*^*فـــــلاح الســــائل *^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*فـــــلاح الســــائل *^*
صفحه 10 از 22 نخستنخست ... 6789101112131420 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 91 تا 100 , از مجموع 219
  1. #91
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    روايت منقول از ابن عبّاس رضوان اللّه عليه
    2 - اينك روايت ديگرى را پيرامون اسرار اذان كه از ابن عبّاس رضوان اللّه عليه نقل شده - هم او كه شاگرد مولايمان علىّ (ع ) بوده ، و رواياتش در مثل اين موارد يا به پيامبر اكرم (ص ) منتهى مى شود و يا به مولايمان علىّ (ع ) - ذكر مى كنيم :
    عطاء مى گويد: من [و ابو العالية ] و سعيد بن جبير و عكرمة ، در طائف در نزد ابن عبّاس بوديم كه مؤذّن آمد و گفت :
    اءَنَّ اءَكْبَرُ، اءَللّهُاءَكْبَرُ.
    و نام مؤذن قثم بن عبدالرّحمن ثقفى بود.
    عطايى گويد كه ابن عبّاس گفت : آيا مى دانيد مؤذّن چه مى گويد: ابوالعالية از او درخواست كرد و گفت كه ما را از تفسير آن آگاه نما.
    ابن عبّاس گفت : وقتى مؤذّن مى گويد: اءَللّهُ اءَكْبَرُ، اءَللّهُ اءَكْبَرُ در واقع مى گويد: اى كسانى كه به زمين [و تعلّقات عالم خاكى ] سرگرم هستيد، نماز واجب شد، پس خود را براى انجام آن آسوده و فارغ كنيد.
    هنگامى كه مى گويد: اءَشْهَدْ اءَنْ لا إِلهَ إِلا اللّهُ در واقع مى گويد: روز قيامت بپا خواهد شد، و تمام آنچه در آسمانها و زمين است به نفع من گواهى خواهند داد كه در هر روز پنج بار شما را آگاه نمودم .
    وقتى مى گويد: اءَشْهَدُ اءَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ در حقيقت مى گويد: روز قيامت برپا خواهد شد و حضرت محمّد(ص ) به نفع من بر شما گواهى خواهد داد كه من در هر روز پنج بار شما را از اين مطلب باخبر نمودم ، و حجّت و دليل من در نزد خدا موجّه و پابرجاست .
    هنگامى كه مى گويد: حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ در واقع مى گويد: [بياييد به سوى نماز] همان دين استوار و برپا دارنده
    (180)، و آن را بپا داريد.
    وقتى كه مى گويد: حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ، در واقع مى گويد: بياييد به سوى طاعت خداوند، و بهره خويشتن را از رحمت خداوند، يعنى نماز جماعت بگيريد.
    وقتى بنده مى گويد: اءَللُّه اءَكْبَرُ در واقع مى گويد: بجاآوردن اعمال ديگر غير از نماز حرام گرديد.
    و هنگامى كه مى گويد: لا إِلهَ إِلا اللّهُ در حقيقت مى گويد: امانت آسمانها و زمينهاى هفتگانه و كوهها و درياها بر گردنتان نهاده شد، اگر مى خواهيد روى آوريد، و اگر نمى خواهيد روى گردان شويد.
    3 - اينك برخى از اسرار اقامه را بر اساس روايت ذكر مى كنيم : در روايتى محمّد بن مروان [يا: هارون ] مى گويد: امام باقر(ع ) فرمود: آيا مى دانى كه تفسير گفتار كسى كه در اقامه مى گويد حَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَل چيست ؟ وى مى گويد: عرض كردم : خير، فرمود: او تو را به سوى نيكى كردن مى خواند. آيا مى دانى نيكى نمودن به چه كسى ؟ مى گويد عرض كردم : خير. فرمود: تو را به نيكى نمودن به حضرت فاطمه و فرزندانش (عليهم السلام ) فرا مى خواند.
    4 - در حديث ديگر اصبغ بن نباته مى گويد: در حضور محمّد بن حنفيّه - رضى اللّه عنه - اذان گفته شد. وى فرمود: هنگامى كه پيامبر اكرم (ص ) براى معراج به آسمان برده شد، و به آسمان ششم رسيد، فرشته اى از آسمان هفتم - كه تا پيش از آن روز هرگز فرود نيامده بود، فرود آمد، و گفت :
    اءَللّهُ اءَكْبَرُ، اءَللّهُ اءَكْبَرُ خداوند - جلّ جلاله - فرمود: من چنينم .
    آن فرشته گفت : اءَشْهَدُ اءَنْ لا إِلهَ إِلا اللّهُ، خداوند - جلّ جلاله - فرمود: من چنينم و معبودى جز من نيست .
    وى گفت : اءَشْهَدُ اءَنَّ مُحَمَّداً رَسُوُل اللّهِ خداوند - عزّوجلّ - فرمود: او بنده و امين من بر مخلوقات من مى باشد كه او را براى اَداى رسالتهاى خويش برگزيده ام .
    سپس گفت : حَىَّ عَلَى الصَّلاة ، خداوند - جلّ جلاله - فرمود: نماز را بر بندگانم واجب نموده و آن را به عنوان دين و آيين خود قرار دادم .
    سپس گفت : حَىَّ عَلَى الْفَلاح ، خداوند - جلّ جلاله - فرمود: رستگار گرديد هركس كه به سوى نماز برود و به خاطر، نيل به خشنودى ام بر آن مواظبت نمايد.
    سپس گفت : حَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمل ، خداوند - جلّ جلاله - فرمود: نماز برترين و پاكيزه ترين اعمال در نزد من است .
    سپس گفت : قَدْ قامَتِ الصَّلاة و پيامبر اكرم (ص ) جلو رفت و امام جماعت شد، وآسمانيان به اواقتدا نمودند، از آنجا بود كه پيامبر اكرم (ص ) نزد آسمانيان شناخته شد


    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #92
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    وقت اذان ظهر
    حال كه بخشى از اسرار اذان و اقامه را از طريق روايات نقل نموده و يادآور شديم ، لازم است بعضى از امورى را كه اهل استقامت در عمل بدان نياز پيدا مى كنند ذكر كنيم ، پس مى گوييم : وقتى انسان از نافله هاى ظهر به همان صورتى كه شرح داديم فراغت پيدا كرد، لازم است به كيفيّتى كه با گفتار روشن بيان خواهيم كرد اذان بگويد، و اگر خواست اذان را جلوتر، يعنى بعد از بجا آوردن شش ركعت از نافله هاى ظهر مى گويد، و دو ركعت از ركعتهاى هشتگانه و دعاى مربوط به آن دو را بعد از اذان و اقامه بجا مى آورد، زيرا در اين باره رواياتى به طور عموم نقل شده است .
    از آن جمله در روايتى آمده كه امام صادق و [يا] حضرت ابى الحسن امام كاظم (ع ) فرمودند: اذان ظهر را بعد از خواندن شش ركعت از نافله هاى ظهر، و اذان نماز عصر را بعد از خواندن شش ركعت از نافله هاى عصر كه بعد از نماز ظهر خوانده مى شود، بگو

    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #93
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    كيفيّت و بخشى از احكام اذان و اقامه
    اذان و اقامه هر دو مستحبّ هستند، و در آن دو اسرارى است كه اينك بخشى ديگر از آن را به حسب مصلحت ذكر مى كنيم :
    گفتن اذان و اقامه بر اساس روايات در نمازهاى جهريّه
    (181) و بخصوص در نماز صبح و مغرب بيشتر مورد تاءكيد واقع است ؛ زيرا اذان و اقامه در نماز صبح ومغرب از امور مهمّ، و از كمال آن دو، و از نشانه هاى حضور قلب بنده به پروردگار، و بيانگر آن است كه بنده خود را براى خدمت و بندگى پادشاه عالميان آماده نموده ، و از رانده شدگان نيست . چنانكه خداوند - جلّ جلاله - درباره جهادگران مى فرمايد:
    وَ لَوْ اءَرادُوا الْخُرُوجَ، لاََعَدُّوا لَهُ عُدَّةً، وَلكِنْ كَرِهَ اللّهُ انْبِعاثَهُمْ، فَثَبَّطَهُمْ، وَ قيلَ: اقْعُدُوا مَعَ الْقاعِدينَ.
    (182)
    - و اگر آنان مى خواستند كه براى جنگ خارج شوند، مسلّماً توشه و جنگ افزار براى آن آماده مى كردند، وليكن خداوند از برانگيخته شدن و حضور آنان ناخوشايند بود، لذا آنان را باز داشته و سرگرم ساخت ، و به آنان گفته شد كه با نشستگان بنشينيد.
    بنابراين ، بايد بنده با طهارت و روى به قبله ، و به خاطر تعظيم و بزرگداشت فرستنده (خداوند تبارك و تعالى ) و فرستاده شده (رسول اكرم (ص
    ))
    و آيين دين مبين اسلام بپا خاسته ، و فصول اذان را شمرده شمرده و فصول اقامه را پشت سر هم و تند، و هر كلمه از آن دو را با صدق و همراه با موافقت باطن با ظاهر همانند صفت اهل استقامت بگويد. بنابراين مى گويد:
    اءَللّهُ اءكْبَرُ، اءَللّهُ اءكْبَرُ، اءَللّهُ اءكْبَرُ، اءَللّهُ اءكْبَرُ.
    اءَشْهَدُ اءَنْ لا إِلهَ إِلا اللّهُ، اءَشْهَدُ اءَنْ لا إِلهَ إِلا اللّهُ.
    اءَشْهَدُ اءَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ، اءَشْهَدُ اءَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ.
    حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ، حَىَّ الصَّلاةِ.
    حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ، حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ.
    حَىَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ، حَىَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ.
    اءَللّهُ اءَكْبَرُ، اءَللّهُ اءَكْبَرُ.
    لا إِلهَ إِلا اللّهُ، لا إِلهَ إِلا اللّهُ.

    - خداوند بزرگتر است ، خداوند بزرگتر است ، خداوند بزرگتر است ، خداوند بزرگتر است ، گواهى مى دهم كه معبودى جز خدا نيست ، گواهى مى دهم كه معبودى جز خدا نيست ، گواهى مى دهم كه حضرت محمّد (ص ) فرستاده خداست ، گواهى مى دهم كه حضرت محمّد (ص ) رسول خداست ، بر نماز روى آوريد، بر نماز روى آوريد، بر رستگارى روى آوريد، بر رستگارى روى آوريد، بر بهترين عمل روى آوريد، بر بهترين عمل روى آوريد، خداوند بزرگتر است ، خداوند بزرگتر است ، معبودى جز خدا نيست ، معبودى جز خداوند وجود ندارد.


    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #94
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    اعمال بين اذان و اقامه از ديدگاه روايات
    1 - مقدارى ميان اذان و اقامه مقدارى فاصله مى اندازد. چنانكه در روايت آمده كه امام صادق (ع ) فرمود اميرالمؤمنين علىّ بن ابى طالب (ع ) پيوسته به ياران خويش مى فرمود: هركس بين اذان و اقامه سجده نموده و در حال سجده بگويد:
    رَبِّ، لَكَ سَجَدْتُ خاضِعاً خاشِعاً ذَليلاً.
    - پروردگارا، با حالت خضوع و خشوع و خاكسارى و ذلّت براى تو سجده و كرنش نمودم .
    خداوند متعال مى فرمايد: اى ملائكه و فرشتگان من ، به عزّت و سرافرازى و جلال و عظمتم سوگند، مسلّماً محبّت او را در دل بندگان مؤمنم ، و هيبت و بيم از او را در دل منافقان قرار خواهم داد.
    2 - و روايت ديگر اينكه : محمّد بن ابى عمير به نقل از پدرش مى گويد: ديدم كه امام صادق (ع ) اذان گفت سپس براى سجده رفت و بين اذان و اقامه يك سجده نمود، و هنگامى كه سر از سجده برداشت ، فرمود:
    اى [ا]باعمير، هركس همانند من عمل كند، خداوند متعال تمام گناهان او را مى آمرزد.
    و فرمود:
    هركس اذان بگويد و سپس سجده كند و در سجده بگويد:
    لا إِلهَ إِلا اللّهُ، اءَنْتَ رَبّى ، سَجَدْتُ لَكَ خاضِعاً خاشِعاً.
    - تويى پروردگار من ، با حالت خضوع و خشوع و فروتنى براى تو سجده نمودم .
    خداوند، گناهان او را مى آمرزد.

    3 - بعد از سر برداشتن از سجده (بين اذان و اقامه ) دعايى را كه معاوية بن وهب به نقل از پدرش نقل كرده ، مى خواند، وى مى گويد كه شنيدم امام صادق (ع ) ميان اذان و اقامه مى فرمود:
    سُبْحانَ مَن لاتَبيدُ مَعالِمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لايَنْسَى [مَنْ] ذَكَرَهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَخيبُ سآئِلُهُ، سُبْحانَ مَنْ لَيْسَ لَهُ حاجِبٌ يُغْشى ، وَلاَ بَوّابٌ يُرْشى ، وَ لا تَرْجُمانٌ يُناجى ، سُبْحانَ مَنِ اخْتارَ لِنَفْسِهِ اءَحْسَنَ الاَْسْمآءِ، سُبْحانِ مَنْ فَلَقَ الْبَحْرَ لِمُوسى ، سُبْحانَ مَن لايَزْدادُ عَلى كَثْرَةِ الْعَطآءِ إِلاّ كَرَماً وَ جُوداً، سَبْحانَ مَنْ هُوَ هكَذا وَ لا هكَذا غَيْرُهُ.
    - پاك و منزّه است خداوندى كه نشانه هايش از بين نمى رود پاك و منزّه است خداوندى كه يادش فراموش نمى گردد [يا: كسانى را كه بر ياد او هستند فراموش نمى كند]، پاك و منزّه است خداوندى كه درخواست كننده اش محروم نمى گردد، پاك و منزّه است خداوندى كه نه پرده دارى دارد كه او را پوشانده [و دور از دسترس نگاه دارد]، و نه دربانى كه به او رشوه داده شود، و نه مُتَرجِمى كه [تنها وى ] با او مناجات و به صورت خصوصى گفتگو كند، پاك و منزّه است خداوندى كه بهترين نامها [و كمالات ] را براى خود برگزيد، پاك و منزّه است خداوندى كه دريا را بر حضرت موسى (ع ) شكافت ، پاك و منزّه است خداوند كه در اثر فراوانى بخشش جز بر بزرگوارى و بخشش او افزوده نمى گردد، پاك و منزّه است خداوندى كه اينچنين است و غير او چنين نيست .


    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #95
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    دعا براى امام زمان (ع ) بين اذان و اقامه
    4 - سپس بين اذان و اقامه به هر چه كه خداوند - جلّ جلاله - به او مى آگاهاند دعا مى نمايد، و ابتدا براى بزرگترين و عزيزترين خلايق در زمان خويش در نزد خداوند -جلّجلاله -
    (183) دعا مى كند، زيرا آن بزرگوار مقام بزرگى را جهت استجابت دعا داراست ، البّته دعاى كسى را مستجاب مى كند كه آن را به همان صورتى كه بدان فرا خوانده شده (همراه با شرايطش ) بجا آورد.
    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. #96
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    كيفيّت گفتن اقامه
    سپس براى اقامه بپا خاسته و مى گويد:
    اءَللّهُ اءَكْبَرُ، اءَللّهُ اءَكْبَرُ.
    اءَشْهَدُ اءَنْ لا إِلهَ إِلا اللّهُ، اءَشْهَدُ اءَنْ لا إِلهَ إِلا اللّهُ.
    اءَشْهَدُ اءَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ، اءَشْهَدُ اءَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ.
    حَىَّ على الصَّلاةِ، حَىَّ على الصَّلاةِ.
    حَىَّ على الْفَلاحِ، حَىَّ على الْفَلاحِ
    حَىَّ على خَيْرِ الْعَمَلِ، حَىَّ على خَيْرِ الْعَمَلِ.
    قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ، قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ.
    (184)
    - براستى كه نماز بپا شد، براستى كه نماز برپا گشت .
    اءَللّهُ اءَكْبَرُ، اءَللّهُ اءَكْبَرُ.
    لا إِلهَ إِلا اللّهُ.


    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  7. #97
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    لزوم پاسخ به نداى اذان و خواندن نماز در اوّل وقت
    اى بنده ناتوانى كه ندانسته فراموش مى كنى ، و ناآگاهانه مغلوبِ خواب مى گردى ، و ناخواسته بيمار مى شوى ، و ناخواسته پير و مُسنّ مى گردى ، و ناآگاهانه به گرفتاريهاى سخت مُبتلا مى شوى ، و ناخواسته به واسطه از دست رفتن امورى كه دلخواهت مى باشد دردمند مى شوى ، و سرانجام ندانسته جان مى سپارى ، چه چيزى تو را بر سوء ادب نسبت به پادشاه عالَميان ، توانا و گستاخ گردانيده است ، كه نداىِ تلويحى او را كه تو را براى قيام به عبوديّت و بندگى اش فرا مى خواند، مكرّر مى شنوى ، ولى آن را كوچك شمرده و التفاتى به دعوتش نمى كنى ، تا اينكه تصريحاً ندايش را اعاده نمود و مكرّر در اذان و اقامه فرمود:
    حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ، حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ، حَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ
    در حالى كه تو - اى بيچاره - با دوگوش خويش آن را مى شنوى ولى التفاتى به پاسخ آن نمى كنى . اگر يهود و نصارى آن را مى شنوند و التفاتى به آن ندارند، و تو نيز مانند آنان مى شنوى و اصلاً التفاتى به آن نمى كنى ، پس ‍ واقعاً فرق ميان و تو آنان چيست ؟ آيا بر تو و بر هر شخص عاقل پوشيده است كه حال تو، مانند حال تصديق كنندگان نيست ، واى بر تو، اگر از اهل بصيرت بودى ، احتمال اينكه اين ندا ممكن است از سوى پادشاه اوّلين و آخرين باشد، كافى بود كه با شتاب بپا خاسته و نسبت به خواطر و باطن خويش اهتمام ورزى ؛ زيرا اگر ندايى را از پشت خانه خويش بشنوى و گوينده اى كه از صدقِ گفتارش با خبر نيستى به تو بگويد كه اين صداىِ فلان خليفه و پادشاه ، و يا صداى كسى است كه به بخشش او اميد دارى - اى بيمار - آيا كارهايت را رها نمى كردى و براى پاسخ دادن به آن ندا بر نمى خاستى ؟ بنابراين ، نداى تَمام پيامبران و اوصيا(عليهم السلام ) و تمام دعوت كنندگان به سوى پادشاهِ زمين و آسمان در نزد تو به جاى گفتار يك شخص كه يقيناً از راستگويى او باخبر نيستى نمى نشيند، خود را درمان كن ، زيرا اگر عقل خود را بكار بياندازى مى بينى كه يا بيمار هستى و دردِ پنهان دارى ، و يا به هلاكت و نابودى گرفتار آمده اى .
    پس هنگامى كه اين ندا را شنيدى ، مبادا به آن پشت كنى ، بلكه همچون كسى كه مژده داده اند و مولايش به او اجازه داده كه در محضرِ گفتگو و اقبال و توجّه و پذيرش او وارد شود و به او خوشامد گفته است ، بپاخيز، كه من در مقام خيرخواهى و مهربانى ، عذرى را براى تو نمى يابم .
    و اگر خود را معذور مى دانى ، به تو مى گويم : خود توجّه دارى كه همه بر انجام نماز مكلّف هستند، حتّى جنگجو و زخم خورده و كسى كه در حال غرق ، و يا بيمار و اسير است ، و هيچ شخص [داراى عقل سالم ] در انجام ندادن آن عذرى ندارد، پس به روح خود رحم كن ، كه روز سخت و خطر بسيار و بزرگى را در پيش دارى .
    اگر از كسانى باشى كه شدّت اين تهديد و وعده عذاب در بپا خاستن تو براى خواندن نماز اوّل وقت سود بخش نيست ، ما برخى از نويدهايى را كه درباره تعجيل در نماز و خواندن آن در اوّل وقت وارد شده ، مى آوريم :
    از آن جمله در روايت آمده كه امام صادق (ع ) فرمود: فضيلت اوّل وقت بر آخر آن ، همانند فضيلت آخرت بر دنياست .
    باز شده كه امام صادق (ع ) فرمود: مسلّماً فضيلت اوّل وقت بر آخر آن ، براى مؤمن از فرزند و دارايى اش بهتر است .
    حال اگر نه به خاطر وعده عذاب ، و نه به خاطر نويدهاى خداوند براى انجام نماز اوّل وقت بپا نمى ايستى ، آيا واقعاً به گفتار مقدّس او يا حُرمت جلال و عظمت او باور دارى ؟



    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #98
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*




    دعاى بعد از اقامه
    هنگامى كه بنده اقامه نماز را گفت
    (185)، و پند و اندرز و دلسوزى ما را كه يادآور شديم پذيرفت ، بايد دعايى را كه از امام رضا(ع ) روايت شده بخواند، كه فرمود: بعد از اقامه و پيش از استفتاح و گفتن تكبيرهاى افتتاح در هر نماز مى گويى :
    اءَللّهُمَّ، رَبَّ هذِهِ الدَّعْوَةَ التّامَّةِ وَالصَّلاةِ الْقآئِمَةِ، بَلِّغْ مُحَمَّداً(ص ) الدَّرَجَةَ وَالْوَسيلَةَ وَ الْفَضْلَ وَ الْفَضيلَةَ. بِاللّهِ اءَسْتَفْتِحُ، و بِاللّهِ اءَسْتَنْجِحُ، وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللّهِ وَآلِ مُحَمَّدٍ(ص ) اءَتَوَجَّهُ. اءَللّهُمَّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنى بِهِمْ عِنْدَكَ وَجيهاً فِى الدُّنْيا وَالاَّْخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ.

    - خداوندا، اى پروردگار اين دعوت كامل و نماز برپا شده ، حضرت محمّد(ص ) را به درجه و دستاويز و فضل و برترى نايل گردان ، تنها به خدا طلب گشايش مى نمايم ، و تنها به وسيله خدا طلب كاميابى مى كنم ، و به واسطه حضرت محمّد فرستاده خدا و خاندان او (ص ) به سوى خدا متوجّه مى شوم ، خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست ، و مرا در نزد خود در دنيا و آخرت آبرومند و از مقرّبان درگاهت بگردان .
    و نيز بخواند دعايى كه روايت شده امام صادق (ع ) فرمود:
    هماره اميرالمؤمنين (ع ) به ياران خويش مى فرمود: هركس اقامه بگويد و پيش از احرام و گفتن تكبيرةُ الاحرام بگويد:
    يا مُحْسِنُ، قَدْاءَتاكَ الْمُسىَّءُ، وَ قَدْ اءَمَرْتَ الُْمحْسِنَ اءَنْ يَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسىَّءِ، وَ اءَنْتَ الُْمحْسِنُ وَ اءَنَا الْمُسىَّءُ، فَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلِّ على مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبيحِ ما تَعْلَمُ مِنّى .

    - اى نيكوكار، بدكار به درگاهت آمده ، خود امر فرمودى كه نيكوكار از بدكار درگذرد، و تو نيكوكارى و من بدكارم ، پس به حقّ محمّد و آل محمّد، بر محمّد و آل محمّد درود فرست ، و از اعمال زشتم كه خود آگاهى ، درگذر.
    خداوند متعال مى فرمايد: اى ملائكه من ، شاهد باشيد كه من او را عفو نمودم و كسانى را كه پيامدهاى بد
    (186) از او مى خواهند، خشنود نمودم .

    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #99
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*





    فصل نوزدهم : آداب و اسرار نماز ظهر و تعقيبات آن
    نماز، فرونشاننده آتشهاى وجودى انسان
    هنگامى كه بنده اقامه و دعاى بعد از آن را به پايان رساند، و به صورتى كه نگاشتيم با قلب و قالب و دل و تن ، همانند ايستادن بنده در پيشگاه مولايش كه او را مى بيند، در پيشگاه خداوند - جلّ جلاله - قرار گرفت ، شايسته است كه افزون بر آنچه كه پيشتر ذكر نموديم ، توجّه داشته باشد كه : به وسيله اين نماز مى تواند آتشهايى را كه بر خرمن قلب و هرچه كه در دنيا و آخرت مالك آن است زده و همگى شروع به سوختن و شعله ور شدن گرديده اند، خاموش سازد، و در نتيجه در اهتمام به نماز كاملترين توفيق را داشته باشد، به گونه اى كه اگر مثلاً خانه او يا كالايش در دنيا آتش مى گرفت ، و فرزندان يا عيالش را كه در نزد او عزيز و ارجمند هستند مى سوختند، و نزديك بود كه آتش به تن او برسد، چنين مى كرد.
    در روايت آمده كه پيامبر اكرم (ص ) فرمود: وقت هر نماز كه فرا مى رسد، فرشته اى در پيشاپيش مردم ندا مى دهد: بپا خيزيد به سوى خاموش كردن آتشهايى كه بر پشتتان شعله ور نموده ايد، و آنها را با نماز خواندن خاموش كنيد.
    و نيز از طريق امام صادق (ع ) نقل شده كه رسول خدا(ص ) فرمودند: وقتِ هيچ نمازى فرا نمى رسد، مگر اينكه مناديى [يا: فرشته اى ] در پيشگاه خدا ندا مى كند: اى مردم ، بپاخيزيد به سوى خاموش كردن آتشهايى كه بر پشت خويش شعله ور ساخته ايد، و آنها را با نمازتان فرو نشانيد.
    از طريق اهل تسنّن ، نيز به نقل از عبداللّه بن مسعود آمده كه پيامبر اكرم (ص ) فرمود: آتش گناهان را پيوسته روشن مى كنيد تا اينكه نماز صبح را مى خوانيد و آن ، آتش گناهانتان را مى شويد، سپس همچنان آتش روشن مى كنيد تا اينكه نماز ظهر را مى خوانيد و آن ، آتش گناهانتان را مى شويد، سپس همچنان آتش گناهانتان را آتش روشن مى كنيد تا اينكه نماز عصر را مى خوانيد و آن ، آتش گناهانتان را مى شويد، سپس پيوسته آتش گناهتان را روشن مى كنيد تا اينكه نماز مغرب را مى خوانيد و آن ، آتش گناهانتان را مى شويد، سپس همچنان آتش گناهانتان را روشن مى كنيد تا اينكه نماز عشا را مى خوانيد و آن ، آتش گناهانتان را مى شويد، سپس مى خوابيد و تا هنگام بيدار شدن براى شما گناه نوشته نمى شود.

    بنابراين ، اين مطلب از طريقِ فَريقَيْن (شيعه و سنّى ) روايت شده پس ‍ كسى كه طالب سعادت و چشم روشنى است چگونه آن را كوچك و خوار مى شمارد؟
    همچنين از عبداللّه بن مسعود روايت شده كه رسول خدا(ص ) فرمود: هنگام فرا رسيدن وقت هر نماز شنيدم كه مناديى مى گويد: اى فرزندان آدم ، بپا خيزيد و آتشهايى را كه عليهِ نَفْس خود روشن نموده ايد خاموش ‍ كنيد، پس ايشان برمى خيزند و طهارت مى گيرند و خطاها و گناهانشان مى ريزد، و نماز مى خوانند و گناهان ما بين دو نماز آمرزيده مى شود، سپس ‍ آتش گناهانشان را ما بين دو نماز روشن مى كنند، پس هنگامى كه وقت نمازِ نخست فرا مى رسد، ندا مى كند كه : اى فرزند آدم ، بپا خيزيد و آتشهايى را كه عليهِ خود روشن نموده ايد خاموش كنيد، پس برمى خيزند و طهارت مى كنند و نماز مى خوانند و گناهان مابين دو نمازشان آمرزيده مى شود، پس ‍ هنگامى كه وقت نماز مغرب فرا مى رسد مانند آن را مى گويد، و هنگامى كه وقت نماز عشا فرا مى رسد نيز مانند آن را مى گويد، پس از خواب بيدار مى شوند در حالى كه گناهانشان آمرزيده شده است .
    سپس رسول خدا(ص ) فرمود: پس شبانگاهان گروهى در خير، و گروهى در شرّ سير مى كنند.
    توجّه به اينكه اين نماز، آخرين نماز اوست

    از جمله امور مهمّ براى هركس كه مى خواهد نماز واجب را بخواند، اين است كه مانند كسى كه زندگانى را بدرود گفته و بيم آن را دارد كه ديگر بر انجام مثل آن نماز قادر نباشد، و نيز با مغتنم شمردن برترى جايگاه و تحفه هاى فضيلت نماز بخواند، چنانكه روايت شده كه امام صادق (ع ) به عبداللّه بن يعفور - رضوان اللّه عليه - فرمود: اى عبداللّه ، هرگاه نماز واجب را خواندى ، آن را در اوّل وقتش ، و مانند كسى كه زندگانى را بدرود گفته و بيم آن را دارد كه هيچگاه به سوى آن بازنگردد نماز بخوان ، و چشمت را به جاى سجده ات بدوز، زيرا اگر مى دانستى كه چه كسى در راست و چپ توست ، بى گمان نماز را نيكو بجا مى آورى . و بدان كه در پيشاپيش كسى هستى كه تو را مى بنيد و تو او را نمى بينى .


    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  10. #100
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    shapark پاسخ : *^*فـــــلاح الســــائل *^*





    نكوهش وارد شدن در نماز با حالت كراهت
    از ديگر امور مهمّ براى نماز گزار اين است كه : با حالت كراهت و ناخوشايندى از نماز، وارد آن نشده ، و در بيرون آمدن از آن عجله نكند؛ زيرا خداوند - جلّ جلاله - درباره برخى از كسانى كه آرزوهايشان را نوميد، و امكان اقبال و توجّهشان به خود را از بين برده ، مى فرمايد:
    ذلِكَ بِاءَنَّهُمْ كَرِهُوا ما اءَنْزَلَ اللّهُ، فَاءَحْبَطَ اءَعْمالَهُمْ.
    (187)
    - و اين به خاطر آن بود كه آنان از آنچه خداوند فرو فرستاده بودن كراهت داشتند، و لذا خداوند اعمال آنان را نابود گردانيد.
    و ياد نماز از مصاديق ما اءَنزَلَ اللّهُ مى باشد، پس از آن كراهت نداشته باش ، تا مبادا به هلاكت و نابودى گرفتار گردى .
    مبادا گفتار كسى را بپذيرى كه مى گويد: نماز تكليف است ، و انجام تكليف بر دلها سنگين مى باشد.؛ زيرا اين سخن از خشنودى خداوندى كه به تمام اسرار آگاه است ، بدور است . و تو را همين بس كه قرآن به صراحت هشدار داده كه نماز براى غير كسانى كه در برابر خداوندِ رحمان خشوع و فروتنى دارند، سخت و گران است ، و خاشع نبودن صفت نقص است ، آنجا كه خداوند - جلّ جلاله - مى فرمايد:
    وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاّ عَلَى الْخاشِعينَ.
    (188)
    - و براستى كه نماز جز بر فروتنان سخت و سنگين است .
    اگر نماز براى تمام نمازگزاران تكليفِ سنگين بود، خداوند - جلّ جلاله - خاشعان و فروتنان را مدح و ستايش ننموده و استثنا نمى كرد و نمى فرمود كه نماز بر آنان سنگين و گران نيست .
    همچنين در پاسخ او اين كلام مقدّس صريح قرآن را بخوان كه خداوند - جلّ جلاله - مى فرمايد:
    حَبَّبَ إِلَيْكُمْ الاِْيمانَ، وَ زَيَّنَهُ فى قُلُوبِكُمْ، وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَالْعِصيانَ.
    (189)
    - خداوند ايمان را در نزد شما محبوب گردانيده و آن را در دلهايتان بياراست ، و كفر و گناه و بدكارى و نافرمانى را در نزدتان ناخوشايند جلوه داد.
    و بگو: تو بر خلاف اين سخن مى گويى ، و نسبت به خداوند بهتان روا مى دارى ، آيا با وجود كراهت داشتن تو از خدمت و بندگى و تقرّب به او، اين گفتار تو كه مى گويى او - جلّ جلاله - از تو خواسته كه حضرتش - جلّ جلاله - را دوست بدارى ، و تو ادّعاى مى كنى كه او - جلّ جلاله - را دوست مى دارى ، قابل قبول است ؟ آيا نزد عقل صحيح است كه عاشق از عمل كردن براى كسب خشنودى محبوبش احساس سنگينى كند، يا از امورى كه او را به محبوبش نزديك مى كند بدش بيايد؟


    *^*فـــــلاح الســــائل *^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 10 از 22 نخستنخست ... 6789101112131420 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •