پيامهاي فرهنگي پوشش زنان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پيامهاي فرهنگي پوشش زنان
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15
  1. #11
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : پيامهاي فرهنگي پوشش زنان




    3- استحکام بنيان خانواده

    سلامت خانواده، نقش مؤثر و مستقيمي در سلامت جامعه دارد، زيرا گفته اند: خشت نخست بناي جامعه، خانواده است و هر گاه اين خشت محکم و استوار و مستقيم باشد ساختمان جامعه نيز محکم و مستقيم بر پاي خواهد ماند.
    اگر چه در خانواده، زن و مرد به عنوان دو رکن اصلي، نيازهاي جنسي خود را تأمين نموده و بر پايه ي آميزش جنسي فرزنداني به وجود مي آورند تا ادامه ي حيات خود را بيشتر گردانند و يا وجود خودشان را در آيينه ي وجود فرزندانشان مشاهده مي کنند ولي محيط خانواده علاوه بر جذب و انجذاب جنسي و فيزيکي، محيط آميزش و روح ها و پر شدن خلأ روحي هر کدام از اعضا و محو شدن هر يک از آنها در ديگري مي باشد و بدون جهت نيست که قرآن کريم انتخاب همسر را به خاطر تشکيل خانواده و نتيجه ي آن را که «سکون و آرامش» و «مودت» و «رحمت» است از نشانه هاي قدرت لايزال خويش مي داند. (و من آياته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لستکنوا اليها و جعل بينکم موده و رحمه) (19).
    اسلام، خانواده را کانون عشق و محبت و فضاي بسيار مناسبي براي رشد استعدادها و خلاقيت ها، مي داند، لذا در تحکيم بنيان هاي اين مجموعه ي مقدس، تلاش چشم گيري از خود نشان داده است.
    مکتب تربيتي اسلام، هر عاملي را که در جهت تقويت و تحکيم بنيان خانواده باشد و موجب صميميت بيشتر و محبت افزون تر، بين زن و مرد گردد را مفيد مي داند و بر عکس هر آن چه را که باعث دل سردي و سستي روابط خانوادگي گردد را زيان آور دانسته و با آن به مبارزه بر مي خيزد.
    اينک بايد ببينم که چه ارتباطي بين حجاب زن و استحکام بنيان خانواده وجود دارد؟ ما معتقديم بين حجاب زن و تحکيم روابط خانواده، رابطه ي مستقيم وجود دارد چرا که:
    حجاب کام جوئي هاي جنسي را در ازدواج، که آغاز تشکيل خانواده است، محدود مي کنند.
    حجاب، نوعي ابراز عشق است از طرف زن به همسر قانوني خود که مي خواهد با حجابش بگويد هر گونه تمتع و بهره گيري جنسي، از آن شوهرم مي باشد. حجاب، نشاني از طهارت و پاکي است.
    حجاب در حقيقت نوعي انصراف از ظاهر و خودنمايي هاي ظاهري و انعطاف به باطن و شخصيت است.
    مسائل ياد شده هر کدام در تحکيم بنيان خانواده، نقش مؤثري دارند، لذا مي توان مدعي شد که يکي از پيام هاي حجاب استحکام بنيان خانواده است.
    پيامهاي فرهنگي پوشش زنان
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. تشكر

    بیقرار ظهور (13-12-1391)

  3. #12
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : پيامهاي فرهنگي پوشش زنان




    4- پاسداري از عشق و زيبايي
    پاره اي سطحي نگران پنداشته اند که اسلام به زيبايي ها بي اعتقاد است، حال آن که چنين نيست بلکه همه ي زيبايي ها نشاني از زيبايي خداوند و آيتي از آيات بي شمار اوست.
    اسلام خود چيزي جز زيبايي نيست، لذا چنين آييني نمي تواند به زيبايي ها، که هر کدام دفتري براي معرفت و شناخت پروردگار هستند بي اعتنا باشد. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: «ان الله جميل يحب الجمال؛ (20) خداوند جميل است و جمال را دوست مي دارد.
    امام صادق عليه السلام فرمود:
    البس و تجمل فان الله جميل يحب الجمال و ليکن من حلال؛ (21)
    خودت را با لباس فاخر و وسايل زينتي، آراسته و زيبا گردان که خداوند زيباست و زيبايي را دوست مي دارد ولي بايد توجه داشته باشد که از حلال باشد.
    پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله زيبايي را در مورد زنان امتياز مي داند و مي فرمايد:
    افضل نساء امتي اصحبهن وجها و اقلهن مهرا؛ (22)
    برترين زنان امت من، چهره اي زيباتر و مهريه اي کمتر دارند.
    با توجه به مطالب ياد شده آيا مي توان حجاب را، چنان که بعضي
    پنداشته اند مانع نمايش زيبايي هاي خدادادي زن دانست؟
    در پاسخ مي گوييم حجاب مانع زيبايي ها نيست بلکه حافظ زيبايي هاست، حجاب زيبايي ها را از کساني منع مي کند که هيچ حقي براي استفاده از آنها ندارند.
    زن محجبه زيبايي ها و لطافت هاي خدادادي را، به صورت رايگان و بدون هر ضابطه، در معرض ديد همگان قرار نمي دهد، چرا که معتقد است براي نثار و ايثار آنها ضابطه و قانوني وجود دارد و او بايد از آن پيروي کند.
    در اين جا فرازهايي از کتاب ارزشمند مسئله ي حجاب را به قلم علامه ي شهيد استاد مطهري مي آوريم:
    وقتي که زن مقام و موقع خود را در برابر مرد يافت و نقطه ي ضعف مرد را در برابر خود دانست همان طور که متوسل به زيور و خود آرايي و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نيز شد، دانست که نبايد خود را رايگان کند بلکه بايد آتش عشق و طلب او را تيزتر کند و در نتيجه مقام و موقع خود را بالا برد.
    ويل دورانت مي گويد:
    «حيا امر غريزي نيست، بلکه اکتسابي است، زنان دريافتند که دست و دل بازي مايه ي طعن و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند.»
    به طور کلي رابطه اي است ميان دست نارسي و فراق از يک طرف و عشق و سوز و گران بهايي از طرف ديگر. هم چنان که رابطه اي است ميان عشق و سوز از يک سو و ميان هنر و زيبايي از سوي ديگر؛ يعني عشق در زمينه ي فراق ها و دست نارسي ها مي شکفد و هنر و زيبايي در زمينه ي عشق رشد و نمو مي يابد.
    برتر اندراسل مي گويد: «از لحاظ هنر مايه ي تأسف است که به آساني به زنان بتوان دست يافت و خيلي بهتر است که وصال زنان دشوار باشد بدون آن که غير ممکن گردد.»
    از همه عجيب تر سخني است که يکي از مجلات زنانه از «الفرد هيچکاک» که به قول آن مجله به حسب فن و شغل فيلم سازي خود، درباره ي زنان تجربه هاي فراوان دارد- نقل مي کند، او مي گويد:
    «من معتقدم که زن هم بايد مثل فيلمي پر هيجان و پرآنتريک باشد؛ بدين معنا که ماهيت خود را کمتر نشان دهد و براي کشف خود، مرد را به نيروي تخيل و تصور زيادتري وادارد، بايد زنان پيوسته بر همين شيوه رفتار کنند؛ يعني کمتر ماهيت خود را نشان دهند و بگذارند مرد براي کشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد.»
    ايضا همان مجله در شماره ي ديگري از همين شخص چنين نقل مي کند:
    «زنان شرقي تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و روبندي که به کار مي بردند خود به خود جذاب مي نمودند و همين مسئله جاذبه ي نيرومندي بدان ها مي داد، اما به تدريج با تلاشي که زنان اين کشورها براي برابري با زنان غربي از خود نشان مي دهند حجاب و پوششي که ديروز بر زن شرقي کشيده شده بود از ميان مي رود و همراه آن از جاذبه ي جنسي او هم کاسته مي شود.»
    امروز يکي از خلأهائي که در دنياي اروپا و امريکا وجود دارد خلأ عشق است. در کلمات دانشمندان اروپايي اين نکته، زياد به چشم مي خورد که اولين قرباني آزادي و بي بند و باري امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسيار شديد و عالي است. در جهان امروز هرگز عشق هايي از نوع عشق هاي شرقي از قبيل عشق هاي مجنون و ليلي، خسرو و شيرين رشد و نمو نمي کند.
    از اين داستان ها مي توان فهميد که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دست رسي مرد تا کجا پايه ي خود را بالا برده است و تا چه حد سر نياز مرد را به آستان خود فرود آورده است؟
    قطعا درک زن اين حقيقت را در تمايل او به پوشش بدن خود و مخفي کردن خود به صورت يک راز تأثير فراوان داشته است.» (23)
    در حقيقت از همه ي اين مطالب به دست مي آيد که يکي از پيام ها حجاب، پاسداري از عشق و زيبايي است.
    پيامهاي فرهنگي پوشش زنان
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. تشكر

    بیقرار ظهور (13-12-1391)

  5. #13
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : پيامهاي فرهنگي پوشش زنان




    مبارزه ي سياسي

    در برخي از شرايط زماني و مکاني، حجاب و نوع پوشش، جهت سياسي و مبارزاتي به خود گرفته است و زنان، حجاب خويش را زبان خويش قرار داده و با اين تيغ تيز، در ميدان مبارزه ي با طاغوت و فرهنگ طاغوتي حضور پيدا کرده اند.
    زماني حجاب در کشورهاي به اصطلاح اسلامي و غير اسلامي، نه تنها وسيله و ابزار مبارزه بلکه پرچم مبارزه هم بود؛ به طوري که طرفداران ترويج فرهنگ بي بند و باري و عرياني، از زنان محجبه به اندازه ي مخالفان مسلح خويش وحشت داشتند.
    نمونه اين وحشت را در کشور فرانسه، در همين روزها مي توان بخوبي مشاهده کرد. کشوري که مهد آزادي و دموکراسي لقب گرفته و خود را محل رويش و جوشش انقلاب کبير فرانسه مي داند تحمل روسري چند دختر دانش آموز مسلمان را در فضاي مدرسه ندارد و با جار و جنجال، هر چه بيشتر آنها را از مدرسه اخراج مي نمايد.
    امروزه در کشورهايي که تنور مبارزه عليه فرهنگ غرب داغ است حجاب زنان و دختران مسلمان، براي غرب زدگان و نوکران فرهنگ غرب، به همان اندازه شکننده و رنج آور است که گلوله هاي داغ مبارزه مسلح. اين حالت هراس را مي توان در کشورهايي چون ترکيه، مصر، و الجزاير و فلسطين اشغالي مشاهده کرد.
    بد نيست در اين جا اشاره اي به سخنان «فرانتس فانون» در مورد نقش مبارزاتي حجاب اسلامي در انقلاب عظيم الجزاير داشته باشيم او مي گويد:
    استعمار فرانسه در الجزاير به نابود کردن فرهنگ و سنن اسلامي و بومي آن ديار پرداخت و بزرگ ترين حربه ي ضد استقلال را به کار گرفت.
    فرنگ زدگي مردم الجزاير به خصوص نسل جديد و به اصطلاح روشنفکر الجزاير به سرعت ارزش هاي اجتماعي را دگرگون کرد و چادر را از سر زنان گرفت و اشاعه ي فساد استعمار خواسته، زمينه هاي تسلط اجنبي را فراهم ساخت.
    به هر حال پيداست که همه ي علت ها همين مسئله نبوده، اما هنگامي که زنان مسلمان به مبارزه ي با استعمار بر مي خيزند، تشخيص مي دهند که براي مبارزه با استعمارگران لازم است به هويت فرهنگي خود برگردند و همان عاملي را که استعمار موجب تهي کردن آن قرار داده و از بازگشتش رنج مي برند دوباره زنده کنند، زيرا حجاب هميشه شعار ضد امپرياليزم و تسلط هاي شوم قدرت هاي سلطه گر بوده است. بنابراين از شرايط صد در صد و قطعي انقلابي برخوردار است.
    همين حجابي که عنصري از عناصر کلي سنت لباس پوشيدن زن الجزايري محسوب مي شود چگونه به صورت وسيله ي مبارزه اي آن چنان عظيم درآمد، که نيروهاي اشغال گر براي مقابله با استعمار زده، قدرت بي حالي شگفت آوري از خود بروز داد.
    پيامهاي فرهنگي پوشش زنان
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. تشكر

    بیقرار ظهور (13-12-1391)

  7. #14
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : پيامهاي فرهنگي پوشش زنان




    هر گاه جامعه ي استعماري را در جميع جهات آن، با ارزش ها و جنبه هاي قوي و فلسفه آن در نظر بگيريم مي بينيم که در برابر حجاب عکس العملي کاملا يکسان و يک نواخت نشان داده است.
    مبارزه ي مؤثر (جامعه ي استعماري عليه حجاب) قبل از سال 1945 و دقيق تر بگوييم پس از سال هاي 1930- 1935 آغاز شد.
    مسئولان اداري فرانسه در الجزاير که مأمور ويران ساختن اصالت مردم الجزاير بودند و دولت فرانسه نيز به آنها اختيار داده بود به هر قيمتي که باشد صور وجوه مختلفي را که احتمال دارد از دور و نزديک ياد آورنده ي واقعيت ملي الجزاير باشد، در هم بشکنند.
    باري اين مأموران حداکثر کوشش خويش را صرف مبارزه ي با حجاب کردند؛ حجابي که به نظرشان وضع و موقع زن الجزايري محسوب مي شد.
    اين امر نتيجه ي ابتکاري فوري نبود، زيرا متخصصان امور به اصطلاح (بومي) و مسئولان دفاتر غرب، کار خود را با توجه به تجزيه و تحليل هاي جامعه شناختي و مردم شناختي هم آهنگ مي کردند و شعار آنان در وهله ي اول اين بود که:
    «بر زن ها پيروز شويم، باقي چيزها به دنبال آن درست خواهد شد.» (24)
    در پايان به سخن روشنگر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي استناد مي کنيم تا نقش زنان محجبه در پيروزي انقلاب اسلامي ايران روشن تر گردد:
    ما ديديم که خانم ها در انقلاب، به معناي واقعي کلمه، سربازان خط مقدم انقلاب بودند. اين چيزي است که من به عنوان مبالغه نمي گويم، بلکه در جريان انقلاب، شاهد بوديم که زن در کشورمان سرباز خط مقدم انقلاب شد.
    اگر زن ها با انقلاب سازگار نبودند و اين انقلاب را نمي پذيرفتند و به آن باور نداشتند، مطمئنا اين انقلاب واقع نمي شد، اعتقاد من اين است که اگر آنها نبودند اولا نيمي از گروه انقلابيون مستقيم در ميدان نمي آمدند و ثانيا به طور غير مستقيم روي فرزندان و شوهران و برادران و کلا روي محيط خانه هاشان اثر مي گذاشتند و به کلي اين کار انجام نمي گرفت، زيرا زن در محيط خانه داراي تأثير فرهنگي زيادي است.
    اين حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را به معناي واقعي کلمه پيش برد. بعد در ميدان هاي سياسي ما ديديم و مي بينيم خانم هايي را که داراي قدرت تحليل و قدرت سخنوري و آماده براي پذيرش مسئوليت در نظام اسلامي هستند، اين کار البته رو به گسترش است. (25)
    در فرازي ديگر مي فرمايند:
    اسلام آمد، انقلاب آمد، امام آمد و زن را در مرکز فعاليت هاي سياسي اين کشور قرار داد و پرچم انقلاب را به دست زنان سپرد، در حالي که زن توانست حجاب خود و وقار خود و متانت اسلامي خود و عفاف خود و دين خود و تقواي خود را حفظ کند و لذا حقي از اين بزرگتر، كسي بر گردن زن ايراني و زن مسلمان ندارد. (26)
    پيامهاي فرهنگي پوشش زنان
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. تشكر

    بیقرار ظهور (13-12-1391)

  9. #15
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : پيامهاي فرهنگي پوشش زنان




    پي نوشت :

    1- در عرفان اسلامي، از عالم غيب و شهود تفاسير ديگري شده است که اين جا در صدد بيان آنها نيستيم.
    2- حشر آيه 22.
    3- بقره (2) آيه 3.
    4- حديث قدسي.
    5- کتاب الغيبه، ص 138: «لو بقيت الارض بغير امام لساخت».
    6- مائده (5) آيه: (اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي)
    7- روم آيه 30. فطرت يعني اين که خداوند متعال مردم را به گونه اي آفريده که طبعا و به ارتکاز خويش، خدا را بشناسد.
    8- سفينه البحار/ ماده ورخ
    9- واقعه کشف حجاب، 21- 24
    10- همان.
    11-کاوه دهگان، اسرار سقوط احمد شاه، ص 85 به نقل از: واقعه ي کشف حجاب، ص 27.
    12- اصول کافي، کتاب ايمان و کفر، باب الصدق و اداء الامانه: «کونوا دعاه للناس بالخير بغير الستکم»
    13- علل گرايش به ما ديگري، ص 19.
    14- غلامعلي حداد عادل، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، ص 25.
    15- قبله ي اسلام به نقل از: نخستين رساله ي اخلاق و تعليم و تربيت اسلامي، ص 15.
    16- بحارالانوار، ج 66، ص 405.
    17- نور (24) آيه 30.
    18- همان، آيه 31.
    19- روم (30) آيه 30.
    20- کنزالعمال، خ 17166.
    21- وسائل الشيعه، ج 3، ص 340.
    22- وسائل الشيعه، ج 15.
    23- مسئله حجاب، ص 52- 57.
    24- استعمار ميرا، ص 38.
    25- فرهنگ و تهاجم فرهنگي، ص 255.
    26- همان، ص 255.


    منبع: کتاب تأملات فرهنگي نوشته سيد رضا تقوي
    پيامهاي فرهنگي پوشش زنان
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. تشكر

    بیقرار ظهور (13-12-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •