سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 24 از 25 نخستنخست ... 14202122232425 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 231 تا 240 , از مجموع 249

موضوع: مسئله حجاب

  1. Top | #231

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    مطلب دوم اينكه فقهاء اصطلاحی دارند ، می‏گويند : بدن زن جز چهره و دو دست " عورت " است . ممكن است اين تعبير در نظر بعضی‏ها زننده جلوه كند روی اين جهت كه بگويند : " عورت " يعنی يك‏ چيز زشت و مستقبح . آيا از نظر فقه اسلامی بدن زن جز چهره و دو دست يك‏ چيز زشت و مستقبح است ؟ ! پاسخ اينست كه كلمه " عورت " به معنی يك چيز زشت و قبيح نيست
    لهذا به هر امر زشت و قبيحی " عورت " گفته نمی‏شود و متقابلا كلمه " عورت " در مواردی به كار برده می‏شود كه هيچگونه مفهوم قبح و زشتی ندارد
    مثلا در قرآن كريم ، در داستان غزوه احزاب كه اشاره به بهانه جوئی برخی‏ ضعيف الايمان‏ها می‏كند می‏فرمايد : " « و يستأذن فريق منهم النبی و يقولون‏ ان بيوتنا عوره و ما هی بعوره ان يريدون الا فرارا » " ( 1 ) يعنی يك‏ دسته از آنان از پيغمبر اجازه مراجعت می‏خواهند و می‏گويند خانه‏هامان بی‏ حفاظ است ، حصار كافی ندارد و حال آنكه خانه‏هايشان بی حفاظ نيست ، جز فرار قصدی ندارند
    در اينجا كلمه " عورت " در مورد خانه به اعتبار بی حفاظ بودن آن به‏ كار رفته است و بديهی است كه هيچگونه مفهوم قبح و زشتی در اينجا وجود ندارد . در آيه 59 سوره نور كه قبلا تفسير شد ، سه وقت خلوت : قبل از نماز صبح ، نيمروز ، بعد از عشاء ، به اعتبار اينكه افراد در اينوقت‏ لباسها را از تن بيرون می‏آورند و حفاظی ندارند به نام " سه عورت " خوانده شده است

    پاورقی :

    1 سوره احزاب ، آيه . 14



  2. Top | #232

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    صاحب مجمع البيان كه از لحاظ شكافتن معانی لغتها در ميان مفسران بی‏ نظير و در ميان غير مفسران كم نظير است در ذيل آيه 14 سوره احزاب آنجا كه لغت را معنی می‏كند می‏گويد : " و العوره كل شی‏ء يتخوف منه فی ثغر او حرب . و مكان معور و دار معوره اذا لم تكن حريزه " يعنی عورت به هر چيز آسيب‏پذير كه مورد نگرانی است گفته می‏شود ، از قبيل نقاط سرحدی و يا يك امر مربوط به جنگ‏ . مكان معور و خانه معور يعنی خانه‏ای كه استحكام ندارد و آسيب‏ پذير است‏
    پس معلوم می‏شود اين تعبير فقهی مشتمل بر نوعی تحقير نمی‏باشد . به زن‏ از آن جهت " عورت " گفته می‏شود كه مانند خانه‏ای بی‏حصار است و آسيب‏ پذير می‏باشد و بايد در حصار پوشش قرار گيرد
    اكنون برويم بر سر نقل اقوال فقهاء . علامه در تذكره الفقهاء ، كتاب‏ الصلاه می‏فرمايد : " جميع بدن زن عورت است جز چهره ، به اجماع جميع علماء در جميع‏ شهرها ، جز ابوبكر بن عبدالرحمن بن هشام كه تمام بدن زن را عورت دانسته‏ است و سخن او به حكم اجماع مردود است . از نظر علماء ما ( شيعه ) دو دست تا مچ نيز مانند چهره است و عورت نيست . مالك بن انس و شافعی و اوزاعی و سفيان ثوری در اين جهت با علماء شيعه هم عقيده‏اند زيرا ابن‏ عباس در تفسير سخن خدا : " « و لا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها »" وجه‏ و كفين را توأما جزء استثناء شمرده است . اما به عقيده احمد حنبل و داود ظاهری كفين بايد پوشيده شود . و سخن ابن عباس كافی است در رد سخن آنها " .

  3. Top | #233

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    علامه بعد سخن خود را درباره قدمين ادامه می‏دهد كه آيا بايد پوشيده بماند يا نه ؟ چنانكه ملاحظه می‏شود فقهاء اسلام در باب ستر صلاتی به آيه سوره نور تمسك‏ می‏كنند كه مربوط به نماز نيست ، زيرا آنچه در نماز لازم است پوشيده شود همان است كه در مقابل نا محرم بايد پوشيده شود . و شايد اگر بحثی باشد در اينست كه آيا در نماز ، زائد بر آنچه در مقابل نا محرم بايد پوشيده‏ شود لازم است پوشيده شود يا نه ؟ اما در اينكه آنچه در نماز لازم نيست‏ پوشيده شود ، در مقابل نا محرم هم لازم نيست پوشيده شود ، بحثی نيست
    ابن رشد ، فقيه و طبيب و فيلسوف معروف اندلسی در كتاب بداية المجتهد ( 1 ) می‏گويد : " عقيده اكثر علماء بر اينست كه بدن زن جز چهره و دو دست تا مچ ، عورت است . ابوحنيفه معتقد است كه قدمين نيز عورت شمرده نمی‏شود . و ابوبكر بن عبدالرحمن بن هشام معتقد است كه تمام بدن زن بلا استثناء عورت‏ است "
    در كتاب " الفقه علی المذاهب الخمسة " ( 2 ) تأليف شيخ جواد مغنية می‏گويد : " علمای اسلام اتفاق نظر دارند كه بر هر يك از زن و مرد لازم است آنچه‏ را در خارج نماز بايد بپوشد ، در حال نماز هم بايد بپوشد . اختلاف در اينست كه آيا در نماز مقداری زائد بر آنچه در خارج نماز بايد پوشيده شود ، لازم است پوشيده شود يا نه ؟

    پاورقی :

    1 - جلد اول ، صفحه . 111

    2 - صفحه . 113


  4. Top | #234

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    آنچه در زن مورد بحث است اينست كه آيا پوشيدن وجه و كفين يا مقداری از آنها در نماز لازم است - پوشيده شود - با آنكه در خارج نماز لازم نيست - يا لازم نيست ؟ و آنچه در مرد مورد بحث است اينست كه آيا زياده بر ما بين ناف و زانو لازم است‏ در نماز پوشيده شود ؟ " آنگاه چنين می‏گويد : " به عقيده علمای شيعه اماميه بر زن در حال نماز همان قدر واجب است‏ بپوشد كه در غير نماز بايد از نا محرم بپوشد . . . "
    نقل سخنان علماء در اين زمينه به طول می‏انجامد . علمای گذشته در كتابهای خود اگر بحث كرده‏اند به همين گونه نظر داده‏اند كه گفته شد
    معمولا فقهاء مسأله پوشش را در باب صلاه و مسأله نظر را در باب نكاح‏ متعرض شده‏اند
    عجيب اينست كه بعضی از بزرگان فقهاء معاصر پنداشته‏اند كه عقيده علامه‏ در تذكره اينست كه پوشيدن چهره واجب است ، ( 1 ) و اين اشتباه است
    علامه در تذكره در مسأله جواز نظر با ديگران اختلاف دارد چنانكه خواهيم‏ گفت ، نه در مسأله پوشش

    پاورقی :
    1 - در مستمسك العروه ، جلد 5 صفحه 192 - 190 آية الله حكيم پس از آنكه ادله عدم لزوم پوشش را تقويت می‏كنند می‏فرمايند : " و من ذلك‏ يظهر ضعف ما عن التذكره من المنع و قواه فی الجواهر . . . " ظاهرا صاحب جواهر نيز نظرش به مسأله نظر است نه وجوب ستر . به هر حال اين‏ نسبت به علامه در تذكره قطعا صحيح نيست

  5. Top | #235

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    اما مسأله جواز و عدم جواز نظر : علامه در تذكره الفقهاء ، كتاب النكاح‏ می‏گويد : " نظر مرد به زن يا به واسطه حاجت و ضرورت است ( مانند كسی كه قصد خواستگاری دارد ) يا حاجت و ضرورتی در كار نيست . اگر حاجت و ضرورت در كار نيست ، نظر به غير وجه و كفين جايز نيست . اما وجه و كفين : اگر خوف فتنه در كار است نظر به آنها نيز جايز نيست و اگر خوف فتنه در كار نيست ، به عقيده شيخ طوسی مانعی ندارد ولی مكروه‏ است . اكثر شافعيه نيز همين عقيده را دارند ولی به عقيده بعضی از شافعيه‏ نظر به وجه و كفين حرام است "
    علامه پس از آنكه ادله اين عده از شافعيه را نقل می‏كند می‏گويد : " به عقيده من نيز نظر بر وجه و كفين حرام است "
    محقق در شرايع می‏گويد : نظر به چهره و دو دست يك بار جايز است و تكرارش جايز نيست . شهيد در لمعه ، و علامه در بعضی كتابهايش همين‏ عقيده را انتخاب كرده‏اند
    مجموعا در باب نظر بر وجه و كفين سه قول است : الف - ممنوعيت مطلقا . علامه در تذكره و چند نفر معدود ديگر و از آنجمله صاحب جواهر اين عقيده را انتخاب كرده‏اند . ب - جواز نظر يك نوبت و ممنوعيت تكرار نظر . محقق در شرايع و شهيد اول در لمعه و علامه در بعضی ديگر از كتبش تابع اين نظرند
    ج - جواز مطلقا . شيخ طوسی ، كلينی ، صاحب حدائق ، شيخ انصاری ، نراقی‏ در مستند و شهيد ثانی در مسالك اين نظر را تأييد می‏كنند . شهيد ثانی در مسالك ، اين قول را تأييد و ادله‏ای كه شافعيه بدان تمسك كرده‏اند و مورد پسند علامه واقع شده است رد می‏كند . ولی در آخر می‏گويد : شك نيست كه‏ قول به تحريم طريق احتياط و سلامت است

  6. Top | #236

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    تا اينجا عقيده قدمای علمای اسلام را درباره پوشش و هم درباره نظر ذكر كرديم . اما علمای متأخر : مرحوم آية الله سيد محمد كاظم طباطبائی يزدی در عروه الوثقی راجع به‏ مسأله پوشش در غير نماز می‏گويد : " بر زن واجب است تمام بدن خويش را جز وجه و كفين ، از غير محارم‏ بپوشد " ( 1 )
    درباره مسأله نظر می‏گويد : " بر مرد جايز نيست نظر به زن اجنبی ، همچنانكه بر زن جايز نيست نظر به مرد اجنبی . جماعتی وجه و كفين را استثناء كرده گفته‏اند مطلقا نظر بر آنها جايز است . بعضی ديگر گفته‏اند نظر يك بار جايز است و بيش از يك‏ بار جايز نيست . احوط ممنوعيت است مطلقا " ( 2 )
    اما فقهای متأخر و معاصر غالبا در اين دو مسأله از اظهار نظر صريح در رساله‏های عمليه خودداری كرده‏اند و معمولا طريق احتياطی می‏پويند

    پاورقی :
    1 - عروه الوثقی ، كتاب الصلاه ، فصل ساتر

    2 - عروه الوثقی ، كتاب النكاح ، مسأله . 31


  7. Top | #237

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    در ميان علمای متأخر و معاصر حضرت آية الله حكيم دامت بركاته در رساله منهاج الصالحين چاپ نهم ، كتاب النكاح ، مسأله سوم ، فتوای صريح‏ دارند و وجه و كفين را صريحا استثناء می‏كنند . ايشان می‏فرمايند : " جايز است نظر به كسی كه قصد تزويج او را دارد . همچنين جايز است‏ نظر به زنان اهل ذمه - به شرط عدم تلذذ - و همچنين زنان بی‏پروا كه نهی‏ آنها اثر ندارد - به شرط عدم تلذذ - و همچنين زنانی كه به وجهی محرم می‏باشند . و نظر به غير اينها حرام است مگر بر چهره و دو دست‏ تا مچ ، آنهم به شرط عدم تلذذ "


    حس احتياط


    بی‏گمان حس احتياط يكی از موجبات پرهيز از فتوای به جواز نظر و عدم‏ لزوم پوشش است . هر كسی در وجدان خود می‏داند كه دو خصيصه يكی در مرد و يكی در زن وجود دارد : در زن علاقه شديد به تبرج و خودآرائی و خودنمائی ، و در مرد هوس چشم چرانی و نظر بازی . به قول مجله توفيق : اينكه شعراء زن را به سرو تشبيه كرده‏اند نه از جهت اعتدال قامت است بلكه از اين‏ جهت است كه زن مانند سرو ، تابستان و زمستان ندارد ، زمستان و تابستان‏ برهنه و عريان بيرون می‏آيد و از آسيب سرما باكش نيست
    در مورد صفت خودنمائی زنان و خصيصه چشم چرانی مردان ، ويل دورانت‏ می‏نويسد : " در ميان اعمال انسانی عجيب‏تر از اين نيست كه مردان پيرانه سر به‏ دنبال زنان بيفتند و زنان تا دم گور آماده معشوق شدن و محبوب بودن باشند . در رفتار انسانی امری پايدارتر و ثابت‏تر از نگاه مردان به زنان نيست‏ . ببين اين جانور مكار چگونه مراقب شكار خويش است در حالی كه خود را به خواندن روزنامه مشغول داشته است . گوش به گفتارش فرادار و ببين كه‏ چگونه درباره صيد جاودانی اوست . خيال و تصورش را در نظر آر كه چگونه‏ پروانه‏وار به دور شمع می‏چرخد . چرا ؟ اين امر چگونه صورت می‏گيرد ؟ ريشه‏های اين ميل عميق در چيست و چه مراحلی را می‏پيمايد تا به مرحله شكوه‏ و جنون فعلی خود می‏رسد ؟ "

  8. Top | #238

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    آری اين حقيقت را كه گفتيم نمی‏توان از نظر دور داشت ، و از طرفی می‏دانيم كه اصل عفاف و تقوا به طور قطع يكی از اصول مسلم اسلام‏ و از پايه‏های قوانين اجتماع منزلی است

  9. Top | #239

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    كتمان يا اظهار ؟


    روی همين حساب در اين مسأله عملا دو جريان مخالف به وجود آمده است : يكی اينكه صاحبان فتوا در عصر اخير با مشاهده اوضاع و احوال موجود ، سخت‏ در عمق وجدان خود می‏ترسند كه فتوا به عدم وجوب ستر وجه و كفين و عدم‏ حرمت نظر بر وجه و كفين بدهند ، لهذا طريق سلامت می‏پويند و با يك " الاحوط " خود را نجات می‏دهند
    جريان دوم اينست كه بعضی ديگر را عقيده اين شده كه هر چند از نظر حقيقت و واقع ، مطلب همين است ، ولی با ملاحظات عصر و زمان كه مردم‏ دنبال بهانه می‏گردند كه قيود عفاف را به هر شكل و به هر صورت دور بريزند ، بايد قسمتی از واقعيات را كتمان كرد كه موجب بهانه نشود
    درست است كه اسلام پوشش چهره و دو دست را واجب نكرده است ، ولی‏ نبايد اين را به مردم گفت ، زيرا با شنيدن اين مطلب نه تنها چهره و دستها را نمی‏پوشند ، سر و سينه و پاها تا بالای زانو را هم نخواهند پوشيد

  10. Top | #240

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض پاسخ : مسئله حجاب

    اينجاست كه " فلسفه كتمان " و محافظه كاری پا به ميان می‏نهد . فلسفه كتمان اختصاص به اين مسأله ندارد ، عده‏ای نظير اين عقيده‏ را در باب استماع اخبار راديو و خريد و فروش آن نيز داشتند
    پس از انتشار كتاب داستان راستان ، يكی از علمای خوزستان نامه‏ای به‏ من نوشت . اين مرد عالم ضمن اينكه از اين كتاب تجليل كرده آنرا بسيار سودمند تشخيص داده بود و اعتراف كرده بود كه همه داستانها را با اصل‏ تطبيق كرده درست يافته است پيشنهاد كرده بود كه دو تا از داستانها را بردارم زيرا مورد سوء استفاده واقع می‏شود : يكی داستان تقسيم كار كه مربوط به جريان تقسيم كردن رسول خدا كارهای‏ خانه را ميان حضرت امير عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام است
    رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم كارهای بيرون را به علی و كارهای‏ داخلی را به زهرا واگذار می‏كند و حضرت زهرا در نبودن حضرت امير بعضی از كارهای خارجی آنحضرت را به عهده می‏گيرد
    يكی ديگر داستان " حتی برده فروش " كه جمله‏ای دارد رسول خدا در مذمت برده‏فروشی
    اين مرد عالم به من توصيه كرده بود اين دو داستان را در عين اينكه اصل‏ و اساس دارد از آن كتاب بردارم ، زيرا داستان اولی موجب سوء استفاده‏ كسانی می‏شود كه معتقدند زن می‏تواند از منزل بيرون برود و داستان دوم مورد سوء استفاده مخالفان بردگی می‏شود

صفحه 24 از 25 نخستنخست ... 14202122232425 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی