***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥*** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***
صفحه 12 از 26 نخستنخست ... 2891011121314151622 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 259
  1. #111
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل گرديده است : من اغناب مسلما او مسلمه لم يقبل الله صلوته و لا صيامه اربعين يوما وليله الا ان يغفر له صاحبه ؛(262) كسى كه غيبت مرد يا زن مسلمانى را بنمايد، خداى تعالى نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز قبول نمى كند، مگر اينكه صاحب غيبت ، يعنى آنكه غيبت او را نموده اند از او بگذرد و گناه او را بيامرزد.
    نيز از آن حضرت نقل گرديده است كه : اياكم والغيبه فان الغيبه اشد من الزن ان الرجل يزنى فيتوب فيتوب الله عليه و ان صاحب الغيبه لا يغفرله حتى يغفرله صاحبه ؛(263) دورى نماييد از غيبت ، چون غيبت سخت تر از زناست ، همانا مرد زنا مى كند پس از آن پشيمان مى گردد، خدوند توبه او را قبول مى فرمايد و به درستى كه غيبت كننده آمرزيده نمى شود تا اينكه صاحب غيب يعنى آنكه غيبت او را نموده اند از او بگذرد.
    نيز از آن حضرت روايت شده است كه : من اغتاب امرء امسلما تطل صومه و نقض وضوئه وجاء يوم القيمه تفوح منه رائحه انتن من الجيفه يتائى به اهل الموقف ؛(264) كسى كه غيبت مرد مسلمانى را نمايد روزه او باطل مى گردد و وضوى او شكسته مى شود، يعنى از اين روزه و وضو بهره اى نمى برد و در روز قيامت به عرصه محشر مى آيد در حالى كه از دهان او بويى بدبوتر از مردار بيرون مى آيد و تمام افرادى كه براى حساب ايستاده اند، از بوى آن متاذى مى گردند.
    نيز از آن حضرت نقل شده حديثى كه مضمونش اين است : ((شب معراج مرا به آسمان بردند بر قومى گذشتم گه صورتهاى خود را به ناخنهاى خويشتن مى خراشيدند، از جبرئيل (عليه السلام ) سوال نمودم ايشان چه كسانى مى باشند؟ عرضه داشت : ايشان آن كسانى اند كه غيبت مردم مى كنند(265))).
    نيز از آن حضرت به اين مضمون روايت شده است : ((روز قيامت بنده را مى آورند نزد خداى تعالى ، يعنى در معرض خطاب الهى قرار مى دهند و نامه عملش را به او مى دهند، نظر در نامه عمل خود كرده حسنات خود را كه در دنيا انجام داده در آن نمى بيند، عرضه مى دارد: الهى اين نامه عمل من نيست ؛ زيرا من در دار دنيا عملهاى زيادى نمودم و عبادتهاى زيادى كردم ، ولى آنها را در اين نامه نمى بينم )).
    جواب او مى گويند: ان ربك لا يضل ولا ينسى ذهب عملك باغتياب الناس ؛ همانا پروردگار تو اشتباه نمى كند و فراموشى هم ندارد، عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم زايل و نابود گرديده است .
    ديگرى را مى آورند و نامه عملش را به او مى دهند، طاعت بسيار در آن مى بيند؛ مى گويد: اين نامه عمل من نيست ؛ زيرا اين طاعات و عباداتى كه در اين نامه ثبت است من نكرده ام .
    مى گويند: آنها طاعات فلان شخص است كه غيبت تو را نموده است (266).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  2. #112
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    نكته اى آموزنده

    گويند شخصى غيبت يكى از زهاد را كرده بود، چون خبر به زاهد رسيد، طبقى رطب براى او فرستاد و نامه اى چنين نوشت : شنيده ام حسنات خود را جهت من هديه كرده اى ، خواستم كه تلافى كرده باشم ، چيزى كه با هديه تو برابرى كند مقدور نبود، اين مقدار از احسان شما را تلافى كرده معذورم خواهى داشت (267).
    نگارنده گويد: بسيار عجيب است از ابناى زمانه كه از براى ده ريال كه از دستشان رفته ، نگرانى دهشتى بر آنها عارض مى گردد و براى يك ريال پول قرار از آنها مى رود و حاضر نيستند كه يك ريال بيرون آرند و بخششى كنند هرگز صفت جود محور وجودشان نگشته و معناى گذشت در خاطرشان نمى افتد، چگونه از طاعات و حسنات و عباداتى كه با كمال رنج و سختى ها انجام داده اند كه محصل زندگانى ابدى است و سرمايه بازار اخروى است و متاع گرانبها و سعادت آن جهانى است مفت و رايگان گذشته و كيسه عمر عزيز و گرانبها را به تهمت و غيبت و هرزه گويى خالى نموده جهت بازار قيامت متاع حسرت و ندامت مى خرند.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  3. #113
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    حكايت ابراهيم ادهم

    گويند سرحلقه ارباب همم ((ابراهيم بن ادهم )) به شخصى كه يكى از دشمنان خود را غيبت كرده بود، گفت : اى مسكين ! در دادن دنياى خود به دوستان بخل ورزيده و براى يك دينار بر خود مى لرزى ، اما در بذل آخرت به دشمنان مضايقه نمى كنى و داراى صفت سخاوت گرديده اى ، عقلا به اين صفت تو را كريم نمى دانند و از بخل دنيويت تو را معذور نمى دارند.
    پوشيده نماند كه اخبار در باب غيب زياد است و كسانى كه طالب مطالب بيشترند بايد به كتب مفصله مراجعه نمايند،(268) و ديگر اينكه همان طورى كه غيبت كردن غير آنچه استثنا شده معصيت است و نبايد آدمى زبانى را كه مركز ياد نمودن خداوندى است ، به زهر غيبت نمودن مردمان آلوده كند، همچنين شنيدن آن نيز حرام و معصيت است و انسان گوشى را كه خانه حقايق و مرگز شنيدن سخنان الهى است ، نبايد وادى نمل لاطائلات و سخنان بيهوده اش قرار دهد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  4. #114
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    گوش دادن به غيبت

    از يگانه عقل كل و هادى سبل (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است : فنزهوا اسماعكم من استماع الغيبه فان القائل والمستمع لها شريكان فى الاثم ؛(269) پاك و منزه بداريد گوشهاى خود را از شنيدن غيبت ، پس همانا گوينده و شنونده غيبت ، در گناه شريكند.
    از حضرت اميرالمومنين (عليه السلام ) نقل شده است كه السامع للغيبه احد المغتابين ؛(270) شنونده غيبت يكى از دو غيبت كننده است .
    يكى از بزرگان گويد: شبى در خواب ديدم شخص مرده اى را آوردند و گفتند: بخور. من گفتم : چگونه مى شود مرده را خورد؟ گفت : از جهت اينكه غيبت فلانى را كردى . گفتم : به خدا قسم كه من نام او را به خير و شر نبرده ام .
    گفت : استماع غيبت او را مى كردى و به سخنان غيبت كننده گوش مى دادى و به آن راضى بودى .
    نقل كرده اند كه آن بزرگ را بعد از اين واقعه در جايى كه غيبت بكنند، نديدند تا وفات نمود.
    شاعر چه خوب سروده :

    در گفتن عيب ديگران بسته زبان باش
    از خوبى خود عيب نماى ديگران باش

    نگارنده گويد: بصير و دانا موقعى كه در اين روايت و حكايات نظرى مى افكند، در مى يابد كه از ابتداى خلقت خداوند عالم آدمى را يكى نموده و افراد او را اعضاى آن قرار داده ، و همان طورى كه بدن چنانچه يكى از اعضايش متالم و ناراحت گردد، بقيه اعضاى بدن نيز آرام ندارند و دست اتفاق آنها هميشه در ميان دست همديگرند، همين طور افراد بشر بايد ريسمان اتحادشان از هم بريده نگردد و تا ابد با هم متحد و برادر باشند، و اين نمى شود مگر به ترك همين صفات بد مانند غيبت و بدگمانى و امثال اينها و تا اين صفات شيطانى در ميان مردم حكمفرماست تفرقه و بدبختى فراوان است :
    عيب تو خواهى نگويد خصم ، عيب او مگو
    با خموشى مى توان خاموش كردن كوه را
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  5. #115
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    گمان بد

    پوشيده نيست و پر واضح است كه صفت ((گمان بد)) بردن به برادران دينى از صفات رذيله و از اخلاق ناپسنديده است و آدمى اگر خود را از آن محفوظ ندارد و دامن خود را به لوث كثافت آن آلوده كند، به هلاكت ابدى دچار مى گردد. همان طورى كه خود بالعيان مشاهده كرده و ديده ايم كه ((گمان بد)) مادر و منشا نزاعهاى بسيارى است و شخص مسلمان بايد خود را از اين آتش سوزان نگاه دارد و اگر زمانى از فردى عملى را ديد، حمل بر عمل صحصح نمايد، و خاطر خويش را به خيالات واهيه و فاسده خسته و ملول نگرداند و اگر هم يقينى برايش از عمل آن حاصل شد، بگذرد و او را بناى ساير معاصى نگرداند.
    آفريدگار جهان فرموده : يايها الذين ء امنوا اجتنبو اكثيرا من الظن ان بعض ‍ الظن اثم و لا تجسسوا...؛(271) ((اى كسانى كه ايمان آورده ايد! بپرهيزيد بسيارى از گمانها را، به درستى كه بعضى از گمانها گناه است (مراد گمان بد بردن نسبت به برادران مسلمان ) و هرگز تجسس (از حالات ديگران ) ننماييد)).
    از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است : ان الله تعالى حرم من المسلم دمه وماله وعرضه وان يظن به ظن السوء؛(272 ) به درستى كه خداوند حرام گردانيده از مسلمان خون و مال و آبروى او را و اينكه گمان بد نسبت به او برده شود.
    از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است : اذا اتهم المومن اخاه انماث الايمان من قلبه كما ينماث الملح فى الماء؛(273) زمانى كه مومنى تهمت زند برادر مومن خود را، ايمان از قلبش آب مى شود و زايل مى گردد همان طورى كه نمك در آب حل و مضمحل مى گردد.
    از باغبان گلشن دين اميرالمومنين روايت شده حديثى كه حاصل آن اين است : ((كار و عمل برادر دينى خود را به بهترين وجه آن حمل نما تا كارى كند كه راه توجيه را بر تو ببندد و سختى كه از برادر مومن تو سرزند بر نيكى حمل كن و گمان بد نسبت به او مبر در صورتى كه براى آن سخن محمل خوبى مى يابى (274))).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  6. #116
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    حكايت حضرت عيسى (عليه السلام )

    آورده اند كه حضرت عيسى - على نبينا و عليه السلام - با حواريين بر سگ مرده اى گذشتند. حواريون گفتند: چه بوى گندمى دارد اين سگ . حضرت فرمودند: چه سفيد است دندانهاى آن (275).
    همانا مراد آن حضرت از اين كلمات ، تاءديب آن جماعت بود و سرمشق ساير بندگان خدا كه نبايد هميشه در تفحص ((عيب )) همديگر باشند، بلكه بايد خوبيهاى ديگران را ديده و بدى را نديده فرض كنند، اما كجايى اى پيغمبر خدا كه ببينى مردمان اين زمانه كه عصر اتم و جهان طلايى است ، مطلب را به عكس كرده عيوب را ديده و خوبيها را ناديده فرض ‍ مى نمايند.
    از حضرت ابى جعفر و اى عبدالله (عليه السلام ) روايت شده : اقرب ما يكون العبد الى الكفر ان يواخى الرجل على الدين فيحصى عليه عثراته وزلاته ليعنفه بها يوما ما؛(276) نزديكترين افعال بنده به كفر آن است كه شخصى با شخصى ديگر رابطه برادرى دينى بر قرار كند، پس لغزشها و خطاهاى او را شماره كند تا روزى او را به سبب آنها سرزنش نمايد.
    از پيغمبر خدا نيز روايتى نقل شده كه مضمونش اين است : ((تتبع مكنيد و جستجو منماييد زشتيها و لغزشهاى مؤ منان را، به درستى كه هر كه داراى اين صفت باشد، خداوند نيز تتبع افعال ناشايست او كند و او را رسوا سازد اگر چه در درون خانه اش باشد(277).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  7. #117
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    تجسس خليفه دوم

    گويند ((عمر بن خطاب )) شبى در مدينه مى گرديد، از خانه اى روشنايى چراغى را ديد و آوازى شنيد، از ديوار بالا رفته صاحب خانه را (كه ((اميه بن ربيعه )) بود) ديد با ياران خود به شرب خمر مشغولند، عمر ايشان را از آن نهى نمود و زبان به تهديد گشود.
    در جواب گفتند: اى عمر! اگر ما مرتكب يك گناه شده ايم تو به چندين عمل نامشروع و برخلاف دين عمل نموده اى .
    عمر گفت : چطور؟
    گفتند: اول اينكه خداى تعالى فرموده : ...ولا تجسسوا...(278) و تو مخالفت آن كرده و تجسس نمودى .
    دوم فرموده : ...واءتوا البيوت من اءبوبها...(279) و تو برخلاف آن عمل نمودى و از ديوار بر آمده ، داخل خانه شدى .
    سوم فرموده : ...لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستانسوا و تسلموا على اهلها...(280) و تو بى اذن ما وارد خانه شدى .
    عمر از اين سخنان خجل شده بيرون رفت (281).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  8. #118
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    زشتى دروغگويى

    بدى صفت ((دروغگويى )) تا آنجاست كه كليد همه گناهان معرفى شده است . بر ارباب بصيرت پوشيده نيست كه ((صفت دروغگويى )) آدمى را در انظار بى قدر و ((خوار)) مى گرداند و بشر به سبب آن خوار مى شود و به هر اندازه داراى قيمت باشد، بى ارزش مى گردد، و اگر كسى داراى خرمن احترامات و عزت بوده آتش دروغگويى به اندك زمانى آن را نابود مى نمايد و طوفان دروغ جميع صفات كمالات را مضمحل ، نابود و معدوم مى گرداند و آدمى به سبب آن روسياه مى گردد.
    از بهترين خلق خدا و آقاى دو سرا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده حديثى كه مضمونش اين است : ((چون مومن بدون عذر و ضرورت دروغ بگويد، هفتاد هزار فرشته او را لعن نمايند و بنويسد خداى تعالى بر او به سبب آن دروغ هفتاد زنا كه سهل ترين آنها مثل زناى با مادر باشد(282).
    نيز روايت شده است : اذا كذب العبد تباعد عنه الملك ميلا من نتن ماجاء به ؛ زمانى كه بنده دورغ گويد، فرشته از او دورى مى كند به اندازه يك ميل راه از بوى بد آن دروغى كه گفته است .
    از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است كه : ((دروغ درى است از درهاى نفاق (283))).
    از حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) سوال نمودند كه آيا مؤ من جبان و بى جگر مى باشد، يعنى صفت ترس در او راه دارد؟
    فرمودند: آرى .
    گفتند: بخيل مى باشد؟
    فرمودند: آرى .
    عرضه داشتند: كذاب و دروغگو مى باشد؟
    فرمود: نه (284).
    نقل شده است كه حضرت زين العابدين (عليه السلام ) به فرزندان خود مى فرمود: اتقوا الكذب الصغير منه و الكبير فى كل جد وهزل فان الرجل اذا كذب فى الصغير اجترء على الكبير؛(285) اى فرزندان عزيز! بپرهيزيد از دروغ كوچك و بزرگ در هر جدى و شوخى ، پس به درستى كه مرد زمانى كه دروغ مى گويد در امر كوچك ، دلير مى شود بر امر بزرگ .
    از حضرت ابى جعفر (عليه السلام ) منقول است كه : ان الكذب هو خراب الايمان ؛(286) به درستى كه دروغ ، خراب كننده ايمان است .
    از اميرالمونين (عليه السلام ) نقل گرديده است : لا يجد عبد طعم الايمان حتى يترك الكذب هزله وجده ؛(287) نمى چشد بنده اى مزه ايمان را تا اينكه ترك نمايد دروغ را، چه شوخى و چه جدى آن را.
    از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است كه :
    واى بر آنكه سخن گفته و دروغ مى گويد تا اينكه بخنداند به سبب آن مردم را، واى بر او! واى براو! واى بر او!.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  9. #119
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    مواردى كه دروغ گفتن جايز است

    مخفى نماند كه در سه يا چهار محل بنابر قولى دروغ گفتن جايز مى باشد:
    اول : جايى كه در ميدان جنگ با دشن قرار گرفته كيدى كند و حيله اى ورزد و دروغى گويد كه دشمن غالب ، مغلوب گردد.
    دوم : جايى كه بخواهد مابين دو كس اصلاح كند به هركدام از ايشان كه رسد دروغى گويد كه مثلا: فلان شخصى كه با تو نزاع كرده ، عقب سر تو بسيار ميل دوستى با شما را دارد و بسيار صفت نيك تو را به زبان مى آورد.
    سوم : جايى كه مرد به اهلش وعده مى دهد چيزى و آن را انجام نمى دهد.
    چهارم : جايى كه به سبب آن از دست ستمكارى نجات يابد و دفع كند شر او را از خود.
    از حضرت امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: الكذب مذموم الافى امرين دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البين ؛(288) دروغ بد است مگر در دو امر، يكى دفع شر ستمكاران و ديگرى اصلاح بين دو نفر.
    و نيز فرمود: كل كذب مسوول عنه صاحبه يوما الا كذبا فى ثلثه : رجل كائد فى حربه فهو موضوع عنه ، او رجل اصلح بين الاثنين يلقى هذا بغير ما يلقى به هذا، يريد بذلك الاصلاح مابينهما، او رجل وعد اهله شيئا و هو لا يريد ان يتم لهم ؛(289) هر دروغى ، گوينده اش در روز قيامت مورد سوال (و باز خواست ) قرار خواهد گرفت ، مگر دروغ گوئى در سه موضع : مرددى كه دروغ بگويد در جنگ تا دشمن را مغلوب نمايد يا مردى كه دروغ بگويد و به واسطه آن اصلاح دهد بين دو نفر را و به هر كدام از ايشان كه ملاقات كند، سخنى به دروغ گويد و غرضش از آن اصلاح باشد كه به ديگرى نگفته باشد، يا مردى كه وعده كند به اهلش چيزى را كه اراده انجام ندادنش را دارد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  10. #120
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    چند نكته

    الف - صفت ((افترا)) و ((تهمت )) از بدترين اقسام دروغ است و در مذمت و بدى آن همين بس كه از حضرت امام صادق (عليه السلام ) روايت شده است : من بهت مومنا او مومنه بما ليس فيه بعثه الله طينه خبال حتى يحرج مما قال ؛(290) كسى كه بهتان زند مرد مومنى يا زن مومنه اى را به آنچه در او نيست ، خداوند او را برانگيزاند در طينت خبال تا اينكه از گناه آنچه گفته پاك شود.
    راوى گويد: عرضه داشتم ((طينت خبال )) چيست ؟ آن حضرت فرمودند: ((چرك و خونى است كه از فرجهاى زنان زانيه بيرون مى آيد)).
    و نيز از آن جناب نقل شده است : اذا اتهم المومن اخاه انماث الايمان من قلبه كما ينماث الملح فى الماء؛(291)
    چون تهمت ببندد مومنى برادر مومن خود را، آب شود ايمان از دلش مانند آب شدن نمك در آب .
    ب - تهمت زدن بر پيغمبر و آل او و نسبت دروغ دادن به خدا و رسول گناه و مصيت بزرگ است ، چنانكه حضرت صادق (عليه السلام ) فرمود: الكذب على الله و على رسوله (صلى الله عليه و آله و سلم ) من الكبائر؛(292) دروغ بر خدا و رسول خدا از گناهان بزرگ است .
    همين طور كذب بر اوصيا و ائمه اطهار (عليه السلام ) كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: الكذب على الله و على رسوله و على الاوصيا (عليه السلام ) من الكبائر؛(293) دروغ بستن به خدا و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و جانشينان او را گناه بزرگ است .
    روايت شده كه در خدمت آن حضرت گفتگوى ((جولا)) شد كه او ملعون است ، آن جناب فرمودند: انما ذلك الذى يحوك الكذب على الله و على رسوله ؛(294) همانا ملعون كسى است كه بر خدا و رسول دروغ مى بافد.
    ج - پوشيده نماند كه ضد صفت دروغ ، صفت ((راستى )) است ، راستى آب گلشن زندگانى و نور شعله بيان و آب بيغ زبان است و حضرت يگانه بيچون ، داناى برون و اندرون - جل حلاله - فرموده است : يايها الذين ، امنوا الله و كونوا مع الصدقين ؛(295) ((اى ايمان آوردندگان ! از (مخالفت فرمان ) خدا بپرهيزيد، و با راستگويان باشيد.
    و از سالار صدق و صفا حضرت محمد مصطفى (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است : الصدق يهدى الى البر والبر يهدى الى الجنه ؛(296) راستگويى آدمى را هدايت مى نمايد به نيكى ، و نيكى راهنمايى مى نمايد آدمى را به بهشت .
    از حضرت صادق (عليه السلام ) وارد گرديده است كه : لا تنظروا الى طول ركوع الرجل و سجوده فان ذلك شى ء اعتاده فلو تركه استوحش لذلك و لكن انظروا الى صدق حديثه واداء امانته ؛(297) نظر به درازى ركوع و سجود مرد ننماييد؛ زيرا طول ركوع و سجود چيزى است كه وى عادت بر آن نموده ، پس اگر ترك نمايد آن را، مى ترسد چون عادت نموده ، ولكن نگاه كنيد به راستگويى و رد امانت كردن او.
    عمر بن ابى المقدام روايت كرده است كه : مرتبه اول كه بر حضرت ابى جعفر (عليه السلام ) داخل شد به من فرمود: تعلموا الصدق قبل الحديث ؛(298) بياموزيد راستگويى را پيش از سخن گفتن .
    ممكن است مراد از حديث ، حديث اصطلاحى باشد، يعنى هر كس ‍ مى خواهد از ما روايتى و حديثى را نقل كند، بايد اول به صفت راستگويى زينت شود، بعد راوى حديث گردد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

صفحه 12 از 26 نخستنخست ... 2891011121314151622 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •