معناشناسی «نور ربّ» در قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
معناشناسی «نور ربّ» در قرآن
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو ماندگار
    حور العین آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1389
    نوشته : 513      تشکر : 394
    802 در 356 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    حور العین آنلاین نیست.

    parbane معناشناسی «نور ربّ» در قرآن




    هو الحق














    باسمه تعالی و له الحمد با عرض سلام و ارادت

    1. واژه نور دخیل است و از زبان سریانی و عبری وارد عربی شده است. آیا واژه اصیل امتیازی نسبت به واژه دخیل دارد؟

    2. چرا باری تعالی واژه در آیه 69 سوره الزمر «أشرقت» را به کار برد؟ چرا واژه «أضائت» را به کار نبرد؟

    3. نیز چرا نور را به رب اضافه نمود؟ چرا مانند بعضی آیات دیگر"نوره" استعمال نشده است؟



    پاسخ:


    1.کارکرد اصلی واژگان این است که برایالقای مقاصد اهل زبان به کار می رود. از این نظر میان واژه اصیل و دخیل هیچ تفاوتیوجود ندارد. اصیل گرایی در هر زبانی از تعصب اهل زبان بر می خیزد و هیچ ارزش علمیندارد.




    2.کاربردهای قرآنی درباره «أشرقت» ودیگر متشقات آن و نیز «أضائت» و دیگر مشتقات آن نشان می دهد که هر دو برای روشناییخورشید به کار می رود. تنها تفاوتی که میان آن دو به چشم می خورد، این است که«أشرقت» برای روشنایی خورشید در آغاز روز به کار می رود؛ اما «أضائت» برای روشناییبه طور مطلق به کار می رود؛ اعم از این که برای خورشید باشد یا آتش، و اعم از اینکه برای آغاز روز باشد یا غیر آن.



    به نظر می رسد، در آیه زمر درخشش احساس حضور خدا در قیامت به سر زدن خورشید از مشرق تشبیه شده است. گویا آدمی تا قبل از قیامت نسبت به احساس وجود خدادر تاریکی قرار دارد و حضور خدا را به وضوح احساس نمی کند و با برپایی قیامت گویاخورشید وجود خدا طلوع می کند.



    3. گویا سئوال شده است، چرا گاهی «نور» به «الله» اضافه شده است و گاهی به «ربّ». «ربّ» درقرآن به معنای پادشاه است؛ به همین رو گفته شده است که او عرش(تخت پادشاهی)، خزینه(محل نگهداری دارایی ها)، جنود (سپاهیان) و جز این ها دارد؛ بنابراین در «ربّ» معنای پادشاهی نهفته است؛ اما در «الله» چنین نیست و تنها یک اسم برای خداست، بدوناین که متضمن معنایی باشد. در آیه «وَ أَشْرَقَتِ اْلأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها» (زمر،69) خداوند به پادشاهی تشبیه شده است که بر زمین حکومت می کند و در روز قیامت گویاپادشاهی است که بر مردم ظاهر می شود.


    بنابراین چه کلمه «أشرقت» و چه کلمه «ربّها» برایتجسم بهتر حضور خدا در قیامت به کار رفته است.

    معناشناسی «نور ربّ» در قرآن

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •