*^*شهاب الحکمة*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*شهاب الحکمة*^*
صفحه 7 از 13 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 129
  1. #61
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    در بحارالانوار، درباره پيدا كردن چيزى كه صاحبش معلوم نيست ، شرح مفصلى از فقه الرضا آورده كه در ضمن آن درباره پيدا كردن گوسفند و شتر بشرح زير آمده : فان وجدت شاة فى فلاة من الاءرض فخذها، فانما هى لك ، اءو لاخيك ، اءو للذئب يعنى : اگر گوسفندى را در بيابان بى صاحب يافتى آن را بگير، زيرا آن مال تو، و يا مال برادرت و يا مال گرگ است . (اگر رها كنى ، گرگ آن را خواهد خورد، و اگر بگيرى ، صاحبش را پيدا مى كنى و به او رد مى كنى و اگر صاحبش پيدا نشد، خودت استفاده كن كه تلف نشود.)
    و درباره شتر مسئله غير از اينست ، مى فرمايد: فان وجدت بعيرا فى فلاة فدعه فلا تاءخذه ، فان بطنه وعاؤ ه و كرشه سقاؤ ه و خفه حذاؤ ه ... حتى يجى ء ربها فياءخذها.(404)
    اگر در بيابان شترى پيدا كردى ، او را نگير و بحال خود رها كن ، زيرا شكم او ظرف غذاى اوست ، و شكنبه او مشك آب اوست ، و كف پاى او بجاى سم و نعل اوست . تا اينكه صاحبش آمده او را بگيرد. (شتر مى تواند راه زياد برود و آب چند روز در شكم او ذخيره است براى او خطر تلف شدن نيست .)
    408 - خيرالامور عوارمها.
    - بهترين كارها، عمل كردن به واجبات آن است .
    تعليق :
    و خيرالامور عزائمها، و شرالامور محدثاتها.(405)
    بهترين كارها واجبات و بدترين كارها، كارهاى نو پديد است .
    و قال فى النهاية فيه : خيرالامور عوازمها، اى : فرائضها التى عزم الله تعالى عليك بفعلها.(406)
    عوازمها: يعنى : تكاليفى كه خدايتعالى بر تو عمل به آن را واجب كرده است .
    409 - خيرالمال سكة مابورة .(407)
    - بهترين مال و دارايى نخل (درختان خرماء) تلقيح شده است .
    410 - خير صفوف الرجال اولها، و شرها اءواخرها.
    - بهترين صفهاى مردان (در نماز جماعت ) صف اول و بدترين آن صفهاى آخر است .
    411 - خير صفوف النساء آخرها و شرها اءولها.
    - نيكوترين صفهاى زنان در نماز جماعت صف آخر و بدترين آن صف اول آن است .
    412 - خير عبادالله التقى الخفى .
    - بهترين بندگان خدا كسى است كه پرهيزگار و ناشناخته باشد.
    413 - خير الدعاء الخفى .
    - بهترين دعاها آن است كه در خلوت و خفا خوانده شود.
    414 - خير خلكم خل خمركم .
    - بهترين سركه هاى شما، سركه اى است كه از شيره انگور بعمل آيد.
    415 - خير نسائكم ، الولود الودود، العزيزة عند اءهلها، الذليلة عند بعلها.
    - نيكوترين زنان شما آن است كه زياد بچه آورد و بسيار با محبت باشد و پيش اهل خانه عزيز و ارجمند و بر آنها فرمانروا و توانا باشد، و در پيش ‍ شوهرش فروتن و فرمان بردار باشد.
    416 - خير نسائكم العفيفة الغلمة .
    - نيكوترين زنان شما زنى است كه پاكدامن و با عفت بوده و به شوهر خود تيز شهوت باشد.
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): خير نسائكم العفيفة الغلمة : العفيفة فى فرجها، الغلمة على زوجها.(408)
    بهترين زنان شما، پاكدامن و تيزشهوت است : از شهوت حرام احتراز نموده و بر شوهر خود تيز شهوت است .
    فقال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ان خير نسائكم الولود الودود الستيرة العفيفة العزيزة فى اءهلها، الذليلة مع بعلها، المتبرجة مع ذوجها، الحصان عن غيره ، اءلتى تسمع قوله و تطيع اءمره ، و اذا خلابها بذلت له ما يريد منها، و لم تبذل كتبذل الرجل .(409)
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: نيكوترين زنان شما آن است كه زاينده باشد (عقيم نباشد) با محبت و با پوشش و پاكدامن و با عفت بوده و در ميان اهل خانه اش ارجمند و توانا و با نفوذ باشد، و با شوهرش فروتن و نرم و رام باشد، پيش شوهرش خود را آرايش دهد، از ديگران پرهيزگار و پارسا باشد، زنى كه به سخنان شوهرش گوش فرا دارد، و دستور او را اطاعت كند و هرگاه با او خلوت كرد، آنچه او خواهد با طيب نفس در اختيارش گذارد و مانند مرد با لباس مبتذل و بدون زينت نباشد.
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): من صبر على سوء خلق امراته ، اعطاه (الله ) من الاءجر ما اعطاه داود (عليه السلام ) على بلائه . و من صبر على سوء خلق زوجها، اعطاها مثل (ثواب ) آسية بنت مزاحم .(410)
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: هر كس بر بدخلقى زن خود صبر و شكيبايى كند خداى تعالى او را پاداش عطا فرمايد همانند پاداشى كه به داود (عليه السلام ) بخاطر بلاى او داد. و هر كس بر بدخلقى شوهرش صبر كند، به او مانند ثواب آسيه (زن فرعون ) پاداش مى دهد.
    قال (صلى الله عليه و آله ): اءيما امراءة اءعانت زوجها على الحج و الجهاد، اءو طلب العلم ، اعطاها الله من الثواب ما يعطى امراة اءيوب (عليه السلام ).(411)
    هر زنى كه شوهرش را بر حج و جهاد و يا براى تحصيل دانش كمك و يارى كند، خداوند ثوابى به او بدهد كه به زن ايوب (عليه السلام ) عطا فرمايد.
    قال (صلى الله عليه و آله ): اءيما امراءة اءدخلت على زوجها فى اءمر النفقة و كلفته ما لا يطيق ، لا يقبل الله منها صرفا و لا عدلا، الا اءن تتوب و ترجع و تطلب منه طاقته .(412)
    هر زنى كه در امر نفقه بر شوهرش عيب بگيرد و او را بيش از توانايى به زحمت اندازد، خداوند از او نه عمل مستحبى و نه فديه و عوضى قبول مى كند، مگر اينكه توبه كرده برگردد و از او به قدر توانايى او بخواهد.
    عن الصادق (عليه السلام ) قال : اذا تزوج الرجل المراءة لمالها، اءو جمالها، لم يرزق ذلك ، فان تزوجها لدينها رزقه الله عزوجل مالها و جمالها.(413)
    هرگاه مرد زنى را بخاطر مالش يا جمالش به همسرى انتخاب كند، به آن دست نمى يابد، اما اگر بخاطر ديانتش با او ازدواج كند خداى تعالى هم مال و هم جمال زنش را به او روزى مى كند.
    عن اميرالمومنين (عليه السلام ) يقول : يظهر فى آخر الزمان و اقتراب الساعة و هو شر الاءزمنة نسوة كاشفات عاريات متبرجات من الدين خارجات ، فى الفتن داخلات ، مائلات الى الشهوات ، مسرعات الى اللذات ، مستحلات المحرمات فى جهنم خالدات .(414)
    مى فرمود: در آخر زمان و نزديكى قيامت كه بدترين زمانها است زنانى بيرون مى آيند در حالى كه پرده و حجاب ندارند و فسادكارند و خود را آرايش ‍ مى دهند، از دين خارج شده و در فتنه و آزمايش و فساد وارد گشته ، به شهوت رانى ها رغبت و گرايش دارند. و به طرف لذتهاى نفسانى مى شتابند، حرامها را حلال مى شمارند (و آنها) در آتش جهنم جاويدانند.
    (415)
    417 - خلتان لا اءحب ان يشاركنى فيهما اءحد: وضوئى ، فانه من صلوتى ، و صدقتى فانها تقع فى يد الرب سبحانه .
    - دو خصلت است كه من دوست ندارم كسى در آنها با من شركت كند، (يكى ) وضوى من است ، زيرا آن جزيى از نماز من است ، (ديگرى ) صدقه من است ، كه آن در دست بپروردگار سبحان قرار مى گيرد.
    418 - خير الرزق ما يكفى .
    - بهترين روزى آن است كه بقدر كفايت باشد.
    419 - خالفوا اءهل الكتاب .
    - با اهل كتاب مخالفت كنيد.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #62
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اتبعوا الجنازة و لا تتبعكم ، خالفوا اءهل الكتاب ...(416)
    (در تشييع ) پشت سر جنازه حركت كنيد و آن پشت سر شما قرار نگيرد، پيرو يهود و نصارى نباشيد.
    420 - خيركم ، خيركم لاءهله ، و انا خيركم لاءهلى .
    - نيكوترين شما كسى است كه به خانواده اش نيكى كند، و من نسبت به خانواده خود بيش از شما نيكى روا مى دارم .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اءقربكم منى مجلسا يوم القيامة ، اءحسنكم خلقا، و خيركم لاءهله .(417)
    در روز قيامت نزديكترين همنشين من از شماها كسى است كه خلق و خوى او بهتر باشد و براى اهل خانه خود سودمندتر باشد.
    خياركم ، خياركم لنسائهم .(418)
    بهترين شما كسانى هستند كه براى زنان خود بهتر باشند.
    ... ما اءكرم النساء الا كريم ، و لا اءهانهن الا لئيم .(419)
    زنان را گرامى نمى دارد مگر جوانمرد، و آنها را خوار نمى شمرد مگر فرومايه .
    خيركم خيركم لنسائه و لبناته .(420)
    بهترين شما كسى است كه براى زنان و دختران خود بهتر باشد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اءحسن الناس ايمانا اءحسنهم خلقا و الطفهم باءهله ، و انا الطفكم باءهلى .(421)
    نيكوترين مردم از لحاظ ايمان كسانى هستند كه خلق و خوى آنها نيكوتر و به اهل خانه خود نرمتر و مهربانتر باشند. و من مهربانترين شما نسبت به اهل خانه خود هستم .
    421 - خيركم قرنى ، ثم الذين يلونه .(422)
    - بهترين شما نزديكان منند، سپس كسانى كه از آنان پيروى كنند.
    تعليق :
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ) انه قال : خير القرون الذى اءنا فيه ، ثم الذين يلونه .(423)
    بهترين زمان دوره اى است كه من در آن هستم ، سپس دوره آنهايى كه پيرو آن باشند.
    422 - خلقت اءنا و على من نور واحد.
    - من و على از يك نور آفريده شده ايم .
    423 - خلف الوعد، ثلث النفاق .
    - بدقولى (خلف وعده نمودن ) يك سوم دورويى و نفاق است .
    424 - خمس فواسق يقتلن فى الحل و الحرم .(424)
    - پنج (حيوان ) موذى و فاسق در حال احرام و غيره كشتن آنها جايز است .
    تعليق :
    و روى عنه (صلى الله عليه و آله ) قال : خمس فواسق تقتل فى الحل و الحرم : الغراب و الحداءة والكلب و الحية و الفارة .(425)
    پنج (حيوان ) فاسق در حال احرام و خارج از احرام كشتن آنها جايز است : كلاغ سياه ، زغن ، سگ گزنده ، مار و كژدم ، و موش .
    425 - خلق الله الماء طهورا، لا ينجسه (426) الا ما غير لونه ، اءو طعمه ، اءو ريحه .
    - خداى تعالى آب را پاك و پاك كننده آفريد نجاست نمى گيرد، مگر رنگ ، يا طعم ، و يا بوى آن تغيير يابد.
    426 - خير القول ، لا اله الا الله .
    - نيكوترين گفتار و كلام ، كلمه لا اله الا الله است .
    427 - خرجت من نكاح ، و لم اخرج من سفاح لم ينجسنى الجاهلية بانجاسها.(427)
    - من از حلال ، زاده شده ام و از حرام ، زاده نشده ام (از زمان آدم ) و دوره جاهليت (قبل از اسلام ) مرا به نجاستهاى خود آلوده نكرده است .
    تعليق :
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ) اءنه قال : لم يزل ينقلنى الله من اءصلاب الطاهرين الى اءرحام المطهرات حتى اءخرجنى فى عالمكم هذا، لم يدنسنى بدنس الجاهلية .(428)
    خداى تعالى مرا از صلب هاى پاك به رحم هاى پاكيزه منتقل مى ساخت تا اينكه در اين جهان شما مرا بيرون آورد. هرگز با دنس و ناپاكى جاهلية مرا آلوده نساخت .
    در تفسير الميزان با ذكر سند از قول امام جعفر صادق و از ابى عبدالله (عليهما السلام )، در تفسير: و تقلبك فى الساجدين آورده كه فرمودند: او را (پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله )) را كه از صلب اين پيامبر به صلب آن پيامبر منتقل مى شد (خدا) مى ديد، تا اينكه او را از زمان آدم تا زمان پدرش از صلب پدرش از راه نكاح نه زنا بيرون آورد.
    (429)
    428 - خير العبادة الاءستغفار.
    - بهترين عبادتها، استغفار و طلب آمرزش از خدا است .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #63
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اءلا اءخبركم بدائكم من دوائكم ؟ قلنا: بلى يا رسول الله ، قال : داؤ كم الذنوب و دوائكم الاستغفار و قال : توبوا الى الله ، فانى اءتوب فى اليوم ماة مره .
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: آيا شما را از درمانتان براى مرضتان خبر ندهم ؟ گفتيم : بلى اى رسول خدا، فرمود: مرض شما گناهان است ، و داروى شما استغفار و آمرزش طلبيدن . و فرمود: به سوى خدا برگرديد و توبه كنيد، من در هر روز صد بار توبه مى كنم .
    و قال : انه ليغان على قلبى ، حتى اءستغفر فى اليوم ماة مرة .(430)
    و فرمود: دلم گرفته و پريشان مى شود تا اينكه هر روز صد بار استغفار مى كنم .
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): عودوا اءلسنتكم الاستغفار، فان الله تعالى لم يعلمكم الاستغفار الا و هو يريد اءن يغفرلكم .(431)
    فرمود: زبانهاى خود را به استغفار عادت دهيد، زيرا خدايتعالى استغفار را بشما نياموخت مگر اينكه مى خواهد شما را بيامرزد.
    و قال النبى (صلى الله عليه و آله ): من لزم الاستغفار، جعل الله له من كل هم فرجا، و من كل ضيق مخرجا، و يرزقه من حيث لا يحتسب .(432)
    يعنى : هر كس پيوسته استغفار كند خداوند براى او از هر غم و اندوه گشايش ‍ و از هر تنگى و فشار، راه خروجى قرار مى دهد، و او را از جاييكه گمان نمى برد روزى عطا فرمايد.
    429 - خير صلوة المرء فى بيته ، الا مكتوبة .
    - بهترين نماز مرد، نمازى است كه در خانه خود بخواند، بجز نمازهاى فريضه .
    تعليق :
    قال (صلى الله عليه و آله ): يا اءباذر؛ صلوة فى مسجدى هذا، تعدل ماءة اءلف صلوة فى غيره من المساجد، الا المسجد الحرام ، و صلوة فى المسجد الحرام تعدل ماءة اءلف صلوة فى غيره ، و اءفضل من هذا كله صلوة يصليها الرجل فى بيته ، حيث لا يراه الا الله عزوجل يطلب بها وجه الله تعالى .
    يا اءباذر؛ لا تجعل بيتك قبرا، واجعل فيه صلوتك ، تضى ء بها قبرك .
    (433)

    اى اباذر نمازى در اين مسجد من معادل هزار نماز در مساجد ديگر است به جز مسجدالحرام . و يك نماز در مسجدالحرام معادل با هزار نماز است در غير آن ، و بهتر از همه اينها نمازى است كه مرد در خانه اش بخواند، به گونه اى كه جز خداى تعالى آن را نبيند، و بدينوسيله وجه خدا را طلب كند.
    اى اباذر خانه خود را گور قرار نده ، و نمازت را در آن بجا آر كه با آن قبرت را روشن مى كنى .
    430 - خير عبادالله من اذا سافر قصر.
    - بهترين بندگان خدا كسى است كه هرگاه مسافرت كرد (نمازش را) قصر بخواند.
    تعليق :
    در بحار چنين آمده : خيار اءمتى الذين اذا سافروا قصروا و اءفطروا.(434)
    يعنى : نيكان امت من كسانى هستند كه اگر سفر كردند، نماز را قصر مى خوانند و روزه نمى گيرند.
    431 - خيار اءمتى حدادها، اءلذين اذا غضبوا رجعوا.(435)
    - نيكان امت من دلاوران زود خشمى اند كه هرگاه خشمناك شوند (زود بحال اول ) برمى گردند و آرام مى گيرند.
    تعليق :
    سئل النبى (صلى الله عليه و آله ) عن خيار العباد؟ فقال : اءلذين اذا اءحسنوا استبشروا، و اذا اءساؤ ا، استغفروا، و اذا اءعطوا شكروا، و اذا ابتلوا صبروا، و اذا غضبوا، غفروا.(436)
    از پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) درباره بندگان خوب و برگزيده سوال شد؟ فرمود: كسانى هستند كه هرگاه كار نيك انجام دادند خوشحال مى شوند، و اگر كار زشتى از آنها سر زد، طلب آمرزش و استغفار مى كنند، و هرگاه نعمتى به آنها داده شود شكرگزار مى شوند، و هرگاه به بلايى گرفتار آيند، صبر و شكيبايى مى كنند، و هرگاه خشمناك شوند، عفو و گذشت مى كنند.
    432 - خذى ما يكفيك ، و ولدك بالمعروف .
    - اى زن ، بقدرى كه در عرف ، تو و فرزندانت را كفايت مى كند بردار.
    تعليق :
    روايت كرده اند كه هند همسر ابو سفيان به پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) عرض كرد كه : ابو سفيان مرد حريص و بخيل است ، بقدر كفايت من و فرزندانم خرجى نمى دهد، آيا بدون اطلاع وى چيزى از مال او براى كسر خرجى بردارم ؟ فرمود: آن مقدار كه براى تو و فرزندانت كفايت مى كند بردار.
    (437)
    433 - خصاء امتى الصوم .
    - اخته كردن امت من روزه گرفتن است . (كه شهوت را كم مى كند)

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #64
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    د: باب د: باب الدال
    434 - داووا مرضاكم بالصدقة .
    - بيماران خود را با صدقه دادن درمان كنيد.
    435 - درهم ربوا عندالله اءعظم من سبعين زنية بذات محرم .(438)
    - (گناه ) يك درهم ربا خوردن در پيشگاه خدايتعالى بزرگتر از هفتاد بار زنا كردن است با محرم خود (با كسى كه ازدواج با او حرام گشته .)
    تعليق :
    على بن ابراهيم عن ابيه ... عن ابى عبدالله (عليه السلام )، قال : الربا رباء ان ربا يؤ كل و ربا لا يؤ كل فاما الذى يوكل فهديتك الى الرجل تطلب منه الثواب اءفضل مها...
    و اما الذى لا يؤ كل (فهو اءن يدفع الرجل عشرة دراهم على اءن يرد عليه اءكثر منها) فهو الربا الذى نهى الله عنه و اوعد عليه النار.
    (439)

    فرمود: ربا دو قسم است . ربايى كه خوردن آن جايز است ، و ربايى كه حرام است و جايز نيست .
    و آنكه جايز و حلال است . آنست كه (از كسى پولى گرفتى و هنگام بازپس ‍ دادن آن به ميل خودت بعنوان استحباب ) هديه اى به كسى مى دهى و از آن ثوابى مى خواهى كه بهتر از آن است .
    و اما آنكه حرام است ، كسى ده درهم به ديگرى بدهد و شرط نمايد كه بيشتر از آن بر او برگرداند، پس آن ربايى است كه خداوند از آن نهى و منع فرموده ، و بر آن وعده عذاب جهنم داده است .
    عن زراره عن ابى جعفر (عليه السلام ) قال : ليس بين الرجل و ولده و بينه و بين عبده ، و لا بينه و بين اءهله ربا...(440)
    فرمود: بين پدر و فرزندش و بين او و بنده اش ، (و هكذا) بين زن و شوهر ربا نيست (يعنى : جايز است .)
    436 - دباغ الاءديم ذكاته .(441)
    - دباغى چرم و پوست ميتة ، آن را پاك مى كند.
    تعليق :
    (مسئله اختلافى است : بعضى از فقها پوست ميته حيوان حلال گوشت را پس از دباغى كردن پاك مى دانند ولى نماز خواندن با آن را جايز نمى دانند) به فقيه مراجعه شود.
    437 - دماؤ كم و اءموالكم عليكم حرام .
    - خون و اموال شما بر همديگر حرام است .
    438 - دعوة الصائم لاترد.
    - دعاى شخص روزه دار رد نمى شود.
    439 - درهم الصدقة بعشرة ، درهم القرض بثمانية عشر.
    - يك درهم صدقه دادن ده برابر، و يك درهم قرض دادن هجده برابر ثواب دارد.
    440 - دعى الصلوة اءيام اءقرائك .
    - (اى زن ) روزهاى حيض خود، نماز را ترك كن .
    441 - درهم (فى )(442) الخضاب اءفضل من اءلف درهم فى غيره فى سبيل الله .
    - يك درهم در خضاب خرج كردن بهتر است از هزار درهم در غير آن كه در راه خدا خرج شود.
    442 - دع ما يريبك الى ما لا يريبك .
    - در هر چه شك دارى آن را رها كن و پيروى كن آنچه را كه يقين دارى .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): دع ما يريبك الى ما لا يريبك فانك لن تجد فقد شيى ء تركته لله عزوجل .(443)
    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: رها كن و واگذار آنچه تو را به شك و ترديد مى اندازد، با انتخاب آنچه در آن شك و ترديد ندارى ، زيرا، تو با ترك كردن امرى براى خاطر خدا، چيزى را از دست نمى دهى و زيان نمى بينى .
    و منه الحديث : دع ما يريبك الى ما لا يريبك ، فان الكذب ريبة ، والصدق طماءنينة .
    اى : ما يشكك و يحصل فيك الريبة ، و هى فى الاصل قلق النفس و اضطرابها، الاترى كيف قابلها بالطماءنينة ، و هى السكون ، و ذلك ان النفس لا تستقر متى شكت فى امر، و اذا ايقنته سكنت و اطماءنت .
    (444)

    رها كن آنچه را كه تو را به شك و شبهه مى اندازد با انتخاب آنچه تو را دچار شك و شبهه نمى كند زيرا از دروغ شك و شبهه آيد، و راستى آرامش خاطر آورد.
    يعنى : آنچه شبهه ناك است و تو را به شك و ريب وامى دارد، آن در اصل ناآرامى و پريشانى و اضطراب دل است .
    آيا نمى بينى كه در مقابل آن آرامش خاطر موجب سكون مى شود، و اين بدان جهت است كه نفس انسان هرگاه در امرى شك مى كند آرامش و استقرار نمى يابد، و آنگاه كه يقين پيدا كرد تسكين يابد و آرام مى گيرد.
    عن ابى جعفر، او عن ابى عبدالله (عليهما السلام ) قال : اءلوقوف عند الشبهة خير من الاقتحام فى التهلكة ، و تركك حديثا لم تروه ، خير من روايتك حديث لم تحصيه .(445)
    مى فرمايد: توقف و خوددارى كردن در امر شبهه ناك (و مبهم كه در آن ، حكم به صواب و خطا نمى شود كرد) بهتر است از آنكه انسان خود را به خطر و هلاكت اندازد.
    اگر از روايت كردن حديثى خوددارى كنى بهتر از آن است كه حديثى را روايت كنى كه حقيقت آن براى تو مكشوف و روشن نيست .
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ) فى نهج البلاغه : لا ورع كالوقوف عندالشبهة .(446)
    يعنى : هيچ ورع و پرهيزگارى مانند توقف كردن در هنگام شبهه نيست .
    از حكيمى پرسيدند علم از كه آموختى ؟ گفت : از نابينايان ، گفتند چگونه ؟ گفت : تا يقين نكنند و علم نرسانند قدم از قدم بر نمى دارند و دست بكارى نمى زنند.
    حكمت :
    كورى كه به ديد چشم باطن عمرى به سر آورد سلامت بهتر ز دو چشم مرد نادان بر چاه بيفتد از جهالت
    443 - دعاء الرجل لاءخيه بظهر الغيب مستجاب .
    - دعاى مرد درباره برادرش در غياب او پذيرفته مى شود.
    444 - دعواالناس فى غفلاتهم يرزق الله بعضهم من بعض .
    - مردم بى خبر را بحال خود واگذاريد، خدايتعالى روزى آنها را بدست همديگر مى رساند.
    445 - درهم يرده (447) العبد الى الخصماء خير من عبادة اءلف سنة .
    - يك درهم كه بنده براى (اصلاح ما بين ) خصومت كنندگان هزينه كند بهتر است از هزار سال عبادت .
    446 - داؤ كم الذنوب و دوائكم الاستغفار.
    - گناهان مرض شما است و داروى شما استغفار است .
    447 - دم الحيض اءسود محتدم .
    - خون حيض به رنگ سرخ تند است كه به سياهى مى زند.
    448 - دعاء اءطفال اءمتى مستجاب ، ما لم يقارفوا الذنوب .
    - دعاى كودكان امت من مستجاب است ، اگر با گناهان آلوده نشوند.
    449 - دعوا عبادالله ياءكل (448) بعضهم من بعض .
    - بندگان خدا را آزاد بگذاريد، آنها از يكديگر روزى مى خورند.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #65
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    قيل للنبى (صلى الله عليه و آله ): لو سعرت لنا سعرا، فان الاءسعار تزيد و تفقص ، فقال (صلى الله عليه و آله ): ما كنت لاءلقى الله ببدعة لم يحدث الى فيها شيئا، فدعوا عبادالله ياءكل بعضهم من بعض ، و اذا استنصحتم فانصحوا.(449)
    به پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) گفتند: اگر براى ما نرخ و قيمت گذارى مى كرديد (بهتر بود) زيرا قيمت ها، كم و زياد مى شود.
    فرمود: من حاضر نيستم خدا را با بدعتى ملاقات كنم كه درباره آن چيزى براى من دستور نيامده است ، مردم را آزاد بگذاريد تا از همديگر روزى بخورند، و اگر پندپذير باشند آنها را نصيحت كنيد.
    عن جابر قال ، قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): لا يبيع حاضر لباد، دعواالناس يرزق الله بعضهم من بعض .(450)
    يعنى : شهرى براى روستايى فروشندگى نكند، مردم را آزاد بگذاريد از همديگر روزى بخورند.
    در تفسير اين حديث آمده : ميوه جات و ساير آذوقه ها وقتى كه از روستا و دهات اطراف نزديك شهر به بازار حمل مى شود جايز نيست كه اهل بازار به جاى آنها آن را به مردم بفروشند، سزاوار است آورنده آن خودش بفروش ‍ برساند (از توليد بمصرف كه هم نفع مصرف كننده است و هم نفع فروشنده .)
    فاما كسى كه از يك شهر به شهر ديگر حمل مى كند، او مى تواند، و بر او جايز است ، زيرا آن در مسير تجارت قرار مى گيرد.
    (451)
    عن على (عليه السلام ) قال مر رسول الله (صلى الله عليه و آله ): بالمحتكرين فاءمر بحكرتهم اءن تخرج الى بطون الاءسواق و حيث تنظر الابصار اليها. فقيل لرسول الله (صلى الله عليه و آله ) لو قومت عليهم ، فغضب (صلى الله عليه و آله ) حتى عرف الغضب فى وجهه ، فقال اءنا اءقوم عليهم ؟ انما السعر الى الله يرفعه اذا شاء و يخفضه اذا شاء.(452)
    گفت : رسول خدا بر احتكار كنندگان گذشت ، دستور داد كه آنچه را كه احتكار كرده اند بيرون آورده و در وسط بازارها قرار دهند به گونه اى كه چشم ها آن را ببينند. آنگاه به رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) گفتند: اگر قيمت گذارى مى كردى (بهتر بود) آنحضرت خشمگين شد بطورى كه خشم از چهره حضرت پيدا بود فرمود: من بر آنها قيمت گذارى كنم ! همانا قيمت به عهده خدايتعالى است ، هرگاه خواست بالا مى برد و هرگاه خواست پايين مى آورد.


    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #66
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    ذ: باب ذ : باب الذال
    450 - ذلاقة اللسان راءس المال .
    - فصاحت و بلاغت زبان ، سرمايه است .
    451 - ذكوة الجنين ذكوة امه .
    - با ذبح شرعى و سر بريدن (گوسفند ماده و امثال آن ) بچه جنين كه در داخل شكم مادر است تزكيه مى شود.
    452 - ذهبت اليمين بدعوى المدعى .
    - قسم خوردن (منكر) ادعاى مدعى را پايان مى بخشد.
    تعليق :
    عن النبى (صلى الله عليه و آله )، انه قال : البينة على المدعى واليمين على من اءنكر.(453)
    فرمود: مدرك و بينه بر عهده ادعا كننده است ، و قسم خوردن بر كسى است كه انكار ادعاى او را مى كند.
    فقه الرضا: البينة فى جميع الحقوق على المدعى فقط، واليمين على من اءنكر، الا فى الدم .(454)
    يعنى : بينه و دليل در تمام حقوق فقط بر عهده ادعا كننده است ، و قسم خوردن به منكر مى رسد، مگر درباره خون و قتل (كه حكم ديگر دارد.)
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): من خلف لكم على حق ، فصدقوه ، و من ساءلكم بالله ، فاءعطوه ، ذهبت اليمين بدعوى المدعى و لا دعوى له .(455)
    يعنى : هر كس درباره حقى براى شما قسم خورد، او را تصديق كنيد و راست پنداريد. و هر كس از شما با سوگند چيزى خواست به او بدهيد. ادعاى مدعى (در صورتيكه بينه قاطع نداشته باشد) با قسم خوردن منكر از بين مى رود و ديگر باره نمى شود ادعا را تجديد كرد.
    (قسم خوردن منكر، شرايطى دارد، به فتاوى فقها و مراجع رجوع شود.)
    453 - ذروا المسلمين ، يرزق الله بعضهم من بعض .(456)
    - مسلمانان را به حال خود بگذاريد خدايتعالى آنها را از همديگر روزى مى رساند.
    تعليق :
    همانند اين حديث در حديث 444 و 449 و تعليق آن در صفحات پيش ‍ گذشت .
    در اينجا دو حديث درباره احتكار مى آوريم :
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : نفد الطعام على عهد رسول الله (صلى الله عليه و آله )، فاتاه المسلمون ، فقالوا: يا رسول الله ؛ قد نفد الطعام و لم يبق منه شيى ء الا عند فلان ، فمره يبيعه الناس . قال : فحمدالله و اءثنى عليه ، ثم قال : يا فلان ؛ ان المسلمين ذكروا اءن الطعام قد نفد، الا شيئا عندك ، فاخرجه و بعه كيف شئت و لا تحبسه .(457)
    در زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) مواد غذايى ناياب شد، مردم پيش آنحضرت آمدند و عرض كردند كه اى رسول خدا مواد غذايى تمام شده و چيزى از آن نمانده مگر پيش فلانى ، دستور فرماييد در معرض فوش ‍ قرار دهد، پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) خدايتعالى را حمد و ثنا گفت آنگاه فرمود: اى فلانى مسلمانان مى گويند مواد غذايى ناياب شده ، مگر مقدارى كه پيش تو است ، پس آن را بيرون بياور و به هرگونه كه خواستى بفروش (ولى ) آن را حبس و احتكار مكن .
    عن على (عليه السلام )، انه قال : رفع الحديث الى رسول الله (صلى الله عليه و آله ) اءنه مر بالمحتكرين ، فاءمر بحكرتهم اءن تخرج الى بطون الاءسواق و حيث تنظر الاءبصار اليها.(458)
    على (عليه السلام ) فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) بر احتكار كنندگان گذشت و آنگاه دستور داد كه آنچه احتكار كرده اند بيرون آورد در وسط بازارها در معرض انظار مردم قرار دهند به گونه اى كه مردم آن را ببينند.
    454 - ذهب حسن الخلق بخير الدنيا و الاخرة .
    - خوش خلقى ، خير دنيا و آخرت را همراه دارد.
    تعليق :
    عن على بن الحسين (عليهما السلام ) قال ، قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ما من عمل يوضع فى ميزان امرء يوم القيامة ، اءفضل من حسن الخلق .(459)
    رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: در روز قيامت عملى در ترازوى انسان گذاشته نمى شود كه بهتر از حسن خلق باشد.
    قال الصادق (عليه السلام ): لا عيش اءهناء من حسن الخلق .(460)
    فرمود: زندگانى خوشتر و گواراتر از خوش خلقى وجود ندارد.
    قال ، قلت لاءبى عبدالله (عليه السلام ): ما حد حسن الخلق ؟ قال : تلين جانبك ، تطيب كلامك ، و تلقى اءخاك ببشر حسن .(461)
    راوى گويد: پرسيدم كه : حد و اندازه خوش خلقى چگونه است ؟ فرمود: (با مردم ) نرم خو و خوشرفتار باشى ، و شيرين كلام و خوش زبان باشى ، و با خوشرويى و خوش برخوردى ديدار و ملاقات كنى .
    و قال (صلى الله عليه و آله ): حسن الخلق ، و صلة الاءرحام ، و بر القرابة ، تزيد فى الاءعمار، و تعمر الديار، ولو كان القوم فجارا.(462 )
    فرمود: خوش خلقى و صله ارحام ، و نيكى كردن به خويشاوندان ، عمرها را زياد، و شهرها را آباد مى كند، اگر چه آنهان مردمانى بدكار باشند.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #67
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    ر: باب ر : باب الرآء
    455 - راءيت على باب الجنة مكتوبا: اءنت محرمة على كل بخيل و عاق .
    - بر در بهشت ديدم كه نوشته بودند: تو (يعنى بهشت ) بر هر بخيل و عاق پدر و مادر حرام هستى .
    456 - رفع عن اءمتى الخطاء، والنسيان ، و ما استكرهوا عليه .
    - از امت من برداشته شد (حساب و عقل ) اعمالى كه از روى اشتباه ، يا در اثر فراموشى و يا آنچه ناخواسته مجبور به انجام آن باشند.
    457 - رفع القلم عن ثلثة ، الصبى والمجنون و النائم .
    - اعمال سه كس را نمى نويسند: كودك نابالغ و ديوانه و كسى كه در حال خواب كارى از او سر زده باشد.
    تعليق :
    عن ابى عبدالله (عليه السلام )، قال : سمعته يقول : وضع عن هذه الاءمة ستة : الخطاء والنسيان ، و ما استكرهوا، و ما لا يعلمون ، و ما لا يطيقون ، و ما اضطروا عليه .(463)
    مى فرمود: شش كار را بر اين امت نمى گيرند: خطا و اشتباه ، و فراموشى ، و آنچه مجبور به آن كار شوند، و آنچه نمى دانند، و آنچه تاب و توان آن را ندارند، و آنچه ناچار از عمل آن باشند.
    عن النبى (صلى الله عليه و آله ) قال : يوحى الله عزوجل الى الكرام لاتكتبوا على عبدى المومن عند ضجره شيئا.(464)
    فرمود: خداى عزوجل وحى نمود به فرشتگان (نويسنده اعمال ) كه براى بنده مومن من كارى را كه در اثر بى تابى و دلتنگى انجام مى دهد چيزى ننويسيد.
    458 - رحم الله المحلقين قالها ثلثا.
    - سه بار فرمود: خدا بيامرزد كسانى را كه (در مراسم حج ) سر خود را بتراشند.
    459 - رحم الله المقصرين . قالها مرة .
    - يك بار فرمود: خدا بيامرزد كسانى را كه (در مراسم حج ) موسى سر خود را كوتاه كنند.
    460 - رجعنا من الجهاد الاصغر، الى جهاد الاكبر.
    - از جهاد كوچكتر برگشتيم بسوى جهاد بزرگتر (يعنى : جهاد با نفس .)
    461 - راحة الانسان فى حبس اللسان .
    - آسايش و راحتى انسان در حبس كردن زبان است .
    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): نجاة المؤ من حفظ لسانه .(465)
    نگهدارى زبان مومن سبب نجات او (از گرفتاريها) است .
    عن اميرالمومنين (عليه السلام ): من حفظ لسانه سترالله عورته .(466)
    هر كس زبان خود را حفظ و نگهدارى كند خدايتعالى عيبهاى او را مى پوشاند.
    قال النبى (صلى الله عليه و آله ): من حفظ لسانه فكاءنما عمل بالقرآن .(467)
    هر كس زبانش را نگهدارد، مانند اين است كه قرآن را عمل كرده .
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ): يا سفيان ؛ ان عز المومن فى حفظ لسانه ، و من لم يملك لسانه ندم .(468)
    فرمود: اى سفيان ؛ بدرستى كه عزت مومن در نگهدارى زبانش است هر كس مالك زبانش نباشد، نادم و پشيمان مى شود.
    عن ابى جعفر (عليه السلام ) قال : لو اءن العباد اذا جهلوا، وقفوا و لم يجحدوا، لم يكفروا.(469)
    اگر بندگان وقتى كه نمى دانند، از ستيز كردن باز ايستند و انكار نكنند، كافر نمى شوند.
    قال على (عليه السلام ) فى كلام له : لا يستحيى العالم اذا سئل عما لا يعلم اءن يقول لا علم لى به .(470)
    فرمود: هرگاه از عالم چيزى كه نمى داند پرسش شود، شرم و حيا نكند از اينكه بگويد من نمى دانم .
    عن ابى عبدالله (عليه السلام )، قال : ان الله تبارك و تعالى عير عباده بآيتين من كتابه : اءن لا يقولوا حتى يعلموا و لا يردوا ما لم يعلموا. قال الله عزوجل : الم يؤ خذ عليهم ميثاق الكتاب اءن لا يقولوا على الله الا الحق و قال : بل كذبوا بما لم يحيطوا بعلمه و لما ياءتهم تاءويله .(471)
    فرمود: خداى تبارك و تعالى نكوهش كرده بندگانش را با دو آيه در كتاب خود كه نگويند مگر پس از دانستن ، و رد نكنند آنچه را كه نمى دانند. خداى عزوجل فرمود: (آيا برايشان پيمان كتاب گرفته نشد كه بر خدا بجز حق نگويند. بلكه تكذيب كردند آنچه را كه به علم آن احاطه نداشتند، و هنوز تاءويلش به ايشان نيامده .
    (472))
    462 - رحم الله امرء، اءعان ولده على بره .
    - خدا بيامرزد مردى را كه فرزندان خود را در نيكى كردن به او (يعنى پدر خودش ) تشويق و يارى كند.
    463 - رد الاءمانة الى من ائتمنك ، و لا تخن من خانك .
    - امانت كسى را كه تو را امين قرار داده به خودش برگردان ، و اگر كسى بر تو خيانت كرد، تو بر او خيانت مكن .
    464 - رحم الله عليا، اءللهم ، ادر الحق معه حيث ما دار.
    - رحمت خدا شامل حال على (عليه السلام ) باد، خداوندا؛ حق را به همراه على (عليه السلام ) بگردان به هر جهتى كه مى گردد.
    465 - رهبانية اءمتى الصوم والجهاد.(473)
    - رهبانيت امت من روزه گرفتن و جهاد كردن است .
    466 - رزقك يطلبك اءشد من طلب اءجلك .
    - روزى تو، تو را دنبال مى كند، سخت تر از دنبال كردن اجل تو.
    تعليق :
    قال الله عزوجل : نحن قسمنا بينهم معيشتهم فى الحيوة الدنيا.(474)
    ماييم كه معاش آنها را در زندگى دنيا در ميانشان تقسيم مى كنيم .
    و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون ، ما اءريد منهم من رزق و ما اءريد اءن يطعمون ان الله هو الرزاق ذوالقوة المتين .(475)
    و نيافريدم جن و انس را مگر براى آنكه بپرستند و بندگى كنند مرا، نمى خواهم از آنها هيچ روزى و نمى خواهم اطعام كنند مرا، بدرستى كه خدا اوست روزى دهنده صاحب قوت و قوى .
    ابراهيم بن البلاد از پدرش از حضرت ابو جعفر (عليه السلام ) روايت مى كند: ((هيچكس نيست مگر خداوند متعال رزق حلالى براى او واجب كرده كه با عافيت به وى مى رسد، و آن را بصورت حرام نيز به معرض ‍ گذاشته ، اگر كسى بحرام آن دست ببرد، خداوند از حلال او قصاص ‍ مى نمايد و بر مى دارد، و نزد خدا بيش از اينها است و بسيار.))
    خود مى فرمايد: و اساءلواالله من فضله يعنى : زيادى و بيش روزى را فقط از خدا بخواهد.
    (476)
    ... عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : من صحة يقين المرء اءن لا يرضى الناس بسخط الله ، و لا يلومهم على ما لم يؤ ته الله ، فان الرزق لا يسوقه حرص حريص ... الخ .(477)
    فرمود: از صحت يقين مرد مسلمان آنست كه عملى براى رضايت مردم انجام نمى دهد كه با آن عمل ، خدا را ناراضى سازد.
    و كسى را كه خداوند به او نداده ، سرزنش نمى كند، زيرا روزى با حرص و طمع حريص بدست نمى آيد، و با ناخوش داشتن و ناخواستن بازگردانده نمى شود. و اگر يكى از شماها از روزى خود فرار كند بطورى كه از مرگ فرار مى كند، روزى او را دريابد، همانگونه كه مرگ او را در مى يابد.
    سپس فرمود: بدرستى كه خداوند با عدالت و داد خود، آسايش و راحتى را در يقين و رضا قرار داده . و همّ و اندوه را در شك و نارضايتى قرار داده است .
    ... قال : سمعت ابا عبدالله (عليه السلام ) يقول : ان الله تعالى وسع فى اءرزاق الحمقى ، ليعتبر العقلاء و يعلموا اءن الدنيا ليس ينال ما فيها بعمل و لا حيلة .(478)
    خدايتعالى در روزى نادانان وسعت مى دهد تا خردمندان بدانند كه مال دنيا به كارى و تدبيرى بدست نمى آيد.
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ان روح القدس نفث فى روعى اءنه لن يموت عبد منكم ، حتى يستكمل رزقه ، فاتقوالله و اءجملوا فى الطلب .(479)
    فرمود: روح القدس در دل من دميد كه بنده اى از شما نمى ميرد تا وقتى كه روزى او تمام و كمال برسد. پس بپرهيزيد از خدا و در طلب ميانه روى كنيد.
    و عن اميرالمومنين (عليه السلام ) اءنه قال فيما وعظ به لقمان ابنه ، اءنه قال : يا بنى ليعتبر من قصر يقينه وضعف تعبه فى طلب الرزق ان الله خلقه فى ثلاثة اءحوال من رزقه و آتاه رزقه و لم يكن فى واحدة منها كسب و لا حيلة ... الخ .(480)
    اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: لقمان در ضمن موعظه به پسرش گفت : پسرم ؛ هر كس يقين او كم باشد و از طلب روزى ضعيف و ناتوان شود، عبرت و تجربت بگيرد از اينكه خداى تعالى در سه حالت و مرحله از آفرينش او، روزى او را داده ، و در هيچ يك از آن سه حالت نه او كسب كرده و نه تدبيرى انديشيده . بدرستى كه خداوند در حالت چهارم نيز روزى او را خواهد داد.
    اما نخستين مرحله ، او در رحم مادرش بود، در آن جايگاه روزى او را داد بطورى كه نه سرمايى بود كه او را آزار دهد و نه گرمايى . سپس از آنجا بيرون آورد (روزى ) او را از شير مادر جارى ساخت و او را پروريد بدون اينكه او حول و قوه اى داشته باشد. پس از آن ، او را از شير باز گرفت (روزى ) او را از كسب پدر و مادر او جارى ساخت با راءفت و رحمة و مهربانى كه در دلهاى آنها گذاشت . تا اينكه او بزرگ شد و عقل پيدا كرد و وارد كسب شد، پس امر بر او تنگ گرديد، آنگاه او به پروردگار خود بدگمان شد، از اداء حق خدا از مالش خوددارى كرد و بر خود و زن و بچه اش تنگ گرفت و ترسيد كه فقير و محتاج شود.
    467 - ركعتان يصليهما المؤ من فى جوف الليل ، خير له من الدنيا و ما فيها.
    - دو ركعت نمازى كه مومن در دل شب مى خواند براى او بهتر است از دنيا و هر آنچه در دنيا است .
    468 - ركعتان يصليهما متزوج خير من سبعين ركعة من اءعزب .(481)
    - دو ركعت نمازى كه شخص ازدواج كرده مى خواند، بهتر است از هفتاد ركعتى كه شخص بى همسر مى خواند.
    469 - رضاهن فى فروجهن (يعنى : النساء.)
    - خشنودى و رضايت زنان در فروجشان است .
    470 - راءس العقل التودد الى الناس .(482)
    - كمال عقل و خردمندى ، دوستى كردن با مردم است .

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #68
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): راءس العقل بعدالدين ، التودد الى الناس ، و اصطناع الخير الى كل اءحد بر و فاجر.(483)
    يعنى : اساس عقل بعد از ديندارى ، محبت و دوستى كردن با مردم است و خوبى رساندن بر هر كس ، چه نيكوكار باشد، چه بدكار (زيرا آدم بدكار بيشتر به تو احتياج دارد كه او را با مهر و محبت به راه راست و عمل نيك راهنمايى كنى .)
    471 - رحم الله من كسب طيبا و اءنفق قصدا، و قدم فضلا.
    - خدا بيامرزد كسى را كه از راه حلال و پاكيزه كسب مال كند، و با ميانه روى (بدون اسراف ) آن را هزينه و انفاق كند، و با صدقات و نيكوكارى زيادى مالش را به آخرت بفرستد.
    472 - رحم الله من قال خيرا فغنم ، اوصمت فسلم .
    - خدا بيامرزد كسى را كه سخنان سودمند و نيكو گويد و بهره مند شود، يا سكوت اختيار كند و سالم بماند.
    473 - رحم الله اءخى موسى ، قتل رجلا خطا، و هو ابن اثنتى عشرة سنة .
    - خدا رحمت كند برادرم موسى را، در سنين دوازده سالگى مردى را به غير عمد كشت .
    474 - رحم الله اءخى يوسف ، لولا يقل : اجعلنى على خزائن الاءرض ، لولاه من ساعته (و) لكن اءخر ذلك سنة .(484)
    - خدا رحمت كند برادرم يوسف را، اگر نمى گفت : مرا خزانه دار زمين قرار بده ، از همان ساعت به آن كار گمارده مى شد، ولى (گفتن او) آن را يك سال عقب انداخت .
    475 - رحم الله اءخى لوطا، كان ياءوى الى ركن شديد.(485)
    - خداوند، برادرم لوط را رحمت كند، او در جانب قوى و توانمند پناه داشت .
    تعليق :
    قال ابو جعفر (عليه السلام ): رحم الله لوطا، لو يدرى من معه فى الحجرة ، لعلم اءنه منصور حيث يقول : (لو اءن لى بكم قوة ، او آوى الى ركن شديد) اءى ركن اءشد من جبرئيل معه فى الحجرة .
    امام باقر (عليه السلام ) فرمود: خدا رحمت كند لوط را، اگر مى دانست چه كسى با او در حجره همراه است ، مى دانست كه او پيروز است ، هنگامى كه مى گفت : (اى كاش در برابر شما قوت و توانى داشتم ، يا به يك جا، و مقام محكم پناه مى گرفتم ) كدام ركن و مقام محكم تر از جبرئيل كه در حجره همراه او بود.
    (486)
    476 - راءس الحكمة مخافة الله .
    - اساس حكمت ترس از خداست .
    477 - رحم الله المتسرولات ، قالها ثلاثا.(487)
    - سه بار فرمود: خدا بيامرزد زنانى را كه با شلوار (مخصوص زنان ) پاى خود را مى پوشانند.
    تعليق :
    اميرالمومنين (عليه السلام ) قال : كنت قاعدا فى البقيع مع رسول الله (صلى الله عليه و آله ) فى يوم دجن و مطر، اذمرت امراءة على حمار فهوت يدالحمار فى وهدة فسقطت المراءة فاءعرض النبى (صلى الله عليه و آله ) بوجهه ، قالوا: يا رسول الله انها متسرولة قال : اللهم اغفر للمتسرولات ، ثلاثا، يا اءيها الناس اتخذوا السراويلات فانها من اءستر ثيابكم و حصنوا بها نسائكم اذا خرجن .(488)
    اميرالمومنين (عليه السلام ) فرمود: در بقيع با رسول خدا در روز ابرى و بارانى نشسته بوديم كه زنى سوار الاغ مى گذشت پاى الاغ به چاله اى فرو رفت و آن زن به زمين افتاد. آنگاه نبى اكرم (صلى الله عليه و آله ) روى خود را برگردانيد. گفتند، يا رسول الله او شلوار زنان در پا دارد، آنگاه سه مرتبه گفت : خداوندا زنان شلوار پوش را بيامرز و فرمود: اى مردم شلوار بگيريد زيرا كه آن از بهترين لباس پوشش شما است و بدينوسيله وقتى كه زنان شما بيرون مى روند عفت و پارسايى آنان را حفظ مى كند.
    478 - رحم الله الخلالين و المتخللين .
    - خدا بيامرزد سركه فروشان را و كسانى را كه سركه مصرف مى كنند.
    479 - رحم الله امراء سمع مقالتى فوعاها، فاءداها كما سمعها.(489)
    - خدا بيامرزد كسى را كه به سخنان من گوش فرا دهد و آن را خوب حفظ كند، سپس آن را همانگونه كه شنيده بازگو كند.
    ز: باب ز : باب الزاء
    480 - زن و اءرجح .
    - در خريد و فروش موقع وزن كردن ، ترازو را چربتر كن . (اگر وزن كننده خريدار باشد قدرى سبكتر و اگر وزن كننده فروشنده باشد قدرى سنگين تر كند بنفع طرف معامله .)
    481 - زملوهم بكلومهم ، فانهم يحشرون يوم القيمة ، و اوداجهم تشخب دما.
    - شهيدان را با خون خود كفن كنيد (نشوييد) كه آنان در روز قيامت در حالى محشور مى شوند كه از رگهاى گردنشان خون مى چكد.
    482 - زويت لى الارض ، فراءيت مشارقها و مغاربها و سيبلغ ملك اءمتى ما زوى لى منها.
    - زمين براى من پيچيده شد و گرد آمد، مشرقها و مغربهايش را ديدم ، در آينده آنچه براى من پيچيد و گرد آمد به تملك امت من درخواهد آمد.
    483 - زوجتكها بما معك من القرآن .
    - به يكى از مسلمانان فرمود: آن زن را به ازدواج تو در آوردم بمهريه اينكه هر چه از قرآن مى دانى به او تعليم كنى .
    تعليق :
    روايت شده كه يكى از زنها پيش نبى اكرم (صلى الله عليه و آله ) آمد و گفت : اى رسول خدا؛ من نفس خود را بتو بخشيدم ، آن حضرت فرمود: من احتياج به زن ندارم ، سپس زن گفت : مرا به يكى از اصحاب خود كه بخواهى تزويج كن ، آنگاه مردى بلند شد و عرض كرد: اى رسول خدا او را براى من تزويج كن . فرمود: آيا چيزى براى پرداخت مهريه او در دست دارى ؟ عرض ‍ كرد: بخدا قسم بجز اين عبا كه در دوش دارم چيزى ندارم . فرمود: اگر آن را بدهى بدون عبا مى مانى ، آيا از قرآن چيزى بلدى ؟ گفت : بلى فلان سوره ها را بلدم . آنگاه فرمود: او را به تزويج تو در آوردم كه آنچه از قرآن بلدى به او بياموزى (بابت مهريه .)
    (490)
    484 - زينة الاسلام الصلوات الخمس .
    - زينت و لباس اسلام پنج وقت نماز واجب روزانه است .
    485 - زكوا اءموالكم ، تقبل صلوتكم .
    - اموال خود را از (حرام ) پاك كنيد (و حق خدا و خلق را بپردازيد) تا نماز شما پذيرفته شود.
    486 - زكوة الفطر على كل ذكر و اءنثى .(491)
    - زكات فطره بر هر مرد و زن واجب است .
    487 - زيارة الحسين تعدل حجة و عمرة .
    - زيارت حسين (عليه السلام ) معادل يك حج و يك عمره است .
    488 - زيارة الحسين واجبة على الغنى فى السنة مرتين و (على ) الفقير فى السنة مرة .(492)
    - زيارت حسين (عليه السلام ) بر هر توانگر در سال دوبار و براى بى بضاعت ها در سال يكبار مقرر است .
    از ابى عبدالله (عليه السلام ) روايت شده :
    كه فرموده : فان زيارة الحسين واجبة على الرجال و النساء.(493)
    زيارت امام حسين (عليه السلام ) بر مردان و زنان واجب و مقرر است .
    در بحار و وسائل و تهذيب و كامل الزيارات مكرر آمده :
    حق على الغنى اءن ياءتى قبرالحسين (عليه السلام ) فى السنة مرتين ، و حق على الفقير اءن ياءتيه فى السنة مرة .(494)
    حق و شايسته است كه اغنياء هر سال دوبار، و غير اغنياء يك بار به زيارت قبر امام حسين (عليه السلام ) مشرف شوند.
    489 - زين الله الاءرض بآلى ، و هم : على و فاطمة و الحسن و الحسين و اءولادهم .
    - خدايتعالى زمين را با اهل بيت من زينت داده است و آنها على و فاطمه و حسن و حسين و فرزندان آنها هستند.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #69
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    س : باب س : باب السّين
    490 - سادة الناس فى الدنيا الاءسخياء.
    - سروران و بزرگان مردم در دنيا سخاوتمندان و اهل بخشش هستند.
    491 - سادة الناس فى الاخرة الاءتقياء.
    - سروران و بزرگان مردم در آخرت پرهيزگارانند.
    492 - سياءتى على اءمتى زمان ، يكون القابض منهم دينه كالقابض على الجمر.
    - بر امت من زمانى پيش مى آيد كه آنكه دين خود را نگه مى دارد، مانند كسى است كه روى آتش ايستاده باشد.
    493 - سباب المومن فسوق .
    - سبّ و دشنام دادن مومن فسق و تبهكارى است .
    494 - سلوا الله لى الوسيلة ، فانها درجة فى الجنة ، لاينالها الا عبد واحد، و اءرجو اءن يكون انا.(495)
    - از خداوند متعال براى من وسيله بخواهيد زيرا آن مقام و درجه اى است در بهشت كه نايل نمى شود به آن مقام بجز يك بنده ، اميدوارم كه من آن بنده باشم .
    495 - سرك اءسيرك ، اذا(496) تكلمت به اءنت اءسيره .
    - سرّ و راز تو اسير تو است ، هرگاه آن را به زبان آوردى ، تو اسير او شدى .
    496 - سياحة اءمتى الصوم .
    - گردشگرى امت من روزه است .
    تعليق :
    مجلسى (ره ) در بحار مى گويد: از جمله شرايع عيسى (عليه السلام ) اين بود كه در روى زمين براى اطلاع بر شگفتيهاى قدرت الهى و راهنمائى بندگان خدا و فرار از دشمنان و ملاقات اولياء سياحت و گردشگرى مى كردند.
    آن در شرع ما نسخ شده و روايت شده كه : لا سياحة فى الاسلام - و سياحة هذه الاءمة الصيام .(497)
    در اسلام گردشگرى نيست و گردشگرى اين امت روزه است .
    497 - ساءلت ربى اءن لا يظهر على اءمتى اءهل دين غيرهم ، فاءعطانى ، و ساءلت ربى اءن لايهلكهم جوعا، و فاءعطانى و ساءلته اءن لا يجمعهم على ضلال ، فاءعطانى و ساءلته اءن لا يلبسهم شيعا، فمنعنى .(498)
    - از پروردگار خود خواستم كه صاحبان اديان ديگر را بر امت من چيره و غالب نگرداند، به من عطا فرمود. و از پروردگارم خواستم كه آنها را با گرسنگى نميراند به من عطا فرمود و از او خواستم كه آنها را بر گمراهى گرد نياورد، به من عطا فرمود، و از او خواستم كه آنان را فرقه فرقه نكند، مرا منع فرمود.
    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #70
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    roz1 پاسخ : *^*شهاب الحکمة*^*





    تعليق :
    قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ساءلت ربى لاءمتى ثلاث خلال ، فاءعطانى اثنتين و منعنى واحدة ، ساءلته : اءلا يكفر امتى صفقة واحدة ، فاءعطانيها و ساءلته اءلا يعذبهم بما عذب به الاءمم قبلهم فاءعطانيها، و ساءلته : اءلا يجعل باءسهم بينهم فمنعنيها.(499)
    فرمود از پروردگار خود. براى امتم سه خصلت درخواست كردم ، دو تا را به من عطا فرمود، و از يكى مرا منع نمود. از او تعالى خواستم كه امت من يكدست كافر نشوند، آن را به من عطا فرمود، و از او خواستم كه آنها را به عذابى كه امتهاى پيشين را عذاب كرده معذب نكند آن را هم به من عطا فرمود. و از او خواستم كه بين آنها جنگ و سختى قرار ندهد مرا از آن منع فرمود.
    498 - ساعة من عالم متكئى على فراشه ينظر فى علم ، خير من عبادة العابد سبعين عاما.
    - ساعتى از (اوقات ) عالم كه در بستر خود تكيه داده و در علمى نظر مى كند؛ بهتر است از هفتاد سال عبادت عابد.
    499 - سباق الاءمم ثلثة لم يكفروا بالله طرفة عين : اولهم على ، و مومن آل فرعون ، و صاحب آل يس . و على افضلهم .
    - پيشى گيرندگان امتها (برترين آنها در فضائل و ايمان ) سه نفر بودند كه يك چشم بهم زدن به خدايتعالى كفر نورزيدند: اول آنها على است و مومن آل فرعون و صاحب آل يس . و على افضل آنهاست .
    500 - سبعة يظلهم الله فى ظله يوم لا ظل الا ظله : اءلامام العادل ، و شاب نشاء فى عبادة الله ، و رجل قلبه معلق (500) بالمسجد و رجلان تحابا فى الله و اجتمعا عليه ، و تفرقا عليه ، و رجل دعته امراءة ذات جمال و شباب و مال ، و قال :(501) انى اءخاف الله ، و رجل تصدق بصدقة فاءخفاها، حتى لم يعلم شماله ما اءنفق (502) يمينه ، و رجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه .
    - خداى تعالى هفت كس را در زير سايه خود مى گيرد، در روزى كه به جز سايه او سايه اى نيست (يعنى روز قيامت ): پيشواى عادل ، و جوانى كه دوره جوانى خود را در اطاعت و بندگى خدا گذرانيده ، و مردى كه دل دربند مسجد دارد، و دو كس كه با همديگر براى خدا دوست گشته و گرد هم آيند، و براى خدا از هم جدا شوند، و مردى كه زن خوبروى جوان و ثروتمند او را به خود خواند، و او بگويد: من از خدا مى ترسم و مردى كه صدقه اى بدهد و آن را پنهان دارد كه حتى دست چپ او نفهمد كه دست راست او چه چيز انفاق كرده (تاكيد است در مخفى دادن صدقه ) و مردى كه در خلوت تنهائى ذكر خدا كند و چشم او پر از اشك شود.
    501 - سافروا تغنموا.
    - مسافرت كنيد و سود ببريد.
    502 - ساحر المسلمين يقتل و ساحر الكفار لا يقتل ، فان الشرك اءعظم .
    - ساحر و جادوگر مسلمان كشته مى شود، و ساحر كافر كشته نمى شود، زيرا شرك بزرگتر است .
    503 - سوء الخلق شؤ م .
    - بدخلقى شوم و نامبارك است .
    تعليق :
    عن ابا عبدالله (عليه السلام ) قال : من اءساء خلقه عذب نفسه .(503)
    هر كس بدخلقى كند، خودش را آزار و شكنجه داده است .
    يا على ؛ لكل ذنب توبة ، الا سوء الخلق ، فان صاحبه كلما خرج من ذنب ، دخل فى ذنب .(504)
    در وصاياى پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) است : اى على ؛ براى هر گناهى توبه اى است ، بجز خلق بد، زيرا، آدم بدخلق هرگاه از گناهى بيرون رود، به گناه ديگرى وارد مى شود.
    قال على (عليه السلام ): ما من ذنب الا، و له توبة ، و ما من تائب الا و قد تسلم له توبته ، ما خلا السيى ء الخلق ، لا يكاد يتوب من ذنب ، الا وقع فى غيره اءشد منه .(505)
    على (عليه السلام ) فرمود: هيچ گناهى نيست مگر اينكه براى آن توبه اى است ، و توبه كننده اى نيست ، مگر اينكه توبه اش او را پاك و بى عيب مى كند، مگر شخص بداخلاق ، طولى نمى كشد تا از گناهى توبه كرده ، به گناهى بدتر از گناه اولى گرفتار مى شود.
    عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : اءبى الله عزوجل لصاحب الخلق السيى ء بالتوبة . قيل : و كيف ذاك ؟
    قال : لانه لا يخرج من ذنب حتى يقع فيما هو اءعظم منه .
    (506)

    فرمود: خداوند متعالى ، امتناع مى كند از (پذيرفتن ) توبه شخص بداخلاق . از علت آن پرسيدند، فرمود: زيرا او از گناهى رها نشده به گناه بزرگتر از آن مى افتد.
    رفتار و كردار آدم بدخلق مانند دودى است كه از كانون آتش بلند مى شود و فضاى اطراف را تيره و تار مى كند، و خود انسان در آن آتش مى سوزد و شكنجه مى بيند، و اطرافيانش را آزار مى دهد، و انسان هر چه در بيرون راندن آن دود تلاش و كوشش كند، بى درنگ جاى آن پر مى شود. يگانه چاره آن خاموش كردن كانون آتش است . (يعنى بايد آدمى پيوسته در اصلاح باطن و ضمير خود كوشش كرده و خلق خود را تغيير دهد.)
    قال اميرالمومنين (عليه السلام ): من اصلح سريرته اءصلح الله علانيته .(507)
    هر كس نيت و سرائر باطن خود را اصلاح كند خدايتعالى ظاهر او را اصلاح مى كند.
    بنابراين ، كسى كه باطن دل خود را از كبر، و خود بزرگ بينى ، و حسد، و كينه و انتقام جوئى ، و تحقير و كوچك شمردن ديگران و ساير سريره هاى مذموم پاك كند، مانند اينست كه كانون آتش را خاموش كرده ، قهرا رفتارش با ديگران دگرگون مى شود. البته سخت است ولى ممكن است . فقط اراده قاطعانه مى خواهد.
    نيات و سرائر باطنى ما، انگيزه اعمال ظاهرى ما است ، انسان خوش باطن و خوش نيت هرگز بدخلق نمى شود.
    انسان ، حتى قادر است عادات و خصلتهاى مادرزادى خود را عوض كند. در اين باره در تعليق حديث 22 مفصلا احاديثى نقل شده حتما مراجعه شود.
    504 - سوداء ولود، خير من حسناء عقيم .
    - زن سياهپوست زاينده بهتر است از زن خوبروى نازا.
    505 - سنوابهم (اى بالمجوس ) سنة اءهل الكتاب .
    - با مجوس همان گونه رفتار كنيد كه با اهل كتاب رفتار مى كنيد.
    506 - سيد القوم خادمهم .
    - بزرگ و سالار قوم كسى است كه خدمتگذار آنها باشد.
    507 - ساقى القوم آخرهم شربا.
    - كسى كه سقايت و آب رسانى گروهى را به عهده دارد بعد از همه خودش ‍ آب مى خورد.

    *^*شهاب الحکمة*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 7 از 13 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •