اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    کارشناس افتخاری سایت
    taha_taha آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 21      تشکر : 23
    72 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    taha_taha آنلاین نیست.

    پیش فرض اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟






    إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون َ((55 مائده))‏


    سلامت خدمت دوستان گلم
    تصميم گرفتم اولين مطلبي كه توي اين سايت زيبا مي نويسم سر سفره قرآن بنشينيم و در رابطه با بحث امامت و ولايت امير المومنين روحي له الفدا بنويسم.
    براي همين آيه 55 سوره مايده (آيه ولايت) رو انتخاب كردم كه اميدوارم با كمك دوستان گرامي بتونيم اين مباحثه رو به نحو شايسته و بايسته مطرح كنيم.
    همونطور كه مي دونيم امامت در اسلام مهمترين موضوعي است كه بعد از نبوت مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است . و از طرفي قرآن مهمترين و اولين منبع معتبر اسلامي است كه بايد بر اساس آن معارف ديني اسلام را استخراج نمود. و موضوع امامت نيز از اين امر مستثني نيست . براي همين مسلمانان پيوسته در تلا ش بوده­اند تا با مراجعه به معارف ناب قرآني بتونن انديشه هاي ديني خودشون رو مستدل و مستحكم كنن .
    در موضوع امامت يكي از آياتي كه پيوسته مورد توجه بوده است ايه 55 سوره مائده است . و ما نيز بررسي اين ايه رو در چهار چوب يك تحليل علمي در چند مرحله انجام مي ديم :
    1. بررسي معنا و مقصود واژه ولايت كه در اين ايه مطرح شده.
    2. بررسي احاديث مربوط به شان نزول اين ايه.
    3. بيان ادعي و دلايل شيعه .
    4. بيان ادعي و دلايل اهل سنت.
    5. پاسخ گويي به اشكالات اهل سنت بر دلايل شيعه كه حدود 15 اشكال است.
    قبل از ورود به بحث اصلي از تمام دوستان گرامي خواهش مي كنم كه با مطرح كردن نكات و مطالب تكميلي و ابهامات و اشكالاتي كه در ذهنشون هست به پر بار تر شدن اين بحث كمك كنن.
    يا علي گفتيم و عشق آغاز شد ...

    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  2. تشكرها 5

    parsa (29-04-1389), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (10-04-1389), لحظه هاي سبز (12-04-1389), یاس بهشتی (25-06-1394)

  3.  

  4. #2
    کارشناس افتخاری سایت
    taha_taha آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 21      تشکر : 23
    72 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    taha_taha آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟




    سلام
    بخش دوم : بررسي معناي و كاربردهاي واژه ولي
    اول با يه صلوات خدمت حضرت امير عرض ادب كنيم تا منم اين زيبا رو تقديم شما كنم.
    واژه ولي حدودا بيش از بيست كاربرد داره : رب / مالك / ناصر / همسايه / داماد / پسر عمو / ... و متصرف در امور ديگران؛ از جمله معاني ولي هستند[1].
    يكي از اين كاربردها سرپرستي و عهده دار بودن امور ديگران است. مثلا وقتي ميگيم "ولي يتيم" يعني كسي كه عهده دار كارهاي يتيم است. يا مثلا "متولي وقف" كسي است كه كارهاي مال وقفي را ساماندهي مي كند. و وقتي گفته ميشه خدا ولي مومنين است يعني از هر كسي بيشتر و بهتر مي تواند امور انسان را ساماندهي كند.
    اصل واژه ولي به معناي قرب و نزديكي است البته به نحوي كه بين دو دو شيئ كه چيزي بين انها فاصله نباشد. مثلا به داماد مي گوييم ولي كسي است كه با ديگري نوعي قرابت خاص پيدا كرده است. و همينطور همسايه و به كسي مي گوييم ولي يتيم كه چيزي بين او وتصميم گيري در امور اين يتيم فاصله نياندازد و همچنين ولي وقف و ولي مومنين.[2]
    بنابر اين نوع و نحوه قرابت و نزديكي بين دوچيزي كه ولي در آنها به كار مي رود با توجه به طرفين آن تعيين مي شود و در هر موردي متناسب با آن معني مي شود.
    مرحوم علامه طباطبا يي مي فرمايد : حاصل معناي ولايت در همه موارد آن نوعي قرابت است كه منشا نوعي تصرف و مالك تصرف بودن ( متناسب با اون موردي كه در آن به كار رفته) مي باشد[3].
    نكته مهم : مي دانيم كه معني امامت نيز ولايت و رهبري و رياست و تدبير و سر پرستي جامعه اسلامي است[4].
    نتيجه نهايي : مي توان از كلمه ولايت براي بيان امامت و از ولي براي معرفي امام استفاده كرد. و با توجه به بار معنايي خاصي كه واژه ولي دارد به بهترين وجه مي تواند بيانگر مقصود باشد؛ يعني اگر طبق ايه شريفه خدا ولي مومنين است؛ بين خدا و بنده هيچ چيز واسطه نشود و اگر پيامبر خدا نيز ولي است؛ بين پيامبر خدا و بندگان خدا چيزي واسطه نشود و در نهايت بين جانشين پيامبر و خليفه خدا (هر كي باشه) كه با واژه ولي معرفي شده؛ و بندگان خدا چيزي فاصله نشه.
    پس مي توان ادعي كرد كه در ايه 55 سوره مائده يكي از كاربردهاي واژه ولي مي تواند سرپرستي و عهدار بودن امور مربوط به هدايت مردم (به اذن الله) باشد كه بايد با توجه به ادله ان را كشف كرد. و بايد آن را به نوعي معني كرد كه با توجه به نسبت دادن دادن ولايت به خدا و نبي و جانشين نبي معنايش درست باشد.

    [1] - لسان العرب ج 15/ اقرب الموارد ج2. (از جمله كتابهاي لغت معروف)

    [2] - احمد ابن فارس/ معجم المقاييس في اللغه ذيل واژه ولي .

    [3] - الميزان ج 5 ص 368 / ج 6 ص 12.

    [4] - امامت رياست عمومي و فراگير امت اسلامي در امور ديني و دنيوي انها به عنوان جانشيني از پيامبر است. شرح مقاصد تفتازاني ( ازعلما بزرگ اهل سنت اين تعريف در كتب مختلف اهل سنت با عبارات مختلف امده است).
    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  5. تشكرها 3

    parsa (29-04-1389), لحظه هاي سبز (12-04-1389), یاس بهشتی (25-06-1394)

  6. #3
    کارشناس افتخاری سایت
    taha_taha آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 21      تشکر : 23
    72 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    taha_taha آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟




    بخش سوم : احتمال كدام معني در ايه ولايت وجود دارد؟
    خب حالا كه دانستيم در زبان عربي مي توان با واژه ولايت امامت را مطرح و بيان كرد؛ حالا نوبت اين است كه ببينيم اين ولايتي كه در ايه به كار رفته همان معناي امامت است يا غير آن است؟ به عبارتي خداوند متعال در اين ايه چه چيزي را مي خواهد به بندگانش بگويد.
    1. ديدگاه شيعه :
    متكلمان و مفسران شيعه براين باورند كه مقصود از ولايت در اين آيه رهبري جامعه اسلامي است كه بعد از نبوت در امامت تجلي پيدا مي كنه.
    2. ديدگاه اهل سنت :
    در مقابل مفسران و متكلمان اهل سنت بر اين باورند كه منظور از ولايت محبت و نصرت ( ياري كردن )است، البته برخي از آنها هر دو را گفته اند و برخي يكي از اين دو را.
    منابع :
    مفسران شيعه وقتي به اين ايه رسيده اند عقيده خود را بيان كرده اند. و متكلمان شيعه نيز در مباحث مربوط به ادله قرآني امامت به اين بث پرداخته اند.
    همينطور مفسران اهل سنت در ذيل اين آيه نظر خود را اعلام كرده اند. و متكلمان ايشان نيز در مباحث مربوط به خلافت و جانشيني پيامبر اين بحث را مطرح كرده اند.
    حاصل اينكه : در معناي ولايت در اين ايه از بين همه معاني ولي اختلاف در دو معني است :
    1. ولايت تدبيري و رهبري .
    2. ولايت محبت و نصرت در امور دنيوي .
    وقتي اختلاف در دو معني خلاصه بشود صرف اينكه ما بتوانيم بر يكي از اين دو دليل ارائه دهيم و جواب اشكالات طرف مقابل را بدهيم كافي است.
    و يا اگر بتوانيم نظريه طرف مقابل را ابطال كنيم خود به خود نظريه ديگر اثبات ميشود.
    و ما از هر دو طريق وارد اين بحث مي شويم.

    خدايا حقايق را آنچنان كه هست بر ما بنما
    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  7. تشكر

    parsa (29-04-1389)

  8. #4
    کارشناس افتخاری سایت
    taha_taha آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 21      تشکر : 23
    72 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    taha_taha آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟




    سلام وقتتون بخير
    بخش چهارم
    اي شيعيان شما به چه دليل مي گوييد در اينجا معناي ولايت؛ امامت و رهبري است؟
    شيعه بر مدعاي خود چند دليل دارد:
    1. حصر حاصل از از واژه انما.
    إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون.

    معادل فارسي حصر واژه فقط به معناي انحصار و اختصاص است و مفاد ان اثبات و نفي است. يعني حكم را براي آنچه بعد از خودش آمده است اثبات و از انچه نيامده است نفي مي كند.وقتي گفته مي شود من فقط هزار توماني دارم يعني؛ اولا، هزار توماني دارم وثانيا، غير هزار توماني ندارم.[1]
    به كار رفتن اين كلمه در ايه دوكار مي كند اولا ولايت را براي كساني كه در ايه نام برده شده اند اثبات مي كند و انرا از كساني كه در ادامه ايه نامي از انها به ميان نيامده است، نفي مي كند. يعني ولايت براي خدا و رسول و الذين امنوا كه سه ويژگي دارند اثبات مي شود و براي ديگران نفي مي شود.
    خب حال اين سوال بايد پاسخ داده شود كه با توجه به معاني مختلف واژه ولايت اين كدام معناي ولايت است كه به اين سه گروه اختصاص دارد و غير اين سه را شامل نمي شود؟
    ولايت نصرت و محبت طبق ايه 71 سوره توبه "وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ" (و مردان مؤمن و زنان مؤمنه بعضى از ايشان دوستان بعضى ديگرند و يارى يكديگر ميكنند) عمومي است و همه مسلمانان هم بايد يكديگر را دوست داشته باشند و هم ياري كنند.
    بنابراين نمي توان گفت اينجا ولايت به اين معني است چون اين نوع ولايت عمومي است در حالي كه با توجه به واژه "انما" ولايتي كه در ايه امده است اختصاصي و منحصر در افراد خاصي است كه در ادامه ايه آمده اند.
    پس بايد ولايت را به گونه اي معني كرد كه كه با مفاد كلمه انما سازگار باشد و تنها معنايي كه مي توان انحصار ان در افراد مذكور را اثبات كرد رهبري و امامت است. چون در غير اين صورت نمي توان ايه را درست معني كرد.
    مثلا معني اين مي شود: فقط خدا و رسول و الذين امنوا ... دوست و ياري كننده شما هستند. در حالي كه طبق ايه 71 توبه مومنين همگي با هم دوست و ياري كننده همديگر هستند.
    اما اگر بگوييم فقط خدا ( بالذات) و پيامبر خدا و الذين امنوا رهبر شما هستند هيچ مشكلي وجود نخواهد داشت.
    نهايتا اينكه : ولايتي كه در ايه امده است نوع خاصي از ولايت است كه اختصاص به افراد خاصي دارد و نبايد طوري معني شود كه نتوان اين اختصاص را تبيين كرد.



    [1]- كلمه انما در بر دارنده معناي ما و الا است يعني نفي و استثنا . يعني اول حكم را كلي نفي مي كند و شپس ان را بريا ما بعد خود استثنا مي كند.
    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  9. تشكرها 2

    parsa (29-04-1389), یاس بهشتی (25-06-1394)

  10. #5
    کارشناس افتخاری سایت
    taha_taha آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 21      تشکر : 23
    72 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    taha_taha آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟




    بخش پنجم
    سلام و خسته نباشید خدمت دوستان گرامی



    2. (دلیل دوم شیعه) بر اینکه معنای ولایت د رایه 55 مائده تدبیر و رهبری است.


    یه مثال می زنم : به هر وسیله مکانیکی که برای هدف خاصی ساخته شده باشه ماشین میگن. مثلا ماشین چاپ؛ ماشین برش؛ ماشین ریخته گری؛ ماشین حساب و ... . ولی اگه یکی از دوستان شما به شما زنگ بزنه بگه من یه دونه ماشین خریدم اولین چیزی که به ذهن میاد خودروی سواری است. خب به نظرتون علت چیه؟


    علتش اینه که کاربرد واژه ماشین در خودرو بیشتر است و برای همین ذهن خیلی سریع به این معنی منتقل میشه. در عین حال اگه قرینه ای در کار باشه مثل اینکه طرف بگه با ماشین های جدید چاپ بهتر است. یا اینکه برای دقت در حساب از ماشین استفاده کنید و ... این قرینه ذهن رو منتقل می کنه به اون معنای دیگه.

    مطلب بالا دو نکته اساسی رو گوشزد می کنه :


    1.با توجه به اینکه در صورت کاربرد لفظ ماشین معمولا ذهن به نوع خاصی از ماشین منتقل میشه؛ چنانچه منظور گوینده غیر از ان نوع خاص باشه حتما باید یک قرینه و نشانه برای اینکه شنونده منظور اونو متوجه بشه قرار بده در غیر این صورت گوینده؛ شنونده را به اشتباه انداخته است.


    2.در مقابل شنونده نیز چنانچه قرینه ای در کار نباشد باید اون لفظ رو به همون کاربرد معروف معنی کنه. و الا خلاف متعارف عمل کرده است.




    خب با این توضیح بریم سراغ ایه شریفه :




    واژه ولی هر وقت بدون قرینه به کار بره به معنای مدبر و سرپرست است. مثلا وقتی گفته می شه ولی دم یا ولی یتیم یا اولیای مدرسه در همه این موارد ولی به معنای مسئول و صاحب اختیار است.


    برای همین در ایه اول ولایت رو به خدا و رسول نسبت داده و هیچ کس تردیدی نداره که منظور؛ ولی امر و و سلطنت و حاکمیت است (سلطنت و حاکمیت خداوند که به دلیل عقل ثابت شده و سلطنت و حاکمیت پیامبر به عنوان رسول خدا ثابت شده است).



    حالا وقتی واژه ولایت یک بار در ایه مطرح شده است و همین واژه در مورد خدا و پیامبر به معنای مالک امر و تدبیر است و بدون تکرار به الذین آمنوا نسبت داده شده است (الذین امنو به پیامبر و خدا عطف شده است با واو) پس باید در مورد الذین امنوا نیز همان معنای تدبیر را داشته باشد. زیرا معنی ندارد برای یک واژه در یک جمله دو معنی در نظر گرفت.


    مثلا اگر کسی بگه مالکین این ملک علی و عمو حسین و بچه های حاج رحیم هستند. نمیشه بگیم علی اقا و عمو حسین حق فروش این ملک رو دارند چون مالکند ولی بچه های حاج رحیم این حقو ندارند چون منظور از مالکیت یعنی اینکه صاحب چند درخت هستند. قطعا در این صورت هر کسی اعتراض می کند که بابا اگه منظورت این بوده باید این رو در جمله ای جدا یا لا اقل با قرینه می گفتی.




    ایا خدا نمی توانست با یک قرینه یا یک جمله مستقل منظور از ولایت رو در جمله ای مستقل بیان کند. در حالی که با این شیوه بیان در واقع به طور صریح بیان کرده است که ولایت الذین امنو با ولایتی که به رسول و خدا نسبت داده شده است اصلا تفاوتی ندارد ( فقط درمورد خدا این ولایت بالاصاله و بالذات است ولی در مورد دو نفر دیگه به عنوان نیابت از خدا است.
    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  11. تشكرها 2

    parsa (29-04-1389), یاس بهشتی (25-06-1394)

  12. #6
    کارشناس افتخاری سایت
    taha_taha آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 21      تشکر : 23
    72 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    taha_taha آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    بخش ششم
    سلام و وقت همگی بخیر

    دلیل سوم شیعه
    در این ایه مراد و مقصود همه مومنین نمی باشند. زیرا :
    اولا : برای مومنین مطرح شده در این ایه صفت خاصی مطرح شده است ( یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون).

    ثانیا : مومنین در این ایه عطف بر رسول و رسول عطف بر الله شده است. و حاصل ایه این است که ما با دو گروه مواجه هستیم یک طرف خدا و رسول و مومنین خاص و طرف دیگر کسانی که مخاطب ایه هستند.
    گروه اول ولی و گروه دوم مولی علیه هستند. یعنی یک طرف فقط ولی و طرف دیگر فقط مولی علیه هستند.

    بنابر این ولایت را باید به گونه ای معنی کرد که با این موضوع سازگاز باشد. اگر ولایت به معنای دوستی باشد هر دو گروه هم محب هستند و هم محبوب ولی اگر به معنای رهبری باشد این دو گروه بودن درست می شود. یعنی یک طرف رهبر هستند فقط ولی اند و طرف دیگر رهبری شده ها فقط مولی علیه.
    حاصل اینکه در این ایه ولی بودن مخصوص افراد خاصی است و مخاطبان ایه مولی علیه هستند. در ولایت محبت و نصرت (نظر اهل سنت) همه مومنین هم ولی هستند و هم مولی علیه. و این با ساختار ظاهر ایه ناسازگار است.

    نکته دقیق و ظریفی که نباید از آن غفلت کرد :

    خداوند متعال در این ایه به مخاطبان می گوید ولی شما فقط خدا و رسول و مومنینی هستند که نماز می خوانند و زکاه می دهند در حال رکوع.
    خب اگر بگوییم ولایت به معنای دوست داشتن و یاری کردن است (نظر اهل سنت) معنای این ایه این می شود ای مومنان فقط خدا و رسول و مومنینی که نماز می خوانند و زکاه می دهند و رکوع می کنند را دوست داشته باشید و فقط اینها دوستان شما هستند. به نظرم شما خواننده محترم هم متوجه گیر کار شده اید.

    خب افراد زیادی داریم که نماز نمی خوانند منظورم تارک الصلاه نیست منظورم کسانی هستند که هنوز به سن تکلیف نرسیدن. خب یعنی اینها را نباید دوست داشته باشیم؟
    افراد زیادی داریم که زکاه (چه مستحبی و چه واجب) نمی دهند نه گنهکاران بلکه مومنین فقیری که توان زکاه دادن ندارند. خب اینها را هم دوست نداشته باشیم؟
    و همچنین افرادی هستند که رکوع به جا نمیارن ..... یعنی اینها را هم دوست نداشته باشیم؟

    خب ایا به نظر شما این معقول است که خدا بگوید فقرا و کسانی را که هنوز به سن بلوغ نرسیدن دوست نداشته باشید؟
    توجه داشته باشیم اول ایه کلمه انما به کار رفته است که به معنای فقط است. یعنی فقط این افراد را دوست داشته باشید.

    در مقابل اگر بگویم منظور ولایت رهبری است؛ از انجا که رهبر پیوسته یک نفر است اگر دیگران را از مفاد این ایه خارج بدانیم هیچ مشکلی پیش نمیاد.

    انشاء الله در بخش بعدی شان نزول ایه را بررسی خواهیم کرد.
    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  13. تشكر

    یاس بهشتی (25-06-1394)

  14. #7
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : شهریور 1394
    نوشته : 1      تشکر : 0
    1 بار در 1 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    minoo123 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بسیار عااااااااالی با سپاس از شما بابت این پست مفید
    اي كتاب خدا بعد از نبي؛ ولي كيست؟

  15. تشكر

    یاس بهشتی (25-06-1394)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معرفي چند كيت هوشمند ساز برتر
    توسط narges00 در انجمن سخت افزار
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-09-1392, 11:38
  2. :.:كيست اين عبد صالح ؟:.:
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن امام موسي كاظم (ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-12-1388, 04:58
  3. دجال كيست ؟
    توسط شميم يار در انجمن مهدویت و انتظار
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 29-08-1388, 16:12
  4. سفياني كيست ؟
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن عصر ظهور و حاکمیت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-08-1388, 04:02
  5. توفیق چیست؟ موفق كيست ؟
    توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* در انجمن فضائل اخلاقي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 20-08-1388, 09:53

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •