مسئله حجاب سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مسئله حجاب
صفحه 16 از 25 نخستنخست ... 6121314151617181920 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 151 تا 160 , از مجموع 249
  1. #151
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    ای كسانی كه ايمان آورده‏ايد ! بايست مملوكهای شما و كودكان نا بالغ‏ شما در سه وقت اجازه دخول بگيرند : پيش از نماز صبح ، و هنگام نيمروز كه جامه‏های خويش می‏نهيد ، و بعد از نماز عشاء ( كه آماده خواب می‏شويد ) . اين سه وقت ، خلوت شما است . در غير اين سه وقت بر شما و بر آنان باكی نيست ( كه بی اجازه وارد شوند )
    آنها و شما زياد بر يكديگر می‏گذريد . خداوند آيات را چنين بيان می‏كند
    خداوند دانا و حكيم است
    و چون كودكان شما به حد بلوغ رسيدند بايد مانند ديگران اجازه ورود بگيرند . خداوند آيات خويش را چنين بيان می‏كند . خداوند دانا و حكيم‏ است
    زنان بازنشسته كه اميد ازدواج ندارند باكی نيست در حالی كه خود را به‏ زيوری نياراسته‏اند و قصد خودنمائی ندارند جامه خويش به زمين نهند ، و اگر از اين نيز خودداری كنند برايشان بهتر است . خداوند شنوا و دانا است
    در اين آيات دو استثناء ، يكی برای قانون كسب اجازه در وقت ورود در اتاق ديگران ، و ديگر برای قانون پوشش زنان ، ذكر شده است . آيه اول و دوم راجع به استثناء اول و آيه سوم راجع به استثناء دوم است
    قبلا اين دستور را شرح داديم كه هر كس می‏خواهد وارد محل خلوت ديگری‏ شود بايد اعلام كند و با كسب اجازه وارد شود ، و گفتيم اين دستور حتی در مورد محارم نزديك مانند پسر نسبت به مادر ، و پدر نسبت به دختر نيز جاری است . در اين آيات دو طبقه از اين دستور استثناء شده‏اند . برای‏ اين دو طبقه اجازه خواستن فقط در سه نوبت لازم شمرده شده است و در اوقات ديگر لازم دانسته نشده است . اين دو طبقه عبارتند از : 1 - « الذين ملكت ايمانكم »- مملوكان شما
    مسئله حجاب

  2. #152
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    2 - « الذين لم يبلغوا الحلم منكم »- كودكان نابالغ شما
    سه نوبتی كه اين دو دسته بايد اجازه بخواهند عبارتست از : پيش از نماز صبح ، و هنگام نيمروز كه افراد به خاطر گرما لباس رو را از تن در آورده استراحت می‏كنند ، و بعد از نماز عشاء كه هنگام رفتن به رختخواب‏ است
    در اين مواقع معمولا زن يا مرد در لباس غير عادی هستند و چون تازه از خواب برخاسته‏اند ( قبل از نماز صبح ) و يا تازه می‏خواهند به خواب روند ( بعد از نماز عشاء ) و يا در حال استراحتند ( وقت ظهر ) معمولا با لباس‏ خواب بسر می‏برند . در چنين اوقاتی مملوكان و پسران نابالغ بايد با كسب‏ اجازه وارد اتاق شوند ولی در مواقع ديگر به علت احتياج به رفت و آمدهای‏ مكرر " « طوافون عليكم بعضكم علی بعض »" استيذان لازم نيست . در اين‏ آيات سه نكته جلب توجه می‏كند : 1 - اينكه : « الذين ملكت ايمانكم »با موصولی كه برای جمع مذكر است‏ ( الذين ) ذكر شده است و حتما شامل غلامان می‏باشد چنانكه در تفاسير و روايات نيز تصريح شده است . از آن جمله روايتی است در كافی از « حضرت‏ صادق عليه السلام : " قال : هی خاصة فی الرجال دون النساء. قيل : فالنساء يستأذن فی هذه الثلاث ساعات ؟ قال : لا و لكن يدخلن و يخرجن »" (1) يعنی‏ اين دستور ( اجازه خواستن در سه نوبت ) مخصوص مردان است

    پاورقی :
    1 - كافی جلد 5 ، صفحه . 529

    مسئله حجاب

  3. #153
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    سؤال شد كه آيا زنان بايد اجازه بگيرند ؟ فرمود : نه ، همينطور می‏آيند و می‏روند
    اينكه غلامان در غير اين سه نوبت حق دارند بدون اجازه وارد اتاق زن‏ شوند خود دليل بر اينست كه غلامان نيز وضع استثنائی دارند ، و اين خود شاهدی قوی می‏باشد . بر اينكه در آيه پوشش هم كه قبلا تفسير كرديم ، جمله‏ " « ما ملكت ايمانهن »" شامل غلامان نيز می‏باشد . حتی در آيه‏ای كه فعلا مورد بحث است تعبير به " « ملكت ايمانكم »" شده است ( با ضمير مذكر " يعنی لازم نيست كه برده ، مملوك خود زن باشد
    در اينجا نبايد اعتراض كرد كه اكنون رسم بردگی منسوخ شده است و برده‏ای وجود ندارد و پافشاری در اين بحثها بی ثمر است ، زيرا اولا روشن‏ شدن نظر اسلام در اين مسائل ، ما را به هدف كلی اين قوانين كه برخی از آنها مورد ابتلاء نيز می‏باشد بهتر واقف می‏سازد ، و ثانيا اگر فقيه متهوری‏ جرأت كند ، چه بسا حكم غلامان را از راه ملاك و مناط ، به موارد مشابه آن‏ از قبيل خدمتكاران بتواند تعميم دهد
    2 - از جمله " « طوافون عليكم بعضكم علی بعض »" فهميده می‏شود : رمز اينكه در مورد غلامان و پسران نابالغ اجازه خواستن واجب نيست ، اينست‏ كه وجوب استيذان اينها به واسطه تكرر آمد و شد ، موجب حرج و واقع شدن‏ در مضيقه است
    در حقيقت اباحه در اين موارد نيز از اين باب است كه تكليف موجب‏ دشواری می شده است نه از اين جهت كه تكليف ملاك ندارد
    مسئله حجاب

  4. #154
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    ما معتقديم كه ساير استثناهای باب پوشش ، مثلا استثناء وجه و كفين ، و همچنين استثناء محارم نيز از همين قبيل است . قبلا در اين باره بحثی شد
    به زودی دوباره مشروحتر بحث خواهيم كرد
    3 - اطفالی كه در اين آيه مكلف شده‏اند كه مانند مردان بزرگ در سه‏ نوبت اجازه بگيرند اطفالی هستند كه به حد بلوغ نرسيده‏اند . بنابراين‏ اطفال نابالغ و لو مميز و نزديك به بلوغ ، در غير سه وقتی كه در آيه‏ تعيين شده است می‏توانند بدون كسب اجازه وارد خلوتگاه شوند
    اين آيه علی الظاهر می‏تواند قرينه باشد كه مقصود از جمله : " « او الطفل الذين لم يظهروا علی عورات النساء »" كه در آيه پوشش آمده است‏ و قبلا دو احتمال در معنی آن داديم ، اطفال نابالغ است نه اطفال غير مميز
    و اما استثنائی كه درباره مسأله پوشش است : " « و القواعد من النساء اللاتی لا يرجون نكاحا فليس عليهن جناح ». . . " . اين سومين استثناء است در مسأله پوشش . استثناء اول و دوم در آيه 31 همين سوره و استثناء سوم در اين آيه آمده است . در اينجا می‏فرمايد : زنان از پا افتاده‏ای كه اميدی به ازدواج ندارند می‏توانند لباس روی خود را بر زمين نهند مشروط بر اينكه نخواهند خودنمائی و خودآرائی بكنند . در عين حال اگر جانب عفاف را رعايت كنند و خود را پوشيده دارند بهتر است‏ و خدا شنوا و دانا است
    مسئله حجاب

  5. #155
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    مقصود از " قواعد " كيانند ؟ مقصود زنان سالخورده‏ای هستند كه از جنبه‏ زن بودن بازنشسته شده‏اند ، يعنی ديگر مطلوب مرد - از نظر جنسی - واقع نمی‏شوند و لذا اميدی به ازدواج ندارند . ممكن‏ است طمع داشته باشند ولی اميد ندارند . جمله " « ان يضعن ثيابهن » " می‏فهماند كه زن دو نوع لباس دارد : يكی لباس بيرون و ديگر لباس داخل‏ منزل . آنچه رخصت داده شده است اينست كه زنان سالخورده می‏توانند لباس‏ رو را در بياورند ولی در عين حال به آنها اجازه خودنمائی و خودآرائی داده‏ نشده است
    در روايات اسلامی حدود برداشتن پوشش برای زنان سالخورده تعيين گرديده‏ است و ذكر شده كه جايز است روسری خود را بردارند : « الحلبی عن ابی‏عبدالله عليه السلام انه قرأ " ان يضعن ثيابهن " قال : الخمار و الجلباب . قلت : بين يدی من كان ؟ فقال : بين يدی من‏ كان ، غير متبرجة بزينة . فان لم تفعل فهو خير لها » ( 1 )
    عبيدالله حلبی گفت كه امام صادق فرمود مقصود از " « ان يضعن ثيابهن " روسری و چهارقد است
    گفتيم جلو هر كس كه بود ؟ فرمود جلو هر كس كه بود اما به شرط اينكه‏ ساده باشد و نخواهد خودآرائی و خودنمائی كند
    از جمله " « و ان يستعففن خير لهن »" می‏توان يك قانون كلی استنباط كرد و آن اينست كه از نظر اسلام هر قدر زن جانب عفاف و ستر را بيشتر مراعات كند پسنديده‏تر است و رخصتهای تسهيلی و ارفاقی كه به حكم ضرورت‏ درباره وجه و كفين و غيره داده شده است ، اين اصل كلی اخلاقی و منزلی را نبايد از ياد ببرد

    پاورقی :

    1 - كافی جلد 5 ، صفحه 522 ، وسائل جلد 3 صفحه 26 - . 25

    مسئله حجاب

  6. #156
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب





    همسران پيغمبر


    آيات اصلی مربوط به وظيفه پوشش همان آيات سوره نور بود كه بيان شد
    آياتی چند هم در سوره احزاب است كه می‏توان آنها را در حاشيه اين مطلب‏ ذكر كرد . قسمتی از اين آيات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت ديگر دستورهائی است كه درباره حفظ حريم عفاف وارد شده است . اما قسمت اول: « يا نساء النبی لستن كاحد من النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع‏ الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا ( 33 ) و قرن فی بيوتكن و لا تبرجن‏ تبرج الجاهلية الاولی ». .
    در اين دو آيه ، مخاطب ، زنان پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله‏ می‏باشند : ای زنان پيغمبر شما همچون ساير زنان نيستيد - اگر پرهيزكار باشيد - مواظب باشيد كه در سخن نرمش زنانه و شهوت‏آلود به كار نبريد كه‏ موجب طمع بيمار دلان گردد . به خوبی و شايستگی سخن بگوئيد . در خانه‏های‏ خويشتن قرار گيريد و مانند دوران جاهليت نخستين ، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بيرون نشويد
    مسئله حجاب

  7. #157
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    مقصود از اين دستور زندانی كردن زنان پيغمبر در خانه نيست ، زيرا تاريخ اسلام به صراحت گواه است كه پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله زنان‏ خود را با خود به سفر می‏برد و آنان را از بيرون شدن از خانه منع نمی‏فرمود مقصود از اين دستور آنست كه زن به منظور خودنمائی از خانه بيرون نشود و مخصوصا در مورد زنان پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله اين وظيفه سنگينتر و مؤكدتر است
    آيه 53 سوره احزاب چنين است : « يا ايها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوت النبی الا ان يؤذن لكم الی طعام‏ غير ناظرين اناه و لكن اذا دعيتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسين لحديث ان ذلكم كان يؤذی النبی فيستحيی منكم و الله لا يستحيی من‏ الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلكم اظهر لقلوبكم و قلوبهن و ما كان لكم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنكحوا ازواجه من بعده‏ ابدا ان ذلكم كان عند الله عظيما »
    عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاقهای پيغمبر می‏شدند . زنهای پيغمبر صلی‏ الله عليه و آله هم در خانه بودند . آيه نازل شد كه اولا سرزده و بدون‏ اجازه وارد خانه پيغمبر نشويد ، و اگر برای صرف غذا دعوت شديد به موقع‏ بيائيد و بعد هم برخيزيد و برويد و به قصه گوئی و صحبتهای متفرقه وقت‏ نگيريد ، زيرا اين امور پيغمبر را ناراحت می‏كند و او شرم می‏كند شما را از خانه خود بيرون كند ولی خدا از شما شرم نمی‏كند . و ثانيا وقتی‏ می‏خواهيد چيزی از زنان پيغمبر بگيريد ، از پشت پرده بخواهيد بدون اينكه‏ داخل اتاق شويد . اين كارها برای پاكيزگی دل شما و دل آنها بهتر است
    شما نبايد پيامبر را آزار دهيد و نه زنان او را پس از درگذشت پيغمبر به زنی‏ بگيريد ، كه اين كارها در نزد خدا بزرگ است
    مسئله حجاب

  8. #158
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    در اين آيه ، كلمه " حجاب " ذكر شده است . همانطوری كه قبلا گفتيم‏ در كلمات قدماء هر جا سخن از آيه حجاب است مقصود همين آيه است
    دستور حجاب كه در اين آيه است غير از دستور " پوشش " است كه مورد بحث ما می‏باشد . دستوری كه در اين آيه ذكر شده است راجع به سنن‏ خانوادگی و رفتاری است كه انسان بايد در خانه ديگران داشته باشد . طبق‏ اين دستور ، مرد نبايد وارد جايگاه زنان شود ، بلكه اگر چيزی می‏خواهد و مورد احتياج اوست بايد از پشت ديوار صدا بزند . اين مسأله ربطی به بحث‏ " پوشش " كه در اصطلاح فقه نيز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب " ناميده می‏شود ، ندارد
    جمله : " « ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهن »" مانند جمله : " « و ان‏ يستعففن خير لهن »" كه در آيه 61 از سوره نور آمده است ، دلالت می‏كند كه هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترك برخوردهائی كه مستلزم‏ نظر است رعايت نمايند به تقوا و پاكی نزديكتر است . همانطور كه گفتيم‏ : رخصتهای تسهيلی و ارفاقی كه به حكم ضرورت داده شده است ، نبايد رجحان‏ اخلاقی ستر و پوشش و ترك نظر را از ياد ببرد
    مسئله حجاب

  9. #159
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    حريم عفاف


    آيه 59 - 60 سوره احزاب چنين است : " « يا ايها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن‏ من جلابيبهن ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين و كان الله غفورا رحيما ( 59 ) لئن لم ينته المنافقون و الذين فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدينة لنغرينك بهم ثم لا يجاورونك فيها الا قليلا (60) »]
    ترجمه : ای پيغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنين بگو كه‏ جلبابهای ( روسريها ) خويش را به خود نزديك سازند . اين كار برای اينكه‏ شناخته شوند و مورد اذيت قرار نگيرند نزديكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است
    اگر منافقان و بيمار دلان و كسانی كه در شهر نگرانی به وجود می‏آورند ، از كارهای خود دست بر ندارند ما ترا عليه ايشان خواهيم برانگيخت . در آنوقت فقط مدت كمی در مجاورت تو خواهند زيست
    مسئله حجاب

  10. #160
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    در اين آيه دو مطلب را بايد مورد دقت قرار داد : يكی اينكه جلباب چيست و نزديك كردن آن يعنی چه ؟ ديگر اينكه آنچه به عنوان‏ علت و فايده اين دستور ذكر شده كه : " شناخته شوند و مورد آزار واقع‏ نشوند " چه معنی دارد ؟ اما مطلب اول : در اينكه جلباب چه نوع لباسی را می‏گويند ، كلمات‏ مفسرين و لغويين مختلف است و به دست آوردن معنای صحيح كلمه دشوار می‏باشد
    در المنجد می‏نويسد : " الجلباب : القميص او الثوب الواسع " ( يعنی جلباب پيراهن يا لباس گشاد است )
    در مفردات راغب كه كتاب دقيق و معتبری است و مخصوص شرح لغتهای‏ قرآن نگاشته شده است می‏گويد : " الجلابيب : القمص و الخمر " ( يعنی پيراهن و روسری )
    قاموس می‏گويد : " و الجلباب كسرداب و سنمار : القميص و ثوب واسع للمرأه دون‏ الملحفة او ما تغطی به ثيابها من فوق كالملحفة ، او هو الخمار . يعنی‏ جلباب عبارت است از پيراهن و يك جامه گشاد و بزرگ كوچكتر از ملحفه
    و يا خود ملحفه ( چادر مانند ) كه زن به وسيله آن تمام جامه‏های خويش را می‏پوشد ، يا چارقد "
    در لسان العرب می‏نويسد : " الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المرأه رأسها و صدرها . يعنی جلباب جامه‏ای است از چارقد بزرگتر و از عبا كوچكتر . زن‏ به وسيله آن سر و سينه خود را می‏پوشاند "
    عبارت " كشاف " نيز قريب به همين است . و در تفسير مجمع البيان‏ آنجا كه لغت را معنی می‏كند می‏گويد : " الجلباب خمار المرأه الذی يغطی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة
    مسئله حجاب

صفحه 16 از 25 نخستنخست ... 6121314151617181920 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •