***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥*** سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***
صفحه 2 از 26 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 259
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    و از وظايف ديگر خطيبان است كه ابتدا كنند در سخن به نام نامى آفريدگار جهان و حى سبحان و حمد و ثناى خالق منان (18) و سپس عنان را به نعت و مدح سرور عالميان و پيمبر خاتم و محبوب حضرت پروردگار، و آنگاه به منقبت معدن علم و حكمت و مجمع حلم و عصمت مولاى متقيان امير مؤ منان حضرت على (عليه السلام ) و اولاد طاهرين او عليهم السلام (19) منعطف ساخته ، اداى تحيت و تسليم نمايد و به آب زمزم مدح آن خازنان وحى الهى گل برگ زبان را شستشوى دهد و پس از آن شروع به مطلب كند.
    و نيز سخنان خود را به آيه و حديثى متكى كند و طومار سخن را مهر قول خدا و رسول (صلى الله عليه وآله ) به پايان برساند و مضمون مطالب حق را به زبان آورد و در نقل حكايات و روايات و تفاسير مطابقت شريعت را رعايت نمايد، نهايت احتياط را به كار برد و هر نقل و سخن مجهولى را بر زبان نياورد، و از آنچه مردمان قوه و استعداد فهم آن را ندارند، پرهيز نمايد و تا خود قوه و استعداد نداشته وارد در حل آيه و خبرى نشود و نقل كلام خدا و رسول و ائمه معصومين عليهم السلام را بازيچه قرار ندهد، و حكمى را كه نمى داند زبان به افتا و فهم و جواب از آن باز ننمايد و از مضمون حديث نبوى (صلى الله عليه وآله ) كه : من افتى الناس بغير علم لعنته ملائكه السماء والارض (20) هر كس بدون علم فتوا بدهد مردم را ((يا جواب مسائل دين را بگويد)) ملائكه هاى آسمان و زمين او را لعنت مى كنند))، خوف و بيم داشته باشد و خود را در مهلكه مضمون آيه شريفه و من لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الكفرون (21) نيندازد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  2. #12
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    و ديگر از وظايف گوينده اين است كه مانند طبيب براى هر كدام از امراض ، سخن مطابق مرضش ادا نمايد؛ زيرا امراض باطنى مردم مانند امراض ‍ ظاهرى آنها مختلف است ؛ بعضى به مرض ((شرك )) مبتلا هستند، بايد آنان را با سخنان توحيدى معالجه نمود، بعضى به مرض ((ظلم ))، بايد آنان را با سخنان ضد ظلم معالجه كرد، همچنين ساير مرضها مانند: بخل ، حسد، عداوت ، كبر، عجب ، حب دنيا و امثال اينها كه هر كدام را بايد به صفت ضد آن علاج كرد.
    آنكه مبتلاست به مرض حب دنيا، حرص مال ، طلب مرتبه و جاه با گفتگو از بى وفايى دنيا و شرح دگرگونيهاى آن بيدار و منتفع كرد و آنكه به درد و مرض بى دردى و اشتغال به لهو و لعب و هرزه گرى مبتلاست ، از سخنان بى اعتبارى عمر و زندگانى و نايابى كيمياى جاودانى بهبودى بايد داد، و افرادى را كه به باد نخوت و غرور مبتلا هستند، به مذمت از كبر و خودبينى و ستودن صفت تواضع و فروتنى سودمند كرد.
    خلاصه اينكه : هر كدام از طوايف مردم را بايد به نوع مرض خودش ((دوا)) بخشيد و بايد داروخانه اش ، از آن داروها و شربتها خالى نباشد و از احاديث ائمه اطهار عليهم السلام طوطى ناطقه خود را بى توشه نبايد گذارد و تا مى تواند مطابق خير الكلام ما قل ودل از تطويل سخن بپرهيز و از بسط كلام ، مستمع را دلتنگ و ملول نگرداند تا بار ديگر رغبت به مجلس وعظ نمودن و هميشه شركت نمايد و كوشش كند كه از يك رشته سخن گويد و از سخنان دور از مطلب اجتناب نمايد.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  3. #13
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    وظايف شنوندگان
    نخستين امرى كه شنوندگان محترم و حاضران مجلس ((وعظ)) را لازم است آن است كه رضاى الهى را در نظر گرفته و آن را مقصود اصلى ساخته از شنيدن آيات و اخبار همت بر صلاح حال خود گمارند و توجه خاطر را به تماشاى هنگامه وعظ و ملاحظه كيفيت تكلم واعظ مشغول نكنند، بلكه بايد تلخى سخنان حق را به مذاق نفس اماره بچشانند و جامه طبيعت را از اوساخ و چركهاى صفات ذميمه با صابون نصايح شستشو دهند و باطن را از خس و خاشاك هوا و هوس به جاروب مواعظ رفت و روب كنند و پرتو انوار الهى را از روزنه گوش به ظلمت سراى دل بتابانند و از شنيدن تهديدات جانگداز با لرزش دل غبار معاصى را از خانه جان خود دور نمايند و از شنيدن بشارات دلنواز پرواز مرغ روح خود را به اوج مرتبه مقربان رسانند.
    خلاصه اينكه : با دميدن صبح صادق اخبار و آثار بايد از خواب گران بى خبرى بيدار شد و با ورزيدن نسيمهاى جانفزاى هدايت و ارشاد، دل را از مستى غفلت هوشيار بايد ساخت ، و چون واعظ سخن از ذات و صفات الهى گويد و گفتگو از كبريا و عظمت جبارى كند، زلزله در اركان دلها افتد، زبان به تسبيح و تهليل بگشايند و چون به گوهر نام نامى حضرت خاتم النبيين و ائمه طاهرين عليهم السلام رسد، دهان را خوشبو به تحيت سلام و ((صلوات )) بنمايند و چون سخن به نعمات الهى رسد و لوازم شكر گزارى قيام نمايند و به كليد حمد و سپاس خداوندگارى درهاى نعمت بى پايان را بر روى خود بگشايند و چون سخن از مرگ و عقبات آن شود و زهر الم او در كامها ريزد، درخواست آسانى و رحمت را از خداى تعالى مسئلت نمايند و چون سخن از قيامت و سختى آن روز شود، زبان عجز و ناتوانى را به استغاثه گشايند و چون وصف دارالسلام بهشت و حور و قصور شود، بلبل ناطقه را در شاخسار زبان به نواى ((اللهم ارزقنا)) مترنم سازند و همچنين در وقت امر به خيرات و مبرات و شرح ثواب طاعات و زيارات ، طلب توفيق آن كنند؛ و در نهى از منكرات و مناهى و بيان عذاب و معاصى ، به پيشگاه خداوند استعاذه نمايند.
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  4. #14
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    و ديگر آنكه : و اگر واعظ در گفتگو خطا نمود، قلم عفو بر آن كشند، چه آدمى از سهو و نسيان مصون نمى باشد و در اثناى وعظ، گفتگو را ميان نياورده و حرمت كلام خدا و رسول را مراعات كرده و به قال و قيل بى مزه سخنان بانمك را بى نمك نكنند و به نفير خواب ، دلهاى بيداران را به خواب نكنند و كاملا گوش فرا دهند، مطالب را درك نمايند و نگذارند اثر سخن از آنها برود و فرار نمايد و اگر اشكالى از گوينده به نظر رسيد بعد از اتمام سخن به او بگويند.
    و كوشش نمايند بر اينكه آگاه شوند واعظ داراى چه مذهبى است و تا اطمينان به صحت مذهب و اعتقادش پيدا نكنند، به پاى وعظ حاضر نشوند؛ زيرا او مى خواهد دستورات و احكام دين را براى شنوندگان شرح دهد، اگر غير مسلمان باشد همه را گمراه مى نمايد و دستورات خودشان را به مردم ياد مى دهد.
    و اگر اطمينان و اطلاع بر صحت دين و ديانت او پيدا كردند، اگر خود در بعضى از گفتارش عمل نمى كند؛ مثلا: درباره تواضع گفتگو دارد و ليكن خويشتن دامن طبيعتش به لوث كبر و نخوت آلوده بود، از او چشم پوشى نموده و به حقيقت سخنانش بايد نظر افكنند و به محض بى توفيقى او، خود را از سعادت شنيدن آن مواعظ بالغه و سودمند وى محروم نسازند. اين بود مختصرى از فضيلت وعظ و پند و نصيحت و وظايف گوينده و شنونده .
    از خداوند قادر توانا توفيق اتمام اين مجموعه را خواهانم و اميد آمرزش ‍ گناهان خود و والدين و برادران دينى را دارم . اين كتاب ، شامل يك مقدمه و شانزده موعظه مى باشد.
    سيد حسين شيخ الاسلامى تويسركانى
    رجب سال 1380ه .ق
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  5. #15
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    موعظه اول : حب دنيا و اقسام آن

    اين باب در ذكر بى وفايى دنياى فانى و شرح مفاسد اين رخنه گر حصن مسلمانى است ، و چون بعضى از اخبار و آثار و سخنان اكابر در مذمت حب دنيا و بعضى ديگر نيز در مدح دنيا و ترغيب نسبت به آن وارد شده ، و همچنين آنچه در مذمت دنيا و ذكر بى وفايى آن وارد گشته ، بعضى بر سبيل اطلاق و عموم است و بعضى بخصوص ، مانند حب مال و حب و امثال آن ، بنابراين مطلب را در چند قسم توضيح مى دهيم .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  6. #16
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    قسم اول : دنياطلبى مذموم

    در نظر اهل خرد، واضح و هديداست كه غناى مطلق ، مخصوص ذات مقدس حضرت پروردگار است و اوست كه دامن وجودش از لوث امكان مبر است و ساحت عزتش از خس و خاشاك و احتياج منزه است .
    اما ماسواى او از انسان كه همه از كتم عدم به عرصه وجود پانهاده اند، چاره اى نيست از طلب روزى و مايحتاج خويش ، و اگر مذمتى هم شده در غير مايحتاج آدمى است ؛ زيرا پروردگار عالميان خودش فرمود: لا يكلف الله نفسا الا وسعها...(22) ((خداوند بيشتر از وسع آدمى به انسان تكليف نمى كند)).
    و اگر آدمى طلب نكند مايحتاج را و تهى شود از طلب آن ، تكليف بر امر محال شده است ؛ زيرا چشم از تمام نعمت پوشيدن از طاقت بشرى بيرون است ، بلكه طلب آن را به اندازه فرض و واجب نموده و ترك آن را ذم كرده ؛ چنانكه از حضرت صادق (عليه السلام ) منقول است كه : ليس منا من ترك دنياه لاخرته و لا آخرته لدنياه ؛(23) از ما نيست كسى كه ترك كند دنيا را براى آخرتش و آخرتش را به خاطر دنيايش .
    و نيز از آن حضرت منقول است كه : لا خير فيمن لا يحب جمع المال من حلال فيكف به وجهه و يقضى به دينه ويصل به رحمه ؛(24) خيرى نيست در كسى كه دوست ندارد جمع مال را از راه حلال تا به وسيله آن آبرويش را حفظ كند و قرضش را بپردازد و صله رحم انجام دهد (كمك به بستگانش ‍ نمايد).
    و حق سبحانه و تعالى فرموده است : يايها الذين ءامنوا لا تحرموا طيبت ما احل الله لكم و لا تعتدوا ان الله لايحب المتعتدين (25) ((اى اهل ايمان ! حرام مكنيد خوردنيهاى پاكيزه اى را كه خداوند بر شما حلال كرده است و ستم نكنيد كه خداوند ستمگران را دوست ندارد)).
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  7. #17
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    دو حكايت

    1- گويند سبب نزول آيه كريمه آن بوده كه روزى مخبر صادق و بشير و نذير كافه خلايق ، پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله ) وصف ((روز قيامت )) مى كرد براى جمعى كه خدمت او مشرف شده بودند و در آن مجلس ذكر شدايد روز قيامت و به دميدن ((صور)) اخبار زهره شكاف حشر دلهاى مرده مى فرمود، دلهاى سنگ آنها از تاب آتش و عيد نرم و از التهاب شعله خوف شررآسا هنگامه اشك ريزى گرم گرديده و ده نفر از ايشان در خانه ((عثمان بن مظعون )) جمعيت كرده با هم اتفاق نمودند كه هميشه روزه و شب زنده دار باشند و بر بستر نخوابند و گوشت و چربى نخورند و با زنان مباشرت نكنند و بوى خوش به كار نبرند و از انواع لباس به پوشيدن پلاس ‍ اكتفا نمايند و ترك دنيا كرده و دست از مشاغل و مهمات آن كوتاه كنند و طريق سياحت و جهانگردى را انتخاب كنند و راه رهبانان را پيشه خود سازند و قوه جنسى خود را قطع نمايند.
    اين خبر به عرض پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله ) رسيد، زمانى كه عثمان بن مظعون با ياران خويش خدمت آن حضرت آمدند، روى مبارك از ايشان برگردانيد، بعد فرمود: ((چنين خبرى از شما به من رسيده )). ايشان عرضه داشتند: بلى ، يا رسول الله (صلى الله عليه وآله ) از اين اتفاق كه با هم كرده ايم جز خير و خوبى نظرى نداريم . آن حضرت فرمودند: ((من مامور به اين نشدم ، به درستى كه نفسهاى شما را بر شما حق است ، پس گاهى روزه بداريد و گاهى افطار و گاهى به عبادت برخيزيد و گاهى نيز بخوابيد، از اين جهت كه من گاهى روزه مى دارم و گاهى افطار مى كنم ، گاهى به عبادت بر مى خيزم و گاهى نيز مى خوابم و گوشت و چربى تناول مى كنم و مى خورم و با زنان مباشرت مى كنم ، پس هر كه از سنت من روى بگرداند، از من نيست )). بعد از آن مردم را جمع كرده خطبه ادا نمودند و سپس فرمودند كه : ((چيست حال قومى كه بر خود حرام ساخته اند زنان را و بوى خوش و شهوات و خواهشهاى دنيا را، به درستى كه من شما را نگفتم كه چون پيشوايان و عباد نصارا باشيد.
    به درستى كه در آيين و شريعت من نيست ترك خوردن گوشت و از صحبت و معاشرت زنان كناره نمودن و صومعه نشين بودن ، سياحت امت من روزه داشتن است و رهبانيت ايشان جهاد نمودن ، بندگى كنيد خدا را و چيزى را شريك او مسازيد و حج و عمره به جاى آوريد و نماز را بر پا داريد و زكات دهيد و ماه رمضان را روزه بداريد و شيوه استقامت و اعتدال را مرعى داشته ، بر خود سخت نگيريد تا بر شما سخت نگيرند؛ زيرا هلاك شدند آنان كه پيش از شما بودند بدين سبب كه بر خود سخت گرفتند خداى تعالى نيز بر ايشان سخت گرفت (26).
    پس آيه مذكوره و تاييدات كلام آن حضرت آيه را و برگشت آن جماعت از آن طريقه ناصواب ، خود برهان روشنى است كه سعى براى مايحتاج و قوت لايموت نه تنها مذمت نشده ، بلكه امر و ترغيب هم شده است .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  8. #18
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    2 - مشهور است كه در زمان امير المومنين - عليه الصلوه و السلام - شخصى به نام ((عاصم بن زياد)) ترك جامه نرم كرده ، پشمينه پوشى را شعار خود ساخته بود، برادرش ربيع بن زياد به آن حضرت شكايت برادر را نمود كه عاصم به سبب ترك دنيا و تلبس به لباس فقر و فنا، اهل و عيال خود را غمناك و آزرده خاطر ساخته است .
    حضرت اميرالمومنين (عليه السلام ) امر به احضار عاصم فرمود. چون مشرف به خدمت حضرت شد، آن حضرت روى مبارك را در هم كشيده ، عتاب فرمودند كه : از اهل خود شرمنده نگشتى و به فرزندان خود رحم نكردى ، آيا مى پندارى كه خداى تعالى با آنكه طيبات را حلال ساخته ، استفاده از آن را مكروه خواهد داشت كه تو از آنها روگردانى ؟
    خداى تعالى مى فرمايد: و اءلارض وضعها للاءنام فيها فكهه و النخل ذات الاءكمام ؛(27)؛ ((زمين را براى زندگانى خلق مقرر فرموده كه در آن ميوه هاى گوناگون و نخلهاى پرشكوه است )).
    و نيز فرموده : مرج البحرين يلتقيان بينهما برزخ لا يبغيان ؛(28) ((اوست كه دو دريا را به هم آميخت و ميان آن دو دريا برزخ و فاصله اى است كه به حدود يكديگر تجاوز نمى كنند)).
    تا آنجا كه فرموده : يخرج منهما اللولو و المرجان ؛(29) ((از آن دو دريا لوءلوء و مرجان پديد آورد)).
    خداوند تعالى در آيات مباركه تعداد آلاء و نعمتها را آيات خود نموده و اقسام نعمتهاى خود را از فوا كه و نخيل كه خلايق از اكل متلذذ مى گردند و از لولو و مرجان كه خود را به آن مى آرايند، بر بندگان حلال شمرده با اين حال چطور مى شود كه بندگان را از تجمع آنها منع فرمايد.
    و ديگر آنكه اين مضمون را ادا فرمودند كه : اما بنعمه ربك فحدث ؛(30) ((با استفاده از نعمت پروردگار شكر خدا را به جاى آور.))
    و اظهار فعلى نعمتهاى الهى از خوردن و آشاميدن و پوشيدن و ساير اقسام تمتعات نزد خداوند جهان خوشتر و محبوب تر است از اظهار قولى .
    پس از، عاصم بن زياد عرضه داشت : يا اميرالمومنين ! سبب چيست كه شما در مطعم خود به خورش غير لطيف و در تلبس به جامه درشت اكتفا فرموده ايد؟
    آن حضرت فرمودند: و يحك ! ان الله عزوجل فرض على ائمه العدل ان يقدروا انفسهم بضعفه الناس كيلا يتبيغ بالفقير فقره ؛(31) واى بر تو! همانا خداى عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه خود را در رديف مردم ضعيف و ناتوان قرار دهند تا فقر و تنگدستى ، مردم فقير را از جا به در نبرد.
    عاصم از شنيدن مواعظ مذكوره متعظ و از خواب گران نادانى بيدار گرديد، ترك شال پوشى كرده و به طريقه نيك شريعت غرا در آمد و ترك رهبانيت نمود.
    خلاصه اينكه : به حكم آيات و اخبار، طلب معاش به قدر مايحتاج بسيار ممدوح و تارك آن مذموم است ، بلكه اگر نيت او اين باشد كه عده اى از بندگان خدا و عيالات خود را سير كند در حقيقت طالب دنيا نيست ، عين آخرت است و در عرض ، ثواب هم به او داده مى شود.
    مويد اين مطلب كه طلب دنيا به قصد سير كردن بندگان خدا و عيال خود عين آخرت است ، آنكه : شخصى خدمت حضرت صادق (عليه السلام ) عرضه داشت : ما طلب دنيا مى كنيم و دوست داريم كه دنيا به ما روى آورد و مطلوب حاصل شود.
    آن حضرت تفتيش فرمودند: ((مى خواهى با آن چكار كنى ؟)).
    عرضه داشت : مى خواهم با آن خود و عيالم را تنعم نمايم و صله رحم با جا آورم و تصدق كنم و حج و عمره گزارم .
    آن حضرت فرمودند: ليس هذا طلب الدنيا هذا طلب الاخرره ؛(32) اين طلب دنيا نيست (بلكه ) طلب آخرت است .
    و نيز ((محمد بن منكدر)) كه از فقهاى مخالفين بوده ، مى گويد: به بعضى از نواحى مدينه بيرون رفته بودم ، و در وقت گرمى هوا با امام محمد باقر (عليه السلام ) ملاقات اتفاق افتاد. آن حضرت به جهت تنومندى بر دو نفر (غلام سياه ) از موالى تكيه نموده بود، با خود گفتم : سبحان الله ! شيخى از اشياخ قريش در چنين ساعت گرمى با اين حال به طلب دنيا بر آمده است . پيش او روم و او را نصيحتى كنم . نزد وى رفتم و سلام نمودم و گفتم : اصلحك الله ! شيخى از اشياخ قريش در اين وقت به اين حال در طلب دنيا بر آمده و اگر در اين حال اجلت فرا رسد چه خواهى كرد؟
    آن حضرت فرمودند: ((اگر مرگ آيد و من در اين حال باشم ، آمده است در حالتى كه من به طاعاتى از طاعات الهى مشغولم كه به آن طاعت خود و عيال را از تو و از مردم مستغنى مى گردانم (33)))

    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  9. #19
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    فضيلت كسب حلال

    از حضرت باقر (عليه السلام ) روايت شده است كه : ...من طلب الدنيا استعفافا عن الناس و سعيا على اهله و تعطنا على جاره لقى الله عزوجل يوم القيمه و وجهه مثل القمر ليله البدر؛(34) كسى كه قصد مال دنيا كند در حالى كه هدفش حفظ آبروى خودش و سعى و تلاش باشد بر اهل خود و مهربانى بكند به همسايه خود، در روز قيامت ملاقات مى كند خدا را در حالى كه صورتش مثل ماه شب چهاردهم مى باشد)).
    و از حضرت سيد كائنات ، پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله ) نقل شده است كه : العباده سبعون جزء اءفضلها طلب الحلال ؛(35) عبادت هفتاد جزء دارد، بهترين اجزايش كسب حلال است .
    روايت در اين باب بسيار است ، طالبين به كتب مفصله مانند اصول كافى و غيره مراجعه كنند. اين قسم اول از طلب مال دنيا و شرح آن .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

  10. #20
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,404      تشکر : 18,419
    12,026 در 3,728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***




    دنياطلبى حلال

    اگر انسان به قدر توسعه ((معاش )) اكتفا ننموده ، از ممر حلال به تحصيل مال و اسباب حشمت و جلال كوشد، اين قسم نيز از اقسام طلب دنيا اگر چه فى نفسه حلال است ، اما مورث بسى مفاسد عظيمه و منتج بسيارى از خسارتهاى اخرويه مى گردد؛ زيرا هرچه دسترسى پيدا كند، بيشتر حريص ‍ مى گردد و آتش حرص آن بيشتر مشتعل است .
    ***پندهاي شيرين♥ خلاصه كتاب ابواب الجنان♥***

صفحه 2 از 26 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •