آثار اسلامی در مکه و مدینه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آثار اسلامی در مکه و مدینه
صفحه 8 از 20 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 194
  1. #71
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    مقبره شهداى فخ

    حسين بن على بن حسن بن حسن،در سال 169 ه.ق.،قيامى را بر ضد هادى عباسى در منطقه فخ،از شهر مكه ترتيب داد كه به سرعت به شكست كشيده شد و وى به قتل رسيد.ابو الفرج اصفهانى روايتى از امام باقر-عليه السلام-نقل كرده كه حضرت فرمود:رسول خدا-ص-از فخ كه مى‏گذشت ايستاد،ركعتى نماز خواند و وقتى ركعت دوم را خواند گريه كرد. اصحاب نيز گريه كردند،وقتى دليلش را پرسيدند حضرت فرمود:جبرئيل به من خبر داد كه: «يا محمد ان رجلا من ولدك يقتل فى هذا المكان و اجر الشهيد معه اجر الشهيدين.» (3)
    در حال حاضر اين مقبره در خيابان شهدا قرار دارد.يك خيابان فرعى از خيابان شهدا به فاصله نزديكى از تقاطع شهدا-تنعيم به سمت مقبره مى‏رود.مقبره مزبور در پايين كوهى قرار گرفته كه اكنون يك سمت آن مقبره و سمت ديگرش ميدان فوتبال است.اين مقبره به عبارتى درپشت مسجد البوقرى واقع است.
    مقبره مزبور سه قسمت‏شده;يك مثلثى كوچك آن در حال از بين رفتن است،بخشى از آن با يكى دو متر ارتفاع از سطح خيابان قرار دارد.بخشى هم كه ديوار بدون در ورودى در اطرافش هست نزديكترين قسمت آن به كوه است.در درون اين چهار ديوارى،مقبره نيمه مخروبه‏اى نيز قرار دارد كه از بالاى كوه آشكار است.قاعدتا همانجا بايد مقبره حسين بن على،شهيد فخ باشد.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #72
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    محصب

    منطقه محصب در راه از حرم به سوى منا(طريق مسجد الحرام)از پل حجون تا جايى است كه اكنون شهردارى مكه(امانة العاصمة المقدسه)قرار دارد;به عبارتى از ميدان معابده تا پل حجون.رسول خدا-ص-در باز گشت از منا به همراه مسلمانان در اين منطقه توقف كرده است. درباره حدود اين منطقه،اقوال مختلفى وجود دارد، (4) با اين حال تعريف فوق تا حدى دقيق است.
    دليل انتخاب محصب براى نزول رسول خدا-ص-آن بود كه اين منطقه جايى بود كه زمانى قريشيان قرار دادى بر ضد آن حضرت در آنجا امضا كردند.رسول خدا-ص-فرمود:ما، بخصوص پس از ورود به مكه،در آنجا كه خيف بنى كنانه است فرود خواهيم آمد:(اذا قدمنا مكة ان شاء الله تعالى نزلنا بالخيف الذي تحالفوا علينا فيه.) (5)
    در اين محل مسجد الاجابه قرار دارد كه در جاى ديگر به آن پرداخته‏ايم.مسجد ديگرى هم وجود دارد كه هيچ اشاره‏اى به نماز خواندن رسول خدا-ص-در آنجا نشده و اكنون كتيبه‏اى بر در آن است كه باز سازى آن را در عهد ملك عبد العزيز در سال 1362 نشان مى‏دهد.اين مسجد روبروى ريع اذاخر در اين سوى خيابان و در كنار قصر السقاف قرار دارد.گويا اين همان مسجدى است كه در آن بر ابو جعفر منصور خليفه عباسى،وقت مردنش در مكه،نماز خوانده شده است. (6) منصور در قبرستان معلى دفن شده و قبر او هم هنوز مشخص است.
    در انتهاى حى جميزه،محله پشت قبرستان معلى;محله‏اى كه اكنون مدخل ورودى قبرستان در ابتداى آن باز مى‏شود،محله جعفريه خوانده مى‏شود كه گويا به نام ابو جعفر منصور است. يكى از زائران پر سابقه اظهار كرد كه زمانى(قبل از سى سال)در اين محل خانه‏اى بود به نام خانه امام جعفر صادق-ع-كه خود ايشان همراه برخى از مطوفيها به آنجا رفته بود.روزى كه همراه ايشان به آنجا رفتيم امكان يافتن آن محل براى ايشان نبود.درباره حدود معلاة و مسفله، فاكهى و ازرقى توضيحاتى را آورده‏اند.در حدود معلاة از خانه جعفر بن محمد بدون هيچگونه توضيحى ياد شده است. (7) محتمل است كه خانه جعفر بن محمد بن سليمان امير مكه باشد نه خانه امام صادق-ع-.
    جايى كه اكنون امانة العاصمه است تا حدود ابتداى ريع ذاخر،حائط يا باغ خرمان است كه بخشى از آن قبرستان بوده و به اعتقاد فاكهى‏عبد الله بن عمر در آنجا دفن شده است. (8) بنابراين،اين عقيده كه وى در مقبره شهداى فخ يا قبرستان ابو طالب مدفون است نادرست مى‏باشد.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #73
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    بخش دوم: مدينه منوره

    مقدمه در شناخت‏يثرب

    شهر يثرب كه بعد از ورود رسول خدا-ص-«مدينة النبى‏»و پس از آن به اختصار«مدينه‏»خوانده شد،در مسير«طريق الهجره‏»در فاصله تقريبى 450 كيلومترى شمال مكه قرار دارد.مهمترين نكته در جغرافياى داخلى مدينه اين است كه شهر در ميان دو رشته حره (9) واقع شده كه يكى در شرق و ديگرى در غرب آن قرار دارد.ناحيه جنوبى يثرب هم كمى سنگلاخ است و در قسمت‏شمالى،در ميان كوه احد،در شمال غرب و كوه سلع در غرب مدينه،فضاى نسبتا بازى وجود دارد كه بيشتر،زمينهاى كشت و نخلستان بوده است.
    پيش از اسلام،قبيله‏هاى يهود و عرب در نواحى مختلف ميان اين دو حره و حوالى آن زندگى مى‏كردند.قبايل يهودى عبارت بودند ازبنى قينقاع،بنى نضير و بنى قريظه كه عمدتا در جنوب و جنوب غرب مدينه در منطقه عوالى (10) مى‏زيستند.
    دو قبيله مهم عربى،كه پس از يهود در اين ناحيه ساكن شده بودند،عبارت بودند از اوس و خزرج.آنها خود به طوايف مختلفى تقسيم مى‏شدند.جمعيت عرب يثرب بسيار بيش از يهوديان بود.در ميان دو قبيله عرب،نزاعهاى زيادى جريان داشت.اين نزاعها به ميان قبايل يهود نيز سرايت كرده بود.
    اوس و خزرج هر دو از قبايل جنوبى جزيرة العرب بودند كه قريب يكصد و پنجاه سال قبل از اسلام به يثرب آمده بودند.همان‏گونه كه در نقشه آشكار است،يثرب تنها به يكى از واحه‏هاى ميان دو حره شرقى و غربى اطلاق مى‏شده اما به تدريج نام تمامى اين نواحى شده است!
    وضعيت طبيعى مدينه نسبت به مكه بسيار بهتر و داراى زمينهاى حاصلخيز و آب نسبتا مكفى است.در مدينه چندين وادى وجود داشته كه آب اين منطقه را تضمين مى‏كرده است. قبايل عرب هر كدام در بخشى از آن سكونت داشته‏اند.در واقع تركيب جمعيتى شهر مدينه قبيله‏اى بوده است.بيشترين جمعيت در منطقه عاليه مدينه از جنوب شرقى به سمت جنوب غربى شامل عصبه،قبا،قربان،و عوالى سكونت داشته‏اند.بخشهايى از جمعيت هم در مركز مدينه،جايى كه بعدها مسجد النبى ساخته شد مى‏زيستند و شمارى در شمال مسجد النبى-ص-در راه احد ساكن بودند.گروهى نيز در غرب،در كناره كوه سلع و از آنجا به سمت جنوب در منطقه عصبه سكونت داشته‏اند.
    مناطقى كه اوس و خزرج و يهود در آنها سكونت كردند،بويژه قسمتهاى جنوبى،در دو سوى غرب و شرق كه به عوالى و قبا و عصبه شهرت دارد،از پر جمعيت‏ترين مناطق با آب فراوان و مزارع گسترده مى‏باشد;چرا كه شبكه‏اى از بهترين واديها،همچون وادى مهزور از شرق،وادى يذينب از جنوب شرقى و وادى رانوناء از جنوب و بخشى از وادى بطحان،كه در مسيرش به شمال غرب به اين واديها مى‏پيوندد،در مناطق مزبور جريان دارد.ترديدى نيست كه اين واديها و چاهها در سمت عوالى،قبا و عصبه،از مهمترين عوامل در تمركز جمعيت در آن نواحى و پرداختن آنان به كشاورزى در شكل گسترده بوده است.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #74
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    يثرب و اسلام

    مردم يثرب به كعبه احترام مى‏گذاشتند و هر ساله براى طواف آن و عبادت بتها به مكه مى‏آمدند.افزون بر اين بازارهاى مكه نيز آنان را وا مى‏داشت تا به مكه بيايند و روابطى با قريش داشته باشند.از زمانى كه رسول خدا-ص-دعوت خويش را آشكار كرد و آيات قرآنى در ميان مردم انتشار يافت،اهل يثرب نيز كم و بيش با آن آشنايى يافته بودند،اما حرمتى كه براى قريش قائل بودند مانع از آن شده بود كه خود را به رسول خدا-ص-نزديك كنند،تا آن كه در آغاز دو نفر و در سال يازدهم شش نفر از مردم يثرب اسلام آوردند.آنها اين پيام جديد را به ديگران رساندند و در سال دوازدهم بعثت،دوازده نفر از مردم يثرب كه مسلمان شده بودند، در ايام حج به ديدار رسول خدا-ص-شتافتند.پس از آن بود كه رسول خدا-ص-يكى از بهترين اصحاب خود;يعنى مصعب بن عمير را براى تبليغ اسلام به يثرب فرستاد و در سال سيزدهم بعثت قريب هفتاد تن از مردم يثرب براى بيعت با رسول خدا-ص-به مكه در آمدند. آنان ضمن بيعت،از رسول خدا-ص-خواستند تا به يثرب بيايد و تعهد كردند كه از آن حضرت دفاع خواهند كرد.اين دعوت سرآغاز هجرت رسول خدا-ص-و اصحاب آن حضرت بود. چنانكه در بخش نخست اين كتاب گذشت،محل بيعت آنها با رسول خدا-ص-اندكى پايين‏تر از جمره عقبى در راه آمدن به مكه،سمت راست در داخل يك شعب بوده كه اكنون در محل آن‏«مسجد البيعه‏»قرار دارد.پيش از اين درباره اين مسجد سخن گفتيم.
    در ابتدا تنى چند از اصحاب به يثرب رفتند.رسول خدا-ص-نيز در آغاز ماه ربيع الاول راهى يثرب شد.مردم مسلمان شده يثرب،بى صبرانه انتظار ورود آن حضرت را داشتند و پس از آن به مدت ده سال با خلوص تمام از وى و آرمانهايش دفاع كردند.در اينجا خلاصه‏اى از حوادث اين ده سال را بيان مى‏كنيم:
    اولين اقدام رسول خدا-ص-در يثرب،ساختن مسجد بود;جايگاهى كه علاوه بر مركزيت عبادى،مركزيت فرهنگى،سياسى و ادارى نيز داشت;مركزى كه يكى از تكيه گاههاى اصلى اسلام در ميان مسلمانان بوده است.
    اقدام دوم رسول خدا-ص-،ايجاد يك پيمان عمومى ميان مسلمانان مدينه بود.در اين معاهده كه همه مسلمانان براى اجراى آن تعهد و بيعت كردند،حاكميت براى خدا و رسول شناخته شده و بخشى از قوانين حقوقى و جزايى اسلام به عنوان قانون پذيرفته شده بود.
    سومين اقدام رسول خدا-ص-ايجاد عقد برادرى ميان مسلمانان بود.آن حضرت مسلمانان را با يكديگر برادر كرد تا نسبت به هم ارتباط و پيوند نزديكترى داشته باشند.
    روشن بود كه يكى از مسائل مهم بعدى،درگيرى مدينه با مكه خواهد بود.نه رسول خدا-ص-حاضر بود از مكه چشم پوشى كند و نه مردم مكه تحمل اسلام و تسلط آن بر مدينه را داشتند،بويژه كه در سال دوم هجرت،قبله اسلام از بيت المقدس به سوى مكه تغيير كرد و اگر تا آن هنگام به سمت‏شمال نماز مى‏گزاردند،اين بار به سمت جنوب نماز خواندند.
    سرانجام،حمله را مسلمانان آغاز كردند.آنها يكى دو بار به كاروانهاى قريش كه از مكه به راه مى‏افتاد و از نزديكى مدينه مى‏گذشت و به سمت‏شمال;يعنى شامات،مى‏رفت‏حمله كردند تا جبران مصادره اموالشان را كه در مكه گذاشته بودند،بكنند.مهمترين حمله،حمله‏اى بود كه به جنگ بدر منتهى شد.
    در رمضان سال دوم،مسلمانان به قصد حمله به كاروان قريش حركت كردند.قريش كه متوجه حمله شده بودند،سپاهى را به سوى مسلمانان فرستادند.آنها در نزديكى چاههاى بدر با يكديگر درگير شدند و در نتيجه بسيارى از سران شرك به قتل رسيدند.از ميان رؤساى قريش،تنها ابو سفيان به سلامت ماند و آن هم به اين دليل بود كه در بدر حضور نداشت.
    در سال سوم،مشركان به تلافى غزوه بدر به مدينه حمله كردند.آنها شهر را دور زدند و از سمت‏شمال در دامنه كوه احد مستقر شدند.رسول خدا-ص-نيز همراه يارانش كه كمتر از يك سوم دشمن بودند،به منطقه احد در آمدند.در جنگى كه صورت گرفت ابتدا مسلمانان غلبه كردند،اما غفلت آنها-همان گونه كه بعد از اين در قسمت احد خواهد آمد-سبب شد تا ضربه‏اى كارى از مشركان بخورند،گرچه مشركان نتوانستند اسلام را از ميان ببرند.
    در سال پنجم،مشركان پيمان اتحادى را بر ضد رسول خدا-ص-امضا كردند و سپاه احزاب را تشكيل دادند و به مدينه حمله كردند.پيش از حمله آنان،مسلمانان خندقى در قسمت‏شمالى شهر،جايى كه امكان ورود دشمن از آن ناحيه وجود داشت،كندند.دشمن در پشت‏خندق زمينگير شد و پس از گذشت بيست روز،در حالى كه برخى از پهلوانان آنها كه از خندق عبور كرده و كشته شده بودند،با سرشكستگى مدينه را ترك كردند.در واقع،اين آخرين زور آزمايى مشركان در برابر مسلمانان بود كه البته به شكست انجاميد.
    در سال ششم هجرت،رسول خدا-ص-به همراه بيش از يكهزار و پانصد تن از اصحاب،به قصد انجام عمره راهى مكه شد.مشركان اعلام كردند كه مانع از ورود رسول خدا-ص-خواهند شد. آن حضرت راه خود را كج كرد و در حديبيه-كه در مسير جده قرار داد-توقف كرد.آنگاه نماينده‏اى به داخل شهر فرستاد،اما با دير شدن بازگشت او،رسول خدا-ص-با اصحاب بيعت كرد تا در برابر مشركان مقاومت كنند كه اين بيعت را«بيعت رضوان‏»ناميدند.نماينده رسول خدا-ص-بازگشت و پس از آمدن نماينده مشركان،صلح حديبيه به امضا رسيد.بر اساس اين معاهده،جنگ به مدت ده سال متوقف شد و مقرر گرديد كه از سال بعد از آن،رسول خدا-ص-و اصحاب بتوانند براى انجام عمره سه روز را در مكه بسر برند.
    در سالهاى ششم و هفتم،به ملوك و رؤساى قبايل بزرگ نامه نوشت و آنان را به اسلام دعوت كرد.همچنين در سال هفتم براى نخستين بار پس از هجرت،با اصحاب راهى مكه شد و سه روز را براى انجام عمره در شهر بسر برد.در سال هشتم،مشركان بر خلاف معاهده حديبيه رفتار كردند.رسول خدا-ص-كه در پى فرصت بود،سپاه عظيمى را براى فتح مكه روانه اين شهر كرد و خود فرماندهى آن را به عهده گرفت.شهر با مقاومت بسيار محدودى كه از سوى برخى جوانان خودسر مكه به عمل آمد،فتح شد و پيامبر به مسجد الحرام در آمد،بتها را شكست و آنگاه به داخل كعبه رفت و آثار شرك را از آن زدود.
    بدين ترتيب،هشت‏سال پس از هجرت و بيست‏سال بعد از بعثت،مكه در تصرف كامل مسلمانان قرار گرفت و بلال بر بام كعبه نداى اذان سر داد.پس از آن،شورش قبيله هوازن در حنين نيز خاموش شد.در سال نهم،حج با حضور اكثريت مسلمان و اقليت مشرك كه ديگر قدرتى نداشتند،برگزار شد.رسول خدا-ص-آيات اول سوره برائت را كه در اعلام برائت از شرك بود،به دست امام على-ع-داد تا در روز حج اكبر-روز عرفه-بر مردم بخواند.در اين پيام، خدا و رسول از شرك و مشركان اعلام بيزارى كرده و از آنها خواسته بودند تا در يك فرصت چهار ماهه،تصميم نهايى خود را براى پذيرش اسلام يا مقاومت در برابر آن بگيرند.بدين سان، شرك تا چندى پس از آن به طور كامل از ميان رفت.همچنين،در سال نهم،رسول خدا-ص-سپاهى به تبوك فرستاد كه توانست قبايل حدود شامات را آرام سازد.
    در سال دهم،نخستين حج‏خود را به همراه بيش از يكصد هزار تن از پيروان خويش انجام داد. در اين مراسم بود كه آيين حج از سوى پيامبر-ص-به طور كامل تشريع شد.آن حضرت ضمن خطبه‏اى كه به‏«خطبه حجة الوداع‏»(حج آخرين)معروف است،نصايح فراوانى به مردم كرد.در بازگشت از سفر حج و در روز هيجدهم ذيقعده،در منطقه غدير،آن حضرت امام على-ع-را به جانشينى خود منصوب كرد و همه مسلمانان نيز به اين عنوان با آن حضرت پيمان بستند و البته چه زود اين عهد و پيمان الهى را شكستند.
    پيامبر-ص-هفتاد روز پس از غدير،در حالى كه چند روز دچار بيمارى و تب شديد بود،در 28 صفر سال يازدهم هجرت به لقاى پروردگار شتافت،در حالى كه از وضعيت نامطلوب مسلمانان اندوهگين بود،پس از پيروزى بر شرك از نظر داخلى گرفتارش بودند.با وجود اين، آن حضرت طى بيست و سه سال تلاش در مكه و مدينه،بنياد گذار يكى از مهمترين اديان توحيدى و آخرين آنها براى بشر بود كه امروزه ميليونها نفر بدان ايمان دارند و به رسول خدا-ص-و جاى جاى قدمهاى او در مكه و مدينه عشق مى‏ورزند.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #75
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    پى‏نوشتها:
    1-درباره خراب كردن آن و آثار بجاى مانده،نك:گزارش فارسى كتاب‏«فى منزل الوحى‏»از هيكل،فصلنامه‏«ميقات حج‏»،ش 9،ص 222.درباره قبرستان ابو طالب نيز رجوع كنيد به مقاله‏«جنة المعلاة‏»از سيد على قاضى عسكر در فصلنامه‏«ميقات حج‏»،ش 4،صص 174-165
    2-فاكهى،اخبار مكه،ج 3،ص 90-89
    3-مقاتل الطالبيين،ص 366 و 367
    4-فاكهى،اخبار مكه،ج 4،ص 72 و 73
    5-ازرقى،اخبار مكه،ج 2،ص 162
    6-فاكهى،اخبار مكه،ج 4،ص 75
    7-فاكهى،اخبار مكه،ج 4،ص 130،ازرقى،اخبار مكه،ج 2،ص 93 و 266
    8-فاكهى،اخبار مكه،ج 3،ص 89 و 90
    9-منطقه سنگلاخى كه سنگهايى شبيه به سنگهاى آتشفشان و داغ شده دارد.
    10-خيابان عوالى اكنون به نام‏«شارع على بن ابى طالب-ع-»شناخته مى‏شود.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #76
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    شرافت مدينه

    همانگونه كه پيشتر اشاره شد،آمدن رسول خدا-ص-به يثرب،نام آن را به مدينة النبى تغيير داد.رسول خدا-ص-در همان آغاز،مدينه را چون مكه حرام دانست;مكه،حرم خدا و مدينه، حرم رسول خدا-ص-.اين بهترين شرافتى بود كه مدينه مى‏توانست از آن برخوردار باشد. رسول خدا-ص-براى زندگى مدينه را برگزيد.آن حضرت پس از فتح مكه مى‏توانست به شهر خود باز گردد،اما ترجيح داد تا در مدينه زندگى كند و در همان شهر مدفون باشد.آن حضرت مدينه را با سخنان بى‏شمارى مورد تمجيد قرار داد و مردم آن را نيز بسيار ستود.
    آن زمانى كه رسول خدا-ص-از مكه بيرون آمد،فرمود:
    «اللهم كما اخرجتنى من احب البقاع الى فاسكنى فى احب البقاع اليك.»
    «خدايا!همان گونه كه مرا از دوست داشتنى‏ترين سرزمين براى من،بيرون آوردى،مرا در دوست داشتنى‏ترين سرزمين براى خودت وارد كن.»
    و نيز فرمود:
    «من استطاع منكم ان يموت بالمدينة فليمت بها فاني شفيع لمن يموت بها.»
    «اگر كسى بتواند به گونه‏اى زندگى كند كه مرگش در مدينه باشد،چنين كند;من براى كسى كه در آنجا بميرد شفيع خواهم بود.»
    همين تمجيدها سبب شد تا اين شهر كوچك بهترين و زيباترين نامها را،كه نزديك به يكصد نام مى‏شود،به خود اختصاص دهد:المؤمنه،المحبوبه،المق سة الباره،دار الابرار،ارض الله، طابه،طيبه،سيدة البلدان،دار السلام،المحرمه،المباركة المحروسه،المحرومه،الجباره ، المختاره،القاصمه،حرم رسول الله،الموفيه،قلب الايمان،قبة الاسلام،المعصومه،بيت رسول خدا و نامهاى ديگر. (1) رسول خدا-ص-مدينه را اينچنين معرفى كردند:«مدينه محل هجرت من،محل قبر من و محلى است كه من در آنجا بر انگيخته خواهم شد».
    جاى جاى مدينه،نشان از آثار پيامبر دارد و حق آن است كه مسلمان معتقد،ذره ذره خاك را ببويد و ببوسد.اگر نمى‏تواند چنين كند،حداقل جايگاههاى مشخصى را كه آن حضرت در آنجا خاطره‏اى از خود گذاشته،نبردى كرده،نمازى خوانده و سخنى گفته،بشناسد و قدر نعمت بزرگى را كه در پرتو نور نبوت نصيب او شده است،بداند.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #77
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    مسجد النبى-ص-

    در پيش اشاره شد كه نخستين اقدام رسول خدا-ص-در مدينه،ساختن مسجد بود.پيش از آن،در قبا نيز مسجدى به دست آن حضرت و اصحاب آن حضرت ساخته شد.چنين اقدامى نشانه اهميت نقش مسجد در اسلام است.پيش از آن كه از مسجد النبى سخن بگوييم، مناسب است نگاهى به معناى مسجد و اهميت آن داشته باشيم.
    1-مسجد،بر گرفته از سجود و به معناى خضوع و كرنش است.و در اصطلاح،به محلى اطلاق مى‏شود كه مكان عبادت و خضوع در برابر حق تعالى است.كاربرد واژه مسجد يكى در مورد مكان خاصى است كه براى عبادت ساخته مى‏شود،و ديگر اين كه بر اساس روايت رسول خدا-ص-بر سراسر زمين اطلاق مى‏گردد كه مى‏تواند سجده‏گاه انسان عابد باشد.دومين كاربرد كه اطلاق عام مسجد است،از اختصاصات امت اسلامى است.ديگر اديان،تنها در اماكن خاصى در برابر خداوند سجده مى‏كنند اما در اسلام همه‏«زمين‏»سجده‏گاه و مسجد است.
    كلمه مسجد در بيست و هشت مورد در قرآن آمده كه در بيشتر موارد،اشاره به مسجد الحرام است.مسجد الحرام اشاره‏اى است به همان محيط اطراف خانه كعبه كه سجده گاه بوده است.
    2-مهمترين نقش مسجد،مركزيت بخشيدن به عبادت مسلمانان در زمينى پاك و مطهر براى خداوند است;محيطى كه انسان ناپاك نبايد وارد آن شود و مى‏بايست فضا و زمينش از هر گونه پليدى پاك باشد.افزون بر مركزيت عبادى،مركز جماعت نيز هست.اين جماعت،هم براى عبادت است و هم براى يكپارچگى امت و تمسك جمعى آنان به حبل الله.چهار مسجد براى يك مسلمان وجود دارد.مسجدى در محل،مسجدى در شهر براى نمازگزاران شهر به عنوان مسجد جامع،مصلايى براى مراسم نماز عيد براى تمامى مردم يك منطقه و مسجد الحرام براى جماعت همه مسلمانان.مسجد در عصر آغازين اسلام،علاوه بر عبادت،مركزى براى اداره حكومت نيز بوده است.پس از آن،مسجد به عنوان مدرسه نيز مورد استفاده قرار مى‏گرفت.مسجد تكيه‏گاه مسلمانان در اتكال به خداى واحد قهار است.مسجد سمبل قداست، پاكى،تقوا،وحدت و جماعت مسلمانان است.
    3-نخستين خانه‏اى كه براى مردم ساخته شد تا در آن به عبادت خدا بپردازد،بيت الله الحرام بوده است.بنابراين،بايد مسجد الحرام و كعبه را قديمى‏ترين محل عبادت دانست. قرآن علاوه بر مسجد الحرام از مسجد الاقصى نيز ياد كرده است.اينها مساجدى است كه پيش از اسلام وجود داشته.بعلاوه،اهل كتاب نيز مراكز عبادت خاص خود را داشته‏اند. نخستين مسجدى كه در اسلام بر پايه تقوا ساخته شد،مسجد قبا بود،همچنان كه نخستين كسى كه مسجد ساخت عمار ياسر بود.پس از آن،مسجد النبى در يثرب يا مدينة النبى ساخته شد.به دنبال آن،طوايف عرب هر كدام در ناحيه خود مسجدى بنا كردند.آنان از رسول خدا-ص-مى‏خواستند تا در مسجدشان نماز بگزارد و از باب تبرك،محل نماز آن حضرت را به عنوان مسجد خود انتخاب مى‏كردند.حتى اگر در آغاز قصد ساختن مسجد نداشتند،محل نماز پيامبر را به عنوان مسجد و نماز خانه بر مى‏گزيدند.اين شبه فهرستى از مساجدى كه رسول خدا-ص-در آنها نماز خوانده به دست داده است. (2) پيش از اين هم گفتيم كه حفظ مكان اين مساجد نشانگر اعتقاد عميق اصحاب آن حضرت و تابعين به امر تبرك است.
    اينك در اين مختصر،ابتدا از مسجد النبى و سپس از مسجد قبا و ديگر مساجد مدينه سخن خواهيم گفت و آنگاه به سراغ آثار ديگر مدينه خواهيم رفت.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #78
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    مسجد النبى-ص-

    شريف‏ترين مسجد پس از مسجد الحرام،مسجد النبى در مدينه منوره است.رسول خدا-ص-درباره نماز خواندن در اين مسجد فرمود:
    «صلوة فى مسجدى هذا خير من الف صلوة فيما سواه من المساجد الا المسجد الحرام.»
    «يك نماز در مسجد من بهتر از هزار نماز در ديگر مساجد است،مگر در مسجد الحرام.»
    آنگاه كه رسول خدا-ص-وارد يثرب شد،همه طوايف و افراد سرشناس مايل بودند تا ميزبان ايشان باشند،اما آن حضرت فرمود:در جايى توقف خواهد كرد كه شترش زانو بزند.شتر در زمينى كه اكنون مسجد است،زانو زد.آن حضرت در خانه ابو ايوب انصارى مسكن گزيد.زمين مسجد را از صاحبان آن خريد و سنگ بناى مسجد را نهاد.همه اصحاب از زن و مرد با اشتياق شروع به ساختن مسجد كردند.خود رسول خدا-ص-نيز با تمام توان در ساختن مسجد شركت كرد.مسجدى كه حضرت بنا كرد،از چند جهت،با آنچه امروز در جاى آن ساخته شده تفاوت دارد،زيرا در زمينى محدودتر و با بنايى ساده‏تر و خلوص بيشتر بود.اين مسجد در گذر زمان بارها توسعه يافته تا اين كه به شكل كنونى در آمده است.
    ساختن مسجد سبب شد تا جمعيت زيادى از مهاجران و حتى ساكنان محلهاى ديگر،در اطراف مسجد خانه‏هايى بنا كنند.به دنبال اين امر بود كه شهر در اطراف مسجد شكل گرفت.
    مسجد رسول خدا-ص-در نخستين بناى خود در مساحتى حدود 2071 متر مربع بنا گرديد با ديوارهاى خشتى و گلى و پايه‏هايى از تنه درختان خرما.سقف مسجد را هم با شاخه‏هاى درخت‏خرما پوشانده بودند،بطوريكه در هنگام باران،آب بر سر و صورت نمازگزاران مى‏ريخت و زمين در زير پيشانى رسول خدا-ص-و اصحاب،گلى بود.قبله مسجد به سمت‏شمال و در جهت بيت المقدس بود.مسجد با همين بنا براى هفت‏سال محل برگزارى نماز جماعت،نماز جمعه و خطبه‏هاى رسول خدا-ص-بود.در سال هفتم هجرت،با گسترش اسلام و افزايش شمار مسلمانان،ضرورت توسعه مساحت مسجد مطرح شد.رسول خدا-ص-بر طول و عرض مسجد افزود تا آنكه مساحت مسجد به 2475 متر مربع رسيد.در اين توسعه،شكل مسجد به صورت يك مربع در آمد.قبله مسجد نيز از سال دوم هجرى از شمال به سمت جنوب تغيير كرد و از آن پس نه به سوى بيت المقدس كه قبله يهود بود،بلكه به سوى مكه نماز خوانده مى‏شد.
    از بناهايى كه همزمان با ساختن مسجد احداث شد،دو حجره-يا به تعبير امروزين،خانه-در ديواره شرقى مسجد بود.اين دو حجره براى سكونت رسول خدا-ص-و همسرانش سوده و عايشه ساخته شد.بعدها بر تعداد اين حجره‏ها افزوده شد.اصحاب ديگر نيز هر كدام كه توانايى داشتند،حجره‏اى در كنار مسجد ساختند.آنها درهايى به مسجد داشتند و در وقت نماز از همان در وارد مى‏شدند.اما در سال سوم دستور داده شد تا اين درها بسته شود،مگر در خانه امام على-ع-.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #79
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    توسعه مسجد در سال هفدهم هجرى

    با گسترش فتوحات،جمعيت مسلمانان نيز افزايش مى‏يافت و در اين ميان،مدينه به عنوان مركز خلافت،جمعيت بيشترى را به خود جذب مى‏كرد.خليفه دوم تصميم گرفت تا خانه‏هايى را بخرد و آنها را ضميمه مسجد سازد.مسجد از جهت قبله;يعنى جنوب و نيز از جهت غرب آن، گسترش يافت.در اين ميان،قرار بود تا خانه عباس عموى پيامبر نيز خراب شود،كه كار به منازعه لفظى كشيده شد.خليفه تن به حكميت‏يكى از اصحاب رسول خدا-ص-داد و او حكم كرد كه خليفه نبايد براى مسجد مسلمانان به زور زمينى را از صاحبش بگيرد.پس از خاتمه نزاع،عباس خود خانه‏اش را نه در عوض پول،بلكه آن را به مسلمانان تقديم كرد.مجموع مساحتى كه بر مسجد افزوده شد 1100 متر مربع بود و مجموع مساحت آن به 3575 متر مربع مى‏رسيد.با افزايش اين مساحت،درهاى جديدى نيز براى مسجد گشوده شد.
    در اين افزايش مساحت جاى ستونهاى قبلى را ستونهاى جديدى از نخل گرفت و بناى مسجد نيز نسبت به بناى سابق استحكام بيشترى يافت.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #80
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : آثار اسلامی در مکه و مدینه




    توسعه مسجد در سال 29 ه.ق.

    عثمان نيز بر گستره مسجد،نسبت به زمان خليفه دوم،افزود و آن را به 4071 متر مربع رسانيد.مى‏گويند كه عثمان بناى مسجد را تغيير داد و مساحت آن را مقدارى بيشتر كرد. ديوارهايش را با سنگهاى منقوش بازسازى نمود.ستونهاى مسجد را با سنگهاى حجارى شده و منقش تجديد ساخت و سقف آن را با چوب ساج ترميم كرد.از اين گفته چنين بر مى‏آيد كه خليفه سوم براى نخستين بار مسجد را از سادگى نخستين آن به در آورد و آن را با سنگهاى حجارى شده و منقش زينت داد.افزايش مساحت مسجد در زمان خليفه دوم و خليفه سوم تنها در قسمتهاى جنوبى(سمت قبله)،شمالى و غربى بود.در قسمت‏شرقى،حجره‏هاى رسول خدا-ص-بود،از اين رو در آن قسمت افزايشى صورت نگرفت.
    آثار اسلامی در مکه و مدینه
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 8 از 20 نخستنخست ... 45678910111218 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •