مسئله حجاب سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مسئله حجاب
صفحه 21 از 25 نخستنخست ... 11171819202122232425 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 201 تا 210 , از مجموع 249
  1. #201
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    هيچ غريزه ‏ای به سركشی و حساسيت غريزه جنسی نيست . احتياطها و توصيه‏های اسلام مبنی بر دور نگهداشتن زنان و مردان اجنبی تا حدودی كه حرج‏ و فلج ايجاد نكند مبنی بر اين اصل روانی است . روانشناسی و روانكاوی صد درصد اين نظر را تأييد می‏كند و تواريخ و داستانها حكايت می‏كنند كه گاهی‏ يك برخورد ، يك تلاقی نگاهها ، در ظرف يك لحظه اساس خانواده‏ای را متلاشی كرده است
    به نيروی تقوا و ايمان در مقابل موجبات همه گناهها می‏توان تكيه كرد مگر در مورد گناهان مربوط به غريزه جنسی . اسلام هرگز نيروی تقوا و ايمان‏ را با اينكه قويترين نيروهای اخلاقی است يك ضامن كافی در برابر تحريكات‏ و دسائس اين غريزه ندانسته است
    چه قدر عالی و لطيف سروده حافظ شيراز در غزل معروف خود كه با اين‏ بيت آغاز می‏شود :

    نقدها را بود آيا كه عياری گيرند

    تا همه صومعه‏داران پی كاری گيرند

    آنجا كه می‏گويد : قوت بازوی پرهيز به خوبان مفروش كه در اين خيل حصاری به سواری‏ گيرند آری در خيل خوبان ، سواری برای فتح حصاری از تقوا كافی است
    مسئله حجاب

  2. #202
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    3-روایت

    دليل سوم از ادله كسانی كه پوشش وجه و كفين را لازم شمرده‏اند روايتی‏ است كه در كتب حديث نقل شده و شهيد ثانی در مسالك به آن استدلال و سپس نقد كرده است . مضمون روايت اينست : در حجة الوداع ، زنی برای پرسيدن مسأله‏ای خدمت رسول اكرم صلی الله‏ عليه و آله آمد . فضل بن عباس پشت سر رسول خدا سوار بود . نگاههائی بين‏ آن زن و فضل رد و بدل شد . رسول اكرم متوجه شد كه آندو به هم خيره شده‏اند و زن جوان به جای اينكه توجهش به جواب مسأله باشد همه توجهش به فضل‏ است كه جوانی نورس و زيبا بود . رسول اكرم با دست خود صورت فضل را چرخانيد و فرمود زنی جوان و مردی جوان ، می‏ترسم شيطان در ميان ايشان پا بنهد ( 1 )
    شهيد رضوان الله عليه ، در پاسخ اين استدلال می‏گويد : اين روايت دليل بر عدم وجوب پوشيدن چهره است و حتی دليل بر جواز نظر به چهره اجنبيه است نه دليل بر وجوب پوشيدن چهره و بر حرمت نظر
    ما سخن شهيد را چنين توضيح می‏دهيم : اولا طبق مفاد اين حديث پيغمبر اكرم زن را از باز گذاشتن چهره‏اش نهی نفرموده بود كه منتهی بدين جريان‏ شد . ثانيا خود رسول اكرم ضمن پاسخ دادن به مسأله آن زن ، به چهره زن‏ نگاه می‏كرد كه متوجه شد آن زن آزمندانه به چهره زيبای فضل خيره شده است‏ .

    پاورقی :

    1 - صحيح بخاری جلد 8 صفحه . 63

    مسئله حجاب

  3. #203
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    ثالثا قرائن اين قصه حكايت می‏كند كه نگاه آندو به يكديگر شهوت‏آلود بوده است . شك نيست كه اينگونه تبادل نگاهها حرام است . بدين جهت بود كه‏ رسول اكرم دست خود را به پشت سر برد و چهره فضل را به طرف ديگر برگردانيد كه ديگر او به آن زن نگاه نكند و آن زن به او . رابعا بعد از اين جريان نيز زن را امر به پوشيدن چهره نكرد ، بلكه عملا مانع نگاههای‏ شهوت‏آلود آندو به يكديگر شد
    شيخ انصاری نيز در رساله نكاح پس از آنكه اين حديث را از طرف‏ طرفداران لزوم پوشيدن چهره و حرمت نظر نقل می‏كند می‏فرمايد : اين حديث‏ برخلاف مدعای آنها بيشتر دلالت دارد


    4 - خواستگاری

    يكی ديگر از ادله كسانی كه پوشش چهره را لازم دانسته‏اند ، اينست كه در مورد كسی كه قصد ازدواج دارد اجازه داده شده است كه به چهره زنی كه مورد نظر اوست نگاه كند . مفهوم اين حكم اينست كه برای كسی كه قصد ازدواج‏ ندارد ، نظر كردن جايز نيست . اكنون ما بعضی از روايات اين باب را ذكر می‏كنيم : الف - « عن ابی‏هريره : كنت عند النبی ، فأتاه رجل فاخبره انه تزوج‏ امرأه من الانصار . فقال له رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم : أنظرت‏ اليها ؟ قال : لا . قال : فاذهب فانظر اليها فان فی اعين الانصار شيئا » ( 1 )

    پاورقی :

    1 - صحيح مسلم جلد 4 صفحه . 142

    مسئله حجاب

  4. #204
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    ابوهريره می‏گويد : نزد رسول خدا بودم كه مردی آمد و گفت با زنی از انصار ازدواج كرده‏ام . پيغمبر صلی الله عليه و آله و سلم‏ به وی فرمود : آيا آن زن را ديده‏ای ؟ گفت نه . فرمود برو او را ببين ، زيرا چشم انصار معمولا عيبی دارد
    ب - « عن المغيره بن شعبة انه خطب امرأه فقال صلی الله عليه و آله و سلم : انظر اليها فانه احری ان يدوم بينكما » ( 1 )
    مغيره بن شعبه از زنی خواستگاری كرد . پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله‏ و سلم مطلع شد ، بدو فرمود : برو ببين ، زيرا اگر ببينی و بعد ازدواج كنی‏ اين كار برای دوام ازدواج شما بهتر است
    ج - از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است : « لا باس ان ينظر الی وجهها و معاصمها اذا اراد ان يتزوجها » ( 2 )
    يعنی وقتی شخص بخواهد با زنی ازدواج كند ، باكی نيست كه به چهره و محل دستبندها نگاه كند . مفهوم مخالف اين حديث اينست كه اگر قصد ازدواج در كار نباشد نگاه كردن جايز نيست
    جواب اين استدلال همانطور كه فقهاء گفته‏اند اينست كه : اولا نگاه خواستگار با نگاه غير خواستگار فرق می‏كند . خواستگار به ديده‏ خريداری و برای خريداری نگاه می‏كند و به اصطلاح نظر استقلالی دارد و معمولا خالی از تلذذ نيست . لهذا فقهاء می‏گويند نگاه خواستگار با علم بدينكه‏ تلذذ حاصل می‏شود مانعی ندارد . البته هدف او بايد تحقيق باشد نه تلذذ
    پاورقی :
    1 - جامع ترمذی صفحه . 175
    2 - وافی مجلد 12 ص 58 و وسائل جلد 3 صفحه 11 و كافی جلد 5 صفحه 365

    مسئله حجاب

  5. #205
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    ولی غير خواستگار اگر به منظور تلذذ نخواهد نگاه كند ، نظرش آلی خواهد بود نه استقلالی . ما فرق بين اين دو نوع نظر را در تفسير آيه 31 سوره نور بيان كرديم و خلاصه اينست : كسی كه قصد خواستگاری ندارد ، نبايد با چشمان‏ خيره و نگاههای خريداری ، زن را ورانداز كند و اين منافات ندارد كه نظر به چهره زن به طور آلی يعنی به اندازه‏ای كه لازمه مخاطبه است جايز باشد
    و ثانيا در مورد نگاهی كه مقدمه خواستگاری است ، چنانكه روايات ديگر دلالت دارد و فقهاء هم فتوا می‏دهند ، جواز نظر اختصاص به چهره و دو دست‏ ندارد بلكه نسبت به مطلق زيبائيهای زن نيز جايز است از باب نمونه دو روايت را ذكر می‏كنيم : 1 - « عبدالله بن سنان : قال : قلت لابی‏عبدالله عليه السلام : الرجل‏ يريد ان يتزوج المرأه / فينظر الی شعرها ؟ فقال : نعم ، انما يريد ان‏ يشتريها باغلی الثمن » ( 1 )
    عبدالله بن سنان می‏گويد : از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم وقتی شخص‏ اراده دارد با زنی ازدواج كند آيا جايز است به موی او نگاه كند ؟ فرمود : آری زيرا به گرانبهاترين قيمت ، خريدار اوست

    پاورقی :
    1 - وسائل جلد 3 صفحه 12 - تهذيب جلد 7 صفحه . 435

    مسئله حجاب

  6. #206
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    يعنی آنچه انسان در زندگی زناشوئی مايه می‏گذارد از هر چيز گرانبهاتر است . واضح است كه مراد مهريه نيست ، زيرا ارزش پول مهريه ، گرانبهاترين قيمت نيست ، بلكه مقصود اينست كه می‏خواهد با او زندگی كند و عمر خويش را با او بسر برد
    2 - « عن رجل عن ابی‏عبدالله عليه السلام قال : قلت له : / ينظر الرجل‏ الی المرأه يريد تزويجها فينظر الی شعرها و محاسنها ؟ قال : لا بأس بذلك‏ اذا لم يكن متلذذا » ( 1 )
    مردی از حضرت صادق عليه السلام می‏پرسد آيا مردی كه قصد ازدواج دارد حق‏ دارد به مو و زيبائيهای زن مورد نظرش نگاه كند ؟ فرمود : اشكالی ندارد مشروط بر اينكه مقصودش التذاذ نباشد
    پس معلوم شد جواز نظر برای خواستگار ، اختصاص به چهره و دو دست‏ ندارد
    ثالثا بحث ما فعلا در لزوم پوشيدن وجه و كفين است نه در جواز نظر برای‏ مرد . فرضا رواياتی كه دلالت می‏كند كه برای خواستگار ، نظر به چهره زن‏ مورد نظرش جايز است مفهوم مخالفی داشته باشد كه نظر غير خواستگار بر چهره زن جايز نيست ، دليل بر عدم جواز نظر مرد بر چهره زن بيگانه است‏ نه بر وجوب پوشيدن زن وجه و كفين را

    5 - آيه " جلباب "

    دليل ديگر كه می‏توان به آن تمسك جست ، آيه جلباب است كه می‏فرمايد : " « يا ايها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من‏ جلابيبهن ». . . " ای پيامبر ! به همسرانت و دخترانت و همسران مؤمنين بگو كه جلبابهای ( روسريها ) خويش را به خود نزديك سازند . . . )

    پاورقی :

    1 - كافی جلد 5 صفحه 365 - وسائل جلد 3 صفحه . 11

    مسئله حجاب

  7. #207
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    اين استدلال مبنی بر اينست كه جمله " نزديك سازند روسريهای خويش را " كنايه باشد از اينكه با روسريها چهره خويش را بپوشانند . همچنانكه‏ بسياری از مفسران مانند زمخشری در " كشاف " و فيض در " صافی " اينچنين تفسير كرده‏اند
    ولی ما در يكی از فصلهای گذشته تحت عنوان " حريم عفاف " ثابت‏ كرديم اين تفسير هيچ مبنائی ندارد ، نظر برخی مفسرين ديگر مانند تفسير الميزان را تأييد كرديم . تا آنجا كه من الان به خاطر دارم هيچ فقيهی به‏ اين آيه به عنوان يكی از ادله وجوب ستر استناد نجسته است
    مسئله حجاب

  8. #208
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    شركت زن در مجامع


    ادله موافق و مخالف را تا آنجا كه لازم بود ذكر كرديم . از مجموع آنچه‏ گفتيم دو مطلب كاملا دستگير شد . يكی اينكه اسلام به اهميت و ارزش فوق‏ العاده پاكی و لزوم قانونی بودن روابط جنسی زن و مرد چه به صورت نظر و چه به صورت لمس و چه به صورت شنيدن و چه به صورت همخوابگی توجه كامل‏ دارد ، به هيچ وجه راضی نمی‏شود با هيچ نام و عنوانی خدشه‏ای بر آن وارد شود ، اما دنيای امروز اين ارزش فوق العاده انسانی را ناديده گرفته است‏ و در عين اينكه دودش به چشمش می‏رود نمی‏خواهد به روی خود بياورد
    جهان امروز به نام آزادی زن ، و صريحتر : " آزادی روابط جنسی " روح‏ جوانان را سخت فاسد كرده است . به جای اينكه اين آزادی به شكفتن‏ استعدادها كمك كند ، به شكل ديگر و به صورت ديگر غير آنچه در قديم وجود داشت ، نيروها و استعدادهای انسانی را هدر داده است و می‏دهد . زن از كنج خانه بيرون آمده ، اما به كجا رو آورده است ؟ به سينماها ، كنار درياها ، حاشيه خيابانها ، مجالس شب نشينی ! زن امروز به نام آزادی ، خانه را خراب‏ كرده بدون اينكه مدرسه يا جای ديگر را آباد كرده باشد . اگر غلط نكنم‏ آنجا را نيز خراب كرده است
    مسئله حجاب

  9. #209
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    در اثر اين بی بند و باری و دور افكندن قيود انسانی ، از راندمان تحصيل‏ جوانان كاسته شده ، جوانان از تحصيل و مدرسه فراری شده‏اند ، جنايتهای‏ عشقی فراوان شده ، بازار سينماها رونق گرفته ، جيب كارخانه‏داران مولد لوازم آرايشی پر شده ، ارزش رقاصها و رقاصه‏ها و كوليها صد برابر دانشمندان و متفكران و مصلحان اجتماعی شده است . اگر می‏خواهيد بدانيد چنين هست يا چنين نيست ، آنگاه كه رقاصه‏ای وارد كشور می‏شود با آنگاه كه‏ دانشمندی نظير پرفسور برنارد متخصص معروف پيوند قلب وارد می‏شود مقايسه‏ كنيد و عكس العمل جوانان را در هر دو مورد ببينيد ( 1 )

    پاورقی :

    1 - در تاريخ 48 / 3 / 29 دو هنرپيشه ايتاليائی - كه به قول خودشان از نظر قانون زن و شوهر نيستند اما از نظر خودشان زن و شوهرند وارد تهران‏ شدند . جوانان ، اعم از پسر و دختر استقبال بی سابقه‏ای از آنان به عمل‏ آوردند و روزنامه‏ها منعكس كردند . پسران و دختران ايرانی آنچنان‏ فريادهای وحشتناكی به عنوان ابراز احساسات كشيده بودند كه ديدن عكسشان‏ در حال فرياد ، بيننده را متوحش و متنفر می‏كرد
    اطلاعات در روز بعد نوشت : " آلبانو و روميناپاور " ( دو هنرپيشه‏ ايتاليائی ) در گفتگوی كوتاهی با خبرنگار اطلاعات گفتند : اجتماع بی نظير دختران و پسران تهرانی در برابر در ورودی هتل و تلفنهای متعددی كه در ساعت اقامت ما در هتل به ما می‏شود ، واقعا كار عادی و روزانه را فلج‏ كرده است . در هيچيك از كشورهای اروپائی و امريكائی كه ما تاكنون سفر كرده‏ايم طرفدارانی تا بدين حد علاقه‏مند نداشته‏ايم . خيلی خوشحال خواهيم‏ بود اقامت دو هفته‏ای ما در تهران چند روزی افزايش يابد " . اگر اينها سقوط اخلاقی و دليل انحطاط و نشانه بدبختی نسلهای آينده نيست‏ پس چه چيز خواهد بود ؟

    مسئله حجاب

  10. #210
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب




    مطلب ديگر اينكه : اسلام با همه توجهی كه به خطر شكسته شدن حصار عفاف‏ دارد - همانطور كه روش اين آئين پاك خدائی است كه يك آئين معتدل و متعادل است و از هر افراط و تفريطی به دور است و امتش را " امت وسط " می‏خواند - از جنبه‏های ديگر غافل نمی‏شود . زنان را تا حدودی كه منجر به‏ فساد نشود از شركت در اجتماع نهی نمی‏كند . در بعضی موارد شركت آنها را واجب می‏كند ، مانند حج كه بر زن و مرد متساويا واجب است و حتی شوهر حق‏ ممانعت ندارد . و در بعضی موارد به ترخيص اكتفا می‏كند
    چنانكه می‏دانيم جهاد بر زنان واجب نيست ، مگر وقتی كه شهر و حوزه‏ مسلمين مورد حمله واقع شود و جنبه صددرصد دفاعی به خود بگيرد . در اين‏ صورت همانطور كه فقهاء فتوا می‏دهند بر زنان نيز واجب می‏شود ،
    ( 1 ) ولی‏ در غير اين صورت واجب نيست . در عين حال رسول خدا به برخی از زنان‏ اجازه می‏داد كه در جنگها برای كمك به سربازان و مجروحين شركت كنند
    قضايای زيادی در تاريخ اسلام در اين زمينه هست
    ( 2 )

    پاورقی :
    1 - رجوع شود به مسالك ، اول كتاب جهاد
    2 - رجوع شود به كتب مغازی و سير و تواريخ صدر اسلام . ايضا رجوع شود به صحيح مسلم جلد 5 صفحه 197 - 196 ، و سنن ابوداود جلد 2 صفحه 17 و جامع‏ ترمذی صفحه . 247

    مسئله حجاب

صفحه 21 از 25 نخستنخست ... 11171819202122232425 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •