تائید کتاب سلیم در مود احادیث سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تائید کتاب سلیم در مود احادیث
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 39
  1. #1
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض تائید کتاب سلیم در مود احادیث





    در مورد كتاب معصومين امضاي ائمه معصومين و تاييد صحت محتواي كتاب از جانب ايشان و حتي دفاع از ان به گونه اي صورت گرفته است كه نظير ان در كتب مربوط به زمان ائمه ديده نمي شود
    سليم بن قيس شخص احاديث كتابش را خدمت اميرالمومنين و امام حس و امام حسين عرضه كرده است بعد از او ابان بن ابي عياش ناقل كتاب سليم احاديث ان را در محضر امام زين العابدين و امام باقر مطرح كرده است پس از ان هم حمادبن عيسي ناقل چهارم كتاب احاديث ان را خدميت امام صادق عليه السلام عرضه كرده است
    در همه ي اين موارد ائمه سليم و كتابش را در سطح بالايي تاييد فرموده اند و از ان دفاع نموده اند پيداست كه تاييد از طرف امامان معصوم كه حجج الهي هستند بيانگر امضاي خداوند و تصديق پيامبر است و اين از افتخارات كتاب سليم است
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2.  

  3. #2
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    سخنان امام زين العابدين و امام باقر عليهما السلام در تاييد كتاب سليم
    در اخر وصيت نامه ي اميرالمومنين عليه السلام كه سليم نقل كرده به نقل از امام باقر امده است كه انحضرت فرمود:
    "اين وصيت اميرالمومنين است و اين نسخه ي كتاب سليم بن قيس هلالي است كه به ابان سپرده و براي او قرائت كرده است ابان گفته من كتاب را خدمت امام زين العابدين عليه السلام قرائت كردم و ان حضرت فرمود:سليم راست گفته است خدا او را رحمت كند
    مدارك اين حديث چنين است:
    1 غيبت شيخ طوسي:ص 117 بحار:ج 42 ص 213
    2 تهذيب شيخ طوسي:ج 9 ص 176 ص 714
    3 الدار النظيم(نسخه خطي)به نقل مقدمه ي كتاب سليم (چاپ نجف):ص 15
    زين العابدين عليه السلام نقل كرده در اينجا از قول امام باقر عليه السلام از ابان نقل شده و تاييد سخن ابان و سليم از لسان امام عليه السلام محسوب مي شود و باتوجه به اينكه اين مطلب در پايان حديث 49 از كتاب سليم است از جهتي تاييد خاص اين حديث سليم نيز خواهد بود
    اين بود انچه از تاييد ائمه عليهما السلام درباره ي سليم و احاديث ان به ما رسيده است همين افتخار سليم را بس نزد امامانمان شناخته شده بودند و او را به نيكي ياد كرده اند و انچه او نقل كرده تاييد فرموده اند
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #3
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    سخنان امام حسن و امام حسين و امام زين العابدين و امام باقر و امام صادق عليهما السلام در تاييد احادي


    در اخر حديث 10 كتاب سليم به عنوان تاييد حديث سليم مطالبي به نقل از امام حسن و امام حسين و امام سجاد و امام باقر و امام صادق علهماالسلام امده است و خلاصه ان چنين است كه فرموده اند:
    انچه سليم نقل كرده اولا صحيح است و ثانيا ما نيز از پدرانمان شنيده ايم و ثالثا سليم انرا به طور دقيق و بدون كم و زياد نقل كرده است
    مدارك اين حديث چنين است:
    1 حديث 10 كتاب سليم
    2 مختصر اثبات الرجعه تاليف فضل بن شاذان حديث اول
    3 اعتقادات شيخ صدوق حديث اخر
    4 اختيار معرفه الرجال(رجال كشي):ج 1 ص 321 ح 167
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. #4
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    كلام امام صادق ع در تاييد كتاب سليم


    امام صادق فرمود:هر كس از شيعيان و محبين ما كتاب سليم بن قيس نزد او نباشد چيزي از ولايت ما نزد او نيستو از مسائل مربوط به ما چيزي نميداند ان كتاب الفباي شيعه و سري از اسرار ال محمد است
    اين حديث در مدارك زير نقل شده است
    1علامه مجلسي اين حديث را در نسخه اي از كتاب سليم كه در سال 1609 استنساخ شده ديده است كه همان نسخه ي خطي شماره 30در فصل دهم اين كتاب است
    2در نسخه ي خطي شماره ي 35كه از روي نسخه ي خطي سال 609 نوشته شده اين حديث عينا موجود است
    3در نسخه ي خطي شماره ي 36كه ان نيز از روي نسخه ي خطي سال 609 استنساخ شده موجود است
    4در اخر نسخه ي شيخ حر عاملي كه در سال 1087 نسخه برداري شده اين حديث امده كه همان نسخه ي خطي شماره ي 1 در فصل دهم اين كتاب است
    5 در نسخه هاي خطي شماره 15 - 19 - 32 - 37- 38- 42 از نسخه هاي كتاب سليم نيز اين حديث عينا موجود است
    6 تكمله الرجال:ج 1 ص 467 به نقل از دستخط علامه مجلسي در حاشيه ي مرآه العقول
    7مستدرك الوسائل:ج 3 ص 183
    8 تنقيح امقال:ج 2 ص 54
    9 الذريعه:ج 2 ص 152
    در اينجا توضيح مختصري درباره ي اين حديث لازم به نظر ميرسد:
    در طول 250 سال حضور ائمه در اجتماع مسلمانان تا اول غيبت امام زمان عج الله فرجه مباني اعتقادي و حقايق تاريخي شيعه در سطح وسيعي تبيين گرديد و بسياري از غير مسلمانان و نيز مسلمانان و حتي عده اي زيادي از شيعيان كه اعتقاد كاملي نداشتند از اصول عقيدتي مذهب اهل بيت اگاهي پيدا كردند
    با در نظر گرفتن شرايط سرتاسر اختناق در زمان حكومت ابوبكر و عمر و بني اميه و بني عباس و انحراف فكري اكثريت مردم از حقايق تاريخ اسلام تبيين مباني تشيع به صورت تدريجي صورت مي گرفت بهمين جهت بسياري از مطالب عميق در زمان اميرالمومنين و امام حسن و امام حسين عليه السلام قابل بازگو نبود و جز چند نفر انگشت شمار كسي در پي ان نبود و يا نمي پذيرفت در حاليكه در زمان امام صادق و امام رضا و امام هادي ع عقايد شيعه در سطح بالاتري همچون محتواي زيارت عاشورا و زيارت جامعه بر مردم عرضه گرديد با توجه به تصوير بالا بايد توجه داشت كه امام صادق در زماني كلام مزبور را فرموده اند كه شيعه در شرايط مرگبار حكومت هاي غاصبامكان نشر و بسط معارف خويش را نداشتند و به خصوص در جنبه ي عقيدتي كتابي تدوين شده و اماده نداشتند تا در مقابل دشمنان و يا براي خود شيعيان عرضه كنند و تنها نوشته ي درخشاني كه به حق ابروي تشيع بشمار مي امد و حامل حقايقي بس عميق از عقايد و تاريخ تشيع بود همانا كتاب سليم بن قيس بود
    اهميت كتاب هنگامي روشن تر مي شود كه به چند كتاب تدوين شده بدست معاندين اهل بيت در ان عصر بنگريم كه يك نمونه ي ان كتابي انباشته از فضائل جعلي و دروغين براي ابوبكر و عمر و عثمان و معاويه بود كه دستور تدوين ان را خود معاويه دادو امر كرد تا در منبرها و مكتب خانه هابه عموم مردم تعليم گردد در چنان شرايط امام صادق عليه السلام كتاب سليم بن قيس را بعنوان سري از از اسرار ال محمد و بعنوان شناسنامه و الفباي تشيع معرفي فرمودند و از كلام حضرت مي توان چنين استفاده كرد كه هر كس لااقل محتواي اين كتاب را كه همانا و لايت و برائت است قبول نداشته باشد بايد در صدد كامل كردن عقايد خود باشد تا از محبي واقعي اهل بيت به شمار ايد
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    ویرایش توسط محب فاطمه : 02-05-1389 در ساعت 16:21
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. #5
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    كلام امام زين العابدين در تاييد كتاب سليم


    امام سجاد پس از سه روز كه كتاب سليم به طور كاامل نزد ان حضرت قرائت شدو امام به مطالب ان گوش دادند امام فرمودند سليم راست گفته است خدا او را رحمت كند اينها احاديث ماست كه نزد ما شناخته شده است
    مدارك اين حديث چنين است
    1-سراغاز كتاب سليم ابن اذينه از ابان نقل كرده است در بحارالانوار جلد يك صفحه 76 و جلد23 ص 124 و نيز در اثبات الهدي ج 1 ص 663 بنقل از كتاب سليم نقل شده است
    2- اختيار معرفه الرجال ج 2 ص 321 وسائل الشيعه ج 18 ص 72
    3-مختصرالبصائر ص 40 وسائل الشيعه ج 20 ص 12 و بحارالنوار ج 53 ص 66
    اينك توضيحي درباره با اهميت قرائت و استماع از جانب امام عرض ميشود اقدام به قرائت و گوش فرا دادن به مطالب كتاب به طور كامل در سه روز متوالي از صبح تا شب در زماني كه اينگونه روشهاي تحقيقي متداول نبوده و با در نظر گرفتن انجام اين كار در زمان وحشتبار حجاج و نيز با توجه به وقوع ان در ايام حج همه ي اينها اهميت اين برنامه و بنيادي بودن سخن اين حضرت را ميرساند
    امام زين العابدين در اين كلام كوتاه سه جنبه ي مهم را مورد توجه قرار داده است
    از يك سو سليم را به عنوان يك محدث صادق معرفي كرده استو از سوي ديگر با رحمت فرستادن بر او اشاره به محبوبيت او در پيشگاه خداوند و ائمه نموده است و نهايتا احاديث سليم را تاييد تمام عيار كرده اند بدين صورت كه اين مجموعه را به طور كامل احاديث ال محمد دانسته اند و تصريح نمده اند كه از نظر معني و محتوا نيز همه ي انها نزدائمه شناخته شده است دنباله ي اين تاييد كامل دفاع امام از كتاب سليم است كه در بخش اول مقدمه بيان ان گذشت و متن ان در سراسر كتاب سليم خواهد امد
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    ویرایش توسط محب فاطمه : 02-05-1389 در ساعت 16:28
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  7. #6
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    كلام اميرالمومنين در تاييد كتاب سليم

    بعنوان دفاع از كل كتاب سلي و مطالب ان در حديث ده اين كتاب ار امام علي كلامي نقل شده است سليم از امام سوال ميكند كه من از شما و از سلمان و ابوذر و مقداد احاديثي شنيده ام ولي در دست مردم احاديثي است كه با گفته هاي شما مخالف است علت اين مسئله چيست؟
    حضرت در جواب سليم مطالب مفصلي مي فرمايند كه خلاصه اش چنين است انچه در دست مردم است مخلوطي از حق و باطل و صدق و كذب است مردم بر پيامبر دروغ مبندند و بدينوسيله به امامن ضلالت تقرب ميجويند و بدينگونه احاديثشان با احاديث خاندان رسالت منطبق نمي شود و در مقابل از دست ما انچه به تو رسيده حقايق دين است و باطلي بدان مخلوط نيست مجموع اين حديث تاييدي از جانب اميرالمومنين نسبت به مطالب مدون در كتاب سليم است
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. #7
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    عرضه كتاب و احادث ان بر امام معصوم

    در مورد كتاب معصومين امضاي ائمه معصومين و تاييد صحت محتواي كتاب از جانب ايشان و حتي دفاع از ان به گونه اي صورت گرفته است كه نظير ان در كتب مربوط به زمان ائمه ديده نمي شود
    سليم بن قيس شخص احاديث كتابش را خدمت اميرالمومنين و امام حس و امام حسين عرضه كرده است بعد از او ابان بن ابي عياش ناقل كتاب سليم احاديث ان را در محضر امام زين العابدين و امام باقر مطرح كرده است پس از ان هم حمادبن عيسي ناقل چهارم كتاب احاديث ان را خدميت امام صادق عليه السلام عرضه كرده است
    در همه ي اين موارد ائمه سليم و كتابش را در سطح بالايي تاييد فرموده اند و از ان دفاع نموده اند پيداست كه تاييد از طرف امامان معصوم كه حجج الهي هستند بيانگر امضاي خداوند و تصديق پيامبر است و اين از افتخارات كتاب سليم است
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  9. #8
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    سلسله ي متصل علما از نسخه برداري از كتاب سليم

    به عنوان نمونه يكي ا ز اسنادي كه كتاب سليم را در يك سلسله ي متصل از زمان سليم تا كنون براي ما نقل كرده اند و همگي از بزرگان علماي شيعه حساب ميشوند بيان ميشود تا ارزش كتاب و توجه خاص علما به اين كتاب بيشتر روشن شود اين سند چنين است
    مولف كتاب سليم ين قيس هلالي متوفاي 76هجري كه از اصحاب اميرالمومنين و امام حسن و امام حسين و امام زين العابدين و امام باقر عليه السلام است كتابش را به ابان تحويل داده است
    ابان بن ابي عياش متوفاي 138هجري كه زا اصحاب امام زين العابدين و امام باقر و امام صادق عليه السلام است كتاب را به بزرگ علماي شيعه در بصره عمربن اذينه تحويل داده است
    ابن اذينه متوفاي 168 هجري كه از اصحاب امام صادق و امام موسي كاظم عليه السلام است كتاب را به بزرگان علماي شيعه يعني محمدبن ابي عمير تحويل داده است
    ابن ابي عمير متوفاي 217هجري كه از اصحاب امام كاظم امام رضا و امام واد عليه السلام است كتاب را براي سه نفر از بزرگان علماي شيعه نقل كرده است كه عبارتند از :عالم بزرگ قم احمدبن محمدبن عيسي از علماي قرن سوم كه از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادي عليه السلام بوده است
    شبخ معتمد يعقوب بن يزيد بن سلمي از علماي قرن سوم كه از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادي عليه السلام بوده است
    شيخ جليل محمدبن حسين بن ابي الخطاب متوفاي 262هجري كه از اصحاب امام جواد امام هاديو امام حسن عسكري عليه السلام بوده است
    اين سه نفر از بزرگان اصحاب ائمه بوده اند و هر يك صاحب تاليفات بسياري هستند
    بزرگ علماي قم عبدالله بن جعفر حميري كه در سال 300 هجري زنده بوده و از اصحاب امام هادي و امام جسن عسكري بوده به نقل از سه عالم مذكور كتاب سليم را روايت كرده است
    عالم بزرگ شيعه ابو علي محمد بن همام بن سهيل متوفاي 332هجري كتاب سليم را به نقل از عبدالله حميري و عبدالرزاق بن همام از علماي قرن سوم نقل كرده است
    عالم بزرگ شيعه هارون بن موسي بن تلعكبري متوفاي 385هجري به نقل از شيخ ابو علي محمد بن همام كتاب سليم را رويات كرده است
    محدث جرير حسين بن عبدالله غضائري متوفاي 411هجري كتاب را به نقل از تلعكبري روايت كرده است
    شيخ طوسي متوفاي 460كتاب را از ابن غضائري نقل كرده شيخ طوسي كه اكثر كتب شيعه به او ممنتهي ميشود و صاحب كتاب خانه ي عظيم در بغداد بوده و موسس حوزه ي علميه ي نجف اشرف است كتاب را براي سه نفر نقل كرده است
    محدث بزرگ شهر اشب جد صاحب مناقب از علماي قرن پنجم
    فقيه صالح محد بن احمدبن شهريار خزانه داراميرالمومنين عليه السلام از علماي قرن ششم
    عالم جليل شيخ ابو علي فرزند شيخ طوسي از علماي قرن ششم
    اين سه نفر كتاب را به اين تفصيل رويات كرده اند شيخ شهر اشوب نسخه اش را براي نوه اش ابن شهر اشوب صاحب كتاب مناقب نقل كرده است و صاحب مناقب در سال 567 هجري در شهر حله كتاب سليم را نقل كرده است
    شيخ ابن شهريار كتاب را براي عالم بزرگ شيخ ابوالحسن عريضي نقل كرده و شيخ عريضي در سال 597 هجري كتاب را براي شيخ فقيه محمدبن كال نقل كرده است
    شخ ابو علي فرزند شيخ طوسي كتاب را براي دو نفر روايت كرده است
    شيخ فقيهحسن بن حبه الله بن رطبه سوراوي كه او هم در كربلا به سال 560 هجري روايت كرده است
    شيخ امين حسين احمد بن طحال مقدادي كه شيخ ابو علي در سال 490 هجري كتاب را براي او نقل كرده است شيخ مقدادي هم در سال 520 هجري در نجف كتاب را براي شيخ هبه الله بن نما نقل كرده است شيخ ابن نما هم در سال 565 هجري در شهر حله كتاب را نقل كرده است
    اين نسخه هاي كتاب كه با اين اسناد عالي از شيخ طوسي نقل شده دست به دست توسط علماي بزرگ همچنان نقل استنساخ شده و نسخه هاي ان تكثيرگرديده تا به دست دو عالم بزرگ شيعه شيخ حر عاملي متوفاي 1104و علامه مجلسي متوفاي 1111 رسيده است
    علامه مجلسي تمام نسخه ي خودر ا در كتاب بحارالانوار در ابواب مناسب هر حديث منعكس نموده است
    نسخه ي شيخ عاملي هم از روي نسخه ي عتيقه اي به سال 1085در اصفهان استنساخ شده است سپس ان نسخه به دست فرزندانش و بعد به دست افراد معيني رسيده كه نامشان در او لنسخه مذكور است در اخرين مرحله به دست شيخ محمد سماوي در سال 1370 در نجف رسيده است بارها از روي ان نسخه برداري شده تا چاپ نجف كتاب سليم از روي هان نسخه انام شده است و خود نسخه هم اكنون در كتابخانه ي ايت الله حكيم در نجف است
    نسخه ي ديگري در سال 609 هجري استنساخ شده و به دست علامه مجلسي و شيخ حر عاملي رسيده كه هم اكنون نسخه اي از روي ان با مهر علامه مجلسي در دانشگاه تهران نگهداري ميشود
    نسخه ها ديگري كه سابقه ي انها به سال 334 هجري برميگردد ابتدا در يمن بوده و سپس به دمشق منتقل شده هم اكنون بيش از ده نسخه از ان موجود است و در كتابخانههاي ايران و عراق و هند نگهداري ميشود
    نسخه ي ديگري به خط كوفي كه با قدمت هزار ساله در ايران بوده در سالهاي اخير مفقود شده است امروزه بيش از 60 نسخه ي خطي از كتاب سليم قابل معرفي است و رد همين جا بيش از 24 نسخه ي خطي ان در كتابخانه هاي خصوصي و عمومي موجود است و نسخ بسياري هم در طل تاريخ در دست علما بوده است كه در كتابهاي خود انها را ذكر كده اند
    با نگاهي به تاريخچه ي كتاب سليم در طول تاريخ هزار و چهار صد ساله ي ان نسخه هاي ان را در شهرهاي اسلامي ميابيم كه عبارتند از شهرهاي مكه و مدينه از شهرهاي حجاز صنعا و بند مخا از شهرهاي يمن نجف و كربلاو حلهو بغداد از شهرهاي عراق دمشق از شام اصفهان و قم و مشهدو تهران و يزد از ايران لنكهو و بمبئي و فيض اباد از هند
    بدين ترتيب در ميابيم كه اين كتاب در هر دوره اي از تاريخ اسلام با منزلت و ارزش خاصش مورد توجه علما بوده و به عوان اولينميراث عقيدتي و علمي اسلام حفظ شده است و به عنوان يك كتاب مرجع از مطالب ان در علوم مختلف از جمله فقه و اصول و رجال و حديث و تاريخ و تفسير استفاده هاي وافري برده اند از نيمه ي دوم قرن چهاردهم به تحقيق و چاپ عربي كتاب سليم تحت اشراف علماي بزرگ اقدام شده و در اواخر اين قرن به زبان اردو ترجمه و چاپ شده و در اغاز قرن پانزدهم اقدام به ترجمه ي فارسي ان شده و در سطح وسيعي انتشار يافته است
    خدا را شكر كه اين امانت ذيقيمت سليم و محصول عمر او كه با اقتباس از انوار علوم ائمه و با كمك اصحابش تاليف نموده بدست محدثين و علماي بزرك حفظ فرموده است در شان چنين عالماني امام هادي عليه السلام فرموده اند:
    اگر نبودند علمايي كه بعد از غيبت قائم ما باقي مي مانند و به او دعوت ميكنند و به سوي او راهنمايي مينمايند و با حجتهاي الهي از دين دفاع ميكنند و بندگان ضعيف خدا را از دام هاي ابليس و ياران او و ناصيان نجات ميدهند اگر اينان نبوند احدي نمي ماند مگر انكه از دين خود برميگشت
    در اينجا يكدوره از خلاصه ي زندگي سليم و تاريخچه ي كتابش پايان ميپذيرد كه در واقع ترسيمي از جهاد علمي و فداكاري ديني است و امادگي لازم را براي مطالعه ي دسترنج شصت ساله ي مولف و تشكر از زحمات هزار و چهارصد ساله ي علما برا يحفظ ان در ذهن خواننده ايجاد ميكند
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. #9
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    وفات ابان بن ابي عياش

    بيش از يك ماه ازتحويل كتاب سليم به ابن اذينه نگذشتهب ود كه ابان در ماه رجب سال 138 هجري در بصره از دنيا رفت و بحق مسئوليت بزرگ خود را در مورد كتاب به خوبي انجام رسانيد رحمت خدا بر روح پاكش بادكتاب سليم در دست محدثين بزرگ
    تا اين مرحله كتاب سليم در دست مولف عظيم الشان ان و از دست او به بزرگ علماي شيعه در بصره يعني ابن اذينه منتقل شد يعني مراحل بعدي در حفظ كتاب او را پ ميگيريم كتاب سليم پس از وفات ابان توسط ابن اذينه به دست هفت نفر از بزرگان محدثين رسيده است ابن ابي عميرحمادبن عيسي عثمان بن عيسي معمربن راشد بصري ابراهيم بن عمر يماني همام بن نافع صنعاني عبدالرزاق بن همام صنعاني
    اين عده از نسخه ي اصلي نسخه برداري كردند و از امجا كه با هم معاصر بودند احاديث كتاب را به نقل از يكديگر و گاهي از خود نسخه نقل ميكردند اينان ناقلين اوليه ي نسخه ي كتاب سليم بودند كه نسخه هاي بعدي از روي نسخه هاي انان اسنساخ شده و تا امروز به دست ما رسيده با توجه به مدارك موجود محدثيني كه در مراحل بعد كتاب سليم به دستشان رسيده معرفي ميكنيم اساتيدي كه امروزه كتاب سليم را براي ما نقل ميكند به هفت سند منتهي ميشود چهار سند ان به شيخ طوسي و يك سند ان به محمدبن صبيح بن رجا و يك سند به ابن عقده و يك سند به شيخ كشي و يك سند به حسن بن ابي يعقوب دينوري منتهي ميشود اين هفت سند به سه نفر از بزرگان محدثين يعني ابن ابي عمير و حمادبن عيسي و عبدالرزاق بن همام برميگردد يعني نسخه هاي كتاب سليم نزد اين سه نفر بوده و به دست ايشان انتشار يافته است
    اول نسخه ي عبدالرزاق:كه به چهار طرق به دست ما رسيده است طريق اين عقده متوفاي 333طريق محمدبن همام بن سهيل متوفاي 332طريق حسن بن ابي يعقوب دينوري متوفاي قرن سوم و طريق ابوطالب محمدبن صبيح بن رجا در دمش 334
    نسخه ي سوم و چهارم تا امروز متداول است و نسخه هايي از ان كتاب هم اكنون در كتابخانه هاي خطي موجود است
    دوم:نسخه ي حمادبن عيسي:كه او از طريق شيخ طوسي و شيخ نجاشي با استاد متصل براي ما نقل شده است
    سم نسخه ي ابن ابي عمير:كه از طريق شيخ طوسي با اسناد متصل بدست شيخ حر عاملي و علامه مجلسي رسيده استهم اكنون نسخه هايي از ان در كتابخانه هاي خطي وجود دارد و چاپهاي اول كتاب سليم هم از روي همين نسخه ها انجام شده است
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  11. #10
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تائید کتاب سلیم در مود احادیث




    انتقال كتاب از ابن به ابن اذينه

    در اين حال كه عمر ابان از 70 ميكذشت در فكر كسي بود كه بتواند كتاب سليم را به او تحويل دهد تا وصيت سليم را به خوب يعمل كرده باشد اتفاق عجيبي كه در سا 138هجري در 76سالكي ابان اتفاق افتاد اين بود كه يك شب سليم را در عالم رويا ديد سليم نزديكي مرگ او را خبر داد و گفت:اي ابان تو در اين روزها از دنيا ميروي درباره ي امانت من تقوي پيشه كن و ان را ضايع مكن و به وعده اي كه به من در مورد كتمان ان داده اي عمل كن و انرا جز نزد مردي از شيعيان اميرالمومنين كه صاحب دين و ابرو باشد مسپار
    اين خواب از روياهاي صادقه بود چه انكه يكماه از ان نگذشته ابان از دنيا رفت در مقابل اين رويا ابان خود را در مقابل بزرگترين مسئوليت عمر خود ديد او براي تحويل كتاب سليم عمربن اذينه بزرگ علماي شيعه در بصره را انتخاب كرد كه يكي از اصحاب امام صادق بود و بعد از ان حضرت در شمار اصحاب امام موسي كاظم درامد ازانجا كه ابان و ابن اذينه هر دو از طايفه ي بني عبدالقيس بودند احتمال ميرود ارتباط نزديك ان دو از اين جهت هم باشد گذشته از جنب ي عقيدتي كه اصل علت ارتباط بود صبح ان شب كه ابان سليم را در خواب ديد با ابن اذينه ملاقات كرد و روياي شب گذشته را و اجمالي از تاريخچه ي كتاب را با او در ميان گذاشت سپس كتاب را رسما به او تحويل داد او هم مانند سليم تمام كتاب را براي ابن اذينه قرائت كردبدين ترتيب امانت سليم را به بزرگ مردي از شيعيان اميرالمومنين كه مورد اعتماد بود سپرد و دقيقا به وصيت سليم عمل كرد ناگفته نماند كه ابان مطالب كتاب سليم را در طول عمرش براي افرادي مورد اعتماد نقل كرد ولي كتاب را فقط به ابن اذينه تحويل داد
    تائید کتاب سلیم در مود احادیث
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •