***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥*** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***
صفحه 14 از 26 نخستنخست ... 410111213141516171824 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 131 تا 140 , از مجموع 259
  1. #131
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    نيز از آن حضرت نقل شده است كه : ((قسم به آن كسى كه مرا به حق مبعوث گردانيده ، به درستى كه شرابخوار در روز قيامت مى آيد در حالتى كه صورتش سياه و چشمهاغيش كبود و لبها به عكس گرديده ، يعنى باطن آن پديدار و كشيده شده و لعاب دهنش بر قدمش روان باشد، هر كه او را ببيند نفرت مى كند))(323)
    و از آن سرور نيز نقل شده است كه فرمود: ((سوگند به آن كسى كه مرا به حق برانگيخته ، شرابخوار تشنه مى ميرد و در قبر تشنه خواهد بود و در روز قيامت تشنه مبعوث خواهد شد و هزار سال فرياد و اعطشاى او بلند است ، پس آبى مانند نقره و مس و مانند آنها كه به آتش آب شده باشد براى او حاصر مى كنند، صورت او پخته و گوشت آن با دندانهاى او در ميان ظرف ريخته مى شود او را چاره اى از خوردن و آشاميدن آن نيست و چون مى آشامد آنچه در شكم اوست بريان مى شود و گداخته مى گردد))(324)
    از آن حصرت نيز وارد شده است : ((هر كس در حال مستى بميرد يا بخوابد، ملك الموت را در حال مستى مى بيند و به قبر در حال مستى داخل مى شود و در حال مستى او را در پيشگاه پروردگار خواهند آورد، خداى تعالى از او سئوال مى كند: اين چه حالتى است ؟ مى گويد: من مستم . پروردگار مى فرمايد: آيا به نوشيدن خمر تو را امر كرده بود؟ او را به جانب سكران ببريد، پس او را به جانب كوهى كه در ميان جهنم است و در آن كوه چشمه اى است كه از آن چرك و خون روان است و خوراك او نباشد مگر از آن چشمه )).(325)
    و از آن سرور جهانيان نيز نقل شده است كه : ((چون بنده اى در مرتبه اول مقدارى از شراب خورد، دلش سخت شده و در مرتبه دوم ، جبرئيل ، ميكائيل ، اسرافيل و جميع فرشتگان از او بيزار گشته و در مرتبه سوم جميع پيغمبران و ائمه از او بيزار شوند و در مرتبه چهارم خداى تعالى از او بيزار گردد(326).
    نيز آن جناب فرمودنده اند: ((كسى كه بر شرابخوار سلام كند و يا با او معانقه و يا مصافحه نمايد، خداوند عمل چهل سال او را از قابليت بيندازد(327).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  2. #132
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    اصبغ بن نباته از اميرالمومنين (عليه السلام ) روايت نموده است كه : الفتن ثلاث حب النساء وهو سيف الشيطان و شب الخمر وهو فخ الشيطان وحب الدينار والدرهم وهو سهم الشيطان ، فمن احب النساء فمن احب النساء لم ينفع بعيشه و من احب الاشربه حرمت عليه الجنه و من احب الدينار والدرهم فهو عبدالدنيا؛(328) سه چيز باعث فتنه و گمراهى است : دوستى زنان و آن شمشير شيطان است ؛ دوستى شراب كه آن تله شيطان است ؛ محبت درهم و دينار كه آن تير شيطان است . پس كسى (بيش از حد) دوست بدارد زنان را، از زندگى اش نفع نمى برد و كسى كه دوست بدارد شراب را، بهشت بر او حرام مى شود و كسى كه دوست بدارد درهم و دينار (پول ) را، دنيا پرست باشد.
    از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نيز روايت شده است : لو وقعت قطره من الخمر فى بئر وبنيت مناره مكانهالم اوذن عليها ولو وقعت فى بحر ثم جف و نبت فيه الكلاء لم ارعه ؛(329) اگر يك قطره از خمر در چاهى افتد و در آنجا مناره اى درست كنند، من بر بالاى آن اذان نمى گويم و اگر در دريا خشك شود و گياه برويد، گوسفند را در آنجا جرا نمى دهم .
    نيز فرموده : جميع شرها در خانه اى قرار گرفته و كليد آن خانه شرب خمر و در جاى ديگر فرموده : است : ((يا على ! بر شرابخوار ساعتى مى آيد كه در آن ساعت خدا را نمى شناسد(330))).
    و از حضرت صادق (عليه السلام ) روايت شده : شارب الخمر اذا مرض فلا تعوده و اذا مات فلا تشهدوه واذا شهد فلا تزكوه و اذا خطب اليكم فلا تزوجوه فانه من زوج ابنته شارب الخمر فكانما قادها الى الزنا؛(331) شرابخوار وقتى كه مريض شد به عيادتش نرويد، وقتى كه مرد به تشييع اش نرويد و شهادش را قبول نكنيد، به او زن ندهيد و هر كس كه دخترش را به شارب الخمر بدهد، گويا دخترش را به زنا داده است .
    روايات در مذمت خمر و خورنده آن - همان طورى كه در ابتداى كلام ذكر شد بسيار است و همين مقدار براى صاحبان خرد و انديشه كافى است (332).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  3. #133
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    فضيلت انسان

    اجمالا از آيات و روايات فهميده شد كه بعد از بت پرستيدن ، معصيتى بزرگتر از خوردن خمر نيست و اين مطلب مسلم است و محتاج به بيان نيست ؛ زيراهر كس كه اندكى انديشه و تعقل نمايد، مى فهمد كه شراب و ضررهاى آن چيست و شرابخوار داراى چه صفاتى مى گردد، گاهى صفت سگ در او ايجاد گشته به هر كه مى رسد حمله مى كند، گاهى مانند حيوانات مخصوصا الاغ ، نعره مى كشد، هر چه ازدست او آيد كوتاهى نمى كند، به ناموس مردم رسد، دست بى ناموسى دراز مى كند، به مال مردم برسد، آن را تلف مى كند، باعث ناراحتى مسلمانان مى گردد و علاوه بر اينها عقل خود را كه بالاترين سرمايه سعادت و مايه نجات اوست و انسان به سبب آن خدا را مى پرستد و ستايش مى كند، از دست مى دهد. خداوند به سبب ((عقل )) آدمى را مكرم و سرافراز گردانيده و فرموده : ولقد كرمنا لنى ءادم ...؛(333) ((و ما فرزندان آدم را بسيار گرامى داشتيم )).
    از امام صادق (عليه السلام ) در برترى عقل روايتى به اين مضمون نقل شده است : دعامه الانسان العقل والعقل منه الفطنه والفهم والحفظ والعلم و بالعقل يكمل وهو دليله و مبصره و مفتاح امره ؛(334) پايه شخصيت انسان عقل اوست ، و هوش و فهم و حافظه و دانش از عقل سرچشمه مى گيرند و عقل انسان را كامل مى كند و عقل راهنما و بينا كننده و كليد كار انسان است .
    از خاتم پيمبران (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل شده است كه : ما قسم الله للعباد شيئا افضل من العقل ؛(335) خدا بين بندگانش چيزى بهتر از عقل تقسيم نكرده است .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  4. #134
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    ارزش عبادت

    نيز در كافى از سليمان ديلمى نقل شده است كه خدمت حضرت صادق (عليه السلام ) شخصى را تعريف كرده و گفتم در عبادت و دين چنين و چنان است . حضرت فرمود: عقلش چگونه است ؟ گفتم : نمى دانم . فرمودند: ثواب عبادت به قدر عقل است ، به درستى كه مردى در بنى اسرائيل در جزيره اى از جزاير دريا كه سبز و خرم بود و درخت بسيار و آب پاكيزه داشت ، بندگى خداى تعالى مى نمود. فرشته اى از فرشتگان بر او گذشت ، عرضه داشت : خداوندا! ثواب اين بنده خود را به من نشان ده .
    خداوند ثواب عمل او را به آن فرشته اعلام كرد، به نظرش كم آمد. خداى تعالى وحى كرد كه با او رفيق شو، آن فرشته به صورت انسانى نزد عابد آمد، عابد از او سوال كرد كيستى ؟ گفت : مرد عابدى هستم ، آوازه عبادت و مكان تو مرا بها اينجا كشانيد كه با تو خد را عبادت كنم .
    پس آن روز با او بود، شب شد و گذشت ، فرشته گفت : مكان تو جاى خوشى است براى بندگى .
    عابد گفت : آرى ، ليكن عيبى دارد.
    گفت : چيست ؟
    گفت : پروردگار ما چهار پايى ندارد، اگر مى داشت آن را در اينجا مى چرانديدم ؛ چون اين علفها ضايع مى شوند. فرشته گفت : خدا داراى حيوان نيست . گفت : بلى اگر مى داشت علفها ضايع نمى شد!
    خداى تعالى به فرشته وحى نمود: انما اثيبه على قدر عقله ؛(336) همانا او را به اندازه عقلش پاداش مى دهيم .
    حضرت على بن موسى الرضا (عليه السلام ) فرمود: صديق كل امرى عقله و عدوه جهله ؛(337) دوست هر انسانى عقل اوست و دشمن او جهلش ‍ است .
    مقصود ذكر روايات عقل نيست ، خواستم متذكر شوم عقلى كه باعث ثواب و ستايش پروردگار است ، خورنده شراب آن را از دست مى دهد، بايد به شاربان خمر گفت : شما را به خدا و وجدانتان آيا خردندانه است با اين همه ضرر و عذاب قيامت و زيان دنيا و آخرت و از دست دادن صفات و سعادت حيا و عفت ، آدمى مرتكب عمل شنيع خوردن شراب و آب تلخ و بى مزه گردد! به يقين اگر كسى به اين مطالب آگاه گردد، از كنار مركز شراب فروشى يا مجلس شراب نمى گذرد چه رسد به نوشيدن آن .
    واقعا شرابخوار، مرغ انديشه و عقل خود را از قفس تن فرارى داده و به جاى آن سگ درنده اى را در آن جاى مى دهد، اگر كسى اندك شعورى داشته باشد، مى داند كه شرابخوار از نظر خدا و خلق او افتاده و آن دو با وى دشمن مى گردند؛ اما پروردگار عالم دشمن او مى گردد از جهت اينكه سركشى از بندگى او كرده و فرمايشات خداوندى را پشت سر و يا زير پا گذارده ؛ و اما دشمنى مردم نسبت به آن براى اين است كه شخص شرابخوار بعد از صرف آن ماده تلخ و زهرناك مانندسگان در كوچه و محلات گذر نموده و پيوسته صدا و نعره مى كشد، همه از او در آزار و اذيت هستند، آيا خردمند به يك چنين حالتى تن در مى دهد كه مبغوض خالق و مخلوق گردد.
    علاوه بر اينها شرابخوار ضرر به جان خود وارد مى كند به طورى كه تميز نمى دهد خواهر را از برادر و پدر را از مادر و فرزندان را از ديگران ، هر چه از دستش آيد كوتاهى نمى كند و ممكن است خودكشى كند و در نتيجه هلاك گردد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  5. #135
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    يك حكايت

    بدون مناسبت نيست حكايتى كه در شرح قول پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه فرموده : جمع الشر كله فى بيت و جعل مفتاحه شرب الخمر(338) متذكر شويم تا گفتار ما را تاييد نمايد. مرد زاهدى همواره امير شهر را از خوردن شراب و معاصى ديگر منع مى كرد.
    به طورى كه بر امير نهى آن گران آمد، روزى او را گرفته و در خانه كرده و دستور بستن درهاى آن اطاق را داده و امر به حاضر كردن شراب نمود و فرمان داد تا اينكه طفلى و پسرى و زنى را نيز در آنجا حاضر ساختند.
    شمشير خود را كشيد و به آن مرد زاهد امر كرد يا بايد شراب بنوشى و يا اينكه اين طفل را به قتل رسانى ، يا با اين پسر لواط نمايى و يا با اين زن زنا كنى و گرنه تو را خواهم كشت .
    اين مرد زاهد با خود فكر كرد كه اگر بخواهد بچه را بكشد، مرتكب معصيتى بزرگ گشته چون خدادر قرآن مى فرمايد: ...من قتل نفسا بغير نفس او فساد فى الارض فكانما قتل الناس جميعا و من احياها فكانما احيا الناس ‍ جميعا...(339)
    و اگر بخواهد با طفل لواط كند، با قوم لوط محشور خواهد شد و اگر بخواهد با زن زنا كند، مشمول اين حديث مى گردد. كه ان عليا (عليه السلام ) اياكم و الزنا فان فيه ست خصال ثلث فى الدنيا و ثلث فى الاخره فاما اللواتى فى الدنيا فيذهب بالبهاء وتقطع الرزق الحلال ويجعل الفناء و اما اللواتى فى الاخره فسوء الحساب وسخط الرحمن والخلود فى النار؛(340) بر حذر باشيد از زنا كه در زنا شش خصلت است ؛ سه خصلت در دنيا و سه خصلت در آخرت . اما خصلتهايى كه در دنياست : از بين بردن آبرو؛ باعث قطع شدن رزق و روزى حلال ؛ باعث مرگ زودرس ؛ اما خصلتهايى كه مربوط به آخرت است : بدى حساب (بانهايت شدت و سختى از او حساب مى كشند)؛ خشم خداوند بخشنده مهربان ؛ و دايم در آتش بودن .
    خلاصه ((زاهد)) از زنا و لواط و قتل نفس گذشت و خوردن شراب را كوچك شمرد و آن را نوشيد، چراغ خردش خاموش گرديد، ديوانه وار به طرف زن آمد، آتش شهوتش شعله ور گرديد، خواست از آن زن كامى بگيرد، امير جلو او را گرفت و گفت : تا با اين پسر لواط نكنى ، به وصال زن نخواهى رسيد. با پسر لواط نموده و روى به جانب زن كرد، امير گفت : تا اين بچه را به قتل نرسانى ، ممكن نيست دستت به اين زن برسد. بچه را كشت و كام خود را نيز از زن برداشت و با آن زنا كرد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  6. #136
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    آثار شرب خمر از نظر روايات

    چه بسيار شايسته و نيكوست بندگان خدا وقتى اين قبيل روايات و حكايات را مشاهده مى نمايند، در آن انديشه كنند و تعقلى نمايند؛ اگر خود عامل و فاعل اين معصيت بزرگ و خانمانسوز است ، آن را ترك گفته و دست بر دارد و در حفظ عقل خود كوتاهى ننمايد و بداند كه صحيح فرموده است سرور جهانيان و خاتم پيغمبران (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه : الخمر جماع الاثم وام الخبائث و مفتاح الشر؛(341) شراب سرچشمه و در بر گيرنده همه گناهان ، ريشه خبائث و پستيها و رذاليت ها و كليد تمام شرها و بديهاست . به راستى چه گناهى بالاتر از شرب خمر است كه عقل آدمى را نابود مى كند و زمينه آلوده شدن انسان را به معاصى ديگر مساعد مى نمايد.
    در حديثى آمده است : ان مدمن الخمر كعابد وثن وتورثه الارتعاش وتهدم مروته و تحمله على التجسر على المحارم من سفك الدماء ور كوب الزنا حتى لايومن اذا سكر ان يثب على حرمه وهو لا يعقل ذلك والخمره لا تزيد شاربها الاكل شر(342).
    ((كسى كه دايما خمر مى خورد مانند بت پرست است ...)).
    در مستدرك به نقل از امام رضا (عليه السلام ) آمده است : والخمر تورث انفساد القلب ويسود الاسنان ويبخر الفم ويبعد من الله و يقرب من سخطه وهو من شراب ابليس (343) آنچه از روايات ديگر استفاده مى شود، اين است كه خمر سبب ويرانى خانه و زوال بركت مى گردد و ملائكه در آن خانه داخل نمى شوند و دعاى اهل آن خانه به هدف اجابت نمى رسد و به سبب آن ، زمين فرو مى برد مخلوق را و آدمى به بلا گرفتار مى شود(344).
    اين بود مختصرى از روايات در بدى شراب . از پروردگار خواهانيم كه به سبب اين روايات ، تنبهى در همه حاصل شود و پيروى از آنها براى ما آسان گردد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  7. #137
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    مذموم بودن غنا و موسيقى

    رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: الغناء رقيه الزنا؛(345) غنا افسون زناست كه آتش شهوت را شعله ور مى سازد.
    نيز از آن حضرت روايت شده : ما رفع احد صوته بالغناء الابث الله شيطانين على منكبيه يضربان باعقابهما على صدره حتى يميك ؛(346) هيچ كس نيست كه بلند كند آواز خود را به غنا و خوانندگى ، مگر آنكه خداوند دو شيطان فرستد كه بر دوش او سوار شده و با پاشنه پاهاى خود به سينه او زنند تا وقتى كه واگذارد.
    و از آن جناب نقل شده است كه صاحب طنبور، روز قيامت محشور مى شود در حالتى كه صورت او سياه و در دستش طنبورى از آتش باشد و بالاى سر او هفتاد هزار فرشته باشند كه دردست هر فرشته گرزى است و بر سر و روى او زنند، و زنده مى شود اهل غنا از قبر خود در حالى كه كور و لال و كر است ، و زنا كار و نائى ، يعنى نى زن و دفنواز نيز بدين طريق زنده مى گردند(347).
    در كتاب من لا يحضره الفقيه - كه از كتب معتبر شيعيان است - از حضرت صادق (عليه السلام ) نقل شده : من بقى فى بيته طنبور اربعين صباحا فقد باء بغضب من الله عزوجل (348)؛ كسى كه در خانه اش چهل صبح طنبور باشد، گرفتار خشم خداوند عزوجل مى شود:
    شيخ طوسى رحمته الله در تهذيب - كه از كتب معتبره است - روايتى نقل نموده كه مردى خدمت حضرت صادق (عليه السلام ) مشرف گشته و عرضه داشت : يا بن رسول الله ! مرا همسايگانى است كه داراى كنيزان خواننده اند و به نوازندگى و غنا مشغولند، زمانى كه به بيت الخلاء روم به جهت شنيدن غنا، نشستن در آنجا را طول مى دهم .
    حضرت فرمودند: اين كار را مكن .
    آن مرد عرض داشت : به خدا قسم من به اين جهت به آنجا نمى روم و براى كار ديگر مى روم .
    آن حضرت فرمود: تا لله انت اما سمعت الله يقول : (ان السمع والبصر والفواد كل اولئك كان عنه مسولا)؛(349) سوگند به خدا مگر گفتار خاوند را نشنيده اى كه مى فرمايد: گوش ، چشم و قلب همگى مسؤ ول هستند.
    آن مرد عرض كرد: تا كنون اين آيه از كتاب خدا را نشنيده بودم ، نه از عربى و نه از عجمى . من اين كار را ترك خواهم كرد و از خدا طلب مغفرت مى كنم .
    آن حضرت فرمود: قم فاغتسل ول ما بذلك فلقد كنت مقيما على امر عظيم ما كان اسوء حالك لو مت على ذلك استغفرالله و اسئله التوبه من كل ما يكره فانه لا يكره الا القبيح و القبيح دعه لا هله فان لكل اهلا؛(350) برخيز و غسل كن و نماز بگزار براى آنچه براى تو پيش آمد و در حال گناه بزرگى بودى و چه بسيار بد بود حال تو اگر در آن حال مى مردى . از خدا طلب مغفرت و آمرزش كن و از خدا در خواست توبه كن از هرچه كه او را ناخوش ‍ است ، و او كراهت ندارد مگر كارهاى زشت را، و قبيح را براى اهلش واگذار چون براى هر كارى اهلى است .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  8. #138
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    در كتاب وسائل نيز از حضرت امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: استماع اللهو والغناء ينبت النفاق كما ينبت الماء الزرع ؛(351 ) شنيدن لهو و غنا نفاق را مى روياند همان طور كه آب ، زراعت را مى روياند.
    در كتاب خصال از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است :
    الغناء يورث النفاق ويعقب الفقر؛(352) موسيقى باعث نفاق و بيچارگى است .
    در كافى از آن حضرت نقل شده است :
    الغناء يورث النفاق ويعقب الفقر؛(353) موسيقى باعث نفاق و بيچارگى است .
    در كافى از آن حضرت نقل شده است :
    بيت الغناء لاتومن فيه الفجيعه و لاتجاب فيه الدعوه و لا يدخله الملك ؛(354) خانه اى كه در او غنا و موسيقى باشد، ايمن از مرگ ناگهانى نيست و دا در آن خانه مستجاب نميگردد و ملئكه هم وارد آن خانه نمى شوند.
    آدمى اگر در اين روايات تدبر و تعقل نمايد، مى داند كه اولا: اثر كوچك اين معصيت بزرگ ، تلف كردن عمر گرانبها و عزيز است . آنچه در اين باره از بزرگان و پيشوايان دين رسيده ، گوياى اين واقعيت مهم است ؛ بنابراين بشر بيشترين استفاده را از عمرش ببرد و عمرش را مفت و رايگان از دست ندهد.
    ثانيا: ضررهاى دنيوى و اخروى بر غنا و موسيقى مترتب است ؛ همچنانكه امروز دانشمندان ، ثابت نموده اند كه موسيقى اثر خاصى در مغز دارد و آدمى را ممكن است ديوانه كند و او را دچار فقر و فلاكت نمايد، اگر خود اثرش چنين نباشد لازمه آن چنين است ؛ زيرا كسى كه ديوانه موسيقى و عاشق صداهاى خوانندگان است ، به هر نحوى كه شده خود را به آن مى رساند اگر چه به دادن ثروت باشد.
    از جمله ضرر و زيان دنيوى غنا و موسيقى وجود
    ((نفاق )) است ؛ اولين نفاقى كه از آن حاصل مى گردد، نفاق بين خود و افراد متدين و مسلمانان واقعى ، چه زيانى از اين بالاتر كه خانه او از ضرر ايمن نيست . اما ضرر اخروى ، گرچه بعضى از آنها هم با ضرر دنيوى شريك است ، اين است كه دعاى او مستجاب نمى گردد، هرچه دعا كند: اللهم ارزقنى الجنه وزوجنى من الحور العين واجرنى من النار؛ پروردگارا! بهشت را نصيب من گردان و حوريان را به ازدواج من در آر و مرا از آتش جهنم پناه ده ، ابدا به او اعتنا نمى شود.
    دوم اينكه ملائكه در خانه او طلب رحمت نمى كنند، دعا براى او نمى نمايند و طلب آمرزش گناه از خداوند براى او نمى كنند.
    بعد از تامل در اين ضررها، ممكن نيست انسان خردمند، به لهو و آلات آن نزديك شود و گوش خود را كه مركز ضبط فرمايشات الهى است ، مزبله كثافات و مزخرفات شيطانى گرداند. ابته مسلم است كه بشر از صداهاى بسيار زيبا و غناهاى جانفزا شادمان مى گردد و شايد هرس گويد غنا را خوش ندارم ، دروغ گفته براى اينكه هويداست كه شنيدن موسيقى آدمى را به وجد و طرب در مى آورد، اما فرمايش پروردگار عالم را اجابت كردن و پيروى ائمه و پيغمبران را نمودن و انتظار موسيقى ها و غناها و طربهاى بهشتى را كشيدن ، به درجات و مراتب زيادى براى صاحبان خرد لذيذتر و مسرور كننده تر است .
    اميدواريم خداوند توفيق دهد و ما را بيش از پيش ، بينا كند كه از راه صحيح و جاده مستقيم منحرف نشويم :
    فردا از تو مشكلات حل مى طلبند
    از تو نه ترانه و غزل مى طلبند

    آوازه فكنده كه كار آسان است
    اينها همه صوت است عمل مى طلبند
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  9. #139
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    مذموم بودن قمار بازى

    روشن و بديهى است كه شكى نيست كه ((قماربازى )) ضررهاى بى شمارى دارد ما هم به جهت اختصار چند ضرر آن را ياد آور مى شويم و اميدواريم كه با تاءمل در آنها، اين معصيت بزرگ ترك گردد.
    همان طورى كه در فصل هشتم در ضرر لهويات ذكر شد، اولين ضرر ((قمار)) از دست دادن سرمايه گرانبهايى است به نام ((عمر)) - واقعا اگر كسى انديشه نمايد، مى داند بعد از مدتى كه مشغول به اين عمل شنيع بوده ، چه اندازه زيانكار است از جهت از دست ددن عمر عزيز و بخاطر آن افسرده خواهد گشت .
    دومين ضررى كه مترتب بر ((قمار)) مى شود، تلف مال و ثروت است ، چرا كه آدم قمار باز هميشه برنده نمى شود، همان طور كه بسيارى از افراد مشاهده شده كه در اثر قمار بيچاره و مفلس گرديد و بعد از بيچارگى ، مبتلا به فقر و فلاكت و سرزنش مردمان و دست گدايى دراز كردن نزد اين و آن شده اند.
    ضرر سوم ((قمار))، ناراحتى فكر و از دست دادن گوهر گرانبهاى عقل و به دست خود متاع ديوانگى را خريدن است ، همان طورى كه بسيار ديده شده قمار باز بيچاره بعد از باختن ثروت و مال ، دچار عدم عاقبت بينى مى گردد، از طرفى به فكر كشتن خود، از سوى ديگر به فكر نابود كردن طرف و از طرفى به ياد اهل و عيال ، نمى گذرد بر او زمانى مگر اينك بر ديوانگى اش ‍ ازوده مى شود.
    ضرر چهارم ((قمار))، از دست رفتن آبرو و رفتن حياى قمار باز است ؛ چرا كه بعد از تهى شدن دست او از مال و ثروت به فر دزدى ، خيانت ، ظلم و گدايى مى افتد، نه پيش خداوند احترامى دارد و نه پيش بندگان او، اگر توانست به گدايى پولى به دست آورد كه هيچ و اگر نه دست به دزدى دراز مى كند.
    ضرر پنجم ((قمار))، قتل نفس است ، بسيار ديده و شنيده شده كه قمار باز بيچاره و بدبخت بعد از آنكه مال و ثروت به دستش آمده ، بعد از ختم قمار، كشته شده ؛ زيرا قمار بازان و حريفان او فكر عاقبت امر خود را مى نمايد براى اينكه قمار بازها بعد از باختن ممكن است به گدايى و امثال آن مبلا شوند، چاره اى نمى بينند جز اينكه مال خود را بتوانند باز ديگر به دست آوردند و راهى براى آن ندارند جز كشتن حريف بيچاره بدبخت كه او هم عمر خود را در اين عمل صرف كرده و هم جان خود را باخته است .
    اينها بود چكيده اس از ضررهاى ((قمار))، علاوه بر اينكه بركت از مال قمار باز گرفته مى شود، وى مديون خواهد بود و واجب است از مال مردم هر چه به دست آورده رد نمايد و اگر طرف را نشناسد، بايد به دست حاكم شرع و مجتهد برساند. علاوه بر آنچه اشاره شد، قمار باز عقوبات اخروى را براى خود خريده و خود را مبغوض خالق و خلق كرده است .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  10. #140
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    قمار و شطرنج از ديگاه آيات و روايات

    قرآن مى فرمايد: يا ايها الذين امنوا انما الخمر والميسر والانصاب و الازلم رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون ؛(355) ((اى اهل ايمان ! همانا شراب و قمار و بتها و ازلام (كه يك نوع بخت آزمايى بود در جاهليت ) پليد و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شوديد.
    و در جاى ديگر فرموده : يسلونك عن الخمر والميسر قل فيهما اثم كبير ومنفع للناس واثمهما اكبر من نفعهما...؛(356) (((اى پيامبر!) درباره شراب و قمار از تو سوال مى كنند، بگو: در آنها گناه بزرگى است و منافعى (از نظر مادى ) براى مردم در بر دارد (ولى ) گناه آنها از نفع آنها بيشتر است .
    روايات زيادى در بدى قمار و شطرنج وارد شده است ؛ به طور مثال از حضرت صادق (عليه السلام ) پرسيدند كه مراد از آيه شريفه ...فاجتنبوا الرجس من الاوثن واجتنبوا قول الزور؛(357) چيست ؟
    آن حضرت فرمود: مراد از رجس ، شطرنج و از قول زور، غنا است (358).
    در جامع الاخبار از سيد اخيار (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده كه آن حضرت به طايفه اى گذشتند كه شطرنج بازى مى كردند، فرمودند: ... ما هزه التماثيل التى انتم لها عكفون (359).
    اين آيه حكايت از قول حضرت ابراهيم (عليه السلام ) است ، آنجا كه به آزر و قوم خود (كه بتهايى به صورت انسان و كواكب و مرغان و چهار پايان و يا به شكل و صورت علماى خود ساخته بودند) فرمود: ((اين شكلها و صورتهايى كه شما آنها را بندگى و پرستش مى نماييد و در برابر آنها سجده مى كنيد، چه هساتند)).
    وجود مقدس پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: ((كسى كه شطرنج بازى مى كند، ملعون است و نظر كننده به آن مانند نظر كننده به فرج مادر خود است (360))).
    در روايت ديگر دارد: مانند خورنده گوشت خوك است (361).
    و در كتاب كنزالعرفان از حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل شده است كه : اللاعب بالنرد كمن غمس يده فى لحم خنزير و دمه ؛(362) كسى كه با نرد(363) بازى كند، مانند كسى است كه دست خود را به گوشت و خون خوك فرو برده و آلوده كرده است .
    ((شير)) در روايت مخفف ((اردشيربابكان )) است ، قمار با ((نرد)) هم از مخترعات اوست ، لذا پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) آن را نسبت به او داده ، البته در بعضى روايات لفظ ((شير)) به جهت تخفيف يا دلايل ديگر افتاده است .
    در عيون اخبار الرضا از وجود مقدس حضرت على بن موسى الرضا (عليه السلام ) حديثى به اين مضمون نقل شده است كه : ((زمانى كه سر مبارك حضرت سيدالشهداء (عليه السلام ) را به شام بردند، يزيد ملعون فرمان داد آن سر مبارك را بر روى سفره گذاشتند و با اطرافيان خود از آن غذا مى خوردند و فقاع مى آشاميدند و چون از آن فارغ شدند، دستور داد آن سر را داخل طشتى گذاشتند و در پاى ، تخت يا زير آن نهادند و مشغول شطرنج بازى شده و ذكر حضرت امام حسين و پدر بزرگوار و جد عاليمقدار او - صلوات الله عليه اجمعين - مى كرد و نسبت به آنها استهزا مى نمود، هر وقت كه با حريفان قمار مى زد، سه مرتبه از فقاع مى نوشيد و زيادى و باقيمانده آن را نزديك طشت مى ريخت .
    كسى كه شيعه ماست ، بايد از شرب فقاع و بازى شطرنج اجتناب و دورى نمايد و هر كه فقاع يا شطرنج را ببيند، امام حسين (عليه السلام ) را به نظر آورد و بر يزيد و آل زياد لعنت كند، خداى تعالى گناهان او را نابود كند و بيامرزد اگر چه به عدد ستارگان باشد(364))).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

صفحه 14 از 26 نخستنخست ... 410111213141516171824 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •