هویت زنان در جامعه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
هویت زنان در جامعه
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض هویت زنان در جامعه




    به گفته «گیدنز» ما در جهانی به سر می بریم كه سخت دستخوش تغییرات و تحولات اساسی و هیجان انگیز است، تغییراتی كه در زندگی روزمره ما رخ می دهد، نشانگر این واقعیت است كه امروزه دیگر نه گذشته، بلكه آینده پیش روی ماست و این آینده است كه زندگی اجتماعی ما را تعیین و معین می كند

    بنابراین بهترین شیوه تحلیل هویت فردی و اجتماعی در موارد عام، در تضاد قرار دادن با افرادی است كه در نزد آنها احساس «خود» در هم شكسته یا به ناتوانی گراییده است»، چنان كه «چالز تیلر» می گوید: «برای آنكه بدانیم كه هستیم، باید كم و بیش بدانیم؛ چگونه به صورت كنونی درآمده ایم و به كجا می رویم» (گیدنز، ۱۳۷۸). بنابراین آنچه در اینجا مورد تأكید فراوان قرار می گیرد، این است كه هویت اجتماعی در دوره مدرنیته یا مدرن یا غیرسنتی چیزی نیست كه سنت یا عادت به طور قطعی آن را تعیین كرده باشد بلكه در دوره مدرن هویت اجتماعی و فردی به طرحی تبدیل می شود كه باید توسط خود فرد به صورت «بازتابی» ایجاد و ساخته و تعریف شود. بنابراین به طور خلاصه هویت اجتماعی، در اینجا «خصوصیات اجتماعی، عقاید، ارزشها، رفتارها و نگرشهای متمایز گروههای اجتماعی است و تعریفی است كه فرد بر مبنای عضویت در گروههای اجتماعی و به صورت بازتابی از خود ارائه می دهد» (چاوشیان، ۱۳۸۰). پس مفهوم هویت اجتماعی دال بر وجود مجموعه رفتارهای سازمان یافته بین گروههای است كه به لحاظ اجتماعی به صورت یكسان و مشابه انجام می گیرد و شناسایی هویت اجتماعی تلاشی است برای تحلیل الگوهای تكرارپذیر و كنشها و نگرشهایی كه در گروههای اجتماعی وجود دارد. پس، هویت اجتماعی اساساً از طریق مقایسه های اجتماعی شكل می گیرد، مقایسه هایی كه درون گروه و برون گروه را از هم متمایز می كند. بنابراین اگر برای فرد جایگاه ویژه ای تعریف شود كه تنها در مقایسه با دیگران و در ارتباط با دیگران معنا یابد، هویت اجتماعی او تعریف شده است. (چاوشیان، ۱۳۸۰). در واقع هویت اجتماعی را می توان صرفاً همچون یك «فرایند» فهم كرد، همچون «بودن» یا «شدن». بدین لحاظ است كه فرض عمده ما در این چارچوب، عدم تلقی از هویت اجتماعی به عنوان یك موضوع تمام شده یا حل شده است و تأكید بر این مسأله كه «هویت» امری است كه هر لحظه مورد «بازنگری» و «بازتولید» قرار می گیرد و وجه متمایز آن «بازتابی» بودن آن است
    هویت زنان در جامعه
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2.  

  3. #2
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : هویت زنان در جامعه




    طرح مسأله:
    با توجه به این امر كه مهمترین ویژگی جامعه ایرانی در یكصدسال گذشته در «حال گذار» بودن آن است و تحولات مربوط به گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن (شبه مدرن) یا غیرسنتی و مسائل مربوط به تعارضات و ناسازگاری بین ارزشها و هنجارهای فرهنگ سنتی تضعیف شده با ارزشها و هنجارهای فرهنگ ایجاد شده غیرسنتی یا مدرن كه از یك سو حضور یافته و واقعیت دارند و از سوی دیگر تثبیت شده نیستند و عمومیت نیافته اند، از این جهت كشور ما مثل بسیاری از كشورهای در حال توسعه با مسائل خاص دوران گذار از «سنت» به «مدرنیته» مواجه است و علی رغم تمام تمایزات و وجوه انحصاری و خاص جامعه فعلی ایران كه ما را از جهات متعددی از دیگر جوامع در حال گذار متمایز می كند، در عین حال بسیاری از وجوه عام اینگونه تحولات در كشور ما نیز رخ نموده است و پیامدهای خاص خود را در حوزه ارزشها و هنجارهای فرهنگ بر جا گذشته است. در حال حاضر «مسأله زنان و دختران به یكی از بنیادی ترین درگیریهای بین سنت و مدرنیته بدل شده است» (عاشوری، ۱۳۷۷) لذا برخورد سنت با مدرنیته طی چند دهه اخیر در برجسته كردن مسأله هویت فردی و اجتماعی زنان و دختران و مشاركت اجتماعی و سیاسی آنها و ایفای نقشهای اجتماعی مدرن و غیرسنتی بیشتر نمایان شده است. در این راستا «آنتونی گیدنز» معتقد است خانواده و نقشهای افراد درون آن دستخوش دگرگونی اساسی است كه این دگرگونیها در ابعاد هویت اجتماعی و فردی كاملاً هویدا است. گیدنزمعتقد است یك نسل پیش، پیوند میان زن و مرد مخصوصاً در ازدواج سنتی عمدتاً براساس نقشهای ثابت بود، یك زن می دانست كه چه سرنوشتی در انتظارش است، یك زندگی خانگی و خانوادگی كه اساساً با بزرگ كردن فرزندان پیوند خورده بود، در طول حدود یك نسل همه اینها تغییر كرده است و نقش زن آنچنان كه در گذشته ثابت و مشخص بود، ثابت نیست، دیگر زن بودن از نظر وظایف و هویت هایی كه ایجاب می كرد، معنای روشن و مشخص ندارد، مهمترین اتفاقی كه در حال وقوع است این است كه دیگر زنان براساس آنچه فرهنگ و یا سرنوشت محتوم به آنها دیكته می كند و یا در چارچوب سرنوشتی كه به واسطه آن نقشهایشان از پیش تعیین شده است، زندگی نمی كنند. آنان هویت شان را بیشتر توسط خودشان و به واسطه نقشهای اجتماعی كه ایفا می كنند، می سازند. به بیان فنی تر، شناخت شان از خود و هویت اجتماعی شان به صورت پروژه ای بازاندیشانه و «بازتابی» درآمده است، باید مداوم به این فكر كنیم كه چه هستیم، چگونه به نظر می آیم، چه شكلی هستیم و چگونه می خواهیم باشیم. بنابراین «در جامعه ای كه از گذشته مرخصی می گیرد، روشهای سنتی را كنار می نهد و درها را به روی آینده ای مسأله زا و ابهام آلود می گشاید، زن بودن كار پرمخاطره ای است وساختن و پرداختن نوعی هویت شخصی و اجتماعی امری خطیر است» (گیدنز، ۱۳۷۸). چون زندگی اجتماعی انسان بدون وجود چارچوبی مشخص از هویت اجتماعی و هویت های فردی كه به وسیله آن بدانیم كه دیگران كیستند و خود ما كیستیم غیرقابل تصور است. لذا اكنون چند دهه است كه زنان و دختران در سراسر جهان هویتهای جا افتاده و سنتی خود را مورد سؤال قرار داده اند و با آن به رویارویی برخاسته و برای بنیان نهادن راههای برابرجویانه تر و آزادانه تر بدون مبارزه می كنند و می خواهند هویتی بیش از زندگی خانگی و خانوادگی داشته باشند. آنان با هر گامی كه از خانه دور می شوند، در واقع به نوعی سیاست مشخص روی می آورند. «هر چه زنان بیشتر از خانه خارج شوند، بیشتر در فرایندهای رهایی بخش مشاركت خواهند جست، با این حال برای زن و دختر رهایی یافته از چارچوب خانواده سنتی، مسائل هویتی بیش از پیش اهمیت می یابد. زیرا باید بتواند موقعیت و هویت اجتماعی خود را در جامعه باز تعریف كند.» (گیدنز، ۱۳۸۰).
    هویت زنان در جامعه
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #3
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : هویت زنان در جامعه




    در كشور ما نیز این مسأله با ورود دختران به عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نمود بارزترین پیدا كرده است كه می توان به اهم آنها اشاره كرد: ادامه تحصیل دختران تا سطح دانشگاه كه با افزایش ورود دختران در سالهای اخیر به دانشگاه و ادامه تحصیل آنها تا سطح تحصیلات تكمیلی جلوه ملموس تری به خود گرفته است؛ حركت دختران به سوی كسب استقلال مالی و فردی كه با اشغال به كار دختران در خارج از خانه و در بخشهای گوناگون اقتصاد دولتی و خصوصی در سالهای اخیر نمود پیدا كرده است، ظهور ادبیات زنانه كه در آثار نویسندگان كتابهایی كه در مورد وضعیت زنان نوشته شده و آثار فرهنگی همچون فیلمهای سینمایی كه در سالهای اخیر تولید شده، هویدا است. در این آثار به مسائل زنان چون، تنهایی روحی، انزوای اجتماعی، عدم امكان تصمیم گیری مستقل، حتی در مورد ازدواج، مشخصات زندگی آینده، سنگینی مسؤولیت ها در كنار درك نشدن و... پرداخته شده است. دیگر نمونه بارز مشاركت سیاسی و اجتماعی زنان، حضور وسیع آنان در انتخابات سالهای اخیر به ویژه مشاركت گسترده آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال۱۳۷۶ بود. همه اینها نشانه وقوع تغییرات اجتماعی و فرهنگی گسترده در وضعیت عمومی دختران و به چالش كشیده شدن موقعیت اجتماعی آنها در جامعه است كه از مهمترین پیامدهای آن تضعیف تمام شالوده ها و ساختارهای سنتی حاكم بر جامعه است كه مانع هرگونه فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنان در جامعه بود. برجسته ترین شكل این تغییرات و دگرگونی ها را می توان در تحول نقشهای اجتماعی سنتی زنان و دختران و پذیرش نقشهای اجتماعی غیرسنتی و شكل گیری منابع هویت ساز غیرسنتی (تحصیل، اشتغال، مشاركت اجتماعی و فرهنگی...) برای آنان مشاهده كرد.بدین ترتیب به نظر می رسد زنان و دختران جامعه ما با پذیرش منابع هویت ساز غیرسنتی و مشاركت در نقشهای اجتماعی غیرسنتی كه در جامعه در حال گذار ما برای دختران شكل گرفته و یا در حال شكل گیری است و با برداشتهای سنتی از نقشها و هویتهای اجتماعی زنان و دختران كه در جامعه ما رواج دارد و نهادینه نیز شده متفاوت است، در پی باز تعریفی از موقعیت اجتماعی خود و در پی كسب هویت اجتماعی مستقل و غیرسنتی هستند. دختران جامعه ما به این واقعیت پی برده اند كه «هویت فردی و اجتماعی چیزی نیست كه در نتیجه عضویت های گروهی یا تداوم كنشهای اجتماعی فرد به او تفویض شده باشد، بلكه فرد باید آن را به طور مدام و روزمره بیافریند و در فعالیتهای خود به صورت بازتابی یا تأملی مورد حفاظت و پشتیبانی قرار دهد. بركنده شدن ریشه های هویت اجتماعی از موقعیت های ساختاری، بخشی از دگرگونیهای كلی تر فرهنگی است كه تحت عنوان تجدد یا مدرنیته قرار می گیرد» (گیدنز، ۱۳۷۸). لذا در جهانی كه زنان و دختران جوان «در معرض زل زدنهای دیگران قرار دارند و قضاوت در مورد آنها بسیار بیش از مردان براساس ظاهرشان است، دختران باید موازنات قدرت را در ارتباط با هویت بدنی شان تغییر دهند، آنها باید همه این مسائل را در محیط شخصی و اجتماعی چالش انگیز، دشوار و متغیر مدیریت كنند. اگر نتوانند از عهده آن برآیند، باید بر الگوهای خشك رفتاری منطبق شوند كه همانند گذشته بر زندگیشان چیره خواهد شد، به جای آنكه آنها بر الگوهای سنتی تسلط و چیرگی بیابند. می توان گفت، در بعضی از جنبه های زندگیمان كه مشكلی به وجود می آید «بی اختیاری» جایگزین سنت شده است، باید ببینیم چگونه می توان یك چارچوب قانونی و اخلاقی برای جلوه گر شدن این هویت اجتماعی مستقل و غیرسنتی كه دختران در جامعه در حال گذار ما در پی دستیابی به آن هستند، ترسیم كرد كه براساس آن خانواده و زندگی خانوادگی نیرومند گردد وخانواده تبدیل به محملی برای تكیه انسانها به یكدیگر شود.
    هویت زنان در جامعه
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. #4
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : هویت زنان در جامعه




    منابع فارسی:
    (۱) آشوری، داریوش، (۱۳۷۷) «ما و مدرنیته» تهران، انتشارات مؤسسه فرهنگی صراط.
    (۲) برمن، مارشال (۱۳۸۱) «تجربه مدرنیته» ترجمه مراد فرهادپور، تهران، انتشارات طرح نو.
    (۳) چاوشیان، حسن (۱۳۸۱) «سبك زندگی و هویت اجتماعی» پایان نامه دكترا جامعه شناسی، دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
    (۴) گل محمدی، احمد (۱۳۸۱) «جهانی شدن، فرهنگ، هویت» تهران، انتشارات نشری نی.
    (۵) گیدنز، آنتونی (۱۳۸۰) «تجدد وتشخص ، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید» ترجمه ناصر موفقیان، تهران، انتشارات نشر نی.
    (۶) گیدنز، آنتونی «چشم انداز خانواده» ترجمه محمدرضا جلایی پور، ماهنامه آفتاب، شماره۲۹.
    منابع لاتین:
    (۱)Giddens, A (۱۹۹۹) »Living in a Post-Traditional Socitey in, Beek, Giddens and Lash Refiexive Modernization.
    نویسنده: جعفر زلفعلی فام كارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه گیلان
    هویت زنان در جامعه
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •