والدین و مربیان مسؤول سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
والدین و مربیان مسؤول
صفحه 5 از 17 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 169
  1. #41
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    احكام دوران بلوغ در پسران


    بنا به نظر مراجع دینى ، دختر بعد از تمام شدن نه سال قمرى و پسر پس از اتمام پانزده سال قمرى بالغ مى شود؛ چنانچه پسر قبل از رسیدن به پانزده سالگى محتلم شود یا این كه موى زبر در محل مخصوص " 76 ". پیدا شود مكلف است .
    كسى كه به حد بلوغ رسیده ، نماز و روزه بر او واجب مى شود و باید براى انجام احكام مورد احتیاج خود از مجتهد جامع الشرایط تقلید كند. علائم رشد و بلوغ ، اختصاص به انسان ندارد، بلكه آفریدگار جهان در همه موجودات عالم ، اعم از انسان ، حیوان و نبات به نحوى خاص ، این پدیده شگفت انگیز را قرار داده است كه پس از چندى در آن ها استعداد بارورى و تولید مثل ، به طور طبیعى نمایان مى گردد.
    علامت بلوغ در نوجوان پسر، به صورت احتلام ظاهر مى شود. انسان ، اشرف مخلوقات است و این حالت احتلام در او آیت و نشانه اى است از قدرت پروردگار بزرگ كه جوان باید با آن آشنا گردد؛ احكام آن را بداند و رعایت نماید.
    توضیح مطلب به این ترتیب است كه جوان ، هنگامى كه به سن بلوغ مى رسد، در خواب حالتى خاص به وى دست مى دهد و همزمان با آن ، منى از او خارج مى گردد و معمولا بلافاصله بیدار مى شود.
    او نباید از این واقعه نگران باشد، چرا كه خداوند متعال با ایجاد دستگاه جنسى در جسم او و بروز این حالت در دوران جوانى و بلوغ مى خواهد نوید آمادگى پدر شدن - به منظور بقاى نسل - را به او بدهد.
    در این زمان است كه پا به عرصه تكلیف مى گذارد و احكام الهى بر وى جارى مى گردد، لذا باید بلافاصله غسل نماید. انجام غسل با احكامى كه وارد شده ، موجب پاكى جسم و صفاى روح او مى شود. مستحب است در هنگام غسل ، بگوید: اللهم طهرنى و طهر قلبى " 77 ". كه این جمله به او آرامش خاصى مى بخشد.
    در این هنگام ، نماز و تمامى احكامى كه براى بزرگسالان واجب گردیده ، بر او نیز واجب مى شود.
    جوان اینك وارد مرحله جدیدى از زندگانى اش شده و در پیشگاه حضرت حق ، مقام و منزلت ویژه اى دارد. او تاكنون این شایستگى را یافته كه مورد خطاب آفریدگار جهان واقع شده و باید به این دعوت پاسخ گوید " 78 ".
    او در این مرحله از زندگى خود، باید بداند كه تمام اعمال ، حركات ، رفتار و گفتارش و حتى تصوراتش تحت محاسبه الهى قرار مى گیرد و اگر خود را در معرض هدایت مبداء آفرینش و در مسیر قانون الهى قرار دهد و هماهنگ با برنامه هاى نظام خلقت عمل كند، هر روز كه از عمر گرانقدر او مى گذرد، یك قدم به سوى كمال و سعادت جاوید، نزدیك مى شود.
    " 79 ". تا بتواند در برابر همه مسائل و سختیهایى كه در آینده پیش مى آید، پایدارى نشان دهد و بر همه آنها غلبه یابد.
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #42
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    احكام دوران بلوغ در دختران


    بنابر نظر مراجع دینى ، دختر بعد از تمام شدن نه سال قمرى " 80 ". و پسر پس از اتمام پانزده سال قمرى بالغ مى شود.
    كسى كه به حد بلوغ رسیده ، نماز و روزه بر او واجب مى شود و باید براى انجام احكام شرعى مورد احتیاج خود از مجتهد جامع الشرایط تقلید كند.
    " 81 ".
    او نباید از این واقعه نگران باشد، چرا كه خداوند متعال با ایجاد دستگاه جنسى در جسم او - به منظور بقاء نسل - و بروز آن در دوران جوانى و بلوغ ، مى خواهد نوید آمادگى مادر شدن را كه ارزشى بس بزرگ است به او بدهد.
    " 84 ".
    جوان اینك وارد مرحله جدیدى از زندگانى اش شده و در پیشگاه حضرت حق ، مقام و منزلت ویژه اى دارد؛ وى مورد خطاب آفریدگار جهان واقع شده و باید پاسخگوى اعمال خود باشد " 85 ".
    او در این مرحله از زندگانى خود، باید بداند كه تمام اعمال ، حركات ، رفتار و گفتار و حتى تصوراتش تحت محاسبه الهى قرار مى گیرد و اگر خود را در معرض هدایت مبداء آفرینش و در مسیر قانون الهى قرار دهد و هماهنگ با برنامه هاى نظام خلقت عمل كند، هر روز كه از عمر گرانقدر او مى گذرد، یك قدم به سوى كمال و سعادت جاودانى ، نزدیك مى شود.
    او باید قدر گوهر جوانى خود را بداند و این مرحله حساس و پر فراز و نشیب زندگى را خوب درك كند. همواره خود را در محضر خداوند، حاضر و ناظر بیند و در نمازش از او یارى جوید و دعا كند تا بتواند در برابر همه مسایل و مشكلاتى كه در آینده برایش پیش مى آید، پایدارى نشان دهد و بر همه آنها غلبه یابد.
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #43
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    اهمیت دوران بلوغ


    از نظر اسلام ، این قسمت از زندگى انسان ، بسیار اهمیت دارد " 86 ". در این دوران است كه بناى اساسى شخصیت فردى و اجتماعى جوان پایه ریزى مى شود.
    روش تربیتى اسلام بر این امر تاءكید دارد كه جوان این دوران را با معرفت و پاكى سپرى كند، چرا كه :

    در جوانى پاك بودن شیوه پیغمبرى است
    ورنه هر گبرى به پیرى مى شود پرهیزگار " 87 ".

    در این دوران حساس ، جوان واقعا نمى داند چه كند و چه چیزى در وجود او دارد اتفاق مى افتد. تغییرهاى عمومى بدن و تاءثیرهاى روانى آن ، چنان سریع و همه جانبه است كه او را دچار تشویش و نگرانى مى كند و بر خوردها و ارتباطهاى او را با اطرافیان و خانواده اش دچار مشكل مى سازد؛ در این زمان است كه او شدیدا نیاز به محبت دارد و در پى یافتن یك نقطه اتكاى روانى و روحى است و دوست دارد دیگران به شخصیتش احترام بگذارند و او را مورد توجه قرار داده و به حساب آورند؛ به همین مناسبت است كه پیامبر اسلام صلى الله علیه و الله ضمن بیان مراحل تربیت ، هفت سال سوم زندگى مقدماتى انسان - كه همان دوران بلوغ و جوانى است " 88 ". والدین و مربیان را سفارش مى فرمایند كه در این سنین به جوان به عنوان یك شخصیت بزرگسال بنگرند و به او اعتماد نموده و در كارها با وى مشورت كنند. در زندگى خانوادگى نظر او را دخالت داده و به او مسؤولیت بدهند تا شخصیتش شكوفا گردد. جوان در این مرحله ، خود را هم ردیف با سایر اعضاى خانواده مى پندارد و انتظار دارد كه از احترام متقابل برخوردار باشد؛ لذا پیامبر اكرم صلى الله علیه و الله فرمود: من به تمام شما مسلمانان توصیه مى كنم كه با جوانان به نیكى رفتار كنید و به شخصیت آنان احترام بگذارید " 89 ".
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #44
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    جشن تكلیف


    در اسلام به جوان ، شخصیت داده شده و تاریخ اسلام ، گویاى این مطلب است .
    پیامبر بزرگوار اسلام در آخرین لحظه عمر خویش فرماندهى سپاه عظیمى را كه مى خواست به كشور روم اعزام كند، به عهده جوانى به نام ((اسامة بن زید)) قرار مى دهد.
    در گذشته بعضى از علماى بزرگ ما، فرا رسیدن دوران بلوغ و تكلیف را براى نوجوانان خود جشن مى گرفتند و بزرگان را دعوت نموده و در مراسم با شكوهى از او به عنوان یك فرد بالغ نام برده و حضار مجلس نیز به او تبریك مى گفتند و بدین طریق به او مى فهمانیدند كه این مرحله از زندگى شما سر آغاز حیات با ارزش و جدیدى است ، كه همانند سایر بزرگسالان رشد یافته ، مورد خطاب خداوند قرار مى گیرى و مسؤ ولیت پیدا مى كنى و باید خود تصمیم بگیرى ؛ تو داراى شخصیت مستقل شده اى و در رفت و آمدها، در نشست و برخاستها و در ارتباط با دیگران باید حریم و حدود الهى را رعایت كنى ... و بدین سان با او به عنوان یك شخصیت رشد یافته ، رفتار مى كردند. همین امر به پرورش و رشد روحى و روانى او كمك مى كرد و كم كم او را براى پذیرفتن وظایف پر مسؤولیت زندگى آینده خود آماده مى ساخت .
    مناسب است كه در این جا به سفارشهاى ((سیدبن طاووس )) - یكى از بر جسته ترین علماى قرن ششم كه توفیق تشرف به خدمت حضرت ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) را داشت - اشاره اى بنمایم .
    او در كتابى به نام ((كشف المحجه )) در قسمتى از گفتارش در خصوص ‍ دوران بلوغ و تكلیف ، خطاب به فرزندش چنین مى گوید: ((اگر من با مراحم و عنایاتى كه خداوند، مرحمت فرموده ، زنده بمانم ، روز تشرف تو را به سن تكلیف (بلوغ ) عید قرار مى دهم و یكصد و پنجاه دینار صدقه خواهم داد.
    اگر بلوغ تو فرا رسد با این كار قیام به خدمت حضرتش خواهم كرد، زیرا مال از اوست و من و تو بنده او هستیم . پس اى فرزندم محمد، به یاد عظمت مقام و كمال و بخشندگى حضرتش باش كه در این هنگام به تو اهمیت داده و فرشتگانش را به سوى تو فرستاده " 90 ". تا اعمال عبادى تو را حفظ نمایند و در روز حساب گواه بر تو باشند.
    پس در دوران بلوغ و رشد خود، حق آنان را ادا كن و طاعت الهى را به جاى آور! در اوقات زندگى خود با ایشان به خوبى و نیكى مصاحبت و همنشینى كن ، به طورى كه غیر از خوبى و زیبایى از تو چیزى نبینند و نشنوند.
    اگر گاهى غفلتى از تو سرزند و از یاد خدا غافل شدى فورا توبه كن و بدون تاءخیر، در مقام جبران آن براى او صدقه بده ، كه صدقه آتش گناه را خاموش ‍ مى گرداند؛ و چون به سن و سالى كه خداوند جل جلاله تو را به كمال عقل مشرف فرماید، برسى و صلاحیت و شایستگى سخن گفتن و روبه رو شدن (در نماز) با حضرتش به تو عطا كند و شایستگى ورود به ساحت قدسى اش ‍ را به اطاعت و بندگى به تو مرحمت فرماید، آن روز را در نظر بگیر و تاریخ آن را یادداشت كن و آن را از بهترین و بزرگترین اعیاد خود قرار بده و هر ساله در آن روز تجدید شكر خدا بنما و صدقه بده و بیش از پیش به طاعت خداوند بپرداز " 91 ".))
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #45
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    كشمكشهاى درونى و عوامل مهیج بیرونى


    در انسان كششها و تمایلهاى مختلفى وجود دارد. خداوند این كششها و تمایلها و غرایز طبیعى را براى هدف و مقصودى عالى در وجود بشر به ودیعت نهاده است . جوان در این مرحله از دوران زندگى خود علاوه بر میل به غذا و استراحت و غریزه جنسى ، مجهز به قوه عقلانى است . در هنگام بلوغ ، قوه تعقل و تفكر در او از جهت آمادگى براى فعالیت ، به كمال خود مى رسد " 92 ".
    جوان نباید به همه خواسته ها و تمایلهایى كه در ذهن و خاطره اش وارد مى شود، بلافاصله جامه عمل بپوشاند، بلكه باید در كارها، پس از تفكر و اندیشه كافى و بررسى همه جانبه آن ، عاقلانه تصمیم بگیرد، زیرا نفس ‍ انسانى هم در معرض دعوت به كارهاى خیر و عقلانى و هم در معرض ‍ وسوسه به كارهاى شر و شهوانى قرار دارد " 93 ". كسى در این صحنه نبرد و مبارزه داخلى پیروز مى گردد كه جانب عقل را مراعات كند. در قرآن كریم تاءكید فراوانى درباره اندیشیدن در كارها و تعقل نمودن در امور شده است " 94 ".
    با بروز تمایلهاى جنسى در این دوران ، جوان ، بیشتر مورد هجوم وسوسه هاى شیطانى قرار مى گیرد و به همین جهت است كه تكلیف پیدا مى كند؛ لذا پاك ماندن جوان در این دوران ، ارزش فراوان دارد. در حدیثى آمده است كه خداوند به جوان پرهیزكار مباهات مى كند و به ملائكه مى فرماید: به بنده ام نظر كنید كه شهوتش را به خاطر من ترك كرده است " 95 ".
    جوان در این دوران با مسائل و حوادث گوناگونى روبه رو خواهد شد و براى بارور شدن شخصیتش در معرض آزمایشهاى فراوان الهى قرار خواهد گرفت ؛ در محیط زندگى او زمینه هاى بسیارى براى رشد و سعادت و یا سقوط و شقاوت ، پیش خواهد آمد.
    او با افراد آلوده و بى بند و بار و منحرف ، مواجه خواهد شد و در معاشرتهاى روزانه ممكن است با زنان و دخترانى روبه رو گردد كه عفت اخلاقى و ضوابط شرعى را رعایت ننمایند، لذا موقعیت براى انحراف جوان ، فراهم مى شود... .
    جوان در این هنگام باید كاملا هوشیار باشد و قدر پاكى و سلامت روانى خود را بداند و دامن خود را آلوده نسازد، بلكه خویشتن دارى كند. گاهى ممكن است یك نگاه ، سر آغاز لغزشى بزرگ براى او باشد. اهمیت پرهیز از نگاه آلوده به حدى است كه به جراءت مى توان گفت ، كسى كه نگاه خود را كنترل نكند، موفق به نگهدارى غریزه جنسى خویش نمى شود.
    بنابراین ، اولین قدم اساسى و عملى در كنترل شهوت ، مراقبت از نگاه و چشم چرانى است . قرآن صریحا هشدار مى دهد: ((به مردان مؤمن بگو كه چشمهاى خود را (از حرام ) و دامن خود را از آلودگى نگاه دارند " 96 ".)).
    در واقع نگاه كردن ، مقدمه اشتغال فكر به عواقب و خاطره هاى مربوطه به آن است ؛ زیرا پس از نگاه ، صحنه هاى مهیج در ذهن ، باقى مى ماند و احساسها و اراده انسان را تحت تسلط خود در مى آورد و انسان ، تابع شهوات خود مى گردد.
    جوان باید سعى كند به جنس مخالف نگاه نكند و اگر غفلتا نگاهش افتاد، لااقل تماشا نكند، بلكه چشم خود را بلافاصله متوجه جاى دیگر نماید و از نگاه مجدد، جدا خوددارى كند. باید جوان را از شركت در برنامه ها یا میهمانیهایى كه او را به نگاههاى هوس آلود وادار مى نماید، منع كرد، زیرا آثار نگاههاى مستمر و طولانى ، به مراتب بیشتر از نگاههاى گذرا و آنى در كوچه و خیابان است " 97 ".
    پیامبر اكرم صلى الله علیه و الله فرمود: ((نگاه به نامحرم ، تیر زهر آلودى است كه از ناحیه شیطان پرتاب مى گردد و هر كس از خوف خدا آن را ترك كند، خداوند به او ایمانى مى دهد كه شیرینى اش را در دل احساس ‍ نماید.))
    و نیز امام صادق علیه السلام مى فرماید: ((از چشم چرانى بپرهیزید كه آن بذر شهوت را در دل مى كارد و صاحب خود را در فتنه و فساد مى اندازد.))
    در شرایط فعلى ممكن است دختران در راه مدرسه یا محیطهاى تحصیلى با افراد آلوده و بى بند و بار و منحرف ، مواجه شوند و در معاشرتهاى روزانه ممكن است با پسران جوانى روبه رو گردند كه عفت اخلاقى و ضوابط شرعى را رعایت نمى كنند؛ لذا موقعیتى براى انحراف جوان فراهم مى شود... دختر جوان در این هنگام باید كاملا هوشیار باشد و قدر عفت و پاكى و سلامت روانى خود را بداند و دامن خود را آلوده نسازد و زمینه را براى نگاههاى آلوده جوانان بى بند و بار و هوسباز فراهم نكند، بلكه باید خویشتن دارى كند.
    دختر، مادام كه دختر است باید رفتارى دخترانه داشته باشد و در خانه و اجتماع با ظاهرى ساده و بدون آرایش و تزیین حاضر شود؛ اینك وقت تلاش و تحصیل شماست و زمانى كه بزرگ شدید و تشكیل خانواده دادید، آن وقت مطابق با اقتضاى زندگى خانوادگى باید به خود بپردازید و در خانه همانند یك زن ، زندگى كنید.
    بنابراین اولین قدم اساسى و عملى در كنترل خواسته ها و هوسهاى نفسانى ، مراقبت از نگاه و بى بند و بارى است . قرآن همان طور كه مردان را از نگاه به زنان نهى مى كند، زنان را نیز از نگاه كردن و خیره شدن به مردان منع مى نماید و صریحا هشدار مى دهد: به زنان مؤمن بگو كه چشمهاى خود را (از حرام ) و دامان خود را از آلودگى ، نگاه دارند " 98 ".
    نگاه در واقع ، مقدمه اشتغال فكر به عواقب و خاطرات مربوط به آن است ، زیرا پس از نگاه ، صحنه هاى مهیج در ذهن باقى مى ماند و احساسها و اراده انسان را تحت تسلط خود در مى آورد و انسان ، تابع شهوات خود مى گردد.
    باید دختر را از شركت در بعضى از برنامه هاى تفریحى یا میهمانیهایى كه او را اجبارا به رفت و آمد و بر خورد با نامحرمان وادار مى سازد، منع كرد، زیرا این برخوردها اولین زمینه اختلال روحى و انحراف او را فراهم مى سازد.
    عامل دیگرى كه نقش بسیار مؤ ثرى در تحریك میل جنسى دارد، نیروى تخیل و فكر است . نیروى تخیل كه خداوند، آن را براى بالندگى فكرى و آفرینندگى هنرى در وجود انسان به ودیعت نهاده است ، در دوران جوانى ممكن است مورد سوء استفاده قرار گرفته و تحت تاءثیر و تسلط غریزه جنسى و وسوسه هاى شیطانى ، فرد به خود ارضایى پردازد. در بعضى موارد، حتى نفوذ یك فكر و خیال هوس آلود، آن هم براى یك لحظه و مشغول نمودن فكر به آن ، كافى است كه انسان را از حالت طبیعى خارج كرده و میل جنسى او را تحریك نماید.
    بنابراین باید همان طور كه چشم خود را از نگاههاى بى مورد و حرام باز مى داریم ، اندیشه و خیال خود را نیز از هرگونه تصور بى مورد و حرام نگه داریم و به محض خطور چنین فكرى ، خود را با فكر دیگرى مشغول سازیم و سعى كنیم فكر قبلى را كاملا فراموش نماییم " 99 ".
    بنابراین براى این كه جوان از چنگال این تمایلها و كششها رهایى یابد و عقل و منطق بر سرتاسر وجودش حاكم و فرمانروا باشد، لازم است كه با اجتناب از زمینه هاى انحراف به عقل خود میدان دهد و آن را با ایمان به خدا و انجام نیایش و عبادت تقویت كند تا بتواند در مقابل تمایلهاى درونى و كششهاى بیرونى ، خود را كنترل نماید و چشم و گوش بسته تسلیم آنها نشود.
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #46
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    دیدگاه واقع بینانه


    بیدار شدن غریزه جنسى در جوان ، نباید مورد سوء استفاده افكار و اندیشه هاى غلط واقع شود و نباید به آن به عنوان یك پدیده زشت و آلوده و انحراف آمیز نگاه شود.
    همان طور كه گفته شد، بروز و ظهور میل جنسى ، خود آیت و نشانه اى است از طرف خداوند كه به منظور بقاى نسل ، در وجود بشر نهاده شده و داراى هدف و مقصدى عالى و هماهنگ با كل نظام آفرینش است .
    آشكار شده غریزه جنسى در جوان و بالغ شدن وى به معناى این نیست كه او از همه جهات - اخلاقى ، اجتماعى ، اقتصادى - پا به مرحله بلوغ نهاده و آمادگیهاى لازم را براى ازدواج و تشكیل خانواده ، پیدا كرده است ، بلكه او باید مدت زمان دیگرى را صبر كند تا از هر جهت ، پختگى مناسب را براى تشكیل زندگى مشترك زناشویى به دست آورد.
    در واقع ظهور غریزه جنسى ، در سنین جوانى ، به منزله بشارتى است در جهت رشد طبیعى فردى جوان كه او در آینده اى نه چندان دور، مى تواند همانند هر انسان بزرگسالى تشكیل خانواده دهد. جوان نباید بیش از این درباره غریزه جنسى و مسائل زندگى زناشویى ، جستجو و كنكاش كند، چرا كه پى گیرى بیش از حد و تخیل و اندیشیدن بیش از اندازه در این باره ، موجب انحراف فكرى ، اختلال روانى و از بین رفتن آرامش روحى و عدم توفیق در درس و تحصیل خواهد شد.
    جوان باید ارزش فرصتهاى دوران جوانى را بداند و با برنامه ریزى دقیق و حساب شده ، در طول زندگانى خود، حداكثر بهره بردارى را از آن بنماید.
    دانشمندان بزرگ ، بیشترین موفقیت خود را، مرهون بهره گیریهاى صحیح از دوران جوانى خود مى دانند و با مطالعه و كسب تجربه هاى فراوان و اندوختن دانشهاى بیشمار - در هنگام میانسالى - از آنها نتایج پر بار علمى گرفته اند " 100 ".
    جوان باید هوشیار باشد و در كارها و فعالیتهاى روزانه به عقل خود، میدان دهد و بر عواطف و احساسها و غرایز خود تسلط یابد، تا بتواند مسائل را درست ارزیابى كند.
    باید ریشه تمایلها و خواسته هاى خود را بررسى نماید، اگر موافق عقل و قوانین شرع بود آن را دنبال كند، و گرنه از انجام آن كار صرف نظر نماید.
    در این مرحله از زندگى ، باید بیش از پیش با خداى خود انس و الفت پیدا كند و در نیایشهاى خود از او یارى بخواهد، زیرا انسان در این دوره بیشتر از هر زمانى در طول دوران زندگانى خود مورد توجه خداوند است .
    ابتداى بلوغ ، جوان هنوز مرتكب گناه و معصیت نشده ، صفحه دلش پاك و بى آلایش است . اگر خطایى مرتكب شود، زود توبه اش مورد قبول خداوند، واقع خواهد شد. بیشتر توفیقات دانشمندان و علماى ارزشمند، بر اثر پاك زیستن در دوران جوانى است . در این دوران بوده است كه رابطه خود را با خالق خویش ، مستحكم كرده و به مقامهاى عالى روحى نایل گردیده اند.
    جنگ ایران و عراق ، حوادثى را پیش آورد كه عملا نشان داد، انسانهاى پاكى كه در عنفوان جوانى با عشقى سرشار و قلبى مملو از ایمان به خدا، در فعالیتهاى اجتماعى و مردمى خود با دلى شاد و لبى خندان و تلاشى خستگى ناپذیر در صحنه هاى نبرد با دشمن ، چگونه انجام وظیفه كرده و به كارهاى سازنده اى دست زدند و با درایت كامل به سوى كمال نهایى و قرب الهى پیش رفته و ره صد ساله را یك شبه طى نمودند.
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #47
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    اوقات فراغت


    ایام جوانى به سرعت سپرى خواهد شد و بار دیگر باز نمى گردد. جوان باید طورى برنامه زندگى خویش را تنظیم نماید كه از اوقات فراغت خود به نفع سازندگى روحى و روانى خویش بهره گیرد و براى ادامه تحصیل و شغل مناسب در آینده ، آمادگى لازم را به دست آورد. باید قدر فرصتها و ایام پر ارزش جوانى را بداند و آن را بیهوده هدر ندهد " 101 ".
    حضرت على علیه السلام مى فرماید: ((پیش از آن كه دوره پیرى ات فرا برسد از جوانى خود استفاده كن " 102 ".)). و نیز مى فرماید: ((كسى كه وقت خود را به كسالت و بیهودگى صرف كند، به خوشبختى نمى رسد.))
    جوان باید در زندگى اش برنامه و نظم داشته باشد، تا اوقاتش چراگاه وسوسه هاى شیطانى نگردد. او باید از تفریح و ورزش براى سالم سازى بدن در جهت پرورش روح ، استفاده كند، زیرا تفریح سالم ، انسان را از ملالت كارهاى یك نواخت زندگى ، رهایى مى بخشد. حضرت على علیه السلام مى فرمایند: فرح و شادمانى ، باعث وجد و نشاط روح مى شود " 103 ".
    متاسفانه بعضى از جوانان ما نمى دانند، چگونه از اوقات فراغت خود بهره جویند. گاهى در خلال ایام تعطیلى و فراغت مرتكب گناه مى شوند، و دست به كارهاى نامشروع مى زنند و در نتیجه ، موجبات كسالت و پشیمانى خود و دیگران را فراهم مى سازند. بنابراین ، جوان مى تواند قسمتى از فرصتهاى خود را پس از مطالعه دروس به ورزش و انجام فعالیتهاى جسمى و هنرى با دوستان خوب اختصاص دهد؛ از این رو انجام اعمال زیر را در ایام فراغت پیشنهاد مى كنیم :
    - استفاده از نرمش و حركتهاى سبك ، به طور مرتب و روزانه و یا هفته اى یك بار پرداختن به ورزشهاى سنگین ، مانند كوهنوردى ، شنا، والیبال ، فوتبال ، كشتى و... ولى نباید همه اوقات فراغت صرف ورزش شود، بلكه با برنامه ریزى از فرصتها استفاده شایسته اى به عمل آید.
    - هر جوانى باید استعدادهاى ذوقى خود را نیز شناسایى كند و با اختصاص دادن وقت مناسبى آن را پرورش دهد؛ مثلا، مى تواند در زمینه نقاشى ، عكاسى ، خطاطى ، شعر، مكانیكى و الكترونیكى و غیره ، پس از خستگى از مطالعه ، پاره اى از فرصتهاى مرده را كه معمولا بدون استفاده باقى مى مانند، به این قبیل امور تفننى اختصاص دهد تا در این زمینه ها تجربه اى كسب كند.
    پرداختن به امور ذوقى از این جهت اهمیت دارد كه اولا: بر توانایى انسان مى افزاید. ثانیا: سبب تلطیف روح مى شود و زندگى را از حالت خشك و بى روح ، خارج ساخته و شخصیت انسان را به صورت چند بُعدى (نه یك بعدى ) رشد مى دهد.
    - در مطالعه باید علاوه بر كتب درسى و كتابهاى مفید در زمینه هاى اعتقادى ، اخلاقى ، تاریخى ، سیاسى ، به افزایش اطلاعات عمومى و فراگیرى تجوید و قرائت قرآن و زبانهاى خارجى نیز توجه داشت و در زمینه هاى مختلف بر اطلاعات خود افزود تا وسعت دید پیدا نمود.
    - پاره اى از مهارتهاى فنى و عملى نیز در زندگى پسران مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانى با استفاده از اوقات فراغت به فراگیرى آنها پرداخت ، از قبیل : تعمیر وسائل مكانیكى ، برقى و... كه ما را براى زندگى آینده آماده مى سازند.
    - پاره اى از مهارتهاى فنى و عملى نیز در زندگى دختران ، مورد نیاز است و بهتر است در دوران جوانى با استفاده از اوقات فراغت به فراگیرى آنها پرداخت ، از قبیل : دوزندگى و برش پارچه و لباس و آشپزى و درست كردن غذا و شیرینى كه دختران جوان را براى زندگى آینده ، آماده مى سازد.
    پس باید در زندگى ، برنامه ریزى هم جانبه كرد و به پرورش استعدادهاى فكرى ، ذوقى ، هنرى ، علمى پرداخت تا دیدى واقع بینانه پیدا كرده و شخصیتى جامع به دست آورد و به كمال انسانى نزدیك شود.
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #48
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    نظم در جوان


    نظام آفرینش بر اساس نظام و ترتیب بنا شده است و بر اساس نظم ، جریان دارد. رعایت نظم ، موجب هماهنگى انسان با طبیعت گردیده و در این راستا انسان از جهت روحى و روانى از سلامت و آرامش خاصى برخوردار خواهد بود.
    آینده تحصیلى ، مرهون رعایت كامل نظم و ترتیب در زندگى اش ‍ مى باشد.
    انسان در سایه نظم بهتر مى داند كه چگونه زندگى كند، چطور از اوقات فراغت خود به نحو شایسته اى بهره بردارى نماید.
    منظور از نظم و ترتیب ، انجام كارها و اعمال با هدف معین است كه از وحدت و هماهنگى لازم برخوردار باشد، به طورى كه با رعایت آن ، انسان بتواند در مراجعه و دست یابى به كارها و موضوعات و وسائل و اصلاعات ، دچار سر در گمى و اتلاف وقت نگردد.
    رعایت مقررات و قوانین جارى زندگى و قرار دادن هر چیزى در جاى معین خودش و انجام دادن هر كارى در وقت و زمان خود، نمونه اى از نظم است .
    نظم ، شامل همه مسائل زندگى ، از قبیل : لباس پوشیدن ، نظافت كردن ، خوردن ، خوابیدن ، مسواك زدن ، معاشرت با دوستان و فامیل و همچنین چیدن وسائل و نوشت افزار و كتابهاى خود در جاى معین ، مطالعه كردن ، حفظ نمودن اطلاعات ، فراگیرى معلومات ، تفكر كردن و... مى شود.
    جوان باید بداند، كى بخوابد، كى بیدار شود و چه وقت مطالعه كند و چه موقع تفریح و ورزش نماید و چه زمانى كارهاى محوله خانه را انجام دهد؛ مكان و زمان هر چیزى را به موقع تشخیص دهد و برایش برنامه ریزى كند؛ هر چیزى را به جاى خود بگذارد تا هنگام مراجعه به آن ، دچار سردرگمى و آشفتگى نشود.
    قواى ذهنى و عقلى جوان در سایه نظم ، ترتیب منطقى یافته و سبب موفقیتهاى درسى وى در آینده خواهد شد.
    از طرفى رد سایه نظم ، زندگى تحت قاعده در مى آید و فعالیتها و كارها نظام پیدا مى كند و با راحتى بیشترى انجام مى پذیرد؛ مشكلات سریعتر حل مى شود و جوان از آشفتگى در كارها و مطالعه مطالب تكرارى ، بخصوص ‍ در كتب درسى رهایى مى یابد.
    هدف عمده نظم در زندگى ، بهره گیرى و صرفه جویى در وقت و داشتن ضابطه و معیار صحیحى براى اندوختن اطلاعات در ذهن است .
    همچنین رعایت نظم و ترتیب در زندگى روزمره از جهت روانى ، سبب مى شود كه جوان ، حتى هنگام تحصیل و فراگیرى دانش ، اطلاعات علمى خود را تحت قاعده و نظم فراگیرد و یادگیرى ، به طور منظم صورت پذیرد، به گونه اى كه مطالب ، منسجم و به ترتیب در خزانه حافظه جایگزین شود و هرگاه شخص بخواهد به اطلاعات قبلى خود مراجعه كند و به راحتى و به سرعت ، اطلاعات و مطالب در ذهنش حاضر شود. این مساءله در آینده جوان ، تاءثیر بسزایى دارد، بخصوص در دوران تحصیل ، هنگامى كه مى خواهد خود را براى امتحانات و كنكور ورودى دانشگاه آماده سازد. رعایت نظم اصولا در سلامتى فكر و صحت جسم و اعتدال روح و روان انسان ، بسیار مؤ ثر است .
    بر پایه نظم است كه جوانان افكارشان شكل مى گیرد و زمینه ابتكارات و خلاقیتهاى هنرى ، علمى و فرهنگى در آنها فراهم مى گردد.
    بى نظمى در جسم و جان ، آثار ناگوارى به جا مى گذارد و خارج شدن از قاعده طبیعت ، عوارض منفى در رفتار آدمى ایجاد مى كند.
    معمولا افراد بى نظم در زندگى شان عصبانى و رفتارشان غیر عادى و نامتعادل است ، زیرا خود بى نظمى در عكس العملهاى روحى و اخلاقى آنان تاءثیر متقابل داشته و سبب تضعیف اراده و زمینه ساز عوارض و ناكامیهاى فراوانى در زندگى تحصیلى آنان خواهد شد.
    تجربه نشان داده است كه بى نظمى در فعالیتهاى حركتى و هوشى و عاطفى نیز تاءثیر منفى دارد، بخصوص عكس العملهاى آن در دوران بلوغ به صورت حادترى ظاهر مى گردد.
    از طرفى بى نظمى ، سبب اتلاف وقت و ضایع شدن عمر و احساس ناراحتى و ایجاد روحیه شك و تردید گردیده و خلاصه آثار نامطلوبى در شخصیت فرد به جا مى گذارد؛ به همین جهت است كه از دیدگاه مولاى متقیان على علیه السلام آن قدر نظم در كارها و امور زندگانى اهمیت دارد كه در آخرین لحظه هاى حیات خود - كه معمولا حساسترین و پراهمیت ترین سخنها گفته مى شود - در قسمتى از سفارشاتشان خطاب به دو فرزند عزیز خویش ؛ امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و همه جوانان آینده مى فرمایند: ((سفارش مى كنم به شما و همه فرزندانم و خانواده ام و (همه ) كسانى كه سخن من به آنان مى رسد: به رعایت تقوا و نظم در كارها " 104 ".
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #49
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    معاشرت با دوستان


    معاشرت و همنشینى با دوستان سالم و با ایمان ، موجب رشد شخصیت اجتماعى و تقویت ارزشهاى اخلاقى و معنوى در جوان مى گردد. انتخاب دوستانى كه از لحاظ درسى و اخلاقى شایسته اند، خود مى تواند بهترین بازوى موفقیت در آینده جوان باشد.
    با دوستان خوب و مورد اعتماد مى توان در زمینه هاى درسى و مسائل اجتماعى و فرهنگى به تبادل نظر و همكارى پرداخت . البته نشست دوستانه مى تواند در بالا بردن روحیه اجتماعى و اخلاقى و سطح بینش ‍ فكرى ، به یكدیگر كمك كند، به شرط آن كه دوستان خوب به مصداق این حدیث شریف كه ((مؤمن آینه برادر مؤمن است )) باشند و در اصلاح و رفع عیوب همدیگر تلاش نمایند، زیرا كوشش صمیمانه براى اصلاح یكدیگر موجبات ارتقاى اخلاقى خود و دیگران را فراهم مى سازد. از طرفى دوستى با افراد پست و فرومایه - كه معولا آلوده به انحرافهاى اخلاقى هستند - یكى از زمینه هاى مضر و انحرافى جوان است .
    دوستان منحرف و بى بند و بار و لاابالى ، سعى دارند كه احساسها و تجربه هاى راست یا دروغ خود یا دیگران را درباره مسائل جنسى با حرص ‍ و ولع خاصى براى جوانان پاك و معصوم تعریف كنند و آنان را بدین طریق از راه بدر كنند...
    گاهى یك دوست ناباب ، سرنوشت انسان را به طور كلى از مسیر اصلى خود خارج كرده و او را در ورطه هولناك فساد و گمراهى و انحرافهاى اخلاقى مى اندازد و موجبات تیره روزى وى را فراهم مى سازد. به همین علت ، قرآن كریم از عاقبت حسرت آور كسانى كه - در دنیا با دوستان منحرف معاشرت داشته و به واسطه آنان به گناه و آلودگى كشیده شده اند - یاد مى كند و زبان حال چنین افرادى را این گونه توصیف مى نماید: واى بر من ! اى كاش فلان شخص را دوست و رفیق خود نگرفته بودم " 105 ".
    بنابراین به عنوان یك اصل كلى مى توان به این نكته اشاره كرد: ((یكى از مهمترین و حیاتى ترین مسائل جوانان ، مساله دوست یابى و انتخاب دوست خوب و مناسب است ، به طورى كه اگر در این زمینه دقت و احتیاط لازم به عمل نیاید، بقیه تلاشهاى تربیتى مثمر ثمر نخواهد بود.))
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #50
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار نامطلوب تنبیه بدنى




    دختر جوان و پوشش


    دختران جوان اگر به سعادت خویش علاقه مند باشند باید از خودآرایى و خودنمایى در برابر مردان نامحرم خوددارى كنند. به تجربه دیده شده كه دختران ناآگاه و ضعیف النفس بیشتر به خودآرایى و خودنمایى مى پردازند و سعى دارند كه ظاهرى دلفریب از خود نشان دهند و از توجه به شخصیت واقعى و باطنى خود و كمالات روحى غفلت ورزند. غفلت از یاد خدا و ورود به گناه كم كم زمینه را براى انحطاط و ابتذال آنها فراهم مى سازد.
    حجاب ارزشى است كه رعایت آن به دختر، پاكى و سلامتى مى بخشد؛ او را همچون گوهرى درون صدف از شر آفتها، وسوسه ها و آلودگیها مصون نگاه مى دارد و به خدا نزدیك مى گرداند.
    كسانى كه به بى حجابى و بدحجابى دست مى زنند، اكثرا نمى اندیشند و تعقل نمى كنند و تنها آلت دست وسوسه هاى نفسانى خود قرار مى گیرند.
    خودنمایى و خودآرایى در صحنه اجتماع به شخصیت عفیف زن لطمه وارد مى سازد. با وقار بودن دختر و رعایت نمودن حریم بین محرم و نامحرم به او اصالت مى بخشد و او را در دیدگان همه قابل تعظیم و احترام مى گرداند.
    حجاب در واقع ، مصونیتى است براى دختر جوان كه او را از فرو ریختن شخصیت ، نجات مى بخشد و از طرفى پسران جوان را از خطر انحراف باز مى دارد. در جوامعى كه بى حجابى را ترویج مى كنند، دختران بازیچه دست قدرتهاى استعمارگران مى شوند، به طورى كه از استوارى شخصیت و تقدس و عفتى كه شایسته یك دختر پاكدامن و عفیف است تهى مى شوند.
    تجربه نشان داده است كه مراعات حجاب در میان دختران موجب حراست و سلامت روحى و نیز موفقیت آنان در زندگى آینده است .
    عفت و حیا در زندگى انسان به قدرى اهمیت دارد كه پیامبر لى الله علیه و الله مى فرمایند: الحیاء هو الدین كله ؛ حیا تمام دین است . و امام صادق علیه السلام مى فرمایند: لا ایمان لمن لا حیاء له ؛ كسى كه حیا ندارد، ایمان ندارد.
    استفاده از لباسهاى تنگ و برجسته نما یا عریان نمودن بخشى از بدن و در معرض دید نامحرم قرار دادن ، علاوه بر مضرات بهداشتى آن ، عفت و حیاى دختر را خدشه دار مى سازد و مقدمات دورى از مبداء آفرینش را فراهم مى آورد. دختر جوان با رعایت حجاب ، خود را به خدا نزدیك مى كند، زیرا به كمك آن ، امنیت و آرامش مى یابد و افراد هرزه و لاابالى و منحرف را از نگاههاى آلوده محروم مى سازد. دختر عفیف و پاكدامن ، فطرتا از این كه به دیده شهوت آلود و هوس انگیز به او نگریسته شود در رنج ناراحتى است و اگر دخترى این خصوصیت و حالت را نداشته باشد و حاضر باشد كه بخشى از موى خود را نامحرم ببیند و همچنین از آن كه مورد بهره بردارى چشمهاى آلوده و هوس انگیز قرار گیرد، رنج و نفرتى احساس ‍ نكند، باید بداند كه در اثر گناه از فطرت سالم خود فاصله گرفته است و با آلودگى نگاههاى بیگانه ، خو پیدا كرده و به سراشیبى سقوط و فساد نزدیك گردیده و ارزشهاى والاى انسانى را از دست داده است .
    از طرفى دخترى كه حریم حجاب را رعایت كند و خود را از دسترس ‍ نامحرمان دور نگاه دارد، همچون گوهر ذى قیمتى در درون صدف ، ارزش و احترام خود را در نزد همگان افزایش داده و از ابتذال در امان مانده است .
    پسران جوان نیز هر چند لاابالى و بى بند و بار باشند، باز در عمق روح خود براى دخترانى ارزش قائلند كه در دسترس و پیش پا افتاده و بى بند و بار و بزك كرده نباشند و در درون خود این گونه دختران را مى ستایند.
    عفت و حیا از خصوصیات فطرى آدمى است ، چرا كه نظام آفرینش براى پاسدارى و نگهدارى از این گوهر گرانبها و ارزشمند و همچنین براى حفظ مقام و موقعیت زن ، زیبایى اش را در این مى بیند كه او، همچون گوهرى با ارزش در درون صدف از هر گرد و غبار و آفات و آلایشى و به دور از دسترس این و آن باشد، چرا كه شى ء قیمتى را معمولا دور از دسترس ‍ همگان در یك جاى امن نگهدارى مى كنند، ولى وسایل كم ارزش همیشه جلو دست و پاست .
    بیشتر بانوان به تجربه دریافته اند: زمانى كه زن از درون این صدف ارزشمند خارج شده ، لطمه بزرگى به شخصیت والاى خویش وارد ساخته و همواره در اجتماع ، موجب سوء استفاده مردان پست و هرزه و نیز مایه لعن و طعن و تحقیر جوانان متدین و عزیز واقع شده اند.
    دخترى كه زیور خود را تنها در كانون گرم خانواده بپوشد و در بیرون از خانه و اجتماع با متانت و وقار و پوشیدگى ظاهر شود، هم در بین اعضاى خانواده عزیز و گرامى است و هم در چشم دیگران ارزشمند. اگر دخترى پا را از حریم عفت و حجاب بیرون بگذارد نه تنها اولین ضربه را به زندگى خانوادگى خود فرود آورده ، بلكه گناه بزرگى را مرتكب شده است و نسل جوان پسر را كه در آینده به حال خود و اجتماع مفید خواهند بود، در معرض تباهى و سقوط قرار داده است و با انحراف آنان ، ضربه اى مهلك به آینده جامعه خود خواهد زد.
    تجربه هاى تاریخى گذشته به ما نشان داده كه دشمنان ملتها هرگاه كه خواسته اند نسلى را از درون تهى كنند و سرمایه كشورى را غارت نمایند و ذخیره ها و گنجینه هاى آن كشور را به یغما ببرند، از این راه وارد شده اند.
    وقتى رضاخان توسط انگلیس بر ایران مسلط شد، یكى از ماءموریتهایش این بود كه حجاب را از میان برداد. آتاتُرك هم كه عامل بیگانه در تركیه بود همین سیاست را در پیش گرفت . در الجزایر نیز به همین حیله متوسل شدند. البته باید هوشیار بود كه در هر زمان ، شكل این توطئه فرق مى كند. در این زمان ممكن است از طریق زور و قلدرى وارد نشوند بلكه با حیله ها و فریفتن نسل نو، تحت عنوان تجدد و تمدن و علم و عناوین دیگر، كارى كنند كه نسل جوان با رضا و رغبت پذیراى بدحجابى شود.
    والدین و مربیان مسؤول
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 5 از 17 نخستنخست 12345678915 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •