۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩
صفحه 3 از 11 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 104
  1. #21
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩





    اسارت تجلي آزادگي

    آغاز رسالت عظيم حضرت زينب (سلام الله عليها)
    رسالت زينب(سلام الله عليها) در دوران اسارت، پر دامنه و وسيع بود و رعايت اجراي آن بس مشکل بود. و زينب(سلام الله عليها)، مجري طرح حسين است. آنها همانند جد گرامي خود وظيفه¬ی رهائي را بر عهده دارند. و بر اين اساس تکليف زينب(سلام الله عليها) و اهميت کار و وظيفه ی او هم معلوم بود. زينب(سلام الله عليها) در تمام مراحل انجام وظيفه بر خود مسلط بود. بياني متفق و استوار داشت همه جا با دليل و برهان به پيش می رفت. اگر چه زينب(سلام الله عليها) خود را در مقابل همه ي پرچم داران توحيد و عدالت مسئول احساس مي کند، امانت داري خون برادر از هر مسئوليتي براي او سنگين تر است. اگر او نبود وقايع کربلا براي هميشه به همراه شهيدان در کربلا مدفون مي شد.
    وداع با شقايق هاي پرپر: عمر بن سعد فرمانده ی ارتش کربلا به بانوان و بازماندگان حسين ، دستور سوار شدن و حرکت داد. زينب (سلام الله عليها) و خواهرش ام کلثوم زنان و کودکان را سوار بر شترها کردند. سپس به نزد زين العابدين رفت تا او را نيز سوار کند که امام سجاد گفت: «زينب جان شما خود سوار شويد. براي سوار کردن من افراد «عمر سعد» کمک مي کنند.» زينب(سلام الله عليها) دستور ايشان را اجرا کرد و کاروان حرکت کرد. به خواهش اهل بيت(عليهم السلام) کاروان را از قتلگاه حسين گذراندند و همه خود را به پيکر هاي غرق به خون شهدا رساندند و با آنان وداع کردند. اما سجاد تنها از بالاي مرکب به گل زار خزان شده مي نگريست و مي گريست. امام حالت عجيبي پيدا کرده بود. ناگهان زينب(سلام الله عليها) متوجه حالت امام زمانش شد که روح از بدنش جدا مي شود. زينب(سلام الله عليها) جهت تسلاي دل محزون امام سجاد(سلام الله عليها) و با داروي شفا بخش سخن، از او رفع خطر مي کند و حديثي را که در اين مورد از جدش پيغمبر خدا شنيده بود که از ام ايمن نقل شده بود براي امام سجاد بيان کرد و او را دلداري داد. نزديک غروب کاروان به سوي کوفه حرکت کرد .و نزديک غروب فردا به کوفه رسيدند، به دستور عبيد الله بن زياد حکومت نظامي اعلام شد و همه¬ی مردان و زنان، شهر را آماده براي استقبال از کاروان اسرا کرده بودند. عده اي گمان مي کردند که اين اسيران رومي و ترک هستند و يا کاروان امام حسين است که به منظور صلح بايزيد به دمشق مي روند. قافله سالار کاروان، زينب کبري(سلام الله عليها) وقتي کوفه را با آن منظره مشاهده مي کند دردش افزون مي شود و قلبش از شدت جانکاه درد چون ديگ جوشان مي فروشد.اما زينب(سلام الله عليها) با اين وجود، متانت خود را حفظ مي کند . با نگاهي معني دار به همه مي نگرد. همگان در تب و تاب عجيبي به سر مي بردند و کنجکاو بودند تا از سرنوشت کاروان هرچه زودتر آگاهي يابند. زينب(سلام الله عليها) با يک دنيا شهامت نطق آتشين خود را شروع و با تسخير دلها و انجام منظور خود توانست شنوندگان را تحت نفوذ خود در آورد. حضرت زينب(سلام الله عليها) با حمد و سپاس و درود بر محمد و خاندانش خطبه ی خود را شروع کرد. مضامين اين خطبه به صورت اختصار عبارتند از:
    - معرفي کاروان اسيران
    - آماده سازي مردم
    - بيان دروغگو بودن دستگاه خلافت يزيد
    - بيان صفت مردم کوفه از جمله 1- خدعه و تزوير، 2- بي ايماني، 3- چاپلوسي و تملق، 4- حيات بيهوده که زندگي آنان پوچ و بي ثمر بوده است5- مهيا کردن توشه اي بد و جاودان شدن در عذاب.
    - با برانگيختن احساسات مردم توانست در آنها نفوذ پيدا کند.
    - و با به تصوير کشيدن عمل مردم، به آنها فهمانيد که چه گناه بزرگی را انجام داده اند و پسر پيغمبر و يادگار خاتم انبياء را شهيد کرده اند و از اين جنايت سودي نبردند و در وادي ضلالت و گمراهي غوطه ور شده اند، و به آنها آگاهي داد که جامعه اي که فاقد امام باشد از نظر قرآن مرده تلقي مي گردد. هنگامي¬که زينب(سلام الله عليها) با کلام معجزه آساي خود، بزرگي جنايت يزيد و نوکرانش را آشکار نمود و مردم کوفه را مستقيماً عامل اصلي اين جنايت قلمداد کرد، همگان صدا به ناله بلند کردند و در آتش جنايتي که خود افروخته بودند غوطه ور شدند. بعد از اتمام خطبه ي آتشين حضرت زينب(سلام الله عليها) علي بن الحسين فرمود: «اي عمه خاموش باش باقي ماندگان بايد از گذشتگان عبرت گيرند.» و آن بانوي بزرگوار ساکت شد و داخل چادري که براي آنان زده بودند رفت. خطبه ی حضرت زينب(سلام الله عليها) اثرات و بازتابي داشت. راوي مي گويد:

    « مردم را حيران ديدم و دستها را به دندان مي گزيدند و پير مردي در کنار من بود و مي گريست که ريشش از اشک تر شده بود. و مي گفت: پيرانشان بهترين سال خوردگان و نسل اينان اگر شمار شود، عاري از هر تباهي و خواري است.»
    بازتاب اين خطبه در بين مردم، بر انگيختن آنان براي بر اندازي حکومت بني اميه بود. خبر به ابن زياد رسيد. عبيد الله از اطرافيان براي چاره جويي و جلو گيري زينب(سلام الله عليها) از سخن، نظر خواست و به اين نتيجه رسيدند که سر مبارک امام حسين را در مقابل ديدگان حضرت زينب(سلام الله عليها) ببرند. اما دير شده بود و زينب(سلام الله عليها) سخنان لازم و مورد منظور را بيان کرده بود. حضرت زينب(سلام الله عليها) با ديدن سر مبارک برادر، سر به کجاوه کوبيد و با سر برادر درد دل¬ها کرد و سخن¬ها گفت و از مصيبت ها و دردها و رنج هايي که در راه اسارت و بعد از شهادت برادر تحمل کرده بود، با ايشان صحبت کرد. پس از آن کاروان اسيران را به کاخ ابن زياد بردند. زينب(سلام الله عليها) کهن ترين لباس خود را پوشيده بود، و آرام و ناشناس در کناري نشسته بود و در پاسخ سئوال ابن زياد «که اين زن کيست ؟» جوابي نداد، تا اينکه يکي از کنيزان حضرت زينب(سلام الله عليها) گفت: «ايشان زينب(سلام الله عليها) دختر فاطمه(سلام الله عليها) مي باشد.» با اين پاسخ آتشي در وجود عبيد الله شعله ور شد. و بعد ابن زياد جلو آمد و گفت: «سپاس خدايي را که شما را رسوا ساخت.» حضرت زينب(سلام الله عليها) فرمود: «سپاس خداي را که ما را بزرگ داشت و فاسق را رسوا کرد.» و حضرت زينب(سلام الله عليها) بيان کرد: «من در کربلا چيزي جز زيبايي نديدم.» ابن زياد از سخنان وي خشمگين شد و قصد جان حضرت را کرد که يکي از يارانش مانع شد. سپس ابن زياد رو به علي بن الحسين کرد گفت :اين جوان کيست .گفتند علي ابن الحسين ابن زياد گفت: مگر علي ابن الحسين خدا نکشت و دستور داد گردن آن را بزنند وقتي حضرت زينب(سلام الله عليها) از اين قضيه آگاه شد. خود را به امام رسانيد. و از جان او حفاظت کرد. وظيفه حفاظت از جان امام را انجام داد. خاندان پيامبر پس از آن در منزلي نزديک مسجد کوفه اسکان دادند. ابن زياد پس از آن در نامه اي براي يزيد نوشت. يزيد نيز دستور داد که کاروان را به شما بياورند. حضرت زينب(سلام الله عليها) با صبر و بردباري بسياري راه پر پيچ و خم کوفه تا دمشق را منزل به منزل طي کرد و در هر منزل به دلجويي کاروانيان مي پرداخت. کاروان اسيران به شام نزديک مي شدند و در مسير صدمات و اذيت و آزار فراواني توسط شمر و سربازانش مي ديدند و سرانجام در روز اول صفر سال 61 هجري وارد دمشق شد و در کنار مسجد جامع شهر قرار گرفتند.نسل جوان شام از اسلام حقيقي چيزي نمي دانستند و شايد در نظر آنان اسلام حکومتي مانند حکومتهاي پيشين بوده است. و به اين خاطر شهر را آذين بسته بودند و بر اسيران سنگ پرتاب مي کردند ولي در همه حال زينب(سلام الله عليها) صبر و مقاومت خود را از دست نداد. زينب(سلام الله عليها) همانگونه که در کوفه عبيد الله بن زياد را رسوا و ذليل کرد، در شام نيز مقابل يزيد حماسه آفريد و خطبه اي قرائت کرد که مي توان با استفاده از اين خطبه اصول مبارزه حضرت زينب(سلام الله عليها) را اينگونه بيان کرد.
    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكرها 4


  3. #22
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩





    1- شکست دشمن در تداوم مبارزه و به اثبات کفر يزيد پرداخت
    2- افشاي ماهيت دشمن که يزيد فرزند مطلقا مي باشد و از ذريه هند جگر خوار است و جنگ با برادرش را جنگ کفر و ايمان دانست
    3- مرگ در راه مبارزه را نيستي ندانستن
    4- قدرت دشمني را پوشالي دانستن
    5- ترس و اضطراب به خود راه ندادن
    6-به جاودانگي آثار مبارزه پرداخت و به آثار ماندني و پايدار آن اشاره کرد
    7-هدفداري مبارزه خود را بين کرد. سفيد کربلا چه زيبا خون شهيدان را ادا نمود. و چه نيکو بار مسئوليت پيام رساني را بدوش کشيد و براستي که پيامبري خون شهداء، زيبنده ي شأن اوست، وقتي خطبه ي حضرت زينب(سلام الله عليها) پايان گرقت. کوفيان درمجلس با حيرت با يکديگر به سخن پرداختند و دراين ميان يکي از کوفيان آزرم رو به فاطمه دختر حسين کرد و او را از يزيد خواست و او حضرت زينب(سلام الله عليها) تا اين سخن را شنيد فاطمه را در آغوش کشيد و به يزيد گفت: اي دشمن خدا دروغ گفتي . و تو جرأت اين کار را نداري . يزيد خاموش شد. نطق حضرت زينب(سلام الله عليها) سبب شد، عده اي به خون خواهي حسين برخاستند و انتقام خون او را از قاتلانش بگيرند. بعد از آن يزيد اهل بيت را در خرابه اي در شام قرار داد.که در آن خرابه رقيه دختر امام حسين به شهادت رسيد.وقتي يزيد به ظاهر از ظلم ها و ستمهايي که نسبت به اهل بيت روا داشته بود اظهار تأسف و پشيماني کرد به اهل بيت اجازه داد که به عزاداري بپردازند و پس از هفت روز که اهل بيت در شام به عزاداري پرداختند . به دستور يزيد کاروان آنها آماده عزيمت به مدينه شدند.

    بازگشت به زادگاه و وصال با خورشيد
    بازگشت به آغوش شقايق ها
    پس از آنکه يزيد دستور داد اهل بيت(عليهم السلام) به سوي مدينه باز گردند. به دستور يزيد بر شترها کجاوه هايي با پارچه هاي ابريشمين و زر بافت زينت دادند. ولي همينکه زينب(سلام الله عليها) چشمش به آنان افتاد، دستور داد که آنها را در آوردند و پارچه هاي سياه بر کجاوه ها قرار دهند و علم¬هاي سياه را در پس و پيش کاروان قرار دادند و با کمال مراقبت و حراست و حفظ آبروي اهل بيت(عليهم السلام) به سوي مدينه حرکت کردند در بين راه به دو راهي عراق و مدينه رسيدند.از امير کاروان خواستند تا آنان را به کربلا ببرد، چون به کربلا رسيدند، حضرت زينب(سلام الله عليها) بر سر مزار حسين رفت و با سوز دل و اشک چشم گزارش سفر داد و درباره ي رسالت و وظيفه اي که بر عهده اش بود حرف زد، و با برادر درد دل کرد. کاروان از کربلا به سوي مدينه حرکت کردند وقتي کاروان به مدينه نزديک شد، امام سجاد شخصي را فرستاد تا مردم را با خبر سازند. مردم مدينه يکپارچه به سوي کاروان حرکت کردند. امام سجاد براي آنان خطبه خواند، بعد از آن زينب(سلام الله عليها) به کنار قبر پيامبر مي رود و مي فرمايد: اي رسول خدا خبر کشته شدن حسين را آورده ايم و همواره همه مي ديدند که چشمان زينب(سلام الله عليها) پيوسته گرم اشک است. حضرت زينب(سلام الله عليها) متوجه قبر مادرشان حضرت زهراي اطهر(سلام الله عليها) شد و خطاب به مادر فرمود:

    اي فاطمه اگر در دنيا زنده ماندي همواره قيامت براي ما و مصائب ما صدا به گريه بلند مي کردي. حضرت زينب(سلام الله عليها) در خانه اش مستقر شد و زنان و کودکان را به خانواده شان تحويل داد. و عزاداري بخاطر حسين و جوانان از دست رفته بني هاشم آغاز شد، عبدالله بن جعفر شوهر زينب(سلام الله عليها) بيش از ديگران بر شهادت حسين و يارانش ميگريست و عزاداري مي کرد. حضرت زينب(سلام الله عليها) به غير از عزاداري وظيفه مهم ديگري نيز داشت و آن خونخواهي از خون ريخته شده اي بود که سزاوار نبود به در برود. او توانست فريادهاي خاموش شده شهداي کربلا را به گوش مردم برساند . وظيفه ديگر حضرت زينب(سلام الله عليها) اين بود که از طرف امام سجاد نيابت خاصه داشت که احکام اسلامي را براي مردم بيان کند و محور مراجعه مردم مي باشد.
    زيرا او مي دانست که بني اميه در صدد بهانه اي براي به شهادت رساندن امام سجاد است. زينب(سلام الله عليها) براي مردم از هجرت از مکه تا کربلا و عاشورا و شهادت حسين و عباس و مسلم سخن مي گفت
    و خاطره شهيد

    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. تشكرها 4


  5. #23
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩







    سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود
    کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود
    چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ
    پشت ابری از ریا می‌ماند اگر زینب نبود
    چشمه فریادمظلومیت لب تشنگان
    در کویر تفته جا می‌ماند اگر زینب نبود
    زخمه زخمی ترین فریاد در چنگ سکوت
    از طراز نغمه وا می‌ماند اگرزینب نبود
    در طلوع داغ اصغر استخوان اشک سرخ
    در گلوی چشمها می‌ماند اگر زینب نبود
    ذوالجناح دادخواهی بی سوارو بی لگام
    در بیابان‌ها رها می‌ماند اگر زینب نبود
    در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب
    پشت کوه فتنه جا می‌ماند اگر زینب نبود

    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكرها 4


  7. #24
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩





    بعد از غروب و فاصله او ماندو شب، سیاه
    بر دوش داشت فلسفه خون بی گناه
    او از تبار خطبه و حلقوم حیدری
    میراث دار زخم فدک‌های کوثری
    ماند و مسیر قافله را برد با خودش
    هرچند لحظه لحظه تا خورد با خودش
    فریاد کرد و خون خدا را ادامه داد
    پرواز را به روزن فردا ادامه داد
    هی سخره‌های قافله پرتاب می‌شدند
    تنها به قصد قربت زهرا ادامه داد
    هر چند گرگ‌ها به دلش پرسه می‌زدند
    هی زخم و نیش و قهقهه را _ هر سه _ می‌زدند
    بانوی استخوان به گلو دست بر نداشت
    تکرار خارهای بیابان اثر نداشت
    کفتار‌های شبزده دیدند خم نشد
    از ارتفاع و حرمت خورشید کم نشد
    موی سپید یک شبه و کوه استوار
    یک کاروان پرنده: اسیران داغ دار
    هرچند خیمه خیمه دلش سوخت،دود شد
    اما مدام سبز و جوان وانمود شد


    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. تشكرها 4


  9. #25
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩




    اندازه اين تصوير تغيير داده شده است براي نمايش اندازه واقعي كليك نماييد .






    زینب بهترین الگوی مشارکت های سیاسی و اجتماعی

    زیبایی دین مبین اسلام پس از بیان گزاره های تام و تمام اخلاقی، این است که برای هر قشری از مردان و زنان و متناسب با شرایط زمانی و مکانی الگوهایی از بین مردان و زنان ارائه نموده است.

    الگوها که همان شاخص های دینی اند، در پیچ و خم زندگی انسانی قرار داشته و در عین اصطکاک با همه مناسبات زندگی فردی و اجتماعی بشر توانسته اند نمادی از زندگی یک دیندار باشند.

    از همه زیباتر وجود الگوهایی عالی از بین زنان برای همه مردان و زنان و از بین مردان برای همه مردان و زنان است. زینب یکی از آن شاخص ها و الگوهاست.

    در شرایطی که حضور اجتماعی و سیاسی زنان و اشغال عرصه های عمومی توسط ایشان یکی از بحث برانگیزترین مباحث دو سده اخیر است، زینب همان کسی است که کاملترین مدل را برای این منظور به زنان عالم پیشنهاد می کند.

    خاصیت الگو این است که نباید بر بام آسمان نشسته و از افق اندیشه و عمل آدمیان فاصله های طی ناشدنی داشته باشد. به راستی زینب چگونه فاصله زمانی را درمی نوردد و امروزه برای زنان مسلمان ایده حضور در اجتماع و سیاست را پی می ریزد؟
    اگر او امروز بود و در بین ما و در شرایط ما می زیست چگونه وظایفی را، وظیفه خطیر سیاسی و اجتماعی خود می دانست و تحت چه شرایطی قافله ای را به سمت صلاح و سداد، سالاری می نمود؟
    عرصه حضور اجتماعی زینب(س) در زمانه خویش نه یک جماعت اندک و نه مردم یک شهر و آبادی کوچک، که بخش عظیمی از بلاد اسلامی بود که امروزه شامل چند کشور می شود.

    تدابیر سیاسی او نه تنگنای ریاست شورای یک شهر و یا مدیریت یک کشور، بلکه آن چنان پردامنه بود که حکام و روسای ایالات مختلف اسلامی را منفعل ساخت و سیاست و تدبیر آنان را تحت الشعاع برنامه های ارشادی و آمرانه خود قرار داد.
    او در همه صحنه های سیاسی واجتماعی حاضر بود، اما حضوری که عطر آن شمیم هدایت و روشنگری داشت و این حضوری است که جاودانه و ماندنی شده و رسانه خبری عاشورا همه ساله و تا قیامت آن را باز می تاباند.
    کدامین زن را می شود شناخت که اخبار حضورش، پژواکی چنان وسیع در تاریخ داشته باشد؟ افزون بر آنچه گذشت، مهمتر از حضور اجتماعی و سیاسی، اهداف و نحوه حضور است. البته اهداف زینب که به بلندای نام انسانیت است، نیازی به توضیح ندارند.

    ولی روش او برای این حضور برای نسل امروز قابل ملاحظه و مطالعه است؛ آیا روش او دیگر کهنه شده است؟ آیا می توان آن روش را برای زنان آغازگر هزاره سوم ملاک قرار داد؟ آیا روش او ملاک های ماندگاری دارد؟ درپاسخ این سؤالات شاخصه های حرکت حضرت را نام می بریم:

    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩

  10. تشكرها 4


  11. #26
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩







    حضور زینب (س) آمیزه علم و حیا

    تصویری که تاریخ از حضور زینب ارائه می دهد حاکی است که او در اجتماع، آمیزه ای از علم و حیا بود. آنچنان درصدفی از حیا حرکت می کرد که به جز علم و فرهیختگی او چیزی به مشاهده مردان نمی رسید.
    راویان از نقل تمام واقعه عاجزند، اما هرآنچه رخ داد این بود که از لابلای حرکت های احیاگر او حیا موج می زد و این آن چیزی است که درکنار دانایی زینب به شکار نگاه مردم درآمده است.

    در گزارشی که از خطابه زینب کبری در کوفه بر جای مانده، به عنوان مثال، قبل از آن که راوی پرده از کلمات عالمانه او بردارد، نمی تواند از این اعتراف چشم پوشی کند که حیای حضرت فوق العاده قابل توجه بود و درکلامش از لفظ «خفره» استفاده می کند. «خفره» در زبان عربی به زن بسیار باحیا می گویند. (7) او می گوید که «قسم به خداوند، ندیدم زنی این چنین با حیا، که گویاتر و عالمانه تر از این زن سخن بگوید.»
    مدل اسلام برای حضور زن درعرصه عمومی همین است.

    یعنی زنان ما آنچنان گوهر عفاف خود را حفظ نمایند که کلام و سکوتشان، حرکت و سکونشان... همه و همه حاکی از حیا و عفت باشد و از تمام ویژگی های خود در اجتماع فقط علم و دانایی و هنر را به منصه ظهور برسانند.

    گستره فرهیختگی زینب(س)

    زینب(س) را درجریان کربلا همواره با دوگونه مخاطب نظاره می کنیم: گروه اول کسانی هستند که الگوهای اجتماعی اند؛ و مواضع آنها توده های مردم را رهبری می کند و مسیر تاریخ را می سازد. همان کسانی که حوزه تأثیر گفتار و رفتارشان بیشتر از زمان و مکان خودشان است.

    دراین مرحله زینب با افرادی روبروست که می خواهند بزرگترین فاجعه تاریخ بشریت را به گونه ای توجیه سازند. ابعاد بزرگ حادثه را بپوشانند و از آن بهره برداری لازم را به نفع خود بنمایند.

    کسانی که برمسند قدرت نشسته اند، سرمایه های کم نظیری را به دست دارند و سکه های آنان حدیث سازان سست نهاد را به راحتی خریداری می کند و زبان جعل و دروغ پردازی هایشان را به نطق می آورد. اینها همه بهترین امکاناتی است که می توان از آنها برای وارونه ساختن حقایق بهره جست.

    حال، زینب چه بایدکند؟ او زنی است داغدار که هیجده داغ لاله بر دوش دارد. دستانش خسته و کامش تشنه است ولی باید تشنگی تاریخ را جواب گوید.
    اگر او زمانه را سیراب نسازد دیگر با سراب، فریبش می دهند. و ما دراین باب از این که زینب چه صحنه ها ایجاد کرد و چه زیرکی ها به خرج داد و چه اسطوره ها ساخت، غافل هستیم. و اینک شرح ماجرای فرزانگی ایشان.



    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩

  12. تشكرها 4


  13. #27
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩








    الف- زینب(س) و تحریفات حقایق

    یکی از محورهایی که بالاترین سرمایه گذاری را درتلاش های مذبوحانه حکام به خود را جلب نمود، تحریف عاشورا و عاشوراییان و مصادره وقایع به نفع ستمگران بود که البته سخت دراین مصاف ناکام ماندند. مذاکرات زینب با عبیدالله و یزید به خوبی موید این است.

    یکی از تحریفات مهم که ازطریق مختلف تبلیغ می شد، اسناد دادن قضایا و شهادت حضرت ابی عبدالله(ع) به خداوند است.

    تفکرات اشعری گری در تحکیم اباطیل فکری که به وسیله بنی امیه تشدید می شد، بهترین اهرم فرهنگی برای توجیه جنایات بود.

    از طرفی دیگر پیدایش مکتب کلامی اشاعره در دوران بنی عباس در یک برهه، ریشه در توجیهات بنی امیه از حوادثی نظیر کربلا دارد.

    درحالی که دسته قابل توجهی از مسلمین از فرهنگ علوی و اندیشه شیعی فاصله گرفته اند و بسیاری از صحابه و تابعین از هوش علمی برای تحلیل عقلانی قضایا بی بهره اند، رواج اندیشه جبریون در مسیر حکومت های وقت مفید می افتاد.

    فرهنگ سازان جامعه که طایفه بزرگی از جعل کنندگان احادیث بودند، بخشی از این تفکرات را به صورت فرهنگ عمومی درآوردند.
    بدیهی است که تا چنین فضای فرهنگی دربین مردم فراهم نشود، نمی توان به این راحتی دست را به خون پاک ترین انسان های روی زمین آلوده ساخت و از گزند واکنش های مردم و یا حداقل سوال اندیشه ورزان جامعه خلاصی یافت.

    براین اساس بود که هم عبیدالله و هم یزید دریک برنامه هماهنگ این فاجعه را به «خواست الهی» که هیچ قدرتی را یارای مقاومت در برابر آن نبود، استناد دادند و خواستند که خود را در مقابل مردم و تاریخ تبرئه نمایند.


    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩

  14. تشكرها 3


  15. #28
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩









    ب- تلاش یزید برای نهادینه کردن رفتارهای باطل و مبارزه حضرت زینب(س)

    حضرت زینب(س)، کربلا و حادثه خونبار عاشورا را جدا از حلقه های پیشین و پسین سلسله حوادث آن زمان بررسی نمی کند.

    اصولا رخدادهای اجتماعی آن هم در چنان سطحی نمی تواند معلول علل یک شبه باشد و مواجهه جزیی نگر با تاریخ در تحلیل حوادث و پدیده های اجتماعی، بدترین نوع تحلیل بوده است و موجب می شود که تاریخ واقع نمایی خود را از دست بدهد.

    براین اساس عقیله بنی هاشم، حادثه کربلا را مولود تمام حوادث و جریانات انحرافی از صراط مستقیم ولایت می داند:

    «چگونه کندی نماید در بغض و دشمنی ما، کسی که (همواره) ما را کوچک دیده است.»
    بزرگان و اعیان شیعه نیز همواره در تحلیل حادثه عاشورا آن را امتداد ماجرای سقیفه دانسته و بر آن تاکید ورزیده اند.

    مرحوم محقق اصفهانی نیز از حضرت زینب اینگونه روایت می کند:

    «آن تیر را حرمله رها نساخت، بلکه کسی آن تیر را رها ساخت که این امکان را برایش فراهم آورد. آن تیر تیری بود که از جانب سقیفه آمد.

    حضرت در ادامه سخن خود به علل دیگری هم اشاره می نمایند، مانند آثاری که از وراثت اخلاقی پلید و باطنی آماده، زمینه مساعدی در اعوجاج و کژی در یزید فراهم کرد.

    «تو در دامان مادری عفیف که سفره تربیت الهی و انسانی را پیش روی تو بگشاید، پرورش نیافته ای.»


    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩

  16. تشكرها 3


  17. #29
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩






    ج- تنگناهای ظلم

    اگر یک جامعه نظامی، سیاسی بر محور عدالت بچرخد، همه از ثمرات آن بهره خواهند برد. در چنان نظام عادلانه، موافق و مخالف از مواهب شهروندی برخوردارند. در مقابل اگر ظلم و ستمگری هویت یک نظام سیاسی را تشکیل دهد، دوست دیروز، دشمن امروز یا فرداست؛ نظامی که در تقسیم امکانات هیچ تعهدی حتی در مقابل کسانی ک روزی به آن اقتدار بخشیده اند ندارد.

    و لذا حضرت امیر(ع) به زیبایی در نهج البلاغه می فرماید: «کسی که عدل بر او ناگوار و محدود کننده باشد، جور و ستم بر او ناگوارتر و محدود کننده تر خواهد بود.»

    حضرت زینب(س) به زیرکی به این نکته اشاره دارد. آنگاه که فرمود: به زودی آن که تو را بر مسلمین حاکم ساخته متوجه می شود که بدترین جانشینان را برای ظالمین دیگر قرار داده است.
    گروه دومی که حضرت با ایشان در مقاطع مختلف گفتگو کرده است مردم یعنی مهمترین پشتوانه حکومت ها هستند.
    امروزه در مترقی ترین برداشت های جامعه شناسان ثابت شده که «مردم» با استفاده از ظرفیت هایی که در اجتماع دارند می توانند تفکر و ایدئولوژی مورد پسند خود را به دستگاه حاکم تحمیل نمایند و حتی در تغییر رویه یا تبدیل ماهیت آن بسیار موثر باشند.
    این معنایی است که قرآن در چهارده قرن پیش به کرات به آن اشاره کرده و انسان های بزرگ را تاریخ ساز و متحول کننده جامعه دانسته است.

    مردم شام تا قبل از آن که امام سجاد(ع) و عمه شریفشان زینب(س) قدوم مبارک خود را بر فرق آنان بنهند، حظ ولایت را نچشیده و از شراب حضور بی بهره بودند.

    کوفیان نیز بیست سال بود که دیگر نوای علوی را نشنیده و منبرهای سرد و متروک آن، هیمنه علوی را از کف داده بودند و زینب(س) پژواک کلام علی(ع) را در خود داشت که گرداگرد نور وجود مولای شان قطرات طهور خطابه های او را نوش می کردند.
    **********************
    پي نوشتها:

    الخصائص الزینبیه، ص 284.
    المفردات، راغب اصفهانی، ص 503.
    منتخب التواریخ، ص 293.
    منتخب التواریخ، به نقل از ارشاد مفید، ص 249.
    نفس المهموم، ص 355.
    منهاج الدموع، ص 370.
    النهایه، ابن اثیر، ج 2.
    اللهوف، سیدبن طاووس.
    همان.
    نهج البلاغه.
    لهوف، ص 155.

    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩

  18. تشكرها 3


  19. #30
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    sham پاسخ : ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩







    السلام عليكِ يا زينب كبري السلام عليكِ يا بنت رسول الله
    السلام عليكِ يا بنت اميرالمومنين (س)
    صبر را مفهوم معنا زينب است

    کعبه غمهای دنيا زينب است

    چون حسين است آفتاب شهر عشق

    ماهتاب عالم آرا زينب است


    هر کس بر مصیبت های این دختر ( زینب سلام الله ) بگرید ، همانند کسی است که بر برادرانش ، حسن وحسین (ع) ، گریسته است . پیامبر اکرم (ص)

    ۩۞۩ ويژه نامه وفات بانوي قهرمان کربلا،حضرت زينب (س) ۩۞۩



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟



صفحه 3 از 11 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •