خواص و لحظه هاى تاريخ ساز سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
صفحه 1 از 9 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 87
  1. #1
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    منبع : http://www.ghadeer.org

    پيشگفتار
    بسم الله الرحمن الرحيم
    زندگى انسانها در ادوار و زمانهاى مختلف ، گرچه در هر قطع ، شكل متمايز و منحصر به فردى از نظر فرهنگ ، حكومت ، اقتصاد، جمعيت ، قدرت و ... دارد اما از نظر سنتهاى تاريخى حاكم بر رفتار و اعمال اجتماعى ، سراسر شباهت و همانندى است . آن گونه كه امير المومنين على عليه السلام مى فرمايند: از حال فرزندان اسماعيل و فرزندان يعقوب عبرت گيريد، هان كه چقدر حالات (ملتها) مشابه و صفات و افعالشان شبيه همديگر است . (1)
    اين شباهت در صفات و رفتار، تا حدى است كه حوادث و رخدادهاى گذشته مى تواند براى آيندگان عبرت ، پند و تجربه باشد.
    تاريخ شرح زندگى جوامع انسانهاست و جامعه انسانى نيز تابع اصول و قواعدى است كه در هر دوره با حصول شرايطش ، قابل تكرار است . از اين رو مطالعه تاريخ ، عموما و بررسى تاريخ جوامع مسلمانان كه بر اساس ‍ الگوهاى دينى اداره مى شوند، خصوصا، براى جامعه اسلامى ما آموزنده و راهگشا خواهد بود.
    تاريخ را همچنين مى توان از زواياى متفاوتى مورد بررسى قرار داد. يكى از اين زوايا مطالعه زندگى و شيوه حركت تاريخ سازان مقاطع مختلف زندگى بشر است در يك تقسيم بندى كلى ، جامعه انسانى به دو گروه خواص و عوام ، پيشرو و دنباله رو، اهل تفكر، تحقيق و تحليل گرو آنان كه اهل تحليل و تحقيق نيستند، تقسيم مى شوند. هر كدام از اين دو گروه داراى تعريفى است كه از افراد گروه ديگر متمايز مى شود، دسته اول را با صفاتى چون عوام ، دنباله رو و مقلد برشمرديم . اين گروه در صحنه رخدادهاى اجتماع ، قدرت تحليل و درك مسائل را ندارند و چون موج ، بر اثر وزش باد به سمتى حركت مى كنند. نظام حاكم بر جامعه را بسرعت مى پذيرند و بسرعت نيز رنگ عوض مى كنند.
    اين گروه رفتار خود را با تفكر، تحقيق و تحليل انجام نمى دهند؛ بلكه بيشتر به تقليد از ديگران مى پردازند.
    البته هرگز عوام بودن و نداشتن قدرت تفكر و تحليل ، به معناى نداشتن تحصيلات علمى نيست ، اى بسا درس خوانده اى كه تحصيلات عاليه هم دارد، اما عوام است ؛ و مدرسه نرفته اى كه قوه تفكر، تحقيق و تدبر در مسائل را دارد.
    گروه دوم كه اصطلاحهاى آگاهان ، خواص ، پيش رو، اهل تحقيق و تحليل براى آنان به كار برديم كسانى هستند كه رفتار و اعمال خود را بر اساس ‍ تحقيق و آگاهى انتخاب مى كنند، پيش از حركت ، راه را شناسايى مى كنند، جهت انتخاب مسير و علت آن را مى دانند، بر اساس مطالعه تصميم گيرى مى كنند و كمتر تابع موج تبليغات و حركت انبوه خلق هستند، اين گروه هستند كه حوادث را خلق مى كنند و دسته اول را مطابق ميل خود وارد عمل مى كنند. از اين جهت ، بى مناسبت نيست كه پيشرفت و عقب ماندگى ، خوبى و بدى ، و فراز و نشيب جامعه را به اين گروه نسبت مى دهند.
    در تقسيم بندى اين دو جريان اجتماعى ، مقام معظم رهبرى ، حضرت آيت الله خامنه اى مى فرمايند:
    به جهات بشرى كه نگاه مى كنيد، در هر جامعه اى در هر شهرى ، در هر كشورى ، با يك ديد، با يك نگاه ، يا يك پرسش ، مردم تقسيم مى شوند به دو قسم ؛ يك قسم كسانى كه از روى تفكر و فهميدگى و آگاهى تصميم مى گيرند، كار مى كنند، بلكه راهى را مى شناسند و به دنبال آن راه حركت مى كنند، به خوب و بدش كار نداريم يك قسم اينها هستند حالا اينها را اسمشان را بگذاريم ، خواص به يك قسم كسانى هستند كه نه دنبال اين نيستند كه بينند كه چه راهى درست است ، چه حركتى صحيح است ، بفهمند، بسنجند، تحليل كنند، درك كنند، مى بينند جو اين جورى است دنبال آن جو حركت مى كنند. اسم اينها را هم بگذاريم عوام ، پس جامعه را مى شود تقسيم كرد به خواص و عوام ... توى آنها كه ما مى گوييم خواص ، آدمهاى با سواد هم هست ، آدمهاى بى سواد هم هست ، گاهى كسى بى سواد است ؛ اما جزو خواص است ، مى فهمد كه دارد چكار مى كند، از روى تصميم گيرى و تشخيص عمل مى كند و او درس نخوانده ... خواص كه مى گوييم از خوب و بدش ؛ يعنى كسانى كه وقتى عملى را انجام مى دهند، موضع گيرى مى كنند، راهى را انتخاب مى كنند، از روى فكر و تدبير است ، مى فهمند و تحليل مى كنند و عمل مى كنند، عوام يعنى كسانى كه وقتى جو به يك سمتى مى رود، اينها هم مى روند تحليل ندارند، يك وقت مردم مى گويند زنده باد ... مى آيد نگاه مى كند و مى گويد زنده باد. يك وقت مردم مى گويند مرده باد، نگاه مى كند،. بگويد مرده باد. يك وقت جو اين جور است ، اين جا مى آيد، يك وقت جو آن جور است ، آن جا مى آيد. خوب ، پس در هر جامعه اى خواصى داريم و عوامى . عوام را بگذاريم كنار، بياييم سراغ خواص ، خواص طبعا دو جبهه هستند، خواص جبهه حق و خواص ‍ جبهه باطل . يك عده اى اهل فكر و فرهنگ و معرفت اند، براى جبهه حق دارند كار مى كنند، فهميدند حق با اين طرف است ، حق را شناختند دارند براى حق حركت مى كنند، اينها يك دسته اند. يك دسته هم نقطه مقابل حق اند ضد حق اند حال اگر برويم به صدر اسلام ، يك عده اى اصحاب امير المومنين و امام حسين و بنى هاشم اند يك عده اى هم اصحاب معاويه اند، اينها هم داخلشان خواص بودند. آدمهاى بافكر، آدمهاى عاقل ، آدمهاى زرنگ طرفدار بنى اميه ، آنها هم خواص اند، آنها هم خواص دارند. پس ‍ خواص هم در يك جامعه دو جور هستند. خواص طرفدار حق و خواص ‍ طرفدار باطل ، از خواص طرفدار باطل شما چه توقع داريد؟ توقع داريد كه بنشينند عليه حق و عليه شما برنامه ريزى كند با خواص طرفدار باطل بايد جنگيد. (2)
    چنانكه اشاره رفت ، گروه اهل تفكر و به تعبير مقام معظم رهبرى خواص به دو بخش ، طرفدار حق و طرفدار باطل ، تقسيم مى شوند. هر دو جبهه حق و ناحق داراى متفكران ، محققان و تحليل گرانى هستند كه عوام آن جامعه را به دنبال خود حركت مى دهند.
    گروه مخالف حق ، با پرچمى كه برافراشته اند، و براى حق جويان شناخته شده هستند و وظيفه انسانهاى راستين مبارزه با آنان است .
    گروه خواص طرفدار حق ، نسبت به پايدارى و استقامت در اعتقادات نيز تقسيم پذير هستند جمعى پس از شناخت راه ، تا آخر مقاومت مى كنند و سيل حوادث و رويدادها در اراده شان خلل و رخنه اى ايجاد نمى كند، به عكس ، عده اى پايدارى لازم را ندارند و بمرور ايام در جريانهاى ديگر هضم مى شوند.
    مقام معظم رهبرى در اين باره مى فرمايند:
    خواص طرفدار حق ، عزيزان من دو جورند، يك جور كسانى هستند كه در مقابله با دنيا و زندگى ، با مقام و شهوات ، با پول ، با لذت ، با راحتى ، با نام ، موفقند. يك دسته موافق نيستند در رابطه با اين چيزهاى خوب ، اينها همه اش چيزهاى خوب ، همه اش زيباييهاى زندگى است . متاع الحياه الدنيا متاع يعنى بهره ، اينها همين بهره هاى زندگى است ... اگر شما آن قدر مجذوب شديد، خداى نخواسته آنجايى كه كار سخت به ميدان آمد، نتوانستيد از اينها دست برداريد، اين مى شود يك جور وگرنه از اين متاع بهره هم پديد مى آيد؛ اما آنجايى كه پاى امتحان سخت پيش مى آيد، مى توانيد راحت از اينها دست برداريد، اين مى شود يك جور ديگر. (3)
    از خواص طرفدار حق كه در دل جامعه موحدان و حق خواهان قرار دارند و الگوى راه و مرجع حركت توده ها هستند، گروهى در مقابل دنيا و مظاهر فريبنده آن مقاومت و پايدارى مى كنند و چرب و شيرين روزگار، آنان را از مسير حق متوقف نمى كند. اگر اين دسته در جامعه اسلامى اكثريت داشته باشند، تندباد بلايا و حوادث نخواهد توانست نهضت حق گويان را مضطرب سازد؛ چرا كه استقامت اين افراد، روح صلابت را به جامعه منتقل مى كند.
    اما گروهى از خواص طرفدار حق ، به رغم شناخت حق و باطل ، در مقابل دنيا و زرق و برق و دلفريبى آن شكست مى خورند. عشق به منافع دنيوى ، غفلت از خداى تعالى ، ميل به سلامت و ترس از زبان و عواملى از اين قبيل ، باعث عقب نشينى اين افراد مى شوند. اگر اين دسته از اهل تفكر، تحليل و خواص ، در جامعه اسلامى اكثريت داشته باشند، سنگرهاى مبارزه و جهاد، يكى پس از ديگرى به سوى عافيت طلبى و رفاه زدگى تخليه مى شوند، و آن گاه است كه يزيديان به امامت جامعه مى رسند و حسين بن على ها به مسلخ كربلا كشانده مى شوند. امير المومنين على عليه السلام طرد و معاويه ، ميداندار جهان اسلام مى شود. درباره اين گروه از خواص طرفدار حق ، رهبر معظم انقلاب مى فرمايند:
    گروهى از خواص طرفدار حق حق را هم مى شناسد و طرفدار حق اند، در عين حال در مقابل دنيا پايشان مى لرزد. دنيا يعنى چه ؟ يعنى پول ، يعنى خانه ، يعنى شهوات ، يعنى مقام ، يعنى اسم و شهرت ، يعنى پست و مسئوليت و يعنى جان ، اگر اينها، آن جايى كه بايد حق بگويند، نگويند، چون جانشان به خطر مى افتد، يا براى مقامشان يا براى شغلشان يا براى پولشان يا براى محبت به اولادشان يا براى محبت به خانواده اشان ، يا براى محبت به نزديكان و دوستان ، خدا را رها مى كنند، اگر عده اينها زياد بود، آن وقت ديگر واويلاست ، آن وقت ديگر حسين بن على ها به مسلخ كربلا خواهند رفت ، به قتلگاه كشيده خواهند شد، يزيد مى آيد سركار. (4)
    از مطالب بالا، اهميت خواص جامعه و ميزان پايدارى آنان روى اصول ، روشن مى شود، اگر اهل تفكر و تحليل در جامعه اسلامى ، بموقع حركت كنند، پشتيبانى كنند، صحنه را در اختيار داشته باشند، گروههاى وسيع دنباله رو نيز همراه آنان حركت خواهند كرد. بديهى است الگو و مرجع بودن خواص در همه ابعاد فكر، سخن و رفتار فردى و اجتماعى متصور است و مجموعه اين ويژگيهاست كه حركت ساز و جهت دهنده است .
    خواص و اهل فكر جامعه صدر اسلام يزيد بن معاويه را بخوبى مى شناخته و مدتى هم در آغاز كار با او مخالفت كردند، اما حاضر نشدند تا همراه با حسين بن على عليه السلام تا پاى جان فداكارى كنند و توده هاى عوام نيز به دنبال سكوت اين افراد به امويان پيوستند.
    بى شك اگر كاروان كربلا امثال ابن عباس ، عبدالله بن جعفر، عبدالله بن عمر، عبدالرحمن بن ابوبكر، عبدالله بن زبير و ... را همراه داشت ، گروههاى بيشترى را به طرف خود جذب مى كرد.
    در اين باره رهبر معظم انقلاب ، حضرت آيت الله خامنه اى مى فرمايند:
    وقتى امام حسين قيام كرد، با آن عظمتى كه امام حسين در جامعه اسلامى داشت ، خيلى از همين خواص به امام حسين كمك نكردند، ببينيد چقدر وضعيت در يك جامعه خراب مى شود، به وسيله اين خواص اين امام حسين با اين عظمت كه ابن عباس هم در مقابلش خضوع مى كند، عبدالله جعفر خضوع مى كند، عبدالله بن زبير با آن كه از حضرت خوشش نمى آيد، در مقابلش خضوع مى كند، اينها هم خواص جبهه حق اند ديگر؛ يعنى طرف حكومت نيستند و طرف بنى اميه نيستند، طرف باطل نيستند، در بين آنها حتى شيعيان زيادى هستند كه امير المومنين را قبول دارند، او را خليفه اول مى نامند، همه اينها وقتى مواجه مى شوند با شدت عمل دستگاه حاكم ، مى بينند بناست جانشان ، سلامتشان ، راحتشان ، مقامشان ، خودشان در خطر بيفتند، پس مى زنند، همه پس زدند، اينها كه پس زدند، عوام مردم هم به آن طرف رو مى كند. (5)
    در بيان نقش خواص طرفدار حق ، مى توان گفت اينها هستند كه جامعه را به سوى پيروزى هدايت مى كنند، يا به سراشيبى شكست و انزوا سوق مى دهند.
    از همين جاست كه اهميت شناخت اين گروه و نقش آنان در فراز و نشيب تاريخ جامعه اسلامى براى همه دلسوزان به جبهه حق ، لازم و ضرورى است .
    مقام معظم رهبرى در اين باره مى فرمايند:
    از هر طرف كه شروع كنيد، مى رسيد به خواص ، تصميم گيرى خواص در وقت لازم ، تشخيص خواص در وقت لازم ، گذشت خواص از دنيا در لحظه لازم ، اقدام خواص براى خدا در لحظه لازم ، اينها هست كه تاريخ را نجات مى دهد، ارزشها را نجات مى دهد، ارزشها را حفظ مى كند. در لحظه لازم بايد حركت لازم را انجام داد، اگر گذاشتيد وقت گذشت ، ديگر فايده ندارد. (6)
    در مطالعه تاريخ خواص ، دو موضوع مهم مى نمايد.
    نخست ، معرفى مصاديق حركت خواص كه در برهه اى حساس مسير تاريخ را دگرگون كرده يا جهت داده است ، شناخت اين حوادث ، راه را براى كسب تجربه و عبرت باز مى كند، انسانهاى بيدار دل را با وظايفشان آشناتر مى كند و مانع از تكرار تاريخ مى شود.
    بخش مهمتر در مطالعه تاريخ خواص به بررسى و شناخت وظايف خواص ‍ در هر دوره و مقطع تاريخى است .
    خواص بايد چگونه نقش خود را ايفا كند؟ مثلا چگونه در دنيا باشد و اسير آن نشود يا ضمن استفاده از نعمتهاى دنيوى ، مى توان در مواقع حساس و لازم از آنان جدا شد؟ نمونه ها و مصاديق اين موضوع را بايد از تاريخ و ارزشهاى حاكم بر جامعه و تحليل وقايع اجتماع و مراجعه تحقيقى به كتاب خدا و سنت رسول اسلام صلى الله عليه و آله درآورد درباره اين موضوع رهبر معظم انقلاب مى فرمايند:
    در دو بخش بايد رويش بحث و كار شود؛ يكى بخش تاريخى قضيه است ، نمونه هايى كه در تاريخ فراوان هست ، پيدا شود و ذكر شود كه كجا خواص ‍ بايد عمل مى كردند و عمل نكردند، اسم اين خواص چيست ؟ چه كسانى هستند و يك بخش ديگرى كه بايد كار شود، تطبيق با وضع هر زمان است ، يعنى در هر زمان ، طبقه خواص چگونه بايد عمل بكنند كه به وظيفه شان عمل كرده باشند، اين كه گفتيم اسير دنيا نشوند، اين يك كلمه است ، چگونه اسير دنيا نشوند، مثالها و مصداقهايش چيست . (7)
    كتاب حاضر به بررسى بخش نخست سخنان معظم له ، يعنى شناخت نمونه هاى تاريخى جهت گيرى و عمل خواص و پيامدهاى اين اعمال در حيات سياسى اجتماعى مسلمانان نظر دارد. در فراز و نشيب حوادث صدر اسلام كه به دست مردم آن دوران شكل گرفته و به نسلهاى بعدى رسيده است ، مردمى از جرگه وفاداران واقعى به دعوت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله پروانه وار از چراغ هدايت دين ، پاسدارى نموده و آن را به مثابه امانتى گرانبها به بشريت ارزانى داشته اند. از اين گروه مجاهدتهاى اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام و اصحاب نامدارى چون ابوذر غفارى ، عمار ياسر، سلمان فارسى ، مالك اشتر و دهها مجاهد حق طلب در تاريخ مى درخشد.
    گاه نيز دستهاى شيطانى در حريم جامعه اسلامى تجاوز كرده و امت را دچار انحطاط و فرسايش نموده اند. به هر حال ، شناساندن مصاديق و نخبگان ، تاثيرى كه در تثبيت جهت گيريهاى امت اسلامى و دگرگونيهاى تاريخ اسلامى داشته اند، در هر زمان رهگشا خواهد بود.
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2.  

  3. #2
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    فصل اول : خواص و عوام
    دنيا يعنى چه ؟ يعنى پول ، يعنى خانه ، يعنى شهوت ، يعنى مقام ، يعنى اسم و شهرت ، يعنى پست و مسووليت و يعنى جان .
    اگر اينها آن جايى كه بايد حق بگويند، نگويند. چون جانشان به خطر مى افتد، يا براى مقامشان يا براى شغلشان يا براى پولشان يا براى محبت به اولادشان يا براى محبت به خانواده شان يا براى محبت به نزديكان و دوستان خدا را رها مى كنند، اگر عده اينها زياد بود، آن وقت ديگر واويلا است . آن وقت ديگر حسين بن على ها به مسلخ كربلا خواهند رفت .
    مقام معظم رهبرى
    بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى و فرمانده ى كل قوا در جمع فرماندهان لشكر 27 محمد رسول الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 20/3/75
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم سدد السنتنا بالصواب و الحكمه .
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #3
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    جهاد در فرهنگ اسلامى
    يكى از چيزهاى برجسته در فرهنگ اسلامى - كه البته مصداقهاى بارزى هم بيشتر در تاريخ صدر اسلام و كمتر در طول زمان دارد - عبارت است از فرهنگ رزمندگى و جهاد. جهاد هم فقط جهاد در ميدان جنگ نيست . هر چيزى كه هم تلاش باشد، هم در مقابله ى با دشمن ، اين جهاد است . درست توجه بفرماييد: بعضى ممكن است يك كارى را انجام بدهند؛ زحمت هم بكشند؛ بگويند ما داريم جهاد مى كنيم نه ، يك شرط جهاد اين است كه در مقابله ى با دشمن باشد. البته يك وقت در ميدان جنگ مسلحانه است ؛ اين جهاد رزمى است . يك وقت در ميدان سياست است ؛ اين جهاد سياسى است . يك وقت در ميدان فرهنگ است ، اين جهاد فرهنگى است . يك وقت در ميدان سازندگى است ؛ اين جهاد سازندگى است و البته ميدانهاى ديگرى هم هست ، شرط اول اين است كه تلاش در آن باشد، كوشش باشد و شرط دوم اين كه در مقابل دشمن باشد.
    در فرهنگ اسلامى ، اين چيز برجسته اى است كه نمونه هايى هم در ميدانهاى مختلف دارد امروز هم ، از وقتى كه نداى مقابله ى با رژيم منحوس ‍ پهلوى از حلقوم امام رضوان الله عليه و همكاران ايشان - در آن روز، در سال 1341 - بيرون آمد، اين جهاد شروع شد، قبل از آن هم بود؛ اما پراكنده بود، كم بود، كم اهميت بود، از وقتى اين مبارزه شروع شد، اهميت پيدا كرد تا به پيروزى اين جهاد رسيد كه پيروزى انقلاب بود بعد از آن هم تا امروز، دايما در اين كشور جهاد بوده است . چون ما دشمن داريم و چون دشمنان ما، از لحاظ نيروى مادى قوى هستند؛ چون اطراف و جوانب ما را - از همه جهت - دشمنها گرفته اند، و جدا در صدد دشمنى هستند. در قضيه ى دشمنى با ايران اسلامى ، شوخى نمى كنند؛ چون مى خواهند از هر راهى كه شد ضربه بزنند.
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #4
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    جهاد فكرى
    پس در ايران اسلامى ، هر كسى كه به نحوى در مقابل اين دشمن - كه از اطراف ، تيرهاى زهرآگين را به پيكر اين انقلاب و اين كشور اسلامى نشانه رفته است - تلاشى بكند، اين جهاد فى سبيل الله كرده است و بحمدلله شعله ى جهاد بوده است و هست و خواهد بود، البته يكى از اين جهادها هم ، جهاد فكرى است يعنى چون ممكن است دشمن ما را غافل كند و فكر ما را منحرف و دچار خطا و اشتباه بكند؛ هر كسى كه در راه روشنگرى فكر مردم ، تلاشى بكند، از يك انحرافى جلوگيرى كند، از يك سوء فهمى مانع بشود؛ چون در مقابله ى با دشمن است ؛ جهاد است . شايد امروز، جهاد مهمى هم محسوب مى شود.
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #5
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    ايران كانون جهاد
    پس عزيزان من ، امروز كشور ما كانون جهاد است . از اين جهت هم هيچ نگرانى يى نداريم . الحمدلله مسئولين كشور خوبند، در راس كشور، الان شخصيتهاى مومن و مجاهد و آگاه و صميمى هستند، اينها را توجه داشته باشيد، يك شخصيتى مثل رئيس جمهور ما - آقاى هاشمى رفسنجانى كه يك شخصيت مجاهد و مبارزى است - كه عمرش را در جهاد گذارنده ، الان هم شب و روز جهاد مى كند، مسئولين ديگر بخشهاى مختلف - مجلس ، قوه ى قضاييه ، نيروهاى مسلح ، آحاد مردم - همه در حال جهادند، مملكت ، مملكت جهاد فى سبيل الله است از اين جهت ، من كه بيشتر سنگينى بارم اين است كه نگاه كنم ، ببينم كجا اين شعله ى جهاد دارد فروكش مى كند و به كمك پروردگار نگذارم ؛ كجا اشتباه كارى مى شود، جلوى آن را بگيرم كه مسووليت اصلى من اين چيزهاست من از وجود جهاد در وضع كنونى كشور، نگران نيستم . اين را شما بدانيد، منتها در قرآن يك چيزى هست كه آن ما را به فكر مى اندازد!
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #6
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    عبرت گرفتن از تاريخ
    قرآن به ما مى گويد كهن شما نگاه كنيد و از گذشته ى تاريخ درس بگيريد حالا ممكن است بعضى ها بنشينند، فلسفه بافى كنند كه گذشته براى امروز، نمى تواند سرمشق باشد، اين حرفها را بعضى ها مى گويند، مى خواهند اينها را با شيوه هاى فلسفى - به خيال خودشان - درست كنند؛ نمى توانند! كارى به كار آنها نداريم .
    قرآن ، صادق مصدق است و ما را به عبرت گرفتن از تاريخ دعوت مى كند، عبرت گرفتن از تاريخ ، يعنى همين نگرانى يى كه من الان عرض كردم ، چون در تاريخ چيزى هست كه اگر بخواهيم از آن عبرت بگيريم ؛ بايد دغدغه داشته باشيم اين دغدغه مربوط به آينده است ، چرا؟ اين دغدغه براى چيست ؟ مگر چه اتفاقى افتاده است ؟
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #7
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    عبرتهاى عاشورا
    اتفاقى كه افتاده است ؛ در صدر اسلام من يك وقتى گفتم كه جا دارد اگر ملت اسلام فكر كند كه چرا پنجاه سال بعد از وفات پيغمبر (ص )، كار كشور اسلامى به جايى رسيده باشد كه همين مردم مسلمان ، از وزيرشان ، اميرشان ، سردارشان ، عالمشان ، قاضى شان و قارى شان ، در كوفه و كربلا جمع بشوند و جگر گوشه ى همين پيغمبر را، با آن وضع فجيع ، به خاك و خون بكشند؟ بايد به فكر آدم ، خوب فرو برود كه چرا اين طورى شد؟ من دو سه سال پيش ، اين را در يك صحبتى مطرح كردم ، به عنوان عبرتهاى عاشورا، البته درسهاى عاشورا جداست و درس شجاعت ، درس ايثار و امثال آن ، مهمتر از درسهاى عاشورا، عبرتهاى عاشورا است . من اين را قبلا گفته ام ، كار با جايى برسد كه جلوى چشم مردم ، حرم پيغمبر را در كوچه و بازار بياورند و به اينها تهمت خارجى بزنند! معناى خارچى اين نيست كه اينها از كشور خارج آمدند، خارجى به معناى امروز به كار نمى رود، خارجى يعنى جز خوارج ، يعنى خروج كننده ، در اسلام يك فرهنگ است كه اگر كسى عليه امام عادل خروج و قيام بكند؛ لعنت خدا و رسول و مومنين ، عليه چنين كسانى است .
    خارجى يعنى اين ، يعنى كسى كه عليه امام عادلى خروج مى كند لذا همه ى مردم مسلمان آن روز، از خارجيها - از خروج كننده ها - بدشان مى آمد، من خرج على امام عادل فدمه هدر در اسلام كسى كه خروج كند، قيام كند عليه يك امام عادل ، خون او هدر است ؛ اسلامى كه اين قدر به خون مردم اهميت مى دهد.
    اينها آمدند پسر پيغمبر، پسر فاطمه ى زهرا، پسر امير المومنين را به عنوان خروج كننده ى بر امام عادل - كه آن امام عادل ، يزيد بن معاويه است - معرفى كردند و كارشان گرفت ! آنها كه دستگاه ظالمند؛ دلشان هر چه مى خواهد مى گويند چرا مردم باور كنند؟ چرا مردم ساكت بمانند؟!
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #8
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    چرا امت اسلامى دچار غفلت و سستى شد؟
    آن چيزى كه من را دچار دغدغه مى كند؛ اين جاى قضيه است ؛ ملتفتيد؟! من مى گويم چه شد كه كار به اين جا رسيد؟ چرا امت اسلامى كه آن قدر نسبت به جزييات احكام اسلامى و آيات قرآنى دقت داشت ؛ در يك چنين قضيه ى واضحى ، اين قدر دچار غفلت و سستى و سهل انگارى بشود كه يك چنين فاجعه يى به وجود بيايد؟! اين مساله ، انسان را نگران مى كند، مگر ما از جامعه ى زمان پيغمبر و امير المومنين قرصتر و محكمتريم ؟ چه كار كنيم كه آن طورى نشود؟
    البته آن سوالى كه ما گفتيم چه شد، كسى جواب نداده است ؛ جوابش پيش ‍ خودم هست ، كسى كه در اين مورد صحبت نكرده است ؛ اين را عرض ‍ مى كنم - صحبتهايى شده است ؛ اما كافى و وافى نيست ، من امروز مختصرى در اين باره صحبت مى كنم ، البته نسبت به اصل قضيه ، كوتاه خواهد بود من سر رشته ى مطلب را به دست ذهن شما مى سپارم ، تا شما خودتان روى اين قضيه فكر كنيد. كسانى كه اهل انديشه هستند؛ اهل مطالعه هستند؛ نبال اين رشته بروند. كسانى كه اهل كار و عملند، دنبال اين بروند كه چگونه مى شود جلوى اين را گرفت ؟
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #9
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    بايد جلوى تكرار تاريخ را بگيريم
    اگر امروز من و شما جلوى اين قضيه را نگيريم - ممكن است پنجاه سال ديگر، ممكن است پنج سال ديگر، ممكن است ده سال ديگر - يك وقت ديديد جامعه ى اسلامى ما هم كارش به آن جا رسيد! تعجب نكنيد مگر چشمان تيزى تا اعماق را ببيند نگهبان امينى راه را نشان بدهد مردم صاحب فكرى كار را هدايت كنند و اراده هاى محكمى پشتوانه ى اين حركت باشد، البته آن وقت خاكريز محكمى خواهد بود، دژ محكمى خواهد بود، كسى نخواهد توانست تنوذ بكند والا اگر رها كرديم ؛ باز همان وضعيت پيش مى آيد! آن وقت همه ى اين خونها هدر خواهد رفت .
    در آن عهد كار به جايى رسيد كه پسر و نوه ى كسانى كه در جنگ بدر، به دست امير المومنين و حمزه و بقيه ى سرداران اسلام به درك رفته بودند، پسر همان افراد نوه ى همان افراد، جاى پيغمبر نشست و سر جگر گوشه ى پيغمبر را جلوى خود گذاشت و با چوب خيزران به لب و دندان او زد و گفت :
    ليت اشياخى ببدر شهدوا
    جزع الخزرج من وقع الاسل
    يعنى كشته هاى ما در جنگ بدر بلند شوند، ببينند كه ما با كشنده هاشان چه كار كرديم اين طورى شد!
    اين جاست كه قرآن مى گويد عبرت بگيريد، اين جاست كه مى گويد قل سيروا فى الارض ، در سرزمين تاريخ سير كنيد، ببينيد كه چه اتفاقى افتاده است ؛ خودتان را بر حذر بداريد، من براى اين كه اين معنا، ان شاء الله در فرهنگ كنونى كشور ما به وسيله ى انسانهاى صاحب راى و نظر و فكر حركت بكند، و راه بيفتد، امروز يك مختصرى براى شما صحبت مى كنم .
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  11. #10
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : خواص و لحظه هاى تاريخ ساز




    خواص و عوام در جامعه
    ببينيد عزيزان من ، به جماعت بشرى كه نگاه كنيد، در هر جامعه يى ، در هر كشورى ، مردم با يك ديد، با يك برش ، به دو قسم تقسيم مى شوند، يك قسم كسانى كه از روز فكر و فهميدگى و آگاهى و تصميم گيرى كار مى كنند؛ بلكه راهى را مى شناسند و دنبال آن راه حركت مى كنند - خوب و بدش را كار نداريم - يك قسم اينها هستند؛ اسم اينها را خواص بگذاريم . يك قسم كسانى هستند كه نه ، دنبال اين نيستند كه ببينند چه راهى درست است ؛ چه حركتى صحيح است ؛ بفهمند؛ بسنجند؛ تحليل كنند؛ درك كنند، مى بينند كه جو اين طورى است ؛ دنبال آن جو حركت مى كنند، اسم اين را بگذاريم عوام پس جامعه را مى شود به خواص و عوام تقسيم كرد حالا دقت كنيد: من نكته اى را درباره ى اين خواص و عوام بگويم كه اشتباه نشود، خواص ‍ چه كسانى هستند؟ آيا يك قشر خاصى هستند؟ نه ، در بين اينهايى كه ما مى گوييم خواص به آدمهاى با سواد هم هست ، آدمهاى بى سواد هست ، گاهى كسى بى سواد است ؛ اما جزو خواص است ؛ مى فهمد كه چه كار مى كند، از روى تصميم گيرى و تشخيص عمل مى كند ولو درس نخوانده و مدرسه نرفته است ، مدرك ندارد، لباس روحانى ندارد؛ اما مى فهمد كه قضيه چيست ، در دوران انقلاب - يعنى پيش از پيروزى انقلاب - من در ايرانشهر تبعيد بودم ، از يك شهرى از نزديكيهاى ما، چند نفر بودند كه يكى از آنان راننده بود، آدمهاى اهل فرهنگ و معرفت نبودند، به حسب ظاهر به اينها عامى مى گفتند، اما جزو خواص بودند، اينها مرتب ايرانشهر، ديدن ما مى آمدند و قضيه ى مذاكرات خودشان را با روحانى شهرشان مى گفتند آن روحانى شهر هم آدم خوبى بود؛ منتهى عوام بود! ملاحظه مى كنيد؛ راننده ى كمپرسى جزو خواص بود؛ آن روحانى محترم پيشنماز، جزو عوام بود مثلا آن روحانى مى گفت : چرا وقتى كه اسم پيغمبر مى آيد، يك صلوات مى فرستيد؛ اسم اين آقا كه مى آيد؛ سه صلوات مى فرستيد؟ نمى فهميد! آن راننده به او جواب مى داد؛ مى گفت : آن روزى كه ديگر مبارزه يى نداشته باشيم ، اسلام بر همه جا فايق بشود؛ انقلاب پيروز شود؛ ما همان سه صلوات را هم نمى فرستيم ، يك صلوات را هم نمى فرستيم امروز اين سه صلوات ، مبارزه است . او (راننده ) مى فهميد ولى او (روحانى ) نمى فهميد! توجه كنيد.
    خواص و لحظه هاى تاريخ ساز
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 1 از 9 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •