الصيد، وايتان باب السلطان .
    - سه چيز، قساوت قلب (سنگدلى ) مى آورد: گوش دادن به لو و غنا، و دنبال شكار رفتن ، و در آمدن به دربار سلطان .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #57
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*




    ج : باب ج : باب الجيم
    355 - جددوا اسلامكم كل يوم بقول لا اله الا الله .(374)
    - هر روز با گفتن لا اله الا الله ، اسلام خود را تجديد و تازه كنيد.
    356 - جعلت لى الاءرض ، مسجدا، و ترابها طهورا.
    - زمين براى من سجده گاه و خاك آن پاكيزه و پاك كننده قرار داده شد. (از اين جهت سجده كردن به مهرى كه از خاك باشد، نياز پيدا مى كند، وقتى كه زمين با فرش و قالى و موكت و امثال آن پوشيده باشد.)
    357 - جنبوا مساجدكم النجاسة .
    - نجاست و آلودگى را از مسجدهاى خودتان دور سازيد.
    358 - جهاد المرئة (حسن ) التبعل لزوجها.
    - جهاد كردن زن ، خوب شوهردارى كردن و اطاعت و زينت براى شوهرش ‍ مى باشد.
    تعليق :
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): جهاد المراءة حسن التبعل ، و قال : لتطيب المراءة المسلمة لزوجها.(375)
    اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: جهاد كردن زن ، خوب شوهردارى كردن است . و فرمود: بايد زن مسلمان ، خود را براى شوهر خود پاكيزه و مرتب و خوشبو كند.
    359 - جنبوا مساجدكم صبيانكم و مجانينكم .
    - كودكان و ديوانگان خود را از مساجدتان دور نگهداريد.
    360 - جناية العجماوات جبار.(376)
    - جنايت چارپايان هدر رفته (ديه و تاوان ندارد.)
    تعليق :
    در بحار چنين آمده : و فى الحديث : ((جرح العجماء جبار)) اى البهيمة جرحها جبار، اى هدر.(377)
    زخمى كردن چارپايان هدر رفته (يعنى اگر چارپايى كسى را زخم زد، ديه و خونبها ندارد.) و در بحار شرحى آمده كه ترجمه فارسى آن چنين است : جراحات حيوانات وقتى هدر است كه او بى صاحب باشد، او را نه راه برنده باشد و نه راننده ، و نه سوار شونده و هرگاه يكى از اين سه با او باشد، او ضامن است ، زيرا آنگاه جنايت از حيوان نيست ، بلكه جنايت از صاحب او است كه او را راه داده به مردم .
    (378)
    361 - جنبوا مساجدكم بيعكم و شرائكم و خصوماتكم .
    - از خريد و فروش ، و خصومت ها در مساجدتان خوددارى كنيد.
    362 - جزاك الله عن الاسلام خيرا، و فك رهانك ، كما فككت رهان اءخيك .
    - خدايتعالى به تو از اسلام پاداش نيكو عطا فرمايد و تو را از قيد و بند آزاد نمايد. همانگونه كه برادرت را از قيد و بند رها ساختى .
    تعليق :
    عن ابى سعيد الخدرى ، قال : كنا مع رسول الله (صلى الله عليه و آله ) فى جنازة ، فلما وضعت ، قال : هل على صاحبكم من دين ؟ قالوا: نعم ، درهمان ، فقال : صلوا على صاحبكم فقال على (عليه السلام ): هما على يا رسول الله ، و انا لهما ضامن ، فقام رسول الله (صلى الله عليه و آله ) فصلى عليه ، ثم اءقبل على على فقال : جزاك الله عن الاسلام خيرا و فك رهانك ، كما فككت رهان اءخيك .(379 )
    راوى گفت : بهمراه رسول خدا بوديم ، در كنار جنازه اى ، وقتى كه آن را زمين گذاشتند، فرمود: آيا دوست شما بدهكارى دارد؟ گفتند: بلى ، دو درهم بدهكار است ، آنگاه فرمود: به دوست خود صله كنيد. على (عليه السلام ) گفت : يا رسول الله آن به عهده من و به آن ضمانت مى كنم ، آنوقت رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) برپا خواست و براى او نماز خواند، سپس رو به على كرد و فرمود: جزاك الله ... الى آخر حديث .
    حكايت عجيب و مختصر: آورده اند كه مردى شافعى در مرض موتش ‍ وصيت نامه نوشت و شخص ثروتمندى را از محل خود وصى نمود و نوشت كه وصى نامبرده غسل او را بدهد. پس از فوت او به آن شخص خبر كردند و آمد و از اين وصيت خيلى تعجب كرد و باور نمى كرد فلذا وصيت نامه را خواست در آن وصيت ديد كه متوفى هفتاد هزار درهم بدهكار است گفت : اين مرحوم مرا وصى قرار نداده مگر بدين خاطر كه بدهى او را بپردازم و او را از اين دين آزاد كنم و همان كار را كرد.
    363 - جماع التقوى فى قوله : ان الله ياءمر بالعدل والاحسان .
    - پرهيزگارى در اين كلام خداوند جمع و خلاصه شده : (بدرستيكه خداوند به عدالت و احسان دستور مى دهد) (احسان يعنى : بخشش بلاعوض .)
    364 - جنبوا موتاكم ، كما تجنبوا اءحياكم .
    - مردگان خودتان را از بدى ها دور سازيد همانگونه كه زنده هايتان را دور مى كنيد.
    تعليق :
    جنبوا موتاكم فى مدافنهم جار السوء، فان الجار الصالح ينفع فى الاخرة كما ينفع فى الدنيا.(380)
    يعنى : مردگان خود را از دفن كردن در همسايگى آدم بد خوددارى كنيد. زيرا همسايه صالح در آخرت نيز مانند دنيا سود مى رساند.
    365 - جئتكم بها بيضاء تقية .(381)
    - من آيين روشن و پاكيزه از هر عيبى براى شما آورده ام .
    366 - جعلت الذنوب كلها فى بيت و جعل مفتاحها الخمر.(382)
    - همه گناهان در خانه اى قرار گرفته ، و كليد آن شراب قرار داده شده است .
    367 - جبلت القلوب على حب من احسن اليها، و بغض من اءساء اليها.
    - سرشت و طبيعت دلها بر آن قرار گرفته كه كسى را دوست مى دارد كه به او نيكى كرده ، و كسى را دشمن مى دارد كه به او بدى كرده .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #58
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    ح : باب ح : باب الحآء
    386 - حبب الى من دنياكم ثلث : النساء و الطيب و جعلت قرة عينى الصلوة .
    - از دنياى شما سه چيز خوش آيند من است : زنان ، و بوى خوش ، و روشنى چشم من در نماز است .
    تعليق :
    شيخ صدوق (ره ) مصنف كتاب خصال گويد: مخالفان به اين چسبيده اند و مى گويند: پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرموده : از دنياى شما سه چيز محبوب من است ، زن ها، و عطر را نام برده و از سومى پشيمان شده و گفته : روشنى چشم من در نماز قرار گرفته ، اين گفتار دروغ محض است . زيرا مقصود پيامبر اسلام از اين خبر، همان بيان محبوبيت و فضيلت نماز است ، براى آنكه فرموده : ركعتين يصليهما المتزوج ، اءفضل عندالله من سبعين ركعة يصليهما غير متزوج يعنى : دو ركعت نمازى كه شخص متزوج بخواند، افضل است نزد خدا از هفتاد ركعت نمازى كه شخص عزب (بى همسر) بخواند، و همچنين فرموده : ركعتين يصليهما متعطر، اءفضل من سبعين ركعة يصليهما غير متعطر يعنى : دو ركعت نماز شخص متعطر بهتر است از هفتاد ركعت نماز شخص بدون عطر زده (همانا عطر براى خاطر نماز محبوب پيغمبر شده .)
    سپس فرمود: روشنى چشم من در نماز است ، براى اينكه اگر شخصى عطر بزند و ازدواج كرده باشد، و نماز نخواند، ازدواج و عطر زدن او هيچ فضيلتى و ثوابى در نزد خدا ندارد.
    (383)
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): ما بنى بناء فى الاسلام اءحب الى الله من التزويج .(384)
    يعنى : هيچ پايه اى در اسلام پايه گذارى نشده كه در پيشگاه خدا محبوبتر از ازدواج باشد.
    قال (صلى الله عليه و آله ): ما اءفاد عبد خيرا من زوجة صالحة اذا رآها سرته ، و اذا غاب عنها حفظته فى نفسها و ماله .(385)
    يعنى : هيچ بنده اى سودى نبرده كه بهتر از همسر صالح باشد، هرگاه او را ببيند شاد و مسرور شود، و در غيبت او نفس خويشتن را و مال شوهرش را محافظت و نگهدارى كند.
    در همين كتاب احاديثى در مذمت بى همسر بودن و فضيلت همسر داشتن در صفحات گذشته و آينده آمده است .
    اكثر مردم به عمل ازدواج فقط از نظر شهوانى ، و ارضاى غريزه جنسى مى نگرند، اين با نظر پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) منافات دارد، پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) بموجب دو آيه زير همه اعمال او در زندگى اعم از عبادات او خوردن و خوابيدن او، و ازدواج او خالص براى خدا بوده .
    قال الله تعالى : قل ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب العالمين لا شريك له ، و بذلك اءمرت و انا اول المسلمين .(386)
    بگو بدرستى كه نماز من و عبادتم و زندگى و مرگ من مر خدايراست كه پروردگار جهانيانست . وى را شريك نيست ، چنين مامور شده ام و من اولين مسلمانم .
    369 - حق على الله ان لا يرفع شيئا من الدنيا الا وضعه .(387)
    - بر خدايتعالى حق است كه چيزى از دنيا بالا نبرد مگر آن را فرو آورد.
    370 - حرمت النار على عين سهرت فى سبيل الله .
    - آتش دوزخ بر آن چشمى كه در راه خدا شب بيدار مانده باشد، حرام گشته است .
    371 - حرمت النار على عين غضت عن محارم الله .
    - آتش دوزخ بر آن چشمى كه از محارم خدا پوشيده باشد حرام گشته است .
    372 - حرمت النار على عين دمعت من خشية الله .
    - آتش جهنم بر چشمى كه از بيم خدا اشك ريخته باشد حرام گشته است .
    373 - حربك يا على حربى ، و سلمك سلمى .
    - اى على ؛ جنگ تو جنگ من ، و آشتى تو آشتى من است .
    374 - حياتى خير لكم و مماتى خير لكم .
    - زنده بودن من براى شما خير و خوبى است و مرگ من نيز، براى شما خير و خوبى خواهد بود.
    تعليق :
    عن ابى جعفر (عليه السلام )، قال : قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): مقامى بين اظهركم خير لكم ، فان الله يقول : و ما كان الله ليعذبهم و اءنت فيهم (388) و مفارقتى اياكم خير لكم فقالوا: يا رسول الله : مقامك بين اءظهرنا خير لنا، فكيف تكون مفارقتك خيرا لنا؟ قال : انما مفارقتى اياكم خير لكم ، فان اءعمالكم تعرض على كل خميس و اثنين ، فما كان من حسنة حمدت الله عليها، و ما كان من سيئة ، استغفرت الله لكم .(389)
    فرمود: اقامت من ميان شما برايتان خير و خوبى است ، خدايتعالى مى فرمايد: (خداوند آنها را عذاب نمى كند (در حاليكه ) تو در ميان آنها هستى ) و مفارقت و جدا شدن من از شما (نيز) خير و خوبى است .
    گفتند: يا رسول الله ؛ اقامت (حضور) شما بين ما براى ما خير و خوبى است ، پس چگونه مفارقت و جدايى شما براى ما خير مى باشد؟
    فرمود: مفارقت من از شما بدان جهت خير است كه اعمال شما در هر پنج شنبه و دوشنبه به من عرضه مى شود، آنچه از اعمال خوب باشد براى آن براى خدا ستايش مى كنم ، و آنچه بد باشد براى شما از خدا مغفرت مى خواهم .
    375 - حبك للشى ء يعمى و يصم .
    - اگر چيزى را دوست داشته باشى ، چشم و گوش تو (از ديدن و شنيدن عيب آن چيز)، كور و كر مى شود.
    376 - حفوا الشوارب و اءعفوا اللحى ، و لا تتشبهوا بالمجوس .
    - شارب ها (موهاى بالاى لب و دو طرف آن ) را كوتاه كنيد و ريش خود را واگذاريد، و خو را شبيه به مجوس مكنيد.
    377 - حرمة المومن ميتا، كحرمته حيا.
    - حرمت و احترام مومنى كه مرده ، مانند حرمت او است در حال زندگى او.
    378 - حكمى على الواحد، كحكمى على الجماعة .
    - حكم من به يك نفر، مانند حكم من است به همهى مردم .
    379 - حرم لباس الذهب و الحريرعلى ذكور اءمتى ، و حل لاناثهم .
    - لباس ابريشم و طلا، براى مردان اءمت من حرام ، و براى زنان آنها حلال است .
    380 - حجكم يوم تحجون .
    - حج شما وقتى شروع مى شود كه به قصد حج از خانه بيرون مى آييد.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #59
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    على بن ابراهيم عن اءبيه ، عن زياد القندى ، قال : قلت لاءبى الحسن (عليه السلام ): جعلت فداك انى اءكون فى المسجد الحرام و اءنظر الى الناس ‍ يطوفون بالبيت و اءنا قاعد، فاغتم لذلك ، فقال : يا زياد لا عليك ، فان المومن اذا خرج من بيته يوم الحج لايزال فى طواف و سعى حتى يرجع .(390)
    زياد القندى (كه ظاهرا معلول بوده و قادر به طواف نبوده ) گفت به ابى الحسن (عليه السلام ) عرض كردم : فدايت شوم من در مسجدالحرام بودم و به مردم نگاه مى كردم ، آنها به دور بيت طواف مى كردند و من نشسته بودم بدين جهت اندوه مى خوردم . فرمود: اى زياد براى تو باكى نيست چرا كه مومن وقتى كه به قصد حج از خانه اش بيرون آمد پيوسته در طواف و سعى است تا وقتى كه به منزلش برگردد.
    381 - حب الوطن من الايمان .
    - وطندوستى از ايمان است .
    تعليق :
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): الغنى فى الغربة وطن ، والفقر فى الوطن غربة .(391)
    فرمود: ثروت و بى نيازى در غربت به منزله وطن است ، و فقر و مستمندى در وطن ، غربت است .
    ليس فى الغربة عار، انما العار، فى الوطن الافتقار.(392)
    در غربت بودن ننگ و عار نيست ، بلكه فقير و محتاج بودن در وطن عار شمرده مى شود.

    سعديا حب وطن گرچه حديثى است شريف نتوان مرد بسختى كه من اينجا زادم
    382 - حاسبوا اءنفسكم قبل اءن تحاسبوا.
    - قبل از آنكه به حساب شما رسيدگى شود، خودتان به حساب خود رسيدگى كنيد.
    383 - حق الله على العباد، اءن يعبدوه ، و لا يشركوا به شيئا.
    - حق خدا بر بندگان آنست كه فقط به او بندگى كنند و چيزى را شريك او قرار ندهند.
    تعليق :
    عن على بن الحسين (عليه السلام ):... فاءما حق الله الاءكبر عليك ، فاءن تعبده لا تشرك به شيئا، فاذا فعلت ذلك باخلاص ، جعل لك على نفسه اءن يكفيك اءمر الدنيا والاخرة .(393)
    يعنى : حق بزرگ خدايتعالى بر تو آنست كه فقط براى او بندگى كنى و چيزى را بر او شريك قرار ندهى ، وقتى كه آن را باخلاص (و بدون ريا و سمعه ) انجام دادى بر عهده خود گرفته كه امر دنيا و آخرت تو را كفايت كند.
    عن على بن ابراهيم عن ابيه عن ... عن هشام بن سالم ، قال : قلت لاءبى عبدالله (عليه السلام ): ما حق الله على خلقه ؟ قال : اءن يقولوا ما يعلمون و يكفوا عما لا يعلمون ، فاذا فعلوا ذلك فقد والله اءدوا الى الله حقه .(394)
    راوى گفت : از ابى عبدالله (عليه السلام ) پرسيدم كه حق خداوند بر خلقش ‍ چيست ؟ فرمود: آنست كه بگويند آنچه را كه مى دانند و باز ايستند از (گفتن ) آنچه نمى دانند، پس اگر اينچنين كردند سوگند بخدا، حق خداوند را اداء نموده اند.
    و عنه (صلى الله عليه و آله ) انه قال : لا تؤ دى المراءة حق الله عزوجل ، حتى تؤ دى حق زوجها.(395)
    پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود: زن حق خداى عزوجل را ادا نمى كند مگر اينكه حق شوهرش را ادا كند.
    384 - حب الدنيا راءس كل خطيئة .(396)
    - محبت و دوستى دنيا سرچشمه همه خطاها (و گناهان ) است .
    385 - حمل العصا، ينفى الفقر، و لا يجاوره شيطان .
    - عصا بدست گرفتن فقر را از انسان دور مى كند، و شيطان به او نزديك نمى شود.
    386 - حجرالغصب رهن على خراب الدار.
    - سنگ (يا مصالح ساختمان ) غصبى گروى است بر خرابى خانه .
    387 - حصير ملفوف فى البيت خير من امراءة لا تلد.
    - بورياى پيچيده در گوشه خانه ، بهتر است از زن نازا.
    388 - حدثوا عن بنى اسرائيل و لا حرج .
    - از (اخبار) بنى اسرائيل بازگو كنيد، حرجى نيست .
    تعليق :
    در معانى الاخبار شيخ صدوق (ره ) با ذكر سند چنين آمده : (به امام صادق (عليه السلام ) عرض كردم : قربانت گردم ، مردم حديثى از پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) روايت مى كنند كه فرمود: از اخبار بنى اسرائيل بازگو كن و نگران مباش .)
    فرمود: بلى (درست است .) گفتم : پس هر چه كه از بنى اسرائيل شنيديم بازگو كنيم اشكالى ندارد؟ فرمود: مگر نشنيده اى كه فرمود: كفى بالمرة كذبا، اءن يحدث بكل ما سمع يعنى : دليل دروغگو بودن مرد همين بس كه هر چه را بشنود بازگو كند. عرض كردم : پس چگونه است آن ؟ فرمود: منظور آنست كه هر چه در قرآن از ماجراى بنى اسرائيل آمده ، تو بازگو كن كه در اين امت خواهد آمد و باكى بر آن نيست .
    (397)
    389 - حق الوالد على ولده ، اءن لا يسميه باسمه ، و لا يمشى بين يديه ، و لا يجلس امامه ، و لا يدخل معه الحمام .
    - حق پدر بر فرزندش آنست كه او را بنام صدا نكند، و جلوتر از او راه نرو، و در نشستن به او پشت نكند، و همراه او به گرما داخل نشود.
    390 - حق الولد على والده ، اءن يحسن اسمه ، و اءدبه ، و يضعه موضعا صالحا.(398)
    - حق فرزند بر پدر آنست كه او را نام نيكو نهد، و خوب تربيتش كند، و در محل سالم و خوب قرارش دهد. (از كسب و شغل و تحصيلات .)
    391 - حبس الاءصل و سبل الثمرة .
    - اصل و ريشه را نگهدار، ميوه و محصول آن را خيرات كن .
    392 - حفت الجنة بالمكاره و حفت النار بالشهوات .
    - بهشت با ناملايمات و ناخوشايندها پوشيده شده است و دوزخ با شهوت ها و لذت جويى ها.
    393 - حب على حسنة ، لا يضر معها سيئة .
    - محبت و دوستى على (عليه السلام ) حسنة است ، خطا و سيئه اى با آن ضرر نمى رساند.
    394 - حزب على ، حزب الله ، و حزب اءعدائه حزب الشيطان .
    - حزب على حزب خداست ، و حزب دشمنانش حزب شيطان است .
    395 - حق على على المسلمين كحق الوالد على ولده .
    - حق على بر مسلمانان ، مانند حق پدر است بر فرزندش .
    396 - حقت شفاعتى لمن اعان ذريتى بيده و لسانه و ماله .
    - شفاعت من كسى را كه با دست و زبان و مالش فرزندان مرا يارى كند فرا مى گيرد.
    397 - حصنوا اءموالكم بالزكوة .
    - اموال خود را با دادن زكات در امان بداريد.
    398 - حصنوا نسائكم بقرائة سورة النور.
    - زنان خود را با قرائت سوره نور محفوظ بداريد.
    399 - حرمت الجنة على من ظلم اءهل بيتى .
    - بهشت بر كسى كه به اهل بيت من ستم كند حرام گشته است .
    400 - حمزة و قاتله فى الجنة .
    - حمزه (عموى پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله )) و قاتل او، هر دو در بهشت هستند. (قاتل او، وحشى بنده زن ابو سفيان بود كه بعدا توبه كرد و مسلمان شد.)
    401 - حرم من المسلم ميتا، ما حرم منه حيا.
    - آنچه در زمان حيات مسلمان درباره او حرام بود، پس از مرگش نيز حرام است .
    402 - حسنوا اءخلاقكم ، واءلطفوا بجيرانكم ، و اءكرموا نسائكم ، تدخلوا الجنة بغير حساب .
    - خلق و خوى خود را نيكو گردانيد و با همسايگان خود به نيكى رفتار كنيد، و زنان خود را گرامى بداريد (تا) بدون حساب داخل بهشت شويد.



    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #60
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    خ : باب خ : باب الخآء
    403 - خذواالعلم من اءفواه الرجل .
    - دانش را از زبان مردان دانشمند فرا گيريد.
    تعليق :
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): العلم اءكثر من اءن تحصى ، فخذوا من كل شيى ء اءحسنه .(399)
    علم و دانش بيشتر از آن است كه قابل شمارش باشد، پس ، از هر چيزى بهترينش را فرا گيريد.
    اءلحكمة ضالة المومن ، فخذ الحكمة و لو من اءهل النفاق .(400)
    حكمت گمشده مومن است ، پس آن را فراگير اگر چه از مردم رياكار و دورو باشد.
    يكى از حكماء به فرزندش گفت : پسرم ، دانش را از زبان مردان دانش فراگير، چون آنان هر چه بشنوند، بهترينش را مى نويسند، و آنچه مى نويسند، بهترينش را حفظ مى كنند، و آنچه حفظ مى كنند، بهترينش را بازگو مى كنند.
    (401)
    يحيى بن خالد، به فرزندان خود وصيت كرد كه : بنويسيد بهترين چيزى را كه مى شنويد، و حفظ كنيد بهترين چيزى را كه مى نويسيد، و بگوييد بهترين چيزى را كه حفظ كرده ايد.(402)
    404 - خضروا موتاكم ، فما اءقل المخضرين يوم القيمة .
    - مردگان خود را تخضير كنيد، چه سبك بارند تخضير شدگان در روز قيامت (تخضير كردن : شاخه بى برگ سبز و تازه كه از دست تا ترقوه (استخوان ميان گردن و دوش ) مُرده مى گذارند، كه مستحب است .)
    405 - خمس صلوات افترضهن الله على عباده .
    - خداى تعالى بر بندگان خود پنج نماز را واجب كرده است .
    406 - خذوا عنى (مناسككم .)(403)
    - عبادات (يا مراسم حج ) خود را از من فراگيريد.
    407 - خفه حذاؤ ه ، و كرشه سقاؤ ه ، فلا تهجه .
    - كف پاى (شتر) سم و نعل اوست ، شكنبه او مشك آب اوست ، پس او را (به رفتن جاى ديگر) تحريك مكن .
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 6 از 13 نخستنخست ... 2345678910 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •