فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
صفحه 10 از 12 نخستنخست ... 6789101112 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 91 تا 100 , از مجموع 118
  1. #91
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    ابن ماجيلويه قمي
    عبدالجليل رازي، هنگامي كه از بزرگان شيعه ياد كرده تا خصم را متوجه عظمت مذهب شيعه بنمايد، از ابن ماجيلويه قمي ياد كرده است. (48) محمّد بن ابي القاسم عبيد الله عمران بن جنابي برقي ، ملقب به ماجيلويه ،از بزرگان شيعه و صاحب آثار و تأليفات بوده كه در كتاب هاي رجالي از جملهرجال نجاشي ، نام آن ها ذكر شده است. او داماد احمد بن ابي عبدالله برقي، محدّث مشهور ، است. (49)
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #92
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    محمّد بن حسن صفار قمي
    رازي از صفار قمي (صاحب بصائر الدرجات) نيز ياد كرده است. كه به جهت اشتهار وي ، از شرح حالش خودداري مي شود.
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #93
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    علي بن حسينان قمي، صاحب كتاب الشرايع (ابن بابويه)
    ابوالحسن بن الحسين بن موسي بن بابويه قمي مشهور ، به ابن بابويه ، پدر شيخ صدوق ، و قبر شريفش در قم مورد زيارت و احترام مردم قم بوده و هست. توقيعاتي از ناموس العصر و الزمان، مهدي الزمان - عجل الله تعالي فرجه - خطاب به ابن بابويه قمي صادر گشته، كه براي تبرّك، يكي از آن ها نقل مي شود:

    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد الله ربّ العالمين، و العاقبة للمتّقين، و الجنّة للموحّدين و النّار للملحدين، و لا عدوان الّآ علي الضّالمين و لا اله الّا الله أحسن الخالقين، و الصّلو ة علي خير خلقه محمّد و عترته الطّاهرين .
    اما بعد اوصيك يا شيخي و معتمدي أبا الحسن عليّ بن الحسين القمّي - وفّقك الله لمرضاته، و جعل من صلبك أولاداً صالحين برحمته - بتقوي الله و اقام الصّلوة و ايتاء الزّكوة فانّه لا يقبل الصّلوة من مانع الزّكوة ، و اوصيك بمغفرة الذّنب و كظم الغيظ، و صلة الرّحم، و مواساة الاخوان، و السّعي في حوائجهم في العُسر و اليُسر، و العلم عند الجهل، و التّفقّه في الدّين و التّثبت في الامور، و التّعاهد للقرآن، و حسن الخلق، و الأمر بالمعروف، و النّهي عن المنكر، قال الله عزّ و جلّ: لا خير في كثير من نجويُهم ألّا مَن أمر بصدقة او معروف او اصلاح بين النّاس، و اجتناب الفواحش كلّها، و عليك بصلوة اللّيل .
    فانّ النّبي- صلّي الله عليه و آله و سلّم - أوصي عليّاً عليه السّلام - فقال: يا عليّ عليك بصلوة اللّيل ، عليك بصلوة اللّيل ، و من استخفّ بصلوة اللّيل فليس منّا .
    فاعمل بوصيّتي و امُر جميع شيعتي حتّي يعملوا اليه و عليك بالصّبر و انتظار الفرج، و لا تزال شيعتنا في حزن حتّي يظهر ولدي الّذي بشّربه النّبي - صلّي الله عليه و آله و سلّم - انّه يملأ الارض قسطاً و عدلاً كما مُلِئت ظلماً و جوراً، فاصبر يا شيخي وَ أمُر جميع شيعتي بالصّبر فانّ الأرض لله و بركاته، و حسبنا الله و نعم الوكيل، نعم المولي و نعم النّصير .(50)

    پي نوشت:

    1) شرح حال عبدالجليل رازي در مصادر ذيل نيز قابل دسترسي است:
    فهرست منتجب الدين، ص 77 ؛ التدوين في ذكر اخبار قزوين، رافعي قزويني، باب عين ؛ مجالس المؤمنين، قاضي نورالله شوشتري، ج 1، ص 482 ؛ بحارالانوار، ج 25، ص 9 ؛ امل الآمل، شيخ حر عاملي، ج 1، ص 40 ؛ روضات الجنّات (چاپ قديم)، ص 350 - 351 ؛ مقدمه كتاب نقض، ص 17 - 23.
    2) نقض، ص 213؛ 3) نقض، ص 305 ؛ تعليقات النقض، ص 1369 - 1373. 4) نقض، ص 231 و 577. 5) تعليقات النقض، ج 2، ص 1010. 6) نقض، ص 81. همچنين در صفحه هاي 32، 82، 83، 219، 435، 120، 117، 130، 261 از وي ياد كرده است . 7) تعليقات النقض، ج 1، ص 264، به نقل از معجم البلدان، ياقوت حموي. 8) همان، ج 1 ، ص 265 . به نقل از تواريخ آل سلجوق، عماد كاتب، ص 87. 9) براي شرح حال مجد الملك قمي ، ر. ك: تعليقات النقض، ج 1، ص 264 - 271. 10) نقض، ص 220. همچنين ياد وي در صفحات 81، 82، 84، 117، 120، 130، 220 و 435 درج شده است . 11) نقض، ص 120. 12) نقض، ص 219 . 13) در صفحات 225 و 399 كتاب نقض از وي ياد شده است . 14) نقض، ص 231، 327، 539، 545 و 577. 15) همان، ص 213. 16) تعليقات النقض، ج 1، ص 588. 17) الذريعه، ج 1، ص 187 رقم 971 . 18) نقض، 224 و 311. 19) نقض، ص 212 . 20) تعليقات النقض، ج 1، ص 535 - 553، كه از مقدمه سيد علي محدّث بر ديوان دعويدار قمي نقل شده است. 21) ديوان وي با تصحيح و مقدمه سيد علي محدّث به چاپ رسيده است. 22) نقض، ص 41 و 212 و 444. 23) تعليقات النقض، ص 150 . 24) نقض، ص 209. 25) تعليقات النقض 2 ص 734، به نقل از نسائم السحار، منشي كرماني، ص 59 - 60. 26) نقض، ص 220. 27) همان، ص 220 و 261. براي شرح حال وي ر. ك: تعليقات النقض، ج 2، ص 734 - 737. 28) نقض، ص 220. 29) تعليقات النقض، ج 2، ص 733. 30) نقض، ص 195 و 221. 31) تربت پاكان، مدرّس طباطبايي، ج 2، ص 109. 32) تعليقات النقض، ج 1، ص 415 به نقل ازتواريخ آل سلجوق عماد كاتب، ص 182. 33) تعليقات النقض، ج 1، ص 416 - 417 به نقل از ديوان قاضي ابوبكر ارجاني ص 63 - 66. 34) نقض، ص 210. 35) همان، ص 33. 36) همان، ص 224. 37) همان، ص 40. 38) همان، ص 399. 39) تعليقات النقض، ص 128. 40) براي شرح حال مفصل وي ر. ك: تعليقات النقض، ص 128 - 132. 41) تعليقات النقض، ص 132. 42) نقض، ص 221 و 451 43) تعليقات النقض، ج 2، ص 776. 44) نقض، ص 222 . 45) نقض، ص 252. 46) نقض، ص 252 - 253 همچنين براي معني حديث ر. ك: تعليقات النقض، ج 2 ص 1033 . 47) تعليقات النقض، ج 1، ص 564. 48) نقض، ص 209. 49) براي شرح حال وي، ر. ك: تعليقات النقض، ج 1، ص 459 - 460. 50) تعليقات النقض، ج 1 ص 496، به نقل از مجالس المؤمنين، قاضي نورالله شوشتري.
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #94
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    3 . تك نگاري ها
    1 . آية الله العظمي اراكي قدس سره
    تولد
    حضرت آيت الله العظمي شيخ محمد علي اراكي قدس سره در بيست و چهارم جمادي الثاني 1312 ه ق. در اراك ديده به جهان گشود. پدرش، حجة الاسلام حاج احمد آقا، مشهور به ميرزا آقا فراهاني ، از علماي مشهور آن سامان بود. مادرش نيز از نوادگان امامزاده سيد حسن واقف(1) است.
    تحصيل
    وي پس از يادگيري خواندن و نوشتن، در نوجواني وارد حوزه علميه اراك شد و در درس استاد سيد جعفر شيثي حضور يافت و مقدمات علوم اسلامي را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آية الله العظمي سيد محمد تقي خوانساري به خوبي پشت سر گذاشت. آية الله اراكي همزمان با تحصيل دوره سطح، در درس شرح منظومه آية الله شيخ محمد باقر اراكي معروف به سلطان آبادي (2) شركت كرد و از دانش آن حكيم فرزانه خوشه ها چيد. ايشان سال ها در درس آية الله العظمي آقا نورالدين اراكي و آية الله العظمي شيخ عبدالكريم حائري يزدي شركت كرد و از دانش و تقواي آن دو مرجع بزرگ تقليد شيعيان، بهره ها برد. آية الله حائري علاقه زيادي به او داشت و نبوغ فكري آية الله اراكي مورد توجه استاد قرار گرفت. آية الله اراكي به سفارش استاد معمم شد و با يكي از بستگان ازدواج نمود. (3)

    آشنايي با امام
    آية الله اراكي پس از سال ها تحصيل در حوزه علميه اراك، به دنبال هجرت آية الله العظمي حائري يزدي به قم، وارد حوزه علميه قم شد و در درس ايشان شركت كرد.(4) او در اين سال ها با امام خميني آشنا شد. وي علاقه خاصي به امام خميني داشت و همواره از فعاليت هاي سياسي ايشان عليه رژيم پهلوي پشتيباني مي نمود. به دنبال اعلاميه كوبنده امام خميني در سال 1341، عليه لايحه كاپيتولاسيون و قوانين غير اسلامي مصوب مجلس شوراي ملي، آية الله اراكي نيز به پشتيباني ايشان اعلاميه اي صادر كردند و خواستار لغو مصوبات مخالف اسلام شدند. پس از دستگيري و تبعيد امام خميني در سال 1342، آية الله اراكي همواره از ايشان حمايت مي كرد.
    فرزند ايشان نقل مي كند كه:
    عكاسي هما، عكسي از امام در خيابان ارم زده بود. حضرت آقا (آية الله اراكي) كه از فيضيه برمي گشت، وقتي نگاهشان به آن عكس افتاد، فرمود: قسم مي خورم كه صاحب اين عكس اگر در كربلا مي بود، در ركاب امام حسين عليه السلام به شهادت مي رسيد. وقتي به منزل مي آمدند و ما اطلاعيه ها را بر ايشان مي خوانديم، بسيار گريه مي كردند و اشك شوق و نشاط از شنيدن اين اطلاعيه ها مي ريختند...
    آية الله اراكي در پي دستگيري و تبعيد امام به نجف، همان سال به عراق و نجف رفت و در تمام مدت اقامت ، تماماً ميهمان حضرت امام بود . اين در حالي بود كه ايشان از سوي رژيم تحت فشار قرار گرفته بود و جواب ميهماني افراد ديگر را رد مي كرد . ايشان با افتخار ميهماني امام را پذيرفت و بدون ترس و اضطراب چند روزي را در آنجا اقامت كرد.
    اولين ملاقات امام با ايشان در كربلا بود . آيت الله اراكي وارد حرم حضرت ابوالفضل عليه السلام شد ، حضرت امام در حال خروج از حرم بود . حدود پانزده سال بود كه همديگر را نديده بودند. آن دو يكديگر را در آغوش گرفتند و آقاي اراكي شروع به گريه كرد و سپس اين جمله را فرمود: با آل علي هر كه در افتاد ور افتاد. بعد دوباره شروع به گريه كرد... حجة الاسلام شهاب الدين اشراقي، داماد امام مي گويد: امام به من گفتند: بغض گلويم را گرفته بود و نتوانستم پيش آقاي اراكي بايستم...
    آية الله اراكي درباره آشنايي خود با امام خميني مي فرمايد:
    حضرت آقاي خميني يك مدتي را در اراك بوده اند و در حوزه آنجا تحصيل مي كردند و حتي منبر مي رفته اند . من در آن مدت با ايشان آشنايي نداشتم، اما آن وقتي كه در قم بوديم خوب آشنا شديم و يكي از هم صحبت هاي بنده بودند. گاهي اتفاق مي افتاد از منزل تا ميدان كهنه قم ، نزديك شاهزاده حمزه ، اين راه را به همراه هم طي مي كرديم و ضمن صحبت ها و مباحثه ها بر مي گشتيم و اين مسأله بسيار اتفاق افتاد . با هم خيلي مأنوس بوديم. آن اوايل كه وارد قم شدم ، ايشان به من اظهار كرد شما يك درس تفسير صافي براي من بگوييد . تفسير صافي با اصول و فقه و اصطلاحات آن مناسبتي ندارد و لذا چون من با آن اصطلاحات مأنوس نبودم چند شب تدريس كردم اما ديگر نرفتم، ايشان هم اصراري نكرد...
    ايشان مرد بسيار جليلي است و شناختم او را به جلالت، بسيار مرد پاكي است، پاك، پاكي نفس دارد، پاكي ذاتي و دروني دارد و اين بر همه خلق معلوم شده است.
    ما در مدت پنجاه سال كه با اين شخص بزرگ آشنايي پيدا كرده ايم، جز تقوا و ديانت و سخاوت و شجاعت و شهامت و بزرگي نفس و بزرگي قلب و كثرت ديانت و جديت در علوم نقلي و عقلي و مقامات عالي و... در او نيافتيم. اين مرد قد مردانگي علم كرد و در مقابل كفر ايستادگي كرد و دست غيبي هم با او همراهي كرد، به طوري كه محير العقول بود و هيچ خانه اي و هيچ زاويه اي از زواياي اين مملكت باقي نماند مگر گفته شد: مرگ بر شاه . او جان در كف دست گذاشته است و در مقابل تبليغ قرآن و دين حنيف اسلام جانبازي مي كند.جان در كف گذاشته و حاضر براي شهادت شده است. خداوند يك قوه غريبي در اين مرد خلق فرموده كه به هيچ احدي نداده. همچنين جرأتي، چنين شجاعتي و ديدي به او داده است كه به احدي نداده . او مانند جدّش علي بن ابي طالب است. يك چنين كسي كمياب است ، كم نظير است و نظير ندارد.(5)
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #95
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    تدريس و تأليف
    آيةالله اراكي در طول بيش از 35 سال تدريس در حوزه علميه قم، پيچيده ترين مباحث علمي را با گفتاري شيوا و بياني رسا مطرح مي كرد. از ويژگيهاي درس ايشان پرهيز از تكرار و زياده گويي بود. كلام را گزيده و پر معني اداء مي كرد. اعتقادشان بر اين بود كه طالب علم بايد قبل از حضور در درس، مطالعه نمايد. آية الله اراكي پس از وفات آية الله سيد محمد تقي خوانساري (متوفاي 1371) به درخواست شماري از شاگردان او، به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت. بسيار از استادان برجسته حوزه علميه قم و مسوولان نظام جمهوري اسلامي سالها از محضر ايشان كسب فيض نمودند.
    مرجع بزرگ تقليد شيعيان در طول عمر پر بركت خويش، كتاب هايي نيز در علم فقه و اصول نوشت. آثارش عبارتند از:
    1 . تقريرات درس آية الله محمد سلطان العلما ؛
    2.تقريرات درس فقه آية الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي ؛
    3.تقريرات درس اصول فقه آية الله شيخ عبد الكريم حائري يزدي ؛
    4.حاشيه بر «درر الاصول » نوشته آية الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي ؛
    5.تقريرات درس فقه آية الله سيد محمد تقي خوانساري ؛
    6.حاشيه بر «عروة الوثقي» ؛
    7.شرح «عروة الوثقي» ؛
    8.توضيح المسائل ؛
    9.مناسك حج ؛
    10.رساله استفتائات ؛
    11.مقدمه بر كتاب «القرآن و العقل» نوشته آية الله سيد نور الدين اراكي ؛
    12.النكاح و الطلاق .
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #96
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    بر پايي نماز جمعه
    پيش از انقلاب، آية الله اراكي نماز جمعه را در قم اقامه مي كرد. فرزند ايشان در اين رابطه مي فرمايد: ايشان همانند يك جلسه درس، براي نماز جمعه و خطبه هاي آن مطالعه مي كردند...رفته رفته نماز جمعه رونق بيش تري گرفت و با جمعيت بيش تري برگزار گرديدو امامت ايشان بر نماز جمعه تا بعد از انقلاب كه حضرت امام به قم آمدند، ادامه داشت. حضرت امام در مدتي كه در قم بود روزي به منزل ايشان آمد. آية الله اراكي به امام خميني فرمود شماالآن دستتان باز است و مقتدر هستيد، چون در زمان حكومت اسلامي قرار داريد شما بايد اقامه نماز جمعه كنيد . ولي امام به ايشان فرمود شما نماز جمعه را بايد اقامه كنيد . لذا مدتي نماز را با شكوه تمام اقامه كردند.(6)

    تجليل از پيشگامان نهضت
    آية الله اراكي به عالمان مجاهد عشق مي ورزيد و احترام فوق العاده براي آنان قائل بود و تجليلشان از حضرت آية الله سيد نورالدين اراكي و آية الله سيد محمد تقي خوانساري بر همين اساس بود. ايشان بارها به همراهي آية الله خوانساري، پيشنهاد قيام و مبارزه عليه طاغوت را با آية الله العظمي بروجردي در ميان گذاشته بودند و نيز در ماجراي فدائيان اسلام به رهبري شهيد نواب صفوي، چون مرحوم آية الله خوانساري از آنان حمايت مي كرد، ايشان هم نظر مساعد داشت. آية الله اراكي از آغاز نهضت امام خميني در سال 1341، همواره به پشتيباني از ايشان برآمدند، با اين كه بيش از ده سال از امام خميني بزرگتر بودند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از دولت ونظام جمهوري اسلامي حمايت كردند . ايشان در تأييد انقلاب اسلامي فرمودند:
    جماعت دنيا كه رئيس آن ها آمريكا و شوروي است و سايرين كه دست بسته آنان هستند، همگي در يك طرف هستند و آقاي خميني تنها... آقاي خميني شخص نيك نفسي است. جاي شك ندارد و هيچ غرضي در او جز ترويج دين نيست... اين دو نفر، پدر و پسر (رضا شاه و محمد رضا شاه) چه كارها كه كردند ؛ مي خواستند اصل دين اسلام را به كلي از ريشه بكنند، مثل يزيد كه مي خواست به كلي ريشه دين را از بين ببرد. اگر نهضت حضرت سيد الشهداعليه السلام نبود، الآن من و شما كافر بوديم. اشهد ان لا اله الا الله بين ما نبود...(7)
    آية الله اراكي در طول هشت سال دفاع مقدس، از رزمندگان اسلام پشتيباني نمود. ايشان درباره جنگ تحميلي فرمودند:
    نظريه من هم مثل آقاي خميني است. آقاي خميني و همه علما نظرشان اين است كه هر گاه اسلام در خطر باشد، بايد تمام مسلمانان درمقام دفاع، برآيند، هر كس كه مي تواند... جنگ همان دفاع است و پاسداران هم همان جنگ جويان هستند كه از حقيقت اسلام حمايت مي كنند و...
    اِنْ تَنْصُروا الله يَنْصُرُكُم وَ يَثَبِّتْ اَقْدامَكُم و پاسدارها جزو همين آيه هستند.(8)
    آية الله اراكي پس از رحلت امام خميني و انتخاب حضرت آية الله خامنه اي به رهبري انقلاب با ارسال پيامي، از انتخاب ايشان به رهبري انقلاب اظهار خوشحالي نمودند. پس از رحلت امام خميني ، استكبار جهاني به اميد مخالفت و يا بي اعتنايي مراجع تقليد شيعه نسبت بهانتخاب آية الله خامنه اي به رهبري انقلاب، به وسيله راديو، تلويزيون و مطبوعات به تضيعف رهبري نظام برخاستند ؛ اما حمايت مراجع تقليد شعيه، به ويژه آية الله العظمي اراكي كه حدود چهل سال از آية الله خامنه اي بزرگتر بودند، اميد دشمنان انقلاب اسلامي را به يأس مبدل ساخت. ايشان در بخشي از پيام خود چنين مرقوم داشت.
    انتخاب شايسته جنابعالي به مقام رهبري جمهوري اسلامي ايران مايه دلگرمي و اميدواري ملت قهرمان ايران است، شكي نيست كه در موقعيت حساس كنوني حفظ نظام جمهوري اسلامي كه از اهم واجبات شرعي است، متوقف به اين امر مهم مي باشد. اينك اينجانب با ابتهال و تضرع به درگاه ربوبي و با استغاثه به ناحيه مقدسه حضرت ولي عصر - عجل الله تعالي فرجه الشريف - دوام تأييدات و توفيقات آن جناب را در انجام اين مسؤوليت بسيار سنگين خواستارم.

    سياست الهي
    آية الله اراكي به عبادت خيلي اهميت مي داد ، قبل از اذان صبح بيدار مي شد، هر روز يك جزء قرآن مي خواند و در ماه رمضان روزانه سه جزء قرآن مي خواند. ايشان در نافله هاي شب هاي جمعه، در قنوت، دعاي كميل مي خواند. وقتي به ايشان پيشنهاد كردند كه نماز جماعت را به خاطر افراد كهنسال و مريض، زياد طول ندهيد. فرمودند: از من پيرتر و ضعيف تر، در نماز كسي هست؟!
    استاد محمود شاهرخي، از شاعران شهير انقلاب درباره ديدارش با آية الله اراكي مي گويد:
    در خلال شب هاي شعر فيضيه ، به محضر حضرت آية الله العظمي اراكي دامت بركاته مشرف شديم ؛ چه ديداري! سخت بهجت خيز و عبرت انگيز! ديدار مردي بزرگ كه آثار گذشت زمان بر سيماي مباركش پديدار بود و انوار معرفت از پيشاني روشنش ساطع. او مظهر و جلاي روحانيت سخت كوش شيعه مي باشد. در اتاقي محقر و ساده تر از ساده، آن بزرگ را ديدار كرديم كه با ضعف مفرط مزاج، لباس رسمي پوشيده و بر روي چهار پايه اي استقرار يافته بود.
    پس از به جاي آوردن معارفه، آن بزرگ سخناني مبسوط و ممتّع و مواعظي رسا و بليغ ايراد كرد كه همگان را سخت متأثر ساخت، كه از غايت شور و تأثير بيانات ايشان اكثر حاضران اشك از ديدگان جاري ساختند. مكرر به ابياتي از عارفان صاحبدل، از جمله شيخ شيراز و شيخ شبستري و شيخ بهايي استشهاد و استناد مي فرمود و خود مي گريست... (9)

    رحلت
    سرانجام روح ملكوتي آية الله العظمي اراكي در 23 / 7 / 1373 به ملكوت پيوست. مرجع تقليد شيعيان پس از يك قرن (تولد: 1273 وفات: 1373) تلاش براي هدايت مردم، دار فاني را وداع گفت و به جمع مراجع تقليد در بهشت پيوست. دولت جمهوري اسلامي يك روز تعطيل و يك هفته را عزاي عمومي اعلام نمود. پيكر پاك آن مرجع والا مقام در تهران، از بيمارستان شهيد رجايي تا ميدان راه آهن بر دوش انبوه مردم تشييع شد. آية الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام در اين تشييع با شكوه حضور داشتند. سرانجام پيكرش با تشيع با شكوه مردم قم در حرم حضرت معصومه عليها السلام به خاك سپرده شد. رضوان و رحمت خدا بر او باد.
    پي نوشت:

    1) اين امامزاده در روستاي افوشته شهرستان نطنز واقع شده است.







    2) براي شرح حال وي رجوع شود به: مجله حضور، شماره 5 و 6 (تابستان 1371ش) ، ص 37 و 38 ؛ روزنامه كيهان هوايي ، شماره 835 ،تاريخ 14 / 4 / 1368 ؛ الاجازة الكبيرة ، سيد شهاب الدين نجفي مرعشي ، ص 149 . 3) مجله حوزه، شماره 9، ص 150 و روزنامه رسالت 10 / 9 / 25771376. 4) روزنامه رسالت، شماره10 / 9 / 25771376. 5) مجله پيام انقلاب، شماره 125. 6) روزنامه رسالت، 10 / 9 / 1373. 7) مجله حوزه، شماره 12. 8) مجله پيام انقلاب، شماره 126. 9) روزنامه جمهوري اسلامي، 20 / 7 / 1368
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #97
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    2 . محقق طباطبايي قدس سره(1)
    ما فرش بزرگي ز جهان باز كشيديم/
    صدگونه شراب از كف اقبال چشيديم/

    از روي سخا حاصل صد ملك بداديم/
    بر پشت فلك منزل نه چرخ بريديم/

    آن جاي كه ابرار نشستند نشستيم/
    و آن چيز كه احرار گزيدند گزيديم/

    گوش خود و گوش همه آراسته كرديم/
    از بس سخن خوب كه گفتيم و شنيديم/

    ديديم كه در عهده صد گونه وباليم/
    خود را به يكي جان ز همه باز خريديم/

    در جمله بدانيد كه در عالم پاداش/
    آن ها كه درين راه بداديم بديديم/

    ما را همه مقصود به بخشايش حق بود/
    المنة لله كه به مقصود رسيديم/ (2)
    در روز يكشنبه ، 8 بهمن 1374 ش (هفتم رمضان 1416 ه ق) علامه محقق، دانشمند توانا، كتاب شناس خبير، حضرت آيت الله حاج سيد عبدالعزيز طباطبائي يزدي، رخت عافيت به سراي جاويد كشيد و عالم علم و تحقيق با ضايعه اي جبران ناپذير مواجه شد. در اين مختصر برآنيم تا شمه اي از حيات علمي و آثار تحقيقي آن بزرگ مرد را بازگو نماييم .
    سيد عبدالعزيز طباطبائي در بيست و يكم جمادي الثاني 1348 ه ق. برابر با 4/8/ 1318 ش در نجف اشرف متولد شد. پدرش ، مرحوم سيد جواد طباطبائي يزدي (1306 - 1363 ه ق) نوه دختري حضرت آية الله العظمي سيد محمد كاظم يزدي (1327 ه ق) ، و مادرشان نوه پسري آن مجتهد عالي مقام بود .
    او در پانزده سالگي پدرش را از دست داد ، لكن لحظه اي از سعي و تلاش براي كسب علم و كمال كوتاهي نكرد. تحصيلات و سير مراتب علمي وي در نجف اشرف و جوار بارگاه ملكوتي امام علي بن ابي طالب امير المؤمنين عليه السلام صورت گرفته است.
    استادان دوران تحصيل وي ، چنان كه در زندگينامه خودنوشتشان مرقوم فرمودند ، عبارتند از:
    الف) ادبيات (صرف و نحو): سيد هاشم حسيني تهراني (متوفاي 1411 ه ق) مؤلف كتاب علوم العربيه و توحيح المراد.
    ب) منطق: سيد جليل فرزند سيد عبدالحي طباطبائي يزدي (متوفاي 10 ربيع الثاني 1413 ه ق) .
    ج) فلسفه: ايشان شرح منظومه سبزواري را نزد آيت الله سيد عبدالاعلي سبزواري و اسفار را نزد شيخ صدرا بادكوبي (متوفاي 11 شعبان 1392 ه ق) فرا گرفتند.
    د) فقه و اصول: ايشان شرح لمعه را در محضر ميرزا حسن نبوي و شيخ ذبيح الله قوچاني آموخت و قوانين ميرزاي قمي را از آيت الله سيد علي علامه فاني اصفهاني (متوفاي 23 شوال 1409 ق) . آن گاه دروس عالي سطح را در محضر شيخ عبدالحسين رشتي (متوفاي 12 جماي الثاني 1373 ه ق) مؤلف شرح كفايه و كشف الاشتباه ؛ و شيخ مجتبي لنگراني (متوفاي 12 شعبان 1406 ه ق) مؤلف كتاب أوفي البيان به پايان بردند.
    وي سرانجام براي آموختن درس خارج فقه و اصول ، از محضر آيت الله العظمي سيد عبد الهادي شيرازي (متوفاي 1382 ه ق) و آيت الله العظمي حاج سيد ابوالقاسم موسوي خوئي (1413 ه ق) بهره ها برد.
    علاوه بر آنان ، وي در مدت عمر خود با بزرگان زيادي حشر و نشر داشت و از محضرشان استفاده هاي علمي نمود ، كه در ميان آن ها سه تن در تكوين اخلاق روحي و روش علمي و تحقيقي ايشان حائز اهميت بودند و او هميشه از آنان و مراتب علمي شان ياد مي كردند. آن سه استاد عبارتند از:
    1 . شيخ آغا بزرگ تهراني (متوفاي 1389 ه ق) نويسنده دايرة المعارف كتاب شناسي شيعه ، الذريعه الي تصانيف الشيعه و دهها كتاب ديگر است .
    استاد حدود 25 سال با شيخ آغا بزرگ ارتباط علمي داشتند و به حق ، شيخ آغا بزرگ دوم بود . وي هميشه از شيخ آغا بزرگ به عظمت و بزرگواري ياد مي كرد و خاطرات زيادي از تحقيقات ايشان تعريف مي كرد.
    چنان كه بعداً خواهيم گفت ، بيش تر عمر ايشان در اتمام و تكميل و به ثمر رسانيدن تحقيقات شيخ آغا بزرگ صرف گرديد.
    مرحوم طباطبائي در مورد شيخ آغا بزرگ مي فرمود:
    من حدود 25 سال با ايشان مراوده و نسبت به ايشان ارادت بسيار داشتم و منزلمان رو به روي هم بود. ايشان مرد وارسته و بي آلايشي بود و هيچ تكبر، غرور و وابستگي نداشت و من از جهت سلامت نفس مانند ايشان سراغ ندارم. 2 . علامه اميني (متوفاي 1390 ه ق) نويسنده الغدير.
    مرحوم استاد با علامه اميني بيش از 25 سال ارتباط علمي داشت و ياور ايشان در جمع آوري منابع كتاب الغدير بود. وي مدتي سرپرستي كتاب خانه امير المومنين عليه السلام را كه علامه اميني آن را تأسيس كرده بود ، به عهده داشت و فهرست نسخه هاي خطي آن كتاب خانه را در سه جلد تنظيم نمود كه از آن ها ياد خواهيم كرد. وي نقش بسزايي در به ثمر رسيدن تحقيقات ناتمام علامه اميني داشت.
    3 . آيت الله ميرزا محمد علي اردوبادي (متوفاي 1380 ه ق): استاد با ايشان نيز معاشرت داشت و هميشه از او به بزرگي ياد مي كرد و يكي از خصوصيات بارز مرحوم اردوبادي را كمك علمي به ديگران در تحقيق و رفع مشكلات علمي مي دانست و مي فرمود: كتاب هاي زيادي با كمك ايشان تحقيق و تصحيح شد و در نهايت به نام ديگران چاپ و منتشر گرديد.
    مرحوم طباطبائي نيز در اين خصلت چون استاد خويش آيت الله اردوبادي ، بيش تر اوقات دَرِ خانه اش به روي محققان باز بود و كمك هاي مهم و اساسي به محققان مي نمود كه از جهت علمي ارزش فراواني داشت ؛ به طوري كه هر روز شايد بيش از ده ساعت وقت ايشان در اختيار ديگران بود و هيچ وقت از دادن نتيجه تحقيقات خود به ديگران امتناع نمي كرد.
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #98
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    آثار
    همچنان كه قبلاً ياد شد ، مرحوم طباطبائي متجاوز از بيست و پنج سال با مرحوم شيخ آغا بزرگ تهراني و علامه اميني در ارتباط علمي بود و علاقه زايد الوصفي به آثار اين دو استاد و تكميل آن ها داشت و به همين جهت ، بيش تر تحقيقات و تأليفات ايشان ، در ادامه و تكميل تأليفات آنان صورت گرفته است. او در حقيقت ، وارث علمي و تحقيقي آن دو بزرگ بود و پس از آنان همت خويش را در تداوم راه آنان مبذول داشت. به همين جهت ، هدف عمده استاد در تحقيقاتشان احياي فرهنگ و ميراث شيعه و اثبات حقانيت تشيع بود. او مسافرت هاي زيادي برايشناسايي آثار شيعه در داخل و خارج از كشور انجام داد و نيز فهارس نسخ خطي و كتاب شناسي ها را براي كشف آثار شيعه به دقت بررسي نمود. ايشان كتاب شناسي توانا و آگاه بودند كه هيچ محقق و مؤسسه تحقيقاتي اسلامي خود را بي نياز از رجوع به ايشان نمي ديد.
    مؤسسات تحقيقات اسلامي در قم، تهران، مشهد و ساير شهرهاي ايران و نيز خارج كشور هميشه با وي در تماس بودند و ايشان علي رغم گوشه نشيني و انزوا، در بين محققان اسلامي معروف و سرشناس بود.
    آثار او را به چند دسته مي توان تقسيم كرد:

    الف) آثاري كه در تكميل تأليفات شيخ آغا بزرگ تأليف نمود:
    1 . مستدرك الذريعه: اين كتاب را استاد در تكميل كتاب الذريعه نگاشته اند. 2 . اضواء علي الذريعه: تعليقاتي است بر الذريعه ، همراه با تكميل اطلاعات و رفع اشتباهات اين كتاب ارجمند .
    3 . مهذب الذريعه: زماني كهشيخ آغا بزرگ مشغول تأليف الذريعه بود ، هنوز كتاب خانه ها مرتب و فهرست نشده بودند و بسياري از كتب تراجم چاپ نشده بود ، لذا بيش تر ايشان ، در اغلب موارد به معرفي نسخه هايي از كتاب ها كه در تملك اشخاص بود، مي پردازد و يا شرح حال مفصلي از مولف ذكر مي كند كه امروزه با چاپ فهارس نسخ خطي و مشخص شدن نسخه ها و همچنين چاپ كتب تراجم ، نيازي به وجود آن ها در الذريعه كه مختص كتاب شناسي است، نمي باشد . لذا حضرت استاد در اواخر عمر ، يك دوره الذريعه را انتخاب و روي مطالبي كه حذف آن را لازم تشخيص مي دادند خط مي كشيدند و بنا به فرموده خود ايشان، اگراين كار به انجام مي رسيد مجلدات الذريعه به نصف كاهش مي يافت، بدون آنكه از محتواي آن چيزي كاسته شود، ولي افسوس كه اين كار بيش از چند جلد پيش نرفت.
    4 . معجم اعلام الشيعه: اين اثر مستدرك طبقات اعلام الشيعه شيخ آغا بزرگ است و به ترتيب قرن و در هر قرن به ترتيب الفبا مي باشد. اين كتاب در چندين جلد آماده چاپ است.
    5 . تعليقات علي طبقات اعلام الشيعه: تعليقاتي است كه بر طبقات اعلام الشيعه شيخ آغا بزرگ نگاشته است. چون اصل كتاب طبقات به ترتيب قرون تنظيم شده، تعليقات استاد نيز به ترتيب قرن مي باشد و از اين تعليقات، تعليقات كرام البرره «قرن سيزدهم» و نقباء البشر «قرن چهاردهم» همراه اصل كتاب به چاپ رسيده است.
    6 . تنظيم و تصحيح تتمه نقباء البشر: نقباء البشر كه بخش مربوط به قرن چهاردهم از كتاب طبقات اعلام الشيعه آغا بزرگ مي باشد ،تا پايان حرف «عين» در چهار جلد به چاپ رسيده است، ولي از حرف «عين» تا حرف «ياء» همچنان مخطوط باقي مانده است. حضرت استاد با استفاده از يادداشت هاي دست نويس شيخ آغا بزرگ، اين اثر را مرتب كرده بودند و بنا داشتند با مرور و اصلاح و تكميل و حذف مكررات، آن را به چاپ برسانند كه متأسفانه اجل امان نداد.

    ب) آثاري كه در تكميل مصنفات علامه اميني نگاشت:
    7 . علي كتاب الغدير: استاد در مورد اين كتاب چنين فرموده اند: ... از جلد دوازدهم به بعد الغدير را علامه اميني مي خواستند درباره مناقب و فضايل اميرالمؤمنين عليه السلام بنويسند و بخشي از كار را به من واگذار كردند كه در وصيت نامه خود هم قيد فرموده اند، ولي بعد از فوت ايشان ، ورثه كاري در اين مورد انجام نداده اند و لذا خودم در ايران شروع كردم به نوشتن دنباله اين كار. من شروع به يافتن اسامي صحابه، تابعين و رواتي كردم كه در جلد اول الغدير نيآمده و آن را به نام علي كتاب الغدير نوشتم كه هنوز ناتمام است.
    8 . علي ضفاف الغدير: تكمله اي است بر كتاب الغدير . استاد مدارك و منابعي را كه به دست علامه اميني نرسيده بود، استخراج كرده و طبق اسلوب علامه اميني در اين اثر مرتب نموده اند.
    9 . انباء السماء برزيّة كربلاء: اين اثر تكميل و تنظيم كتاب سيرتنا و سنّتنا ، اثرِ علامه اميني است ؛ البته همراه اضافات فراوان .

    ج) فهارس نسخ خطي
    استاد ، علاقه وافري به نسخ خطي و شناسايي و معرفي آن ها داشت و براي نسخ خطي مربوط به فرهنگ شيعه ارزش زيادي قائل بود و در اين راستا براي معرفي نسخ خطي چند كتاب خانه، اقدام به تهيه فهرست نسخ خطي نمودند. اين آثار كه متأسفانه بيش ترشان هنوز چاپ نشده اند، عبارتند از: 10 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه اميرالمؤمنين عليه السلام: كتاب خانه اميرالمؤمنين عليه السلام را علامه اميني در نجف اشرف براي تأمين پشتوانه علمي كتاب الغدير تأسيس نمود و به همين جهت كتب خطي مهمي را از سراسر جهان اسلام در آن جمع آوري كرد. استاد بنا به اهميت اين نسخه ها اقدام به فهرست نگاري نسخ خطي آن نمودند كه شامل دو بخش است :
    بخش اول: نسخه هاي خطي عربي
    بخش دوم: نسخه هاي خطي فارسي
    آقاي علي نقي منزوي از اين بخش در تأليف كتاب نسخه هاي خطي فارسي بهره جسته و از آن با عنوان «يادداشتهاي سيد عبدالعزيز طباطبائي» نام مي برد، اين فهرست آماده چاپ و نشر است.
    (3)
    11 . فهرست نسخ خطي كتاب خانه آستان قدس رضوي مشهد: استاد به دعوت آستان قدس رضوي، كتاب هاي فقهي و حديثي آن كتاب خانه را فهرست كرده اند و مدت زيادي صرف نگارش آن نمودند كه متأسفانه اين اثر تا به حال منتشر نشده است.
    12 . فهرست نسخ خطي كتاب خانه دانشگاه علامه طباطبائي شيراز: اين فهرست در دفتر اول سالنامه ميراث اسلامي ( سال 1373 ش) به چاپ رسيده است.
    13 . فهرست نسخه هاي كتاب خانه شهيد سيد محمد علي طباطبائي قاضي در تبريز.
    14 . فهرست كتاب خانه مزار عبدالقادر گيلاني در بغداد.
    15 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه ثقة الاسلام در تبريز: اين فهرست و دو فهرست قبلي در نشريه نسخه هاي خطي، دفتر هفتم، از صفحه 511 تا 543 به چاپ رسيده است.

    د) تحقيق و تصحيح آثار بزرگان
    16 . فهرست منتجب الدين: اين اثر در سال 1404 ه ق. با تحقيق و تصحيح حضرت استاد در قم منتشر شد، ولي ايشان با توجه به تعليقات قابل توجهي كه بعد از آن بر اين كتاب نوشته بودند بناي چاپ مجدد آن را داشتند. 17 . الاربعون المنتقي من مناقب المرتضي ، تأليف ابوالخير حاكمي طالقاني: در شماره اول مجله تراثنا و نيز به صورت مستقل چاپ شده است.
    18 . ترجمة الحسن و الحسين عليهما السلام : ايشان زندگينامه حضرت امام حسن و امام حسين عليهما السلام را از طبقات ابن سعد، استخراج و تصحيح فرموده اند. اين اثر در شماره هاي دهم و يازدهم مجله تراثنا به چاپ رسيده است.
    19 . مقتل اميرالمؤمنين عليه السلام ، تأليف ابن ابي الدنيا: اين اثر در شمارهدوازدهم مجله تراثنا منتشر شده است.
    20 . مناقب اميرالمؤمنين عليه السلام ، اثرِ احمد بن حنبل.
    21 . طريق حديث «من كنت مولاه فعلي مولاه» ، اثرِ ذهبي.
    22 . ترجمة اميرالمؤمنين من تاريخ ابن عساكر.
    23 . فرائد السمطين.
    24 . عقد الدرر في اخبار المهدي المنتظر ، اثرِ يوسف بن يحيي سلمي دمشقي.
    25 . فهرست شيخ طوسي .
    26 . مطالب السؤول.

    ه) كتابنامه ها
    علامه كتاب شناس با توجه به اطلاعات همه جانبه اي كه در اين زمينه داشتند ، در موضوعات گوناگون ، بنابر علاقه شخصي و مناسبتهاي مختلف، كتابنامه هايي نوشته اند كه در موضوعات خود حائز اهميت و مورد توجه هستند. اين كتابنامه ها عبارتند از:
    27 . اهل البيت عليهم السلام في المكتبة العربية: در اين اثر كتاب هايي كه اهل سنت درباره زندگي، مناقب، تاريخ، زندگاني، كلمات... اهل بيت عليهم السلام نوشته اند، كتاب شناسي و معرفي شده اند.اين كتاب به صورت سلسله مقالات و در مجله تراثنا به چاپ رسيده است.
    28 . الغدير في التراث الاسلامي: در اين اثر كتاب ها و مقالاتي كه در باره غدير خم نوشته شده ، معرفي و مختصري از زندگي مولفين آن ها ذكر شده است. اين كتاب ابتدا به صورت مقاله اي در مجله تراثنا منتشر شد، سپس در بيروت به صورت كتاب مستقل چاپ گرديدو بعد از آن در ايران ، از روي چاپ بيروت افست شد و در پايان آن اضافاتي ملحق گرديد و در 432 صفحه ، در سال 1373 ش ، در قطع وزيري به چاپ رسيد.
    29 . فهرست تصانيف كراجكي.
    30 . حياة الشيخ المفيد و مصنفاته: مقاله اي است كه براي كنگره بزرگداشت هزاره شيخ مفيد نوشته شده و در سلسله مقالات آن كنگره با نام المقالات و الرسائل (جلد اول) منتشر گرديده است.
    31 . في رحاب نهج البلاغه: در زمينه معرفي نسخ خطي نهج البلاغه و شروح و ترجمه ها و چاپ هاي متعدد آن . در اين كتاب بيش از 180 نسخه خطي از نهج البلاغه متعلق به قبل از سال 1000 ه ق. و حدود 100 نوع چاپ آن معرفي شده است. اين كتاب به صورت سلسله مقالات در مجله تراثنا درج گرديد. در اين اواخر استاد قصد چاپ مستقل آنرا داشتند كه اجل محتوم آروزي مطلوب را غير ممكن ساخت.
    32 . مخطوطات اللغة العربيه: شامل نسخه هاي خطي مربوط به كليه كتاب خانه هاي ايران درموضوع لغت عربي كه با ذكر خصوصيات نسخ نظيم شده است.
    33 . مكتبه علامه حلّي: شامل معرفي آثار علامه حلي و ذكر نسخ خطي موجود در آن ها در كتاب خانه هاي جهان.

    و) يادداشت و انتخاب از نسخ خطي
    همچنان كه ذكر شد ، استاد علاقه وافري به فرهنگ شيعه و احياي آثار آن داشت و براي اين منظور مسافرت هاي گوناگون در داخل ايران و خارج كشور انجام داد و كتاب خانه هاي زيادي را مورد بازديد قرار داد و از اين رهگذر يادداشت هاي سودمندي را جمع آوري نمود كه در تأليفاتشان از آن ها بهره مي جست و بيش تر اين يادداشتها مورد استفاده و استناد محققان قرار مي گرفت. مرحوم طباطبائي اين يادداشت ها را به صورت هاي گوناگون طبقه بندي و تنظيم نموده اند كه عبارتند از: 34 . نتائج الاسفار: اين اثر را استاد در پيروي از استادشان علامه اميني ، نام گذاري نموده اند، علامه اميني نيز در مسافرتهاي خود يادداشتهايشان را در كتابي به نام ثمرات الاسفار ضبط كرده اند.
    35 . فهرست نسخه هاي منتخبه از كتاب خانه هاي تركيه.
    36 . فهرست تفصيلي نسخه هاي خطي منتخبه از كتاب خانه هاي تركيه: اين كتاب و كتاب قبلي در كتاب خانه آيت الله العظمي نجفي مرعشي (ره) به شماره 4172 و 4173 نگهداري مي شود و در فهرست نسخ خطي آن كتاب خانه ، ج 11 ، ص 183 - 184 ، شناسانده شده اند.
    37 . فهرست نسخ خطي منتخب از نسخ خطي حجاز: در اين آثار يادداشتهايي كه از كتاب خانه هاي حجاز - شاملِ كتاب خانه هاي: عارف حكمت، مدينه منوّره، محموديه، حرم حضرت پيامبر صلي الله عليه وآله، مظهر حرم مكي و كتاب خانه مكه - فراهم آمده، نوشته شده است.
    38 . فهرست نسخ خطي منتخب از كتاب خانه هاي تبريز: ياداشتهايي است از نسخ خطي كتاب خانه هاي تبريز، شاملِ كتاب خانه هاي شهيد محمد علي قاضي طباطبائي، ثقة الاسلام و ايرواني.
    39 . قيد الاوابد و جمع الشوارد: دفتري است شبيه نتائج الاسفار.

    ز) ساير آثار
    40 . الحسين و السنة: در سال 1397 ه ق. در قم به چاپ رسيده است. 41 . المهدي في السنة النبوية.
    42 . حياة الشيخ يوسف بحراني: اين اثر ابتدا در مقدمه كتاب الحدائق الناظره به چاپ رسيده، سپس به صورت مستقل منتشر گرديد .
    43 . شخصيت علمي و مشايخ شيخ طوسي: در دفتر دوم سالنامه ميراث اسلامي (سال 1374 ش) به چاپ رسيد .

    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #99
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    عزم رحيل
    عاقبت بعد از عمري تلاش و كوشش در اعتلاي كلمه حق و احياي آثار شيعه و اثبات تشيع ، در روز يكشنبه هفتم رمضان 1416 ه ق (8/11/1374) بانگ سروش غيبي «يا ايتها النفس المطئنة ارجعي الي ربك راضية مرضية» را به گوش جان شنيد و در جوار اجداد طاهرين خود رحل اقامت گسترد. مراسم تشييع در بعد از ظهر همان روز در قم ، به طرز با شكوه و با شركت علما و طلاب انجام گرفت و در يكي از حجرات صحن نو در جوار مرقد انور حضرت معصومه عليها السلام در آرامگاه ابدي خود قرار گرفت. روحش شاد و مضجعش پر نور باد.
    پي نوشت:

    1) معظم له يكي از خفتگان بارگاه جوار ملكوتي بارگاه حضرت معصومه عليها السلام است و اين مقاله به مناسبت درگذشت وي تحرير شده است .

    2) تفسير بصائر يميني، تأليف معين الدين محمد بن محمود نيشابوري (قرن 6) ذيل آيه «يستبشرون بنعمة من الله و فضل ان الله لا يضيع اجر المؤمنين»، نسخه خطي شماره (12551) مجلس شوراي اسلامي. 3) اين فهرست به صورت سلسله مقالات در مجله تراثنا از شماره 54 به بعد منتشر شده است .
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #100
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم




    3 . عذري بيگدلي و تذكره وي
    در شماره دوم فصلنامه ، قم شاعر معاصر جناب آقاي محمد علي مجاهدي در معرفي تذكره نويسان قمي، سخني از تذكره اسحق بيگ عذري به ميان آورد . نگارنده مناسب ديد كه جهت تكميل آن معرفي، مختصري درباره اين تذكره بنويسد، شايد اين كتاب ارزشمند به همّت فاضلي از زواياي كتاب خانه ها بيرون كشيده شده، به عالم ادب و فرهنگ عرضه گردد. مقدمتاً سخني كوتاه از شرح حال مولف اين تذكره ضروري است.
    «عذري بيگدلي»
    اسحاق بيگ بيگدلي متخلص به عذري (متوفاي 1185 ه ق) برادر كوچك شاعر نامي قمي آذر بيگدلي صاحبِ آتشكده آذر است. شرح حال عذري را آقاي مجاهدي در كتابِ تذكره سخنوران قم ، به نقل از آتشكده آذر و تجربة الاحرار و تسلية الابرار عبد الرزاق مفتون دنبلي و سفينه محمود ميرزا قاجار و تذكره نتايج الافكار و مجمع الفصحاء و گلزار جاويدان نقل نموده و مطالب انجمن خاقان و بستان العشاق و بيان المحمودرا به جهت عدم دسترسي ذكر نكرده اند.(1) نگارنده نيز به دو تذكره اخير دسترسي ندارد ، لكن مطالب تذكره انجمن خاقان كه قابل دسترسي است بعلاوه مطالب تذكره اختر ذكر خواهد شد.
    احمد گرجي نژاد تبريزي متخلص به اختر (متوفاي 1232 ه ق) در تذكره خود كه به تذكره اختر مشهور است ، شرح حال عذري را چنين آورده است:
    عذري بيگدلي مسمي به اسحق بيگ برادر آذر بيگدلي رحمة الله تعالي عليه، به اكثر كمالات موصوف و به پاكي طينت و نيكي ذات معروف، مراتب نظم، بسيار خوش سليقه، اكثر به غزلسرايي مايل. سنه 1205 در جواني وداع عالم فاني كرد، به سراي جاوداني انتقال نمود.
    (2)
    عذري در سال 1185 ه ق. فوت كرده و گفتار برادرش آذر در اين زمينه فصل الخطاب است و اختر دچار اشتباه شده است. دليل ديگر آن ، ماده تاريخ فوتي است كه صباحي بيگدلي در مرگ عذري ساخته و اختر در ادامه شرح حال ، آن را نقل نموده است:
    از صباحي خواستم تاريخ سال رحلتش/

    گفت: بادا در بهشت جاودان اسحق بيگ
    /

    عبارت «بادا در بهشت جاودان اسحق بيگ» به حساب ابجد برابر 1185 است.
    همچنين راوي گروسي در تذكره انجمن خاقان در شرح حال عذري مي نويسد:
    عذري: اسمش اسحق بيگ با جناب آذر رضيعي لبان شريكي عنان عتيقي رهان حليفي صفا از يك پدر و مادر و بر يك منظر و مخبرند . خلاصه تذكره آتشكده را به ترتيب لحاظ قافيه و ايراد مجرد اسم شاعر تأليفي كرده ، گويند آدمي منش و سليم النفس صبيح الوجه و كريم الطبع بوده در شاعري خاصه غزل سليقه خوشي داشته در سنه 1185 بدرود زندگاني كرده . ياد دارم كه در وقتي يكي از اصدقاي او را بولايت خود اندر، ادراك صحبت كردم، گفتي بروز تشعييعش كه از خاص و عام پيرامون تابوت را ازدحامي تمام بود، مرا با حضرت آذر ضيق ممر قرب معبر داد، شنيدم كه با أنين خفيف و حنين حزين اين شعر برادر را كه در قافيه لام مذكور است همي خواند:
    كدامين ماه را يا رب درين محمل بود منزل/

    كه محمل مي رود از شهر و شهري از پي محمل/
    (3)
    شاعر معاصر علي نظمي تبريزي در كتاب دويست سخنور خود اين چند بيت را ماده تاريخ عذري سروده است:
    عذري كه به اوستادي او/

    قول غزلش دهد گواهي آن نادره كو كه بود عالم
    بر فضل و كمال او مباهي/

    ناگه بگسست دل ز هستي/

    چون كار زمانه ديد واهي/

    القصه: چو او از اين گذرگه/

    بر جانب دوست گشت راهي/

    گفتند براي سال فوتش
    /
    پيوسته به رحمت الهي/
    (4)

    اشعار عذري بيگدلي
    عذري براي خود ديواني ترتيب داده كه اخيراً (1380 ش) به چاپ رسيده است . علاوه بر آن ، آذر 46 بيت و راوي گروسي 25 بيت و رضا قلي خان هدايت 18 بيت - به نقل از آتشكده آذر - از اشعار عذري را نقل نموده اند.
    تذكره عذري
    اين تذكره به اسامي متعدد ناميده شده است، مانند: تذكره اسحاق عذري، الفتكده، دانشكده، تذكره اسحاق بيگ، دانشنامه، تذكره شعله و تذكرة الشعرا. عذري در اين تذكره، اشعاري را كه برادرش آذر در تذكره آتشكده آذر ، در ذيل شرح حال شاعران آورده ، در چهار بخش: قصائد، مقطعات، غزليات و رباعيات ، جمع آوري و تنظيم نموده است.
    مرحوم ابن يوسف شيرازي در اين باره مي نويسد:
    اسحق بيك اين تذكره را چهار بخش نموده: 1 . قصائد ؛ 2 . مقطعات ؛ 3 . غزليات ؛ 4 . رباعيات ، و در هر يك از بخش ها، ابيات شعراي نام برده در آتشكده را با مراعات حروف اواخر آن ها به ترتيب حروف تهجي (از الف تا ياء) مرتب نموده و تقريباً دراين تذكره 7200 بيت شعر وجود دارد و با دقّتي كه نگارنده نمود بسيار كم اتفاق افتاده كه شعري از آتشكده در اين تذكره نباشد و براي اعتماد به اين كه اين تذكره مرتب شده از اشعار آتشكده مي باشد اشعار منتخبه از حافظ شيرازي را از آن تذكره در اين تذكره اسحق جستجو كرده بدون نقص يافتم .
    (5)
    اين تذكره سر آغازي به نثر داشته كه در اغلب نسخه ها حذف گرديده و متن تذكره با قصيده عاشق اصفهاني شروع و به رباعي مهستي گنجه اي خاتمه مي يابد. ابيات آغازين و خاتمه اين تذكره عبارتند از:
    آغاز: بسمله، عاشق اصفهاني
    تاجر عشقم به كف مايه سودم وفا
    /
    تا كه شود مشتري تا چه دهد در بها
    /

    پايان: مهستي گنجه اي
    آني كه به هيچ كس تو چيزي ندهي
    /
    صد چوب مغول خوري مويزي ندهي/

    سنگي كه از آن روغن كنجد گيرند
    /
    گر بر شكمت نهند تيزي ندهي
    /


    نسخه هاي تذكره اسحاق بيگ
    تذكره اسحاق بيگ عذري، تاكنون به زيور طبع آراسته نشده و نسخه هاي متعددي از آن در كُنج كتاب خانه ها به طاق نسيان سپرده شده اند. در اين جا 33 نسخه از اين تذكره كه تاكنون شناسايي گرديده با ذكر خصوصيات هر يك معرفي مي شود ، شايد صاحب همتي، كمر همت بندد و آن را منتشر سازد . 1 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه دانشگاه تهران ، ج 12 ، ص 2677 ، با عنوان «دانشكده» .
    2 . همان ، ج 14 ، ص 2764 ، با عنوان «تذكره اسحاق بيگ» .
    3 . همان ، ج 15 ، ص 4127 ، با عنوان «دانشكده» .
    4 . همان ، ج 16 ، ص 168 ، با عنوان «تذكره شعله يا دانشكده» .
    5 . همان ، ج 16 ، ص 209 ، با عنوان «تذكره شعله» ،
    6 . همان ، ج 16 ، ص 296 ، با عنوان «تذكره شعله يا دانشنامه» .
    7 . فهرست كتاب خانه مدرسه عالي سپهسالار ، ج 2 ، ص 469 ، نسخه شماره 2716 ، با عنوان «تذكره اسحق» .
    8 . همان ، ج 2 ، ص 470 ، نسخه شماره 2722 ، با عنوان «تذكره اسحق» .
    9 . همان ، ج 2 ، ص 471 ، نسخه شماره 2732 ، با عنوان «تذكره اسحق» .
    10 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه مجلس شوراي اسلامي ، ج 3 ، ص 140 .
    11 تا 15 . همان ، ج 10، ، ص 663 و ج 17ص ، 103 و ج 17ص ، 158 و ج 21، ، ص 42 و ج 25، ، ص 258 با عنوان «تذكره اسحق» .
    16 . فهرست الفبايي نسخه هاي خطي كتاب خانه آستان قدس رضوي ، آصف فكرت ، ص 120 ، نسخه شماره 4505 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    17 . همان ، نسخه شماره 5755 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    18 . همان ، نسخه شماره 5754 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    19 . همان ، نسخه شماره 7002 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    20 . همان ، نسخه شماره 10452 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    21 . همان ، نسخه شماره 10785 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    22 . همان ، نسخه شماره 13459 ، با عنوان «تذكره اسحق = الفتكده» .
    23 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه آيت الله مرعشي ، ج 15 ، ص 234 ، نسخه شماره 5851 ، با عنوان «تذكرة الشعراء از ميرزا اسحق بيگ بيگدلي» .
    23 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه آيت الله مرعشي ، ج 18 ، ص 148 ، نسخه شماره 6969 ، با عنوان «الفت نامه از اسحاق بيگ» .
    25 و 26 . فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه دانشكده الهيات مشهد ، ج 2 ، ص 503 و 537 .
    27 و 28 . دانشكده فردوسي مشهد ، نسخه شماره 23 و 24.
    29 . نسخه اي كه در فهرست نسخه هاي خطي كتاب خانه كتابخانه ملي ملك تهران با عنوان «تذكره اسحق بيگ عذري» معرفي گشته است.
    30 تا33 . كتاب خانه شخصي حاج سيد علي اصغر اصغرزاده در مشهد ، داراي چهار نسخه از اين تذكره بوده و در نشريه نسخه هاي خطي كتاب خانه مركزي دانشگاه تهران، دفتر پنجم، ص 621 ، معرفي شده است.

    كتابنامه

    اين تذكره در مصادر زير معرفي شده است: 1 . تاريخ تذكره هاي فارسي، احمد گلچين معاني، ج 1، ص 182 - 183.
    2 . الذريعه الي تصانيف الشيعه، ج 9، ص 709.
    3 . فهرست نسخه هاي خطي آستان قدس رضوي، ج دوم، ص 244.
    4 . فهرست نسخه هاي خطي مدرسه سپهسالار، ج 2، ص 469 - 471.
    5 . فهرستواره كتاب هاي فارسي، احمد منزوي، ج 3، ص 1866.
    6 . ادبيات فارسي بر مبناي تأليف استواري، ج 2 ، ص 872 و 1337.

    پي نوشت:

    1) تذكره سخنورانِ قم، محمد علي مجاهدي پروانه، چاپ اول، ص 241 - 236.




    2) تذكره اختر، تأليف احمد گرجي نژاد تبريزي متخلص به اختر (متوفاي 1232 ه ق)، جلد اول به كوشش دكتر ع. خيامپور. تبريز، شهريور 1343، ص 146 - 149. 3) تذكره انجمن خاقان ، فاضل خان راوي گروسي ، 568-571 ؛ فهرست كتاب خانه مدرسه عالي سپهسالار، ابن يوسف شيرازي، جلد 2 ، به نقل از انجمن خاقان راوي گروسي. 4) دويست سخنور يا تذكرة الشعراي منظور و منثور، علي نظمي تبريزي، تهران 1363 ش، ص 237. 5) فهرست كتاب خانه مدرسه عالي سپهسالار ، ابن يوسف شيرازي ، ج 2 ، ص 470 .
    فاطمه معصومه (ص) و تاریخ و فرهنگ قم
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 10 از 12 نخستنخست ... 6789101112 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •