سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 23 , از مجموع 23

موضوع: قرب به خدا

  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : قرب به خدا

    راه رسيدن به مقام قرب خدا
    اگر در ميان مؤمنان كسانى به اين همت‏بلند دست‏يافتند كه تنها توجهشان به قرب خدا باشد، بايد آن‏چنان معرفت‏خدا و محبت او در دلشان ريشه بدواند كه رضوان او را بر هر چيزى مقدم بدارند.لازمه رسيدن به چنين مقامى، فراهم نمودن مقدمات آن در همين دنياست; زيرا از اين دنيا كه رفتند ديگر نمى‏توانند كارى انجام دهند كه به خدا نزديك شوند.به ديگر سخن، همان‏گونه كه بايد براى نجات از عذاب جهنم و بهره‏مندى از نعمت‏هاى بهشتى، در همين دنيا تلاش كرد، كسى هم كه جوار خدا را مى‏خواهد بايد مقدماتش را در همين دنيا فراهم كند.جاذبه‏هاى دنيا، هوا و هوس‏ها و غرايز انسانى ممكن است ما را از آن هدف اصلى دور سازد و موجب شود تا براى رسيدن به آن آرمان بلند كم‏تر تلاش كنيم. ما بسيارى از اوقات فراموش مى‏كنيم كه دنبال چه هستيم و مى‏خواهيم به چه مقامى برسيم، اما كسانى كه داراى همت‏بلندى هستند به وجود چنين مقامى آگاه‏اند و دلشان مى‏خواهد به آن مقام برسند، اما نمى‏دانند در اين راه چگونه بايد با مشكلات مقابله كنند و موانع را از سر راه بردارند.آن‏ها نمى‏دانند كه چه كارهايى بايد انجام دهند تا بهتر و زودتر به اين مقام دست‏يابند.
    مخاطبان حضرت در اين بخش از روايت، افرادى‏اند كه همتشان ضعيف است و يا در صورت داشتن همت‏بلند، راه رسيدن به هدف را نمى‏دانند.حضرت به عبدالله بن جندب مى‏فرمايند:
    اگر مى‏خواهى با خداى صاحب جلالت مجاورت و همسايگى داشته باشى; يعنى آن‏قدر اوج بگيرى كه در ميان مخلوقات، نسبتت‏ به خدا از همه بيش‏تر باشد و از مراتب پست‏حيوانى و شيطانى دور شوى و در ميان مؤمنان هم ترقى و تعالى پيدا كنى و در مقامى قرار بگيرى كه بعد از آن ديگر مقام مخلوقات نيست، بلكه مقام خداست، بايد كارى كنى كه دنيا در نظرت خوار باشد: «يا ابن جندب ان احببت ان تجاور الجليل فى داره و تسكن الفردوس فى جواره فلتهن عليك الدنيا.» حضرت در اين فراز از سخنان خود، با بيان يك توصيه كلى اخلاقى مى‏فرمايند آنچه موجب مى‏شود كه نتوانى اين راه را طى كنى اين است كه دنيا در نظرت بزرگ است، وقتى توجه‏ات به دنيا جلب مى‏شود و دل به آن مى‏سپارى، ديگر دلت‏سراغ خدا نمى‏رود و نمى‏توانى آن هدف را در دل خودت زنده نگه‏دارى.هر چه زرق و برق دنيا بيش‏تر در چشم تو جلوه كند، از آن مقام دورتر مى‏شوى; زيرا توجه‏ات معطوف به آن مى‏شود.توجه انسان به هر چيزى كه معطوف شد، براى همان كار مى‏كند و به مسائل ديگر توجه نمى‏كند. جاذبه‏هاى دنيا مانع از تلاش ما براى رسيدن به مقامات عالى ايمان مى‏شود; چون چشم و گوش ما را به دنبال خود مى‏كشاند و وقتى دل به سراغ دنيا رفت، ديگر جايى براى محبت‏خدا در آن باقى نمى‏ماند.
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. Top | #22

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : قرب به خدا

    ياد مرگ و ذخيره براى آخرت
    شايد خطبه‏اى از نهج البلاغه را نتوان يافت كه در آن اشاره‏اى به پستى دنيا نشده باشد، اما بعضى جاها تعبيرات بسيار كوبنده‏اى نسبت‏به دنيا دارد كه براى شنوندگان و دوستان حضرت بسيار ارزنده است.اميرالمؤمنين‏عليه السلام در يكى از خطبه‏هاى خود، بى‏مقدارى و زودگذرى دنيا را به رطوبت‏باقى مانده از ظرف آبى تشبيه مى‏كنند كه آب آن را خالى كرده باشند; مگر در چنين ظرفى چقدر آب مى‏ماند كه انسان براى رفع تشنگى خود به آن توجه كند؟ در دنيا نيز همين اندازه چيز وجود دارد.حضرت در جايى ديگر، درباره پستى و بى‏ارزشى دنيا مى‏فرمايند: دنيا در نظر من از آب بينى بز زكامى هم كم اهميت‏تر است.
    از اين تعبير رساتر، كلامى است كه در خطبه‏اى ديگر بيان فرمودند: دنيا مثل استخوان پوسيده خوك مرده است كه در ست‏شخص مبتلا به مرض جذام باشد. اشخاصى كه مبتلا به اين مرض مى‏گردند آن قدر زشت مى‏شوند كه كسى رغبت نمى‏كند به آن‏ها نگاه كند.حالا تصور كنيد اگر در دست چنين فردى با آن قيافه وحشتناك - كه انسان حتى رغبت نمى‏كند يك شاخه گل هم از او بگيرد - استخوان پوسيده خوك مرده‏اى - كه زنده آن هم زشت و پليد است و گوشتش نيز حرام و نجس - باشد، آيا انسان رغبت مى‏كند براى گرفتن آن به سراغ او برود؟ دنيا بايد در نظر مؤمن اين‏گونه باشد; يعنى بايد آن‏قدر معرفت داشته باشد كه بداند دلبستگى به دنيا او را از هدفش دور مى‏كند.البته اين سخن بدين معنا نيست كه انسان از فعاليت‏ها و انجام وظايف فردى و اجتماعى كه در دنيا دارد صرف نظر كند. انجام تكليف يك بحث ديگرى است، صحبت‏سر بينش و نگرش است.گاهى بر انسان واجب مى‏شود كه استخوان خوكى را هم بردارد، اما سخن در اين است كه انسان بايد دنيا را در مقام مقايسه با آخرت، مقامات معنوى و قرب خدا چگونه ببيند.
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. Top | #23

    عنوان کاربر
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    شماره عضویت
    54
    نوشته
    9,293
    تشکر
    2,655
    مورد تشکر
    6,980 در 3,872
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : قرب به خدا

    براى اين‏كه زيبايى‏هاى دنيا و به طور كلى غرايز ما موجب بى‏توجهى به آخرت و مقامات معنوى نگردد، هميشه بايد ياد مرگ باشيم; ياد مرگ ارزش دنيا را در نظر انسان كم مى‏كند و او را از فريب‏هاى شيطانى و زرق و برق‏هاى دنيا محفوظ نگه مى‏دارد.حضرت مى‏فرمايند: «واجعل الموت نصب عينك‏» ; هميشه به ياد مرگ باش، طورى كه هميشه مرگ جلو چشمت‏باشد.بينش ما نسبت‏به دنيا بايد به گونه‏اى باشد كه توجه بيش‏ترى به مرگ و عالم‏آخرت داشته‏باشيم. ما تنها در صورتى مى‏توانيم خود را از چنگال دنيا نجات دهيم كه آرزوهايمان را نسبت‏به آينده كم كنيم و به فكر لذت‏هاى دنيايى نباشيم; تنها به فكر رفع نياز امروزمان آن هم از راه مشروع باشيم وبراى فردايمان كه نمى‏دانيم زنده هستيم يا نه و نسبت‏به آن تكليفى نداريم، بى‏جهت فكرخودرامشغول نكنيم; زيرا اگر تكليفى نسبت‏به آينده داشته باشيم، مربوطبه‏آخرت‏است‏وآخرت‏ خواهى مساله ديگرى است.حرص به دنيا و ذخيره كردن براى آينده‏اى كه معلوم نيست آن را درك كنيم، موجب مى‏شود كه ما بيش‏تر دنيا زده شويم. انسان بايد با اين گرايش مبارزه كند و سعى نمايد چيزى را براى فردايش نگه ندارد، اگر هم چيزى از زندگى‏اش زياد آمد آن را انفاق كند.البته كسانى هستند كه از اين مقام گذشته‏اند و امروز وفرداى دنيابرايشان تفاوتى نمى‏كند.اما براى كسانى كه در ابتداى راه هستند، مبارزه با دنيازدگى بايد جزو برنامه‏هاى زندگى آن‏ها باشد; مثلا ما بايد تمرين كنيم كه اگر پولى از زندگى‏مان زياد آمد براى سال آينده و سال‏هاى‏بعد نگه نداريم، بلكه سعى كنيم آن را در همان سال مصرف كنيم و اگرنيازى نداريم، در راه خدا انفاق نماييم.
    البته ممكن است‏براى كسانى كه از مراتب ايمان و معرفت‏بالايى برخوردارند راحت‏تر باشد كه مايحتاج سال خود را يك جا تهيه و ذخيره نمايند.حضرت سلمان‏ رضى الله عنه جزو اين دسته از افراد بود و امروز و فرداى دنيا برايش تفاوتى نمى‏كرد . اين غير از حرص بر دنياست; چون ايمانى كه سلمان‏رضى الله عنه داشت ‏با ايمان ما قابل مقايسه نيست و اصلا شايد انگيزه‏هاى الهى برترى از اين كار داشته است.ولى ما كه مى‏خواهيم تمرين نماييم تا به دنيا دلبستگى پيدا نكنيم، بهتر است كه به فكر ذخيره براى آينده نباشيم و اين روحيه را از خود دور كنيم.به عكس، ما بايد اين روحيه را در خودمان تقويت كنيم كه اگر چيزى از زندگى‏مان زياد آمد، آن را در راه خدا مصرف نماييم.بر خلاف نظر بعضى‏ها كه فكر مى‏كنند بذل و بخشش و انفاق موجب از بين رفتن مال و سرمايه مى‏شود و فقط آنچه ذخيره شود حفظ مى‏گردد، حضرت مى‏فرمايند: آنچه در دنيا بماند براى تو نفعى ندارد، بلكه مال تو چيزى است كه براى آخرت خود ذخيره مى‏كنى: «و لاتدخر شيئا لغد واعلم ان لك ما قدمت و عليك ما اخرت.» اموالى كه انسان ذخيره مى‏كند و آن را بعد از مرگش، در اين جهان باقى مى‏گذارد، نه تنها سودى برايش نخواهد داشت، بلكه اگر آن‏ها از حقوق مردم باشد، گناهش براى او باقى مى‏ماند.
    از خداوند عالم مى‏خواهيم ايمان و معرفت ما را كامل و توفيق عمل به دستور اهل‏بيت‏عليهم السلام رابه همه ماعنايت فرمايد.
    امضاء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی