زاد السالک سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
زاد السالک
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 28 , از مجموع 28
  1. #21
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : راد السالک





    23- قضاء حاجت و ازاله اندوه مؤ من
    در حديث (امام زين العابدين عليه السلام ) آمده كه :
    من قضى لاءخيه حاجة فبحاجة الله بداء و قضى الله بها مائة حاجة احديهن الجنة و من نفس عن اءخيه كربة نفس الله عنه كرب القيمة بالغا ما بلغت (198):
    (هر كه قضا كند (برآورد) براى برادر مؤ من حاجتى ، پس به (برآوردن ) حاجت خدا ابتدا كرده ، و قضا كند براى او حق تعالى به سبب آن صد حاجت ، كه يكى از آنها بهشت باشد، و هر كه اندوهى از مؤ منى بردارد، حق تعالى بردارد از او اندوههاى روز قيامت را، هر چه باشد و رسد به هر جايى كه رسد).
    24- شاد گردانيدن مؤ من
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده :
    من سر مؤ منا سره الله يوم القيمة ، و قيل له تمن على ربك ما اءحببت فقد كنت تحب اءن تسر اءوليائه فى دار الدنيا فيعطى ما تمنى و يزيده الله من عنده ما لم يخطر على قلبه من نعيم الجنة (199):
    (هر كه شادمان گرداند مؤ منى را، خوشحال گرداند حق تعالى او را در روز قيامت ، و گفته شود او را، كه آرزو كن به پروردگار خود آنچه را دوست مى دارى ، زيرا كه دوست داشتى كه شاد كنى اولياى خدا را در دنيا، پس ‍ داده شود به او آنچه آرزو كند. و بيفزايد بر آن حق تعالى از پيش خود آنچه او را به خاطر نرسيده باشد از نعمتهاى بهشت ).
    25- اجابت و نصرت مؤ من
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده :
    ما من مؤ من يعين مؤ منا مظلوما الا كان اءفضل من صيام شهر اءو اعتكافه فى المسجد الحرام و ما من مؤ من ينصر اءخاه و هو يقدر على نصرته الا نصره الله فى الاخرة و ما من مؤ من يخذل اءخاه و هو يقدر على نصرته الا خذله فى الدنيا و الاخرة (200):
    (هيچ مؤ منى اعانت مؤ من نكند، الا آنكه فاضلتر باشد از روزه يكماهه و اعتكاف در مسجد الحرام داشتن ، و هيچ مؤ منى اعانت و نصرت نكند برادر مؤ من خود را در حالتى كه قدرت داشته باشد بر نصرت او، الا آنكه نصرت نمايد حق سبحانه و تعالى او را در امور دنيا و آخرت . و هيچ مؤ منى فرو نگذارد برادر مؤ من خود را در حالتى كه قدرت داشته باشد كه او را نصرت كند، مگر آنكه فرو گذارد حق تعالى او را در دنيا و آخرت ).
    26- قرض دادن
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : ما من مؤ من اءقرض مؤ منا يلتمس به وجه الله الا حسب الله له اءجره بحساب الصدقة حتى يرجع اليه ماله (201):
    (نيست مؤ منى كه قرض دهد مؤ منى را و ثواب آن را از خداى تعالى خواهد، مگر آنكه حساب كند خداى تعالى از براى او اجر او را به حساب صدقه ، تا آن مال به او برسد. يعنى پيوسته ثواب صدقه دادن را دارد).
    و در حديث ديگر (از رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده كه : صدقه به ده حساب مى شود و قرض به هجده (202).
    27- برائت ذمت ميت
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : ان (له ) بكل درهم عشرا اذا حلله و اذا (ان خ ) لم يحلله فانما هو درهم بدل درهم :
    (يك درهم ثواب ده درهم خواهد داشت ، و اگر بگذارد به قيامت كه آنجا حق خود را بطلبد، پس جز اين نيست كه به جاى يك درهم ثواب يك درهم خواهد داشت ).
    28- مهلت دادن مفلس
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : من اءراد اءن يظله الله يوم لا ظل الا ظله فلينظر معسرا اءو يدع له من حقه (203).
    (هر كه خواهد كه حق تعالى او را در سايه خود جاى دهد روزى كه سايه اى نباشد به جز سايه او، پس بايد كه مهلت دهد بدهكار را، يا بگذارد از براى او بعضى از حق خود را).
    و در حديث ديگر (از رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده : من اءنظر معسرا كان له على الله فى كل يوم ثواب صدقة بمثل ماله حتى يستوفيه (204):



    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  2. #22
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    parbane پاسخ : راد السالک




    (هر كه مهلت دهد بدهكار را، حقى باشد بر خداى ، آنكه او را در هر روز ثواب صدقه مثل آن مال بدهد، تا آنكه حق خود را از او بگيرد).
    29- صدقه
    در حديث (رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده : اءرض القيمة نار ما خلا ظل المؤ من فان صدقته تظله (205):
    (زمين روز قيامت همه آتش است به غير سايه مؤ من ، بدرستى كه صدقه او بر او سايه بخواهد افكند).
    و در حديث ديگر (از رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده كه : صدقة السر تطفى ء غضب الرب (206) صدقة العلانية تدفع سبعين نوعا من البلاء(207):
    (صدقه پنهان غضب پروردگار را فرو مى نشاند، و صدقه آشكار هفتاد نوع بلا را دفع مى كند).
    و در حديث ديگر (از امام باقر عليه السلام ) آمده كه : صدقه دادن فقر را زايل مى كند و عمر را دراز مى كند، و هفتاد مردن بد را دفع مى كند(208).
    و اگر كسى مقرر سازد كه هر روز يا هر هفته يا هر ماه ، قدرى معين از مال خود بدهد به مستحقى كه محروم باشد به جهت آنكه سؤ ال (209) نتواند كرد، داخل آن جماعت خواهد بود كه حق تعالى ايشان را ثنا گفته آنجا كه مى فرمايد:
    و الذين فى اءموالهم حق معلوم للسائل و المحروم :
    (آنهايى كه در مالهاى ايشان حقى است معلوم از براى سائل و محروم ).
    و در حديث آمده كه :
    مراد از اين حق ، غير زكات است (210).
    30- آزاد كردن بنده
    در حديث آمده : من اءعتق مسلما اءعتق الله بكل عضو منه عضوا من النار(211):
    (هر كه بنده اى آزاد كند، خداى تعالى به هر عضوى از آن بنده ، عضوى از او را از آتش آزاد و رها مى گرداند).
    31- عيادت بيمار
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : من عاد مريضا شيعه سبعون اءلف ملك يستغفرون له حتى يرجع الى منزله (212):
    (هر كه عيادت كند بيمارى را، مشايعت كند او را هفتاد هزار فرشته كه استغفار مى كرده باشند براى او تا بگردد به منزل خود).
    32- به فرياد رسيدن مسلمانان
    در حديث (رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده كه :
    من اءغاث اءخاه المسلم حتى يخرجه من هم و كربة و ورطة كتب الله له عشر حسنات ، و رفع له عشر درجات و اءعطاه ثواب عتق عشر نسمات و دفع عنه عشر نقمات و اءعد له يوم القيمة عشر شفاعات (213):
    (هر كه به فرياد رسد برادر مسلمانى را، تا بيرون آرد او را از غمى و اندوهى و ورطه (گرفتارى )، بنويسد حق تعالى از براى او ده حسنه ، و بلند گرداند از براى او ده درجه ، و بدهد او را ثواب آزادى ده بنده ، و دفع كند از او ده بلا، و مهيا كند به جهت او در روز قيامت ده شفاعت ).
    33- اداى امانت
    در حديث (رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده :
    اءداء الاءمانة يجلب الرزق الى صاحبه و الخيانة تجلب الفقر(214):
    (اداى امانت روزى را جلب مى كند (گسترش مى دهد) به جانب صاحبش ، و خيانت فقر را جلب مى كند).
    و در حديث ديگر (از امام صادق عليه السلام ) آمده كه : خوبى مردم را، به اداى امانت و راستى گفتار بشناسيد، نه به نماز و روزه (215).




    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  3. #23
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    satare پاسخ : راد السالک





    34- توبه
    در حديث قدسى آمده : يا داوود ان العبد المؤ من اذا اءذنب ذنبا ثم رجع و تاب من ذلك الذنب و استحى منه عند ذكره غفرت له و اءنسيته للحفظة و اءبدلته الحسنة و لا ابالى و اءنا اءرحم الراحمين :
    (اى داوود! بدرستى كه بنده مؤ من هر گاه گناهى كند پس برگردد، و توبه كند از او، و شرم كند از من ، هر وقت كه يادش بيايد، بيامرزم او را و فراموش ‍ گردانم از خاطر فرشتگان كه آن را حفظ كرده اند از براى او هر آن گناه را، و بدل كنم آن گناه را به حسنه ، و من پروا ندارم كه سيئه را حسنه كنم ، و من رحم كننده ترين رحم كنندگانم ).
    35- گريستن از ترس خدا
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده كه :
    ما من شى ء الا و له كيل اءو وزن الا الدموع فان القطرة منها تطفى ء بحارا من نار و اذا اغرورقت العين بمائها لم يرهق وجهه قترا و لا ذلة فاذا فاضت حرمه الله على النار و لو اءن باكيا بكى فى امة لرحموا(216):
    (هيچ چيزى نيست مگر آنكه او را كيلى و وزنى است مگر اشك چشم ، كه قطره اى از آن فرو مى نشاند درياهاى آتش را، و هر گاه كه چشم غرق اشك شود ننشيند بر آن روى نه غبار(217) و نه خوارى ، پس هر گاه بريزد اشك ، حرام گرداند حق تعالى آن روى را از آتش ، و اگر گريه كننده اى بگريد در ميان امتى ، هر آينه همه آن امت مرحوم (مشمول رحمت الهى ) گردند).
    بيت
    روز شمار تا نشوى از خجالت آب
    بر روز خويش در شب تارى ببار اشك عقابها
    1- سهل گرفتن امر خداى
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : اياكم و الغفلة فانه من غفل انما يغفل عن نفسه و اياكم و التهاون باءمر الله عز و جل فانه من تهاون باءمر الله اءهانه الله يوم القيمة (218):
    (بپرهيزيد از غافل شدن از ياد حق جل شاءنه ، بدرستى كه هر كه غافل شود از ياد حق ، از خود غافل شده است . و بپرهيزيد از سهل و خوار گرفتن فرمان خداى عز و جل پس بدرستى كه هر كه سبك و سهل گيرد امر خداى را، خداى او را خوار مى گرداند در روز قيامت ).
    2- شادى كننده به گناه
    در حديث (رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده :
    من اءذنب ذنبا و هو ضاحك دخل النار و هو باك (219):
    (كسى كه گناهى كند و خندان باشد، داخل آتش شود در حالى كه گريان باشد).
    3- سبك شمردن نماز
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلوة (220):
    (بدرستى كه شفاعت ما نمى رسد كسى را كه استخفاف كند به نماز ((نماز را سبك شمرد))).
    و در حديث ديگر آمده : ليس ما بين الكفر و الايمان الا ترك الصلوة :
    (نيست ميان كفر و ايمان (فاصله و فرقى ) الا ترك نماز).
    4- ترك كننده جمعه و جماعت
    در حديث (امام باقر عليه السلام ) آمده : من ترك الجمعة ثلاث جمع متواليات من غير علة (221) طبع الله على قلبه :
    (هر كه ترك كند نماز جمعه را سه جمعه پى در پى بدون عذر، حق تعالى دل او را مهر كند به خاتم نفاق ، يعنى دل او زنگ گيرد و قابل اصلاح نباشد).
    و در حديث آمده : هم رسول الله صلى الله عليه و آله باحراق قوم فى منازلهم لا يصلون بالجماعة (222):
    (حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله خواست كه بسوزاند خانه ها را بر قومى كه در منازل خود نماز مى گذاردند و به جماعت حاضر نمى شدند).
    5- منع كننده زكات
    در حديث (امام باقر عليه السلام ) آمده كه : ما من عبد منع من زكوة ماله شيئا الا جعل الله ذلك يوم القيمة ثعبانا من نار طوقا فى عنقه ينهش من لحمه حتى يفرغ من الحساب و هو قوله عز و جل : ((سيطوقون ما بخلوا به يوم القيمة ))(223) قال : ما بخلوا به من الزكوة (224):
    (يعنى هيچ بنده اى نيست كه منع كند از زكات مالش چيزى را مگر آنكه حق تعالى از براى او در قيامت ، اژدهايى از آتش قرار دهد كه در گردن او طوقى كرده ، و از گوشت بدن او مى كَند، تا آنكه از حساب فارغ شود. و اين است آنچه حق تعالى فرمود كه : طوقى در گردن ايشان خواهد شد، آنچه را بخل به آن مى ورزند. حضرت فرمود: مراد از آنچه بخل مى ورزند، بخل ورزيدن نسبت به پرداخت زكات است ).




    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  4. #24
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    ghalb پاسخ : راد السالک





    6- افطار كننده در (روز) ماه رمضان المبارك
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : من اءفطر يوما من شهر رمضان متعمدا خرج من الايمان (225):
    (هر كه يك روز از ماه رمضان را عمدا افطار كند (و روزه نگيرد) از ايمان بيرون مى رود).
    7- ترك حج
    در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : من مات و لم يحج حجة الاسلام و لم يمنعه من ذلك حاجة تجحف به اءو مرض لا يطيق منه الحج اءو سلطان يمنعه ، فليمت يهوديا اءو نصرانيا(226):
    (هر كه بميرد و حج اسلام (227) نكرده باشد، و مانع نشده باشد از آن حاجتى كه با آن حج دشوار باشد، يا بيمارى كه به آن طاقت حج نداشته باشد، يا سلطانى كه او را منع كند، پس بميرد او يهودى يا نصرانى (مسلمان نمى ميرد).
    8- عقوق
    در حديث (امام باقر عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده : اياكم و عقوق الوالدين فان ريح الجنة توجد من مسيرة اءلف عام و لا يجدها عاق و لا قاطع رحم و لا جار ازاره خيلاء انما الكبرياء لله رب العالمين (228):
    (بوى بهشت مى وزد از هزار سال راه ، و در نمى يابد كسى كه پدر و مادر خود را برنجاند يا صله خويشان را ترك كند و ايشان را آزرده كند، و پيرى كه زنا كند، و آن كس كه ازارش (229) به زمين برسد از روى تكبر، چرا كه كبر رداى حق تعالى است ((تكبر و عظمت سزاوار خدا است ))).
    9- ظلم
    در حديث (امام باقر عليه السلام ) آمده كه :
    الظلم فى الدنيا هو الظلمات فى الآخرة (230):
    (ظلم در دنيا ظلمات است در آخرت ).
    و در حديث ديگر (از امام صادق عليه السلام ) آمده : ان الله عز و جل اءوحى الى نبى من اءنبيائه فى مملكة حبار من الجبارين اءن ائت هذا الجبار فقل له : اننى لم اءستعملك على سفك الدماء و اتخاذ الاءموال و انما استعملتك لتكف عنى اءصوات المظلومين ، فانى لم اءدع ظلامتهم و ان كانوا كفارا(231):
    (خداى تعالى وحى كرد به پيغمبرى از پيغمبران بنى اسرائيل ، كه در مملكت جبارى از جبابره بود، كه برو نزد اين جبار و به او بگو كه : من تو را عامل (كارگزار و امير) نگردانيده ام بر ريختن خون و گرفتن مال مردمان ، بلكه تو را عامل گردانيده ام تا باز دارى از من آوازهاى مظلومان را و به فرياد ايشان رسى ، پس بدرستى كه من نخواهم گذشت مظلمه ايشان را اگر چه كافر باشند (دادخواهى مى نمايم و انتقام مظلوم را از ظالم مى گيرم ، هر چند مظلوم كافر باشد).




    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  5. #25
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    setareh پاسخ : راد السالک





    10- خون ناحق
    در حديث قدسى (از امام صادق عليه السلام ) آمده كه : يا موسى قل للملاء من بنى اسرائيل اياكم و قتل النفس الحرام بغير الحق فمن قتل منكم نفسا فى الدنيا قتلته فى النار مائة اءلف قتلة مثل قتلة صاحبه (232):
    (اى موسى بگو به جماعت بنى اسرائيل كه : بپرهيزيد از خون ناحق ، پس ‍ بدرستى كه هر كس بكشد از شما نفسى را در دنيا، مى كشم او را در آتش ‍ دوزخ صد هزار كشتن ، كه هر يك مثل كشتن او باشد مر صاحبش را).
    و در روايت ديگر (از امام باقر عليه السلام ) آمده كه : هر كه خون ناحقى بكند، بيايد در روز قيامت و به دست راست دست قاتل را گرفته باشد و به دست چپ سر خود را و خون از رگهاى او روان باشد و مى گويد: اى پروردگار از اين بپرس كه چرا مرا كشت ؟! پس اگر در طاعت خداى او را كشته باشد، قاتل را خلاص كنند (و به بهشت برند) و مقتول را به دوزخ برند، و اگر در طاعت مخلوقى او را كشته باشد، گويند به او كه تو نيز او را بكش چنانكه او ترا كشت ، و بعد از آنكه او را بكشند، هر چه اراده حق تعالى به او تعلق گرفته باشد، در باب ايشان به فعل آورد(233).
    و در حديث ديگر (از امام باقر عليه السلام ) آمده كه : هر كه مؤ منى را عمدا بكشد، حق تعالى ثبت كند گناهان مقتول را در ديوان قاتل ، و مقتول را از آن (گناهان ) پاك سازند(234). ((از گناهان او را تبرئه نموده و عذاب نكنند)).
    11- خوردن مال يتيم
    حق تعالى مى فرمايد: ان الذين ياءكلون اءموال اليتامى ظلما انما ياءكلون فى بطونهم نارا و سيصلون سعيرا(235):
    (بدرستى كه آنهايى كه مى خورند مال يتيمان را به ستم ، نمى خورند در شكمهاشان مگر آتش ، و زود باشد كه در آتش افروخته شوند).
    و نيز مى فرمايد:
    و ليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم (236):
    (بايد كه بترسند آن جماعت كه مى خورند مال يتيم را به ستم ، از آنكه بگذارند بعد از خود فرزندان كوچكى كه بترسند بر ايشان .(237) يعنى بترسند از آنكه بكنند بعد از ايشان با فرزندان ايشان آنچه عمل مى كنند با يتيمان ديگران .
    و در حديث آمده (238): اين عقوبت دنياى ايشان است و آن عقوبت آخرت ((كه آتش جهنم است )).




    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  6. #26
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    setareh پاسخ : راد السالک





    12- خوردن ربا
    در حديث (امام على عليه السلام ) آمده : درهم ربا اءشد (اءعظم عند الله خ ) من سبعين زنية كلها بذات محرم (239):
    (يك درهم از ربا سخت تر است از هفتاد زنا كردن (با) محارم ).
    13- شرب خمر
    در حديث (امام باقر عليه السلام ) آمده :
    من شرب الخمر فسكر منها لم يقبل الله صلوته اءربعين يوما فان ترك الصلوة فى هذه الاءيام ضوعف عليه لترك الصلوة (240):
    (هر كه شرب (خمر) كند تا مست شود، قبول نمى كند حق تعالى نماز او را تا چهل روز. پس اگر ترك كند نماز را در اين روزها، عذاب او مضاعف شود به جهت ترك نماز).
    و در حديث ديگر (از امام صادق عليه السلام ) آمده كه : شارب الخمر بدتر است از تارك الصلوة ، به جهت آنكه او را حالتى حاصل مى شود كه خداى را نمى شناسد(241).
    و در حديث ديگر (از امام صادق عليه السلام ) آمده است كه : حق تعالى همه بديها را در خانه اى كرده و قفلى بر در آن خانه نهاده ، كه كليد آن شرب خمر است (242).
    و در حديث ديگر (از رسول خدا صلى الله عليه و آله ) آمده كه : كسى كه هميشه شراب بخورد، وارد شود در روز قيامت در حالى كه چشمهاى او كبود باشد و روى او سياه ، و چانه اش كج باشد و چرك از دهن او روان و پيشانى او بسته باشد به انگشت بزرگ پاى او، و دست او بيرون آمده باشد از پشت او، پس بترسند از او اهل جمع (قيامت )، هرگاه ببينند او را به اين شكل كه به جانب ايشان مى آيد (در حالى كه به پاى حساب و كيفر روى مى آورد)(243) نعوذ بالله .
    14- غيبت مؤ من
    حق تعالى مى فرمايد: و لا يغتب بعضكم بعضا اءيحب اءحدكم اءن ياءكل لحم اءخيه ميتا فكرهتموه (244):
    (غيبت نكنيد بعضى از شما بعضى را، آيا دوست مى دارد يكى از شما اينكه بخورد گوشت برادر خود را در حالتى كه مرده باشد، پس خوش نمى آيد شما را آن ).
    و در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده كه : من قال فى مؤ من ما رآه عيناه اءو سمعته اذناه فهو من الذين يحبون اءن تشيع الفاحشة فى الذين آمنوا لهم عذاب اءليم (245):
    (هر كه بگويد در غيبت مؤ منى ، آنچه ديده باشد چشمهاى او يا شنيده باشد گوشهاى او، پس او از جمله آنهايى است كه حق تعالى در حق ايشان فرموده بدرستى كه آن كسانى كه دوست دارند كه فاش شود بدى آنانى كه ايمان آورده اند، ايشان را عذابى است دردناك ).


    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  7. #27
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : راد السالک




    و در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده كه :
    الكبر رداء الله فمن نازع الله شيئا من ردائه (ذلك خ ) اءكبه الله فى النار(298):
    (كبر ((خود پسندى )) رداى خداست (299)، پس هر كه منازعه كند خداى را در چيزى از آن ، حق تعالى او را سرنگون اندازد در آتش ).
    دهم : حب دنيا
    و غافل بودن از خدا و دراز كردن آمال (300) و فراموش كردن اجل ، كه در مقابل زهد است و اين امورى است كه بنده را از همه خيرات محروم مى سازد.
    حق تعالى مى فرمايد: غرتكم الاءمانى حتى جاء اءمر الله و غركم بالله الغرور(301):
    (فريب داد شما را آرزوها، تا آنكه امر خدا يعنى مرگ آمد، و فريب داد شما را به خداى ، شيطان فريب دهنده ).
    و در حديث (امام زين العابدين عليه السلام ) آمده : حب الدنيا راءس كل خطيئة (302):
    (دوستى دنيا، سر هر گناهى است ).
    و در حديث (امام صادق عليه السلام ) آمده : هر كه صبح و شام كند و دنيا بزرگترين امرى باشد او را كه پيوسته در غم آن باشد، بدارد حق تعالى فقر را در ميان هر دو چشم او و پريشان سازد كار او را، و نرسد از دنيا مگر آنچه را كه روزى او شده باشد. و هر كه صبح و شام كند، و آخرت بزرگ امرى باشد او را كه هميشه در غم او باشد، بگرداند حق تعالى توانگرى و بى نيازى را در دل او، و جمع كند از براى او كارش را(303).

    كار مرا چه او كند، دگر چرا كنم
    چونكه چشيدم از لبش ، شكر دگر چرا كنم




    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


  8. #28
    مدیر افتخاری
    شكوفه ياس آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 2,557      تشکر : 4,053
    5,625 در 2,309 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوفه ياس آنلاین نیست.

    roz1 پاسخ : زاد السالک




    خاتمه :
    در بعضى آداب كه سالك راه حق را در كار است :
    عمده آداب اين راه ، ياد حق تعالى است در هر لحظه و هر ساعتى ، اگر كسى تواند كه اكثر اوقات زبان را آهسته به ذكر حق مشغول دارد، اگر چه همه اعضاء در كارهاى ديگر مصروف باشد، زهى سعادت .
    از حضرت امام محمد باقر عليه السلام (منقول است كه ): هميشه زبان مبارك ايشان اكثر اوقات تر بوده است به كلمه لا اله الا الله ، اگر چيزى مى خورده اند و اگر سخن مى گفته اند و اگر راه مى رفته اند و هر كار كه مى كرده اند، چه ذكر حق در روشنايى دل مدد كارى است قوى . و اگر دل نيز مقارن زبان باشد، به اندك زمانى گشايش بسيارى روى مى دهد، خصوصا اگر ترك معاصى شده باشد، و اگر گاهى معصيتى واقع شود، زود به توبه و استغفار و انابت تدارك نمايد، محبوب حق باشد. چنانكه مى فرمايد:
    ان الله يحب التوابين :
    (بدرستى كه خدا دوست مى دارد توبه كنندگان را)، يعنى : آنان كه هر نوبت گناه كردند فى الفور توبه مى كنند و پشيمان مى شوند. (بقره / 222)
    و در حديث : ان الله يحب كل مفتتن تواب :
    بدرستى كه حق تعالى دوست مى دارد آن كسى را كه در فتنه گناه مى افتد و باز توبه مى كند، يعنى اصرار بر معصيت نمى دارد.
    و كسى را كه توبه ميسر نمى شود، يعنى پشيمانى و عزم نكردن گناه دست ندهد، بايد كه عزم بر توبه داشته باشد و از صدور (گناه ) غمناك و آزرده باشد، چه كسى كه گناه كند و گريد، مثل كسى نيست كه گناه كند و خندد.
    و در حديث آمده كه :
    مؤ من كسى است كه از گناه غمناك شود و از حسنه شادمان .
    و هر كه توفيق يابد كه اعمال حسنه و سنن سنيه مذكوره را به جاى آورد و از اعمال سيئه مذكوره اجتناب نمايد و اخلاق پسنديده را تحصيل كند و ناپسنديده را از خود دور، روز به روز حالش در ترقى باشد، حسناتش متزايد و سيئاتش مغفور و درجاتش مرفوع و باطنش صافى تر و قربش به حق وافى و دعايش مستجاب و نفسش مستطاب گردد.
    ((بيت ))
    گر چه وصالش نه به كوشش دهند
    هر قدر اى دل كه توانى بكوش
    رزقنا الله ذلك بمنه و جوده

    زاد السالک

    http://upload.tazkereh.ir/images/836...5081474558.gifhttp://shiaupload.ir/images/66430553806342539936.gif


    تا وعده قيامت تو صبر مي کنيم
    بر داغ بي نهايت تو، صبر ميکنيم

    اي از تبار آينه و آفتاب و عشق
    تا مژده زيارت تو، صبر ميکنيم


صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •