*^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*
صفحه 13 از 13 نخستنخست ... 3910111213
نمایش نتایج: از شماره 121 تا 124 , از مجموع 124
  1. #121
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*





    على (عليه السلام ) در مقررات خدايى ، مرد خشنى است
    خشونت يعنى چه ؟ خشونت ، يعنى كشتن ، كتك زدن زندانى كردن ، بد اخلاقى كردن ، تندى كردن ؛ خشونت ، يك امر واضح و يك معناى بديهى است الان چند ماه است كه در بعضى از مطبوعات ما دايم دنبال مى شود كه خشونت خوب است يا بد است ، فلان كس طرفدار خشونت است ، فلان كس مخالف خشونت است يا اسلام خشونت را قبول دارد، يا قبول ندارد آيا اين مساءله اينقدر مهم و مشكل ساز است يا نه ، پشت سر اين قضيه نيتهاى ديگرى هست ؟!
    اسلام درباره ى خشونت نظر روشن و واضحى دارد. اسلام استفاده از خشونت را اصل قرار نداده است ؛ اما در مواردى كه خشونت قانونى باشد؛ خشونت را نفى كرده است ما دوگونه خشونت داريم ؛ يك خشونت قانونى ، يعنى قانون يك خشونت را اعمال مى كند؛ مى نويسد كه اگر فلان كس اين كار را كرد او را به زندان ببرند؛ اين خشونت است اما اين خشونت بد نيست ؛ اين خشونت در برابر تجاوز به حقوق انسانهاست ؛ اين خشونت در مقابل آدم بى قانون است ؛ اين خشونت در مقابل متجاوز است . اگر در مقابل متجاوز خشونت اعمال نشود تجاوز در جامعه زياد مى شود اين جا خشونت لازم است يك خشونت هم خشونت غير قانونى است ؛ مثلا يك نفر بيجا، خودسر، خودراى ، بر طبق ميل خود، برخلاف قانون ، بر خلاف دستور، نسبت به كسى اعمال خشونت مى كند، يك سيلى به گوش كسى مى زند؛ آيا اين خوب است يا بد است ؟ معلوم است كه اين بد است ؛ در اين شكى نيست .
    اسلام درباره معاشرت و اخلاق فردى پيامبر مى فرمايد،: فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك (78) پيامبر را به خاطر نرمش او، به خاطر لينت او در برخورد با مردم ، ستايش مى كند؛ مى گويد تو غليظ و خشن نيستى . همين قرآن در جاى ديگرى مى گويد يا ايها النبى جاهد الكفار و المنافقين و اغلظ عليهم (79) با كفار و منافقان با خشونت رفتار كن ، همان ماده ى غلظ كه در آيه ى قبلى بود، در اين جا هم هست ، منتها آن جا با مومنان است ؛ در معاشرت است ؛ در رفتار فردى است ؛ اما اين جا در اجراى قانون و اداره جامعه و ايجاد نظم است ؛ آن جا غلظت بد است اين جا غلظت خوب است . آن جا خشونت بد است اين جا خشونت خوب است .
    پيامبر اكرم وارد مكه شد؛ با مردمى روبرو گرديد كه سيزده سال او را اذيت و تكذيب كرده و شكنجه كرده بودند همه سختيها را بر سر او آورده بودند؛ اما به همه آنها گفت كه شماها آزاديد؛ از آنها انتقام نگرفت ؛ ولى در همان سفر پيامبر عده يى را كه با نام ذكر كرد و گفت هر كجا اينها را يافتيد بكشيد در ميان آنها چهار نفر زن و چهار نفر مرد بود اين جا خشونت لازم بود اما آنجا نرمش لازم بود.
    اسلام در مورد تشخيص گناه مى گويد كه تجسس نكنيد، دنبال نكنيد؛ در پى گناه اين و آن نگرديد بيخودى افراد را متهم و گنهكار نكنيد اما آنجايى كه گناه ثابت مى شود مى فرمايد و لاتاخذكم بهما راءفة فى دين الله (80 ) شما بايستى اين گنهكار را مجازات كنيد؛ مبادا نسبت به آنها راءفتى احساس ‍ كنيد.
    اسلام دين جامعى است ، دين يك بعدى نيست . آنجايى كه حكومت اسلام در مقابل زور و تجاوز و اغتشاش و تعدى از قانون قرار مى گيرد، بايستى با قدرت با قاطعيت با خشونت ، از اسم خشونت كه نبايد ترسيد - رفتار بكند؛ اما آنجايى كه در مقابل آحاد مردم و براى كمك به مردم است ، نه ؛ آنجا رفتار عمومى حكومت اسلامى با مردم خود با رفق و مداراست ؛ عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمومنين رئوف رحيم (81 ) در سختيهايى كه بر شما وارد مى شود؛ پيامبر رنج مى بيند. هميشه همين طور است ؛ هر سختى كه به مردم وارد بيايد، پيداست آن كسانى كه دلسوز مردم هستند داغدار مى شوند و رنج مى بينند؛ لذا آنجا، جاى آن است ؛ اين هم جاى اين است .
    وقتى كه پيامبر در سال هشتم هجرى براى حج آخر - حجة الوداع - به مكه رفته بودند، اميرالمؤ منين در يمن ماءموريت داشت . پيامبر اميرالمؤ منين را به يمن فرستاده بود، براى اينكه در آن جا دين را به آنها ياد بدهد زكات آنها را بگيرد و به آنها كمك كند. وقتى اميرالمؤ منين شنيد كه پيامبر به حج رفته است ، به سرعت خود را به مكه رساند. از مردم يمن مبالغى زكات گرفته شده بود كه در بين آنها مقدارى حله ى يمنى هم بود؛ يعنى لباسهاى ساخت يمن آن روز كه خيلى مطلوب و مقبول بود. اميرالمؤ منين فرصت نداشت تا با اين كاروان حركت كند؛ عجله داشت تا خودش را به پيامبر برساند؛ لذا يك نفر را در راءس آن كاروان گذاشت كه آن اموال را بياورد؛ خودش را هم به پيامبر در مكه رساند كه اول اعمال حج پيامبر باشد. بعد كه آن كاروان رسيد، اميرالمؤ منين سراغ آنها رفت ؛ اما ديد كه آنها حله هاى يمنى را در نبود اميرالمؤ منين بين خودشان تقسيم كرده اند و هر كدام يك حله زيبا پوشيده اند و آمده اند! فرمود چرا اينها را پوشيده ايد؟ گفتند غنيمت و زكات است ؛ لذا متعلق به ماست فرمود تا قبل از اينكه به پيامبر برسد - به تعبير امروز، به خزانه وارد بشود - قابل تقسيم نيست ؛ اين خلاف مقررات و خلاف دين است ؛ لذا حله را از آنها گرفت ؛ بعضى نمى دادند، اما بزور از آنها گرفت . طبيعى است كه اگر از كسى امتيازى را بگيرند، چنانچه خيلى مومن نباشد، ناراحت مى شود. پيش پيامبر آمدند و از اميرالمؤ منين شكايت كردند! پيامبر فرمود چرا شكايت مى كنيد؛ مگر چه شده است ؟ عرض ‍ كردند كه اميرالمؤ منين آمدند و اينها را از ما گرفت پيامبر در جواب آنها گفت على را بر اين كار ملامت نكنيد؛ انه خشن فى ذات الله او در مساءله ى مقرارات خدايى ؛ مرد خشنى است .
    آن مرزى كه اسلام مشخص مى كند، همين است : خشونت قانونى . خشونت قانونى ، امرى است كه نه فقط خوب است ، بلكه لازم است . خشونت غير قانونى ، نه فقط بد است ، بلكه خيانت است ؛ بايد با آن مقابله بشود؛ اين نظر اسلام است ؛ اين ديگر حالا بحث و جدل ندارد كه كسانى بيايند و بدون اطلاع از مبانى اسلامى و بدون آگاهى از حقايق امر، صفحات بعضى از مطبوعات را با تيترهاى محرك و مهيج و گمراه كننده پر كنند! البته دشمنانى كه مايلند مردم سر اين بحثها باهم درگير بشوند، غرض ديگرى دارند و آنها كه خشونت را يك امر كلى مى دانند و بين خشونت قانونى و غير قانونى فرق نمى گذارند آنها با خشونت قانونى مخالفند. آنها مى گويند كه اگر كسى در خيابانهاى تهران اغتشاش به راه انداخت امنيت مردم را به هم زده ، اموال مردم را تضييع كرد و بچه هاى مردم را به خطر انداخت ، با او برخورد نشود؛ چون خشونت است ؛ اما خود آنها در اطراف دنيا خشن ترين و فجيع ترين خشونتها را انجام مى دهند! الان همين رژيم صهيونيستى - كه راديو آن ، يكى از مروجان ضديت با خشونت است و مرتب شعار ضد خشونت مى دهد - روزانه جنوب لبنان را بمباران مى كند و زن و بچه و كوچك و بزرگ را از بين مى برد، رفقايشان هم در اطراف دنيا - اينهايى كه رسانه هاى جهان را دارند - همين طورند.
    (82)

    *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. #122
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*





    روزنامه آلمانى نوشت : ترور لاجوردى ، ترور نيست !!
    من اين درد درونى خودم را فراموش نمى كنم كه در يك سال و نيم پيش ، وقتى كه شهيد عالى مقام و سيد عزيز و بزرگوار، شهيد لاجوردى به شهادت رسيد - كسى كه چهره خيلى درخشانى بود، خيلى ها از مجاهدات او در دوران مبارزات و در دوران اختناق خبر ندارند كه اين مرد چه كرد و كجاها بود و چگونه زندگى كرد؛ چه زندانيهايى كشيد و زخمهايى متحمل شد؛ بعد از انقلاب هم بى تظاهرترين كارها كه سخت ترين كارها هم بود بر دوش ‍ گرفت و آخر هم شهيد شد. در همان روزها يكى از روزنامه هاى آلمان نوشت كه ترور لاجوردى ، ترور نيست ! يعنى آنها عنوان ترور را هم عوض ‍ كردند؛ چرا؟ چون به وسيله ناراضيان داخلى انجام گرفته است ! تبليغات رسانه هاى دنيا اين است ؛ امپراتورى استكبارى خبرى مسلط بر افكار عمومى دنيا اين است . مبارزه مردم فلسطين براى پس گرفتن سرزمين خود تروريسم است ؛ مبارزه مردم لبنان براى بيرون كردن اشغالگران صهيونيستى تروريسم است ؛ اما آمدن جنايتكاران صهيونيست به داخل لبنان و ربودن و كشتن انسانها و ويران كردن روستاها تروريسم نيست ! منطق آن ها اين است ؛ ما كه نبايد به آنچه كه دشمن در فضا پرتاب مى كند، فريب بخوريم ؛ ما خودمان بايد فكر كنيم .(83)


    *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  3. #123
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*





    اصلاحات انقلابى و اسلامى و ايمانى آرى ، اصلاحات آمريكايى نه
    اصلاحات يكى از آن واژه هايى است كه هميشه پر جاذبه بوده است . دولت جديد از اولى كه آمد، مساءله ى اصلاحات را مطرح كرد. همه انسانهايى كه از هر فسادى رنج مى برند؛ دلشان با اين شعار مى تپد و طرفدار اصلاحاتند. اصلاحات چيز بسيار خوبى است ؛ اما اصلاحات چيست اين جا است كه باز دشمن پادرميانى مى كند؛ تبليغات امپراتورى خبرى دشمن وارد ميدان مى شود؛ كارى مى كند كه در داخل كشور عده يى پيدا بشوند و شعار نفى اصلاحات بدهند مگر ممكن است كسى با اصلاحات مخالف باشد؟ بله كار دشمن اين طورى است ؛ كار دشمن ؛ شبهه انداختن و غبار آلود كردن فضا براى بهره گيرى است ؛ دشمن كه به اصلاحات علاقه يى ندارد. حرف قاطع در اين زمينه ، يك كلمه است : اصلاحات ، يا اصلاحات انقلابى و اسلامى ايمانى است و همه ى مسؤ ولان كشور، همه مردم مومن و همه ى صاحب نظران با اين اصلاحات موافقند، يا اصلاحات ، اصلاحات آمريكايى است و همه ى مسؤ ولان كشور، همه مردم مومن و همه آحاد هوشيار ملت با آن مخالفند.
    در زمينه اصلاح ، دو جمله از امام حسين (عليه السلام ) نقل شده است . امام حسين مى فرمايد خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى او دنبال اصلاحات است و مى خواهد اصلاح به وجود بياورد. يك جاى ديگر هم مى فرمايد لنرى المعالم من دينك و نظهر الاصلاح فى بلادك مى خواهيم اصلاح در ميان ملت اسلام و كشور اسلامى به وجود بيايد؛ اين شعار امام حسين است .
    اصلاح چيست ؟ اصلاح اين است كه هر نقطه ى خرابى ، هر نقطه ى نارسايى ، هر نقطه فاسدى ، به يك نقطه ى صحيح تبديل شود. انقلاب خودش يك اصلاح بزرگ است . اگر چه در اصلاحات سياسى دنيا، ((انقلاب )) را در مقابل ((اصلاح )) قرار مى دهند، اما من با آن اصطلاح نمى خواهم حرف بزنم ، من اصلاح با اصطلاح اسلامى را بيان مى كنم . خود انقلاب ، بزرگترين اصلاح است . تداوم اصلاحات ، در ذات و هويت انقلاب نهفته است . يك ملت انقلابى و هوشيار و شجاع ، به طور دايم نگاه مى كند تا ببيند فسادهايى كه از قبل در ميان او مانده كدام است - فسادهايى كه در طول زمان بر اثر غفلتها و سوء مديريتها و سوء تدبيرها و تجاوزها به وجود آمده - تا آنها را اصلاح كند. انقلاب كه بدون اصلاح امكان ندارد. هيچ جامعه ى انسانى ، بدون اصلاح امكان ندارد. از اول انقلاب همه آرزو داشتند كه اصلاحات به وجود بيايد؛ هر كس هم به قدر همت خود كارى كرده است . امروز دولتى هم آمده و شعار خودش را ((اصلاحات )) قرار داده است - بسيار خوب - و من مى دانم كه مسؤ ولان اين دولت ، آن كسانى كه شعار اصلاح دادند - از جلمه رئيس جمهور محترم - مقصودشان از اين اصلاحات چيست ؛ آنها همين اصلاحات اسلامى را مى خواهند.
    بديهى است كه در ميان جامعه مواردى وجود دارد كه بايد اصلاح بشود؛ ما اصلاح ادارى لازم داريم ؛ اصلاح اقتصادى لازم داريم ؛ اصلاح قضايى لازم داريم ؛ اصلاح امنيتى لازم داريم ؛ اصلاح در قوانين و مقررات لازم داريم . ما احتياج داريم كه دستگاه اداريمان مقرراتى داشته باشند كه براى همه يكسان باشد و در آن تبعيض نباشد؛ اگر بود، نقطه فاسدى است و بايد اصلاح بشود. بايد رشوه و ارتشاء وجود نداشته باشد؛ اگر بود فساد است و بايد اصلاح شود. راههاى كسب ثروت بايد مشروع باشد؛ اگر كسانى از راههاى نامشروع كسب ثروت كردند، اين فساد است و بايد اصلاح بشود و اگر كسانى از امتيازات بيجا استفاده كردند ثروتهاى باد آورده پيدا كردند و ديگران را به قيمت اين كه خودشان ثروتمند بشوند، فقير كردند، اين فساد است و بايد اصلاح بشود، اگر در جامعه امتيازات انحصارى به وجود آوردند و همه نتوانستند از فرصتهاى برابر استفاده كنند، اين فساد است و بايد اصلاح بشود. اگر امنيت شغلى و ثبات مقررات نبود؛ اگر كسانى كه مى خواهند در جامعه كار كند؛ دست و پايش را بستند و براى تلاش كردن ، به او فرصت ندادند، اينها فساد است و بايد اصلاح بشود. اگر در جامعه گريش مصرفى روبه رشد است ، اين فساد است ؛ اگر در تلاشهاى اقتصادى ، دلايلى بر توليد؛ ترجيح دارد، اين فساد است ؛ اينها را بايد اصلاح كرد؛ اصلاحات اينهاست . اگر مردم دچار حالت بى انضباطيند - بخصوص ‍ مسؤ ولان بخشهاى اداره كشور بى انضباطند و انضباط اجتماعى نيست ، اين فساد است ؛ اگر احساس مسؤ وليت نيست ، اين فساد است ؛ اگر در جوانان ملكات انسانى - يعنى شجاعت ، صفا، صدق ، نشاط، فعاليت ، كار - رشد پيدا نمى كند، اين فساد است ؛ اگر روابط جنسى ناسالم در جامعه هست اين فساد است ؛ اگر اعتياد در جامعه هست ، اين فساد است ؛ اگر سطح معرفت و شعور عمومى در حد مطلوب نيست اين فساد است ؛ اگر وظيفه شناسى در مسؤ ولان نيست ؛ اين فساد است ؛ اگر كسانى هستند كه خانواده ها را ناامن مى كنند، اگر كسانى هستند كه شهرها و خيابانها و جاده ها و روستاها را ناامن مى كنند، اين براى كشور فساد است ؛ اگر جرم و جنايت هست ، اگر دسترسى به قضاوت عادلانه نيست ، اگر رسيدگى هاى قضايى طولانى است و پرونده ها مدت طولانى مى ماند، اينها فساد است ؛ بايد اصلاح كرد؛ بايد از جرم و جنايت پيشگيرى كرد؛ انقلاب ، ما را به ايجاد اين اصلاحات امر مى كند و فرمان مى دهد. همه خوشحالند و دوست دارند كه اين گونه اصلاحات در جامعه انجام مى گيرد البته اين اصلاحات هم با تعاريف انجام نمى گيرد؛ اين اصلاحات با قاطعيت و اقدام انجام مى گيرد.
    ما ديديم كه مسؤ ولان كنونى - چه مسؤ ولان قوه مجريه ، چه مسؤ ولان قضايى - در همين جهتهايى كه گفته شد، تلاشهايى كردند و برنامه هايى ريختند - خيلى خوب - اما يك نوع چيزهايى هست كه دشمن آن را اصطلاحات مى داند؛ امريكاييها مى گويند حجاب شما از بين برود؛ مرزهاى اخلاقى و دينى شكسته شود؛ حكومت قرآن و انطباق قوانين با اسلام - كه جزو قانون اساسى است - نبايد باشد؛ اين يعنى اصلاحات اينها اصلاحات امريكايى است ملت ايران آنچه را كه به دست آورده ارزان به دست نياورده است ملت ايران استقلال و رشد سياسى و شخصيتى و عزت خود را به دست آورده ؛ اينها كه ارزان به دست نيامده است .
    قدرتمندان و قلدران دنيا همه تلاششان براى توسعه نفوذ و منافع خودشان است . اگر گفته شود كه شما در خليج فارس چه مى كنيد؛ كشور شما كجا، خليج فارس كجا؛ مى گويند ما در اين جا منافع داريم ! عجب ، پس منافع شما، اگر لشكر كشى شما را هم اقتضاء كرد، بايد لشكر كشى كنيد؟ آيا منافع شما مقدم و مرجع بر منافع ملتهاست . اين قدرتها هر چيزى را كه دنبال مى كنند، براى منافع خودشان است ؛ اگر از شعار اصلاح طلبى حمايت مى كنند، اين دورغ است ؛ آنها از اصلاحاتى كه به معناى حقيقى كلمه اصلاحات باشد طرفدارى نمى كنند؛ آنها با اصلاحات در اين كشور مخالفند؛ با اصل انقلاب هم مخالفند؛ آنها مى خواهند روحيه استقامت و استقلال اين ملت را از بين مى برود؛ شعارهايى مى دهند و حرفهايى مى زنند؛ عده اى هم حرفهاى آنها را تكرار مى كنند البته خود اين واقعا يك داستان غم انگيز است كه من نمى خواهم حالا وارد آن بشوم اين كه بعضيها به دشمن بيشتر اعتماد مى كنند تا به دوست ؛ به بيگانه بيشتر روى خوش ‍ نشان مى دهند تا به دوست ؛ حرف بيگانه را تكرار مى كنند على رغم دوست ؛ اين داستان خيلى غم انگيز و ماجراى تلخى است كه من امروز نمى خواهم وارد اين قضيه بشوم اما نمى توانم بالاخره اين قضيه را هم به شما ملت ايران در ميان نگذارم . من يك وقت بالاخره خواهم گفت كه بعضيها در اين كشور به نفع دشمن و عليه اين ملت به نفع متجاوز و عليه مظلوم ، چه دارند مى كنند؛ اما فعلا نمى خواهم وارد اين بحث بشوم .
    (84)

    *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #124
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*




    پایــــــــــــــــان
    جلد ششم

    کتاب خاطرات و حکایتها

    *^*خاطرات و حکایتها - جلد ششم*^*



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 13 از 13 نخستنخست ... 3910111213

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •